با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ زیباترین گودال طبیعی دنیا در ایسلند
زیارت عاشورا

دریاچه Kerio Crater در ایسلند یک تصویر کامل است و جای تعجب نیست که این حفره، یکی جذابترین مکان ها برای بسیاری عکاسان است. واقع شدن در یک چشم انداز شگفت انگیز با رنگ های زنده و کنتراست بالا، حفره KERIO را به محلی تبدیل کرده است، که توجه بسیاری از نقاشان را به خود جلب می کند.

 این دهانه آتشفشان 3000 سال پیش - مانند بسیاری از حفره های دیگر در منطقه – در نتیجه فوران آتشفشان تشکیل شده است. اما آنچه که در مورد حفره KERIO خاص است، این است که حفره آن هنوز دست نخورده بوده و رنگ قرمز روشن آن هر نگاهی را به خودش خیره می کند. این دهانه تقریبا 55 متر عمق، 170 متر عرض و 270 متر طول دارد و در پایین آن یک استخر آب نهفته است، که با آب های زیر زمینی در یک سطح قرار دارد.



تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند

تصویر کامل از دریاچه Kerio Crater در ایسلند



تاريخ : پنج شنبه 7 آبان 1394برچسب:, | 20:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خط استوا یک خط فرضی بر روی کره زمین است، که از دو قطب شمال و جنوب به یک فاصله است و زمین را به دو نیم کره شمالی و جنوبی تقسیم می کند. خط استوا در کجا اکوادور را قطع می کند؟ البته در عرض جغرافیایی صفر درجه! اما در واقعیت این عمل در کجای جهان فیزیکی اتفاق می افتد؟ در واقع مشخصات دقیق خط استوا تا حدودی متغیر و وابسته به داده ریاضی انتخابی است.
 

میدانی دقیقاً روی خط استوا +عکس


جواب این سوال با تکنولوژی مدرن امروز - که شامل جی پی اس نیز می شود - در صفحه نمایشگر شما ظاهر می شود...! با این حال قبل از دوره جی پی اس تعیین آن آسان و سریع نبود. ظاهرا تعدادی از آثار تاریخی ساخته شده که در گذشته وجود داشته است، مربوط به خط استوا است.

خط استوا، خط زمان و بناهای تاریخی

میدانی دقیقاً روی خط استوا +عکس


SAN ANTONIO DE PICHINCHA - اولین نتایج ثبت شده شناخته شده ظاهرا به 1743 توسط گروهی با نام "ماموریت نقشه برداری" از آکادمی علوم فرانسه بر می گردد. این نتایج توسط این گروه و به رهبری لوئی گودین، پیر بوگه و چارلز ماری د لا کنداماین به دست آمده بود. از 1899 تا 1906 General Georges Perrier - همچنین با حمایت آکادمی علوم فرانسه – به منظور رهبری ماموریتی با هدف تصدیق این نتایج فرستاده شد.

پس از آن، جغرافیدان اکوادوری دکتر Luis Tufiño در سال 1936و با حمایت کمیته امریکا فرانسه، بنای تاریخی 10 متری San Antonio de Pichincha به منظور بزرگداشت اولین ماموریت نقشه برداری ساخت.

میدانی دقیقاً روی خط استوا +عکس


GUACHALA اوبرتو ورا ، در کتاب خود "Mitad del Mund"، نشان می دهد که La Bola de Guachalá (توپ Guachala) - یک جهان کوچک بتنی - توسط موسسه جغرافیایی نظامی اکوادور ( IGM - Instituto Geográfico Militar ) ساخته شده است. محاسبات مدرن این بنای تاریخی را تقریبا 142.8 متر پایین تر (جنوب) از خط استوا واقعی قرار داده است.

میدانی دقیقاً روی خط استوا +عکس


CALACALI - بنای تاریخی اصلی در San Antonio de Pichincha در سال 1979 ساخته شد. سپس به اندازه 7 کیلومتر به سمت غرب منتقل شد. با این عمل، این بنا به شهر Calacalí که در نزدیکی خط استوای واقعی واقع است، نزدیکتر شد. اما روی آن قرار نگرفت. با توجه به محاسبات مدرن، در واقع بنای تاریخی Calacalí 164.9 متر در جنوب خط استوا قرار گرفته است.

میدانی دقیقاً روی خط استوا +عکس
 

SAN ANTONIO DE PICHINCHA این بنای یادبود جدیدتر و بزرگتر (30 متر ارتفاع) – Museo Etnográfico Mitad del Mundo - بین سال های 1979 و 1982 ساخته شد. این بنا به منظور علامت گذاری نقطه ای که از آن خط استوا از داخل کشور عبور می کند و بر اساس داده های نقشه برداری در اکوادور و در آن زمان ساخته شد. با توجه به محاسبات اخیر، این بنای تاریخی عظیم با فاصله 240.3 متر در جنوب خط استوای واقعی قرار دارد.

میدانی دقیقاً روی خط استوا +عکس


در دوره های زمانی، مکان های دیگری از خط استوای جدید بر روی شبکه ظاهر شده اند، که می توان Sun Dial ( ساخته شده توسط Quisato ) را به عنوان نمونه ای از این مکان ها نام برد. این بنا 100 متر یا بیشتر از یاد بود (بنای تاریخی) کره زمین Guachala که مربوط به خط استوا است، فاصله دارد.

میدانی دقیقاً روی خط استوا +عکس


تاريخ : پنج شنبه 7 آبان 1394برچسب:, | 20:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اغلب شنیده‌ایم که بعضی حیوانات حس بینایی یا بویایی بهتری از ما دارند. یا چیزهایی را حس می‌کنند که ما نمی‌توانیم حس کنیم؛ مثلاً میدانهای مغناطیسی را.
به گزارش بی‌بی‌سی‌ انگلیسی، همه می‌دانند که برخی از حیوانات حواس قابل ملاحظه‌ای دارند.  سگها حس بویایی بسیار قوی‌تری نسبت به ما دارند و گربه‌ها در تاریکی مطلق شب که ما مجبور به استفاده از چراغ قوه می‌شویم، قادر به دیدن هستند. برخی از حیوانات حتی چیزهایی، مثل تشعشع را احساس می‌کنند که ما کاملاً نسبت به آنها ناآگاهیم.
ماجراهایی از قابلیتهای خارق‌العادۀ حواس حیوانات را مرتب در رسانه‌ها می‌بینید و می‌خوانید. اما از کجا می‌فهمیم که کدام حس فلان حیوان قویتر است؟ نمی‌توانیم از خود ماهی بپرسیم که چه می‌بیند و چطور می‌بیند.
آشکار کردن اینکه حیوانات چه چیزی را می‌توانند حس کنند، به نبوغ زیادی نیاز دارد. به مدد این نبوغ، امروز می‌دانیم که چشمان ماهی چگونه می‌بیند و سگ چگونه بو می‌کشد.
 

افشای رازهایی درباره حیوانات
کرکس روپل

 
اولین کاری که می‌شود کرد، ساده‌ترین کار است. زیر نظر گرفتن یک حیوان در حیات وحش.
پرندگان لاشخور بزرگ همچون کرکس را به عنوان مثال در نظر بگیرید. آنها می‌توانند از چندین کیلومتر دورتر، متوجه وجود لاشۀ در حال فسادی که زیر شاخ و برگ استتار شده، شوند. همین موضوع به ما می‌گوید، کرکسها توانایی خارق‌العاده‌ای در دیدن جزییات دارند.
برای اینکه به درک دقیقتری برسیم، می‌توانیم یک آزمایش رفتاری انجام دهیم. یکی از اولین آزمایشهای این چنینی، در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط جورج رومانس، زیست شناس بریتانیایی انجام شد.

افشای رازهایی درباره حیوانات

 
او روزی سگش را برای گردش به پارکی در لندن برد و تصمیم گرفت مهارتهای سگش را آزمایش کند.
رومانس منتظر ماند تا حواس سگش به سگ دیگری پرت شود و سپس خودش به صورت زیگ زاگ از آنجا دور شد. وقتی که سگ بازگشت، متوجه رفتن رومانس شد، اما بدون تعلل بینی‌اش را به زمین چسباند و مسیر زیگزاگ و پرت و پلایی که رومانس رفته بود را دنبال کرد تا اینکه به صاحبش رسید.
این آزمایش بداهه، نشان داد که حس بویایی سگها چقدر عالی است و چقدر می‌تواند مفید باشد.
رومانس در آزمایشهای بعدی دریافت که سگها می‌توانند بوهایی خاص را، حتی در وجود بوهای دیگر و قویتر، از فاصلۀ بسیار دور تشخیص دهند. مشاهدات او هنوز حتی امروز هم توسط دانشمندان جنایی مورد ارجاع قرار می‌گیرد.
قدم بعدی در شناسایی حواس یک حیوان، آزمایش ارگانهایی است که حیوان با استفاده از آنها دنیا را ادراک می‌کند.

افشای رازهایی درباره حیوانات
ساختار گوش انسان

 
آناتومی ارگانهای حسی مسائل زیادی را دربارۀ عملکرد آنها آشکار می‌کند.
مثلاً گوشهای خودتان را درنظر بگیرد. هر کدام از گوشها دارای یک حلزونی است: ساختاری کوچک و مارپیچ که حاوی هزاران سلول عصبی ویژه برای تشخیص صداست.
شکل مارپیچ حلزون گوش، مسئله‌ای را در مورد نحوۀ کار آن برای ما آشکار می‌کند: شکل حلزون گوش به خصوص برای تشخیص صداهای آرام و زیر به کار می‌آید. در سال 2006، پژوهشگران چگونگی حرکت صدا در مارپیچ را بررسی کردند و متوجه شدند که با پیش رفتن صدا، فرکانس آن تقویت می‌شود. این مهم باعث می‌شود تا تشخیص صداهای آرام و زیر آسانتر شود.
به طریق مشابه، شاخک حشرات به آنها کمک می‌کند تا بو کنند، بچشند، لمس کنند، بشنوند، دما را تشخیص دهند و جریان هوا را حس کنند. شاخک در مسیر تکامل صاحب ابزارهایی برای هر یک از این حواس شده است و اینها را می‌توان در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد.

افشای رازهایی درباره حیوانات
شاخک پشه شدیداً حساس است

 
دانیل رابرت از دانشگاه بریستول انگلستان، بر چگونگی استفادۀ حشرات از شاخکشان برای شنیدن مطالعه می‌کند. در سال 2001، او با همکاری مارتین گوپفرت بر روی شاخکهای پشه‌ها کار کرد.
پشه‌ها از شاخکشان برای تشخیص ارتعاشات صوتی بهره می‌گیرند. از جمله می‌تواند به آنها بگوید که یک جنس مخالف در نزدیکشان است. به گفتۀ رابرت، شاخکهای پشه‌ها 15000 تا 16000 سلول مختص شنیدن دارد.
رابرت و گوپفرت، در یک محیط بستۀ عایق صدا پرتوی بسیار ملایم لیزر را به شاخک پشه تاباندند. نتیجه غافلگیرکننده این بود که آنها متوجه شدند در سکوت مطلق، شاخک پشه به آرامی با فرکانس بین 440 تا 450 هرتز نوسان می‌کند. این امر بدان معناست که سلولهای شنوایی تقریباً همیشه در حال حرکتند.
وقتی که یک موج صوتی وارد می‌شود، سلولهای شنوایی هماهنگ با آن شروع به تکان خوردن می‌کند. این کار صدا را تقویت می‌کند و بنابراین پشه می‌تواند بهتر بشنود
به گفتۀ رابرت، سلولها "قدری تکانه به فرکانسی که نیاز دارند وارد می‌کنند که در برخی موارد کمک می‌کند تا صدا 10 تا 100 برابر تقویت شود."
رابرت از روشهای میکروسکوپی مشابه برای بررسی گوش‌های جیرجیرکهای بوته‌ای نیز استفاده کرده است. گوشهای این جانور روی پاهای جلویی جانور، درست زیر زانوهایش قرار دارند.

افشای رازهایی درباره حیوانات

 
رابرت و همکارانش با انجام یک میکرو سی‌تی‌ اسکن بر روی این گوشهای ریز دریافتند که گوشهای جیرجیرک یک سیستم "اهرمی" دارد که به ارتعاشات تولیدشده توسط صوت واکنش نشان می‌دهد. این سیستم نیز اثر موجها را تقویت می‌کند. رابرت می‌گوید: "هیچ کس تا به حال این موضوع را مشاهده نکرده بود."
علاوه بر این، وقتی که ارتعاشات به داخل گوش جیرجیرک وارد می‌شوند، به یک حفرۀ کوچک و حاوی مایع می‌رسند که نورونهای حسی‌ای که صدا را تشخیص می‌دهند می‌پوشاند. رابرت برای کشف این موضوع از لیزری استفاده کرد که می‌تواند حرکات بسیار کوچک را تشخیص دهد و با یک بلند صدا تولید کرد.
برای اینکه بیشتر یاد بگیریم، می‌توانیم یک گام فراتر از آناتومی برویم و سلولهای ارگانهای حسی را بررسی کنیم.

افشای رازهایی درباره حیوانات
سلولهای میله‌ای (بخش گل مانند) و مخروطهای شبکیۀ چشم انسان

 
برخی از ماهی‌های اعماق دریا، تنها سلولهای میله‌ای در شبکیۀ چشمشان تنها دارای سلولهای میله‌ای هستند. در حالی که شبکیۀ چشم انسان هم سلولهای میله‌ای دارد و هم سلولهای مخروطی.
این موضوع مسائلی را دربارۀ بینایی انسان و ماهی آشکار می‌کند. سلولهای مخروطی برای بینایی رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این موضوع که ماهی‌ها فاقد این نوع سلول هستند به نشان می‌دهد که آنها قادر به دیدن رنگ نیستند.
به همین دلیل، سگها نیز کوررنگ هستند. آنها فقط دو نوع مخروط دارند، در حالی که انسان سه نوع مخروط دارد. یعنی که سگها می‌توانند زرد و آبی را از هم تمییز دهند، اما در تشخیص قرمز و سبز دچار مشکل می‌شوند.
انسانها از سلولهای میله‌ای برای دیدن در نور کم استفاده می‌کنند. به گفتۀ ران داگلاس، از سیتی‌ یونیورسیتی لندن، سلولهای میله‌ای ماهی‌های اعماق دریا "بسیار بزرگ" است. این امر به آنها کمک می‌کند که نور را تا جای ممکن را جذب کنند و بتوانند در تاریکی نزدیک مطلق ببینند.
از همین روش می‌توان دربارۀ سلولهای بویایی و چشایی نیز استفاده کرد.

افشای رازهایی درباره حیوانات

 
برای مثال، دانشمندان تعداد گیرنده‌های بویایی در بینی سگها را شمرده‌اند. در یک سگ شکاری این عدد بیش از 200 میلیون عدد است. این رقم را با تعداد بین 5 تا 6 میلیون گیرنده در بینی انسانها مقایسه کنید. این گواه دیگری است بر اینکه حس بویایی سگها بسیار قویتر از ماست.
مثال مشابه دیگر، تحلیلی است که در سال 2006 روی زبان گربه صورت گرفته و نشان می‌دهد که گربه‌ها فاقد گیرنده‌های چشایی برای واکنش به چیزهای شیرین هستند. یعنی اینکه گربه‌سانان، از شیر و ببر گرفته تا گربه‌های خانگی، نمی‌توانند شیرینی را حس کنند. دقیقاً مشخص نیست چرا، اما یک فرضیه این است که گربه‌ها به خاطر اینکه گوشتخواران قهاری هستند، از درک مزۀ شیرین سودی نمی‌برند.
در مقابل، مگس‌های میوه دارای گیرنده‌های بویی هستند که برای حس بوهای میوه‌ای عالی هستند، ولی به غیر از آن به کار چندان دیگری نمی‌آیند. بنا بر معیارهای انسانی، حس بویایی مگسهای میوه محدود است، ولی همین بویایی محدود به خوبی نیازهایشان را برطرف می‌کند.

افشای رازهایی درباره حیوانات
چشم مرغ و خروس شدیداً به نور چشمک زن حساس است

 
اما ماجرا فقط محدود به چشمها، گوشها و بینی‌ها نمی‌شود. ما می‌توانیم چگونگی رسیدن سیگنالهای حسی به مغز از طریق سیستم اعصاب حیوان را هم مطالعه کنیم.
برای درک این موضوع، دانشمندان به سراغ آزمایش الکتروفیزیولوژیک رفته‌اند. در این آزمایش یک الکترود بسیار ریز درون چشم یا مغز حیوان قرار داده می‌شود، تا بتوان تکانه‌های الکتریکی کوچک که توسط ارگانهای حسی تولید می‌شوند را تشخیص داد.
یک سوال کلیدی این است که یک حیوان چقدر در دیدن رفت و آمد سریع نور خوب عمل می‌کند. داگلاس می‌گوید که این آزمایش مشخص می‌کند که حیوان چقدر در تشخیص حرکت قدرت دارد.
چشم انسان قادر است نور لحظه‌ای را تا پنجاه بار در ثانیه تشخیص دهد. اگر سرعت رفت و آمد نور بیش از این باشد، برای ما مثل این است که نور به طور مستمر روشن باشد؛ لامپهای فلوئورسنت بیش از 100 بار در ثانیه چشمک می‌زنند، اما ما نورشان را ثابت درک می‌کنیم.
حیوانات دیگر حساستر هستند. مثلاً، برخی از مرغها می‌تواند تا صدبار در ثانیه رفت و آمد نور را متوجه شوند. این باعث می‌شود که استفاده از نور فلوئورسنت در مرغدانی‌ها منجر به مشکل شود. مثل این می‌ماند که در یک دیسکو زندگی کنید.

افشای رازهایی درباره حیوانات
بعد از همۀ اینها به خودِ مغز می‌رسیم.

 
اسکنهای تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (یا اف‌ام‌آرآی)، زمانی که بخش خاصی از مغز فعال است با تشخیص تغییرات در جریان خون و سطح اکسیژن خون، آن بخش فعال را نمایان می‌کند. وقتی که نورونهای خاصی مشغول کارند، مثلاً اگر نورونهای مربوط به حس بویایی فعال باشند، خون اکسیژنه به آنها رسانده می‌شود.
از اینجاست که می‌دانیم نواحی خاصی از مغز سگها وجود دارند که اطلاعات ویژه و پیچیدۀ مربوط به بو را پردازش می‌کنند.
برای مثال، مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که فعالیت مغز سگها بسته به این که بوهای انسانی آشنا یا غریبه را استشمام کنند، فرق می‌کند.
مرحلۀ آخر، بررسی دی‌ان‌اِی حیوان است.

افشای رازهایی درباره حیوانات
فیلهای آفریقایی ژنهای بویایی زیادی دارند

 
همۀ جوانب حواس یک حیوان، از ساختار ارگانهای حسی‌اش گرفته تا تعداد سلولهای گیرنده و رفتار مغزش، نهایتاً از ژنهایش منتج می‌شوند. این ژنها هستند که تصمیم می‌گیرند که یک حیوان چقدر خوب بتواند بو کند، ببیند، بشوند یا بچشد.
بدین ترتیب، تنها با بررسی دی‌ان‌ای جانور می‌توانیم جزییات زیادی راجع به حواس او بفهمیم.
در یک تحقیق در سال 2014، پژوهشگران ژنومِ 13 گونه را در جستجو برای ژن‌های مربوط به حس بویایی کنکاش کردند. فیلهای آفریقایی بیش از هر حیوان دیگری که تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته‌، ژنهای مختص بویایی دارند. ما راجع به اینکه این 2000 ژن بویایی فیلها هر کدام چه کاری می‌کنند، چیزی نمی‌دانیم، اما همین عدد نشان می‌دهد که بینی فیلها به صورت فوق معمولی تکامل یافته است.
در پایان، به یک موضوع دیگر هم باید بپردازیم. تا اینجا به چگونگی مطالعۀ حواس حیوانی‌ای پرداختیم که انسان هم داراست. اما برخی حیوانات می‌توانند چیزهای را تشخیص دهند که ما اصلاً نمی‌توانیم حس کنیم.

افشای رازهایی درباره حیوانات
گل ماریگلد زیر نور روز و نور فرابنفش

 
برخی جانوران شکلهایی از نور را می‌بینند که ما نمی‌توانیم ببینیم. جانوران بسیاری هستند که فرابنفش را می‌بینند. فرابنفش نوری است که طول موج آن میان 100 تا 400 نانومتر قرار می‌گیرد.
ما می‌توانیم اینکه آیا حیوانی قادر به دیدن نور با طول موج خاصی هست را با آزمایش این موضوع که آیا آن نور از عدسی چشم آن حیوان عبور می‌کند یا نه، بفهمیم. عدسی چشم انسانهای سالم نور فرابنفش را متوقف می‌کند و در نتیجه ما نمی‌توانیم این نور را ببینیم. به گفتۀ داگلاس، اما در گونه‌های دیگر، دیدن نور فرابنفش، دیدن در نور کم را آسانتر می‌کند.
برخی از چیزها تنها نور فرابنفش را منعکس می‌کنند. مثلاً، برخی از گلبرگهای گلها رشته‌هایی از مواد بازتاب‌دهندۀ نور فرابنفش دارند تا بتوانند حشرات را جذب گل کنند.
داگلاس می‌گوید: "زنبور عسل این علامتها را می‌بیند و جالب اینکه این علامتها به محل وجود شیرۀ گل اشاره می‌کنند. دقیقاً مثل علامت فرود برای زنبور می‌مانند."
زنبورها این تابلوهای راهنما را برای رسیدن به نکتار دنبال می‌کنند و بدین ترتیب کار گرده افشانی را هم انجام می‌دهند. این یک بازی برد-برد برای گل و زنبور است.
حواس سایر حیوانات، عجیبتر هم هست، ولی باز هم موفق شده‌ایم راههایی برای مطالعه بر حواسشان پیدا کنیم.

افشای رازهایی درباره حیوانات
جهت یابی پرندگان تحت تاثیر میدانهای مغناطیسی است

 
مثلاً، ما می‌دانیم که پرندگان مهاجر می‌توانند میدانهای مغناطیسی زمین را حس کنند. الگوهای مهاجرتی آنها هماهنگ با تغییر مکان قطبهای مغناطیسی زمین تغییر می‌کند.
به طور کامل مشخص نیست که چطور این کار را انجام می‌دهند. یک فرضیه این است که سلولهای چشم آنها بسته به جهت پرنده نسبت به میدان مغناطیسی به صورت متفاوت واکنش نشان می‌دهند و به نوعی می‌شود گفت که پرندگان میدان مغناطیسی را "می‌بینند".
کوسه‌ها نیز قادر به حس میدانهای الکتریکی هستند. آنها گیرنده‌های الکتریسیتۀ خاصی دارند. این گیرنده‌ها منفذهای حاوی ژل هستند که میزان کوچکی الکتریسته صاتع می‌کنند. موهای داخل منفذها وقتی که ژل برقدار می‌شود تکان می‌خورند و سیگنالی را به مغز کوسه می‌فرستند.
رایان کمپستر، از دانشگاه وسترن استرالیا، می‌گوید: "ما از یک تکانۀ الکتریکی بسیار بسیار کوچک صحبت می‌کنیم." اما این قابلیت به کوسه‌ها کمک می‌کند تا صیدهای کوچکی را که در دیدرسشان نیست، تشخیص دهند. "آنها از لحاظ بینایی ممکن است آن را تشخیص ندهند، اما با توجه به تواناییشان به تشخیص میدان بیوالکتریک بسیار کوچک، می‌توانند محل صید را تخمین بزنند."
کمپستر دریافته است که برخی از کوسه‌های بیش از سایرین به حس الکتریسیته متکی هستند. کوسۀ پورت جکسون تنها چند صد گیرندۀ الکتریسیته دارد، اما تعداد گیرنده‌های الکتریکی کوسۀ کله چکشی به 3000 میرسد.

افشای رازهایی درباره حیوانات
کوسۀ پورت جکسون

 
این نوع تحقیقات، بعضاً به کاربردهای غیرمنتظره‌ای منتهی می‌شوند.
برای مثال مطالعۀ حساسیت کوسه‌ها به الکتریسیته، اطلاعاتی را در مورد ساخت الکترودهای فراری دهندۀ کوسه‌ها در اختیارمان گذاشته است. از این الکترودها می‌توان برای فراری دادن کوسه‌ها از سواحل شلوغ استفاده کرد.

افشای رازهایی درباره حیوانات
کوسه کله چکشی

 
کمپستر می‌گوید: "با توجه به توانایی آنها در تشخیص میدانهای الکتریکی بسیار ضعیف از طریق سیستم‌های احساس الکتریسیته‌شان، می‌توانند از هر نوع محرک الکتریکی ناخوشایندی، بسیار قبلتر از آنکه بتواند خطری متوجهشان کند، فرار کنند."
همینطور تحقیقات رابرت در مورد شنوایی حشرات نیز، باعث توسعۀ انواع جدید از ابزارهای کمکی شنوایی شده است.
داگلاس کشف کرد که برخی از ماهی‌های اعماق دریا در شبکیۀ چشمشان دارند. این کشف به طراحی قطرۀ چشمی که برای درمان شب کوری ساخته شده، کمک کرده است.



تاريخ : دو شنبه 4 آبان 1394برچسب:, | 6:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

نیویورک؛ مرکز دانشگاه‌های گرانقیمت


به گزارش سرویس اقتصادی فرارو، تحصیلات با کیفیت نیز همانند سایر جنبه‌های زندگی انسان، مستلزم هزینه‌های بیشتر است. بسیاری از افراد این هزینه‌ها را برای تامین درآمدهای بیشتر و زندگی بهتر در سال‌های آینده، تقبل می‌کنند.

نگاهی بر لیست گرانترین دانشگاه‌های جهان نشان می‌دهد که دانشگاه‌هایی چون هاروارد، ییل، MIT و یا حتی آکسفورد در این لیست جایی نداشته و دانشگاه‌های کم نام و نشان در این لیست خودنمایی می‌کنند. به نظر می‌رسد نیویورک مقصد کسانی است که حاضرند دلارهای سبز خود را بابت دریافت مدرک در جهان هزینه نمایند. این ایالات اکنون به مرکز تجمع دانشگاه‌های لوکس با شهریه‌های بسیار بالایی تبدیل شده که شنیدن ارقام آن نیز بسیاری را میخکوب می‌کند!

تامین هزینه‌های دانشگاه از طریق دریافت شهریه در حالی به یکی از منابع اصلی درآمد در مراکز آموزش عالی تبدیل شده است که میزان شهریه دانشگاه‌های امریکا در 36 سال گذشته بیش از 12 برابر شده است. در ادامه لیست گرانترین دانشگاه‌های جهان به ترتیب میزان شهریه سالانه مشاهده می‌شود. این رتبه بندی بر اساس میزان شهریه‌ دریافتی از دانشجویان غیر تحصیلات تکمیلی خود در سال تحصیلی 14-2013 بوده است.
 


کالج سارا لارنس ( Sarah Lawrence College)



موقعیت مکانی: نیویورک- امریکا
کل هزینه‌های تحصیل: 63200 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.8 درصد


این کالج شاید شهرت دانشگاهی مانند هاروارد را نداشته باشد، اما از نظر شهریه دریافتی، سرامد دانشگاه‌های جهان بوده و شهرت خود را از این راه جهانی کرده است. مدت زیادی از زمان تاسیس این دانشگاه (1926) نگذشته است، اما قوانین سفت و سخت آموزشی این دانشگاه در جهان زبان زد است. نسبت پایین دانشجو به استاد و سرفصل‌های شخصی برای دانشجویان از ویژگی‌های اصلی این دانشگاه به شمار می‌رود.
 



دانشگاه نیویورک (New York University)



موقعیت مکانی: نیویورک- امریکا
میزان شهریه: 61500 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.8 درصد


این دانشگاه که در سال 1831 تاسیس شده است، یکی از بزرگترین موسسات غیرانتفاعی فعال در آموزش عالی جهان به شمار می‌رود. این دانشگاه تاکنون 36 برنده نوبل را از میان دانشجویان خود به جهان معرفی نموده و در حال حاضر بیش از 6500 عضو هیات علمی دارد. دانشجویان مقطع تحصیلات غیرتکمیلی این دانشگاه که بیش از 50 هزار نفر هستند، باید سالانه از 61 هزار دلار برای تحصیل در این دانشگاه هزینه پرداخت نمایند.
 


دانشگاه کلمبیا (Columbia University)



موقعیت مکانی: نیویورک- امریکا
میزان شهریه: 61100 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.4 درصد


دانشگاه کلمبیا که در سال 1754 تاسیس شده، قدیمی‌ترین دانشگاه نیویورک و پنجمین دانشگاه قدیمی امریکا به شمار رفته و بیش از 3700 نفر کارمند و 56 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دارد. در سال 2013 بیش از 9 میلیارد دلار کمک‌های پولی و دارایی‌های غیرپولی وقف این دانشگاه شده است.
 


دانشگاه وسلین (Wesleyan University)



موقعیت مکانی: کنتیکت- امریکا
میزان شهریه: 60200 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 2.9 درصد


دانشگاه خصوصی وسلین که در سال 1831 تاسیس شده است، همانند تاریخ گران خود، هزینه‌های همسطحی را نیز برای تحصیل از دانشجویان خود دریافت می‌کند!
 


دانشگاه کلارمونت مک‌کنا (Claremont McKenna University)



موقعیت مکانی: کالیفرنیا- امریکا
شهریه: 60000 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.5 درصد


این دانشگاه که در سال 1946 تاسیس شده، به سخت‌گیری‌های آموزشی در امریکا شهره است. دانشجویان این دانشگاه علاوه بر دروس رشته تخصصی خود، باید دو درس مربوط به علوم، دو درس علوم انسانی و سه درس علوم اجتماعی را بگذرانند.
 


کالج برد (Bard College)



موقعیت مکانی: نیویورک- امریکا
شهریه: 59800 دلار
رشد هزینه‌ها نسبت به سال قبل: 3.5 درصد


این کالج در سال 1860 پایه گذاری شده و اکنون نسبت دانشجو به استاد در آن برابر با 10 است. این دانشگاه در سال 2014 از نظر «بهترین تجربه کلاسی» و «بهترین تجربه دانشگاهی» رتبه اول را در میان دانشگاه‌های امریکا کسب نموده و به عنوان یک دانشگاه سبز و دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود. این دانشگاه از نظر سخت گیری‌های آموزشی در میان دانشگاه‌های امریکا در جایگاه یازدهم قرار دارد.



تاريخ : چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:, | 23:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
یک نویسنده یهودی هم سال گذشته مدعی شد که هیتلر خودکشی نکرده بلکه به آرژانتین گریخته و پس از آن به ماتو گروسو در برزیل رفته است.
 
وبسایت تابناک باتو: یک شبکه تلویزیونی در آمریکا با ساخت مستندی پرخرج مدعی شده که هیتلر دست به خودکشی نزده و پیش از تسلیم آلمان موفق به فرار از برلین شده است. سازندگان این مستند می‌گویند فیلم آن‌ها بر اسناد محرمانه اف‌بی‌ای متکی است.

آیا آدولف هیتلر، رهبر آلمان در دوران حکومت حزب ناسیونال سوسیالیسم واقعاً در آستانه پایان رسمی جنگ جهانی دوم خودکشی کرد؟ این پرسش تاکنون دغدغه تاریخ‌نگاران غیرحرفه‌ای، سازندگان فیلم‌های تخیلی و طرفدار تئوری‌های توطئه در سراسر جهان بوده است. بنا به روایات تاریخی شناخته‌ شده آدولف هیتلر به همراه همسرش اوا براون در ۳۰ آوریل ۱۹۴۵ در آستانه پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم کامل آلمان دست به خودکشی زد. بنا به دستور هیتلر یکی از محافظان وی جنازه او و همسرش را در باغ کاخ صدراعظم آلمان در برلین سوزاند.

آنچه باید از خودکشی هیتلر بدانیم!

حال در آمریکا سازندگان یک مستند تلویزیونی برآنند ثابت کنند که هیتلر موفق به شکستن محاصره «ارتش سرخ» و فرار از برلین شده است. این مستند تلویزیونی در ۸ قسمت تهیه شده و قرار است با عنوان «فرار هیتلر، حقیقت یا افسانه» از اواسط ماه دسامبر امسال در آمریکا در «کانال هیستوری» به نمایش گذاشته شود.

 در این مستند اشاره می‌شود که تیمی تحت ریاست رابرت بر، مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نویسنده کتاب‌های تاریخی، وظیفه بررسی فرار احتمالی هیتلر به کشورهای مختلف را بر عهده داشته است. رابرت بر از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۷ مامور سازمان سیا در کشورهای مختلف، به‌ ویژه در خاورمیانه بوده و به چند زبان از جمله عربی و فارسی تسلط دارد. در این مستند تاکید می‌شود که مدارک به دست‌ آمده «جعلی» نیستند و ردپای هیتلر پس از خروج از برلین با «روش‌های مدرن و دقیق» پیگیری شده است.

به گفته سازندگان این مستند، ادعای فرار هیتلر مبتنی بر صد‌ها مدرک و سندی است که از پرونده‌های محرمانه پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به دست آمده است. اسناد محرمانه اف‌بی‌آی نشان می‌دهند که هیتلر پس از فرار از آلمان در کشورهای مختلف از جمله در آرژانتین و برزیل اقامت داشته است.

آنچه باید از خودکشی هیتلر بدانیم!

برخی از صحنه‌های این مستند در برلین و در تونل‌های باقی‌مانده از زمان جنگ جهانی دوم در پایتخت آلمان تهیه شده‌اند. میدان دیدنی و نوساز «پوتسدامر» و فرودگاه تعطیل شده تمپلهوف از جمله محل‌های فیلمبرداری این مستند هستند. کاخ صدراعظم آلمان پیش از شکست این کشور در میدان پوتسدامر شهر برلین قرار داشت که در پی حمله ارتش سرخ به شدت آسیب دید. بقایای این ساختمان سرانجام پس از تقسیم آلمان و شهر برلین و شکل‌گیری حکومت کمونیستی در بخش شرقی این کشور به کلی منهدم شد. اما بخش‌های بزرگی از تونل‌های زیرزمینی دست‌نخورده ماندند و پس از وحدت دو آلمان درهای ورود به قسمت‌هایی از این تونل‌ها بر روی علاقه‌مندان گشوده شد.

در این مستند نیز به وجود تونلی که کاخ صدراعظم آلمان و «پناهگاه پیشوا» را به فرودگاه تمپلهوف متصل می‌کرده است، اشاره می‌شود. شبکه تلویزیونی «هیستوری» (تاریخ) اعلام کرده است که برخی فرستنده‌های تلویزیونی و شبکه‌های اینترنتی نیز به طور همزمان این مستند را پخش خواهند کرد.

هیتلر و دخترانش در آرژانتین

در کتاب «گرگ خاکستری: فرار آدولف هیتلر» که ۴ سال پیش در بریتانیا منتشر شد، در روایتی مشابه با آنچه در این مستند آمده، ادعا شده بود که هیتلر خودکشی نکرده، بلکه از آلمان گریخته و تا ۱۷ سال بعد نیز زنده بود تا اینکه در سال ۱۹۶۲ در آرژانتین درگذشت.

نویسندگان این کتاب، سایمون دانستن نویسنده، فیلمساز و عکاس حوزه تاریخ نظامی و جرارد ویلیامز خبرنگار باسابقه بی‌بی‌سی، اسکای نیوز و رویترز مدعی هستند اسناد و مدارک متقن بسیاری برای این فرضیه در دست دارند. آن‌ها در کتابشان نوشته‌اند که اوا براون معشوقه هیتلر که گفته شده فقط یک روز همسرش بود، به اتفاق او از آلمان خارج شده و صاحب دخترانی شده و همراه با آن‌ها در آرژانتین زندگی کرده است. به تخمین این کتاب هیتلر در ۷۳ سالگی مرده است و نه در ۵۵ سالگی.

آنچه باید از خودکشی هیتلر بدانیم!

ویلیامز،
یکی از نویسندگان این کتاب گفته که وجود اسناد و مدارکی درباره فرار هیتلر از آلمان چنان قانع‌کننده است که نمی‌توان به آن‌ها بی‌اعتنایی کرد. به گفته ویلیامز «استالین، آیزنهاور و هوور واقف بودند که هیتلر در سنگر زیرزمینی خود نمرده، ولی سخت می‌توان توضیح داد چرا هر سهٔ آن‌ها از این واقعیت غافل شدند و در طول دهه‌ها نیز به این واقعیت توجه لازم نشده است.»


یک نویسنده یهودی هم سال گذشته مدعی شد که هیتلر خودکشی نکرده بلکه به آرژانتین گریخته و پس از آن به ماتو گروسو در برزیل رفته است. سیمونه در کتاب «هیتلر در برزیل؛ زندگی و مرگ» نوشته که دوستان هیتلر نقشه گنجی را به او داده و او نیز در پی یافتن این گنج بوده است.


روایت شاهدان آخرین ساعات زندگی هیتلر

صحت این روایت‌ها را خاطرات شاهدان آخرین ساعات زندگی هیتلر زیر سوال می‌برند؛ یکی از آنان ارنا فلگل، پرستار هیتلر که ۱۰ سال پیش در ۹۳ سالگی به روزنامهٔ گاردین گفت: «هیتلر در آخرین روزهای زندگی‌اش موهای خاکستری زیادی داشت که او را ۱۵ تا ۲۰ سال پیر‌تر نشان می‌داد. او در آخرین روزهای زندگی‌اش در خودش غرق بود و به سختی راه می‌رفت و به دلیل سوءقصدی که در سال ۱۹۴۴ علیه او صورت گرفت، سمت راست بدنش تا حد زیادی ضعیف شده بود.»
 
فلگل که به یک روزنامهٔ آلمانی گفته بود «نمی‌خواستم اسرارم را با مرگم دفن کنم»، وداع هیتلر با تیم پزشکی‌اش در عصر ۲۹ آوریل ۱۹۴۵، یک روز قبل از خودکشی را اینطور روایت کرده است: «هیتلر از اتاقش بیرون آمد، با همه دست داد و کلمات دوستانهٔ کمی را هم بر زبان آورد. تعداد کمی صدای شلیک گلولهٔ هیتلر را شنیدند. بلافاصله دکترهای زیادی در پناهگاه حاضر شدند، من جسد هیتلر را ندیدم؛ چون جسد را به باغ انتقال داده بودند.»

روخوس میش، محافظ هیتلر، که دو سال پیش در سن ۹۶ سالگی در آلمان درگذشت، دربارهٔ ساعات پایانی زندگی رهبر دیکتاتور آلمان نازی به بی‌بی‌سی گفته بود: «ناگهان شنیدیم که یک نفر، یکی از همراهان هیتلر را صدا زد و گفت به نظر، آن اتفاق افتاد. آن‌ها صدای تیراندازی شنیده بودند اما من نه. مارتین بورمن، منشی خصوصی هیتلر به همه دستور داد تا آرام بگیرند. همه شروع به زمزمه کردند. من داشتم با تلفن صحبت می‌کردم و به عمد بلند‌تر حرف زدم چون می‌خواستم صدایی بشنوم. دوست نداشتم احساس کنم ما در پناهگاه مرگ بودیم. مارتین بورمن دستور داد تا در اتاق هیتلر باز شود. من هیتلر را دیدم که سرش بر روی میز قرار داشت. اوا براون روی مبل دراز کشیده بود و سرش به طرف هیتلر بود. زانوانش به طرف سینه جمع شده بود. او لباس آبی تیره رنگی با چین‌های سفید به تن داشت. هرگز آن صحنه را فراموش نمی‌کنم. دیدم که آن‌ها هیتلر را پوشاندند و وقتی از کنار من رد شدند، پاهای او از پارچه بیرون زده بود. فردی سر من فریاد زد «عجله کن، آن‌ها دارند رئیس را می‌سوزانند.» تصمیم گرفتم نروم چون یکی از مسئولان گشتاپو را آنجا دیدم و این فرد نمی‌بایست در آنجا می‌بود و برای همین به همکارم گفتم شاید ما را به خاطر اینکه آخرین شاهد ماجرا هستیم، بکشند. روز بعد ماجرا ادامه پیدا کرد. شش فرزند جوزف گوبلز، رهبر جدید آلمان در پناهگاه به قتل رسیدند. این ماگدا، مادرشان بود که آن‌ها را کشت. بلافاصله پس از مرگ هیتلر، همسر گوبلز با فرزندان خود به پناهگاه آمد. او در حال آماده شدن برای کشتن بچه‌های خود بود. او نمی‌توانست چنین کاری را آن بالا انجام دهد و برای همین به پناهگاه آمد، چون آنجا مانع از کار او می‌شدند. او با هدف کشتن فرزندان خود به پناهگاه هیتلر آمد. فرزندان گوبلز کنار من بودند و همه ما می‌دانستیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد. آشکار بود. دکتر استامپفگر، دکتر هیتلر را دیدم که به شش بچه گوبلز چیزی برای نوشیدن داد. یک نوشیدنی شیرین. دکتر هیتلر کمک کرد تا آن‌ها را بکشند. یک یا دو ساعت بعد، خانم گوبلز در حالی که گریه می‌کرد از اتاق خارج شد و شروع به ورق بازی کرد.»

آنچه باید از خودکشی هیتلر بدانیم!


ادعایی دیگر: هیتلر معتاد بود

یک ماه پیش نیز کتابی با عنوان «حملۀ همه‌جانبه» در آلمان، مدعی استفاده ارتش هیتلر از ماده مخدر «کریستال مت» شده و نوشته بود از سال ۱۹۳۷ دارویی متاآمفتامین بنیان با نام تجاری «پرویتین» توسط نازی‌ها تولید و میان نیروهای مسلح توزیع شده است. این دارو به عنوان قرصی که برای مبارزه با استرس و خستگی طراحی شده و در مصرف کننده احساس سرخوشی ایجاد می‌کند، تبلیغ می‌شد. در ابتدا ارتش متوجه نبود که پرویتین یک مادۀ مخدر است.

 سرباز‌ها فکر می‌کردند که مصرف آن مثل خوردن قهوه می‌ماند، اما رهبران نازی به خوبی از ارزش پرویتین به عنوان یک محرک در هنگام نبرد مطلع بودند. پس از آزمایش این قرص در جریان حمله به لهستان، ارتش آلمان پیش از حمله به فرانسه در بهار ۱۹۴۰، ۳۵ میلیون قرص پرویتین سفارش داد. حمله به فرانسه جهان را بهت‌زده کرد. در عرض چهار روز، تانک‌های هیتلر بیش از آنچه که ارتش آلمان در طول چهار سال جنگ جهانی اول توانست پیشروی کند، در فرانسه پیشروی کردند. پرویتین به نازی‌های متجاوز کمک می‌کرد تا بیدار مانده، به پیشروی ادامه دهند و احساس خوبی داشته باشند.

به نوشته این کتاب، تئودور مورل، پزشک شخصی هیتلر، او را کاملاً به مواد مخدر وابسته کرده بود و رهبر نازی در زمان خودکشی‌اش در سال ۱۹۴۵، کاملاً معتاد بود. نورمن اوهلر، نویسنده این کتاب به یادداشت‌های مورل دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد او در یک بازۀ ۱۳۴۹ روزه، مجموعاً ۸۰۰ تزریق به هیتلر انجام داده است. یکی دیگر از بخش‌های جالب کتاب اوهلر، افشای وابستگی روزافزون هیتلر به «یوکودال» است. یوکودال یک مادۀ مخدر ضد درد است که تاثیر آن دو برابر مرفین معمولی است. او افشا کرده است که اولین بار پیش از ملاقات با موسولینی در سال ۱۹۴۳ از این ماده به هیتلر داده شد. در آن زمان ایتالیا احتمال خارج شدن از اتحاد با آلمان نازی را سبک و سنگین می‌کرد. اما پس از دو بار تزریق یوکودال، چنان حس خوبی به رهبر نازی‌ها دست داد که توانست موسولینی را متقاعد به متحد ماندن با آلمان کند.
 
بر اساس اسنادی که دستگاه اطلاعاتی آمریکا سال گذشته منتشر کرد، ادعا شده بود پیشوای آلمان نازی نه تنها به کوکائین، بلکه به آنچه امروز به «آیس» (شیشه) مشهور است هم اعتیاد داشته است.

وبسایت پارسینه: یکی از تلگراف های مهم مربوط به جنگ جهانی دوم در مزایده ای در این هفته به فروش رسید.

طی یک مزایده، تلگرامی که منجر به مرگ هیتلر شد به قیمت 55 هزار دلار فروخته شد.
 

تلگرافی که منجر به خود کشی هیتلر شد!

این تلگراف توسط رهبر ارتش نازی ها Hermann Goering در 23 آپریل 1945 به هیتلر فرستاده شده بود.

Hermann Goering که می دانست هیتلر دریک پناهگاه پنهان شده است در این تلگراف برای هیتلر نوشته بود: همان طور که قبلا من را به عنوان جانشین خودت معرفی کرده بودی، امشب رهبری و فرماندهی آلمان به من می رسد.

هیتلر پس از دریافت این تلگراف این اقدام Hermann Goering را کودتا خواند و در یک پیام رادیویی او را خائن خطاب کرد و یک هفته پس از این حادثه خودکشی کرد.
 
این تلگراف که توسط کاپیتان ارتش آمریکا Benjamin Bradin در پناهگاه هیتلر یافت شد در روز سه شنبه گذشته در یک مزایده به قیمت 55 هزار دلار به یک ناشناس آمریکایی به سه برابر قیمت فروخته شد.


تاريخ : سه شنبه 21 مهر 1394برچسب:, | 6:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |






























































































































تاريخ : سه شنبه 21 مهر 1394برچسب:, | 6:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی در خبری که می خوانید، متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی به همراه تصاویرشان گردآوری شده که امیدواریم مورد پسند شما خوبان قرار گیرد.
 

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی در متن زیر آورده شده است؛

متن سنگ قبر آن ماری شیمل

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی

جالب است که بر روی سنگ قبر این مستشرق و مولوی شناس آلمانی با خط نستعلیق این کلام نورانی از امیرالمومنین نقش بسته:

الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا: مردم خوابند و وقتی می میرند بیدار می شوند.



متن سنگ قبر حافظ

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
بر سر تربت ما چون گذری همتی خواه
که زیارتگه رندان جهان خواهد بود


متن سنگ قبر سهراب سپهری

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
به سراغ من اگر می آیید
نرم وآهسته بیایید
مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من
 

متن سنگ قبر کوروش کبیر

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
ای انسان هر که باشی واز هر جا که بیایی
میدانم خواهی آمد
من کوروشم که برای پارسی ها این دولت وسیع را بنا نهادم
بدین مشتی خاک که تن مرا پوشانده رشک مبر


متن سنگ قبر پروین اعتصامی

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
آنکه خاک سیه اش بالین است
اختر چرخ ادب پروین است
گرچه جز تلخی از ایام ندید
هر چه خواهی سخنش شیرین است


متن سنگ قبر فریدون مشیری

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
سفر تن را تا خاک تماشا کردی
سفر جان را از خاک به افلاک ببین
گر مرا می جویی
سبزه ها را دریاب با درختان بنشین
 

متن سنگ قبر علی شریعتی

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
نمی دانم پس از مرگم چه خواهد شد.
نمی خواهم بدانم کوزه گر از خاک اندامم چه خواهد ساخت.
ولی بسیار مشتاقم که از خاک گلویم سوتکی سازد
گلویم سوتکی باشد به دست کودکی گستاخ و بازیگوش
و او یکریز و پی در پی دم گرم خویش را در گلویم سخت بفشارد
و خواب خفتگان خفته را آشفته تر سازد
بدین سان بشکند
هر دم سکوت مرگبارم را


متن سنگ قبر نیوتن

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
طبیعت وقوانین طبیعت در تاریکی نهان بود
خدا گفت بگذار تا نیوتن بیاید......
وهمه روشن شد


متن سنگ قبر محمد تقی بهار

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
عمری گذراندیم به کام دگران
القصه وطن را به دو چشم نگران
ما در تشویش و خلق در خواب گران
رفتیم و سپردیم به هنگامه کران


متن سنگ قبر فروغ فرخزاد

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
من از نهایت شب حرف میزنم
من از نهایت تاریکی
واز نهایت شب حرف می زنم
اگر به خانه من آمدی برای من
ای مهربان چراغ بیارو یک دریچه
که از آن به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم


متن سنگ قبر میرزاده عشقی

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
خاکم به سر ز غصه به سر خاک اگر کنم
خاک وطن که رفت، چه خاکی به سر کنم
من آن نیم که به مرگ طبیعی شوم هلا
وین کاسه خون به بستر راحت هدر کنم
معشوق «عشقی» ای وطن، ای عشق پاک ما
ای آنکه ذکر عشق تو شام و سحر کنم


متن سنگ قبر ایرج میرزا

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
ای نکویان که در این دنیایید
یا از این بعد به دنیا ایید
اینکه خفته است در این خاک ، منم
ایرجم ایرج شیرین سخنم
مدفن عشق جهان است اینجا
یک جهان عشق نهان است اینجا
عاشقی بوده بدنیا فن من
مدفن عشق بود مدفن من
تا مرا روح و روان در تن بود
شوق دیدار شما در من بود
بعد چون رخت ز دنیا بستم
باز در راه شما بنشستم
گرچه امروز بخاکم ماواست
چشم من باز به دنبال شماست
بنشینید بر این خاک دمی
بگذارید به خاکم قدمی
گاهی از من به سخن یاد کنید
در دل خاک دلم شاد کنید


متن سنگ قبر جبران خلیل جبران

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
همچون شما زنده ام، در بر شما ایستاده ام، دیدگان خود را ببندید وپیرامون را بنگرید مرا در برابر خویش خواهید دید.
 

متن سنگ قبر رهی معیری

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
الا ای رهگذر، کز راه یاری
قدم بر تربت ما می‌گذاری
در اینجا، شاعری غمناک خفته است
رهی در سینه‌ ی این خاک خفته است
فرو خفته چو گل، با سینه‌ی چاک
فروزان آتشی، در سینه‌ ی خاک
بنه مرهم ز اشکی داغ ما را
بزن آبی بر این آتش خدا را
به شب‌ها، شمع بزم افروز بودیم
که از روشن‌دلی چون روز بودیم
کنون شمع مزاری نیست ما را
چراغ شام تاری نیست ما را
سراغی کن ز‌جان دردناکی
بر‌افکن پرتوی، بر تیره خاکی
ز‌سوز سینه، با ما همرهی کن
چو بینی عاشقی، یاد رهی کن


متن سنگ قبر رشید یاسمی

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
نسیم آسا ازین صحرا گذشتیم
سبک رفتار و بی پروا گذشتیم
به پای کوشش از دیروز و امروز
گذر کردیم و از فردا گذشتیم
کنون در کوی نا پیدا خرامییم
چو ا ز این صورت پیدا گذشتیم
رشید از ما مجو نام و نشانی
که از سر منزل عنقا گذشتتیم


متن سنگ قبر پرویز شاپور

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
قلبم پر جمعیت ترین شهر دنیاست


متن سنگ قبر خسرو شکیبایی

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
در ازل پرتو حسنت زتجلی دم زد
عشق پیدا شدوآتش به همه عالم زد


متن سنگ قبر منوچهر نوذری

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
زحق توفیق خدمت خواستم دل گفت پنهانی
چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی


متن سنگ قبر وینستون چرچیل

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
من برای ملاقات با خالقم آماده ام
اما اینکه خالقم برای عذاب دردناک ملاقات با من آماده باشد چیز دیگریست


متن سنگ قبر بابک بیات

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
سکوت سرشار از ناگفته هاست


متن سنگ قبر اسکندر مقدونی

متن سنگ قبر بزرگان و مشاهیر ایرانی و خارجی
اکنون گور او را بس است

آنکه جهان او را کافی نبود



تاريخ : یک شنبه 19 مهر 1394برچسب:, | 7:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم. شاید اصلاً این موضوع برای شما اهمیت نداشته باشد و از بکار بردن اصطلاح و انجام دادن آن رسم بدون دانستن اصل و ریشه آن هم راضی بوده باشید، ولی جالب بودن قضیه و اینکه شاید دانستن آن برای شما هم جذاب باشد.
نیوزلند با 4 میلیون نفر جمعیت، 70 میلیون رأس گوسفند دارد.
 

دانستنی‌ های جالب (15)

 


10 سال طول کشید تا داوینچی لب های مونالیزا را نقاشی کند؟؟

خیر. مونالیزا کلا از سال 1503 تا 1507 نقاشی شده که 10 سال نمیشه کلا. این تاریخ در دفترچه خاطرات Antonio de Beatis بیان شده.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


اشکال بزرگ داخل زمین های کشاورزی در انگلیس در سال 1970 اتفاق افتاد و تا اواخر دهه 90 فکر میکردن کار فضایی هاست. در واقع کار انسان ها بوده و با ابزارهای کشاورزی کاملا ساده ایجاد شده اند و هیچ مقصود خاصی به جز سرکار گذاشتن ملت نداشتن!

دانستنی‌ های جالب (15)

 


یک آمریکایی در ebay اعلام کرد که معنای زندگی رو یافته و میخواهد آنرا بفروشد. او توانست "معنای زندگی" را به ارزش 3 دلار بفروشد.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


گوگل در واقع یک اصطلاح ریاضی است که به معنای عدد 1 که صد صفر در مقابل آن قرار گرفته می باشد. این عدد توسط میلتون سیروتا برادرزاده ریاضی دان آمریکایی، ادوارد کانسر ابداع شده است.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


شما نمی توانید در قطب شمال کار کنید مگر اینکه آپاندیس و دندان های عقلتون رو از بدنتون خارج کرده باشین.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


هر 40 ثانیه یک نفر دست به خودکشی میزند.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


بچه‌ها بدون کشکک زانو متولد میشوند. این بخش در سن ۲ تا ۶ سالگی ظاهر می‌شوند .

دانستنی‌ های جالب (15)

 


ارتفاع برج ایفل در سرما و گرما بر اثر انقباض و انبساط ۱۶ ساتنی متر تغییر میکند.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


عقرب میتواند سه سال بدون غذا زندگی کند.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


 لاما شتر بدون کوهانی است که به هنگام عصبانیت بر صورت طرف مقابل تف می اندازد.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


قلب گنجشک ۱۰۰ بار در دقیقه می تپد.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


زمان گردش سیاره عطارد به دور خود ۲ برابر زمان گردش آن بدور خورشید میباشد.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


بیشترین سرعت که انسان دست یافته ۴۰٫۰۰۰ کیلومتر با سفینه آپولو ۱۰ است.

دانستنی‌ های جالب (15)

 


کبد انسان در ۳۰۰ تا ۵۰۰ روز نو میشود، یعنی اینکه از سلولهای جدیدی برخوردار میشود.

دانستنی‌ های جالب (15)



تاريخ : شنبه 18 مهر 1394برچسب:, | 7:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در میان انبوه ستارگان زیر 17 سال جهان، که برخی از آن ها در تیم‌های بسیار بزرگ اروپا بازی می‌کنند، نام یک جوان کم ادعای ایرانی به چشم می‌خورد.

وبسایت گاردین در بین 50 نوجوان زیر 17 سال که به عنوان ستارگان آینده دنیای فوتبال معرفی کرده است، به هافبک ایرانی باشگاه ذوب آهن هم پرداخته است. این پایگاه خبری انگلیسی در مورد رضا شکاری نوشته است: «او اخیرا اولین بازی‌اش را برای تیم اصلی ذوب‌آهن انجام داد. از او به عنوان جانشین جواد نکونام یاد می‌شود. بازیکنی که 6 فصل در لالیگا بازی کرده، 150 بازی ملی دارد و در ایران یک اسطوره است. بعضی‌ها معتقدند او می‌تواند از نکونام هم بهتر شود. رضا اخیرا به تیم ملی امید ایران هم دعوت شده است، در حالی که تنها 17 سال سن دارد. ایران همواره بازیکنان خوب زیادی پرورش می‌دهد، اما شرایط خوب پیش نمی‌رود. شکاری می‌تواند متفاوت باشد.»
 
رضا شکاری، متولد 1998 است. بازیکنی که تازه 17 ساله شده و برای تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امید به میدان رفته است. در لیگ امسال 10 دقیقه برای تیم گلمحمدی به میدان رفته است. او 8 گل در رده‌های سنی تیم ملی به ثمر رسانده است. بازیکنی به طور جد شبیه به جواد نکونام، با توانایی هجومی بسیار بالاتر است. 
 
به گزارش خبرآنلاین؛ ذوبی‌ها این بازیکن را از مقاومت تهران خریداری کرده‌اند و در حال پرورش این استعداد ناب هستند. مسئولان ذوب‌آهن گفته‌اند که در صورت پیشنهاد از باشگاه ها سطح بالای اروپا، تمام همکاری‌های لازم را برای رضا شکاری انجام می‌دهند. کارشناسان پیش بینی می‌کنند رضا شکاری در کنار گلمحمدی می تواند پیشرفت خوبی داشته باشد. 
 


تاريخ : جمعه 17 مهر 1394برچسب:, | 9:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کاخ های سلطنتی بسیار زیبایی در جهان وجود دارند که بازدید از آنها برای عموم آزاد است و هر ساله توریست های زیادی را به خود جذب می کنند. ما نام تعدادی از آنها را برایتان آورده ایم تا اگر شما هم به بازدید از این مکان های تاریخی علاقه دارید، به آنها سری بزنید.
 

1.کاخ باکینگهام، لندن

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
کاخ باکینگهام در لندن اقامتگاه اصلی خانواده سلطنتی بریتانیا است. این کاخ همچنین یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطنتی فعال دنیا و اغلب مرکز رویدادهای عمومی ویژه و مهمانی‌های سلطنتی و در هنگام جشن‌های ملی، مورد توجه بریتانیایی‌ها است. این مکان با آثار هنری و زینتی زیادی تزیین شده است. طراحی‌های داخلی اصلی از جمله استفاده گسترده از سنگ مرمرنمای رنگارنگ و لاجوردهای آبی و صورتی، به پیشنهاد سر چارلز لانگ، که در اوایل سده نوزدهم صورت گرفتند، هنوز دست نخورده باقی مانده‌اند.

پادشاه ادوارد هفتم دستور به نوآرایی کاخ، با طرح عصر طلایی اروپا به رنگ کرم و طلایی داد. بسیاری از اتاق‌های پذیرایی کوچکتر، به شیوه سلطنت چینیان تزیین شده‌اند. باغ کاخ باکینگهام بزرگترین باغ شخصی لندن است.


2.قصر نوی‌شوان‌شتاین

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
قصری است متعلق به قرن نوزدهم میلادی در جنوب استان باواریا در جنوب کشور آلمان که توسط پادشاه وقت باوریا به نام لودویگ دوم (بایرن) ساخته شد. این قصر هم اکنون یکی از محبوب‌ترین نقاط توریستی در کشور آلمان است و هر ساله 1.4 میلیون توریست از آن دیدن می کنند.


3.رویال پالاس، مادرید

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
رویال پالاس محل اقامت پادشاه اسپانیا است که وسعتی حدود 135000 متر مربع با 2800 اتاق دارد. این قصر همچنان محل میهمانی های رسمی و جشن های ملی است.


4.کاخ شون‌برون، وین

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
کاخ شون‌برون به معنای «چشمه زیبا»، اقامتگاه تابستانی پادشاهان اتریش در وین پایتخت اتریش بوده‌ است و اکنون یکی از آثار مهم فرهنگی این کشور است که تا سال ۱۹۶۰ بنا شده ‌است. این کاخ که بیش از ۱۴۰۰ اتاق دارد و به سبک روکوکو تزیین شده ‌است یکی از جاذبه‌های مهم توریستی وین به شمار می‌آید. کاخ‌ها و باغ‌ها نشان دهنده سلیقه‌ها، علایق و آرزوهای پادشاهان این کشور است.


5.کاخ توپ‌قاپی

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
کاخ توپ‌قاپی واقع در استانبول از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که از ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ مرکز اداری این امپراتوری بود. سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ دستور ساخت این قصر را داد و کار ساختن آن در ۱۴۶۵ به پایان رسید. این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد.


6.کاخ هولی‌روود، اسکاتلند

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
کاخ هولی‌روود قامتگاه اصلی خاندان سلطنتی بریتانیا در اسکاتلند است. این کاخ از سده ۱۵ میلادی تاکنون محل رسمی اقامت خاندان سلطنتی بریتانیا بوده‌است که اکنون یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه است. گالری که در این عکس مشاهده می کنید با 96 پرتره از پادشاه تززین شده است.


7.کاخ بزرگ، بانکوک

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
کاخ بزرگ مجموعه‌ای از ساختمانهای سلطنتی در بانکوک پایتخت تایلند است که از قرن هجدهم میلادی تا کنون، محل اقامت رسمی پادشاهان آن کشور بوده‌ است. ساخت این مجموعه، از سال ۱۷۸۲ میلادی آغاز شده و بطور مداوم گسترش یافته‌است. کاخ بزرگ اکنون به عنوان یکی از جاذبه های توریستی بانکوک به شمار می آید.


8.کاخ زمستانی، روسیه

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
نام قصری در شهر سن پترزبورگ روسیه است که از سال ۱۷۳۲ میلادی تا سال ۱۹۱۷ میلادی که سال سقوط تزارها بود، محل سکونت تزارهای روسیه بوده است. این ساختمان بیشتر به عنوان موزه ارمیتاژ شناخته می شود.


9.شهر ممنوعه

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
شهری قدیمی در منطقه پکن، پایتخت کشور چین است و یکی از مهمترین دیدنی‌های تاریخی این کشور بشمار می‌آید. شهر ممنوعه به روایتی وسیع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی در جهان است. عداد قصرها و اتاق‌ها در شهر ممنوعه بسیار زیاد است. می‌گویند جمعاً ۹۹۹۹۵ اتاق در آن وجود دارد.

به اعتقاد پیشینیان چینی، اقامتگاه امپراتوران آسمانی دارای ۱۰ هزار اتاق است و امپراتورانی که پسر امپراتور آسمانی دانسته می‌شدند باید خویشتندار بوده و نمی‌بایست از شمار اتاق‌های امپراتور آسمانی تجاوز می‌کردند. از این رو شمار اتاق‌های شهر ممنوعه نیم اتاق کمتر از شمار اتاق‌های کاخ آسمانی است.


10.قصر هافبرگ، وین

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
این کاخ از سال ۱۲۷۹ اقامتگاه برخی از قدرتمندترین اشخاص تاریخ اتریش، از جمله شاهان سلسله هابزبُرگ و فرمانروایان امپراطوری اتریش بوده است. امروزه گردشگران می توانند رد پایی از زندگی روزمره این پادشاهان را در این مکان ببینند. به عنوان مثال وسایل ورزشی او همچنان از چهارچوب در آویزان است.


11.کاخ ورسای

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
کاخ ورسای مجموعه کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس است که به عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته می‌شود. این کاخ به عنوان یکی از میراث جهانی توسط یونسکو انتخاب شده‌است.


12.کاخ فونتن بلو، فرانسه

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
این کاخ که حدود یک ساعت از فرانسه فاصله دارد، حدود 7 قرن خالی از سکنه بوده است و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری فرانسه شناخته می شود.


13.کاخ گلستان

زیباترین کاخ های سلطنتی در جهان
کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهاست که در میدان ارگ تهران قرار دارد. بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته و نام آن از تالار گلستان واقع در عمارت خروجی گرفته شده‌است. کاخ گلستان در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

این اثر شانزدهمین اثر ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای می‌گیرد. کاخ گلستان فضایی از ارگ سلطنتی تاریخی بوده است. آثار هنری این مکان الهام بسیاری از هنرمندان معاصر شده است


تاريخ : یک شنبه 12 مهر 1394برچسب:, | 6:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 7 مهر 1394برچسب:, | 14:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : پنج شنبه 2 مهر 1394برچسب:, | 11:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

میوه‌ها از جمله مهم‌ترین گروه‌های غذایی در هرم راهنمای غذایی می‌باشند که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند و مصرف مداوم آن‌ها سلامتی و تندرستی را برای افراد جامعه به همراه دارد؛ اما گاهی همین میوه‌ها دارای اجزایی هستند که درعین‌حال که به نظر، خوراکی می‌آیند اما سمی و مضر می‌باشند. در زیر چند مورد از این اجزای سمی را به شما معرفی می‌کنیم:

 هسته زردآلو

زردآلو منبع عالی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و به سلامتی چشم‌ها، پوست، مو، دهان و … کمک می‌کند و به بدن برای مبارزه با عفونت‌ها یاری می‌رساند. این میوه به صورت خشک‌شده، کمپوت و تازه مصرف می‌شود. هسته آن دارای آمیگدالین است این ماده وقتی در مقادیر زیاد مصرف شود سمی می‌باشد. اگرچه زردآلو به عنوان یک مکمل طبیعی شناخته می‌شود اما مصرف بیش از حد هسته آن مضر است. بیش از 1-2 عدد از این هسته‌ها را در طی روز مصرف نکنید؛ زیرا مشکلات معدی و تهوع ایجاد خواهد کرد و مصرف مقادیر بسیار زیاد آمیگدالین، کشنده است.

 هسته آلو

آلو ظاهر جذابی دارد. محدود از چربی است و سرشار از ویتامین A و ویتامین C می‌باشد. آلو به صورت خام، مربا، ترشی، لواشک و … استفاده می‌شود؛ اما هسته آن کاملا بی‌خطر نمی‌باشد؛ بالأخص وقتی برای تهیه آلوچه و لواشک از آن استفاده می‌شود، ممکن است دانه‌های آن در ماده غذایی وارد شوند و حالت سمی ایجاد کنند. دانه آلو دارای گلیکوزیدهای سیانوژنیک است که در بدن به مواد سمی و خطرناکی تبدیل می‌شود. بدن مقادیر اندکی از سیانید را می‌تواند پاکسازی کند، اما مقادیر فراوانی از آن خطرناک است و بدن توانایی از بین بردن آن را ندارد. مخصوصاً در کودکان بسیار مواظب باشید که هسته‌ی ‌این میوه را در دهانشان نگه ندارند.

 دانه گلابی

گلابی میوه‌ای زنگوله‌ای شکل است که در محدوده رنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای، قرمز و یا ترکیبی از این رنگ‌ها وجود دارد. این میوه زیبا سرشار از پتاسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. بیش از 30 گونه گلابی در جهان وجود دارد و به صورت پخته، کمپوت شده یا خام مصرف می‌شود. دانه گلابی برای انسان خطرناک است. دانه به نیز مانند دانه گلابی در همین دسته قرار می‌گیرد و میوه به بهتر است به صورت پخته مصرف شود وگرنه خطرناک است.

 هسته گیلاس

گیلاس هم به صورت خام و هم پخته مصرف می‌شود. رنگ قرمز گیلاس نشان‌دهنده مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان در آن است. دانه، ساقه و برگ‌های گیلاس سمی هستند. دانه این میوه دارای سیانید است. سیانید یکی از سمومی است که آلمان‌های نازی برای کشتن زندانیان در جنگ جهانی دوم استفاده می‌کردند. حواستان باشد دفعه بعدی که گیلاس خوردید هسته آن را مک نزنید.

 هسته هلو

هلو میوه‌ای با ظاهر زیبا و طعمی بی‌نظیر است. هلو از نظر چربی اشباع، کلسترول و سدیم بسیار محدود می‌باشد و سرشار از فیبر و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. میوه هلو بسیار مفید است اما دارای هسته‌ای است که مواد شیمیایی سمی در خود دارد. هسته هلو بسیار سفت است و با دندان شکسته نمی‌شود؛ اما در برخی گونه‌های این میوه که هسته از وسط نصف می‌شود، دانه آن در دسترس قرار می‌گیرد. حواستان به آن باشد. البته این دانه بسیار تلخ است و همین مسئله مانع از مصرف آن می‌شود.

 دانه سیب

عقیده متداولی که در رابطه با سیب وجود دارد، این است که سیب میوه‌ای برای سلامتی است و مصرف یک عدد سیب به صورت روزانه شما را از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها بازمی‌دارد. فیبر و ویتامین‌های موجود در سیب از ابتلا به گرفتگی عروقی و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. سیب به صورت خام، کمپوت شده، آب سیب، پای سیب، سس سیب و … کاربرد دارد. سیب در رنگ‌ها و گونه‌های بسیار متفاوتی وجود دارد؛ اما دانه‌های سیب دارای سیانید می‌باشند. عقیده‌ای که در رابطه با مصرف سیب (بالأخص سیب گلاب) به طور کامل وجود دارد درست نمی‌باشد و مصرف مقادیر زیادی از دانه‌های سیب سمی می‌باشد. البته مصرف یک عدد سیب کامل همراه با تمام ضمایم مانند دانه‌ها مشکلی را به وجود نمی‌آورد؛ اما مقداری ماده سمی سیانید وارد بدن می‌کند و بار تحمیل‌شده به کبد و کلیه‌ها را، برای پاکسازی آن افزایش می‌دهد.

 بادام تلخ

بادام تلخ نیز مانند دانه‌های هلو، زردآلو، آلو، سیب، به و گیلاس از آمیگدالین تشکیل یافته است که می‌تواند در بدن تبدیل به سیانید شود. در تمام دنیا دو نوع بادام وجود دارد: بادام شیرین و بادام تلخ. بادام تلخ باید به منظور از بین رفتن مواد شیمیایی سمی موجود در آن حرارت داده شود و یا پاستوریزه شود. بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است که برای بدن مفید می‌باشد؛ اما مصرف بادام تلخ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 سخن آخر

شاید یکی از علت‌های اصلی وجود مواد سمی چون سیانید در دانه‌های میوه‌ها، جلوگیری از مصرف آن توسط انسان‌ها و حیوان باشد. تا بدین وسیله این دانه‌ها محفوظ بمانند و نسل گونه‌های گیاهی تداوم پیدا کند و از تولیدمثل بازنمانند.

منبع : تبیان



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 11:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم. شاید اصلاً این موضوع برای شما اهمیت نداشته باشد و از بکار بردن اصطلاح و انجام دادن آن رسم بدون دانستن اصل و ریشه آن هم راضی بوده باشید، ولی جالب بودن قضیه و اینکه شاید دانستن آن برای شما هم جذاب باشد، ما را بر آن داشت که مطلبی با عنوان «دانستنی های جالب» را به صورت سریالی برای شما تدارک ببینیم و در اختیارتان قرار بدهیم.

 این مطلب علاوه بر پرداختن به موضوعات بالا، دانستنی ها و نکات جالب، به برخی از باورهای غلطی که بین مردم رایج است نیز پرداخته و سعی در اصلاح آنها خواهد داشت. امیدواریم مورد استقبالتان قرار بگیرد.

مثل همیشه ما را با نظراتتان یاری کنید.

آفتاب عطر را بد بو می کند. بهتر است عطر را در نقاطی از بدنتان استفاده کنید که در معرض تابش نور خورشید نباشد.
 

دانستنی‌ های جالب (12)

 


سالانه 1.6 میلیون نفر در چین به علت مشکلات قبلی و تنفسی که به دلیل آلودگی هوا بوجود می آید، می میرند.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


آدولف هیتلر گیاه خوار بوده است.

دانستنی‌ های جالب (12)
 

ایسلند اولین کشوری است که سقط جنین را در سال 1935 قانونی کرد.

دانستنی‌ های جالب (12)
 

کوه دماوند کوهی که بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین قله آتشفشانی آسیاست یک آتشفشان خفته است نه خاموش. این یعنی اینکه اگر فوران کند دمای هوای اطرافش در عرض چند ساعت به 200 تا 400 درجه سانتیگراد میرسد.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


زرافه ایستاده وضع حمل می کند و نوزادش از فاصله 180 سانتی متری به زمین می افتد.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


بدن یک فرد 70 کیلویی حاوی 0.2 میلی گرم طلا است.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


بزرگترین مدرسه دنیا در شهر مونتسوری هندوستان با تعداد 26312 دانش آموز می باشد.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


قدیمی ترین کلمه در زبان انگلیسی "Town" است.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


3 مرد در یمن از ناسا به دلیل دست درازی به مریخ شکایت کردند. آنها ادعا کردند مریخ 3000 سال پیش توسط اجدادشان به آنها به ارث رسیده است.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


اسم این درخت ها رنگین کمان است و فقط در هاوایی و تنشان به صورت طبیعی این شکلی است.

دانستنی‌ های جالب (12)
 

کسانیکه 6 یا 7 ساعت میخوابند از کسانیکه 8 ساعت می خوابند امید به زندگی بیشتری دارند.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


دندان عقل فقط جای دیگر دندان ها در دهان را تنگ کرده است. سیر تکامل بی عیب و کامل نیست. اگر بود باید به جای دندان عقل بال درمی آوردیم. گاهی اوقات ویژگی های بی استفاده در برخی انواع موجودات ایجاد می شود فقط به خاطر اینکه آسیبی نمی رساند.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


استرس می تواند سایز مغز را تغییر دهد و آن را کوچکتر کند.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


چرا 13 نحس است؟

از زمانیکه یهودا سیزدهمین یار مسیح به او خیانت کرد این عدد نفرین شد. روایت دیگر این است که در روز جمعه 13 اکتبر 1307 شوالیه های معبد به دستور پاپ دستگیر و کشته شدند و این عدد مورد نفرین قرار گرفت.



دانستنی‌ های جالب (12)



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 6:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در این مجموعه به گورستان‌های سفیدچاه بهشهر، باغلق جرگلان، جن‌های روستای تیس، دارالسلام شیراز، هفتاد ملا میرجاوه و همچنین قبرستان تاریخی پیرازمیان و قبرستان‌هایی با شیر‌های سنگی پرداخته‌ایم.

    گورستان باغلق

 باغلق روستایی ترکمن‌نشین در منطقه جرگلان استان خراسان شمالی است. گورستان روستای باغلق از گورستان‌های قدیمی خراسان است و شکل آن متفاوت از آرامگاه‌های متداول در ایران است.
 

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


گورستان باغلق دور از روستا و بر فراز یک تپه ساخته شده است. در این گورستان مشخصات فرد دفن‌شده بر روی ستون‌های چوبی عمودی ثبت شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


گورستان سفید چاه

قبرستان تاریخی سفید چاه، یا آن‌طور که به تبری گفته می‌شود "اسپه چاه" را مربوط به دوره تیموریان می‌دانند. این گورستان در شهرستان بهشهر استان مازندران واقع است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


به گفته ساکنان محلی، در روستای سفیدچاه سنگ قبر مردگان بر اساس شغل آنها حکاکی و ساخته می‌شد. اما مدتی است که این سنت متوقف شده و درگذشتگان با سنگ‌های امروزی دفن می‌شوند.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان تیس یا جن‌ها

گفته می‌شود که قبرستان تیس که به قبرستان جن‌ها نیز معروف است، قدمتی بیش از ۲ هزار سال دارد. این گورستان در شهرستان چابهار، در نزدیکی روستای تیس، در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


بیشتر اطلاعات در مورد قبرستان تیس و حتی قدمت آن با حدس و گمان و افسانه همراه است. حفر قبرها در کنار هم بر روی سطح صخره‌ای این باور را رواج داده که قبرستان متعلق به جن‌ها است. با این حال گفته می‌شود ممکن است تلاش برای مراقبت از اجساد مردگان در برابر تعرض حیوانات دلیل این نوع ساخت گورستان بوده باشد.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان دارالسلام شیراز

گورستان دارالسلام شیراز یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های ایران به شمار می‌رود. در آن قبرهایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. با این حال برخی محققان می‌گویند که قدمت تاسیس این قبرستان به قبل از اسلام می‌رسد. دارا‌لسلام در بخش مرکزی شهر شیراز واقع شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبر‌های قدیمی با خط‌های رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده‌اند و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌های مردگان بر سنگ ‌قبرها خودنمایی می‌کنند. قبر افراد سرشناس مربوط به دوره زندیه تا قاجاریه در این آرامگاه دیده می‌شوند. با این حال، این قبرستان در معرض تخریب قرار گرفته و صدمه بسیاری دیده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان هفتاد ملا یا "موبدان زرتشتی"

قبرستان "هفتاد ملا" در شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این قبرستان با مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع در سینه کوه ساخته شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


به نظر می‌رسد که شکل قبرها از مقبره کوروش الهام گرفته شده باشد. گفته می‌شود که قبرستان هفتادملا بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. با این حال برخی مدعی‌اند که اولین قبرها مربوط به موبدان زرتشتی بوده که پس از حمله اعراب به ایران به این منطقه پناه آورده بودند.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان و منطقه تاریخی شهر یری

منطقه باستانی "شهریری" در نزدیکی روستای پیرازمیان در استان اردبیل واقع است. قدمت قلعه و معبد این منطقه به ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و "قوشا تپه" به هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


در نزدیکی این منطقه مجسمه‌های سنگی با نقش‌های انسان‌هایی که دهان ندارند، وجود دارد. ده‌ها مورد از این آثار موجودند که اندازه آنها بین ۴۰ تا ۳۶۰ سانتیمتر متفاوت است. قدمت گورهای این منطقه به هزار تا دو هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد. بخش عمده‌ای از این منطقه تاریخی بر اثر بی‌توجهی تخریب شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان‌های مزین به شیرهای سنگی

یکی از رسوم عشایر بختیاری در خوزستان و چهارمحال بختیاری قرار دادن شیر سنگی یا به زبان محلی "برد شیر" بر قبر چهره‌های سرشناس ایل است. شیر در میان بختیاری‌ها نماد شجاعت است. نماد شیر علاوه بر این تندیس‌ها، در قالی و گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند نیز دیده می‌شود.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


با وجود اینکه این مجسمه‌های سنگی در قبرستان‌های قدیمی بختیاری دیده می‌شوند اما بی‌توجهی به آن‌ها موجب شده که بسیاری از آن‌ها به سرقت بروند یا در معرض نابودی قرار بگیرند.

 

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان خالد نبی

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در منطقه‌ای کوهستانی و بر فراز قله کوه "گوگجه داغ" در استان گلستان واقع شده است. سنگ مزارهای استوانه‌ای بلند، مستقیم و عمودی ساخته شده‌اند، احتمالا مخصوص گور مردان بوده‌اند.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


ارتفاع واقعی این استوانه‌های سنگی از حداقل یک متر تا حداکثر پنج متر و ارتفاع آن‌ها از سطح زمین از حداقل ۶۰ سانتی‌متر تا حداکثر ۴ متر است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 6:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
اول مهر،بازگشایی مدارس،دانش آموزان
 
کودک و والدین ، توصیه های مهم برای بچه ها در اول مهر ، با شروع مدارس روال خواب و زندگی اطفال و والدین آن ها تغییرمی کند ؛در این مطلب توصیه های مهمی در این زمینه داریم!

با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس دانش آموزان و والدین آنان باید به کیفیت تغذیه، خواب، رعایت اصول بهداشتی همچنین لوازم مورد نیاز در مدرسه توجه ویژه داشته باشند.

با توجه به این‌که به فصل پاییز و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 94 نزدیک می‌شویم به منظور ارتقاء کیفیت شرایط دانش آموزان برای داشتن جسمی و روحی سالم‌تر و شاداب‌تر بیان چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛ از جمله این موارد می‌توان به کیفیت خواب، تغذیه، مراقبت‌های لازم بهداشتی در جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در میان دانش آموزان و ابزار مدرسه دانش آموزان اشاره کرد.

خواب‌های نامنظم تمرکز و یادگیری را پایین می‌آورد

دکتر سید رضا مهدوی، متخصص روانپزشک در گفت‌وگو با سینا، درباره خواب دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی گفت: در طول تابستان نباید نظم خواب کودک به هم بریزد؛ دانش آموزان برای مطالعه و یادگیری نیاز به تمرکز بالا دارند و به هم ریختن سیکل خواب و نامنظم شدن آن اولین تاثیرات را بر روی حافظه، تمرکز و یادگیری فرد می‌گذارد به شکلی که می‌تواند باعث ایجاد تنش و اضطراب شود.

وی در ادامه افزود: در تحقیقات مشخص شده خواب‌های نامنظم تمرکز و یادگیری را پایین می‌آورد و اضطراب و عصبانیت را افزایش می‌دهد.

این روانپزشک تاکید کرد: درست کردن سیستم به هم ریخته خواب کار راحتی نیست و این‌که والدین فکر کنند که کودک در طول تابستان می‌تواند تا دیر وقت بیدار باشد سپس در ابتدای پاییز به دنبال تغییر خواب فرزند به شکل سابق باشند اشتباه است، به این دلیل که ممکن است تنظیم خواب دانش آموز برای بازگشت به حالت طبیعی دو تا سه ماه طول بکشد، همچنین خوب شروع نکردن سال تحصیلی برای دانش آموز ممکن است تا پایان سال تحصیلی تاثیر منفی در یادگیری وی داشته باشد.

با تغذیه مناسب از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید

دکتر علی معصومی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با سینا درباره نوع تغذیه دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی گفت: مصرف شیر، مایعات و غذاهایی که کالری مناسبی به کودکان می‌دهد بسیار مهم است به این دلیل که این مواد غذایی فاکتورهایی هستند که می‌توانند مقاومت بدن را بالا‌تر ببرند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: عدم خرید مواد غذایی از فروشندگان دوره گرد بسیار مهم است به این دلیل که منجر به مصونیت در مقابل بیماری‌های اسهالی می‌شود.

بیماری‌های شایع دوران مدرسه

وی درباره بیماری‌های شایع در ابتدای فصل پاییز و به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: در ابتدای سال تحصیلی دو گروه از بیماری‌های عفونی قابل انتقال هستند که شامل بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی‌، گلو درد چرکی، آنفلوآنزا و اوریون می‌شوند.

وی در ادامه افزود: یک گروه دیگر از بیماری‌های عفونی که شیوع بیشتری دارند شامل بیماری گوارشی مانند اسهال است که دو نوع ویروسی یا میکروبی در دانش آموزان را شامل می‌شود؛ برخی بیماری‌های انگلی مانند انگل شیاربیا فرد به فرد قابل انتقال است که ممکن است در صورت رعایت نکردن بهداشت، فرد تا چند ماه اسهال داشته باشد.

راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در میان دانش آموزان

معصومی درباره راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در دانش آموزان نیز بیان کرد: در کودکان رعایت بهداشت دست بسیار ضروری است؛ استفاده از صابون فردی برای دانش آموزان بهتر است و می‌تواند از بروز بیماری‌های گوارشی پیشگیری کند، دانش آموزان از لیوان و دستمال شخصی در مدارس استفاده کنند همچنین دانش آموزان باید در برابر بیماری‌هایی که با واکسن قابل پیشگیری هستند در طول سال واکسینه شوند.

پرهیز از خرید کفش با سایزهای بزرگ‌تر برای دانش آموزان

دکتر عبدالحسین مهدی نسب، متخصص اورتوپد در گفت‌وگو با سینا درباره ویژگی‌های کفش مناسب برای دانش آموزان گفت: به دلیل انعطاف پذیری پای کودک، کف و پاشنه کفش نباید با یکدیگر هم سطح باشند، بنابراین کفش باید مقداری حالت خم شدگی و نرمی داشته باشد تا انعطاف پذیری پا حفظ شود همچنین جلوی پا هیچ‌گاه نباید تنگ و باریک باشد.

وی ادامه داد: کفش‌های دارای جلوی باریک به تدریج باعث انحراف شصت پا به سمت بیرون می‌شوند پس باید پنجه پا پهن و جادار باشد تا فشاری به پا وارد نشود

به این دلیل که فرد در آینده دچار درد پا و میخچه می‌شود.مهدی نسب با بیان این‌که کفش‌های ورزشی محافظ بهتری برای پا هستند و کاربرد بهتری نسبت به کفش‌هایی با پشت باریک دارند، ابراز کرد: به شکل طبیعی ارتفاع پاشنه کفش نسبت به کف کفش باید یک اینچ (2.54 سانتی متر) باشد به شکل طبیعی برای کودکان حدود 2 سانت کفایت می‌کند همچنین باید از خرید کفش تنگ یا گشاد برای کودک پرهیز کرد.

این متخصص اورتوپد درباره استفاده از کوله پشتی برای دانش آموزان به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: از نظر وزن کل محتویات کوله پشتی نباید بیش از یک چهارم وزن بدن فرد باشد و هنگام استفاده کودک باید بنشیند و کوله پشتی بر روی کتف وی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: معمولاً وسایل داخل کوله پشتی باید به شکلی چیده شوند تا همه چیز به شکل قرینه باشد و وزن به شکل مساوی تقسیم شود.

این متخصص اورتوپدی با بیان این‌که کوله پشتی دارای یک بند برای حمل وسایل سبک است و نباید وزن زیاد داشته باشد، تاکید کرد: در غیر این صورت فشار زیادی به کودک وارد می‌شود و اگر سنگین باشد ممکن است کودک خود را به یک سمت دیگر متمایل کند که باعث کمر درد شود اما بهترین نوع کوله پشتی از نوع دو بند آن است تا بر روی دو کتف قرار گیرد.

دانش آموزان را برای ورود به مدرسه آماده کنیم

دکتر مریم کوشا، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان  گفت: باید بتوانیم فضای خوبی از مدرسه را برای دانش آموزان به ویژه کلاس اولی‌ها توصیف کنیم تا واهمه‌ای از حضور در مدرسه نداشته باشند

وی افزود: بسیاری از مواقع نگرانی کودک از این است که نمی‌داند در مدرسه چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد اما باید برای کودک شرایط مدرسه، وجود معلمان و دوستان جدید را توضیح داد همچنین والدین کودک بر این موضوع که «که ما در کنار تو هستیم و به تو کمک می‌کنیم» تاکید کنند تا با این روش کودک به مدرسه عادت کند.

وی ادامه داد: بهتر است والدین فرزند را پیش از آغاز مدرسه به این مکان ببرند تا با محیط آن آشنا شود البته در این زمینه مدارس نیز یک روز زود‌تر برای کودکان کلاس اولی جشن برپا می‌کنند تا آنان برای شروع مدرسه آماده باشند.

منبع :سینا نیوز


تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:, | 13:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هومن آپرین متولد ۱۳۲۵ تهران، از کودکی و نوجوانی به کوهستان علاقمند بود. در ۱۶ سالگی بسیاری از قله‌های اطراف تهران را صعود کرد. سال ۱۳۵۵ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در رشته نقشه‌برداری فارغ‌التحصیل شد. استخدام در شرکت‌های اکتشاف نفت فرصتی برای او فراهم ساخت که به مناطق متنوع کوهستانی در آمریکا مراجعه کند همزمان کوهنوردی و سنگ‌نوردی را در مناطق مختلف ادامه داد و با کوهنوردان برجسته‌ای آشنا شد. از سال ۱۳۶۵ به‌عنوان راهنمای مسیرهای کوهستانی فعالیت داشت و به‌تدریج به منطقه هیمالیا عزیمت و برنامه‌هایی را اجرا کرد.
 

اولین ایرانی که موفق به فتح قله ی اورست شد کیست؟


سال ۱۹۸۵ تجربه سختی را در صعود به نانگابارپات از سر گذراند، سپس در سال‌های بعد چند قله دیگر را در هیمالیا صعود کرد. وی سرپرستی تیمی را به‌عهده داشت که اولین صعود به دیواره جنوب شرقی آمادابلام را انجام داد، این مسیر به نام آپرین نامگذاری شده است.
اکتبر ۱۹۹۰ (مهر ۱۳۶۹) او در مقام راهنمای یک تیم آمریکایی موفق به صعود اورست شد.
آپرین شرکتی به نام «هیم کوه» تاسیس کرد که به اعزام تیم‌های کوهنوردی به منطقه هیمالیا می‌پرداخت.
هومن آپرین اولین کوهنورد ایرانی که موفق به صعود قله اورست شد، در دهه هفتاد به میهن بازگشت، مدتی با دوستان سابق و کوهنوردان کشور گذراند و به قله دماوند صعود کرد. او هماهنگی‌هایی برای تشکل تیم ایرانی جهت صعود به اورست به عمل آورد که به نتیجه مطلوب نرسید. هومن آپرین تابعیت ایرانی-آمریکایی اشت و تا آخرین روزهای عمر پرتلاش خود، عکس‌ها و خاطرات ایران را عزیز می‌داشت. وی در اردیبهشت ۱۳۹۴(۲۰۱۵) در آمریکا چشم از جهان فرو بست.



تاريخ : چهار شنبه 25 شهريور 1394برچسب:, | 10:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ایسنا نوشت: آموزش مناسب والدین به فرزندان خود برای استفاده ایمن از تلفن همراه و کنترل کردن فعالیت‌های کودکان می‌تواند تا حدی با تهدیدات امنیتی مقابله کند.

تلفن همراه و شرکت‌های تلفن سیار معمولاً امکاناتی را درباره تنظیمات حریم خصوصی و کنترل‌های ایمنی کودک ارائه می‌دهند. اکثر شرکت‌ها به والدین امکان خاموش کردن قابلیت‌هایی مانند دسترسی وب، ارسال پیام کوتاه یا دانلود کردن را می‌دهند.

برخی تلفن‌های همراه سلولی، خاص کودکان ساخته شده‌اند. این تلفن‌ها برای استفاده ساده طراحی شده‌ و دارای قابلیت‌هایی مانند دسترسی محدود به اینترنت، مدیریت دقیقه (minute management)، حفظ حریم خصوصی شماره‌ها، و دکمه‌های تماس اضطراری هستند.

کلمه عبور، کد عددی یا اثر انگشت می‌تواند منجر به عدم دسترسی مزاحمان به تلفن شود. اینکار نه تنها می‌تواند از تماس تصادفی جلوگیری کند بلکه می‌تواند به حفظ اطلاعات و عکس‌ها در برابر دسترسی افراد غیرمجاز کمک کند.

به اشتراک گذاری و اجتماعی بودن می‌تواند فرصت‌ها و چالشهایی را ایجاد کند. این ابزارها می‌تواند باعث ایجاد خلاقیت و سرگرمی کودک شود اما از طرفی دیگر می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در خصوص اعتبار و ایمنی اشخاص گردد.

بر اساس اطلاعات سایت مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای - ماهر - بیشتر تلفن‌های همراه قابلیت عکس گرفتن و تصویربرداری را دارند و به اشتراک گذاری و گرفتن تصاویر را در هر لحظه آسان می‌کنند. فرزندانتان را تشویق کنید که در خصوص حفظ حریم خصوصی خود و دیگران قبل از به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم‌ها از طریق تلفن همراه فکر کنند.

قبل از ارسال تصاویر یا فیلم‌ها، از کسی که در تصویر یا فیلم است اجازه بگیرند. اینکه از ابتدا به اندازه کافی هوشمند باشیم که چه تصویر یا فیلمی به اشتراک گذاشته شود نسبت به اینکه بعداً بخواهیم خسارت را کنترل کنیم ساده‌تر است.

درباره برنامه‌های کاربردی چه باید بدانیم؟

برنامه‌های کاربردی ممکن است اطلاعات شخصی را جمع آوری و به اشتراک بگذارند، رایگان باشند اما فرزندان شما را ترغیب به پرداخت پول کنند، شامل تبلیغات باشند و یا به رسانه‌های اجتماعی (social medida) متصل باشند. اما برنامه‌های کاربردی ممکن است به شما درباره کارهایی که انجام می دهند چیزی نگویند.

کارهایی وجود دارند که شما و فرزندتان می‌توانید قبل از دانلود برنامه برای یادگیری درباره برنامه‌های کاربردی انجام دهید:

تصاویر انتشاریافته از این برنامه را بررسی کنید؛ توضیحات مربوطه، رده‌بندی محتوایی، و نظرات کاربران را بخوانید، درباره توسعه‌دهنده برنامه تحقیق کنید و بررسی کنید که برنامه کاربردی چه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند.

می‌توان چگونگی استفاده از برنامه‌های کاربردی توسط کودکان را محدود کرد؟

قبل از اینکه تلفن یا تبلت خود را به فرزندتان بدهید، به تنظیمات آن نگاه کنید. ممکن است قادر به انجام کارهای زیر باشید:

محتوا را به آنچه که مناسب سن کودک شما است محدود کنید. کلمه عبوری را تنظیم کنید که برنامه های کاربردی بدون آن نتواند دانلود شوند و کودکان نتوانند بدون آن چیزی بخرند.

خدمات داده و وای‌فای را خاموش کنید تا به اینترنت متصل نشوید. همچنین می‌توانید تلفن را در حالت پرواز قرار دهید. اما بهترین راه برای مراقبت در قبال برنامه‌های کاربردی کودکان تست و بررسی توسط والدین است. با فرزندان خود درباره قوانین خرید و استفاده از برنامه های کاربردی صحبت کنید.

به کودکان خود یادآوری کنید که متن‌هایی که از افراد ناشناس دریافت می کنید نادیده بگیرند، یاد بگیرند که چگونه شماره هایی را در تلفن همراه خود مسدود کنند، از ارسال شماره تلفن خود به صورت آنلاین اجتناب کنند و هرگز اطلاعات شخصی یا مالی خود را در پاسخ به پیامکی ارائه ندهند.

به فرزندان خود در تشخیص پیامک هرزنامه‌ای کمک کنید و نتایج این نوع پیامک‌ها را توضیح دهید. این پیامک‌ها اغلب وعده هدایای رایگان را می‌دهند یا از شما خواسته می‌شود که اطلاعات کاربری خود را تایید کنید تا از این طریق شما اطلاعات شخصی‌تان را آشکار کنید.

این پیامها می توانند منجر به شارژ هزینه های ناخواسته در صورتحساب تلفن همراه شما شون و می‌توانند کارایی تلفن همراه شما را پایین بیآورند.

به فرزندان خود بگویید پیام‌هایی را که اطلاعات شخصی را درخواست می‌کند حذف کنید؛ حتی اگر وعده هدیه رایگان را می‌دهد. شرکت‌های قانونی اطلاعاتی مانند شماره حساب‌ها یا کلمات عبور را از طریق ایمیل یا متن درخواست نمی‌کنند.

به لینک‌هایی که در پیامک می‌آید پاسخ ندهید و روی آنها نیز کلیک نکنید. لینک‌ها می‌توانند بدافزاری را نصب کنند و شما را به سمت سایت‌های کلاهبرداری ببرند که اطلاعات شما را به سرقت ببرند.



تاريخ : سه شنبه 24 شهريور 1394برچسب:, | 8:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هرسال رصدخانه‌ی سلطنتی گرینویچ شگفت‌انگیزترین عکس‌های نجوم سال را انتخاب و به بعضی از آن‌ها جایزه می‌دهد. در این مقاله ۱۲ تصویر فوق‌العاده زیبا از فضا و نجوم را که موفق به دریافت جایزه شده‌اند مشاهده خواهید کرد.

برنده‌ی نهایی: شفق قطبی در تالاب یخ زده اثر جیمز وودنت

جیمز وودند انگلیسی با این عکس فوق‌العاده زیبا از شفق قطبی که در پارک ملی Vatnaj?kull ایسلند گرفته شده است موفق به کسب جایزه‌ی بهترین عکس نجوم در سال ۲۰۱۴ شده است. این اولین بار است که تصویری از شفق قطبی توانسته چنین افتخاری را کسب کند.

از اعماق فضا: سحابی سر اسب اثر بیل اسنایدر

بیل اسنایدر از ایالات متحده این تصویر را از پیچ و تاب سحابی سر اسب (IC 434) ثبت کرده‌ است. در این تصویر نه تنها سر اسب بلکه گاز و غبار پایه‌ی آن نیز به زیبایی تصویر شده است.

فراتر از فضا: سحابی چشم خدا اثر دیوید فیتز-هنری

دیوید فیتز-هنری استرالیایی این تصویر فوق‌العاده را از سحابی هلیکس یا چشم خدا (NGC 7293) که شبیه به یک چشم عظیم‌الجثه است ثبت کرده‌ است. این سحابی ۷۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد که یکی از نزدیکترین سحابی‌های سیاره‌ای به ما است.

منظومه‌ی شمسی ما: موج‌های کوچک در برکه‌ای آتشین اثر الکساندرا هارت

الکساندرا هارت انگلیسی این تصویر را از فعالیت‌های سطح خورشید ثبت کرده است. هرکدام از این نقاط تاریک چندین برابر زمین وسعت دارند.

همسایگان زمین: بهترینِ دهانه‌ها اثر جورج تارسودیس

جرج تارسودیس از یونان این عکس زیبا را از دهانه‌ی تایکو در ماه انداخته است. قطر این گودال بیش از ۸۶ کیلومتر است.

عکاس جوان سال: سحابی کله‌ی اسب از شیشیر و شاشانک ژولاکیا

شیشیرو شاشانک ژولاکیا از ایالات متحده این تصویر را از سحابی آشنای سر اسب انداخته‌اند. غبار قرمز رنگ در پشت سر اسب نمایی بی‌همتا به تصویر داده است.

کاندیدای بهترین عکاس جوان سال: کریسمس در پشت کوه‌های Vypress از امِت اسپارلینگ

امِت اسپارلینگ از کانادا این تصویر را در سال ۲۰۱۳ ثبت کرده، اما ۲۰۱۴ آن را منتشر کرده است. همانطور که می‌بینید ستاره‌ها به زیبایی به سطح زمین می بارند و انعکاس نور در سطح دریاچه منظره‌ی بدیعی را به وجود آورده است.

جایزه‌ی ویژه‌ی مردم و فضا: خورشید گرفتگی اثر یوگن کامنیو

خورشید گرفتگی نادری در پاییز سال گذشته رخ داد که طی آن ماه مانند یک دیس سیاه جلوی خورشید را گرفت، اما نتوانست کاملا سطح آن را بپوشاند. یوگن کامینیوی آلمانی این عکس را در کنیا ثبت کرد و آن را به برنامه‌ریز و راهنمای سفرش که قبل از دیدن این خورشید گرفتگی فوت کرد تقدیم کرد.

فضا و انسان: ارواح گمشده اثر جولی فلتچر

جولی فلتچر استرالیایی این تصویر خاطره انگیز را از انسان در زیر روشنایی زهره ثبت کرده است. موج‌های کوچک دریاچه‌ی موقتی کانی‌تاندا تصاویر انسان را در خود منعکس کرده است در حالی که نور ستارگان روشنایی کاذبی را در دوردست تشکیل داده است.



تاريخ : دو شنبه 23 شهريور 1394برچسب:, | 10:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
شاید برای شما نیز عجیب باشد، ولی به هر روی اینجا ایران است و این تصاویر گویای واقعیتی است؛ واقعیتی از روستاهایی که یا دیده نشده اند و یا کمتر دیده شده اند. هم اکنون توجه شما عزیزان را به دیدن چندین تصویر از این روستاها جلب می کنیم.
 
وبسایت تابناک باتو: روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند شاید برای شما نیز عجیب باشد، ولی به هر روی اینجا ایران است و این تصاویر گویای واقعیتی است؛ واقعیتی از روستاهایی که یا دیده نشده اند و یا کمتر دیده شده اند. هم اکنون توجه شما عزیزان را به دیدن چندین تصویر از این روستاها جلب می کنیم.

روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند
روستای ایستا، طالقان استان البرز

روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند
روستای ماخونیک، بیرجند، خراسان جنوبی، به سرزمین لی لی پوتی ها شهرت دارد

روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند
روستای صخره ای میمند ، شهر بابک ، کرمان

روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند
روستای چهار برج، اسفراین، آب و هوای آلوده باعث نابینایی شده حتی حیوانات نابینا متولد میشوند

روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند
روستای زرگر، 100 کیلومتری غرب تهران

روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند
روستای شمسان، بشاگرد، هرمزگان در فاصله ی 1950 کیلومتری تهران

روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند
روستای سرآقا سید، چهار محال بختیاری

روستاهایی که تا کنون کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده اند


تاريخ : یک شنبه 22 شهريور 1394برچسب:, | 8:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم. شاید اصلاً این موضوع برای شما اهمیت نداشته باشد و از بکار بردن اصطلاح و انجام دادن آن رسم بدون دانستن اصل و ریشه آن هم راضی بوده باشید، ولی جالب بودن قضیه و اینکه شاید دانستن آن برای شما هم جذاب باشد، ما را بر آن داشت که مطلبی با عنوان «دانستنی های جالب» را به صورت سریالی برای شما تدارک ببینیم و در اختیارتان قرار بدهیم.
 این مطلب علاوه بر پرداختن به موضوعات بالا، دانستنی ها و نکات جالب، به برخی از باورهای غلطی که بین مردم رایج است نیز پرداخته و سعی در اصلاح آنها خواهد داشت. امیدواریم مورد استقبالتان قرار بگیرد.
مثل همیشه ما را با نظراتتان یاری کنید.
یکی از انواع لباس های غواصی که 250 کیلو وزن داشته و در زمان خودش از همه انواع دیگه سبک تر بوده و در سال 1911 ساخته شده است.
 

دانستنی‌ های جالب (11)

 


کریستف کلمب آمریکا رو کشف کرد؟؟؟

کریستف کلمب اولین اروپایی بود که پاش به آمریکا رسید. آمریکا خودش ساکنین بومی داشت و قبلا هم توسط قبیله ای به نام وایکینگ کشف شده بود.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


در سال 1700 کیک تولد را با یک شمع روشن روی آن جشن می گرفتند. در واقع در قرن 17 میلادی دوره ای بود که کیک تولد به صورت یک کیک مجلل و تزئینی در میان قشر ثروتمندان رواج یافت.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


وایکینگ ها گاهی اوقات به زوج هایی که تازه ازدواج کرده بودند به عنوان کادوی عروسی و یکی از ملزومات خانه جدید، بچه گربه هدیه میدادند.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


اسحاق نیوتن وقتی قانون جاذبه را کشف کرد 23 ساله بود.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


چرا کوالاها درختان را بغل می کنند؟

علتش فرار از گرماست، با این کار بدنشان خنک می شود.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


کوه اورست بلندترین کوه جهانه؟

اگر منظور از سطح دریا باشه، بله. ولی منظور کل کوه از پایه تا قله باشه خیر. کوه Mauna Kea در هاوایی بلندترین کوه جهانه.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


زمانی که صورتتان از خجالت سرخ می شود بافت داخلی معده تان نیز سرخ می شود.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


لایه اوزون در حال بهبود یافتن و ترمیم هست و تا سال 2050 به طور کامل ترمیم می شود.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


گاوهای وحشی از رنگ قرمز متنفرند؟

خیر، گاوهای وحشی کور رنگ هستند!

دانستنی‌ های جالب (11)

 


چشم آبی ها در تاریکی بهتر می بینند.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


تنها موجودی که می تواند به پشت بخوابد انسان است.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


جغدها در همه مناطق زمین به جز قطب جنوب یافت می شوند.

دانستنی‌ های جالب (11)

 


شکستن قلنج انگشتان باعث آرتروز میشود؟

این دو مورد هیچ ربطی به هم ندارند!

دانستنی‌ های جالب (11)

 


افراد از سقوط نارگیل بیشتر از حمله کوسه میمیرند.



دانستنی‌ های جالب (11)



تاريخ : شنبه 21 شهريور 1394برچسب:, | 10:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

جمع

 

تعداد آيه

 

شماره سوره

زوج

8

=

7

+

1

زوج

288

=

286

+

2

فرد

203

=

200

+

3

زوج

180

=

176

+

4

فرد

125

=

120

+

5

...

...

 

...

 

...

...

...

 

...

 

...

زوج

118

=

5

+

113

زوج

120

=

6

+

114

 

جمع زوج ها

جمع فردها

 

جمع آيه ها

 

جمع سوره ها

6236

6555

 

6236

 

6555

قابل توجه است كه تعداد زوج‌ها 57 عدد و فردها نيز به همان تعداد يعنی 57 عدد ميباشد كه اين خود به تنهائی يك معجزه است.

اما معجزه ديگر اينست كه اگر حاصل جمع‌های زوج را با هم جمع كنيم 6236 بدست می ‌آيد كه مساوی است با تعداد كل آيه‌های قرآن.

و معجزه ديگر اينكه اگر حاصل جمع‌های فرد را با هم جمع كنيم 6555 بدست ميايد كه مساوی است با جمع كل شماره سوره‌های قرآن.

و معجزه ديگر اينكه اگر رقم‌های 6555 را با رقم‌های 6236 جمع كنيم، عدد 38 بدست ميآيد كه خود ضريب 19 دارد:

           2 X 19 = 38 = (6+2+3+6) + (5+5+5+6)

همانطور كه تعداد سوره‌های قرآن ضريب 19 دارد:   6  X   19  =  114

لطفا توجه كنيد كه اگر تعداد آيه‌های قرآن را كم يا زياد كنيم يا فقط جای سوره‌ها را با هم عوض كنيم

ديگر چنين روابطی وجود نخواهد داشت،

و اين نشان دهنده اينست كه تعداد آيات قرآن همين اندازه و ترتيب سوره‌ها نيز به همين ترتيب بوده

و در نتيجه قرآن نميتواند كار دست انسان باشد.

منبع:www.quran-farsi.net



تاريخ : پنج شنبه 19 شهريور 1394برچسب:, | 12:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
معجزه لیمو و عسلبهتر است لیموترش به شیوه ارگانیک کشت شده باشد و عسل نیز اصل باشد. در صورتی که عجله دارید می توانید کمی آب سرد به آن اضافه کنید تا زودتر خنک شود. این معجون را ناشتا بنوشید.

درباره خواص عسل و لیمو بسیار شنیده ایم اما زنی به نام کریستال دایوز بعد از یک سال مصرف این معجون خوشمزه تجربیات جالب خود را بازگو کرده است.  
 
خانم دایوز که هر روز صبح مقدار مشخصی از محلول آب لیمو و عسل در آب مصرف کرده است می گوید که بعد از یک سال این اتفاقات برای او رخ داده است:
 
1- با آن که خانم دایوز از جمله کسانی بود که مرتب مریض می شوند اما در طول این یک سال هرگز دچار سرماخوردگی و آنفلوانزا نشد و مشکلات گوارشی برایش پیش نیامد. کمتر پیش می آمد که احساس کسالت و سردرد داشته باشد.

2- تمایل وی به خوردن قهوه صبحگاهی کاهش یافت.

3- علاقه او به صبح ها زیاد شد چون دیگر هنگام بیدار شدن احساس خواب آلودگی و خستگی نداشت بلکه برعکس با انرژی و نشاط زیاد از خواب بر می خاست.

4- پوست چهره اش روشن و درخشان شد و اثری از لک و جوش باقی نماند.

5- این نسخه سحرآمیز برای نزدیکان خانم دایوز هم مفید بوده و با استفاده از آن وضعیت سلامتی آنان بهبود یافته و کمتر مریض شده اند.

و اما طرز تهیه معجون: آب را بجوشانید و سپس به اندازه یک فنجان کنار بگذارید ولرم شود. آب نصف لیموترش و یک قاشق بزرگ عسل به آن بیفزایید. توجه داشته باشید که بهتر است لیموترش به شیوه ارگانیک کشت شده باشد و عسل نیز اصل باشد. در صورتی که عجله دارید می توانید کمی آب سرد به آن اضافه کنید تا زودتر خنک شود. این معجون را ناشتا بنوشید.

از دیگر خواص معجون عسل و لیموترش می توان این موارد را نام برد:

- از یبوست جلوگیری می کند.

- به دلیل ادرارآور بودن از التهابات دستگاه ادراری می کاهد.

- کبد را از سموم تصفیه می کند.

- به حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل کمک می کند.

- با تولید مواد آنتی اکسیدان به پوست برای کولاژن سازی کمک می کند و باعث درخشش آن می شود.

هرکسی می تواند از این نسخه استفاده کند حتی کودکانی را که زیاد مریض می شوند می توان به خوردن آن عادت داد و با افزودن میزان عسل تمایل کودکان را به خوردن آن افزود.

این نسخه تقویت دستگاه ایمنی بدن کودکان را تضمین می کند و بزرگسالان نیز در صورت مصرف از سردرد، التهاب دستگاه ادراری و مشکلات گوارشی خلاص می شوند.

منبع: العالم



تاريخ : پنج شنبه 19 شهريور 1394برچسب:, | 4:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یک دختر 12 ساله هندی‌الاصل در انگلستان توانست بالاترین نمره ممکن «162» را که از نخبگانی مانند آلبرت اینشتین و استفن هاوکینگ نیز بیشتر است، در آزمون ضریب هوشی بدست بیاورد.

 

 «لیدیا سباستین» از اسکس به جمع یک درصد از ورودی‌های آزمون هوش منسا پیوست که بالاترین نمره را در آزمون Cattell III B بدست می‌آورند. منسا یک انجمن برای افراد با ضریب هوشی بالاست.

 

لیدیا آزمون خود را ظرف چند دقیقه در دانشکده بیرک‌بک لندن به اتمام رساند.

 

وی اظهار کرد: در ابتدا من واقعا نگران بودم اما به محض شروع کردن، متوجه شدم که آزمون آسانتر از چیزی بود که انتظارش را داشتم و بعد به آرامش رسیدم.

 

لیدیا افزود: این آزمون، مهارتهای زبانی از جمله شباهتها و تعاریف و منطق مرا به چالش می‌کشید.

 

به گفته «آروم سباستین» پدر لیدیا، رادیولوژیست بیمارستان عمومی کولچستر، دخترش در شبکه‌های اینترنتی مختلف آزمایشات هوش را دنبال میکرد و به آنها علاقه نشان میداد و در این رابطه با مادرش گفتگو کرده بود.

 

والدین لیدیا می‌گویند که او در زمینه های دیگر نیز استعداد دارد و از سن چهار سالگی ویولن مینواخت. وی همچنین از سن شش ماهگی شروع به صحبت کرده بود.

 

لیدیا و «نیکل بار» 12 ساله از ایالت اسکس و «آهیل ژوهر» از بلک بورن امسال بالاترین نمرات منسا را به خود اختصاص دادند.

 

آزمون کتل 150 سوال دارد و اکثر آن، ارزیابی‌های ادراک از طریق متن است که حداکثر نمره برای بزرگسالان 161 و برای افراد زیر 18 سال، 162 است.

 

تصور می‌شود که هاوکینگ و اینشتین ضریب هوشی در حدود 160 دارند. منسا بر این باور است که بزرگترین و قدیمی‌ترین جامعه افرادی با ضریب هوشی بالا در جهان است. عضویت برای هر کسی که ثابت کند که ضریب هوشی بالاتر از دو درصد جمعیت عموم دارد، آزاد است. این امر توسط تشخیص و یا اثبات آزمون‌های هوشبهر اندازه‌گیری می‌شود.

منبع: ایسنا



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 7:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
وبسایت لاپلاس: در این بخش خانه 32 میلیون دلاری را می بینید که در ایالت آریزونای آمریکا واقع شده و تمامی امکانات یک شهرک را داراست.

با ما همراه باشید و ببینید که یک خانه صد میلیارد تومانی چه شکلی است.



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

fu7678

سخنان زیبای بزرگان درباره زندگی
 
مردی که دارای عزمی نیرومند و اخلاقی متین است، هرگز فضیلت اخلاقی خود را فدای هوس های زندگی نمی کند. آری مردانی در این جهان زندگی کرده اند که برای تکمیل و حفظ فضایل اخلاقی، جسم و جان خود را فدا ساخته اند.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبای بزرگان درباره زندگی
 
دو اشتباه بسیار بزرگ یکی این است
که قبل از موعد اقدام به عمل کنیم و دیگری این است که
فرصت مناسب را از دست بدهیم .
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبا و آموزنده
 
انسان سه راه دارد: راه اول از اندیشه می‌گذرد، این والاترین راه است. راه دوم از تقلید می‌گذرد، این آسان‌ترین راه است. و راه سوم از تجربه می‌گذرد، این تلخ‌ترین راه است.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات قصار
 
جوانی، کاری به سال و ماه ندارد، مهم این است که انسان زنده دل و پرنشاط باشد. ممکن است موی شما سفید باشد، اما مانند پسربچه ها بیندیشید.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات زیبا درباره زندگی
 
هرگاه در زندگی به یک در بزرگ که یک قفل بزرگ هم دارد رسیدی ،
نترس و ناامید نشو.زیرا اگر قرار بود در باز نشود جای آن یک دیوار می گذاشتند!
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات حکیمانه
 
برای آنکه بتوانید با دیگران در کمال آرامش زندگی کنید از آنها جز آنچه می توانند در راهتان نثار کنند چیز دیگری نخواهید.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جمـلاتی الـهام بخـش برای زنـدگی
 

وقتی انسان آنقدر ثروتمند شد که بتواند هر چه دلش می خواهد بخرد ،
می بیند معده اش بیمار است و همه چیز را هضم نمی کند .

fu7677

سخنان زیبا و آموزنده بزرگان درباره زندگی
 
بشر وقتی در خانه اش نشسته است، خواهان حادثه ای در زندگی و هنگامی که دچار حادثه ای می شود، خواهان زندگی آرام در خانه است
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبای بزرگان درباره زندگی
 
عده ای از مردم ،تماشاگر خوشبختی اند و طول حیاتشان صحبت  از خوشبختی  می شنوند ، اما هرگز بدون آنکه  واقعا آن را بشناسند از جهان می روند.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبا و آموزنده
 
ملتی که از علم و دانش بهره مند باشند، دیگر طعم گرسنگی را نچشیده و زندگی راحت و آسوده ای خواهند داشت.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات قصار
 

نمی‌توانیم کاری کنیم که مرغان غم بالای سر ما پرواز نکنند
اما می‌توانیم نگذاریم که روی سر ما آشیانه بسازند.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان بزرگان
 
خوشبختی در این است  که شخص  بداند که چه می خواهد  و آنچه را آرزو دارد  مشتاقانه بخواهد.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات زیبا درباره زندگی
 
استفاده از موفقیت های کوچکی که پیش می آید پر منفعت تر از این است که بیهوده شانس  بزرگتری آرزو کنیم که شاید هرگز بدست نیاید.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

سخنان زیبای بزرگان درباره زندگی
 

تصور می کنم که اگر هر کس تنها یک ربع ساعت به فکر زندگی خویش باشد و بیاندیشد که آن را اصلاح کند، هر ماه زندگی او از ماه پیش بهتر خواهد شد.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات حکیمانه
 
زندگی، پدیده ای ایستا نیست؛ تنها دو گروه نمی توانند اندیشه های خود را عوض کنند: دیوانگان تیمارستان و مردگان گورستان.
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جملات زیبا زندگی
 
الفبــــای زنــــدگی
با استفاده از حروف فارسی و انگلیسی
الف: اشتیاق برای رسیدن به نهایت آرزوها
ب: بخشش برای تجلی روح و صیقل جسم
پ: پویاپی برای پیوستن به خروش حیات
ت: تدبیر برای دیدن افق فرداها
 
جملات قصار, سخنان بزرگان

جمـلاتی الـهام بخـش برای زنـدگی
 
هرگز قدر آن روزهایی که در کمال خوشبختی زندگی می کردیم نمی  دانیم ، مگر زمانی که برای  همیشه آن ساعات خوش را از دست داده باشیم.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 9:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

fn94-6-234

 

حشره‌شناسان توضیح می‌دهند که چرا گزیده شدن توسط یک مورچه فشنگی چیزی است که احتمالا هرگز از یادتان نخواهد رفت.

دکتر جاستین اشمیت حشره‌شناس و سرپرست تحقیقات موسسه زیستی جنوب‌غرب آمریکا به خوبی با این نوع درد آشناست. او در حقیقت شاخص درد گزش اشمیت (SSPI) را ابداع کرده ‌است که سطوح مختلف درد ناشی از گزش حشرات راسته هیمنوپترا یا بال غشایی‌ها را توصیف و دسته‌بندی می‌کند.

این راسته زنبورها، زنبورهای عسل و مورچه‌ها را در بر می‌گیرد. از دیدگاه اشمیت، دو حشره مورچه فشنگی و گونه‌ای زنبور دردناک‌ترین گزش‌ها را در دنیای حشرات دارند. این دو حشره تنها جانورانی هستند که در شاخص درد گزش اشمیت (SSPI ) بالاترین نمره را کسب می‌کنند و هر دو در فهرست ۲۵ جانور خشن جهان قرار دارند.

مورچه‌های فشنگی علی‌رغم جثه بزرگ‌شان که به بیش از سه سانتیتر می‌رسد، بسیار سریع هستند و می‌توانند با پاهایشان به هر چیزی بچسبند.

نیش این مورچه‌ها درست مثل درد ناشی ازفرو رفتن گلوله تفنگ در بدن است. این تجربه بسیار سریع و آنی است. درد به طور موجی پیش می‌رود و به تدریج تا حد یک درد سوزانده افزایش می‌یابد و مثل این است که یک سونامی درد از انگشت شما که توسط مورچه گزیده شده آغاز شود. این درد به مدت ۱۲ ساعت ادامه دارد و به صورت موجی کم و زیاد می‌شود. این محقق این درد را دردی مشقت‌بار توصیف می‌کند.

این درد، منطقه‌ای است و تاثیری بر قلب یا شش‌ها بر جای نمی‌گذارد. افراد بومی بیش از هزاران بار توسط این حشرات گزیده می‌شوند و هیچ یک از آنها از اثرات ناخوشاند این نیش در طولانی مدت گزارشی ارائه نکرده‌اند.

این مورچه یک گونه اجتماعی است که در کلونی‌هایی متشکل از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مورچه زندگی می‌کند. آنها از کلونی خود دفاع می‌کنند.

زنبور نیز یک زنبور سرباز است و هدف آن از نیش زدن فراری دادن شکارچی‌هاست. در واقع او فقط می‌خواهد از چنگال حیوانات شکارچی فرار کند. به همین منظور لازم است که درد ناگهانی را به بدن موردنظر وارد کند.

تجربه نیش زنبور نیز شبیه قدم زدن در زیر یک خط الکتریکی با ولتاژ بالا در یک طوفان باد است. ناگهان یک تندباد سریع این خط را پاره می‌کند و خط روی بازوی شما می‌افتد. در این حالت ۲۰ هزار ولت به طور یکباره از بدن شما عبور می‌کند. درد این گزش کاملا شبیه برق‌زدگی است و مثل مورچه‌های فشنگی یک درد موجی نیست. از لحاظ زیست‌شناسی زنبور نیازی به ایجاد درد موجی در شکارچی‌ای که به آن حمله می‌کند ندارد، زیرا فقط به دنبال راهی است که شکارچی را فراری داده و خودش از مخمصه فرار کند. درد ظرف دو تا سه دقیقه افزایش پیدا می‌کند اما آن قدر دردناک است که هرگز متوجه گذشت زمان نمی‌شوید.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 9:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
از آنجایی که اینترنت اولین و سریع ترن راه برای پاسخ به سوالاتمان شده گوگل برنامه‌ای جدید در اختیار کاربران خود قرار داد.
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ گوگل سعی کرده در کنار خدمات خود به کاربران در زمینه‌های مختلف در زمینه پزشکی هم اطلاعات دقیقی در مورد سلامت بدن و مشاوره پزشکی ارائه دهد.
 
 از آنجایی که امروزه افراد برای درمان سردرد و بیماری های از این قبیل سریعا به اینترنت مراجعه می‌کنند و برای خود راه‌حل‌های به دست می‌آورند، طبق بررسی گوگل از هر 20 جستجو در موتور گوگل یک مورد اطلاعات پزشکی و مشاوره است، البته گوگل تأکید می‌کند که این خدمت به هیچ عنوان یک روش خودتشخیصی- خوددرمانی محسوب نشده و نمی‌تواند جایگزین تشخیص توسط پزشک متخصص شود؛ هدف از این اقدام تنها آگاهی‌بخش به مردم و دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد است که می‌تواند به تشخیص به موقع بیماری‌ها منجر شود.


تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 8:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هفته نامه تجارت فردا - ندا گنجی: اگر تاکنون میزان حقوق و دستمزد افراد در سطوح و مشاغل مختلف به مثابه رازی سر به مهر، پوشیده و پنهان نگه داشته می شد، اکنون حدود دو سال است که تحلیلگران یکی از سایت های استخدامی کشور، دست به افشاگری زده و از دامنه دستمزدها در ایران پرده برداشته اند. این گزارش تحلیلی نخستین بار در تابستان سال 1393 منتشر شد و این وب سایت در نخستین روزهای تیرماه سال 1394 نتایج دومین ارزیابی حقوق و دستمزد متخصصان و مدیران در 22 گروه شغلی را منتشر کرده است.

ما نیز در این مطلب به اطلاعات 10 گروه شغلی می پردازیم. گفته می شود، سایت «ایران تلنت» به عنوان بزرگ ترین وب سایت استخدامی کشور شناخته می شود که بیش از نیم میلیون نفر از جامعه متخصصان و مدیران ایرانی به عضویت آن درآمده اند و البته بیش از دو هزار شرکت معتبر داخلی و خارجی، استخدام های خود را از طریق آن انجام می دهند. مدیران این وب سایت بر این عقیده اند که آشنایی با سطح فعلی حقوق و دستمزد در سمت های مختلف، این امکان را به کارفرمایان و متخصصان می دهد که معیاری برای سنجش وضعیت فعلی خود داشته باشند و همچنین برای آینده شرکت و کار خود برنامه ریزی کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که هرساله تعداد زیادی از افراد به دلیل تفاوت سطح توقع در دریافت ها، همکاری خود را با شرکت یا سازمان شان قطع می کنند و از سوی دیگر این افراد، لزوما کار بهتری پیدا نمی کنند.

در دومین ارزیابی ایران تلنت از وضعیت دستمزدها، 36هزار نفر شرکت کرده اند که 26درصد از شرکت کنندگان را بانوان شاغل و 74درصد را نیز مردان تشکیل داده اند. حال آنکه منحنی سنی افرادی که اطلاعات شغلی آنان مورد بررسی قرار گرفته، دارای بازه نسبتا بزرگی است؛ از 22 ساله ها تا 64 ساله ها که حتی سن بازنشستگی را هم رد کرده اند. اما از این میان، افراد در بازه سنی 28 تا 40 سال بیشترین فراوانی را در میان شرکت کنندگان دارا هستند و افراد در سنین 58 تا 64 سال نیز سهم اندکی دارند.

دستمزدهای مردم ایران رو شد


ویژگی های تخصصی شرکت کنندگان

براساس آنچه در نتایج این بررسی آمده است، 22 درصد شرکت کنندگان مسلط به زبان انگلیسی بوده و 78درصد آشنایی نسبی با این زبان دارند. البته گفته می شود بهره گیری از امکانات سایت ایران تلنت برای کسانی مناسب است که حداقل دارای مدرک کارشناسی بوده و آشنایی نسبی به زبان انگلیسی دارند. به همین سبب، نسبت شرکت کنندگانی که دارای مدرک لیسانس هستند 54درصد، دارندگان مدرک فوق لیسانس 35درصد، دکترا سه درصد و سایر رده های تحصیلی هشت درصد است.

حال آنکه 40درصد این افراد مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های دولتی و 39 درصد از دانشگاه آزاد دریافت کرده اند. فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها نیز سهمی معادل 21درصد را به خود اختصاص داده اند که در نوع خود قابل توجه است. در مورد رده سازمانی شرکت کنندگان آمده است که 47درصد آنها در مشاغل خود به عنوان کارشناس فعالیت می  کنند، 26درصد به عنوان مدیر و 27درصد نیز سرپرست بوده اند.

مشخصات محل کار

جامعه نمونه ایران تلنت نهادهای بسیاری را دربر گرفته است. از شرکت های نفتی گرفته تا بانک ها، مدارس، نیروگاه ها و شرکت های مخابراتی تا بیمارستان ها، حوزه کشاورزی، تولیدی و رسانه ها. کارکنان شرکت های تولیدی نیز با 18درصد فراوانی در صدر شرکت کنندگان از بخش های مختلف ایستاده اند و کارکنان بخش بیمه، حسابداری و کشاورزی دارای کمترین تعداد هستند. 64 درصد شرکت کنندگان در شرکت های خصوصی و 32درصد نیز در شرکت های دولتی فعالیت می کنند. سهم کارکنان شرکت های خارجی هم به بیش از چهار درصد نمی رسد. اما در این ارزیابی که از وضعیت دستمزدها صورت گرفته است، تعداد شرکت کنندگان تهران با 63 درصد فراوانی، بر تعداد شرکت کنندگانی که از سایر مناطق ایران ر این پژوهش سهیم شده اند، غالب است.

دستمزدهای مردم ایران رو شد


سطح تسهیلات

این گزارش، پس از ارائه اطلاعات شرکت کنندگان به تحلیل وضعیت دستمزدی آنان پرداخته است. کارشناسان این موسسه در گام نخست «سطح تحصیلات» را به عنوان معیاری برای سنجش اختلاف دریافتی در سمت های مختلف قرار داده است و آن گونه که نتیجه این تحقیق نشان می دهد، دریافتی این افراد با تحصیلات فوق لیسانس به طور متوسط 15درصد بیش از دستمزد افرادی است که تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس ارتقا داده اند. این اختلاف که در مشاغل مختلف مورد واکاوی قرار گرفته است در حوزه مدیریت منابع انسانی بیش از سایر حوزه ها ظاهر شده است. به طوری که آن دسته از مدیران منابع انسانی که دارای مدرک فوق لیسانس هستند، 44 درصد بیش از همکاران لیسانسه خود دریافتی دارند. پس از شغل مدیریت منابع انسانی، این اختلاف با رقم 43 درصد ظاهر شده است.

مهندسان عمران، سرپرستان مالی، مدیران فروش و برنامه نویسان نیز با ارقامی کمتر، شاهد این اختلاف در دریافتی خود هستند. جالب اینکه در رشته مهندسی صنایع این تفاوت در میزان حقوق و دستمزد به دو درصد می رسد و البته مسوولان خرید و کارشناسان فروش با مدرک فوق لیسانس نسبت به همکاران خود با مدرک لیسانس به ترتیب سه و شش درصد کمتر دریافت می کنند.

نوع دانشگاه

براساس آنچه در نتایج این تحقیق نیز به اثبات رسیده است، نوع دانشگاهی که افراد در آن به تحصیل می پردازند، میزان دریافتی آنها را در آینده تعیین خواهدکرد. به این ترتیب کسانی که مقاطع تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه های دولتی طی کرده اند، 17درصد بیش از فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد دریافت می کنند. در این بخش نیز، اختلاف دریافتی در شغل مدیریت منابع انسانی فاحش است و به حدود 46درصد می رسد. اما این اختلاف در مشاغلی چون کارشناس مالی، تحلیلگری، مهندسی صنایع و مسوولیت خرید به کمتر از 10درصد کاهش پیدا می کند.

صنایع مختلف

این گزارش علاوه بر تحصیلات و نوع دانشگاه، وضعیت حقوق و دستمزد شاغلان را از منظر صنایع مختلف نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. نتایج این بررسی حکایت از آن دارد که دریافتی افراد در شرکتهای واردکننده کالاهای مصرفی رد بالاترین سطح و در شرکت های حسابداری پایین ترین حد را نسبت به عرف بازار دارد.

دستمزدهای مردم ایران رو شد


به بیان ساده تر افراد در سمت های مشابه به دلیل تفاوت صنعتی که در آن شاغل هستند، ممکن است دریافتی متفاوتی داشته باشند. این ارزیابی نشان می دهد افراد در شرکت های واردکننده کالاهای مصرفی 18درصد بیش از کارکنان در پست های مشابه دستمزد دریافت می کنند. همچنین شاغلان شرکت های مخابراتی 15درصد، دارویی و تجهیزات پزشکی 10درصد، بانک ها 9درصد و کارکنان در صنعت نفت و گاز هفت درصد بیش از کارکنان هم سطح خود در سایر شرکت ها دریافتی دارند.

جالب اینکه دستمزد شاغلانی که در صنعت نفت و گاز فعالیت می کنند، متناسب با شهری که در آن فعالیت دارند نیز متفاوت است. به نحوی که دستمزد اشتغال در صنعت نفت و گاز چنانچه در شهر بوشهر باشد 71درصد و در خوزستان 20درصد نسبت به عرف تهران بیشتر است. به عبارت دیگر، آن دسته از شاغلانی که وارد صنعت نفت و گاز شده اند و در بوشهر اشتغال دارند، 71 درصد بیش از کارکنان این صنعت در تهران دستمزد دریافت می کنند.

افزایش حقوق سالانه

آنها که به دلیل برخی انگاره ها در مورد مزایای اشتغال در شرکت های دولتی، برای ورود به این شرکت ها سر و دست می شکنند، خوب است بدانند که دولتی ها، برای افزایش حقوق سالانه خساست بیشتری به خرج می دهند. حال آنکه، شرکت های خارجی از شرکت های خصوصی و دولتی در افزایش دستمزد کارکنان خود، دست و دلبازتر هستند. نتایج این بررسی در مورد تفاوت افزایش حقوق سالانه شاغلان در این سه نوع شرکت، حاکی از آن است که متوسط افزایش دریافتی در سال 1393 در شرکت های دولتی 25درصد و در شرکت های خصوصی 27 درصد بوده است. شرکت های خارجی نیز سالانه به طور متوسط 31درصد حقوق کارکنان خود را افزایش داده اند.

در این بخش، مدیران فروش و حساب داران به طور متوسط با 33درصد و 30درصد افزایش حقوق در صدر ایستاده اند و کارمندان اداری به طور متوسط با 23درصد افزایش دستمزد، در قعر این جدول قرار گرفته اند. جالب اینکه 37درصد از این شاغلان سودای تغییر شغل خود را در سر می پرورانند و در جست و جوی شغلی جدید هستند. 24درصد نیز برای ارتقای شغلی تلاش می کنند و البته 17درصد نیز ترجیح می دهند در شرایط شغلی فعلی خویش باقی بمانند. اما گروهی از شاغلان نیز در پی آن هستند که در محیط کسب و کار، جایگاهی برای خود دست و پا کنند و صاحب کسب و کاری شخصی شوند. تعداد این افراد، 13درصد از جامعه آماری مورد بررسی را دربر می گیرد.

این گزارش همچنین نشان می دهد هشت درصد شاغلان نیز برای مهاجرت اقدام کرده اند. به طور کلی اما، نتایج این پژوهش گویای آن است که بیش از یک سوم شاغلان از کار فعلی خود رضایت نداشته و در جست و جوی شغلی جدید هستند. در این میان تنها 17درصد از فعالان بازار کار که در این ارزیابی شرکت کرده اند، از وضعیت فعلی خود رضایت دارند، یا دست کم، امیدی به بهبود شرایط خود ندارند. این رضایتمندی به احتمال بسیار ناشی از سطح حقوق و دستمزد آنان است و این افراد معمولا 20درصد بالاتر از عرف بازار دریافت می کنند.

وضعیت مسکن شاغلان

دستمزدهای مردم ایران رو شد


ایران تلنت در بخش دیگری از این مطالعه، نگاهی هم به وضعیت مسکن شاغلان انداخته است. به گواه آنچه در نتیجه بررسی ها در این بخش آمده، به طور متوسط 36درصد از کارکنان کشور به صورت ماهانه اجاره پرداخت می کنند. این رقم برای خانم های شاغل 28 درصد و برای آقایان شاغل 44 درصد برآورد شده است. افزون بر این، افراد با درآمد پایین، حدود نیمی از دریافتی ماهانه خود را بابت اجاره از دست می دهند.

مدیریت منابع انسانی

این گزارش در ادامه از خالص دریافتی کارکنان در مشاغل مختلف که در تهران مستقر هستند، پرده برداشته است. به این ترتیب دستمزد افراد در سطوح مختلف کارشناس، سرپرست و مدیر و همچنین بازه رایج دریافتی نیز مورد اشاره قرار گرفته است. نخستین گروهی که در این گزارش از حقوق دریافتی آنها رونمایی شده، متخصصان منابع انسانی هستند.

براساس این ارزیابی، کارشناسان در رشته شغلی، یک میلیون و 400 هزار تومان و مدیران سه میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. اما رده سازمانی «کارشناس» عناوینی چون کارشناس منابع انسانی، مسوول آموزش، کارمند اداری و کارشناس استخدام را نیز دربر می گیرد و بازه رایج دریافتی در این مناصب، از 770 هزار تومان تا سه میلیون تومان عنوان شده است.

مدیران منابع انسانی نیز متناسب با اینکه در کدام یک از حوزه های «منابع انسانی و آموزش»، «اداری و منابع انسانی»، «تشکیلات و روش ها»، «اداری و مالی» مدیریت می کنند، دریافتی های متفاوتی دارند؛ از یک میلیون و 100 هزار تومان تا هفت میلیون تومان.

منشی و کارکنان امور دفتری

دستمزدهای مردم ایران رو شد


گزارش ایران تلنت در مورد دریافتی منشی ها و کارکنان امور دفتری و اداری چنین آورده است که کارشناسان یک میلیون تومان، سرپرستان یک میلیون و 100 هزار تومان و مدیران یک میلیون و 500 هزار تومان دریافت می کنند.البته در این بخش نیز، مشاغل در سطوح مختلف تفکیک شده است. برای مثال در سطح کارشناس، عناوینی نظیر منشی، مسوول دفتر، کارمند اداری، دفتردار مسوول دفتر مدیرعامل یا متصدی دبیرخانه نیز مشاهده می شود و بازه رایج دریافتی در این طیف از 700 هزار تومان یا یک میلیون و 680 هزار تومان تعیین شده است. اما مدیران دفتر مدیرعامل یا قائم مقام مدیرعامل، ممکن است حداکثر تا سه میلیون و 500هزار تومان نیز دریافتی داشته باشند.

 البته مانند آنچه در سایر مشاغل و سطوح اداری در جریان است، سابقه کاری در شغل منشی گری و اشتغال به امور اداری نیز روی میزان دستمزدها اثرگذار است. به عنوان مثال، برای کسانی که از صفر تاس ه سال، سابقه کاری دارند، به طور متوسط 900 هزار تومان دستمزد تعیین شده است و کسانی که سابقه آنها 7 تا 15 سال است، ممکن است تا دو میلیون و 200 هزار تومان نیز حقوق دریافت کنند.

بازاریابی

این تحقیق همچنین نشان می دهد میزان دریافتی ماهانه متخصصان توسعه بازار، تبلیغات و تحقیقات بازار متخصصان منابع انسانی نیز بالاتر است. به طوری که کارشناسان در این رشته شغلی، به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان، سرپرستان، یک میلیون و 700 هزار تومان نیز دستمزد دریافت کنند، همان گونه که سطح دریافتی مدیران برند، توسعه محصول یا مدیر ارتباطات نیز ممکن است تا حدود هفت میلیون تومان نیز ارتقا پیدا کند.

متوسط دریافتی متخصصان خدمات پس از فروش و بازاریابی در سطح کارشناس اعم از کارشناس فروش، کارمند فروش و کارشناس بازاریابی و بازرگانی، حدود یک میلیون و 200هزار تومان عنوان شده است. البته باز دریافتی در این سطح، از 700هزار تومان آغاز می شود و به سه میلیون تومان می رسد. سرپرستان نیز، به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان دریافتی دارند. اما ممکن است دستمزد فردی در این منصب به چهار میلیون تومان هم برسد. اما از کارشناسان و سرپرستان که بگذریم، افرادی که به سطوح مدیریت در فروش، بازاریابی و بازرگانی دست می یابند، ممکن است ماهانه تا 100 میلیون تومان از این شغل درآمد کسب کنند. اما به طور کلی، متوسط دریافتی مدیران فروش، سه میلیون تومان عنوان شده است.

در این گزارش، دریافتی ماهانه متخصصان خرید و تدارکات نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ نتایج این ارزیابی نشان می دهد کارشناسان دربخش خرید و تدارکات سازمان ها و شرکت ها به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان حقوق دریافت می کنند. اما دریافتی کارشناسان خرید، بازرگانی و تدارکات ممکن است از 800 هزار تومان تا دو میلیون و 700هزار تومان متغیر باشد. متوسط دریافتی حقوق سرپرستان نیز تفاوتی با حقوق کارشناسان ندارد. اما متوسط دریافتی مدیران در این بخش دو میلیون و 700 هزار تومان ثبت شده است. دریافتی مدیران البته در همین سطح محدود نمی ماند و رقم دستمزد آنان گاه تا هفت میلیون و 600هزار تومان نیز پیش رفته است.

مهندسی صنایع

دستمزدهای مردم ایران رو شد


مهندسان صنایع هم به نسبت سایر گروه های شغلی که پیش از این، مورد اشاره قرار گرفت، دستمزد بیشتری دریافت می کنند. چندان که متوسط دریافتی کارشناسان، یعنی کارشناسان فنی، برنامه ریز، کارشناسان کنترل پروژه و تضمین کیفیت و مهندس صنایع در این رده، یک میلیون و 600هزار تومان است. اما سقف دریافتی ها به سه میلیون و 500هزار تومان نیز می رسد. به یک سطح بالاتر که شالم سرپرستان کنترل پروژه، برنامه ریزی، طرح و برنامه و توسعه کسب و کار می شود، به طور متوسط یک میلیون و 900هزار تومان حقوق پرداخت می شود.

سرپرستان در این بخش ممکن است در بهترین حالت، چهار میلیون تومان نیز دریافت کنند. اما آن دسته از مهندسان صنایع که مدیریت پروژه ها، برنامه ریزی، تولید، تضمین کیفیت و مدیریت کارخانه را برعهده دارند، حدود هشت میلیون و 400هزار تومان دستمزد دریافت می کنند. اما متوسط پرداختی در این بخش، معادل سه میلیون و 300هزار تومان است.

این پرداخت ها البته متناسب با میزان سابقه کاری افراد دچار افزایش یا کاهش نیز می شود. همان گونه که در این گزارش نیز اشاره شده، چنانچه سابقه مدیران صنایع بیش از 15 سال باشد، دستمزد آنها از رقم 14 میلیون تومان هم فراتر می رود.

مهندسی برق و الکترونیک

در این میان، دریافتی ماهانه مهندسان برق و الکترونیک از مهندسان صنایع هم بیشتر است. البته دستمزد بالاتر، تنها در مورد کارشناسان و سرپرستان این رشته شغلی صادق است؛ چه آنکه متوسط دریافتی مدیران در رشته های برق و الکترونیک حدود سه میلیون تومان از دریافتی مهندسان صنایع در سطوح مدیریتی کمتر است. فارغ از آنچه متوسط دریافتی ها نشان می دهد، چنانچه مدیری در بخش برق و الکتروینک بیش از 15 سال سابقه داشته باشد، ماهانه حدود 17 میلیون تومان درآمد کسب می کند. اما به طور کلی دستمزد مدیران با عناوین مدیر تولید، مدیر پروژه، مدیر شبکه یا مدیر تعمیرات، حداقل یک میلیون و 300 هزار تومان و حداکثر 9 میلیون تومان دریافتی دارند.

مهندسی مکانیک

دستمزدهای مردم ایران رو شد


کارشناسان مکانیک، کیفیت بازرس فنی یا کارشناسان تعمیر و نگهداری که با مدرک مهندسی مکانیک یا هوافضا در شرکت ها یا سازمان ها مشغول به کار هستند نیز به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان حقوق دریافت می کنند. اما در بازه رایج دریافتی در این نوع مشاغل ارقامی از 890 هزار تومان تا سه میلیون و 800 هزار تومان نیز دیده می شود. اما براساس آنچه در این گزارش آمده، افراد با حکم سرپرستی در مناصبی چون سرپرست دفتر فنی، سرپرست کارگاه یا رئیس تاسیسات حدود چهار میلیون تومان دریافتی دارند. متوسط دریافتی مدیران نیز به حدود سه میلیون تومان می رسد و برحسب سابقه کاری آنها، میزان دستمزدها در این سطح به حدود 10 میلیون تومان نیز افزایش می یابد.

مهندس عمران و معماری

این تصور در میان مردم، دست کم بخشی از آنها وجود دارد که پول معماران و مهندسان عمران از پارو هم بالا می رود. اما اگر از جماعت بساز و بفروش و درآمد آنها چشم برگیریم، گزارشی که سایت ایران تلنت از ارزیابی حقوق و دستمزد افراد منتشر کرده است، روی این انگاره خط بطلان می کشد.

این مطالعه که درامد 468 نفر را به صورت تمام وقت آن هم در تهران مورد بررسی قرار داده است، نتایج جالب توجهی دارد. بر این اساس، افراد با مدرک مهندسی عمران یا معماری و در سطح کارشناسی به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان حقوق دریافت می کند. اما بازه دستمزد دریافتی آنان از 740 هزار تومان آغاز می شود و به سه میلیون تومان منتهی می شود.

دریافتی سرپرستان، اعم از سرپرستان کارگاه، مهندس ناظر، کارشناس فنی یا سرپرست پروژه نیز از 900 هزار تومان تا چهار میلیون و 450 هزار تومان متغیر است و اما مدیران در این رشته، حتی اگر سابقه ای بیش از 15 سال داشته باشند، بیش از 10 میلیون و 500هزار تومان دریافت نمی کنند.

مهندسی کامپیوتر

دستمزدهای مردم ایران رو شد


مهندسان «سخت افزار و شبکه» در مقایسه با آنان که در رشته «نرم افزار و طراحی وب» تخصص دارند، به طور متوسط دستمزد کمتری دریافت می کنند. در این گزارش البته توضیحی در باب منشاء این اختلاف در پرداخت ها ارائه نشده است. اما احتمالا در شرکت ها و سازمان ها، تقاضا برای گروه دوم بیشتر است. کارشناسان سخت افزار و شبکه به طور متوسط یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق دریافت می کنند و کارشناسان نرم افزار و طراحی وب، یک میلیون و 600 هزار تومان. در این میان، حداقل دستمزد کارشناسان نرم افزار، 810 هزار تومان و حداکثر دستمزد آنها چهار میلیون تومان است.

در حالی که کارشناسان سخت افزار، حداقل، 830 هزار تومان و حداکثر، سه میلیون و 300 هزار تومان دستمزد می گیرند. حال آنکه، متوسط دریافتی مدیران با تخصص مهندسی نرم افزار سه میلیون و 200 هزار تومان و متوسط دستمزد مدیران متخصص در رشته سخت افزار، دو میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. اما حداکثر دستمزد مدیران متخصص سخت افزار، هشت میلیون و 400هزار تومان است و مدیرانی که در حوزه نرم افزار صاحب تخصص هستند، ماهانه حداکثر هفت میلیون و 500 هزار تومان حقوق دریافت می کنند.

ترجمه

اگر از مشاغل فنی و مهندسی فاصله بگیریم، شاید دانستن اینکه مترجمان یا هنرمندان نیز چه میزان حقوق و دستمزد دریافت می کنند جالب توجه باشد. در بخشی از این گزارش که به دریافتی ماهانه مترجمان اشاره شده، متوسط دریافتی آنان، یک میلیون و 200 هزار تومان عنوان شده است. اما ممکن است درآمد ماهانه کسانی که به امر ترجمه اشتغال دارند از 760 هزار تومان تا دو میلیون و 230 هزار تومان نیز در نوسان باشند.این برآورد البته از اطلاعات 50 نفر در تهران استخراج شده است که با عنوان مترجم، مترجم و مسوول اداری، مترجم و ویراستار یا کارشناس امور بین الملل مشغول به کار هستند.

مدیرعامل و اعضای هیات مدیره

صحنه پایانی این گزارش اما به دریافتی ماهانه مدیران عامل و اعضای هیات مدیره اختصاص یافته است. چنان که در این گزارش قید شده است که مدیران عامل و اعضای هیات مدیره، ماهانه به طور متوسط پنج میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند. اما در عین حال، تحلیلگران این سایت، روی بازه رایج دریافتی این گروه از شاغلان نیز در دست گذاشته اند. این گزارش گویای آن است که دستمزد مدیران عامل و هریک از اعضای هیات مدیره ممکن است به 15 میلیون تومان نیز برسد. اما چنانچه سابقه این افراد به بیش از 15 سال برسد، این افراد می توانند روی درآمد ماهانه بیش از 16 میلیون تومان نیز حساب باز کنند.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 8:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید ۱۰ نمونه از شغل‌هایی که با پیشرفت فناوری همانند دایناسورها برای همیشه منقرض شده‌اند.

امروزه شغل‌های زیادی در جهان وجود دارند که ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ سال پیش اصلاً وجود نداشتند. از جمله این مشاغل جدید می‌توان به تحلیلگر رسانه‌های اجتماعی، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ها، طراحی وب‌سایت و غیره اشاره کرد. پیشرفت فناوری و مکانیزه شدن کارها همیشه فرصت‌های کاری جدیدی تولید و برخی از مشاغل را برای همیشه نابود می‌کند. تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید ۱۰ نمونه از شغل‌هایی که با پیشرفت فناوری همانند دایناسورها برای همیشه منقرض شده‌اند را به تصویر می‌کشد.

به سادگی می‌توان ناپدید شدن بسیاری از این مشاغل را به پیشرفت‌های فناوری نسبت داد. امروزه سالن‌های بولینگ مدرن سیستم‌های هوشمندی برای جمع‌آوری توپ و پین‌ها دارند، بنابراین دیگر نیازی به pinsetter نیست. pinsetter به فردی گفته می‌شد که پین‌های بولینگ را بعد از هر ضربه جمع‌آوری و دوباره در حالت درست می‌چید و توپ بولینگ را مجدداً به دست بازیکنان می‌رساند. با گسترش روش‌های تبرید مناسب، برش زن یخ هم برای همیشه به تاریخ پیوست.

۱-پین سِتِر سالن بولینگ
 

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


پین سِتِرهای سالن بولینگ پسرهای جوانی بودند که توسط سالن‌های بولینگ به منظور چینش مجدد پین‌ها برای مشتری‌ها استخدام می‌شدند.

۲-زنگ هشدار انسانی

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


زنگ هشدارهای انسانی استخدام می‌شدند تا مردم را سر وقت بیدار کنند تا دیر به محل کارشان نرسند. آن‌ها معمولاً از چوب، چماق یا سنگریزه برای زدن به پنجره‌ها و درهای منازل مشتریان استفاده می‌کردند.

البته مشابه این شغل هنوز در برخی از روستاهای ایران وجود دارد. در بعضی از روستاهای کشورمان هنوز هستند افرادی که در ماه مبارک رمضان پیش از سحر در کوچه‌های روستا حر کت می‌کنند و با سرودن شعری خاص یا سنگریزه زدن به پنجره منازل دیگر روستاییان آن‌ها را برای سحری بیدار می‌کنند.

۳-برش زن یخ

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


قبل از اینکه روش‌های مدرن تبرید فراگیر شود، برش زن‌های یخ با بریدن لایه‌های یخ موجود در دریاچه‌ها یخ مورد نیاز مردم را تأمین می‌کردند. در آن زمان مردم از این یخ‌ها در یخچال‌ها و زیرزمین‌های منازل استفاده می‌کردند. برش زدن یخ کار خطرناکی بود که اغلب در شرایط سخت انجام می‌شد.

۴-شنونده پیش-رادار برای شناسایی هواپیماهای دشمن

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


پیش از تولید رادارهای امروزی، نیروهای نظامی از آینه‌های صوتی و دستگاه‌های استماع مانند چیزی که در این تصاویر مشاهده می‌کنید برای تمرکز و تشخیص صدای موتور هواپیماهایی که در حال نزدیک شدن بودند استفاده می‌کردند.

۵-موش گیر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


موش گیرها برای کنترل جمعیت موش‌ها در اروپا استخدام شده بودند. موش گیرها با خطر گزش موش‌ها و ابتلا به عفونت‌های مختلف رو به رو بودند اما با گرفتن موش‌ها مانع از انتشار این خطرات در بین عموم می‌شدند.

۶-لامپ روشن کن

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


لامپ روشن کن‌ها قبل از اینکه لامپ‌های الکتریکی تولید شوند از دیرک‌های بلند برای روشن و خاموش کردن و همچنین سوخت‌گیری مجدد لامپ‌های خیابانی استفاده می‌کردند.

۷-راننده کُنده

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


پیش از اینکه فناوری و زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل کُنده‌ها توسط کامیون‌ها فراهم شود، راننده‌های کُنده، سوار بر کُنده‌های درختان و شناور روی رودخانه‌ها کُنده‌ها را از محل کُنده به قسمت پردازش منتقل می‌کردند.

۸-اپراتور سوئیچ بورد

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


اپراتورهای سوئیچ بورد پیش از اینکه فناوری‌های امروزی شغل آن‌ها را نابود کند یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر عملیات شبکه تلفن بودند. آن‌ها تماس‌های از راه دور را به یکدیگر متصل می‌کردند. علاوه بر این، اپراتورهای سوئیچ بورد وظایف دیگری نیز داشتند که امروزه همگی به صورت دیجیتالی انجام می‌شود.

۹-گور کن

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


گور کن یا کسی که برای تشریح نقش قبر می‌کند (به انگلیسی: Resurrectionist یا body snatchers) در قرن نوزدهم استخدام می‌شدند تا اجساد مرده‌ها را از گورها خارج کنند و به دانشگاه هایی که از این اجساد برای کارهای تحقیقاتی استفاده می‌کردند تحویل دهد. به دست آوردن اجساد از طرق قانونی در آن زمان خیلی دشوار بود، به همین دلیل دانشگاه‌ها مجبور بودند برای تأمین اجساد مورد نیاز کلاس‌های درس متوسل به روش‌های دیگری شوند.

۱۰-قصه‌گو برای سرگرم کردن کارگران کارخانه‌ها

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر

۱۰ شغل عجیب که با پیشرفت فناوری ناپدید شدند + تصویر


به طور کلی، قصه‌گو فردی بود که برای کارگران کتاب یا نوشته های اتحادیه را می‌خواند. حقوق این قصه‌گو از مزد کارگران کسر می‌شد. کار قصه‌گو این بود که در میان جمع بزرگی از کارگران زحمت‌کش بنشیند و مطالب خاصی را برای آن‌ها بخواند تا سرگرم شوند.



تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394برچسب:, | 10:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم. شاید اصلاً این موضوع برای شما اهمیت نداشته باشد و از بکار بردن اصطلاح و انجام دادن آن رسم بدون دانستن اصل و ریشه آن هم راضی بوده باشید، ولی جالب بودن قضیه و اینکه شاید دانستن آن برای شما هم جذاب باشد، ما را بر آن داشت که مطلبی با عنوان «دانستنی های جالب» را به صورت سریالی برای شما تدارک ببینیم و در اختیارتان قرار بدهیم.

 این مطلب علاوه بر پرداختن به موضوعات بالا، دانستنی ها و نکات جالب، به برخی از باورهای غلطی که بین مردم رایج است نیز پرداخته و سعی در اصلاح آنها خواهد داشت. امیدواریم مورد استقبالتان قرار بگیرد.

در هر ساعت یک نفر به دلیل رانندگی همراه با مستی در آمریکا جان خود را از دست می دهد.
 

دانستنی‌ های جالب (9)

 


زمانی که میمیریم آخرین حسی که از بین می رود حس شنوایی است.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


در روز تولد شما در حدود 153000 نفر میمیرند.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


در کل تاریخ بشریت تقریبا 100 میلیارد انسان به دنیا آمده و مرده اند.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


تماشای یک فیلم ترسناک می تواند تا 200 کالری انرژی بسوزاند، این انرژی برابر یا نیم ساعت پیاده روی ست. فیلم های ترسناک انرژی بیشتری نسبت به سایر ژانرها می سوزاند.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


برخی از مواد آرایشی ممکن است حاوی فلزات سنگینی مانند جیوه، آرسنیک و ... باشند. مسمومیت با این فلزات سنگین به سادگی منجر به ریزش موی ابرو و موی سر می شود.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


مجموعه لذت نقاشی با Bob Ross شامل 403 قسمت بود که در 91 درصد اون ها یک درخت شاد وجود داشت. " حالا بذارید اینجا یک درخت شاد بکشیم، آره شایدم نزدیک آب، زیر برگ هایش چندتا سنجاب باشه"

دانستنی‌ های جالب (9)

 


این آقا Scott Fahlman اسمایلی را اختراع کرد.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


قهوه می توند احساس خستگی همراه با خماری را تسکین داده و با تنگ کردن رگ های خونی، به از بین بردن سردرد کمک کند اما این تسکین کاملا موقتی است و علائم دوباره برخواهد گشت.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


کسانی که در کودکی دچار افسردگی بوده اند در سن بزرگسالیشان احتمال اعتیاد به الکل خیلی بیشتر از دیگر افراد است.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


یک زوج انگلیسی به شوخی ملکه رو به جشن ازدواجشان دعوت کردند و ملکه واقعا به جشن آنها رفت.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


تمساح ها سالانه باعث مرگ بیش از 1000 نفر در ساحل رود نیل می شوند.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


موش ها می توانند به راحتی از طریق هر دهانه کوچکی به قطر یک چهارم بدنشان وارد محیط شوند.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


دیک دیک ها (ایمپالا) قلمرو خود را با اشک هایی که از قسمت سیاه زیر چشم هایشان بیرون می آید مشخص می کنند.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


کوسه ها 12 نفر را در سال و انسان ها 11417 کوسه را به قتل می رسانند.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


یک کک می تواند 130 برابر طول قدش بپرد مثل اینکه یک انسان یک متر و 60 سانتیمتری، 208 متر به هوا بپرد.

دانستنی‌ های جالب (9)

 


جوجه تیغی ها به طور متوسط 30000 تیغ دارند.

دانستنی‌ های جالب (9)

 



تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394برچسب:, | 10:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

عنوان میان وعده

 

مواد مغذی موجود در آن

 

خواص میان وعده و توصیه های لازم

انواع نان

نان سفید-نان گندم –نان خشک

 

ویتامین B-D-E

 

بسیار انرژی زاست و بسته به پخت آن دارای مقادیر زیادی انرژی است هر چه پخت نان سریعتر باشد انرژی زایی آن بیشتر است . در کودکانی که کم خونی و کمبود روی دارند بهترین و سالمترین وعده غذایی است.

 

کشمش

 

آهن –کربوهیدرات (انرژی)

 

رشد اطفال را زیاد می کند. اشتها آور است و سم های بدن را دفع می کند.کشمش برای کودکان ضعیف الجثه و کم خون میان وعده بسیار خوبی است.

 

گردو

 

ویتامین B-C پروتئین –فسفر

 

از مغزهای روغنی که دارای مواد معدنی می باشد- مقوی مغز و خوردن گردو همراه کشمش برای برای تقویت معده بسیار مفید است.

 

نخودچی

 

مواد معدنی –پروتئین

 

تقویت پوست و مو و باعث افزایش ایمنی بدن در برابر بیماریهای عفونی می شود.

 

توت خشکه

 

کلسیم –مقداری آهن –کربوهیدرات (انرژی)

 

اشتها آور موثر در رفع زخم معده و زخم های التهابی دستگاه گوارش و افزایش دهنده اشتها در کودکان است.

 

خرما و خرما خارک

 

ویتامین A-B-E

 

بسیار انرژی زا- افزایش دهنده وزن کودک و مقادیر زیادی آهن دارد و برای کودکان ضعیف الجثه روزی 8 عدد توصیه می شود.

 

 

تخم مرغ

 

 

پروتئین –چربی-آب-مواد معدنی

 

دارای انرژی غذایی بالا و قابل مقایسه با گوشت می باشد.برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است. به تنهایی یک غذای کامل است. یک دانش آموز در هفته باید 4-3 عدد تخم مرغ مصرف کند. اگر به شکل آب پز مصرف شود ارزش غذایی بیشتری دارد.

 

 

عسل

 

آهن –فسفر- کلسیم

غذای کامل برای خردسالان٬دانش آموزان و سالمندان است. تقویت کننده حافظه و هوش و پیشگیری کننده از کم خونی و بیماریهای استخوان و ریه است. همچنین مقوی قلب و بهتر است با شیر و کره به عنوان میان وعده مصرف شود.

 

هویج

 

ویتامین A-B-C-K

هویج تازه دید چشم را بهبود بخشیده و انگلهای روده ای و آسکاریس و کرمک را دفع می کند. توصیه می شود به دلیل آلودگی های آب و خاک هویج به شسته شده و بهتر است به صورت پخته مصرف شود.

 

گوجه فرنگی

 

ویتامین A-B-C املاح ٬فسفر٬برم

 

بسیار مفید و اشتها آور و موثر در هضم مواد غذایی می باشد.

 

موز

 

ویتامین A-B-C

 

موثر در ناراحتی های گوارشی –نیرو بخش و به دلیل داشتن روی و منیزیم زیاد باعث افزایش رشد کودک می شود.

 

شیر استرلیزه یا پاستوریزه

 

پروتئین- ویتامین –کلسیم – کربوهیدرات (انرژی)

تقویت کننده حافظه-مهمترین منبع کلسیم در غذایی روزانه و افزایش دهنده قدرت ایمنی بدن در برابر بیماریهای عفونی و خطرناک – تقویت مغز و موجب حفظ و نگهداری نیروی دفاعی و تقویت ماهیچه های بدن می شود.

یک کودک سالم حتما باید روزی یک لیوان شیر بخورد.

منبع :معلم کلاس ششم ابتدایی



تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:, | 14:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

 

 

همه دوست دارند که قبل از خواب چیزی بخورند اما اینکه تصمیم بگیرید چه بخورید، تاثیر قابل‌توجهی بر خوابتان دارد. با اینکه خوردن بعضی غذاها کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید، خیلی از غذاها (مثل غذاهای چرب) می‌تواند به کلی خوابتان را بر هم بزند. خیلی چیزها هست که ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شما شود؛ پس دیگر با تصمیمات اشتباهی که برای شامتان می‌گیرید، اوضاع خوابتان را بدتر نکنید. اگر می‌خواهید شب‌ها با آرامش کامل بخوابید، از خوردن این ۱۰ ماده‌غذایی قبل از خواب خودداری کنید:

1. بستنی: شاید خوردن یک کاسه بستنی قبل از خواب به نظرتان آرامش‌بخش بیاید اما خاصیت آرامش‌بخشی آن محدودیت دارد!
بستنی سرشار از چربی است و مطمئناً نمی‌توانید قبل از خواب چیزی از آن چربی‌ها را بسوزانید و همه آن قندها قبل از اینکه بخوابید، بدنتان را سرشار از انرژی می‌کنند و به این ترتیب پیام متناقضی به بدنتان می‌فرستید. از این گذشته، این قندها در بدن ذخیره شده و به چربی تبدیل می‌شوند. همچنین محققان دریافته‌اند که خوردن موادغذایی با قند بالا قبل از خواب، موجب کابوس می‌شود. بنابراین بااینکه مزه آن به نظرتان آرامش‌بخش می‌رسد، اما خوردن آن قبل از خواب نتیجه جالبی برایتان به دنبال نخواهد داشت.

2. کرفس: شاید دیدن کرفس در این لیست متعجبتان کند اما یک دلیل ساده برای آن وجود دارد. کرفس یک ادرارآور طبیعی است. این یعنی باعث می‌شود برای رفتن به دستشویی از خواب بیدارتان کند. ادرارآورها به این دلیل میزان ادرار را بالا می‌برند که آب وارد بدنتان می‌کنند. بنابراین اگر قبل از خواب مقدار زیادی کرفس بخورید، خواب چندان راحتی نخواهید داشت. سبزیجات ازجمله موادغذایی بسیار مغذی برای بدنتان هستند اما از خوردن بعضی از آنها مثل کرفس قبل از خواب خودداری کنید.

3. پاستا: پاستا ازجمله غذاهایی است که درست کردن آن بسیار راحت است و به همین دلیل وقتی شب از سر کار خسته به خانه می‌آیید، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند سریع شکمتان را سیر کند.

پاستا کربوهیدرات خالص است و اگر بخواهید بلافاصله بعد از خوردن آن به رختخواب بروید، همه آن به چربی تبدیل خواهد شد. از این گذشته، چیزهایی که به آن اضافه می‌شود مثل روغن، پنیر، خامه و سس گوجه‌فرنگی، به انباشته شدن این چربی‌ها اضافه خواهد شد. پاستای گوشت هم شاخص گلیسمی بالایی دارد و این یعنی قند خونتان را تحریک کرده، خوابتان را به تعویق می‌اندازد و ممکن است شب بیدار نگهتان دارد.

4. پیتزا: اگر می‌خواهید قبل از خواب به شکمتان یک تمرین حسابی بدهید، یک پیتزای چرب و نمکی بخورید. معده شما، درست مثل سایر اعضای بدنتان، نیاز به استراحت دارد اما پیتزا به هیچ عنوان غذای سبکی محسوب نمی‌شود. با خوردن آن معده‌تان حسابی مشغول می‌شود.

لایه سس گوجه‌فرنگی خاصیت اسیدی بالایی دارد که این هم محرک دیگری برای رفلکس اسید معده است اما به طور کلی، رویه‌های پرچرب پیتزاها ــ بخصوص گوشت‌ و پنیر ــ به اندازه کافی ضربان قلب شما را بالا خواهند برد. مطمئناً دوست ندارید شب بخاطر تپش قلب از خواب بیدار شوید. اگر هم واقعاً دوست دارید در این ساعت از شبانه‌روز پیتزا بخورید، بهتر است پیتزایی با رویه سبک‌تر انتخاب کنید. احتمالاً فکر می‌کنید با خوردن یک تکه پیتزا هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، اما آیا واقعاً با یک تکه می‌توانید سیر شوید و دست از خوردن بکشید؟

5. آب نبات: اگر کابوس دیوی در کمد دیواری یا زیر تخت خوابتان را برهم می‌زند، پس بهتر است خوردن شیرینی جات قبل از خواب را کنار بگذارید.

یکی از ساده‌ترین و بدترین چیزی که ممکن است خواب خوشتان را بر هم بزند، کابوس‌هایی است که خیلی واقعی به نظر می‌رسند. در یک بررسی جدید مشخص شد، ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از کسانیکه قبل از خواب موادغذایی ناسالم مثل آب‌نبات می‌خوردند، بیشتر دچار کابوس می‌شدند. فرضیه پشت این تحقیقات این است که میزان بالای قند، امواج مغزی کابوس‌‌مانند و ترسناک ایجاد می‌کند. پس اگر می‌خواهید شب‌ها راحت بخوابید، از خوردن آب‌نبات و تنقلات مشابه قبل از خواب خودداری کنید.

6. سیریال (غلات صبحانه): خیلی‌ها دوست دارند درست قبل از خواب یک کاسه سیریال به همراه شیر بخورند اما بهتر است مراقب باشید چه نوعی از آن را انتخاب می‌کنید.

سیریال‌ها معمولاً میزان بالایی قند تصفیه‌شده در خود دارند و سرشار از کربوهیدرات هستند. اینها باعث بالا رفتن قندخون شده که باعث می‌شود بدنتان دیگر به حالت آرامش قبل از خواب نرسد.

به جای مصرف سیریال‌های پرقند، سیریال‌های سالم‌تری انتخاب کنید. آنها که از غلات کامل و قند بسیار پایین درست شده‌اند، انتخاب بهترین برای قبل از خواب هستند.

7. سیر: اگر کنار کسی می‌خوابید، بهتر است از خوردن سیر قبل از خواب خودداری کنید اما به دلایل دیگری هم به جز بوی بد دهان باید از خوردن آن اجتناب کنید، سیر یکی از سبزیجات گرم است اگر با غذاهای پرادویه و تند همراه شود، خواصی دارد که می‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب شود.

همچنین در خیلی افراد با عارضه جانبی معده‌درد همراه است، بنابراین اگر معده ضعیفی دارید یا در معرض رفلکس اسید معده هستید، بهتر است به کلی از خوردن آن قبل از خواب منصرف شوید.

8. شکلات تلخ: کیست که دوست نداشته باشد قبل از خواب یک تکه شکلات بخورد تا با گرمایی که در بدنش ایجاد می‌کند آرامش پیدا کند؟ متاسفانه اگر می‌خواهید خوابی خوب و باکیفیت داشته باشید، شکلات تلخ یکی از آن موادغذایی است که باید از خوردن آن قبل از خواب اجتناب کنید.

شکلات تلخ منبع خوبی از کافئین است که باعث بیدار نگه داشتن شما می‌شود. تقریباً همه شکلات‌ها مقداری کافئین در خود دارند و بیشتر از آن شکلات سرشار از محرک‌هایی مثل تئوبرومین است که ضربان قلب را بالا می‌برد. تنها شکلات سفید است که حاوی این محرک نیست و محتوای کافئین آن هم پایین است و می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب مصرف کنید.

9. الکل: یک باور کلی وجود دارد که نوشیدن مقدار مشخصی نوشیدنی الکلی قبل از خواب شما را به خوابی عمیق می‌اندازد اما این باور چندان صحیح نیست. بااینکه الکل به خوابیدن شما کمک می‌کند اما استراحتی کامل و باکیفیت برایتان به همراه نخواهد داشت.

در واقع الکل در عملکرد خواب برای تجدید قوا اختلال ایجاد می‌کند و معمولاً بعد از مصرف آن خوابتان بسیار سبک بوده و حتی چندین بار در طول شب بیدار خواهید شد، از اینها گذشته، کسانیکه به طور منظم برای خوابیدن از نوشیدنی الکلی کمک می‌گیرند، به آن وابستگی و اعتیاد پیدا می‌کنند.

10. گوشت قرمز: یکی از ایرادهای بزرگ گوشت قرمز این است که سرشار از پروتئین و چربی است که بدنتان را برای ساعاتی طولانی بعد از مصرف، پرکار نگه می‌دارد. برای اینکه بتوانید به خواب عمیق‌تری بروید، همه اعضای بدنتان باید در آرامش باشند. البته منظورمان این نیست که به کلی مصرف گوشت را کنار بگذارید، زیرا این ماده‌غذایی سرشار از آهن و تریپتوفان است که به خواب شما کمک می‌کند. فقط نباید آن را درست قبل از خواب مصرف کنید تا در طول شب بدنتان مشغول هضم و گوارش آن نباشد.


منبع : مردمان



تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:, | 13:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم.
 
در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم. شاید اصلاً این موضوع برای شما اهمیت نداشته باشد و از بکار بردن اصطلاح و انجام دادن آن رسم بدون دانستن اصل و ریشه آن هم راضی بوده باشید، ولی جالب بودن قضیه و اینکه شاید دانستن آن برای شما هم جذاب باشد، ما را بر آن داشت که مطلبی با عنوان «دانستنی های جالب» را به صورت سریالی برای شما تدارک ببینیم و در اختیارتان قرار بدهیم.


 این مطلب علاوه بر پرداختن به موضوعات بالا، دانستنی ها و نکات جالب، به برخی از باورهای غلطی که بین مردم رایج است نیز پرداخته و سعی در اصلاح آنها خواهد داشت. امیدواریم مورد استقبالتان قرار بگیرد.

مثل همیشه ما را با نظراتتان یاری کنید.

*******
فضولترین پرندگان و حیوانات یعنی مرغ عشق ها بیستر از انسانها طلاق میگیرند.

علت اصلی بالا بودن نسبت طلاق در میان مرغ عشق ها، متهم شدن مرغ عشق های ماده از سوی مرغ عشق های نر به تخم گذاری کم است، به همین دلیل مرغ عشق های نر پس از طلاق به دنبال مرغ عشق های ماده ای می گردند که آمادگی بسیار برای تخم گذاری داشته باشند

دانستنی‌ های جالب (8)


عنکبوت ها عاشق بوی بد پا و خون انسان هستند.

بر اساس آزمایشات دانشگاه کانتربری در نیوزلند، پای انسان نسبت به جوراب، بو را مدت بیشتری نگه می دارد و نوعی از عنکبوت ها عاشق این بود هستند. دانشمندان این دانشگاه این عنکبوت ها در یک شیشه قرار دادند طوری که آنها اجازه حرکت داشتند و سعی کردند بوی پای برهنه و پای دارای جوراب را وارد منطقه عنکبوت ها کنند و متوجه شدند عنکبوت ها به دنبال بوی پای برهنه رفته و ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بیشتر برای این شکار صبر کردند

دانستنی‌ های جالب (8)


بلندی و کوتاهی صدا از احساسات خبر می دهد. زنها اگر مجذوب کسی شوند با صدای پایین تر و آرامتر صحبت می کنند در حالیکه مردان برعکسند و در صورت علاقه با صدای بلندتری حرف میزنند.

دانستنی‌ های جالب (8)


یک گرم سم مار کبری قادر است 150 نفر انسان را بکشد.

دانستنی‌ های جالب (8)


اگر بعد از 11 روز نخوابیدن خوابتان ببرد خواهید مرد.

دانستنی‌ های جالب (8)


دلفین ها حیواناتی هستند که همدیگر را با اسم صدا میزنند.

دانستنی‌ های جالب (8)


جغدها دوربین هستند و قادر به دیدن چیزهای در چند سانتی متری چشم خود نیستند. چشم های جغد حتی در نور خیلی کم نیز می تواند ببیند و به همین دلیل خوب شکار می کند.

دانستنی‌ های جالب (8)


کانادا یک واژه هندی به معنی روستای بزرگ است.

دانستنی‌ های جالب (8)


بغل کردن درخت در چین ممنوع است.

علت این است که چند سال پیش در Zhongnanhai یک عده جنبشی را برای حمایت از محیط زیست شروع کردند به نام Tree huggers. خیلی زود این جنبش خوب تبدیل به سوژه ای عکاسی، ازدحام و آسیب به درختها شد. دولت هم اینکار را ممنوع کرد.

دانستنی‌ های جالب (8)


تنها در طول زمانی که این جمله را می خوانید 50 هزار سلول بدنتان می میرند و سلول های جدید جایگزین میشوند.

دانستنی‌ های جالب (8)


85 درصد از حیات در سیاره ما در اقیانوس هاست.

دانستنی‌ های جالب (8)


آرنولد در فیلم ترمیناتور 2 در ازای هر کلمه دیالوگش 21 هزار دلار دستمزد دریافت کرد.

دانستنی‌ های جالب (8)


دانشمندان مدعی هستند که انگشت کوچک پای انسان به مرور زمان ناپدید خواهد شد، چرا که ما کمترین استفاده از آن را داریم.

دانستنی‌ های جالب (8)


ما در طول زندگیمان 18 کیلو پوست می اندازیم.

دانستنی‌ های جالب (8)


30 برابر جمعیتی که امروزه بر روی کره زمین است در زیر خاک مدفون اند.

دانستنی‌ های جالب (8)


داغ ترین نقطه زمین در دالول اتیوپی است که دمای هوا در سایه 94 درجه است.

دانستنی‌ های جالب (8)

 



تاريخ : شنبه 31 مرداد 1394برچسب:, | 16:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
سیاحت خورشید (نگاهی به زندگی شیخ بهایی)
محمد(شیخ بهایی) در خاندانی دانشور و پارسا که همگی از بزرگان معروف جهان اسلام بودند بزرگ شد. در بین یاران امیرالمومنین(ع) به تخصص در دانش فقه و ارث، معروف بود. ملامحسن فیض کاشانی،محقق سبزواری، مجلسی اول، ملاصالح مازندرانی، سبد بحرانی، ملاصدرا، ملاخلیل قزوینی، نظام الدین ساوجی، میرزا رضای نایینی زواره ای طباطبایی و....از پرورش یافتگان مکتب او هستند.
شیخ بهایی، ستاره ای پرفروغ که آزادگی و ساده زیستی را به زر، زور و تزویر برتری داد و با سلاح علم و ایمان از مرزهای مکارم ناب اهل بیت(ع) پاسداری کرد. مورخین و شرح حال نگاران شیخ را مانند اقیانوس مواجی می دانند که امواج فضیلت را به سوی دشت های تشنه دانایی عصر صفوی جاری کرد. جامعیت و گستردگی معلومات و اطلاعات او به گونه ای بود که به قول خودش توانایی هضم و پذیرش همه علوم و فنون را به دست آورد و در مباحث علمی و مناظره ها بر هر صاحب فنی چیره گردد. در وصف او نوشته اند:"شیخ بهایی استاد فقیهان، پرورش دهنده حکیمان، رییس ادیبان، علامه روزگار، نابغه عصر و شیخ الاسلام مسلمین است. او فقیهی است اصولی، محدثی رجالی، مفســر ریاضیدان، حکیم متکلم، شــاهد ماهر، جامع علوم عقلی و نقلی و مسلط بر دانش های غریبه که در معارف متنوع، گوی ســبقت را ازهمگان ربوده است. جلالت مقامش را موافق و مخالف عوام و خواص تأیید کرده اند".
محمد(شیخ بهایی) در خاندانی دانشور و پارسا که همگی از بزرگان معروف جهان اسلام بودند بزرگ شد. این سلسله در جبل عامل لبنان می زیستند و نسبشان حارث بن‌عبدالله همدانی(متوفی65 هجری) می رسید. او از یاران باوفای حضرت علی(ع) بود که علاوه بر ایمان و پرهیزگاری و مجاهدت در راه خدا، در بین یاران امیرالمومنین(ع) به تخصص در دانش فقه و ارث، معروف بود. پدرشیخ شاگرد و یار و همراه شهید ثانی بود که بعد از شهادت استادش به دست دربار عثمانی از لبنان به ایران هجرت کرد و در اصفهان به تدریس مشغول بود تا آنکه توسط شاه طهماسب صفوی به قزوین(مرکزحکومتی این سلسله) فراخوانده شد و یه سمت شیخ الاسلامی دولت صفویه منصوب گردید. او مدت هفت سال در این مقام باقی ماند. شیخ عزالدین هشت سال در منطقه هرات معارف اهل بیت(ع) را برای مردم بیان کرد و با تلاش و اهتمام او بسیاری از مردم این منطقه با مبانی تشیع آشنا شدند. زندگی در خانه پدری پارسا و عالم و معاشرت با عالمان عصر و تلاش های مداوم زمینه مساعدی برای یادگیری و ادامه راه او که نوجوانی باهوش و مستعد بود فراهم کرد.
پدر، نخستین استاد شیخ بهایی بودکه زبان و ادبیات عرب، تفسیر و حدیث را به او آموخت. علوم عقلی را در قزوین در محضر ملاعبدالله قزوینی، عالمی که در دانش و تقوا کم نظیر بود و با مقدس اردبیلی ارتباطی تنگاتنگ داشت، فرا گرفت. حساب، هندسه، جبر، مقابله، هیئت و نجوم را پیش ملاعلی مذهب شاگردی کرد. هم‌زمان شیخ بهایی محضر مولانا افضل قاضی را که در تدریس قانون ابوعلی سینا تبحر داشت، درک کرد.
ملامحسن فیض کاشانی،محقق سبزواری، مجلسی اول، ملاصالح مازندرانی، سبد بحرانی، ملاصدرا، ملاخلیل قزوینی، نظام الدین ساوجی، میرزا رضای نایینی زواره ای طباطبایی و....از پرورش یافتگان مکتب او هستند. نیک می بینیم که کاروانی از اهالی دیار فضل وادب و خرد هر کدام به فراخور لیاقت و همت خود از گلستان معرفت و دانش شیخ، گلی چیده است. شیخ بهایی بیشتر عمر خود را در سیر و سیاحت و مهاجرت های ﻣﺆثر و با برکت گذراند.
در سفر حج با پدر همراه شد و با فوت ایشان به ایران بازگشت. مدتی در مشهد ادامه تحصیل داد و بعد از آن در هرات به جای پدرخود، مقام شیخ الاسلامی را عهده‌دار شد. بعد از فوت شیخ علی منشار(پدرزن شیخ بهایی و شیخ‌الاسلام اصفهان) این منصب به او رسید. برای همین در اصفهان اقامت گزید تا آنکه به شوق کعبه و سیاحت، سفری طولانی به عتبات عراق، بیت المقدس،شام، مصر و مکه را آغاز کرد. در این سفرها اغلب به صورت ناشناس با دانشمندان اهل تسنن ﻣﺄنوس شد و حقایقی را برایشان بازگو می کرد. مدت سیاحت او را سی سال ذکر کرده اند.
شیخ بهایی دانش تفسیر را در سطح عالی آموخت و از راه تدریس و نگارش به ترویج این علم کمک کرد. آثار قرآنی او عبارتند از: عروه الوثقی(تفسیر سوره حمد) عین الحیوه، شرح تفسیر بیضاوی،حل حروف القرآن، حواشی تفسیر کشاف و مشرق الشمسین نام برد.
او مضامین عمیق دعا و اثر شگفت نیایش‌ها را خوب می‌شناخت و تلاش می کرد تا مردم را بیشتر با این سلاح معنوی ﻣﺄنوس کند، به همین دلیل شرح دعای صباح، شرح دعای ملاک و مفتاح الفلاح را نگاشت. شــیخ بهایی از کودکی به آموزش ریاضی روی آورد و بعدها خود در این رشــته آثاری چون خلاصه الحســاب، بحرالحساب، جبر و مقابل و رساله ای در حساب فارســی را تألیف کرد. آگاهی او در نجوم، هیئت، کرویت زمین و مباحث ســالک و ممالک نیز گسترده بود و در این‌باره نیز نوشته‌های متعددی از او باقی است. این فقیه فرزانه برای آشــنایی مردم با موازین و مبانی شرعی و فقهی تلاش فراوانی کرد. حاصل اهتمام او در این عرصه عبارتند از: جامع عباسی (از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین رساله‌های فقهی فارسی)، حبل المتین(در حدیث و فقه)، رساله فی الفقه(الصلوه)، حاشــیه بر مختلف‌الشیعه علامه حلی، حاشیه بر قواعدالکلیه شهید اول و رساله های گوناگون در احکام قبله، نماز، ارث و...
شــیخ بهایی به رســول اکــرم«ص» و اهل بیت ایشان اشــتیاق و ارادت فوق العاده‌ای داشت کــه از بصیرت و معرفــت او سرچشمه می‌گرفت. او با این عروه الوثقی و حبل المتین، کمــالات معنــوی و مراتــب روحانی بسیاری را به دست آورد.
مضمون ســروده از او بــه زبان عربی چنین است:
از شــوق دیدار ســرزمین پاک مدینه دیدگانم اشک می ریزند
آن کسی که در روضة پاک رسول الله باشد
گام زدن بر بال فرشتگان را اندک می شمارد
در جایی دیگر می گوید:
درصدد هستم برای نگهداری کفش های زائرین حــرم مقــدس امیرمؤمنان علــی«ع» در نجف اشــرف جایگاهی بسازم و این سروده را بر سر در آن بنویسم:
اینجا افق مبین در برابرت هویداست
خاضعانه گونه هایت را بر خاک نه
اینجا حرم عزت علوی است
کفش از پای درآور
سرانجام این فرزانه عالم تشیع در 12شوال1030 هجری درگذشت و بنا به وصیتش بعد از فوت در رواق زیبای شیخ بهایی به خاک سپرده شد.

رواق شیخ بهایی



-------------------------------------------------------------
منابع:
اصفهانی، عبدالله،" گذری بر زندگی و اندیشه شیخ بهایی"،مجلۀ پایدار اسلام، س 33، ش 387-388، اردیبهشت و خرداد 1393
حسینی، سید ظاهر،"بررسی آثار معماری شیخ بهایی"، مجلۀ سخن تاریخ، ش9،تابستان 1389
ذاکری،مصطفی،"شیخ بهایی، زندگی و آثار او"، کتاب ماه دین، ش149، اسفند 1388


تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 9:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
منشور جهانی اخلاقیات در گردشگری، موضوعی هست که به توسعه پایدار و ترغیب گردشگران به رفتارهای اخلاقی در مکان‌هایی که دیدن می‌کنند، اشاره دارد. آیا شما یک گردشگر با اخلاق هستید؟
 

 

 برترین ها: گردشگری، یکی از ابزارهای گسترش صلح و صمیمیت بین ملت‌ها و از ابزارهای جدی در توسعه پایدار به شمار می‌رود. سالانه صدها میلیون نفر در سراسر جهان، به هزاران نقطه سفر می‌کنند و این موضوع، علاوه بر آن که نقش زیادی در گردش مالی و رونق اقتصادی مقاصد گردشگری دارد، نقش مخربی در تولید بیش تر زباله و بعضاً تخریب آثار باستانی که میراث جهانیان هست، به دنبال می‌آورد. اگر گردشگری بتواند صلح را در دنیا نهادینه کند و ملت‌ها را با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در اشتراکات نزدیک کند و افتراقات را کاهش دهد، برگ برنده ملت‌ها در نیمه دوم قرن بیست و یکم خواهد بود. نیمه‌ای‌ که احتمالاً بحران آب و تولیدات کشاورزی، زنگ خطری را برای آینده کره زمین به صدرا در خواهد آورد.

آن زمان، شاید خیلی از ماها در قید حیات نباشیم، اما این صنعت گردشگری هست که باید بتواند سفیر صلح و دوستی و مصرف بهینه از کلیه منابع زمین توسط 7 میلیارد ساکن کره خاکی باشد. همانطور که امروزه، از شرکت‌های تولیدی و صنعتی، انتظار می‌رود تا بیانیه مسئولت اجتماعی منتشر کنند، و تجلی یک شهروند حقوقی (شهروند شرکتی) محسوب شوند، از گردشگران نیز انتظار می‌رود تا در راستای نیل به اهداف عالیه گردشگری که همان توسعه صلح و صمیمیت و شناخت مسالمت آمیز آدمیان در پهنه گیتی هست، بیش تر بکوشند. به نظر می‌رسد، گردشگری هم نیازمند منشوری است که همه گردشگران و علاقمندان به آن، باید آن را رعایت کنند.
 
منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(منشور جهانی اخلاقیات گردشگری)


شهر سانتیاگو در اکتبر 1999 میلادی، یعنی واپسین سال‌های قرن بیستم میلادی، قرنی که شاهد بزرگ‌ترین نبردهای تاریخ بشریت از جنگ‌های جهانی اول و دوم و جنگ تحمیلی بر ایران توسط صدام حسین تکریتی ملعون بود، منشوری را تصویب کرد. این منشور، نخستین بار در سال 1997 میلادی در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی گردشگری، به رأی گذاشته شد و به تصویب اکثریت اعضا رسید. این منشور تلاشم یک‌اند تا اصول 10 گانه ای را برای توسعه گردشگری در دنیا، تعریف و تبیین کن د و از کشورهای عضو بخواهد در توسعه صنعت گردشگری، این منشور جهانی را رعایت کنند. البته این منشور نیز مانند دیگر منشورها، مانند منشور حقوق کودک و حتی منشور حقوق بشر ملل متحد، هیچ گاه توسط اعضا رعایت نشد!

برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره کدهای اخلاقی گردشگری به نشانی سازمان جهانی گردشگری به نشانی وب: http://ethics.unwto.org/en/content/global-code-ethics-tourism مراجعه کنید.

در اصول ده گانه، به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به عنوان کلیدهای توسعه گردشگری اشاره می‌شود و از کشورها می‌خواهد، تا میراث داران خوبی برای آثار باستانی که میراث جهانیان هست، باشند. در اصل چهارم، منشور جهانی گردشگری به صراحت اعلام می‌کند که منابع گردشگری، میراث جهانی هست و حفظان بر تک تک شهروندان کره خاکی واجب هست. این یعنی چی؟ یعنی آن که هیچ حقی بر ما جاری و ساری نخواهد بود در تخریب آثار باستانی فلان کشور و تمدن، ولو این که با او در جنگ باشیم! قرن بیستم، به اندازه کافی، قرن خون و جنگ و تخریب بود. قرن بیست و یکم، دیگر جانی بر کره زمین نمانده است که آلوده تر شود. باید از عکس‌های زیر درس گرفت و با توسعه گردشگری و اجرای مفاد ده گانه آن، گردشگری را جایگزین تخریب و جنگ نمود.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


یعنی فکر می‌کنید که آدولف هیتلر خونخوار جهانسوز نقاش نژاد پرست، با این آرمان‌ها، پاریس را همانند لندن، به خاک و خون نکشید و روبروی برج ایفل، عکس یادگاری گرفت یا در شانزلیزه، رژه تحقیر فرانسویان را در جنگ جهانی برگزار کرد؟
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(میلیون‌ها نفر از گردشگران جهان، در همین نقطه ای که هیتلر این عکس تاریخی را گرفت، سلفی گرفتند!)


بعضی‌ها معتقدند که چون هیتلر، نقاش و هنرمند بود، نخواست تا پاریس و ابنیه و موزه‌های تاریخش چون لوور، همانند لندن، با خاک یکسان شود! شاید هم این گونه باشد. اما به هر حال، اروپای قرن بیستم، بارها با خاک یکسان شد. لندن و هامبورگ و شهرهای مختلف روسیه و لهستان و اکراین و ایتالیا، هنوز، آثار جنایت‌های متفقین و متحدین را در طول یکی از مرگبارترین قرون تاریخ بشریت (قرن بیستم) در خود جای دارد.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(تصویر بمباران لندن توسط ارتش نازی در 1940 میلادی)


منشور گردشگری تلاش می‌کند، تا با درس گرفتن از جنگ‌های مختلف، رویه ای را در دنیا نهادینه کند تا ملت‌ها، حافظ و پاسدار شهرهای مختلف جهان باشند و خود را یک شهروند جهانی بدانند، نه یک شهروند ملیت خاص!

اصول ده گانه به این شرح است:

-اصل اول:

در توسعه گردشگری باید درک توجه دو جانبه ای بین گردشگران و میزبانان وجود داشته باشد. با توجه به تنوع فرهنگ‌های جوامع، گردشگران و میزبانان باید ضمن احترام گذاشتن به ارزش‌ها، آداب و سنن یکدیگر سعی در شناخت آنان داشته باشد و با قوانین و مقررات کشورهای میزبان همخوانی داشته باشد و قبل از ورود باید گردشگران را توجیه نمود.

-اصل دوم:

«گردشگری محلی است جهت رشد و تکامل فردی و جمعی»: مسافرت با اهداف مذهبی، بهداشتی و سلامت، آموزش و فرهنگی از اشکال مفید گردشگری است که باید ترویج شود و در فعالیت‌های گردشگری باید عدالت بین زن و مرد، حقوق اقلیت‌ها، مردم بومی و کودکان مورد توجه باشد و بهره برداری ابزاری از انسان‌ها نشود.

-اصل سوم:

«گردشگری یکی از عوامل توسعه پایدار است»: گردشگران باید به حفظ محیط زیست متعهد و برنامه ریزان تمهیداتی بیندیشند که فشار کمتری در روزهای تعطیل برجاذبه ها وارد آید و همه افراد محدودیت در بهره برداری از منابع را بپذیرند.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


-اصل چهارم:

«گردشگری ازمیراث فرهنگی نوع بشر استفاده می‌کند و عاملی برای تقویت آن است»: منابع گردشگری میراث عمومی نوع بشر است و سیاست‌ها باید با اصول معماری و میراث فرهنگی منطقه هماهنگ باشد و به گونه ای محافظت شود که نسل‌های آینده امکان استفاده از آن را داشته باشد و محصولات فرهنگی به شکل سنتی قابل عرضه و از استاندارد شدن آن پرهیز شود و حداقل بخشی از درآمدهای حاصله از بازدید گردشگران صرف نگهداری و مرمت جاذبه‌های فرهنگی و باستانی شود.

-اصل پنجم:

«گردشگری فعالیتی خیرخواهانه برای جوامع و کشورهای میزبان است»: جوامع محلی باید با فعالیت‌های گردشگری همگام و در پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن سهیم و در مشاغل مستقیم و غیرمستقیم از نیروهای محلی استفاده شود و سیاست‌های اجرا شده به رفع نیازهای مردم کمک کند و دستگاه‌های متولی اطلاعات لازم در خصوص طرح‌های توسعه در اختیار ساکنان قرار دهند.

-اصل ششم:

«تعهد افراد ذینفع به توسعه گردشگری»: سازمان‌ها و افراد فعال در صنعت گردشگری تعهد دارند در طول سفر و اقامت اطلاعات لازم در اختیار گردشگران گذارده و در مورد حفاظت آنان برابر حوادث، بیماری‌ها و غذای سالم تلاش کنند و دولت‌ها نیز در ایام مسافرت ملت‌هایشان به خارج در بحران‌ها مسئول حفاظت آنان می‌باشند.

-اصل هفتم:

«حقوق گردشگری»

همه انسان‌ها حق گردشگری دارند، استراحت، تفریح و محدودیت ساعت کاری و تعطیلات با حقوق برای همه در اصل 24 اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح شده است و گردشگری باید با حمایت نهادهای دولتی توسعه یابد و گردشگری جوانان و دانشجویان ترویج یابد.

-اصل هشتم:

«آزادی جابجایی گردشگران»

گردشگران باید براساس قوانین ملی و بین المللی ممالک خود با سایر کشورها باید بتوانند مسافرت کنند و بدون محدودیت و تبعیض از اماکن و جاذبه‌های فرهنگی دیدن کنند و به ارتباط داخلی و خارجی دسترسی و امکان ملاقات با سفرا و مقامات کشورشان را داشته باشند و در زمان اقامت در یک کشور از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

-اصل نهم:

«حقوق کارکنان و کارآفرینان صنعت گردشگری»

حقوق پایه و دستمزد کارگران و سایر مشاغل در این صنعت با توجه به فصلی بودن کار باید تحت نظارت و تضمین دولت تعیین شود. کارآفرینان باید دسترسی به بخش گردشگری در قالب شرکت‌های مختلف با حداقل قوانین دست و پا گیر روبرو باشند و بین سازمان‌های صادر کننده و وارد کننده ارتباط برقرار و منافع حاصله عادلانه توزیع شود.

-اصل دهم:

ذینفعان (Stakeholders) بخش خصوصی و عمومی باید در توسعه صنعت گردشگری مشارکت داشته و بر اجرا و اثر بخشی و کاربرد این اصول نظارت کنند و نقش نهادهای بین المللی به ویژه سازمان جهانی گردشگری را شناسایی نمایند.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


همه این‌ها، در یک چیز مشترک هست: تقویت فرهنگ گردشگری. یعنی اجرای این حقوق، توسط فرهنگ گردشگری و نهادینه کردنان، امکان پذیر خواهد بود و باید به آن به صورت عملی و اجرایی توجه نمود. فرهنگ گردشگری و گردشگری فرهنگی، دو مقوله ای هست که باید مورد توجه فعالان صنعت گردشگری قرار بگیرد. باید این مقوله را بیش تر در نظر داشت تا شاهد جنگ‌های خانمان سوز قرن بیستمی و نوزدهمی نباشیم.

-فرهنگ و گردشگری:

-فرهنگ چیست؟

تعریف فرهنگ: فرهنگ مجموعه ای از اندیشه‌ها، باورها، ارزش‌ها، معرفت‌ها و رفتارها که پایه مشترک کلیه اعمال اجتماعی را تشکیل می‌دهند فرهنگ زمینه ساز همه اعمال و مشخصات زندگی است.

معانی و مفاهیم فرهنگ:

با توجه به تنوع معانی و مفاهیم مورد نظر از واژه فرهنگ، تا کنون تعاریف متعددی از آن در علوم اجتماعی مطرح شده است از جمله:

1-    فرهنگ از لحاظ موضوعی: فرهنگ منطبق با موضوعات متعدد از جمله سازمان اجتماعی، مذهب یا اقتصاد است.

2-    فرهنگ از لحاظ تاریخی: فرهنگ میراث اجتماعی و سنت‌هایی است که به نسل آتی منتقل می‌شود.

3-    فرهنگ از لحاظ رفتاری: فرهنگ پدیده ایست مشترک بین افراد جامعه و روش زندگی

4-    فرهنگ از لحاظ هنجاری: فرهنگ عبارتست از آرمان‌ها، ارزش‌ها یا قواعدی برای زندگی

5-    فرهنگ از لحاظ کارکردی: فرهنگ روشی است که براساس آن انسان‌ها مشکلات خود را برای انطباق با محیط با زندگی باهم حل می‌کنند.

6-    فرهنگ از لحاظ ذهنی: فرهنگ ترکیبی آموخته شده از علائق و ایده‌ها که انسان را از سایر حیوانات متمایزمیسازد.

-گردشگری پاسخی به نیاز فطرت جستجو گر انسان به کشف اسرار زندگی گذشتگان، آشنایی با فرهنگ ملل دیگر و گریز از یکنواختی محیط کار و زندگی معمولی است از این رو گردشگری فعالیتی فرهنگی است. بسیاری از تحقیقات انجام شده دهه اخیر برجدایی ناپذیری فرهنگ و گردشگری و نقش فرهنگ در تشریح و توضیح فعالیت‌های گردشگری صحه گذارده‌اند با توجه به تاکیداتی که بر منافع و مزایا و بعد اقتصادی گردشگری می‌شود فرهنگ همچنان بیشترین نفوذ و تأثیر را دارد.

درباره اخلاقیات و گردشگری و فرهنگ، ویدئو زیر جالب خواهد بود

 


-گردشگری فرهنگی:

 گردشگری فرهنگی عبارتست از مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان‌هایی که جاذبه فرهنگی دارند این جابجایی بمنظور کسب اطلاعات و تجارت برای ارضای نیازهای فرهنگی افراد انجام می‌شود. براساس این تعریف گردشگری فرهنگی شامل همه دیدارها از جاذبه‌های فرهنگی از جمله موزه‌ها، مقبره‌های تاریخی، کارکردهای فرهنگی می‌باشد. برابر آمار سازمان جهانی گردشگری 37% گردشگری بین المللی با انگیزه فرهنگی انجام می‌شود وسالیانه در حال افزایش است.

-محصولات فرهنگی:

با توجه به رشد تقاضای گردشگری شواهدی دال بر هدایت این تقاضا بوسیله عرضه است و تعداد مکانهای فرهنگی و طبیعی در حال افزایش‌اند این تعداد درسال 1984 به 185 مکان و در سال 1994 به 409 مکان در سراسر دنیا رسیده و ثبت شده است (یونسکو) که تقریباً بیشتر آن مربوط به اروپاست بطوریکه 6/41%، 1984 و در 1994،56% مکانه‌ها از آن اروپاست.

تعداد آثار به افریقا 70 اثر، آسیا 102، استرالیا 13، اروپا 171، آمریکا شمالی و جنوبی 53، جمع 409 اثر فرهنگی ثبت میراث جهانی شده است.

موانعی که درروند افزایش موفقیت آمیز این بازار وجود دارد شامل:1- فقدان آگاهی دوجانبه 2- فقدان پیوندهای رسمی 3- فقدان نیروهای متخصص و بازاریابی محدود 4-ناآگاهی از آثار و منافع اقتصادی وگردشگری 5- فقدان منابع فرهنگی 6- شکل هرمی مسافت و سختی دسترسی به مکانهای فرهنگی

علاوه بر منشور جهانی گردشگری، منشور گردشگری فرهنگی نیز در دسترس هست که اصول آن به شرح زیر می‌باشد:

اصل 1:

حفاظت از محیط زیست باید فرصت‌های مسئولانه و هدایت شده ای را بمنظور کسب تجربه و شناخت از میراث و فرهنگ آن جامعه برای اعضاء به میزبان و بازدید کنندگان فراهم کند. و برنامه‌های توجیهی باید تک تک جنبه‌های طبیعی و فرهنگی را در سطح بالایی به آگاهی جامعه میزبان و بازدید کنندگان رسانیده و حمایت لازم برای حیات دراز مدت میراث فرهنگی به عمل آورد.

اصل 2:

رابطه بین مکانهای میراث و گردشگری رابطه ای پویاست که باید به شیوه ای پایدار برای نسل‌های امروز و فردا هدایت شود. حفظ و نگهداری دراز مدت فرهنگ‌های زنده مکانهای میراث باید عنصر اصلی سیاست‌گذاری توسعه گردشگری باشد و طرح‌ها به طریقی برنامه ریزی شود که در عین حال که پاسخگوی خواسته‌های گردشگران است نتایج مثبت داشته و آثار منفی بر میراث سبک زندگی جامعه میزبان را کاهش دهد.

اصل 3:

برنامه ریزی برای حفظ و نگهداری مکانهای میراث و ترویج گردشگری باید با کیفیت عالی ارائه تا بازدیدکنندگان ضمن لذت از بازدید از اهمیت ویژگی‌های میراث و ضرورت حفظ آن شناخت کافی به دست آورند و محترم شمردن قداست اماکن، رسوم و سنت‌های مذهبی برای همه اعم از مدیران اماکن، بازدیدکنندگان و برنامه ریزان بسیار مهم و ضروری است و می بایست آسایش امنیت و رفاه بازدید کننده مناسب باشد.

اصل 4:

جوامع میزبان و بومی باید در برنامه ریزی توسعه گردشگری و حفظ و نگهداری میراث شرکت داشته باشند و حقوق آنان بر املاک دارایی ها حفظ شود.

اصل 5:

فعالیت‌های گردشگری و حفظ و نگهداری منابع باید منبع جامعه میزبان باشد و سیاست گذاران باید از توزیع عادلانه منافع گردشگری در همه جای کشور جهت کاهش فقر حمایت کنند و منافع عادلانه برای مرد و زن جامعه میزبان در نظر گرفته شود از طریق آموزش، ایجاد شغل در محل، همچنین بخشی از درآمد هدف نگهداری و حفظ آثار فوق گردد و با جذب راهنمایان از میان افراد بومی و آموزش لازم سهیم بودن مردم محلی در نگهداری را افزایش دهد.

اصل 6:

برنامه‌های ارتقای گردشگری باید ویژگی‌های طبیعی و میراث را حفظ و تقویت کند و بازدیدکنندگان را واقع‌بینانه تشویق تا به بازدید از مکانهای مختلف پرداخته تا از ازدحام در برخی امکان‌ها کاسته شود، توزیع و فروش صنایع دستی محلی باید برای جوامع میزبان عواید قابل توجه اقتصادی و اجتماعی داشته باشد و انسجام فرهنگی آنان را خدشه دار نکند.

-برخی مفاهیم فرهنگی مرتبط با جهانگردی:

- شرف ستیزی:

جنبه‌های پنهان و پیچیده شرق اساساً ناشی از درک نکردن فرهنگ شرقی توسط جامعه غرب است و همین افسانه‌هاست که برتماس ها و روابط اثر می‌گذارد.

- بَدوّیت:

تبلیغ جوامع بدوی بعنوان جوامع ساده زیست و خوشبخت امری رایج و شایع در قرن نوزدهم بود این جوامع بعنوان جوامعی که در غم و شادی هم شریک‌اند و نسبت به هم احساس تعهد می‌کنند توصیف شده‌اند و جوامع غربی آن زمان بعنوان جامه خود خواه و خرد گرا و حریص و بی عاطفه معرفی شد. مکتب‌های کنونی انسان شناسی تغییر سریع زیرورو کننده جهان را پذیرفته‌اند و جهانگردی را بعنوان درهم شکننده جوامع بدوی می‌نگرند و حق مردم و بهره‌مندی از توسعه و مشارکت در دنیای جدید را ضروری می‌دانند.

- بیگانه گریزی:

بیان ترس یا نفرتی است غیر منطقی از غریبه‌ها و خارجی‌ها و تلاش جهت توسعه جهانگردی به احتمال زیاد تمایلات بیگانه گریزی را مشخص می‌کند البته در بخش مرفه بازار جهانگردی معمولاً این تمایلات کمتر دیده می‌شود و میزبانان معمولاً با دیدار کنندگانی که پول بیشتری خرج می‌کنند مخالفت نمی‌کنند و در صورتی که منافع اقتصادی به‌وضوح رویت شود این واکنش‌ها مغلوب می‌شود.

- نژاد پرستی:

این واژه باوری است دال بر اینکه گروهی یا فرهنگ نژادی خود ما برترین نژاد یا فرهنگ است بیشتر جهانگردان ناخودآگاه کشورهای مورد بازدید را با محل سکونت خود مقایسه می‌کنند و معمولاً چهارچوب مردم محدود و تنگ نظر است که با مسافرت بیشتر بر تجربیان فرهنگی‌شان افزوده شده و افق دیدشان گسترش می‌یابد و به‌تدریج واقع بینانه تر و احساس نژاد پرستی آن‌ها کاهش می‌یابد.

- نقش مذهب در جهانگردی:

یکی از مهم‌ترین کارکردهای گردشگری در روزگار ما، گردشگری مذهبی هست. باورهای مذهبی از جمله عمیق‌ترین احساسات هستند و در بسیاری از کشورها قوی‌ترین عامل مؤثر در رؤیایی با زندگی را تشکیل می‌دهند و قانون اساسی یک دین را به رسمیت می‌شناسد تا پیوندها کاملاً مشخص شود وقتی ممکن است یک وزارتخانه در امور مذهبی فعال باشد. در بحث جهانگردی به‌خوبی مشاهده می‌شود هنگامی‌که دیدار کنندگان پیرو یک مذهب و میزبانان پیرو مذهب دیگر دلایلی برای برخورد و تعارض وجود دارد. لذا مذاهب مختلف باید بردباری بسیار نشان دهند و تعهد بیشتری نسبت به مذاهب و ادیان دیگر احساس کنند زیرا تبادل افکار میان ادیان به همراه فعالیت‌های فرهنگی مختلف می‌تواند بخشی مثبت از جهانگردی را تشکیل دهد.

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


-    ایجاد افزایش جاذبه در مکان‌های فرهنگی:

1-    متفاوت بودن: در بازار پر رقابت گردشگری یک مورد فرهنگی اگر چیز خاصی داشته باشد یک برتری مهم برای جذب بودن خواهد بود. موارد مانند یک موزه‌های عامل موفقیت برای جذب بازدیدکنندگان از آن شهر است مانند موزه جدید هنرهای معاصر در اسکاتلند.

2-    حذف نام: اماکن و شهرهایی که ممکن است در جنگ نابود و هیچ آثاری باستانی برای بازدیدکنندگان نداشته و جاذبه فرهنگی موجود نباشد می‌توان از ساخت یک مجموعه با طراحی و تزیین زیبای معماری استفاده نمود و بر جذابیت گردشگری آن مکان افزود مانند موزه هنرهای معاصر در لوس‌آنجلس (برج دبی با برج عرب اولین هتل 7 ستاره دنیا، برج خلیفه 153 طبقه بلندترین برج دنیا 870 یا 780 متر)


3-    نوگرایی: تجدد و نوگرایی هرچند برای تعدادی از مردم نفرت انگیز است آ ما برای بسیاری از مردم جذابیت دارد مانند پارک تفریحی شهر «پواَتِید در فرانسه که دارای ساختمان‌های قرن بیست و یکم بوده و در آن تخیل، رویا و تکنولوژی دست بدست هم داده تا بازدید کنندگان بیشتری را جذب کند.

4-    بازسازی و عرصه: بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و وجود نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های خاص در اطراف اماکن تاریخی می‌تواند عاملی برای جذابیت بیشتر منطقه باشد و پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان گردد که البته عرضه تسهیلات رفاهی ارزان قیمت در کنار آن نیز در این امر مؤثر می‌باشد هرچند تعداد زیادی از شهرک‌ها هستند که ممکن است اماکن مانند چشمه‌های آبگرم و معدنی داشته ولی بدلیل کم توجهی و عدم نوگرایی روز بروز از اهمیت و جذابیت آن کاسته می‌شود.

5-    حمل و نقل ارتباطات: تغییرات پدید آمده در وسایل ارتباطی و حمل و نقل موجب تغییرات در عادت‌های گردشگری نیز می‌شود به همین دلیل برای جذابیت گردشگری بجای خطوط راه آهن فرسوده و نیمه فعال از شبکه حمل و نقل مناسب عمومی بسیار سودمند خواهد بود احداث مسیر دور از سرو صدا برای پیاده روی، دوچرخه سواری غیره ضروری است مسلماً جزایری که دارای مسیرهای حمل و نقل با وسایل مناسب باشد دارای جذب بیشتر گردشگران می‌باشد.

6-    پیوستن و ارتباط: همکاری گوناگون میان افراد یا سازمان‌ها با گردآوردن توانائی‌ها برای ارتقاء جابجایی مربوط به ویژگی‌های جغرافیایی محل‌ها بطوریکه یک منطقه را بطور کل در کنار جاذبه‌های آن تبلیغ کنند بسیار سودمند خواهد بود اگر منابع موجود برای فعالیت یک محل به تنهایی نا کافی باشد. می‌توان از سایر منابع موجود در کنار جاذبه‌ها تبلیغ کرد مثلاً تبلیغ در مورد یک موزه با یک هتل در کنار آن (هتل لوکیچ بلگراد و موزه ابریشم مکلس میلد)

7-    اطلاعات مناسب:

تبلیغ از طریق علائم و اطلاعات یک ابزار ارزشمند برای جذب بازدیدکنندگان از یک محل است بخصوص هنگامی که به یک سبک و شکل استاندارد مورد استفاده قرارگیرد همچون علائم جاده که محل‌های جهانگردی سطح کشور را نشان می‌دهد.

در نهایت یک جاذبه باید با مکان، تماشاگران احتمالی و سبک عرضه آن مناسب داشته باشد زیرا دلیل عدم موفقیت برخی از کارهای فرهنگی این بوده که یا عرضه کننده مکان مناسبی را انتخاب نکرده یا مکان مورد نظر با شیوه تبلیغ و عرضه آن مناسبت نداشته و مردم این عدم تناسب رابخوبی دیده و احساس کرده‌اند. درحالی‌که سازمان جهانگردی جهانی پیش بینی می‌کند طی پانزده سال آینده گردشگران به اروپا 50% افزایش خواهد یافت لذا باید جاذبه‌های جدیدی ایجاد شود تا بار گردشگری متوازن توزیع شود و محل‌های پرطرفدار به نابودی کشانده نشود بعنوان مثال فرانسه همچنان مقصد نخست اروپا است و مجارستان که افت گردشگری را داشته با توجه به فضاهای موجود می‌تواند منابع گردشگری را افزایش دهد.

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری می‌گوید که همه جای دنیا سرای من است! می‌گوید بنی آدم اعضای یک پیکرند، همه سخن منشور جهان قرن بیستمی، همان سخنانی بود که حافظ و فردوسی و نظامی، در هزار سال پیش گفتند و بران تاکید می‌کردند. فرهنگ و تمدن بزرگ سرزمین پارس، می‌تواند در آینده صنعت گردشگری و صلح جهانی، یک فرهنگ عالی و پیشتاز و پیش رو باشد. باید بکوشیم، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بکر تمدن بزرگ ایران را به دنیا بشناسانیم و از این رهگذر، همه اقتصاد کشور را شکوفا کنیم و هم در توسعه پایدار و گسترش صلح جهانی از طریق توان افزایی گردشگری، نقش آفرینی و فرصت آفرینی کنیم.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نام گذاری دندانها

 



تاريخ : شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 16:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
عملیات گمانه زنی به منظور شناسایی و تعیین وضعیت اثر موسوم به آتشکده فردقان که گفته می شود محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا بوده است و ارایه راهکارهای رفع خطر در این محوطه تاریخی در دستور کار قرار گرفت.
 

وبسایت فرادید: عملیات گمانه زنی به منظور شناسایی و تعیین وضعیت اثر موسوم به آتشکده فردقان که گفته می شود محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا بوده است و ارایه راهکارهای رفع خطر در این محوطه تاریخی در دستور کار قرار گرفت.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن کریمی سرپرست هیأت گمانه زنی فردقان امروز "یکشنبه"با اعلام این خبر تصریح کرد که آنچه در حال حاضر از اثر موسوم به آتشکده فردقان باقی مانده یک ستون سه وجهی ساخته شده از آجر و ساروج است که ارتفاع آن از کف فعلی به حدود 2 متر می رسد.

محل تبعید و زندانی‌شدن ابوعلی‌سینا


او افزود: به منظور شناسایی و تعیین وضعیت کلی اثر، دستیابی به ابعاد پنهان آن، تعیین کاربری اصلی بنا، تکمیل مدارک لازم در زمینه مطالعات گونه شناختی آتشکده های ساسانی در صورت اثبات آتشکده بودن بنا و ارایه راهکارهای رفع خطر از اثر یک برنامه گمانه زنی باستان شناسی پیش بینی شده و در حال انجام است.

این باستان شناس با بیان اینکه روستای فردقان از توابع بخش خنجین شهرستان فراهان در استان مرکزی است اظهار داشت: به لحاظ جغرافیایی روستا در انتهای یک دره و رودخانه ای که از جنوب به شمال جریان دارد قرار گرفته است.

به گفته او، این روستا در گذشته به دلیل وجود منابع آبی سرشار از وضعیت آب و هوایی بسیار خوبی برخوردار بوده و محل زیست طبیعی مناسبی برای استقرار گروههای انسانی محسوب می شده اما در سالیان اخیر به دلیل خشک شدن رودخانه و کمبود منابع آبی رونق گذشته را ندارد.
کریمی خاطر نشان کرد که بر اساس تحقیقات کتابخانه ای و نیز مطالعات میدانی صورت گرفته بقایای یک آتشکده دوره ساسانی در داخل این روستا قرار دارد.

به گفته او، بررسی صورت گرفته در بافت معماری روستا نشان می دهد که بقایای یک قلعه عظیم با دیوارهایی بلند در داخل روستا قرار دارد و بقایای آتشکده مورد نظر در مرکز قلعه و محل ثقل آن واقع شده است.

کریمی خاطر نشان ساخت که این اثر تاریخی به شماره 25019 در تاریخ 18/12/87 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این باستان شناس تصریح کرد: ابن فقیه همدانی نویسنده سده سوم هجری در کتاب مختصرالبلدان و محمدبن حسن قمی نویسنده کتاب تاریخ قم از روستای فردقان و آتشکده آن سخن به میان آورده اند.

سرپرست هیأت گمانه زنی فردقان افزود: نویسنده تاریخ قم در کتاب خود از فردقان با نام مزدجان یاد کرده و ضمن نقل قول از همدانی در مورد آتشکده فردقان به چگونگی ویرانی آن در سال 288 هجری توسط امیر قم پرداخته است.(قمی، 1361: 88-90)

به گفته او، تحقیقات مردم نگاری در محل اثر نیز از باور مردم در خصوص اینکه محل آتشکده فردقان محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا حکیم نامدار ایرانی بوده است حکایت دارد.

عملیات گمانه زنی در فردقان که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است تا ابتدای مهرماه امسال ادامه دارد.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 11:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شنونده بودن را به فرزندمان بیاموزیم

تربیت فرزندان آن هم در عصری که برای هر کار به خصوصی، باید فن و تخصصش را داشت کار خیلی ساده ای نیست. مشکل بسیاری از خانواده ها نداشتن آگاهی در مورد آموزش مسائل تربیتی است.

بسیاری از ما می خواهیم که فرزندمان دوستان خوبی داشته باشد. به فرزندتان تاکید کنید که دنبال موضوعات سرگرم کننده و جالبی باشد که در این سن برای خود او و هم سن و سال هایش جذاب است و در آن موضوعات مطالعه کند.

به او یاد دهید که هنگام صحبت چشم های طرف مقابلش را نگاه کند و در طول صحبت خود را مشغول کار دیگری نشان ندهد چون این کار بی احترامی به دیگران است و خاطره خوبی را برای شخص مقابل نمی گذارد.

البته این نکته را هم به فرزندتان بگویید که تنها گوش کردن به صحبت های دوستش به معنای شنونده خوبی بودن نیست بلکه حین صحبت باید جملات دوستش را تکرار کند و نشان دهد که همه حواسش معطوف او بوده است.

شنونده خوبی بودن راز ساده ای است اما تنها افراد کمی هستند که می توانند به این اصل به خوبی عمل کنند. به فرزندتان یاد دهید که جزو این تعداد کم اما تاثیرگذار باشد.

منبع:جام جم



تاريخ : جمعه 23 مرداد 1394برچسب:, | 9:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کودکان بیش‌فعال این نشانه ها را دارند

یک روان شناس گفت: جدید ترین راه درمانی بیش فعالی کودکان، آموزش رفتاری به خانواده است و آگاهی از رفتار مناسب با کودکان در درمان آن ها اثرات بسیار دارد.

مهتاب بیات ریزی اضافه کرد: بیش فعالی دو نوع است:

۱- بیش فعالی- پیش فعالی، ۲- پیش فعالی- کم توجهی.

وی افزود: پیش فعالی را می توان از دو روش فیزیولوژی و زیستی شناسایی کرد؛ در روش فیزیولوژی یک نارسایی در مغز وجود دارد و روش زیستی مربوط به شرایط محیطی کودک است و بستر پیش فعالی کودک را فراهم می کند؛ در واقع مشکلات بالقوه نیز پیش فعالی را بیشتر می کند. در بین کودکان پیش فعال کودکان با هوش نیز وجود دارد.

بیات ریزی با اشاره به ۶ نشانه پیش فعالی گفت:

۱- این کودکان بیشتر از چند ثانیه نمی توانند بی تحرک باشند

۲- علاقه زیادی به تماشای تلویزیون دارند

۳- به درس توجه ندارند و در دروس ضعیف هستند

۴- به خاطر بی دقتی دست خط خوبی ندارند

۵- وسایل بازی خود را به سرعت خراب می کنند

۶- آن ها معمولا بد نقاشی می کنند

این روان شناس تاکید کرد: پیش فعالی کودکان زمینه ارثی می تواند داشته باشد اما قطعیت ندارد؛ در زمینه پیش فعالی هم وراثت و هم شرایط محیطی اثرگذار است.

مهم ترین راهکار برای پیشگیری از پیش فعالی کودک آموزش خانواده است، یعنی همزمان با درمان کودک باید آموزش های لازم به خانواده داده شود تا بدانند چگونه با کودک رفتار کنند، این جدید ترین راه درمان است؛

یعنی آموزش رفتاری باید به خانواده داده شود و رفتار مناسب در درمان این کودکان بسیار تاثیر گذار است.

منبع:جام جم



تاريخ : جمعه 23 مرداد 1394برچسب:, | 8:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نکات مثبتی نیز در سیستم آموزش و پرورش آلمان به چشم می خورد از جمله آنکه شاخص های آکادمیک معمولاً بالاست و معلمان مجرب با سوابق عالی به تدریس اشتغال دارند – 90 درصد از دانش آموزان با موافقت از مدرسه فارغ التحصیل می شوند و حدود 25 درصد نیز آزمون عمومی ورود به دانشگاه را با موفقیت پشت سر می گذارند. فن آوری نوین و اینترنت به سرعت به مدارس آلمان راه می یابد و در همین راستا تا پایان سال 2001 کلیه بیش از 40 هزار مدرسه در سطح آلمان از طریق سرویس سریع به ISDN به اینترنت متصل شدند.


بطور کلی هر قدر سن کودک شما هنگام ورود به شبکه آموزشی در آلمان کمتر باشد امکان هماهنگی و تطابق او بیشتر خواهد بود و بالعکس هر قدر سن کودک شما بیشتر باشد با توجه به پیچیده تر و سنگین تر بودن مواد درسی هماهنگی و تطابق با سیستم برای وی دشوار می گردد.نوجوانان به ویژه نوجوانان آمریکایی یا انگلیسی که تا کنون زبان دومی نیاموخته اند برای تطابق با زندگی آموزشی و آموختن زبان آلمانی با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. توجه به این نکته لازم است که در برخی مدارس بچه های خارجی که زبان آلمانی را نمی فهمند به فراموشی سپرده می شوند و انتظار عمومی ازآنان فقط این است که خود با این مشکل کنار آیند.

در اولین روزهای سکونت شما در آلمان این نکته حائز اهمیت است که به دلیل دقت بر امور تحصیلی فرزندان خود و نحوه پیشرفت آنها ( نه تنها در زمینه آموزش زبان بلکه در سایر دروس ) نظارت کنید.
والدین باید در طول این دوره سخت از کودکان خود حمایت کنند. اگر به زبان آلمانی تسلط ندارید به خوبی می دانید که ناتوانی در ببرقراری ارتباط با دیگران که ممکن است به آسانی به احساس حقارت در کودکان ( و بزرگسالان ) بینجامد تا چه حد آزار دهنده است. توجه به این نکته نیز لازم است که والدین باید مراقب باشند که فرزندانشان مهارتهای زبان مادری خود را نیز حفظ کنند زیرا ممکن است که این زبان خیلی سریع فراموش شود ( تحقیقات نشان داده است که کودکان انگلیسی که در کشورهای خارجی غیر انگلیسی زبان زندگی می کنند توانایی خواندن و نوشتن انگلیسی را از دست می دهند ).



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 21:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چه کنیم تا بچه ها با یکدیگر دعوا نکنند؟

اگر جزو خانواده هایی هستید که دو فرزند کوچک در خانه دارند، احتمالا هر روز صبح با صدای دعوا و داد و بحث آنها از خواب بیدار می شوید. به طور مثال، ناگهان صدای دخترتان را می شنوید که جیغ می زند: از اتاق من برو بیرووووووون! . با این اوصاف به کوک کردن ساعت برای بیدار شدن نیازی ندارید. از همان ابتدای صبح صدای داد و دعوای آنها بالا است تا خود شب.

اگر تصور می کنید روش های تربیتی شما اشتباه بوده که فرزندانتان یک لحظه آرام و ساکت نیستند، اشتباه می کنید. این وضعیت کاملا نرمال است و بیشتر والدین آن را تجربه می کنند. اما می توانید این کشمش ها را تا حد بسیاری کاهش دهید. برای این منظور ما ۱۰ راهکار را پیشنهاد می کنیم شاید مفید واقع شوند.

۱. آنها را نادیده نگیرید

برخی از کارشناسان مسایل کودک اعتقاد دارند، کودکان باید یادبگیرند خودشان مشکلاتشان را برطرف کنند و تا حد امکان والدین نباید در بحث و تضادهای آنها دخالت داشته باشند، مگر اینکه رفتارهای خطرناک از کودک سر بزند. اما مری شدی، کارشناس تربیت کودک و نویسنده کتاب های روانشناسی کودک می گوید: والدین باید مهارت های ارتباط برقرار کردن و برطرف کردن مشکلات را از همان سال های اولیه به کودک بیاموزند. او معتقد است به محض آغاز درگیری میان کودکان، والدین باید مداخله کنند و تا دیر نشده و رفتار آنها از کنترل خارج نشده است، به دعوا خاتمه ببخشند.

2. داد نزنید

هنگامی که کودکان با هم مجادله می کنند و این اعصاب شما را به هم می ریزد، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و به هیچ عنوان داد نزنید. بیشتر والدین در چنین مواقعی داد می زنند: تمامش کنید . اما این دردی را دوا نمی کند. به جای این کار، جلو بروید و ببینید این مجادله بر چه اساسی به وجود آمده است. خیلی منطقی جلو بروید و از آنها بپرسید چه اتفاقی افتاده است و بگویید که آمده اید تا کمکشان کنید. در این حالت، کودک احساس می کند مورد حمایت قرار گرفته است و به جای ترس از شما، صادقانه حرف و مشکل خود را مطرح خواهد کرد.

۳. مذاکره کردن را به آنها بیاموزید

کودکان خردسال و پیش دبستانی در مورد مذاکره یا به کار گیری واژه های درست در زمان مناسب چیزی نمی دانند و نباید از آنها انتظار زیادی داشت. اما این را بدانید کودک بیشتر از آنچه می گوید، می فهمد. با استناد به این موضوع، به آنها بیاموزید به جای دعوا و داد زدن، با هم مودبانه معامله کنند. در مواقع لازم جملات مناسب را در دهان آنها بگذارید. این کار به مرور به آنها می آموزد باید چه کنند. بنابراین نباید نگران باشید که مبادا کودک عادت کند همیشه شما به او بگویید چه کند.

۴. به آنها فرصت عشق ورزیدن بدهید

شاید به نظرتان چندان جالب نباشد. اما به کودکان خود بیاموزید یکدیگر را دوست داشته باشند. به طور مثال، از آنها بخواهید یکدیگر را در آغوش بگیرند و مثلا بگویید: تو فقط همین یک خواهر/برادر را داری . وقتی از همان ابتدا به آنها عشق ورزیدن را بیاموزید با روحیه مهربان و لطیف تری رشد خواهند کرد و تعداد دفعات بحث و دعوای آنها تا حد بسیاری کاهش پیدا خواهد کرد.

۵. آرامش ایجاد کنید

هنگامی که دعوای بچه ها بالا می گیرد بسیار سخت است که بتوانید آنها را از هم جدا و آرام کنید. اما به عنوان پدر یا مادر، می توانید این مساله را به فرزند خود بیاموزید هر زمان احساس کرد دارد از کوره در می رود و عصبانی می شود، از اتاق بیرون برود و هر زمان آرام شد، دوباره نزد خواهر یا برادر خود بازگردد.

۶. عدالت و انصاف را برای آنها تعریف کنید

کودکان همیشه والدین خود را بهترین و منصف ترین فردی می دانند که می تواند به طور مساوی همه چیز را بین آنها و برادر یا خواهرشان تقسیم کنند. اما باید به تدریج به آنها بیاموزید همیشه همه چیز نباید مساوی باشد. به آنها بگویید زندگی واقعی همیشه هم عادلانه نیست و گاهی ممکن است انسان ها از داشتن چیزهایی محروم باشند. به طور مثال، هنگامی که فرزند بزرگ به کفش ورزشی نیاز دارد، دلیلی وجود ندارد یک جفت هم برای فرزند کوچک خریداری کنید تا ناراحت نشود. باید او را متوجه کنید چیزی که لازم ندارد را برایش نمی خرید. اگر کودک اعتراض کرد که: چرا او دارد و من ندارم. این عادلانه نیست . به او پاسخ دهید: همه انسان ها نباید وسایل مشترک و مشابه داشته باشند. انصاف این است که هرکس به اندازه نیاز خود داشته باشد، نه بیشتر!

۷. آنها را هم مقایسه نکنید

بسیاری از والدین این اشتباه را در تربیت فرزندان خود مرتکب می شوند: آنها برای تصحیح رفتار کودک، رفتار کودک دیگر را به رخ او می کشند و مدام آنها را با یکدیگر مقایسه می کنند. این مساله هیچ کمکی به کودک نمی کند و فقط خشم او را افزایش می دهد. اگر فرزند شما رفتار دلخواه را ندارد، راهکار آن را به او بیاموزید، نه اینکه او را با دیگران یا برادر/خواهرش مقایسه کنید. اگر به طور مثال، انرژی زیادی دارد و می خواهید کمی آرام باشد، او را در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید تا هیجانش را آنجا تخلیه کند.

۸. همیشه با برنامه ریزی پیش بروید

شاید شما هم متوجه شده باشید بیشترین دعواهای فرزندان در ابتدای صبح یا در روزهای تعطیل روی می دهند. دلیل این امر این است که کودک احتمالا خواب کمی داشته، گرسنه یا خسته است. اگر در روزهای تعطیل برنامه غذاخوردن شما تغییر می کند، ترجیحا سعی کنید میان وعده های مقوی و سیرکننده برای فرزندان خود تهیه کنید تا برنامه جسمی او تغییر نکند. در ضمن، باید توجه داشته باشید خردسالان به ۱۲ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند و کودکانی که مدرسه می روند نیز باید دست کم ۱۰ ساعت در شبانه روز بخوابند. در غیر این صورت ممکن است عصبی و پرخاشگر شوند.

۹. آنها را به شراکت مجبور نکنید

به عنوان پدر یا مادر، وظیفه شما است که به فرزند خود دست ودل باز بودن را بیاموزید. اما کودک مجبور نیست همه وسایل خود را با دیگران شریک شود. برخی از وسایل یا اسباب بازی ها برای کودکان بسیار ارزشمند هستند، می توانید آنها را کنار بگذارید تا کودک خودش اختصاصی از آنها استفاده کند. اما در وسایلی که تعصب خاصی به آنها ندارد به او بیاموزید که با دیگران شریک شود و به آنها اجازه دهد از وسایلش استفاده کنند. با این نوع تربیت، کودکان کمتر با هم دعوا خواهند کرد.

۱۰. کار گروهی را به آنها بیاموزید

همکاری و تقسیم کارها را به فرزندان خود بیاموزید. از همان سال های اول زندگی به کودک یاد دهید تا با برادر یا خواهر خود میز را بچیند، با هم آشپزی کنند یا ... . به آنها بیاموزید هر فردی وظایف و مسوولیت های خودش را دارد و در همکاری با یکدیگر بسیار بهتر می توان کارها را انجام داد. مزیت کار گروهی را در عمل به کودک نشان دهید تا در آینده نیز از این عادت رفتاری سود ببرد و موفق باشد.

 منبع:آفتاب



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 21:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در دنیا برخی از روزها نامگذاری های بامسمایی دارند. مثل روز والدین که در فرهنگ یادمان های ما گم است. شاید یک روز برای توجه به نقش توأمان پدر و مادر در زندگی کودک، روز مهم و تاثیرگذاری باشد.

سازمان ملل اول ژوئن را روز جهانی والدین اعلام کرده که همان روز جهانی کودک است، اما در آمریکا، بیل کلینتون با امضای طرح قانونی در سال ١٩٩٤ آخرین یکشنبه ماه جولای را به عنوان روز والدین تصویب کرد.

بزرگ کردن بچه از نوزادی تا رسیدن به مرحله یک فرد بالغ، کار سخت و پرمسئولیتی است که وظیفه اول والدین محسوب می شود. برای توجه دادن به این وظیفه که عشق بی قید و شرط می طلبد، روزی را برای قدردانی از والدین اختصاص داده اند.در این روز، بچه ها سعی می کنند با روش های مختلف از زحمت هایی که پدر و مادر برایشان می کشند، تشکر کنند؛ با گردش رفتن و خریدن کادو.

از فعالیت های دولتی هم معرفی والدین نمونه سال در این روز است؛ کاندیداهای این روز، والدینی هستند که از هر ایالت، نمونه ایده آلی از والدین شناخته می شوند و در مرحله نهایی، والدین نمونه در سطح ملی معرفی می شود. شکی نیست که کودک برای رشد فیزیکی و عاطفی خود به توجه هر دو والد خود نیاز دارد و درواقع برای کامل شدن، توجه پدر و مادر را همزمان می طلبد، اما در تربیت بچه ها، والدین به اقتضای جنسیتشان، روش های مختلفی را برای تعامل با فرزند به کار می برند. برخی از این تفاوت ها را می توان فهرست کرد.

پدرها

پدرها برای آموزش به بچه هایشان با آنها وارد چالش می شوند. مسلم است که هم پدر و هم مادر می خواهند به یادگیری فرزندشان کمک کنند، اما هرکدام با شیوه ای متفاوت این کار را انجام می دهند. مثلا در آموزش به یک فرزند ناامید، مادر سعی می کند به او کمک کند راه حل را پیدا کند؛ درحالی که پدر در لحظه های ناامیدی و سرخوردگی فرزندش، سعی می کند بیشتر با او سروکله بزند تا بچه خودش راه حل را پیدا کند.

پدرها بچه ها را بیشتر به سمت اکتشاف و ماجراجویی تشویق می کنند تا مادران. این شیوه پدران که به کودکان یاد می دهند در مواقع سخت، پایداری کنند، در بلندمدت باعث نتایج خوبی در عملکرد تحصیلی و زندگی اجتماعی بچه ها می شود.

پدرها تمایل دارند فرزندانشان را به سمت خطرپذیری هدایت کنند. این کار به استقلال فرزندان در آینده کمک می کند. بخشی از این پدیده در این واقعیت نهفته است که پدران کمتر فرزندانشان را تحسین می کنند.

جان گاتمن، روانشناس در کتابش بزرگ کردن احساسی فرزند باهوش نوشته است که تحقیقات نشان داده اند پدران احتمالا کمتر از فرزندشان تعریف می کنند؛ مگر این که معتقد باشند فرزندشان شایسته این تحسین است و درواقع خود کودک است که تحسین را به دست می آورد.

این رفتار برخلاف شیوه مادران است که فرزندشان را فقط برای راحتی او یا تقویت حس اعتماد به نفس اش تحسین می کنند. نتیجه این تفاوت برخورد این است که فرزند برای به دست آوردن تحسین پدر، بیشتر فعالیت و تلاش می کند. پدر دوست دارد موفقیت فرزندش را در دنیای واقعی ببیند و برای همین هم او را به سمت موقعیت های سخت هل می دهد.

پدرها برخلاف مادران بازی هایی با بچه ها انجام می دهند که سرشار از بی نظمی است. پدرها بازی های پرسروصدا و شوخی های فیزیکی با فرزندانشان را ترجیح می دهند؛ بازی هایی که هیجان فیزیکی با کمترین قاعده و قانونی داشته باشد. گاتمن، روانشناس معتقد است طبیعت بازی های فیزیکی پدر و فرزند، به فرزند یاد می دهد که چطور احساساتش را مثل تعجب، خشم و هیجان مدیریت کند.

مادرها

عکس العمل طبیعی مادر از زمان به دنیا آوردن فرزند، تلاش برای امنیت نوزادش است. درواقع مادر محافظ فرزندش محسوب می شود؛ محافظت از هر نوع خطری، خطرات محیطی، بیگانگان یا حتی آسیب هایی که کودک به خودش ممکن است وارد کند. و کودکان این را می فهمند.

مادران اغلب وقتی با کودکان خود تعامل دارند؛ چه از طریق بازی یا صحبت کردن، درواقع استعدادهای شناختی آنها را تحریک می کنند. مادران بیشتر با بچه های خود بازی های منظم، قاعده مند و چالش برانگیز می کنند. بچه ها را با پازل و کتاب مواجه می کنند که به آنها قدرت شناخت و یادگیری قوانین جامعه را می دهد. حتی بازی های فیزیکی مادران با فرزندان از قوانینی پیروی می کند که فرزند باید از قدرت ذهنی برای هماهنگی در بازی استفاده کند.

مادران معمولا دوست دارند مراقبت و محبت بیشتری به فرزندان نشان دهند. آنها وقت بیشتری را صرف فرزند و با او صحبت می کنند و سوال هایش را جواب می دهند؛ درحالی که پدران کمتر روی احساسات و بیشتر روی فعالیت های فیزیکی تمرکز می کنند و کمتر شفاهی هستند.

مادران در برخورد با کارهای نامناسب و عملکرد اشتباه کودک، فرصت بیشتری به او می دهند. پدران در این مواقع زودتر به سمت تنبیه کودک می روند.

مادرها با فرزندانشان جدی تر حرف می زنند، اما پدرها اغلب با بچه ها شوخی می کنند و سربه سرشان می گذارند. رفتار پدر برای فرزندان کمتر قابل پیش بینی است. این شیوه رفتاری پدران، فرزندان را برای مواقع غیرمنتظره در زندگی آماده می کند.

مادرها عموما مهارت های احساسی و روابطی را به بچه ها یاد می دهند که این امکان را به فرزندشان می دهد بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

پدرها معمولا به فرزندانشان مهارت حل مسأله و بقا را می آموزند. اینها نمونه هایی از روش تربیتی و رفتاری مادروپدر با فرزندانشان است.

تحقیقات متعددی که در این حوزه انجام شده است، روی نقش متفاوت، اما حیاتی هر دو والد در تکامل منش انسانی تأکید دارند.

پایگاه خبری مهرخانه

منبع:آفتاب



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 21:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 چگونگي تربيت فرزند يكي از وجوه درخشنده سيماي خانوادگي اميرالمؤمنين (ع) است. در اين متن، برآنيم تا برخي از اصول تربيت فرزند و حقوق آنان بر پدر و مادر را از ديدگاه اميرالمؤمنين (ع) بيان كنيم.

1- انتخاب نام نيكو

2- گفتن اذان و اقامه در گوش فرزندان و انجام عقيقه (قرباني گوسفند) براي آنان

3- بازي با فرزندان :           ((اشبه اباك يا حسن           واخلع عن الحق الرسن   

                                                                    و اعبد ا لها ذامنن                         و لا توال ذالاحن))

پسرم،‌مانند پدرت باش، ريسمان ظلم را از حق بركن‌ ! خدايي را بپرست كه صاحب نعمتهاي متعدد است و هيچگاه با صاحبان ظلم دوستي مكن. اين قطعه، يكي از قطعات اشعاري است كه حضرت زهرا (س) درهنگام بازي با فرزندانش زمزمه مي كرد. بدين شيوه هم آنها را سرگرم مي نمود وهم حكمت به آنها مي آموخت، چرا كه خود اميرالمؤمنين (ع) مي فرمايد:

((كسي كه كودكي دارد بايد در راه تربيت او خود را تا سرحد كودكي تنزل دهد.))

خود اميرالمؤمنين (ع) نيز در كودكي بازيهايي داشته اند كه يكي از آنها كشتي گرفتن است. نقل است ابوطالب بين فرزندانش و پسر عموهايشان مسابقه كشتي برگزار مي كرد و هميشه علي (ع) بر همه پيروز مي شد و اين باعث شادي ابوطالب مي گرديد. در خانه خود علي (ع) هم بين حسن و حسين (عليهماالسلام) مسابقاتي همچون كشتي، خطاطي و مسابقاتي در انجام كارهاي ديگر برگزار مي شد، و گاهي پيامبر جهت افزايش اين شادي و نشاط حاصل از مسابقه، در جمع ايشان حاضر مي شدند و به تشويق طرفين مي پرداختند.

4- رعايت اصل بي طرفي، عدالت و مساوات بين فرزندان

يكي از حساسيتهاي كودكان جانبداري و توجه خاص پدر و مادر به يكي از فرزندان ديگر است كه در روايات بر رعايت عدالت و مساوات بين فرزندان و محبت كردن، هديه دادن و توجه نمودن به خصوص توجه به حساسبت بيشتر دختران در اين مورد تأكيد شده است.

به يك نمونه زيبا از دقت حضرت زهرا (س) در اين مورد توجه كنيد:

پيامبر (ص) حسن وحسين (عليهماالسلام) را به مسابقه خطاطي تشويق نموده، فرمودند: هر كس خط او زيباتر است قدرت او بيشتر است. حسن و حسين (ع) هم هر كدام خط زيبايي نوشتند. اما رسول خدا (ص) ايشان را به مادرشان هدايت فرمود تا اگر در قضاوت نگراني پيش آمد، با عاطفه مادري جبران شود. زهرا (س) نيز جهت رعايت اصل بي طرفي به فكرش رسيد. قضاوت نهايي را به تلاش خوشان مربوط سازد لذا گردنبند خويش را پاره كرده بر سرآنها ريخت و فرمود: هر كدام از شما دانه هاي بيشتري بگيرد قدرت او بيشتر است.

5- داشتن برنامه جهت تمرين، تشويق و تربيت عبادي و ديني فرزندان

- به طور مثال نقل شده است كه حضرت زهرا (س) جهت شبهاي احياء فرزندان را در روز خوابانيد تا كاملاً استراحت كنند و غذاي مناسب و كمتري هم به آنها مي داد تا با زمينه مطلوبتري از نظر جسمي و روحي در شب زنده داري شركت كنند. ايشان با شيوه هاي ديگري كودكانش را در عباداتي مانند نماز، اعمال عبادي ماه رمضان، شركت در جلسات قرآن و شركت دادن آنها در امور خيري مثل كمك به مستمندان و دادن صدقه به نيازمندان شركت مي داد كه نقش مؤثر تربيتي همراه كردن كودكان با خود هنگام انجام عبادات را مي رساند.

6- مكلف نمودن فرزندان به رعايت ادب و اخلاق اسلامي

تأديب كودك يعني ملازم ساختن و مكلف نمودن او به رعايت ادب و اخلاق اسلامي ، بدين معني كه هر چند كودك نسبت به حكمت آداب مزبور، درك و فهمي ندارد وليكن از باب تمرين و تمهيد، وي را به انجام آنها مكلف مي كنيم و مهم اين است كه كودك خود را در تكليف احساس كرده، بداند اگر تن به تكليف ندهد با الزامهايي روبرو خواهد شد. علي (ع) در اين باره مي فرمايد :

(( آن كس كه ملكف به ادب شود ، بديهايش اندك مي گردد. ))

و در روايات داريم زماني كه كودك به 6 سالگي رسيد او را به نماز و چنانچه تحمل گرفتن روزه را داشت به انجام آن وادار نماييد.

7- استفاده از فرصتهاي مختلف جهت انتقال تجربيات و نصايح

اميرالمؤمنين (ع) و حضرت زهرا (س) از هر موقعيتي براي انتقال تجربياتشان استفاده مي كردند . نامه اميرالمؤمنين به امام حسن (ع) يكي از اين موارد است.

معرفي شبهات و انحرافات اجتماعي،‌ توصيه به مطالعه تاريخ، انتخاب مسير مورد علاقه و اشتياق، تحمل مصائب و مشكلات دنيا، پذيرش مسئوليت در حد توانايي ، برقراري نظم در امور زندگي،‌ تشخيص دوست از  غير دوست و ارتباط گرم با خويشان و تكريم آنان از جمله رئوس برخي از اين نصايحند.

بديهي است خانه اي كه ظريفترين نكات تربيتي ، با چنين دقتي در آن مراعات مي گردد محل پرورش انسانهايي چون امام حسن (ع) ، امام حسين (ع) و زينب (س) خواهد بود. در پايان بد نيست متذكر شويم كه اگر چه اميرالمؤمنين (ع) حقوق زيادي براي فرزندان قائل شده اند،‌اما از آن سو هم وظايفي براي فرزند بر شمرده اند كه مهمترين آنها اينست كه فرزند، پدر و مادرش را در هر چيز مگر در نافرماني از خداوند سبحان اطاعت و پيروي كند :

(( فحق الوالد علي الولد ان يطيعه في كل شيء الا في معصيه الله سبحانه ))

منبع: سایت امام علی (ع)



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 21:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تربيت اجتماعي عبارت است از تأديب فرزندان بر اساس التزام به آداب اجتماع و اصول ارزشمند اخلاقي و رواني در زندگي اجتماعي تا فرزندان از همان دوره ی کودکي بتوانند در جامعه حضور يابند و از حسن رفتار و ادب و تعادل روحي و رواني و خرد ورزي در برخورد با ديگران برخوردار باشند. البته تربيت اجتماعي با ديگر مراحل تربيتي نيز مرتبط بوده و مجرد از ساير مراحل قابل تحقق نخواهد بود. اسلام به عنوان ديني جامعه نگر به تربيت اجتماعي انسان نيز عنايت خاصي داشته و دستوراتي براي تربيت انسانهايي فعال و واقع نگر در عرصه ی حيات جمعي ارائه نموده است.
تقوي، کرامت، قناعت، عفو و بخشش، احترام به شخصيت ديگران و تواضع، اعتماد به نفس، نظم و انضباط، شفقت، تعادل روحي و اخلاقي، محبت متقابل، رعايت حقوق ديگران، جرأت و شهامت داشتن ،ایثار و گذشت ، نظارت و مراقبت اجتماعی ، مشورت کردن ، تعاون و همکاري و مسئوليت پذيري... جزو اصول تربيت اجتماعي است که مورد سفارش اسلام قرار گرفته اند. و بي شک خانواده اولين نهادي است که اين اصول در آن تجزيه شده و کودکان و نوجوانان مي توانند الگوي عملي و نمونه ی عيني آنها را در صحنه زندگي خانوادگي شاهد باشند تا در عرصه ی زندگي اجتماعي خويش آنها را به کار بندند.
بنابراين خصوصيات اجتماعي مانند ساير روحيات اخلاقي به طور ناگهاني در کودکان ظهور و بروز نمي کنند بلکه بر اساس پرورش والدين به تدريج در رفتار و کردارشان به وجود مي آيند.
پدر به عنوان حلقه ی اتصال خانواده با جامعه، بيشترين نقش را در تربيت اجتماعي فرزندان و ايجاد مهارتهاي اجتماعي در آنان دارد. اين مهارتها شامل: مهارت داشتن ارتباط با ديگران، مهارت در گوش دادن و همدردي و ارتباط غير کلامي و مهارت در تشخيص احساسات خويش است. محققان، مهارتهاي اجتماعي را در پنج طبقه:
همکاري و کمک به ديگران، گفتار مناسب (تقاضا کردن و پاسخ آشکار)، مسئوليت پذيري، همدلي (محبت و همدردي) و خويشتنداري(صبور بودن و تحمل کردن) تقسيم بندي کرده اند.
بدون شک خانواده اولين نهادي است که اين مهارتها بايد در آن کسب و تجربه شوند و پدر به عنوان مدير اين نهاد که وظيفه ی ساماندهي آن را بر عهده دارد، داراي نقش اساسي است. اهميت نقش پدر در تربيت اجتماعي و ايجاد مهارتهاي مربوط به آن از چند زاويه قابل توجه است:
اولاً پدر بايستي مفاهيم اين اصول را به فرزند آموزش داده و مصاديق خير، احسان، ايثار، تعاون، مشارکت اجتماعي و... را به کودک معرفي نمايد و با انتخاب شيوه هايي مناسب او را به سوي اين ارزشها سوق دهد.
ثانياً پدر به عنوان مظهر دانايي و اقتدار از نظر کودک، بايستي خود الگوي برتر و معرف رفتاري باشد که کودک را بدان دلالت مي کند.
ثالثاً پدر بايد با مراقبت و نظارت پيگير، زمينه ی تکرار و تمرين اين مهارتها را فراهم آورده و با گرفتن بازخوردهاي مناسب، اين مهارتها را در کودک تقويت و نهادينه نمايد. همچنين در سنين بالاتر، تبيين درستي يا نادرستي کارها زمينه ی مناسبي را براي ارتکاب رفتاري خاص پديد مي آورد. پدر بايد چنين تصور و شناختي را در فرزند پديد آورد.
در اينجا به مواردي چند در رابطه با وظيفه ی والدين به ويژه پدر در ارتباط با تربيت اجتماعي فرزند، اشاره مي کنيم:

مشورت کردن با فرزندان و سپردن مسئوليت به آنان:

يکي از راههاي تربيت اجتماعي فرزندان، نقش دادن به آنان در تصميم سازيها و پذيرش مسئوليتها و ايفاي آنهاست. پيامبر اسلام صلی الله علیه و اله فرمودند: «الولد سيد سبع سنين و عبد سبع سنين و وزير سبع سنين1» يعني فرزند تا هفت سالگي سروري است که بايد مورد احترام و اطاعت قرار گيرد و خواستهاي صحيح او به نحو شايسته برآورده شود و در هفت سال دوم بايد در تحت تعليم و تأديب قرار گيرد ودر جهت رشد و شکوفايي استعدادهاي فطري او به آموزش و پرورش او همت گمارند و در هفت سال سوم وزير است، پشتوانه و پشتيبان است يعني کسي است که مي تواند مسئوليتي را بپذيرد و به عنوان مشاور مورد مشورت قرار گيرد و از فکر و انديشه او بهره برده شود.
لازمه ی چنين نامگذاري در هفت سال سوم، تربيت و آمادگي فرزند براي پذيرش مسئوليت در دوره ی قبل از آن است. بنابراين لازم است کودک اين آمادگي را در محيط خانه و ايام تحصيل در مدرسه کسب نمايد. مشورت کردن با فرزندان نوعي جلب مشارکت آنان بوده و موجب رشد و تعالي شخصيت آنان مي گردد چه با اين کار احساس مفيد بودن و مستقل بودن کرده و راه مبارزه با مشکلات و يافتن راه حل براي آنها در آنان شکوفا مي شود و اعتماد به نفس در ايشان تقويت مي گردد.
علاوه بر نظرخواهي از فرزندان نوجوان بايد انجام برخي از امور را نيز به آنان واگذار کرد تا خود را بنمايانند چه نشان دادن خود در دوره ی نوجواني بخصوص امري طبيعي است که اگر اين نياز به طور منطقي و صحیح ارضاء نشود به شکلهاي غير منطقي و نامعقول اشباع خواهد شد.
با سپردن برخي مسئوليتهاي مربوط به خانواده و يا امور شخصي خود فرزندان به آنها به تناسب سنشان، مي توان روحيه ی کارو فعاليت، مؤثر بودن، نظم و انضباط را در آنها به وجود آورده و حس مسئوليت پذيري و مهارتهاي تصميم گيري را در آنها تقويت نمود.

ياري کردن در انتخاب دوست:

هر چند فرزندان از دوره کودکي با همبازيهاي خود رابطه دوستانه را تجربه مي کنند، وليکن نقش دوستان در دوره نوجواني برجسته و پر رنگتر است. با توجه به اينکه نوجوانان بيشتر تمايل به بروز شخصيت مستقل خود دارند و نمي خواهند تابع محض ديگران باشند، علاقمند هستند با پيوستن به گروههاي همسال، ابراز وجود نمايند.
انتخاب دوست و حضور در جمعهاي دوستانه و گروههاي همسال براي تربيت اجتماعي فرزندان لازم است، زيرا در اين ارتباط، آثار رفتار خود با ديگران را مشاهده کرده و به تنظيم آنها مي پردازند و در اين داد و ستدهاي تجربي، پايه هاي رفتارهاي اجتماعي انان استحکام مي يابد. در اين دوره پدر و مادر وظيفه دارند فرزندان خود را با معيارها و ضابطه هاي دوست خوب آشنا نمايند و از تحميل مصداقها به آنها بپرهيزند. نقش والدين در اين رابطه شبيه نقش نجات دهنده ی غريق است که مانع شنا کردن کسي نمي شود، ولي مراقبت مي کند تا کسي غرق هم نشود.
در روايات، معصومين علیهم الاسلام به زيباترين خطاب به فرزندانشان، معيارها و ضوابط انتخاب دوست را به همراه دلايل آنها ارائه کرده اند که اين خود نيز در زمينه سازي ارائه ی ارزشها قابل دقت است.
امام زين العابدين علیه الاسلام خطاب به فرزندشان مي فرمايند: فرزند عزيزم مواظب باشد با پنج گروه دوستي و رفاقت نکني و با آنها هم کلام هم نشوي و با آنها همسفر نگردي! فرزندشان مي پرسد: پدر جان آنان چه کساني هستند؟ امام در جواب فرمودند: با آدم دروغگو دوستي مکن، چه او مانند سرابي است که مطالب را بر خلاف واقع نشان مي دهد، دور را نزديک و نزديک را دور جلوه گر مي سازد. از رفاقت با فرد لاابالي و گناهکار اجتناب کن، زيرا چنين شخصي تو را به بهاي يک لقمه يا کمتر از آن مي فروشد. از رفاقت با شخص بخيل پرهيز کن که او در ضروري ترين مواقع نيازمندي به او، تو را ياري نخواهد کرد. از دوستي با شخص ابله نيز بر حذر باش که مي خواهد تو را کمک کند، ولي ضرر مي زند. از مصاحبت با کسي که قطع رحم کرده نيز برحذر باش که چنين شخصي در کتاب خدا مورد لعن و نفرين قرار گرفته است.2

آموزش احترام به ديگران و برخورد سالم:

پدر و مادر بايستي اين حقيقت را در عمل به فرزندانشان نشان دهند که ديگران نيز همانند آنان داراي شخصيت و آبرو هستند و همچنانکه آنان حاضر نيستند که در جامعه، مورد تمسخر و تحقير قرار گيرند، ديگر افراد جامعه نيز متقابلاً همين انتظار را دارند که مورد استهزاء و تحقير واقع نشوند.
پدر و مادر بايد مراقبت نمايند که احترام به ديگران و اصول همزيستي، در روابط فرزند با والدين، برادران، خواهران و دوستان او شکل گرفته و نسبت به ديگران تعميم يابد.
والدين بايد به فرزند خود بياموزند که پاره اي از رفتارهاي خوب يا بد ديگران عکس العمل و بازتاب رفتارها و برخوردهاي خوب يا بد خود ماست. لقمان حکيم به فرزند خود فرمود: فرزندم، مردم را دشنام مده که سبب دشنام پدر و مادر خود گردي.3
بسياري از مظاهر احترام به ديگران و برخورد سالم در روايات معصومين علیهم الاسلام خطاب به فرزندانشان مورد تأکيد قرار گرفته است از جمله: پيشي جستن در سلام، مصافحه کردن قبل از کلام، گفتار نيکو با مردمان، امانتداري، احسان به ديگران، عفو، راستگويي، خوش خلقي، و پرهيز از مواردي چون عجب و تکبر، جدال، استهزاء و تحقير افراد و ظلم و تجاوز به حريم ديگران و... .
لقمان حکيم به فرزند خود فرمود: «يا بني ابدء الناس بالسلام و المصافحة قبل الکلام4؛ فرزندم، قبل از آن که با مردم سخن آغاز کني، در سلام کردن و مصافحه نمودن پيشقدم شو».
علي علیه الاسلام ضمن وصيت خود به امام حسن مجتبي علیه الاسلام فرمودند: «... قولوا للناس حسنا کما امرکم الله5؛ با مردم به نيکويي سخن بگوييد همان گونه که خداوند شما را بدان امر کرده است».
علي علیه الاسلام به فرزند خود محمد حنفيه فرمودند: «اياک والعجب و سوءالخلق وقلة الصبر فانه لا يستقيم لک علي هذه الخصال الثلاث صاحب و لايزال لک عليها من الناس مجانب6؛ مبادا به خودبيني و بداخلاقي و بي صبري مبتلا شوي زيرا با اين صفات هيچ دوستي برايت باقي نمي ماند و پيوسته تعدادي از مردم از تو کناره مي گيرند.»
همچنين علي علیه الاسلام در پيرهيز از استهزاء و تحقير ديگران به فرزند خود امام حسن علیه الاسلام فرمودند: «يا بني لا تستخفن برجل تراه ابدا، ان کان اکبر منک فعد انّه ابوک و ان کان منک فهوا خوک، و ان کان اصغر منک فاحسب انه ابنک7 ؛ فرزندم، هيچگاه (در برخوردهايت) کسي را تحقير مکن زيرا يا بزرگتر از توست که بايد به جاي پدر خود او را به حساب آوري و يا همانند (همسال) توست که برادرت مي باشد و يا کوچکتر از توست که بايد او را فرزند خود محسوب کني».
علي علیه الاسلام به فرزند خود امام حسين علیه الاسلام فرمودند: «... من تکبر علي الناس ذل...8 ؛ هر کس بر مردم گردن فرازي کند، زبون گردد». و حضرت سليمان علیه الاسلام به فرزند خود مي فرمود: «يا بني اياک والمراء فانه ليست فيه منفعة و هو يهيّج بين الاخوان العداوة9؛ فرزندم، مبادا جدال کني، زيرا جدال هيچ سودي به حال تو ندارد، علاوه بر اين که موجب دشمني بين برادران هم خواهد شد».
علي علیه الاسلام به فرزندشان امام حسن علیه الاسلام فرمودند: «... واقبل عذر من اعتذر اليک واقبل العفو من الناس،...10 ؛ عذر کسي را که از تو پوزش بخواهد بپذير، و پذيراي عفو و گذشت از مردم باش».
امانتداري، به جامعه اعتماد و آرامش مي بخشد. حضرت امير علیه الاسلام به امام حسن علیه الاسلام فرمودند: «... ولا تخن من انتمنک و ان خانک... 11؛ به کسي که تو را امين خود شمرده خيانت مکن اگر چه به تو خيانت کرده باشد».

تشويق به پيشي گرفتن در انجام کارهاي خير و تمرين صبر بر مشکلات:

پدران و مادران بايستي فرزندان خود را با کارهاي خير و همکاري در انجام آنها و پيشي گرفتن در پرداختن به اين امور، آشنا و تشويق نمايند.
مرازم بن حکيم از امام صادق علیه الاسلام نقل مي کند که پدرم مي فرمود: «اذا هممت بخير فبادر فانک لا تدري ما يحدث12؛ اگر اراده کردي کار خيري انجام دهي فوراً انجام بده زيرا نمي داني چه اتفاقي رخ مي دهد».
علي بن جعفر از برادرش امام موسي کاظم علیه الاسلام چنين نقل مي کند: (روزي) پدرم دست مرا گرفت و فرمود: فرزندم! پدرم محمد بن علي همچنانکه دست تو را گرفته ام دست مرا گرفت و فرمود: پدرم علي بن الحسين دست مرا گرفت و فرمود: «يا بني افعل الخير الي کل من طلبه منک فان کان من اهله فقد اصبت موضعه و ان لم يکن من اهله کنت انت من اهله13؛ فرزندم، هر کس از تو کار خيري خواست برايش انجام بده، اگر او اهل آن باشد تو به مقصود رسيده اي، و اگر اهلش نباشد، تو خود شايسته و اهل آن خواهي بود».
همچنين والدين به ويژه پدر بايد به تناسب و به تدريج، تجربيات خود را در راه برخورد با مشکلات در اختيار فرزندان قرار دهند و با هدايت تدريجي آنان به صحنه هاي زندگي زمينه اي فراهم آورند تا آنان در برخورد با سختي ها و ناملايمات خود را نباخته و احساس شکست ننمايند. تمرين فرزندان بر صبر و مقاومت هدفدار در برابر مشکلات نيز از وظايف والدين به شمار مي آيد. در روايات به اين نکته اشاره شده است که خوب است کودک را در کوچکي با سختي ها آشنا نمود تا در بزرگي صبور و بردبار بار آيد.14
از اين رو بايد اجازه داد در مواردي فرزندان، خود با مشکلات روبرو شده و با ابتکار خود موانع را از سر راه بردارند تا به اين ترتيب اراده ی آنان در مقابله با مشکلات تقويت گردد.
همچنين تمرين فرزندان به تفکر در امور و تدبر و دورانديشي در آثار و عواقب آنها که موجب پيشگيري از بسياري مشکلات مي شود، از وظايف اساسي والدين در تربيت اجتماعي فرزند به شمار مي آيد.
علي علیه الاسلام در وصيتي به فرزندشان امام حسن علیه الاسلام فرمودند: تعمق و دور انديشي پيش از عمل، تو را از پشيماني ايمن مي دارد.15

تشويق به ارتباط با انديشمندان و نيکان:

علي علیه الاسلام در وصيتي به فرزندشان امام حسين علیه الاسلام فرموده اند: «... و من خالط العلماء و قر...16 ؛ هر که با علماء و دانشمندان معاشرت داشته باشد باوقار گردد و مورد تکريم قرار گيرد». و در وصيتي به فرزندشان محمد حنيفه فرمودند: «يا بني اقبل من الحکماء مواعظهم و تدبر احکامهم...17 ؛ فرزندم، پندهاي حکيمان را بپذير و در قضاوتهاي آنها بينديش». امام صادق علیه الاسلام در وصيتي به فرزندشان امام کاظم علیه الاسلام فرمودند: «يا بني اذا زرت فزرالاخيار و لا تزرالفجار فانهم صخرة لا يتفجّر ماؤها و شجرة لا يخضر ورقها وارض لا يظهر عشبها 18؛ اگر خواستي با کسي ديدار کني به زيارت خوبان برو و هيچگاه به ديدار بدکاران نرو؛ زيرا آنان همانند تخت سنگي هستند که هرگز از آن آب جاري نمي شود و همانند درختي که برگش سبز نمي گردد، و زميني که گياهش آشکار نمي شود».

مجهز نمودن فرزندان در برابر افکار انحرافي:

پدر و مادر بايد فرزندان خود را با معارف صحيح ديني آشنا نموده و مرز خوبي و بدي را براي آنان روشن سازند تا در ورود به اجتماع براي رويارويي و مقابله با افکار انحرافي آمادگي داشته باشند و تحت تأثير اين انديشه ها قرار نگيرند.
امام صادق علیه الاسلام فرمودند: «بادروا احداثکم بالحديث قبل ان تسبقکم اليهم المرجئة19 ؛ به آموختن روايات اسلامي (و معارف صحيح ديني) به نوجوانان خود مبادرت کنيد، قبل از آنکه گروههاي انحرافي بر شما نسبت به آنان پيشي گيرند (و افکار نادرست خويش را در ضمير پاک آنان جاي دهند و گمراهشان کنند».
اما بستري که مي تواند اين آشنا سازي به معارف ديني در آن محقق شود آن است که فرزندان اجازه يابند سئوالات خود را مطرح نموده و با گشاده روئي و با زبان خودشان جواب را دريافت کنند.
اين نکته ی ظريف تربيتي در سيره ی عملي پيشوايان ديني ما فراوان نقل شده است.
روزي اميرمؤمنان علیه الاسلام از دو فرزند خود امام حسن و امام حسين علیه الاسلام پرسيدند: مرز بين ايمان و يقين چيست؟ پس هر دو سکوت اختيار کردند. به امام حسن علیه الاسلام فرمود: اي ابو محمد! تو جواب بده. امام حسن علیه الاسلام عرض کرد: بين ايمان و يقين يک وجب فاصله است.
علي علیه الاسلام فرمود: چگونه؟ امام حسن علیه الاسلام پاسخ داد: زيرا ايمان آن است که با گوشهايمان آنرا شنيده و با قلب آنرا تصديق کرده باشيم، ولي يقين آن است که با چشمان خود ديده ايم و به وسيله ی آن به وجود چيزهايي که از ما پنهان است استدلال کنيم.20
حديث مفصلي در معاني الاخبار نقل شده است که علي علیه الاسلام سؤالات زيادي را با دو فرزندشان امام حسن و امام حسين علیهما الاسلام مطرح مي فرمودند و پاسخ آنان را جويا مي شدند. در پايان اين سؤالها و جوابها حضرت به حارث اعور رو کرده و فرمودند:
«يا حارث علموا هذه الحکم اولادکم فانها زياده في العقل والحزم والرأي21 ؛ اي حارث اين حکمتها را به فرزندانتان ياد دهيد که اينها عقل و اراده و فکر را زياد مي کنند».
همچنين پرسش زيد فرزند امام سجاد علیه الاسلام در مورد مسائل عقيدتي و پاسخ امام علیه الاسلام که در کتاب توحيد صدوق22 آمده است بسيار خواندني و آموزنده است.
در پايان اين مبحث، ذکر نکاتي در تربيت اجتماعي کودکان ضروري به نظر مي رسد که به آنها اشاره مي کنيم:
1- اجازه داده شود کودکان سئوالات خود را مطرح کرده، با خوشرويي و با زبان کودکانه جواب آنان داده شود و هرگز با عصبانيت و ناراحتي، سرکوب نگردند.
2- پدران و مادران به فرزندان اجازه دهند در مسائلي که مربوط به خودشان است و يا ساده مي باشد و داراي رأي و عقيده هستند از فکر و عمل خود کمک جويند.
3- در رفت و آمدها اجازه ی حضور يابند و در حدود معلومات خود بتوانند اظهار نظر نموده و در برابر ديگران سخن بگويند.
4- پدر و مادر همه ی مشکلات فرزندان را حل ننمايند بلکه اجازه دهند در مواردي خودشان با مشکلات روبرو شده با ابتکار خود موانع را از سر راه بردارند.
5- اصول همزيستي و سازگاري و همکاري با برادرانت و خواهران و دوستان را براي آنها تبيين و تمرين نمايند تا روحيه همزيستي با ديگران در آنها تقويت نمود.
6- روحيه کار و فعاليت را در آنها به وجود آورند تا حس مسئوليت پذیری در آنان قوت گیرد .

 منبع:تبیان



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 21:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یک سوم کودکان آمریکایی دو ساعت بیشتر از میزان توصیه متخصصان اطفال؛ تلویزیون تماشا می کننداما والدین اغلب در تلاش برای دور نگه داشتن کودکان از تلویزیون ناموفق می مانند.

اما یک بررسی جدید نشان می دهد که کودکان و نوجوانانی که والدین شان قواعدی در مورد مدت زمانی که می توانند تلویزیون تماشا کنند یا بازی ویدئویی انجام دهند، تعیین کرده اند، با احتمال بیشتری این حد تعیین شده را رعایت می کنند.

این بررسی که بوسیله پژوهشگران در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا و چند دانشگاه در این کشور انجام شد، از 7415 کودک و نوجوان در سنین 9 تا 15 در مورد عادات شان در تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر مورد پرسش قرار داد.

نتایج نشان داد که دو راهبرد ساده می تواند به کاهش تماشای تلویزیون بوسیله کودکان کمک کند:

یکی تعیین کردن قواعد خانوادگی برای تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر است، و دیگری واداشتن کودکان به فعالیت جسمی است، چه به صورت ورزش های منظم باشد و چه به صورت بازی آزاد باشد.

اغلب کودکان مورد پرسش قرار گرفته- 60.7 درصد- گفتند آنها فعالیت جسمی منظمی در هفته ندارند؛ نه کلاس ورزشی، نه بازی های ورزشی پس از ساعات مدرسه و نه عضویت در تیم های ورزشی. تعداد زیای از آنها کودکانی بودند که ساعت ها بی حرکت جلوی تلویزیون یا کامپیوتر می نشستند.

شواهد زیادی وجود دارد که بازی همراه با فعالیت جسمی باعث سالم تر شدن، شادمان تر شدن و پیشرفت درسی کودکان می شود.

ساده ترین کاری که شما می توانید برای تشویق کودک تان به فعالیت جسمی بیشتر انجام دهید،این است که خودتان در ورزش با او همراه شوید. همچنین می تانید تلویزیون را نشان دادن برنامه های حرکت جسمی و ورزش از تلویزیون، آن را از دستگاه پخش بازی های ویدئویی اعتیادآور، به یک ماشین ورزش تبدیل کنید.

گرچه سایر بررسی ها نیز نشان داده اند که والدین باید برای تماشای تلویزیون بوسیله کودکان حدودی را تعیین کنند، این بار پژوهشگران از والدین و کودکان در مورد اینکه تا چه حدی در خانواده شان قواعدی در مورد تماشای تلویزیون وجود دارد، سوال کردند؛ در حالیکه بیش از نیمی از والدین می گفتند که همیشه یا در اغلب موارد برای تماشای تلویزیون در خانه شان محدودیت وجود دارد، تنها 37 درصد از کودکان توافق داشتند که در خانه شان قواعدی در این مورد وجود دارد که به صورت کامل اعمال می شود. نتیجه اینکه تداوم این قواعد اهمیت دارد.

در مجموع به نظر می رسد به توافق رسیدن اعضای خانواده باری تعیین حد پایه 2.5 ساعت در روز مناسب باشد. همچنین داشتن فعالیت هایی جسمی برنامه ریزی شده مانند شرکت در تیم های شنا یا قرار گذاشتن برای انجام یک بازی ورزشی یا رفتن به همراه خانواده به بیرون و پیاده روی دسته جمعی می تواند کمک کننده باشد.

منبع:همشهری آنلاین



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 21:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

متخصصان روان شناسي ، قصه گفتن را براي تكامل مغز نوزادان و كودكان لازم مي دانند ومي‌گويند: با قصه‌گويي ، علاوه بر شناساندن صداي والدين ، صحبت كردن براي كودك راحت مي‌شود و كلمات را صحيح و كامل ادا مي‌كند.
دكتر"نرگس كچوئي " روان شناس، در گفت و گو با ايرنا گفت: والدين براين باورند كه نوزادهيچ چيز را متوجه نمي‌شود و لازم نيست با او حرف بزنند، اين در حالي كه مغز نوزاد آماده براي پذيرش و يادگيري است و دوست دارد صداي والدين خود را بشنود و با محيط آشنا شود.

وي گفت : والدين حتما بايد نام اشيا ، غذا،اسباب‌بازي و يا هرچيز ديگري را كه به نوزاد مي‌دهند براي او بگويند و زماني كه كودك سعي مي‌كند به هر لفظي كلمه را ادا كند صحبت كردن او را قطع نكنند و اجازه دهند آن گونه كه راحت است آن را تلفظ كند وي با اشاره به اينكه نوزادان به صداي افراد مونث بهترين پاسخ را مي‌دهند ، افزود : مطالعات نشان داده است كه صحبت با زبان كودك ، باعث تاخير در تكامل گفتار نمي‌شود ، سعي كننددر صحبت با كودك تركيبي از لغات بزرگسالان را با صداي بچه گانه مورد استفاده قرار دهند

كچوئي گفت : در واقع با اين عمل بسترسازي مناسبي را براي كودك در اداي صحيح كلمات فراهم كرده‌ايم .دكتر "محمود رسالتي" روان شناس نيز با اشاره به اينكه از چهار ماهگي به بعد پنج حس نوزاد از تعامل و واكنش بيشتري برخوردار مي‌شود، گفت :بينايي كودكان بعدازچهارماهگي در حال افزايش است به طوري كه توانايي پي‌گيري اجسام متحرك را از خود نشان مي‌دهد.وي افزود : والدين بايد بعد از چند ماه فضاي اتاق كودك را تغيير دهند و او را با ديگر فضاهاي
بيرون از خانه و ديگر افراد خانواه آشنا كنند .
وي اضافه كرد : كودكان علاقه‌مند به ديدن عكسهايي با رنگهاي شاد و پيچيده مي باشند بنابر اين بايد براي آنها كتابهاي داستاني تهيه شود كه رنگي و با تصويرهاي بزرگ باشد زيرا اين عمل باعث افزايش آشنايي و عكس العمل كودك مي‌شود.رسالتي با اشاره به اينكه حس شنوايي كودك نسبت به تكلم او حساس‌تر است، گفت:كودك دوست دارد صداهاي مختلف را بشنود و در مقابل آنها بسته به علاقه عكس العمل نشان مي‌دهد به طوري كه حتي آنها را تقليد مي‌كند و منتظر تشويق والدين مي‌ماند. رسالتي گفت: والدين بايد حس چشايي فرزندان خود را تحريك كنند و بشناسند زيرا برخي از
كودكان نسبت به يك سري از غذاها و طعم‌ها آلرژي دارند كه اين خود باعث بيماري و بيقراري كودكان مي‌شود.وي افزود :درباره حس لامسه كودكان بايد اجازه داد آنها همه چيز را در خصوص زبري ،نرمي گرماو سرما احساس كنند تا بتوانند در مقابل آنها عكس العمل نشان بدهند . وي اضافه كرد : اولين پله براي بيدار و فعال كردن اين حس در نوزادان نوازش و در آغوشگرفتن آنها است زيرا با اين عمل به او اين احساس منتقل مي شود كه او را دوست دارند و جايش امن است.


قصه و تأثير آن در تربيت كودكان

در كشور ما به رغم وجود گنجينه هاي علم و معرفت و داستآنها و افسانه هاي زيبا و آموزنده،اوليا و مربيان بيشترين وقت خود را به مسائل آموزشي كودكان اختصاص مي دهند و دانش آموزان نيز در خانه و مدرسه بيشتر اوقات خود را صرف يادگيري هاي غير فعال كرده، ازسختي و خشكي دروس و اضطراب امتحان و نمره رنج مي برند. بدين ترتيب اغلب اوليا ومربيان از هدف اصلي تعليم و تربيت كه پرورش انسان هاي خلاق، مبتكر و كارآمد است، بازمي مانند.هدف از ذكر اين مطالب آشنايي شما با روش هاي قصه خواني و قصه گويي براي كودكان دبستاني است كه نقش بسزايي در رشد و شكوفايي خلاقيت در كودكان دارد.

ادبيات كودكان چيست؟
ادبيات كودكان شامل قصه، شعر، نمايش، افسانه و داستان است. ادبيات كودكان عبارت است ازتلاشي هنرمندانه در قالب كلام، براي هدايت كودك به سوي رشد، با زبان و شيوه اي مناسب ودر خور فهم او. به بياني ديگر، ادبيات عبارت است از چگونگي تعبير و بيان احساسات،عواطف و افكار به وسيله ي كلمات در اشكال و صورت هاي گوناگون.ادبيات، كودك را در همه ي اوقات زندگي پرورش مي دهد و باعث مسرت خاطر، وسعت تخيل و قوت تصور او مي شود و نيز نيروي ابتكار و ابداع به او مي بخشد. داستآنها و اشعاري كه كودكان مي خوانند و مي شنوند اثري عميق در فكر و روحيه ي آنان مي گذارد و ايشان را براي رويارويي با مسائل رشد و معاشرت با ديگران آماده مي سازد و نيز در درك و فهم مشكلات زندگي آنان را ياري مي كند.ادبيات كودك، به ويژه در زمينه هاي زبان آموزي و آموختن كلمات تازه به كودكان، نقش قاطعي دارد.

هدف هاي برنامه ي ادبيات كودكان در آموزش و پرورش دوره ي ابتدايي عبارت اند از:
1- كمك به پرورش قدرت بيان و عواطف و افكار كودكان.
2- تقويت و پرورش نيروي تخيل در كودكان.
3- تحريك قوه ي ابتكار و ابداع در كودكان.
4- ايجاد عشق و علاقه به ادبيات در كودكان.
در تعريف ادبيات كودكان مي توان گفت: مجموعه ي نوشته ها، سروده ها و گفتارهايي است كه از طرف بزرگسالان جامعه براي استفاده ي خردسالان فراهم مي آيد، يا خردسالان خود خالق آن هستند.
5- رشد اعتماد به نفس كودك و علاقه مند ساختن او به آزادي و عدالت اجتماعي.
6- برآورده كردن نيازهاي عاطفي كودك و آماده ساختن او براي دريافت پيام هاي اخلاقي و انساني و شهروندي خوب بودن.

تأثير قصه در كودكان
داستان و قصه نقش بسيار مهمي در تكوين شخصيت كودك دارد. از طريق قصه ها و داستان هاي خوب، كودك به بسياري از ارزش هاي اخلاقي پي مي برد. پايداري، شجاعت، نوع دوستي، اميدواري، آزادگي، جوانمردي، طرفداري از حق و حقيقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش هايي هستند كه هسته ي مركزي بسياري از قصه ها و داستآنها را تشكيل مي دهند.
پرورش حس زيبايي شناسي در كودك، متوجه ساختن كودك به دنيايي كه اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفيد در كودك، تشويق حس استقلال طلبي و خلاقيت كودك هدف هاي اصلي طرح قصه هاي خوب براي كودكان است.

انتخاب قصه هاي مناسب
مسئله ي انتخاب كردن قصه، با توجه به انبوه موادي كه در اختيار قصه گوست، به ويژه براي قصه گوهاي تازه كار و مبتدي، مشكلي اساسي است. حتي بهترين و برجسته ترين قصه گوهاي حرفه اي هم قادر به گفتن هر داستاني نيستند. قصه گو، قهرمانان خود را از قصه هايي مي سازدكه با شخصيت خاص و سبك او متناسب باشند. قصه گوي تازه كار، ابتدا بايد سعي كند كه ويژگي هاي شخصيت و سبك گويش خود را ارزيابي كند. سپس از خودش بپرسد: چه نوع داستان
هايي را مي توانم مؤثر و خوب بيان كنم؟ چگونه مي توانم شخصيت خود را با قصه هماهنگ كنم تا هر دو بتوانيم با شنونده ارتباط برقرار كنيم؟پس از آن كه قصه گو كار انتخاب كردن را تمام كرد، وارد مرحله ي آماده كردن داستان براي
گفتن مي شود كه از مهم ترين گام هايي است كه در جهت به كار گرفتن فن قصه گويي برداشته مي شود. قصه گو بايد به خاطر داشته باشد كه كار او از بر كردن يا از رو خواندن نيست، بلكه كار او قصه گفتن است كه مانند تجربه اي يگانه باقي مي ماند.از بر كردن قصه اغلب نخستين مانعي است كه راه سير طبيعي و خودانگيخته ي يك قصه گويي موفق را سد مي كند. قاعده ي درست اين است كه هرگز نبايد داستاني را براي «گفتن» به خاطر سپرد، بلكه با توجه به ساختمان قصه، به خاطر سپردن طرح آن كافي است.انتخاب و آماده كردن داستان، نخستين گام ها در راه پيشبرد هنر قصه گويي است و هنر قصه
گويي بر آنها استوار مي شود. قصه گوهاي مبتدي و تازه كار به زودي متوجه مي شوند زماني راكه براي رسيدن به اين مرحله از رشد سپري كرده اند، سرمايه گذاري مفيدي بوده است.
آماده كردن ذهن و بيان ، در ارائه ي موفقيت آميز يك قصه مهم ترين مُتغيّر به شمار مي آيد. بدون اين انتخاب و آماده كردن بسيار دقيق، قصه گو نبايد انتظار به دست آوردن يك تجربه ي موفق راداشته باشد.

منبع:زیبا وب



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 21:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

از همان ماه اول بارداری، پای دیگران در کفش شماست. از آقای نانوای محله تان گرفته تا راننده تاکسی، و از خانمی که در صف اتوبوس ایستاده گرفته تا همسایه ها و زنان فامیل تان، همه به شما می گویند چه باید بخورید، چقدر بخوابید، چطور بنشینید و چطور راه بروید و. . . . اما این آموزش های خودجوش و مردمی، تنها به دوران بارداری شما محدود نمی شود بلکه از همان روزهای اول زایمان و شیردهی، جای خود را در زندگی تان باز می کنند و گاهی آنقدر پیش می روند که احساس می کنید مادری کردن همه آدم های اطراف تان برای کودک شما، گیج، کلافه و سردرگم تان کرده است.

دید و بازدیدهای نوروزی به آدم های اطراف شما فرصتی طلایی برای یاد دادن راه و رسم مادری به شما می دهد و گاهی حضور در جمع را برای تان به سخت ترین کار دنیا تبدیل می کند.

از آشنایانی که بدشان نمی آید در کارتان دخالت کنند گرفته تا کسانی که تصور نمی کنند نصیحت های دوستانه شان دخالت تلقی شود، همه و همه به شما فشار می آورند و مادر بودن را برای تان سخت می کنند اما نگران نباشید. ما به شما می گوییم که کجا باید در مقابل آنها بایستید و چه چیزهایی را به خاطر آرامش خود و فرزندتان نباید سخت بگیرید. در ادامه روایتی از چهارتجربه شخصی مادرانه را در این باره می خوانید.

این اشتباهای مادرانه را در مهمانی ها تکرار نکنید

کودک آزار نباشید

می خواهید فرزندتان شمع مجلس باشد و با نمایش چیزهایی که تازه یاد گرفته است توجه همه را به خود جلب کند؟ برای رسیدن به این هدف، به محض آمدن مهمان ها از او می خواهید حرکات ورزشی که تازه یادگرفته را انجام دهد یا آهنگ تازه ای که در کلاس پیانو آموخته را به نمایش بگذارد؟ شاید تصور نکنید که با این رفتارها، فشار بیش از اندازه ای را به فرزندتان تحمیل کرده و با دست خودتان اسباب آزار او را فراهم می کنید. اگر نمی خواهید کودک آزار باشید، بهتر است از تلاش برای به نمایش گذاشتن مهارت های فرزندتان دست بردارید و به او اجازه دهید که در صورت تمایل خودش، آموخته هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد.

با دیگران مقایسه اش نکنید

یکی از اشتباهات رایج والدین، تشویق بیهوده فرزندان در حضور دیگران و گفتن دروغ بزرگی به نام تو از همه بهتری به کودکان است. اما اشتباه رایج دیگری که از اغلب والدین سر می زند، مقایسه توانایی های فرزندشان با کودکان دیگر است. چنین والدینی حتی اگر به طور مستقیم به فرزندشان این موضوع را گوشزد نکنند، با مضطرب و افسرده نشدن، در روزهای بعد به کودک شان فشار بیشتری می آورند و برای جبران کاستی های فرزندشان، او را هم تحت فشار می گذارند. از نظر این والدین رقابت جو، ضعیف تر بودن بچه ها در موردی خاص به معنای بی کفایتی خود آنهاست و به همین دلیل برای پاک کردن این برچسب از روی خود به کودک شان فشار می آورند.

اگر شما هم رد پای چنین حالاتی را در رفتارهای تان می بینید، از همین امروز برای پذیرفتن نقاط قوت و ضعف فرزندتان تلاش کنید و بیشتر از توانایی هایش از او انتظار نداشته باشید. البته گاهی با وجود همه تلاش های شما برای کنترل خود، حاضر شدن در جمع مادران رقابت جو باعث می شود که هوای مقایسه کردن فرزندتان و برتر جلوه دادن او به سرتان بزند اما بهتر است در این شرایط مچ خود را بگیرید و به خود اجازه ندهید که وارد بازی این مادرها شده و به خاطر آنها فرزندتان را تحت فشار قرار دهید.

نگذارید دیگران تربیتش کنند

هرگز عنان تربیت فرزندتان را به دست دیگران ندهید و با جلو انداختن صاحبخانه، برای حل کردن مسئله تلاش نکنید. کودک شما باید بداند که بزرگ ترین قدرت برای مهار کردن رفتارهایش شما هستید و قرار نیست به خاطر حرف دیگران روی صلاحدید شما پابگذارد. گذشته از این، شاید همه توصیه هایی که دیگران برای کنترل رفتار فرزندتان می کنند و پیشنهادهایی که به شما برای بیرون آمدن از بحران می دهند، به صلاح شما و فرزندتان نباشد یا با شرایطی که در آن قرار دارید، سازگار نباشد. پس با کمک یک روانشناس کودک، راه درست برای حل مشکل را تشخیص دهید و به دیگران برای تغییر آن فرصت ندهید.

نگذارید در کارتان دخالت کنند

اینکه دیگران برای تربیت کردن فرزند شما پا پیش بگذارند، می تواند بسیار آزار دهنده باشد اما تلاش آنها برای شکستن قانون های تربیتی شما هم گاهی می تواند به همین اندازه آزار دهنده جلوه کند. اگر اعضای خانواده یا دوستانی که به خانه شان رفته اید، بدون توجه به حساسیت های شما برای رد شدن از قانون های تربیتی تان تلاش می کنند، تنها چاره پیش روی تان قاطع بودن و گوشزد کردن حساسیت های تان به آنهاست. اگر فرزند شما حق ندارد روی مبل بپرد، حتی در صورتی که صاحبخانه با این رفتار مشکلی نداشته باشد، نباید به او اجازه این کار را بدهید و اگر گفتن برخی جملات جزء خط قرمزهای تان است، نباید به اطرافیان تان اجازه دهید که به فرزند شما در گذشتن از این خط قرمزها کمک کنند.

در بسیاری مواقع، استدلال اطرافیان این است که بگذارد بچه در خانه ما راحت باشد! اما به آنها گوشزد کنید که برخی قوانین قابل عبور نیستند و فرزند شما درهر کجایی باید به آنها پایبند باشد. گاهی دلخور شدن دیگران، آسیبی کمتر از گیج شدن فرزندتان به خاطر ناپایدار بودن قوانین تربیتی را همراه می آورد. انعطاف پذیر باشید

هم شما می دانید و هم فرزندتان باید بداند که همه قوانین هم ارزش نیستند. شاید سر زدن به کمدهای صاحبخانه، از جمله قوانینی باشد که فرزندتان حق عبور از آنها را ندارد اما مسلما کمی دیر و زود شدن ساعت خوابش نمی تواند در گروه چنین قانون هایی جا بگیرد. پس در مورد قوانینی که رعایت نشدن شان آسیب چندانی را همراه نمی آورد، انعطاف پذیر باشید و به خاطر کمی دیر شدن (نه تا نیمه شب به تاخیر افتادن) ساعت خواب کودک تان یا تلاشش برای غذا نخوردن در مهمانی، زمین و زمان را به هم نریزید.

نمی گوییم در همه مهمانی ها از این قوانین صرف نظر کنید اما بپذیرید که گاهی انعطاف پذیری به شما قدرت بیشتری برای کنترل شرایط می دهد اما در صورتی که فرزندتان را می شناسید و می دانید که دیر شدن ساعت خواب یا به تاخیر افتادن زمان غذا خوردنش او را بدقلق و کنترلش در حضور دیگران را سخت می کند، برای رعایت نظم همیشگی در این موارد تلاش کنید و به توصیه های دیگرانی که شرایط شما و فرزندتان را نمی دانند، اهمیت ندهید.

مجبورش نکنید از همه عذرخواهی کند

درست است که کودک شما باید مسئولیت رفتارهایش را بر عهده بگیرد و در صورت اشتباه کردن از کسانی که خسارت دیده اند عذرخواهی کند اما به محض دیدن اشتباه و لغزش فرزندتان، او را مجبور به عذرخواهی نکنید و غرورش را در مقابل دیگران نشکنید. بچه هایی که مدام مجبور می شوند به خاطر هر اشتباه ساده ای از دیگران عذرخواهی کنند، اعتماد به نفس شان پایین می آید و تصور می کنند که تک تک رفتارهای شان اشتباه و آسیب زننده است.

شرمنده نشوید

نگذارید شرمندگی که به خاطر رفتارهای فرزندتان سراغ تان می آید، توان نشان دادن واکنش درست را از شما بگیرد. می دانیم در موقعیت سختی قرار دارید اما به خاطر خوش آمد دیگران، واکنشی به رفتارهای فرزندتان نشان ندهید که بعدها به خاطرش احساس گناه کنید. اگر به هیچ طریق از پس کنترل رفتارهای کودک تان برنمی آیید به جای تلاش برای فهماندن مشکل به او برای مهار کردن موقتی اش تلاش کنید یا با کوتاه کردن زمان مهمانی، امکان بروز مشکلات شدیدتر را فراهم نکنید.

روش تان را تغییر ندهید

با تغییر دادن مداوم روش تربیتی تان ماجرا را پیچیده تر نکنید. اگر روش خاصی را برای کنترل فرزندتان در نظر گرفته اید و نسبت به درست بودنش مطمئن هستید حتی در حضور دیگران هم به آن روش پایبند باشید در غیر این صورت، فرزندتان گیچ و سردرگم خواهد شد و از حضور دیگران به عنوان ابزاری برای در دست گرفتن کنترل و نشان دادن رفتارهای نادرست استفاده خواهد کرد پس نگذارید روی نقطه ضعف شما دست بگذارد و حضور دیگران را به عنوان مجوزی برای سرپیچی کردن از قوانین و در دست گرفتن قدرت تلقی کند.

نمی خواهم مثل آنها باشم

الهام؛مامان آراد

انگار من مادرش نیستم؛ منی که تمام صبح تا شبم را در کنار او می گذرانم، از نظر دیگران هیچ چیز در مورد بزرگ کردن فرزندم نمی دانم. از نظر آنها زیاده از حد سهل انگارم و با بی توجهی هایم به کودکم ظلم می کنم. می دانم برای مادربزرگ ها نوه اول همه چیز است اما گاهی نمی توانم رفتارهای مادرم را هضم کنم. بچه داری از نظر او یعنی مدام بچه را در آغوش گرفتن.

اوایل در برابر حرف های شان سکوت می کردم و روش خودم برای نگهداری از فرزندم را تغییر نمی دادم اما چند ماه که از تولد او گذشت، دیگر نتوانستم در برابر تکه پرانی ها و واکنش های شان طاقت بیاورم. حالا در حضور آنها، من هم یکی مثل خودشان هستم؛ کسی که جز بچه داری نباید هیچ کار دیگری در زندگی اش داشته باشد؛ کسی که از لحظه بیداری تا لحظه خواب باید کودکش را در بغل بگیرد، یک دستی غذا بپزد، در چند ثانیه غذایش را بخورد و از لذت یک بار در ماه بیرون رفتن با دوستانش هم بی بهره باشد.

کافی است بگویم برای بچه ای که از جانم عزیزتر است و یک بخش زندگی ام است و همچنین برای مادرم شایسته، توانمند و آرام بودن، باید به ابعاد دیگری که در زندگی ام اهمیت دارند هم برسم تا دوباره سیل گوشه و کنایه ها روان شود و بگویند تو که کارهای دیگری داشتی چرا بچه دار شدی؟ فکر نمی کنی سنت برای بچه دار شدن کم بود؟ مادری یک کار تمام وقت است و اگر می خواستی آزاد باشی و به خواسته های خودت برسی چرا او را به دنیا آوردی و. . . .

تعطیلات عید نزدیک است و می دانم اگر کوچک ترین زمانی را برای گذراندن با فرزندم از دست دهم، باز هم متهم می شوم. انگار قرار است من هم مثل مادرم، یک مادر مراقبت کننده و وسواسی باشم که حتی یک ثانیه هم اجازه دور شدن بچه هایش از جلوی چشمش را نمی داد و با خستگی و کلافگی اما با احساس غرور ناشی از مادر تمام وقت بودن روزهایش را می گذراند.

نمی خواهم با کسی بحث کنم و نمی خواهم مثل کسی زندگی کنم؛ اما توان پاسخ دادن به هیچ کس و توضیح دادن هیچ چیز را ندارم. فکر می کنم چاره ای جز نشان دادن رفتارهای دوگانه ندارم و برای حفظ رابطه ام با خانواده ام و کم کردن تنش ها، چاره ای جز این ندارم که در خانه خودم به یک شیوه مادری کنم و در حضور دیگران به یک شیوه دیگر. شاید این آسان ترین راه برای پایان دادن به این بحث های آزار دهنده باشد.

آقای راننده هم صاحبنظر است

نوشا؛ مامان شایان

پسرم تا یک سال ونیمگی راه نیفتاد. من و پدرش از همه نگران تر بودیم اما از آنجا که با متخصصان مختلف مشورت کرده بودیم، می دانستیم که پسرمان سالم است و باید تا چند ماه دیگر برای راه افتادنش منتظر بمانیم. اظهار نظر ها، مقایسه ها و توصیه ها تمامی نداشت. هر دوی ما از پاسخ دادن و سوالات تکراری، خسته بودیم اما همان کسانی که بارها پاسخ های مان را شنیده بودند، باز هم حرف های شان را تکرار می کردند و هیچ وقت قانع نمی شدند.

مهمانی رفتن در چنین شرایطی آزار دهنده ترین کار به نظر می رسید. در اینکه مردم ما در همه مسائل کارشناس و صاحبنظر است شکی نیست؛ ولی یک وادی ویژه در این مورد، بچه و بچه داری است. من براساس تجربه و سن ام یاد گرفتم که خیلی به اظهارنظرهای نابجا و بی مورد و بی پایه توجه نکنم و با دیگران در مورد این توصیه های تکراری بحث نکنم و گرچه بعد از به دنیا آمدن پسرم هم سعی کردم همین روال را دنبال کنم، اما دخالت های بیجای اطرافیان در هر موردی گاهی کلافه کننده می شد.

همه حق مسلم خودشان می دانستند که در مورد بچه، رفتارهایش و شیوه های تربیتش نظر بدهند، راهنمایی کنند و حتی تا سرزنش کردن و زیر سوال بردنت پیش بروند. این دخالت ها و اظهار نظر ها فقط مختص بستگان درجه یک نبود؛ حتی راننده تاکسی گذری هم این حق را برای خودش قائل می شد که اصول بچه داری را به تو گوشزد کند و اصولا چون به قضیه برچسب راهنمایی و دلسوزی می خورد، حق اعتراض و برخورد قاطع را هم به من داده نمی شد. حالا تصور کنید مادری که به خصوص در تجربه اولش دچار هزار و یک بحران و دغدغه و خستگی است، باید همه این حرف و حدیث ها را هم تحمل کند و با آنها کنار بیاید.

این ماجرا در جمع های خانوادگی و دوستانه خیلی پررنگ تر خود را نشان می داد و گاهی می توانست و هنوز هم می تواند که تفریح و وقت خوش آدم را به راحتی تلخ کند. اینکه مدام احساس می کنی زیر نظری و باید طوری رفتار کنی که سوژه ای برای شروع دلسوزی ها و راهنمایی ها گیر کسی نیاید، از همه چیز سخت تر است. حالا حساب کنید که بچه ناخوش و خسته باشد؛ آن موقع است که همه راهی را پیش رویت می گذارند تا بچه بدقلقت را آرام کنی و آنقدر حرف عوض می کنند و تو را برای اجرای حرف ها در تنگنا قرار می دهند که بچه خسته تر و کلافه تر می شود.

من آدم قانون مندی نیستم اما برای حفظ آرامش و آسایش فرزندم از اول سعی کردم روال مشخصی در پیش بگیرم. مثل نوع تغذیه اش، ساعت خوابش، لباس پوشیدنش و. . . اما متاسفانه می بینم و می شنوم که این برنامه ها یعنی سوسول بار آوردن بچه و مدام باید در مورد اینکه بچه فلانی ساعت یک شب می خوابد یا فلانی به بچه زیر یک سالش غذای پر از سس مایونز می دهد، گوش کنم.

از نظر اطرافیان من، مادر خوب یعنی مادری که هیچ محدودیتی را برای فرزندش در نظر نمی گیرد و هیچ وقت نه به زبان نمی آورد. اما ای کاش یه کم یاد می گرفتیم حریم افراد را رعایت کنیم و تنها وقتی با حرف های مان وارد این حیطه شویم که طرف مقابل خودش بخواهد و پذیرای آن باشد، نه اینکه با حرفا و دخالت های بیجا و بی مورد او را با حال بد از مهمانی به خانه بفرستیم.من مادر ضدحالی هستم

مریم؛ مامان صدرا

یکی از چیزایی که خیلی در مهمانی ها مخصوصا خانه پدرم و اقوام نزدیک ناراحتم می کند، این است که کنترلم روی چیزهایی که برای صدرا ممنوع یا محدود کرده ام، از بین می رود. می دانم همه به خاطر دلسوزی وارد عمل می شوند اما متاسفانه با وجود تذکر های همیشگی ام به خودشان مجوز می دهند هر کاری که دوست دارند انجام دهند و به قانون هایی که من به عنوان مادر وضع کرده ام، اعتنایی نکنند.

برای نمونه صدرا تا تبلت یا گوشی دست کسی می بیند دلش می خواهد عکس و فیلم های داخلش را تماشا کند. تا اینجای ماجرا مشکلی نیست. چون به هر حال گوشی ها و تبلت ها با هم فرق می کنند و صدرا کار کردن با همه آنها را بلد نیست و بعداز کمی تلاش کردن،خودش گوشی را کنار می گذارد.

اما مشکل از آنجا شروع می شود که دوستان خودشان ویدئو های جالبی که روی تبلت های شان هست را به بچه نشان می دهند و این آغاز همه مشکلات است. من معتقدم که دیدن همه آن ویدئو ها برای پسری به سن صدرا مناسب نیست اما وقتی که صدرا چنین ویدئوهایی را می بیند، تا ما از آن خانه نرویم صدرا گوشی را رها نمی کند و همه را با صدای تکرار شونده و بلند ویدئوها کلافه می کند.

همین مسئله در مورد خوراکی هایی که نمی خواهم صدرا فعلا با آنها آشنا شود مثل نوشابه یا پفک و. . . هم وجود دارد و اصرارهای همه برای دادن این خوراکی ها به صدرا آنقدر پیش می رود که مجبور می شوم قانون های همیشگی که مشخص کرده ام را بشکنم و چیزهایی که قبلا ممنوع کرده بودم را آزاد کنم. همه این رفتارها از من در چشم پسرم مادری سختگیر می سازد و او را به این خیال می اندازد که برای شاد بودن و رسیدن به خواسته هایش، باید سراغ دیگران برود و این اتفاقی است که من را می ترساند و حاضرشدن در مهمانی ها را برایم سخت و آزار دهنده می کند.

در خانه مادرم بچه ها پادشاهی می کنند

زهرا؛ مامان سارا و شهاب

از نظر همه من مادر سختگیری هستم اما فکر می کنم هیچ مادری نیست که یکسری دغدغه های شخصی برای بزرگ کردن بچه هایش نداشته باشد. همیشه مجموعه ای از نگرانی ها وجود دارد که آدم را وادار می کند اجازه انجام بعضی کارها را به فرزندش ندهد.

معمولا یک مادر این دغدغه ها را در قالب قانون هایی برای خودش تعریف می کند و سعی می کند همه جا آن قوانین را اجرا کند. قطعا هر کسی در خانه خودش می تواند آن طور که صلاح می داند بر رفتارهای فرزندش نظارت کند اما در سفر و مهمانی با حضورآدم هایی که خود را در امر تربیت بچه صاحب نظر می دانند کار سخت می شود.

از این آدم های همیشه صاحب نظر که بگذریم، عده ای هم هستند که کاملا مادر و روش های تربیتی و برنامه هاش را نادیده می گیرند و دوست دارند به روش خودشان به بچه محبت کنند. می دانم که همه شما با پدیده نوه لوس کردن آشنا هستید. نوه ها عزیزکرده های پدر و مادر مان هستند و حتی گاهی از ما هم برای شان عزیزتر هستند؛

آنقدر که آدم به چشم خودش می بیند که پدر و مادرش کارهایی برای نوه عزیزشان می کنند که در بچگی انجامش برای ما محال بود. نمی دانم خاصیت سن و سال است که پدر و مادرهای ما را اینقدر منعطف می کند یا رقابت با ما در جلب محبت بچه یا چیزی دیگر؛ فقط می دانم که تمام قانون ها در خانه پدر بزرگ و مادربزرگ از اعتبار می افتد و بچه ها مطلقا در خانه آنها سلطنت می کنند.

حرف زدن و درخواست های مکرر ما هم فایده ای ندارد و دختر کوچولوی ما می تواند ساعت ۹ شب بستنی بخورد یا ساعت دو شب بخوابد و پسر کوچولوی مان هم می تواند هرقدر خواست با کامپیوتر بازی کند. سخت ترین کار دنیا این است که از پدر و مادر مهربان مان بخواهیم که به قانون هایی که برای بچه ها گذاشته ایم احترام بگذارند و وقتی چنین خواسته ای را بیان می کنیم، ما را به چشم مادر فولادزره نگاه نکنند.

می دانم که این مشکل خیلی از ماهاست به خصوص که الان همه به یک بچه و دو بچه اکتفا می کنند و بچه ها بیشتر از قبل در مرکز توجه قرار می گیرند. کاش راهی پیدا می شد که خیلی منطقی به پدر و مادر خودمان یا به خصوص به پدر و مادر همسرمان می فهماندیم که ما بزرگ شده ایم و خیر و مصلحت بچه های مان را می خواهیم تا شاید آنها هم به قوانین ما احترام می گذاشتند اما بعید می دانم که هرگز به چنین راهی دست پیدا کنم.

سیب سبز

منبع:آفتاب



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 21:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
عوامل استرس‌زا همیشه در زندگی ما وجود دارند. برای اینکه کارایی بیشتری داشته باشیم می‌بایست افراد خطرناک و استرس‌زا را از زندگی خود دور کنیم.
 
وب سایت خوارزمی: عوامل استرس‌زا همیشه در زندگی ما وجود دارند. برای اینکه کارایی بیشتری داشته باشیم می‌بایست افراد خطرناک و استرس‌زا را از زندگی خود دور کنیم. تمرکز بر اولویت‌ها و خلاص شدن از شر این افراد می‌تواند برای پیشرفت ما مفید باشد. اما در ابتدا باید این افراد را شناسایی کنیم.

۱- افراد خودپرست

گاهی اوقات غرور یک فضیلت اخلاقی محسوب می‌شود. اما متکبر بودن یعنی شما مملو از خودپرستی هستید و فکر می‌کنید که برتر از دیگران هستید. بودن در کنار افرادی که با شما محترمانه رفتار نمی‌کنند و همواره شما را تهدید و تحقیر می‌کنند می‌تواند برای پیشرفت شخصی شما مسموم کننده باشند.

۲- افراد حسود

این افراد از اینکه شما در شرایط دشوار باشید خوشحالند و موفقیت شما آنها را آزرده می‌کند. آنها معتقد هستند که بیشتر از شما لایق موفقیت هستند. ممکن است شما آنها را پشتیبان و همراه خود در رسیدن به موفقیت بدانید، اما افراد حسود ترجیح می‌دهند که نسبت به تواضع و عقلانیت شما اظهار تنفر کنند. این نوع افراد را باید به هر قیمتی از خود دور کنید.

۱۰ فرد خطرناکی که باید از آنها دوری کنید!

۳- افراد متظاهر

این افراد فقط در خوشی‌هایتان دوست شما هستند. زمانیکه به کمک آنها نیاز دارید در کنار شما نمی‌مانند. نمی‌توان به آنها تکیه کرد. هر چه سریع‌تر این ویژگی را در آنها تشخیص دهید و برای این روابط حد و مرز قرار دهید.

۴- افراد پس‌رونده

این افراد راه پیشرفت شما را پیچیده می‌کنند و شما را به عادت‌های گذشته باز‌می‌گردانند. آنها می‌خواهند که شما به موقعیت پیشین خود بازگردید و راکد باشید. تشخیص این افراد ممکن است سخت باشد، آنها کسانی هستند که همیشه بخش جداناپذیری از زندگی شما بوده‌اند و ممکن است نادیده گرفتن آنها برای شما دشوار باشد. اما بهتر است آنها را آگاه کنید و به آنها یادآوری کنید که چقدر موفقیت برایتان مهم است. اگر آنها نمی‌توانند با شما کنار بیایند می‌توانند راه خود را از شما جدا کنند.

۵- افراد قضاوت‌گر

هیچ وقت هیچ چیز در نظر افراد قضاوت‌گر خوب نیست. آنها معتقدند که افراد، بیشتر به جای تشویق شدن باید سرزنش شوند و مورد انتقاد قرار گیرند. حتی زمانی که نیت‌ها خوب هستند و شما می‌خواهید انگیزه‌ی اصلی خود را به آنها بفهمانید، به شما گوش نخواهند کرد. آنها معاشران مفیدی نیستند زیرا شنوندگان خوبی نیستند. دوری از صحبت‌های منفی این افراد می‌تواند به موفقیت شما کمک کند.

۱۰ فرد خطرناکی که باید از آنها دوری کنید!

۶- افراد کنترل کننده

این افراد شیفته‌ی کنترل کردن دیگران هستند. آنها دوست دارند شما گوش به فرمانشان باشید. آنها می‌توانند با فریب، بدجنسی و حقه‌بازی، شما را وادار کنند که خواسته‌هایشان را اجرا کنید. دوری کردن از چنین افرادی می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد زیرا شما نمی‌توانید آنها را متقاعد کنید و یا رفتار آنها را اصلاح کنید.

۷- افراد دروغگو

درست است که دروغ گفتن متداول است و بعضی از دروغ‌ها بی‌ضرر هستند، اما افرادی که مرتب دروغ می‌گویند می‌توانند شما را نابود کنند. شما برای پیشرفت کردن باید در اطراف خود افراد قابل اعتماد داشته باشید، کسانی که شما را حمایت کنند و به شما اندیشه‌های صادقانه و منصفانه ارائه دهند.

۱۰ فرد خطرناکی که باید از آنها دوری کنید!

۸- افراد شایعه‌پرداز

اینها افراد امینی نیستند و حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و اطلاعات را تحریف می‌کنند. آنها می‌خواهند که دیگران آنها را بپذیرند و تصدیقشان کنند بنابراین سعی می‌کنند با شایعه‌پراکنی توجه دیگران را جلب کنند. زمانیکه می‌خواهید مشکلات ایجاد شده توسط این افراد را حل کنید بهترین راه این است که آنها را از زندگی خود بیرون بیاندازید، زیرا آنها مانند تومورهای سرطانی هستند.

۱۰ فرد خطرناکی که باید از آنها دوری کنید!

۹- افراد مزاحم

این افراد تنها به این دلیل در زندگی شما هستند که از شما تغذیه کنند. در برخی مواقع، مورد استفاده قرار گرفتن مفید است اما نه زمانیکه به وسیله‌ی یک انگل باشد. نیت این افراد تنها نفع بردن خودشان است. این افراد را به هرقیمتی باید نادیده گرفت.

۱۰- افرادی که خود را قربانی جلوه می دهند

این افراد هرگز مسئولیت‌پذیر نیستند. آنها همیشه انگشت اتهام به سوی دیگران دراز می‌کنند و هیچ ‌گاه اشتباه خود را نمی‌پذیرند. عکس‌العمل‌ آنها می‌تواند برای موفقیت شما زیان‌آور باشد. بهترین کار خلاص شدن از دست آنها و بیرون کردن آنها از زندگیتان است.


تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 8:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد