با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ معلمان با کم‌تر از ۶ سال سابقه شامل طرح رتبه‌بندی و افزایش حداقل‌ها نمی‌شوند
زیارت عاشورا

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش گفت: معلمانی که کم‌تر از ۶ سال سابقه دارند شامل طرح رتبه‌بندی نمی‌شوند و تا زمانی که به این سقف نرسند، امکان استفاده ندارند.

خبرگزاری فارس: معلمان با کم‌تر از ۶ سال سابقه شامل طرح رتبه‌بندی و افزایش حداقل‌ها نمی‌شوند

محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و با اشاره به تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان در شورای توسعه، اظهار داشت: برای اجرای رتبه‌بندی یک سری ویژگی‌ها در نظر گرفتیم که در ارتباط با افراد باید اعمال شود.

وی افزود: آنچه آموزش و پرورش درباره ویژگی‌های رتبه‌بندی تصویب کرده بود در شورای توسعه هم مصوب شده است که برای صدور احکام فرهنگیان مشکلی وجود نداشته باشد.

فاضل در خصوص نرخ افزایش حقوق معلمان در طرح رتبه‌بندی، خاطرنشان کرد: این افزایش حقوق متناسب با شرایط افراد تعیین خواهد شد و ویژگی‌های شغلی افراد در میزان امتیاز تأثیر دارد.

مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه احکام معلمان تا پیش از سال تحصیلی جدید صادر خواهد شد، تصریح کرد: افرادی که کمتر از 6 سال سابقه در آموزش و پرورش داشته باشند شامل طرح نمی‌شوند.

وی افزود: بالاخره افراد باید حداقل امتیاز را کسب کنند و کسانی که کمتر از 6 سال سابقه دارند نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند و تا زمانی که به این سقف نرسند امکان استفاده ندارند و شامل حداقل افزایش‌ها هم نخواهند شد.



تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394برچسب:, | 15:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مشاور وزیر و مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: تحول و کارآمدی آموزش و پرورش با تکیه بر عقلانیت امکان پذیر است.

arash khamooshi (17 of 38).jpg

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، سید رحیم میر شاه ولد در جمع مدیران و کارشناسان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادارات آموزش و پرورش سراسر هرمزگان افزود: قطعا توجه جدی و تمرکز بر شاخص‌های ارزیابی عملکرد به بهبود فرآیندها در مدیریت منجر می‌شود و آنچه به عنوان محور کار در پروسه ارزیابی عملکرد مد نظر است تمرکز بر قانون و پرهیز از سلیقه محوری است.

وی تصریح کرد: در حوزه ارزیابی عملکرد با رعایت ضوابط و پرهیز از رویکرد انفعالی، باید مستقل عمل کرد و نباید برخی ملاحظات در بیان حقیقت تاثیرگذار باشد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش همچنین با تاکید بر آموزشهای ضمن خدمت ویژه کارکنان خاطرنشان کرد: آموزشهای ضمن خدمت باید به شکل مستمر در دستور کار باشد و راهنمایان آموزشی از آخرین تحولات آموزشی اداری مطلع باشند.

به گفته میرشاه ولد، درکنار دیدن نکات مثبت آنچه مهم است اینکه نقد سازنده و موثر نیز باید همواره مطرح باشد که این امر به معنی مچ گیری و برجسته نمایی نقاط ضعف نیست بلکه هدف اصلاح امور است.

وی همچنین گفت: ملاک‌های تشویق و صدور تقدیرنامه مشخص است و نباید با کلی نگری بهانه‌های جزئی از این ظرفیت استفاده کرد.

مشاور وزیرآموزش و پرورش همچنین تاکید کرد: کارشناسان و مسوولان ارزیابی عملکرد باید به عنوان چشم بیدار مجموعه به دقت و بدون هرگونه ملاحظه‌ای در چارچوب قانون به انعکاس موارد بپردازند و جایگاه مهم خود را مد نظر داشته باشند.



تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394برچسب:, | 15:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بانک سرمایه از جشنواره مهر فرهنگیان حمایت می‌کند.

1419015952972_3123sarmayeh.jpg

به گزارش سرویس بازار ایسنا، خیراله بیرانوند، مدیرعاملبانک سرمایه گفت: تمامی کارکنان آموزش و پرورش در سراسر کشور اعم از شاغل و بازنشسته می‌توانند با افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز نزد بانک سرمایه تا 30 مهرماه در این جشنواره شرکت کنند.

وی توضیح داد: فرهنگیان برای حضور در این طرح می‌توانند با ارائه کارت پرسنلی یا معرفی‌نامه از محل اشتغال، نسبت به افتتاح سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز با حداقل موجودی 500 هزار ریال در یکی از شعب بانک سرمایه اقدام کنند که به ازای هر 500 هزار ریال در هر روز، یک امتیاز به صاحب حساب تعلق می‌گیرد.

بیرانوند خودروی تیبا، کیسه 100 گرمی طلا و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه را از جمله جوایز این جشنواره خواند که قرعه‌کشی آن 13 آبان‌ماه امسال در یکی از مدارس برگزار می‌شود‌.



تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394برچسب:, | 15:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آیین نامه کلاس های چند پایه تصویب شده است و هیچ کلاس چند پایه ای نباید بیش از 15 نفر و 3 پایه داشته باشد

خبرگزاری پانا+

محمد دیمه ور در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار کرد: زمانی توسعه به صورت پایدار اتفاق خواهد افتاد که آموزش و یادگیری محور اصلی تمام برنامه های توسعه ای قرار گیرد و اگر ما درک و بینش پیدا نکنیم باید نگران این باشیم که به شغلمان مثل یک شغل معمولی نگاه کرده ایم.
وی افزود: در حال حاضر آموزش و یادگیری ابزار فقر زدایی است. در واقع آموزش و پرورش در جایگاه نخست هر جامعه قرار دارد و هر کشوری که از دیدگاه صنعت و مسائل دیگر رشد کرده است، تنها دلیلش نگاه ویژه به آموزش و پرورش است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: کلاس های چند پایه یک فرصت مغتنم و ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در شهر تهران و حومه  آن 22 مدرسه چند پایه داریم.
دیمه ور در خصوص کلاس های  چند پایه عنوان کرد:نگاه خود را به کلاس های چند پایه اصلاح کنید وبه دیدگاه تهدید به آن نگاه نکنید بلکه به عنوان فرصت به آن نگاه کنید.
وی گفت: آیین نامه کلاس های چند پایه تصویب شده است و هیچ کلاس چند پایه  ای نباید بیش از 15 نفرو 3 پایه داشته باشد ومعلم  راهنما در شیوه نامه جدید لحاظ شده است و از اول مهر در کشور اجرایی می شود.
وی ادامه داد: تاکید داریم که دانش آموزان نو آموز به کلاس هایی وارد شوند که دانش آموزان پایه های بالاتر در آن حاضر هستند زیرا این کار باعث بالاتر رفتن سطح علمی دانش آموزان نو آموز و بالاتر رفتن مهارت های زبانی و کلامی این دانش آموزان خواهد شد



تاريخ : شنبه 14 شهريور 1394برچسب:, | 15:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش گفت:‌ مربیان پیش‌دبستانی با توجه به رشته تحصیلی و نیازهای آموزش‌ و پرورش در دوره‌های مختلف تحصیلی مانند ابتدایی یا متوسطه به کار گرفته می‌شوند و احتمال استفاده از آنها در شهر تهران نزدیک به صفر است.

سلیمی جهرمی

محمد‌حسین سلیمی جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص شرایط استفاده از مربیان پیش‌دبستانی به صورت حق‌التدریس از مهر ‌94 اظهار داشت:‌ قانون مصوب مجلس یک امکان برای آموزش‌ و پرورش است تا در صورت نیاز از نیروهای حق‌‌التدریس استفاده کند. آموزش‌ و پرورش در گذشته اجازه استفاده از نیروهای حق‌التدریس غیرموظف را نداشت.

وی افزود: گروهی از افراد هستند که قبلاً‌ سابقه خدمت در پیش‌دبستانی را داشتند که براساس نیاز مناطق مختلف از این افراد به عنوان حق‌التدریس برای جبران کمبود نیرو استفاده می‌شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: هر جا که نیروهای موجود پاسخگوی نیازها نبود و مربیان پیش‌دبستانی دارای شرایط لازم بودند یعنی رشته تحصیلی و جنسیت آنها با نیازهای آموزش‌وپرورش هماهنگ بود از آنها بهره خواهیم برد. اگرچه این افراد در دوره پیش‌دبستانی سابقه کار دارند اما با توجه به مدرک تحصیلی آنها ممکن است در دوره‌های مختلف تحصیلی مانند ابتدایی یا متوسطه به کار گرفته شوند.

سلیمی جهرمی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید با حذف پایه اول دبیرستان، نیروها در دوره متوسطه مازاد می‌شوند و بخشی از آنها در دوره ابتدایی به کار گرفته می‌شوند بنابراین در دوره ابتدایی به آن شدت نیاز به نیرو نداریم.

وی بیان کرد: زمانی که قانون مصوب مجلس به آموزش‌ و پرورش ابلاغ شود، دستورالعمل اجرایی مربوطه تدوین شده و به مناطق آموزش‌‌ و پرورش ابلاغ می‌شود تا مشخص شود بر اساس چه شرایطی می‌توانند اقدام به استفاده حق‌التدریس از نیروهای پیش‌دبستانی کنند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در شهر تهران بیش از 2هزار نفر نیروی زن مازاد داریم و از آن‌جا که نیروهای پیش‌دبستانی عمدتاً زن هستند احتمال استفاده از آنها در شهر تهران نزدیک به صفر است.



تاريخ : جمعه 13 شهريور 1394برچسب:, | 23:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران گفت: از سال گذشته کاری کرده‌ایم تا در همه مدارس معلمان حداقل یک موضوع اقدام‌پژوهی داشته باشند.

خبرگزاری فارس: انجام اقدام پژوهی در همه مدارس/ برنامه تشویقی برای معلمان و مدیران درس پژوه

ابوالقاسم حدادی معاون پژوهش،برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص برنامه‌های معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اظهار داشت: برای ترویج تفکر پژوهش و به کار بستن یافته‌های پژوهشی در تعلیم و تربیت از سال گذشته با تعدادی از دانشگاه‌های معروف تهران قرارداد بستیم تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری موضوعات پروپوزال‌های آنها مورد نیاز ما باشد و نتایج تحقیقات خود را در اختیار ما قرار دهند.

وی با اشاره به بحث ترویج تفکر درس‌پژوهی و اقدام‌پژوهی افزود: از سال گذشته همه معلمان را با شعار هر معلم حداقل یک اقدام‌پژوهی آشنا کرده و کاری کردیم در همه مدارس حداقل معلمان یک موضوع اقدام‌پژوهی داشته باشند.

حدادی یادآور شد: با این برنامه‌ها می‌خواهیم معلمان با کار پژوهش و تحقیق آشنایی پیدا کنند و نیز در روش‌های تدریس آنها بحث پژوهش‌محوری یکی از روش‌های تدریس معلمان باشد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه تشویقی برای معلمان و نیز مدیران در نظر گرفته‌ایم تا مدیران اجازه دهند بحث درس‌پژوهی در مدرسه‌شان اجرا شود.



تاريخ : جمعه 13 شهريور 1394برچسب:, | 23:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده ایم از پایه اول ابتدایی تا پایه نهم متوسطه تحصیل اجباری شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، محمد دیمه ور درباره اجباری شدن تحصیل اظهار کرد: اجباری شدن تحصیل در برنامه  چهارم توسعه عنوان شده است و در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نیز آمده است.

وی افزود:اگر خانواده ها از فرستادن فرزندانشان به مدارس خود داری کنند مراجع قضایی با آنان برخود خواهد کرد.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده ایم از پایه اول ابتدایی تا پایه نهم متوسطه تحصیل اجباری شود.
 
دیمه ور ادامه داد:اجباری شدن تحصیل در برنامه پنجم توسعه نیامده است و قانون نیز جریمه سنگینی برای خانواده ها در نظر نگرفته است و جریمه نقدی در حد یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد اجباری شدن تحصیل و مجازات سنگین برای خانواده هایی که از تحصیل فرزندانشان جلوگیری می کنند داده شده است که  امیدواریم در این برنامه گنجانده شود.


تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در خصوص وضعیت گزنیش و ساماندهی معلمان شاغل در مدارس خارج از کشور گفت: معلمان متقاضی شرایط، شهریور ماه  طی سال تحصیلی اقدام به ثبت نام می‌کنند و سپس آزمونی از آنان به عمل می‌آید و درصورت احراز امتیاز کافی، معلمان انتخاب می‌شوند و پس از طی سنجش‌های در نظر گرفته شده توزیع آنان صورت می‌گیرد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان:محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش  در خصوص وضعیت گزنیش و ساماندهی معلمان شاغل در مدارس خارج از کشور گفت: معلمان متقاضی شرایط، شهریور ماه  طی سال تحصیلی اقدام به ثبت نام می‌کنند و سپس آزمونی از آنان به عمل می‌آید و درصورت احراز امتیاز کافی، معلمان انتخاب می‌شوند و پس از طی سنجش‌های در نظر گرفته شده توزیع آنان صورت می‌گیرد. 

وی در ادامه با بیان اینکه شهریور ماه جلسه توجیهی برای معلمان واجد شرایط برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: از آنجایی که معلمان از این طرح استقبال خوبی کرده‌اند و تمایل دارند تجربه فعالیت هایی در سایر کشورها را هم داشته باشند، جلسات توجیهی هر ساله انجام می‌شود. 
مدیر کل دفتر وزارتی در خصوص نحوه گزینش و توزیع معلمان برای فعالیت در کشورها گفت: انتخاب بر حسب نیاز کشورها، تسلط بر زبان و همچنین توانمندی و ویژگی‌های فردی معلمان متناسب با شاخص انجام می‌گردد. 
محمد فاضل درباره وضعیت ساماندهی معلمان در کشورها تصریح کرد: دفتر امور بین‌الملل با هماهنگی وزارت خارجه از قبل شرایط را فراهم می‌کنند و به این خاطر که معلمان با شرایط کشورها آشنایی کافی ندارد، امور سرپرستی هماهنگی های لازم را انجام می‌دهد.


تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

استاندار خوزستان گفت : باید درصدی از درآمدهای مهر، آبان و آذر دهیاری ها و شهرداری ها به عنوان هدیه به مدارس اختصاص پیدا کند و من این مسئله را با جدیت دنبال می کنم.

خبرگزاری پانا+

پانا:عبدالحسن مقتدایی با تاکید بر لزوم نوآوری در آموزش و پرورش و اشاره به اثرات مثبت کلاس ها و کارگاه های آموزشی ، اظهار داشت:باید همواره سعی شود که در شیوه اجرای امور ، محتوا و ارائه ی مطالب درسی خلاقیت وجود داشته باشد و همیشه بر داشته های سال قبل موارد جدیدی که به ارتقای سیستم آموزش و پرورش کمک می کند ، افزوده شود و ما نباید در موفقیت های خود درجا بزنیم .

مقتدایی که در شورای اداری آموزش و پرورش خوزستان سخن می گفت ، در خصوص اجرای پروژه ی مهر ،بیان داشت :ماه مهر برای همه ی ما خاطره انگیز است و از تمامی دستگاه ها انتظار داریم همانند خانواده ای عمل کنند که از برخی نیازهای خود برای تامین هزینه ی تحصیل فرزاندان شان می گذرد و امسال نیز همانند سال گذشته باید تمام دستگاه های حاکمیتی به اجرای پروژه ی مهر کمک کنند .
 
وی افزود : فرمانداران باید با جدیت ، عشق و علاقه پروژه ی مهر را دنبال کنند و به من آمار و ارقام ارائه ندهند بلکه نقطه ضعف های سال های قبل را شناسایی کنند.سال گذشته معلمی به من پیامک داد و گفت که 20 دانش آموز را در اندیکا زیر درخت درس می دهیم .اینها حرفایی است که باید زده شود . معلم نباید از گفتن نیازهای اولیه اش بترسد تا بتواند دانش آموزان شجاعی پرورش دهد و وظیفه ی فرمانداران هم این است که به وضعیت مدارس رسیدگی کنند
 
استاندار خوزستان با انتقاد از نبود مدرسه ی عشایری در استان گفت :در استان خوزستان بیشترین تعداد عشایر را داریم ولی فاقد مدرسه شبانه روزی عشایری می باشیم .ما اگر توان انجام کاری را در این رابطه داشتیم و انجام ندادیم باید در محضر خداوند پاسخگو باشیم .
 
مقتدایی خاطر نشان کرد :باید درصدی از درآمدهای مهر، آبان و آذر دهیاری ها و شهرداری ها به عنوان هدیه به مدارس اختصاص پیدا کند و من این مسئله را با جدیت دنبال می کنم .همچنین بدهی های آب ، برق و تلفن مدارس نیز باید قسط بندی شده و به سازمان های مربوطه پرداخت شود .


تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: درس‎های سه‎گانه خلأ موجود در مقطع متوسطه هستند و این دروس باید خوب تالیف، اجرا و تفهیم شوند.

1432548828521_635363454525994171.jpg

به گزارش خبرنگار سرویس آموزش و پرورش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، دکتر محمود امانی طهرانی در جلسه پرسش و پاسخ دبیران فیزیک سراسر کشور، با بیان اینکه برای ایجاد تنوع در عناوین درسی بسترها متفاوت است، افزود: نوع دروس از حیث زمان ارائه متفاوت هستند به عنوان مثال درس زمین زیستگاه ما درسی است شامل زمین‎شناسی، محیط زیست، اقلیم و جغرافیا.

امانی طهرانی گفت: در نظام آموزشی محور اصلی دانش‎آموز است و معلم باید خود را با دانش‎آموز تطبیق دهد.

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: متاسفانه با توجه به روحیات خاصی که بر معلمان حاکم شده، حواسمان نیست چه مسئولیتی داریم و به موضوعات به صورت خاص نگاه می‎کنیم در حالی که معلم، دانش‎آموز و مسئولین آموزش و پرورش همه یک گروه هستند و باید تلاش کنند که کارها به خوبی انجام شود.

وی اضافه کرد: در برنامه جدید آموزش و پرورش، حجم کل آموزش از لحاظ ساعات افزایش خواهد یافت، این افزایش 11 ساعت خواهد بود تا جبران مافاتی برای کاهش ساعاتی که در سال‎های گذشته باشد.

امانی طهرانی بیان کرد: ملاک اولیه و اصلی ما تاکید بر مفهوم‎سازی بنیادی خواهد بود.

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در بحث تعطیلی روزهای پنج‎شنبه اظهار کرد: این موضوع در شورای معاونین و شورای راهبردی وزارت مطرح شده است و در باب دوره دوم متوسطه اتفاق نظری وجود دارد که البته تصمیم نهایی تا ابلاغ جدول جدید گرفته می‎شود.

وی ادامه داد: توزیع جمعیتی دانش‎آموزان ما در مدارس کشور یکی از دغدغه‎های ماست و باید براساس استانداردها به ساماندهی دانش‎آموزان توجه ویژه شود.

امانی طهرانی بیان کرد: استاندارد توزیع جمعیتی دانش‎آموزان در کشورهای جهان به ازای هر 15 دانش‎آموز یک معلم است در حالی که میانگین کشوری در این راستا 11.6 است.

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: هر جا پراکندگی جمعیتی زیاد باشد کلاس‎های کم‎جمعیت زیادی تشکیل می‎شود مثلا در لرستان به دلیل پراکندگی جمعیتی، ممکن است توزیع جمعیتی دانش‎آموزان 10.5 باشد در حالی که در شهرستان چابهار این رقم 60 است یعنی مدرسه‎ها دوشیفت هستند.

وی افزود: اگر می‎توانستیم استاندارد را به 15 دانش‎آموز برسانیم نه تنها وضعیت آموزش و پرورش بلکه وضعیت معیشتی معلمان نیز بهبود می‎یافت چراکه به جای داشتن یک میلیون و 40 هزار معلم یا 700 هزار معلم می‎توانستیم کلاس‎ها را اداره کنیم.

امانی طهرانی یادآور شد: سال گذشته 25 هزار نفر از معلمان بازنشسته شدند و هیچگونه نیروی جایگزین برای آنها در نظر نگرفتیم. همچنین امسال 5000 نفری که در آموزش و پرورش جذب خواهند شد باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره‎های لازم را بگذرانند و بعد استخدام شوند.

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: توزیع معلمان بسیار نامطلوب است چراکه در یک جا مازاد نیرو و در جایی دیگر کمبود نیرو داریم.

وی با اشاره به اینکه کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و نبود متصدی آزمایشگاه از دغدغه‎های ماست، افزود: عنوان درسی مجزا برای آزمایشگاه در نظر گرفته نشده اما عنوان امتحانی مجزا در نظر گرفته شده است.

امانی طهرانی اظهار کرد: باید درس با آزمایشگاه تلفیق شود اما متاسفانه به دلیل اینکه معلمان ما گرایش به تئوریک دارند آزمایشگاه‎ها حذف شده‎اند و بهانه آنها برای حذف این مهم، ساعت است در حالی که اگر با مدل آزمایش کلاس پیش بروند نه تنها درس زودتر تمام می‎شود بلکه یادگیری بسیار عمیق‎تر خواهد شد.

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان از آزمایشگاه وحشت دارند و هر کاری کنیم کار خود را انجام می‎دهند در حالی که اگر یک معلم طراحی آموزشی قوی و سازماندهی بهتری در کلاس داشته باشد، دانش‎آموز را به بهترین حالت یادگیری می‎رساند.



تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رئیس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان گفت: 120 مدرسه عشایری استان فاقد برق هستند و دانش‌آموزان عشایری به دلیل محرومیت و فقر توان خرید کتب درسی و وسایل آموزشی و حتی پوشاک را ندارند.

Multimedia_pics_1385_9_photo_188.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، حمید قنبری در شورای آموزش‌وپرورش استان که در سالن امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد، با اشاره به تحصیل 14 هزار دانش‌آموز عشایری در استان، اظهار کرد: عشایر خوزستان با ترکیبی از اقوام مختلف عرب، لر، بختیاری، کرد و دیگر قومیت‌ها، رنگین‌کمانی از اقوام را تشکیل داده‌اند. امیدواریم با توجه ویژه، چالش‌ها و مشکلات آنها رفع شود.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان گفت: از سال 68 که آموزش‌وپرورش عشایر مستقل شد تاکنون در هنگام توزیع اعتبارات میان مناطق شهری و عشایری و در تخصیص سهم و سرانه دانش‌آموزان عشایری کم‌لطفی شده است. به همین جهت هم‌اکنون شاهد هستیم که 75 درصد مدارس عشایر غیراستاندارد هستند.

قنبری با بیان این‌که سهم مدارس عشایری در توزیع اعتبارات شهرستان‌ها باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: به‌طور مثال در شهرستان اندیکا 40 درصد دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش عشایر تحصیل می‌کنند و 60 درصد کلاس‌های درسی در مدارس عشایر برپا می‌شود اما اعتبارات تخصیص‌یافته به مدارس شهری 100 درصد و اعتبارات آموزش‌وپرورش عشایر صفر است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به مراکز آموزشی شبانه‌روزی عشایر یک اولویت است اما این مدارس از یک فرصت به تهدید تبدیل شده‌اند و دلیل آن بدهی 300 میلیون تومانی آن مدارس به اصناف مختلف بازار است که تبعات منفی بسیاری از جمله سوءتغذیه دانش‌آموزان عشایری، ترک تحصیل و خدشه‌دار شدن منزلت معلمان و مدیران این مدارس را درپی داشته است.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان با اشاره به این‌که مهم‌ترین جامعه هدف، سوادآموزی کودکان مناطق عشایری هستند، گفت: این درحالی است که نزدیک به 100 کودک 6 تا 11 ساله در منطقه‌ مرزی با استان لرستان به علت نبود مدرسه از تحصیل بازمانده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود ایجاد تحول در وضعیت سلامت کشور اما در مناطق عشایری وضعیت سلامت بسیار اسف‌بار است و علاوه بر مشکل سوءتغذیه در دانش‌آموزان عشایری، 60 درصد مدارس این مناطق فاقد سرویس‌های بهداشتی هستند.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان با تأکید بر لزوم رعایت عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: در استان فارس که تعداد دانش‌آموزان عشایری آن بسیار کمتر از خوزستان است، 7 مرکز آموزشی شبانه‌روزی عشایری وجود دارد در حالی که آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان فاقد مرکز شبانه‌روزی است.

قنبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نه در زمان طاغوت و نه پس از انقلاب تاکنون هیچ مسئول بلندپایه‌ای زنگ آغاز سال تحصیلی را در مدارس عشایری ننواخته است؛ همچنین با توجه به این‌که دوره‌های پیش‌دبستانی به بخش خصوصی واگذار شده است امکان پرداخت شهریه دوره‌ها توسط دانش آموزان عشایری وجود ندارد و تقاضا می شود که دوره‌های پیش‌دبستانی در مناطق عشایری به‌صورت رایگان برگزار شود.



تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه " قسم می خورم هر مدیری که در راه احیای دریاچه ارومیه از این به بعد بایستد به مردم معرفی خواهم کرد" اظهار کرد: ما داریم زمان را از دست می دهیم، اگر وضعیت فعلی دریاچه حفظ نشود، دیگر دریاچه ارومیه قابلیت احیا نخواهد داشت.

1437479095777_394.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه آذربایجان‌شرقی، عیسی کلانتری در جلسه هم اندیشی برای احیای دریاچه ارومیه که با حضور شماری از فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش استان برگزار شد، گفت: دریاچه ارومیه در نتیجه نادیده گرفتن اصول توسعه پایدار خشک شد.

وی افزود: عبارت توسعه پایدار برای اولین بار در زمان دولت اصلاحات به کار رفت ولی عده ای در آن زمان می گفتند که این عبارت، عبارتی غربی و وارداتی است و باید از برنامه های توسعه ای کشور حذف شود!.

وی با اعلام موضع خود در برابر اظهارات دکتر کردوانی تصریح کرد: آقای کردوانی گفته بود که دریاچه ارومیه دیگر خشک شده و باید آن را رها کرد؛ این حرف زمانی درست بود که دریاچه را خود طبیعت خشک می کرد، ولی دریاچه ارومیه را ما انسان ها خشک کرده ایم. ما همه دست به دست هم دادیم و دریاچه ارومیه را خشک کردیم. صدها دریاچه همانند ارومیه را در زیرزمین خشک کرده ایم!.

کلانتری از دو امر داشتن توجیه اقتصادی در فعالیت ها و رعایت اصول زیست محیطی به عنوان دو اصل مهم یاد و اظهار کرد: هیچکس حق ندارد تحت هیچ شرایط و دلیلی به حقوق نسل آینده بشر تجاوز کند. این اصول در مورد دریاچه ارومیه به طور شفاف و واضح نادیده گرفته شد.

وی تصریح کرد: سقف بهره برداری از آب‌های تجدیدپذیر نهایتاً 40 درصد است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بیش از این مقدار از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می کنیم. در حوزه دریاچه ارومیه 70 درصد و در کشور 86 درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می شود. ما انتظار پایداری از این توسعه را داریم؟ ما با این وضع انتظار تداوم و ماندگاری خودمان را داریم؟ ما داریم با دست خودمان، خودمان را نابود می کنیم. ما در 50 سال پیش 25 درصد منابع آب تجدید پذیر را نمی توانستیم استفاده کنیم، 50 سال پیش مسئله ای به نام تخریب محیط زیست نداشتیم. امروز با تکنولوژی که قرار بود در خدمت انسان باشد، خودکشی می کنیم. ما داریم با چاقوی جراحی خودمان را می کشیم.

وی ادامه داد: ما با تکنولوژی ریشه تداوم سرزمین هفت هزار ساله را خشک می کنیم. به بهانه افزایش تولید، ب عدم وابستگی، حفظ امنیت ملی، تامین امنیت غذایی و به بهانه اینکه مثلا گردن مان پیش دیگران خم نکنیم و اقتدار ملی داشته باشیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: این نتیجه ظاهری بحران در حوزه ایست که 70 درصد منابع آب تجدید پذیرش را مصرف می‌کند. در خراسان رضوی بالای 150 درصد آب‌های تجدید پذیر، در اصفهان و کرمان بالای 120 درصد و در فارس بالای 100 درصد استفاده می شود. چند وقت پیش در دانشگاه مشهد گفتم که با درخت های مشهد عکس یادگاری بگیرید و به آیندگان بگویید زمانی در مشهد هم درخت بود! ما داریم سرزمین خودمان را با دست خودمان نابود می کنیم.

کلانتری با تقدیر از عملکرد دولت تدبیر و امید در توجه به معضل زیست محیطی دریاچه ارومیه ابراز کرد: دریاچه ارومیه جایی است که نمکش روی زمین است و حیات مردم را تهدید می کند و رئیس جمهور هم آگاهانه اعلام کرده است که هر چقدر لازم باشد توسط دولت به امر احیای دریاچه تخصیص داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر دریاچه ارومیه را احیا نکنیم، باید بعداً دهها برابر هزینه احیا، خسارت خشک شدن آن را بپردازیم. وقتی احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین مصوبه دولت مطرح می شود، یعنی این را درک کرده ایم که اگر برای احیای دریاچه 7 میلیارد دلار هزینه نکنیم، باید برای جبران تبعات آن صدها میلیارد دلار هزینه کنیم.

مهاجرت اجباری چهار میلیون نفر در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه

وی به تبیین تبعات منفی خشک شدن دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی، کلاً 1.1 میلیون نفر در کشور جابجا شدند ولی متاسفانه در همان هنگام شاهد وقوع برخی ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی در بین این مردم بودیم. با خشک شدن دریاچه ارومیه دست کم چهار میلیون نفر مجبور به مهاجرت خواهند بود. کجا و با چه امکاناتی بروند؟

بین ستاد احیای دریاچه ارومیه و برخی مسئولان دولتی فاصله افتاده است

وی با بیان اینکه آقای روحانی به عنوان یک برنامه‌ریز استراتژیست آگاهانه از احیای دریاچه ارومیه حمایت می کند گفت: در سه ماه آخر سال 93، حدود 450 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد. امسال هم 1950 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است. ما چکار کردیم؟ هنوز برخی از مدیران دولتی ما توجیه نشده اند که باید احیای دریاچه ارومیه درصدر برنامه هایشان قرار داشته باشد.

ی با بیان اینکه بین ستاد احیای دریاچه ارومیه و برخی مسئولان دولتی فاصله افتاده است گفت: سازمانی که در حوزه بحرانی دریاچه ارومیه قرار دارد، اما به وضع دریاچه و برنامه های ستاد احیا بی توجه است و دارد کارهای عادی خود را پیگیری می کند چه جوابی برای مردم خواهد داشت؟.

کلانتری ادامه سخنان خود را خطاب به مدیر کل محیط زیست استان اینگونه ادامه داد: چرا محیط زیست ما مدعی حقابه دریاچه نیست؟ اقای قاسمی باید از استاندار و مدیران حقابه دریاچه را مطالبه کند. چرا کسی اهمیت نمی دهد؟ صبح امروز در جلسه شوراها از بین 500 عضو شوراهای استان فقط 15 نفر در جلسه حضور داشتند؟ مگر شوراها رابط مردم و دولت نیستند؟ به خودشان زحمت نمی دهند که بیایند و برنامه های ستاد احیا را گوش کنند. انتظار داریم کسی از تهران بیاید و دریاچه را احیا کند؟.

آذربایجان شرقی بازنده اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است

وی گفت: آذربایجان شرقی بازنده اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است و بیشترین آسیب ها و تخریب های خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه این استان خواهد بود و تبریز را تبدیل به شهری متروکه خواهد کرد.

کلانتری ادامه داد: دولت هیچ محدودیتی برای طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه قائل نشده است. اگر مردم وارد کار نشوند، کار بسیار مشکل خواهد شد. با همت و غیرت می توان دریاچه را احیا کرد. این همت و غیرت در دولت هست، دولت هیچ محدودیتی برای طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه قائل نشده و با هیچ درخواست ستاد احیا تا کنون مخالفت نکرده است.

وی اظهار کرد: علی رغم اینکه هیات دولت موضوعات بسیاری را در دستور کار دارد، با درخواست های ستاد احیا موافقت کرده و حداکثر طی یک هفته مساله در هیات دولت مطرح و تصویب شده است. گله من از مسئولان اجرایی استان‌هاست؛ احیای دریاچه ارومیه در برنامه مسئولین استانی جایگاهی ندارد، فکر می کنند ستاد احیا منبعی برای تامین کسری بودجه دیگر بخش های آن هاست. شهروندان باید توسط سازمان های مردم نهاد توجیه شوند. مردم باید حقوق خود را مطالبه کنند. دولت وظیفه دارد برنامه های مصوب ستاد احیای را اجرا کند و این مهم را نیز انجام می دهد.

وی اضافه کرد: مردم باید حقوق شهروندی خود را مطالبه کنند و اگر مردم به حقوق خود آگاه باشند، کسی نمی تواند آن ها را به دلیل حمایت از محیط زیست و درخواست احیای دریاچه ارومیه بازداشت کند.

وی تصریح کرد: این دولت از اول پرچم احیای دریاچه ارومیه را در دست گرفته؛ جامعه ای که به حقوق شهروندی سیاسی، اقتصادی خود آگاه نباشند، جامعه ای مرده است. دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه جلوتر ازماست. من 99 درصد اعتقاد قلبی دارم که پس از همه این تلاش ها دریاچه ارومیه می تواند احیا شود؛ چه از نظر اکولوژیکی، چه از نظر زمین شناسی. اما به شرطی که همه افراد مسئول و مردم پای کار بیایند.

وی گفت: ما باید سهم دریاچه ارومیه را برگردانیم. سالانه 2 میلیارد متر مکعب از سهم دریاچه ارومیه در کشاورزی و جاهای دیگر مصرف شده و همین عامل خشک شدن آن است. آن هایی که به دولت احمدی نژاد متصل هستند نمی خواهند دریاچه ارومیه احیا شود .

کلانتری گفت: چرا دریاچه ارومیه خشک شد؟ چرا برنامه های احیا به سرعت اجرا نمی شود؟ چرا گرد و غبارهای نمکی بلند شده؟ چرا بایدفشار خون مردم تبریز 0.1 درصد افزایش پیدا کند؟ چرا بیماری های جدید شیوع پیدا کرده است؟ چرا زنبورهای عسل بی خاصیت شده اند؟ اگر زنبور عسل بی خاصیت شود، بعد از 8 سال کشاورزی هم بی خاصیت می شود. مگر از دولت برای احیای دریاچه ارومیه چه می خواهیم؟ پول هست، اختیارات کامل هست، همین وزارت نیرو که باید در شهریور 100 میلیون متر مکعب از سد بوکان را به دریاچه ارومیه سرازیر می کرد، هنوز دارد مقاومت می کند؛ چرا؟ جالب هست که حجم آب پشت سد هم اکنون 360 میلیون متر مکعب آب است و سال گذشته این مقدار 80 میلیون متر مکعب بوده و با همان مقدار امورات منطقه حل شده، اما با این حال هنوز هم مسئولان وزارت نیرو از رهاسازی آب پشت سد به دریاچه جلوگیری می کنند.

وی تصریح کرد: چطور ممکن است مدیری در برابر مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه مقاومت و سرپیچی کند؟ چرا سهم دریاچه را نمی دهند؟ چرا کارشکنی می کنند؟ در برنامه مدیران منطقه احیای دریاچه ارومیه جایگاهی ندارد.

وی خطاب به مسئولان گفت: چرا با دزدان آب برخورد نمی کنید؟ چرا با کسانی که به صورت غیرمجاز از آجی‌چای آب برداشت می کنند برخورد نمی شود؟ چرا دادگستری استان سکوت کرده و با این تخلفات برخورد نمی کند؟من آذربایجان را و ایران را بیشتر از خودم دوست دارم؛ من حق ندارم خیانت کنم؛ من حق ندارم اهمال کاری کنم. چه شود گفته شود فلانی گذران زندگی اش با آب غیر مجاز است و نباید با او برخورد کنیم؟ تخلف، تخلف است چه فرقی دارد؟.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه " قسم می خورم هر مدیری که در راه احیای دریاچه ارومیه از این به بعد بایستد به مردم معرفی خواهم کرد" اظهار کرد: ما داریم زمان را از دست می دهیم. اگر وضعیت فعلی دریاچه حفظ نشود، دیگر دریاچه ارومیه قابلیت احیا نخواهد داشت.



تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

«با توجه به جایگاه آموزش و پرورش و معلمان در آینده‌ کشور، هرگونه هزینه در این بخش، در واقع سرمایه‌گذاری است.» این جمله‌ای کلیدی از آخرین دیدار معلمان با مقام معظم رهبری، در اردیبهشت سال 94 است که اگر مراجعه‌ای به وزارتخانه آموزش و پرورش داشته باشید، جلوی چشمتان می‌نشیند.

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، علی اصغر فانی به مناسبت هفته دولت درخصوص دستاوردهای آموزش و پرورش دولت یازدهم به گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد)پرداخته که مشروح آن در زیر می‌آید.

1.5 سال پیش سه هفته قبل از رای اعتماد در همین اتاق خدمت شما بودیم؛ آن زمان برنامه های زیادی اعلام کردید که قرار است انجام شود. شرایط آموزش و پرورش را مطرح کردید و .. در این مدت شما یک استیضاح را هم از سر گذراندید. شما یکی از فرهنگیان با سابقه هستید. الان هم یک 1.5 سال برای این وزارت خانه زحمت کشیدید؛‌ چه میزان از آن برنامه‌هایی که برایش به آموزش و پرورش آمدید و آن سیاست هایی که داشتید اجرا شد؟ ‌چه مقدار وسط راه اجراست و فکر می‌کنید چه میزانش ممکن است تا پایان سال چهارم دولت اجرایی نشود؟

ما همان اول، راهبرد کیفیت بخشی به آموزش و پرورش را اعلام کردیم. در سند تحول نظام آموزشی هم راهبرد اصلی همین کیفیت بخشی است. ذیل این راهبرد، برای مدیریت آموزش و پرورش پنج سیاست اعلام کردیم و هنوز پایبند به آن پنج سیاست هستیم. اقدامات خوبی انجام شد، اما هنوز آن سیاست ها به نتیجه نهایی و یا به انتها نرسیده است. یکی از این سیاستها،‌ سیاست ساماندهی نیروی انسانی است. روزی که وزارت خانه را تحویل گرفتیم حدود یک میلیون و 50 هزار نفر همکار فرهنگی داشتیم. ما بزرگترین دستگاه کشور به لحاظ همکاران فرهنگی و پرمخاطب ترین دستگاه کشور هستیم. 105 هزار مدرسه در سراسر کشور داریم. در روستاهایی حضور داریم که هیچ دستگاه دولتی دیگری وجود ندارد. پرچم جمهوری اسلامی بالای سر مدرسه ما هست و از دستگاه های دیگر در خیلی از جاها خبری نیست.

13 میلیون دانش آموز در مدارس، یک میلیون همکار فرهنگی، 26 میلیون اولیای دانش آموزان که مجموع اینها 40 میلیون نفر می شود؛ در واقع مخاطب مستقیم ما 40 میلیون نفر جمعیت کشور هستند. حالا اگر برادر، خواهر، عمه، خاله و دایی این بچه ها را هم حساب کنید همه جامعه می شود. هیچ وزارت خانه ای مخاطبی به این گستردگی ندارد. بنابراین این وزارت خانه با این حجم، این وسعت و حضور بیش از یک میلیون نفر همکار فرهنگی، نیاز به ساماندهی و بهسازی منابع انسانی دارد.

در آموزش و پرورش فضای آموزشی، تجهیزات، ‌بودجه، ‌مقررات آموزشی و .. همه موثرند، اما آنچه بیشتر از همه اینها تعیین کننده است معلم است. معلم ستون فقرات آموزش و پرورش است. ما به دنبال یک سیاست، بحث ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش را مبنا قرار دادیم و اقدامات خوبی هم انجام دادیم. در سال 93، 25 هزار همکار فرهنگی ما بازنشست شدند. امسال نیز 38 هزار نفر به سن بازنشستگی می رسند و از سیستم خارج می شوند. این در حالی است که نه در سال گذشته و نه امسال حتی یک نفر به نیروی انسانی ما اضافه نشده است. دانشجو - معلم هایی که در دانشگاه فرهنگیان از 3-4 سال پیش کار تحصیلشان را شروع کرده اند، هنوز دانشجو هستند و حتی مهر امسال هم وارد آموزش و پرورش نخواهند شد. با ساماندهی بقیه نیروی انسانی توانستیم مدارس را در مهر 93 بازگشایی کنیم.

با برنامه ریزی هایی که هشت ماه پیش یعنی از بهمن سال گذشته شروع کردیم، آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در سال 94 نیز داریم. این کار در حالی صورت می گیرد که تعداد دانش آموزان ما اضافه شده است. همین تعداد دانش آموزی که اضافه شده است 15 هزار نفر نیروی انسانی جدید می خواهد؛ ولی ما با استفاده بهینه از منابع و با افزایش بهره وری منابع انسانی تلاش کردیم و الحمدالله این تلاش جواب داد. این مسئله نیز از مصادیق تدبیر است که شعار دولت یازدهم است. در کنار ساماندهی نیروی انسانی، بحث بهسازی منابع انسانی در دستور کار قرار گرفت. اعتقاد داریم که نیروی انسانی هم به لحاظ کمّی باید ساماندهی شود و هم به لحاظ کیفی باید ارتقا پیدا کند، ‌اطلاعاتش به روز شود و توان پاسخگویی اش به نیاز دانش آموز افزایش پیدا کند.

بنابراین اولین برنامه ما که ساماندهی نیروی انسانی بود،‌ هم شروع شده،‌ هم نتیجه داده و هم ادامه دارد.

یکی از سیاست های دیگر ما در مدیریت آموزش و پرورش، توسعه مشارکت است. آن چیزی که در جلسه رای اعتماد آبان ماه سال 92 اعلام کردیم این بود که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره این تعداد دانش آموز در این گستره جغرافیایی نیست. آموزش و پرورش باید از توان و پتانسیل سایر دستگاه ها و مردم و نهادهای مردم نهاد استفاده کند. در همین راستا اقدامات بسیار خوبی انجام می شود. ما با بیش از 20 دستگاه دولتی و غیردولتی موافقت نامه همکاری و تفاهم نامه امضا کردیم. تفاهم نامه ها برکات بسیار خوبی برای کشور و آموزش و پرورش داشتند. یکی از تفاهم نامه های ما با مناطق آزاد بود؛ 1.7 درصد دانش آموزان ما در مناطق آزاد درس می خوانند و تجهیز مدارس مناطق آزاد نیاز به اعتباراتی دارد که ما در اعتباراتمان این توان بالا را نداریم. مناطق آزاد آمدند و برای ما مدارس را تجهیز کردند،‌ تعمیراتش را انجام دادند و مناطق آزاد در خیلی از کارها به لحاظ مالی به ما کمک کردند. مدارس آبادان و خرمشهر 4 هزار کلاس درس دارد. دو سه ماه گذشته که به منطقه اروند در خوزستان رفته بودم، مناطق آزاد آنجا قبول کردند که این 4 هزار کلاس درس را کولر گازی بگذارند در حالی که ما خودمان قادر به این کار نبودیم.

در تامین زمین برای مسکن فرهنگیان در مناطق، استان ها و شهرستان هایی که زمین در اختیار این وزارت خانه است، تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم و الحمدلله در بعضی از استان ها و مناطق این زمین ها گرفته شد و دارد روی آنها کار می شود. تفاهم نامه های دیگر ما با وزارت ورزش و جوانان، وزارت صنعت معدن و تجارت و با معاونت علمی رییس جمهور بود.

با معاونت علمی چه تفاهمی داشتید؟

برای مثال 64 آزمایشگاه نانو توسط معاونت علمی رییس جمهور در پژوهش سراهای دانش آموزی ما نصب شده است. هر کدام از این آزمایشگاه ها 400 میلیون تومان هزینه اش می شود و ما واقعا در آموزش و پرورش قادر به تامین آن نیستیم. با سازمان محیط زیست نیز تفاهم نامه امضا کردیم و از امکانات خودمان و محیط زیست برای آموزش بچه ها در مباحث زیست محیطی استفاده کردیم. این یک بخشی از مشارکت بود؛ بخش دیگری از مشارکت توسعه مدارس غیر دولتی است. روزی که ما آمدیم، دانش آموزانی که در مدارس غیر دولتی درس می خواندند 8.5 درصد کل دانش آموزان ما را تشکیل می دادند، الان حدودا 11.2 درصد هستند. در همین مدت کوتاه توانستیم این درصد را افزایش دهیم. اعتقاد داریم که استفاده از توان بخش غیردولتی در ارائه خدمات آموزشی می تواند موثر باشد. یکی از سیاست هایی که در بحث توسعه مشارکت دنبال کردیم، خرید صندلی های خالی مدارس غیر دولتی بود. برای مثال موسس یک مدرسه ایجاد کرده است و خدمات ارائه می دهد، اما الان ظرفیتش خالی است. ما این ظرفیت خالی را با قیمت بسیار نازلی در همان سال 93 خریداری کردیم و با پرداخت دولت بیش از 40 هزار دانش آموز در مدارس غیر دولتی درس خواندند. این سیاست توسعه مشارکت همچنان ادامه دارد.

آخرین تفاهم نامه ای که ما امضا کردیم، با سازمان زندان ها بود. ما قبول کردیم که برای آموزش به زندانیان بی سواد و ادامه تحصیل زندانیان قبل از دیپلم کمک کنیم تا بتوانند ارتقا پیدا کنند. قبول کردیم که به فرزندان زندانیان که پدر و مادرشان در حبس هستند، خدمات مشاوره ای و خدماتی از این دست ارائه دهیم. توسعه مشارکت همچنان ادامه داد و ما از این موضوع خیلی بهره بردیم. مشارکت با حوزه علمیه و مدرسه عالی شهید مطهری و سازمان تبلیغات اسلامی برای توسعه مدارس معارف اسلامی اقدامات خوبی بود که انجام دادیم.

در قانون اساسی آمده است تحصیل در آموزش و پرورش باید از اول تا آخر رایگان باشد؛ در بحث مشارکت، انتقادی که به ماهیت آموزش و پرورش وارد است و زیاد می بینیم که مردم آن را مطرح می کنند، همین مسئله است. شما بحث مشارکت را مطرح کردید و این که الان حدود سه درصد مدرسه غیر دولتی افزایش داشته است. این با ماهیتی که مبنی بر رایگان بودن تحصیل برای همه وجود دارد ، مغایرت دارد. به این تناقض چطور می شود پاسخ داد؟ چهارسال دیگر می گویند دولت یازدهم پولی بودن و غیر دولتی بودن تحصیلی را که رایگان بود سه درصد افزایش داد و این جز عملکرد دولت می شود.

اینجا یک خلط موضوع شده است. مدارس دولتی ما وجود دارد و دانش آموز مخیر است که در مدرسه دولتی درس بخواند و یا غیردولتی. زمانی است که شما تمام مدارس دولتی را کلا جمع می کنید و می گویید که همه بروند در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند و شهریه بدهند؛ در این صورت این فرمایش شما درست است. در حالی که در همه مناطقمان مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد و مردم انتخاب می کنند. بنابراین هیچ مغایرتی با اصل 30 قانون اساسی ندارد. وقتی می گوییم تحصیل رایگان است؛ ‌این به این معنا نیست که از صفر تا صد خدمات آموزشی باید توسط دولت انجام شود. دولت می تواند خرید خدمات آموزشی کند. کاری که ما سال قبل کردیم و امسال هم در بودجه سال 94 پیش بینی شده است و مجلس محترم هم تصویب کرده است. اگر تراکم کلاس در یک مدرسه شهری بالاست و برای مثال یک کلاسی 40 نفر دانش آموز دارد، می توانیم ده نفر از این 40 نفر را از این کلاس پرتراکم کم کنیم و به مدرسه غیردولتی‌ای بفرستیم که دو خیابان آن طرف تر هست و پولش را دولت بپردازد. این نکته خیلی ظریف است. در برخی از روزنامه ها و سایت ها نوشته شده است آموزش و پرورش افرادی را به مدارس غیر انتفاعی فرستاده و آنها را وادار به پرداخت شهریه کرده است. در حالی که اینطور نیست و کل هزینه اش را ما خودمان پرداخت کردیم. سالی که گذشت حدود 180 هزار نفر از این طریق سر کلاس رفتند و اولیایشان ریالی هم پرداخت نکردند. بنابراین سیاست خرید خدمات آموزشی توسط دولت یک سیاست پذیرفته شده در دنیاست. این چیزی نیست که ما از خودمان درآورده باشیم. هیچ مغایرتی هم با تحصیلات رایگان و اصل 30 قانون اساسی ندارد.

اعلام می شود آموزش و پرورش نیروی مازاد دارد. از طرف دیگر آزمون استخدامی هست و از سویی اعلام می کنید که امسال 38 هزار نفر بازنشسته می شوند. در ماجرای نیروی انسانی یک تناقض وجود دارد. ماجرای نیروی مازاد،‌ آزمون استخدامی و بازنشسته ها را توضیح می دهید؟

به نکته مهمی اشاره کردید؛ نیروی انسانی ما خوب توزیع نشده است. در برخی از مناطق با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم. در این تورم سه عامل برای ما مهم است؛ یکی جنسیت. من که نمی توانم یک خانم معلم را بفرستم در یک دبیرستان پسرانه درس بدهد. پس جنسیت مهم است. یکی رشته؛ نمی توانیم معلم ادبیات فارسی را بفرستیم به بچه ها ریاضی درس دهد. یکی دیگر هم موقعیت جغرافیایی است؛ نمی توانم معلمی را که در تهران اضافی است به بشاگرد هرمزگان بفرستم و بگویم برو آنجا درس بده. این سه عامل نیروی انسانی باعث شده است که ما در بعضی از جاها با تراکم نیرو و در برخی از جاها با کمبود نیروی انسانی مواجه شویم. علتش این است که در سال های قبل افرادی را از یک جایی برای یک جای دیگر استخدام کرده اند. خاطرم می آید سال 64 که من معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش بودم یک سفر به گاوبندی در استان هرمزگان رفته بودم؛ شب مهمان یک تعدادی از معلم هایی که آنجا درس می دادند و در یک خانه با هم زندگی می کردند بودم. آنها معلمین گیلانی بودند. از استان گیلان برای هرمزگان استخدام شده اند. کسی که از گیلان به هرمزگان استخدام شده است بالاخره یا با ضابطه، یا با رابطه و یا هر برنامه دیگری خودش را به گیلان منتقل می کند. نتیجه این که حالا هرمزگان همچنان کسری نیرو و گیلان نوعی تورم دارد. در شهر تهران ما در متوسطه دو هزار و 300 نفر نیروی خانم اضافه داریم. در حالی که هر کدام از این خانم ها اگر امکان بود که بروند در یک منطقه محروم؛‌ آن منطقه از محرومیت خارج می شد؛ اما نمی توانند بروند. روز جمعه لار بودم؛ با روسای آموزش و پرورش شش منطقه جنوب استان فارس جلسه داشتیم. یک رییس منطقه می گفت اگر ما یک دبیر فیزیک داشته باشیم مشکلمان حل است. یعنی یک شهرستان و یک منطقه آموزشی یک دبیر فیزیک خانم داشته باشد مشکل دبیرستان هایش حل می شود و ندارد. نیروی انسانی ما خوب توزیع نشده است. چینش نیروی انسانی حساب شده نبوده است. نیروی انسانی بومی استخدام نشده و عوارض اینها امروز به ما رسیده است.

یکی از مشکلاتی که ما همیشه در تابستان با آن مواجه هستیم نقل و انتقال است. همین حالا می توانم نامه هایی که دیروز به من دادند نشان دهم که چه تعداد آن مربوط به نقل و انتقال است. نقل و انتقال نیروهایی که بومیِ جای دیگری هستند و در جای دیگر مشغول به کارند. ما صراحتا اعلام کردیم که کشور را به بوم هایی تقسیم می کنیم و از این به بعد برای دانشگاه فرهنگیان و استخدام های آموزش و پرورش از هر بوم برای همان بوم می گیریم. جوانی که می خواهد جذب دانشگاه فرهنگیان شود اگر اهل بوم هست برای همین بوم پذیرش می شود. ما این سیاست را از سال قبل شروع کردیم. پارسال پذیرشمان بر همین مبنا بوده است و امسال هم که دارند رشته انتخاب می کنند و می خواهند برای سال تحصیلی جدید وارد دانشگاه فرهنگیان شوند، بر همین مبناست.

مجوز 50 هزار نفر استخدام که اخیرا اعلام کردیم و 27 شهریور ماه آزمونش برگزار می شود هم همینطور است. ما قصد داریم بحث نیروی انسانی مان را مبنایی حل کنیم. در خیلی از جاها سهمیه استخدامی نداریم. چون با تورم مواجه بودیم. یعنی با این استخدام هایی که به این شکل انجام می دهیم و با پذیرش دانشگاه فرهنگیان، به جاهایی سهمیه می دهیم که مشکل کمبود نیروی انسانی داشته باشند. سهمیه به جاهایی که با تورم نیروی انسانی مواجه هستند، نمی دهیم. اجازه می دهیم که ظرف 4 الی 5 سال آینده نیروهای مازاد این مناطق که بازنشسته می شوند به یک تعادلی از لحاظ نیروی انسانی برسند.

یکی از برنامه های شما این بود که برای اقتصاد آموزش و پرورش یک معاونت اقتصادی درست کنید. باور عموم این است که آموزش و پرورش بودجه‌خوار است و هر چقدر بودجه به آن بدهند راهی برای خرج کردنش دارد. در سال گذشته هم عدد بزرگی را علاوه بر بودجه مصوب گرفته بود. امسال هم همین اتفاق می افتد. سیاستی که برای اقتصاد آموزش و پرورش داشتید به نتیجه رسید؟

ما همچنان موضوع را منتفی ندانستیم؛ اما ضوابط دولت و کشور طوری است که هر وزارت خانه ای یک تعداد معاون بیشتر نمی تواند داشته باشد. اگر بخواهیم یک معاونت جدید ایجاد کنیم باید مجوزهای لازم را بگیریم و مراحلی دارد که دنبالش هستیم. به موازات معاونت اقتصادی که دنبالش بودیم، یک مشاور اقتصادی به کار گرفتیم. اتفاقا این طرح های افزایش بهره وری در آموزش و پرورش حاصل این حرکت است. چند ماه پیش که یک جشنواره بهره وری در کشور برگزار شد؛‌ وزارت آموزش و پرورش تنها وزارت خانه ای بود که تندیس و لوح وزارت خانه برتر در افزایش بهره وری را گرفت. راه بهره‌ور شدن یا حداقل یکی از راه های بهره‌ور شدن وزارت خانه ای که حدود 99 درصد بودجه اش را حقوق پرداخت می کند؛ ساماندهی نیروی انسانی است که من در سیاست ها اعلام کردم. ساماندهی نیروی انسانی، نه یک ضرورت که یک امر واجب در آموزش و پرورش است که الحمدلله در آن توفیقاتی داشتیم. در تامین منابع در آموزش و پرورش علاوه بر منابع دولتی اقدامات خوبی انجام دادیم. روزی که دولت را تحویل گرفتیم در آموزش و پرورش، ‌سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 9.1 درصد بود. ظرف همین دوسال ما سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت را از این میزان به 11.2 درصد افزایش دادیم. یعنی سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت را 2.1 درصد افزایش دادیم. این درصد برای دو سال نسبت خیلی خوبی است.

دو تا پیام دارد یکی این که ما به عنوان آموزش و پرورش پیگیر قضیه هستیم و دوم این که دولت هم به اهمیت آموزش و پرورش اعتقاد داشته است و به ما کمک کرده است. از سوی دیگر ما به دنبال خلق منابع جدید غیر از دولت هستیم. توسعه مشارکت و توسعه مدارس غیر دولتی در واقع یک نوع خلق منابع جدید برای آموزش و پرورش است. یک کار دیگری که دنبال کردیم و به نتیجه رسید رسوب پول ما در بانک بود. تصور کنید که حدودا در ماه 1700 -1800 میلیارد تومان به همکارانمان حقوق می دهیم. همه که همان روز اول نمی روند حقوقشان را بگیرند و در واقع این مبلغ یک رسوبی در نظام بانکی دارد. ما با بانک ملی که بانک عامل ما برای پرداخت حقوق است وارد مذاکره شدیم و با تفاهم نامه ای که امضا کردیم قرار شد هزار و 200 میلیارد تومان بانک ملی اعتبار برای پرداخت وام کم بهره به همکاران ما اختصاص دهد. بنابراین موفق شدیم در سال گذشته به بیش از 240 هزار کارمند آموزش و پرورش نفری پنج میلیون تومان وام با بهره 12 درصد بدهیم. این کار همچنان ادامه دارد و با بازپرداختی که صورت می گیرد افراد دیگری می توانند وام بگیرند. این حاصل آن مطالعاتی است که مشاوره اقتصادی دنبال کرده است. مورد دیگر بحث تغییر کاربری زمین های آموزش و پرورش از تجاری به اداری که بر خیابان است. اینها برنامه هایی است که هنوز به نتیجه عملی نرسیده، اما مقدماتش فراهم شده و قوانینش در مجلس به تصویب رسیده است. درست است موضوع معاونت اقتصادی هنوز شکل نگرفته است اما از راه های دیگر دارد انجام می شود. البته موضوع معاونت هم نفی نمی شود و انشالله موانعش برطرف می شود.

در مورد وضعیت معیشتی معلمان و بیمه طلایی معلمان هم توضیح دهید و این که چرا با جمعیت گسترده ای که فرهنگیان دارند، بانک فرهنگیان راه اندازی نشده است؟ شایعاتی هست مبنی بر این که خیلی ها مخالف بانک فرهنگیان هستند.

در رابطه با وضعیت معیشتی؛ یکی از برنامه‌هایی که دنبال کردیم این بودکه با صرفه جویی در آموزش و پرورش حقوق همکاران را به تدریج ترمیم کنیم. ساماندهی نیروی انسانی که سال 93 انجام شد برای ما هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشت و این هزار میلیارد تومان به خزانه دولت برگشت داده نشد. البته در داخل وزارت خانه صرف فعالیت های دیگر شده است؛ از جمله پرداخت فوق العاده شغل به معلمین ابتدایی. از دی ماه 93 حدود 20 درصد به فوق العاده شغل معلمین ابتدایی اضافه کردیم. از اول فروردین امسال نیز برای بقیه همکاران فرهنگی فوق العاده را اضافه کردیم. از اول تیرماه برای معلمینی که در مناطق مرزی خدمت می کنند، حق نوار مرزی را دایر کردیم. حقی که مدتها مسکوت مانده بود و همه دستگاه ها اجرا می کردند و ما اجرا نمی کردیم. افزایش مرخصی زایمان همکاران فرهنگی از 6 ماه به 9 ماه؛ رقم بالایی از نیروهای ما خانم هستند و ما توانستیم افزایش مرخصی زایمان را از آبان و آذرماه برقرار کنیم.

در آخرین جلسه سال 93 در 27 اسفند ماه مصوبه خوبی مبنی بر رتبه بندی معلمان از دولت گرفتیم. این که معلمان را براساس شاخص هایی که متناسب با وظیفه معلمین هست رتبه بندی کنیم تا بر اساس رتبه ای که قرار می گیرند افزایش حقوق داشته باشند. هم باعث می شود انگیزه معلمان ما افزایش پیدا کند و هم به هر حال برای این که در رتبه بالاتر قرار بگیرند تلاش بیشتری می کنند و این تلاش بیشتر مهارت ها و شایستگی های حرفه ای شان را افزایش می دهد.

برای سال 94، طبق همین مصوبه هزار و 350 میلیارد تومان علاوه بر بودجه آموزش و پرورش برای این کار تصویب شده که از اول مهر ماه 94 اجرا می شود. برای این که بتوانیم رتبه بندی را برای سال آینده هم اجرا کنیم دولت برای سال 95 سه هزار و 500 میلیارد تومان تصویب کرده است. از سال 96 در بحث رتبه بندی براساس سند تحول، تحول بزرگی صورت خواهد گرفت که اینها گام هایی است برای کاهش فاصله حقوق معلم و سایر کارکنان دولت. این یکی از موارد اعتراض معلمین است و ما هم در خیلی از زمینه ها به آنها حق می دادیم. آنها می گفتند که ما از فقر ناراحت نیستیم؛ از فرق ناراحت هستیم. درست هم می گفتند به هر حال این تبعیض در پرداخت ها باید به تدریج در یک بازه زمانی معقولی کم شود و الحمدالله هم دولت کمک هایی داشته است و هم ما تلاش هایی داشتیم.

در رابطه با بیمه طلایی هم می دانید که در سال 91 وضعیت اقتصادی کشور بهم ریخت. در همان سال هم بحث بیمه طلایی دیگر کیفیت قبل خودش را نداشت. ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم از دولت قبل یک بدهی به بیمه ایران، که بیمه گر قضیه بوده است، داشته ایم. همین الان که با شما صحبت می کنم قریب 400 میلیارد تومان ما به بیمه ایران بدهکاریم. بیمه ایران با اینکه آمادگی خودش را برای ادامه کار اعلام کرده بود دیگر ادامه نداد و از سوی بیمه گر دیگری کار را ادامه دادیم. خودمان هم خیلی از خدماتی که ارائه شده راضی نیستیم. یک خدماتی را 3 -4 ماه است به روش صندوقی به طور آزمایشی داریم اجرا می کنیم؛ به این صورت که همکار فرهنگی به مراکز درمانی مراجعه می کند فاکتور می آورد و در ظرف دو الی سه هفته مبلغش دریافت می کند. اگر این روش جواب دهد که تا به حال بالنسبه رضایت بخش بوده است، این روش را ادامه می دهیم تا کارها روان تر پیش برود.

یک کار خوب دیگری که انجام دادیم این بود که برخی از همکاران فرهنگی به دلیل بیماری های صعب العلاج ناچار می شوند به شهرهای دیگر از جمله تهران،‌ شیراز،‌ تبریز، یزد و برخی از مراکز استانها که امکانات پزشکی بالایی دارند، سفر کنند. در برنامه مان هست که 10 مرکز برای اسکان همکاران فرهنگی ایجاد کنیم که تا به حال شش مرکز ایجاد کرده ایم. همکاران در این مراکز اسکان پیدا می کنند و خدماتی به آنها ارائه داده می شود تا بتوانند دوره درمانشان را دنبال کنند. اینها همه اقداماتی است که در بخش درمانی صورت گرفته است. بانک سرمایه هم بانک فرهنگیان است.

سود این بانک به جیب فرهنگیان می رود؟

سهام دار عمده این بانک، آموزش و پرورش است و چون ما سرمایه‌دار عمده اش هستیم می توانیم در تصمیمات بانک موثر باشیم. من از سال های پیش در جریان شکل گیری این بانک بوده ام. بانک سرمایه در واقع یکی از زیر مجموعه های صندوق ذخیره فرهنگیان است و منافع آن در اختیار آن صندوق قرار می گیرد و آن صندوق هم برای معلم هاست. سهام داران صندوق ذخیره فرهنگیان در واقع معلم ها هستند. این بانک مشکلاتی داشت که ما تحویل گرفتیم و هنوز هم بعضا مشکلاتی از قبل دارد که در حال جبرانش هستیم.

سال هاست که معلم ها مشکل دارند. معلم ها قشری نیستند که زندگی لوکس بخواهند. قشر ساده ای هستند که زندگی ساده ای می خواهند، اما بی دغدغه. چرا تا به حال هیچ دولتی نتوانسته است مشکلات معلم ها را برطرف کند؟ آن زندگی ساده ای که دارند کمی بهتر شود و نتیجه اش این شود که معلمی شغل جذابی شود و رتبه صد، کنکور دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کند نه رتبه بالای هزار؟

پاسخ به این سئوال ابعاد مختلفی دارد ولی به نظر می رسد گیر اصلی اش این است که یک مشکل نگرشی در تصمیم گیرندگان کشور وجود داشته است. آن مشکل نگرشی این است که آموزش و پرورش یک دستگاه هزینه ای است. شما در صحبت هایتان به این مسئله اشاره داشتید. آموزش و پرورش تا وقتی که در ذهن و دل تصمیم گیرندگان اصلی کشور به عنوان یک دستگاه سرمایه ای دیده نشود؛ این مشکل را دارد. الحمدالله مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه امسال فرمایشات بسیار خوبی داشتند و فرمودند در این دستگاه هر گونه هزینه ای که بشود، یک نوع سرمایه گذاری است. ما بچه ها را تربیت می کنیم و این بچه ها سرمایه های آینده کشور هستند. نسبت به قبل دارد این ذهنیت به تدریج جا می افتد که آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه ای است. اگر همین یک جمله یقین بشود، مشکلات ما به تدریج حل می شود. آن کشورهایی که وضعیت آموزش و پرورششان بهتر از ماست به این یقین رسیده اند. احساس خودم این است که به تدریج دارد زمینه هایی در مسئولین کشور شکل می گیرد که به این نگرش که نگرش بسیار مهمی است برسند. چرا که نگرش ها رفتار را سامان می دهد،‌ وقتی من می خواهم منابع در اختیار بگذارم اگر نگرشم این باشد که آموزش و پرورش مهم ترین دستگاه است منابع بیشتری در اختیارش می گذارم.

یک سمیناری امسال در کره جنوبی بود و با حضور وزاری آموزش و پرورش تمام دنیا برگزار شد و یکی از بحثها آموزش در سال 2030-2015 بود. آنجا همه مسئولین دنیا چه آموزش و پرورش، چه سازمان ملل و چه یونسکو نگرششان این بود که راه توسعه یافتگی کشورها از مسیر آموزش می گذرد. پیشنهادشان این بود که سهم آموزش از GDP تا سال 2030 به 5-6 درصد برسد. یا سهم آموزش از بودجه دولت به حدود 25 درصد برسد. سهمی که ما زور زدیم و فعلا به 2/11 درصد رسیده است. داریم در برنامه ششم توسعه تلاش می کنیم. اگر بتوانیم احکام اینچنینی در برنامه ششم توسعه پیش بینی کنیم به نظر می رسد که وضعیت آموزش و پرورش رو به بهبود باشد. ضمن این که آموزش و پرورش باید در به کار گیری روش های اجرای آموزش هم تجدیدنظر کند. کما این که ما شروع کردیم؛ خرید خدمات آموزشی،‌ توسعه بخش غیر دولتی، توسعه مشارکت،‌ استفاده از امکانات سایرین برای آموزش؛ اینها هم باید به کمک منابع بیایند. افزایش منابع تا یک حدی برای دولتها امکان پذیر است و برای بقیه اش باید به سراغ افزایش بهره وری که توامان است، برویم.



تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه بهره‌برداري از فاز اول نخستين آزمايشگاه كارت هوشمند كشور در مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك در غرب استان تهران با اشاره به تبليغات برخي از شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت درباره واگذاري اينترنت ارزان‌قيمت متذكر شد: قطعا وقتي كه شما يك سال خدمات اينترنتي را با 25 هزار تومان دريافت ‌مي‌كنيد بايد بدانيد بالا بودن سرعت تنها يك تبليغ است و در زمان امضاي قرارداد به شما خدمات اينترنتي با سرعت و حجم پايين ارائه ‌مي‌كنند؛ درباره كم‌فروشي اينترنت هم بايد بگويم كه اكثر شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت كم‌فروشي نمي‌كنند، اما برخي از آنها ممكن است به اين كار دست بزنند كه حتما با تذكر و جريمه روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش دانا، اين در حالي است كه از زماني كه پاي اينترنت به ايران بازشده است، هميشه بحث‌هايي پيرامون سرعت‌پايين اينترنت و قيمت بالاي آن بين كاربران وجود داشته است. اكثر كاربران اينترنت در ايران از كيفيت ارائه خدمات راضي نيستند. در مقابل شركت‌هايي كه در حوزه اينترنت سرويس‌دهي مي‌كنند، هميشه ادعاي كيفيت بالا را داشته و از قيمت پايين و عدم سوددهي آن مي‌نالند. به‌راستي حق با كدام طرف است؟

 هزينه اينترنت در ايران ٢ برابر افغانستان

بر اساس گزارش سالانه وب‌سايت معتبر نتايندكس درباره ميانگين سرعت اينترنت در كشورهاي مختلف، ايران رتبه ١۶٩ را از ميان ١٩٢ كشور جهان از آن خود كرده است. اين رده‌بندي هرساله براساس ميليون‌ها تستي تنظيم مي‌شود كه كاربران كشورهاي مختلف براي ارزيابي سرعت اينترنت خود انجام داده‌اند. نكته جالب اينجاست كه ايران در سال‌هاي گذشته رتبه‌هاي بهتري ثبت كرده است. به عنوان مثال در ٢٣ فوريه ٢۰١٢ ايران رتبه ١۵۵ دنيا را به دست آورد و در تست سالانه ٢۰١۰ رتبه ١۴٣ را به خود اختصاص داد. اين موضوع نشان مي‌دهد كه ساير كشورهاي دنيا در زمينه ارتقاي خدمات اينترنتي خود با سرعت بيشتري نسبت به ايران پيشرفت كرده‌اند. با توجه به اينكه در برنامه پنجم توسعه رتبه ٢ منطقه در زمينه دسترسي به اينترنت براي كشور پيش‌بيني شده بود، اما حالا نه ‌تنها ايران از نظر سرعت اينترنت رتبه آخر منطقه را از آن خود كرده است كه قيمت اينترنت در ايران دو برابر افغانستان و بيشتر از ٣۵۰۰ برابر ژاپن است. بر اساس گزارش‌هاي منتشره، كمترين سرعت اينترنت در جهان متعلق به چند كشور آفريقايي مانند ليبي و اريتره و برخي از كشورهاي آمريكاي‌جنوبي مانند كوباست. از اين ميان ايران ركورددار كمترين سرعت اينترنت در خاورميانه نيز به‌شمار مي‌رود و افغانستان و ليبي در جايگاه‌هاي بالا‌تر از ايران دسته‌بندي شده‌اند. ايران از لحاظ قيمت دسترسي به اينترنت نيز يكي از گران‌قيمت‌ترين كشورهاي جهان به ‌شمار مي‌آيد. چندي پيش مركز پژوهش‌هاي مجلس با انتشار گزارشي اعلام كرد، خدمات اينترنت با ٢۵برابر قيمت اوليه به دست كاربران خانگي مي‌رسد. بنابراين گزارش هر STM١ پهناي باند اينترنت با قيمت ٩‌ميليون‌تومان به كشور وارد مي‌شود اما با قيمت ٢٣٢‌ميليون تومان به كاربران فروخته مي‌شود.

 وضعيت ايران در رتبه‌بندي قيمت اينترنت


مقايسه قيمت اينترنت در ايران با ساير كشورها نيز بيان‌كننده تفاوت‌هاي محسوس در اين زمينه است. در حالي كه قيمت اينترنت 128 كيلو بيت در ثانيه‌اي ايران بين 10 تا 20 هزار تومان در ماه هزينه دارد قيمت اينترنت 224 مگابيت برثانيه‌اي مالزي تنها حدود 1500 تومان در ماه تعيين شده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه مثلا قيمت يك سرويس 256K در ايران تقريبا 2 برابر امارات، 3 برابر مصر و 12 برابر تركيه است! در قيمت‌هاي خرده‌فروشي، هزينه پهناي باند در ايران تا بيش از 50 برابر قيمت جهاني مي‌رسد. بنا بر اعلام وزارت مخابرات افغانستان، قيمت ماهانه اينترنت يك مگابايتي ۴‌هزار افغاني است كه با توجه به نرخ ٧/۵۶ توماني يك افغاني، قيمت ماهانه اينترنت يك مگابايتي در افغانستان ٢٢۶‌هزار و ٨٠٠ تومان است كه تقريبا نصف قيمت اينترنت در ايران است. تعرفه مصوب اينترنت در‌ سال ٩٣ به اين ترتيب است: براي دريافت ماهانه اينترنت ١٢٨ كيلوبايتي ١٢‌هزار و ۵00، اينترنت ٢۵۶ كيلوبايتي ١۵‌هزار تومان، اينترنت ۵١٢ كيلوبايتي ٢۴0‌هزار تومان، اينترنت يك‌مگابايتي ۴٣0‌هزار تومان و اينترنت ٢ مگابايتي ٧۴0‌هزارتومان. براساس رده‌بندي جهاني، كشورهايي كه اينترنت يك‌مگابايت بر ثانيه را ماهانه با قيمتي بيشتر از ۴ دلار عرضه كنند، در رده كشورهاي گرانقيمت دسته‌بندي مي‌شوند.

 وضعيت ايران در رتبه‌بندي سرعت اينترنت موبايل در جهان


رتبه‌بندي ديگري كه حائز اهميت است، رنكينگ سرعت دانلود اينترنت موبايل است. در اين رتبه‌بندي ايران در جايگاه ۹۸ از ميان ۱۱۴ كشور جهان قرار دارد، يعني تنها ۱۵ پله با رتبه آخر اختلاف دارد. مصر، بوسني، اندونزي و فلسطين در اين رده‌بندي از ايران بالاتر و پاكستان، هند، لائوس و تونس پايين‌تر از ايران قرار دارند. رتبه نخست اين رده‌بندي در اختيار نيوزلند، با سرعت دانلود اينترنت موبايل 55/26 مگابيت بر ثانيه است. چين، دانمارك، تايوان، امارات و فنلاند به ترتيب در جايگاه ۲ تا ۶ اين رده‌بندي قرار دارند. رتبه آخر اين رده‌بندي نيز در اختيار اكراين، با سرعت دانلود اينترنت موبايل 46/1 مگابيت بر ثانيه است. البته ناآرامي‌هاي سياسي اخير اكراين را نبايد در تاثير بر اين نتيجه ناديده گرفت. ويتنام، سودان، الجزاير، پاراگوئه و تانزانيا به ترتيب بالاتر از اكراين در انتهاي جدول قرار دارند. در رتبه‌بندي سرعت آپلود اينترنت موبايل در جهان نيز، ايران با دو پله صعود (!) نسبت به سرعت دانلود اينترنت موبايل در جايگاه ۹۶ از بين ۱۱۴ كشور جهان قرار دارد. در اين رده‌بندي نيجريه، مراكش، پاكستان و تركيه بالاتر از ايران و بوسني، اندونزي، فلسطين و بنگلادش پايين‌تر از ايران قرار دارند. جايگاه اول در اين رده‌بندي در اختيار دانمارك با سرعت آپلود اينترنت موبايل 66/11 مگابيت بر ثانيه است. لوكزامبورگ، تايوان، امارات، كويت و نيوزلند در جايگاه‌هاي بعدي اين رده‌بندي قرارگرفته‌اند. در انتهاي اين رنكينگ، سودان با متوسط سرعت آپلود اينترنت موبايل 49/0 مگابيت بر ثانيه در جايگاه آخر قرار دارد. اكراين، ويتنام، نيكاراگوئه، ميانمار و پاراگوئه به ترتيب بالاتر از سودان در انتهاي اين رنكينگ قرار دارند. در صورتي كه دولت در وعده‌هاي خود همواره بيان مي‌كند كه قصد دارد تا ميزان دسترسي به اينترنت در كشور را بالا ببرد اما در عمل شاهد آن هستيم كه اينترنت كشور نه از لحاظ قيمت و نه از لحاظ كيفيت پيشرفتي نداشته است. مسلما ساده‌ترين راه‌حل، كاهش هزينه‌هاي پهناي باند است، چراكه در حال حاضر شركت فناوري اطلاعات به عنوان بزرگ‌ترين فراهم‌كننده پهناي باند كشور، يك شركت كاملا دولتي است. شايد بتوان به سادگي با تعيين حاشيه سود 20 درصد براي اين شركت، قيمت پهناي باند اينترنتي را تا حد زيادي كاهش داد!



تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه امتیاز معلمان در طرح رتبه‌بندی براساس مدرک تحصیلی،‌ سوابق و فعالیت‌ فرهنگیان محاسبه می‌شود، گفت:‌ تلاش‌ها در این جهت است تا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند، مشمول طرح رتبه بندی قرار بگیرند.

 

 

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):  باشگاه خبرنگاران نوشت، محمد فاضل در پاسخ به این پرسش که دستورالعمل طرح رتبه بندی در شورای توسعه مدیریت به تصویب رسیده است،‌ شاخص‌ها چیست؟‌ اظهار داشت:‌ هنوز جزئیات آنچه که در شورای توسعه مدیریت تصویب شده به ما ابلاغ نشده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که احکام معلمان را تا قبل از مهر صادر می‌کنیم.

وی افزود: طرح رتبه‌بندی شامل افرادی می‌‌شود که بر اساس شاخص‌‌ها کف امتیاز را کسب کنند.البته بعید به نظر می‌رسد افرای که زیر 5 سال سابقه کار دارند بتوانند کف امتیاز را به دست آورند.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش گفت:‌ امتیاز‌ها بر اساس مدرک تحصیلی، سوابق و شرایط فعالیت فرهنگیان محاسبه می‌شود.

فاضل در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند هم در طرح رتبه‌بندی دارای جایگاه هستند یا خیر؟ عنوان کرد: تمام تلاش و رایزنی‌های ما در این جهت است تا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند مشمول این طرح باشند و احتمالاً‌ این موضوع محقق می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آمده است که طرح رتبه‌بندی معلمان باید همانند هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد اما طرح رتبه‌بندی تصویب شده متفاوت از این موضوع است، گفت: در این خصوص طرح‌های مختلفی مطرح شده است اما مهم این است که کدام طرح قابلیت اجرا شدن داشته باشد و شامل حال همه فرهنگیان شود. طرحی که در دست اجراست در واقع رضایت فرهنگیان را به همراه دارد و در ضمن شورای توسعه مدیریت به این نتیجه رسیده که این طرح مناسب‌تر است.

به گزارش تسنیم، علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی در شورای توسعه مدیریت مصوب شد و احکام معلمان تا قبل از مهر صادر می‌شود، عنوان کرد: تا زمانی که احکام صادر نشود نمی‌توانیم در رابطه با میزان افزایش حقوق صحبت کنیم چرا که افراد و شرایط‌شان با یکدیگر متفاوت است.



تاريخ : پنج شنبه 12 شهريور 1394برچسب:, | 15:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی از روزنامه ها و سایت ها نوشته شده است آموزش و پرورش افرادی را به مدارس غیرانتفاعی فرستاده و آنها را وادار به پرداخت شهریه کرده است. در حالی که اینطور نیست و کل هزینه اش را ما خودمان پرداخت کردیم.

به نقل از خبرآنلاین:وزیر آموزش و پرورش گفت:«با توجه به جایگاه آموزش و پرورش و معلمان در آینده‌ کشور، هرگونه هزینه در این بخش، در واقع سرمایه‌گذاری است.» این جمله ای کلیدی از آخرین دیدار معلمان با مقام معظم رهبری، در اردیبهشت سال 94 است که اگر مراجعه ای به وزارتخانه آموزش و پرورش داشته باشید، جلوی چشمتان می نشیند.

دولت یازدهم در جریان استیضاح علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش گوشه ای از هزینه هایی که برای آموزش و پرورش در دو سال گذشته انجام شده است را نمایان کرد. هزینه هایی که بخشی به عنوان رسیدگی به معیشت معلمان مطرح شد و بخشی هم به امور دیگر آموزشی رسید.

اما در دو سال گذشته،‌ آموزش و پرورش چه عملکردی داشته است؟ وزیر فرهنگیان تا چه حد توانسته به برنامه هایی که داشته، عمل کند؟

به مناسبت هفته دولت با علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش درباره دستاوردهای آموزش و پرورش دولت یازدهم در نیمه نخست عمرش، گفتگو کردیم؛

یک سال و نیم پیش سه هفته قبل از رای اعتماد در همین اتاق خدمت شما بودیم؛ آن زمان برنامه های زیادی اعلام کردید که قرار است انجام شود. شرایط آموزش و پرورش را مطرح کردید و... در این مدت شما یک استیضاح را هم از سر گذراندید. شما یکی از فرهنگیان با سابقه هستید. الان هم یک سال و نیم برای این وزارت خانه زحمت کشیدید؛‌ چه میزان از آن برنامه هایی که برایش به آموزش و پرورش آمدید و آن سیاست هایی که داشتید اجرا شد؟ ‌چه مقدار وسط راه اجراست و فکر می کنید چه میزانش ممکن است تا پایان سال چهارم دولت اجرایی نشود؟

ما همان اول، راهبرد کیفیت بخشی به آموزش و پرورش را اعلام کردیم. در سند تحول نظام آموزشی هم راهبرد اصلی همین کیفیت بخشی است. ذیل این راهبرد، برای مدیریت آموزش و پرورش پنج سیاست اعلام کردیم و هنوز پایبند به آن پنج سیاست هستیم. اقدامات خوبی انجام شد، اما هنوز آن سیاست ها به نتیجه نهایی و یا به انتها نرسیده است. یکی از این سیاستها،‌ سیاست ساماندهی نیروی انسانی است. روزی که وزارت خانه را تحویل گرفتیم حدود یک میلیون و 50 هزار نفر همکار فرهنگی داشتیم. ما بزرگترین دستگاه کشور به لحاظ همکاران فرهنگی و پرمخاطب ترین دستگاه کشور هستیم. 105 هزار مدرسه در سراسر کشور داریم. در روستاهایی حضور داریم که هیچ دستگاه دولتی دیگری وجود ندارد. پرچم جمهوری اسلامی بالای سر مدرسه ما هست و از دستگاه های دیگر در خیلی از جاها خبری نیست.

13 میلیون دانش آموز در مدارس، یک میلیون همکار فرهنگی، 26 میلیون اولیای دانش آموزان که مجموع اینها 40 میلیون نفر می شود؛ در واقع مخاطب مستقیم ما 40 میلیون نفر جمعیت کشور هستند. حالا اگر برادر، خواهر، عمه، خاله و دایی این بچه ها را هم حساب کنید همه جامعه می شود. هیچ وزارت خانه ای مخاطبی به این گستردگی ندارد. بنابراین این وزارت خانه با این حجم، این وسعت و حضور بیش از یک میلیون نفر همکار فرهنگی، نیاز به ساماندهی و بهسازی منابع انسانی دارد.

در آموزش و پرورش فضای آموزشی، تجهیزات، ‌بودجه، ‌مقررات آموزشی و .. همه موثرند، اما آنچه بیشتر از همه اینها تعیین کننده است معلم است. معلم ستون فقرات آموزش و پرورش است. ما به دنبال یک سیاست، بحث ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش را مبنا قرار دادیم و اقدامات خوبی هم انجام دادیم. در سال 93، 25 هزار همکار فرهنگی ما بازنشست شدند. امسال نیز 38 هزار نفر به سن بازنشستگی می رسند و از سیستم خارج می شوند. این در حالی است که نه در سال گذشته و نه امسال حتی یک نفر به نیروی انسانی ما اضافه نشده است. دانشجو - معلم هایی که در دانشگاه فرهنگیان از 3-4 سال پیش کار تحصیلشان را شروع کرده اند، هنوز دانشجو هستند و حتی مهر امسال هم وارد آموزش و پرورش نخواهند شد. با ساماندهی بقیه نیروی انسانی توانستیم مدارس را در مهر 93 بازگشایی کنیم.

با برنامه ریزی هایی که هشت ماه پیش یعنی از بهمن سال گذشته شروع کردیم، آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در سال 94 نیز داریم. این کار در حالی صورت می گیرد که تعداد دانش آموزان ما اضافه شده است. همین تعداد دانش آموزی که اضافه شده است 15 هزار نفر نیروی انسانی جدید می خواهد؛ ولی ما با استفاده بهینه از منابع و با افزایش بهره وری منابع انسانی تلاش کردیم و الحمدالله این تلاش جواب داد. این مسئله نیز از مصادیق تدبیر است که شعار دولت یازدهم است. در کنار ساماندهی نیروی انسانی، بحث بهسازی منابع انسانی در دستور کار قرار گرفت. اعتقاد داریم که نیروی انسانی هم به لحاظ کمّی باید ساماندهی شود و هم به لحاظ کیفی باید ارتقا پیدا کند، ‌اطلاعاتش به روز شود و توان پاسخگویی اش به نیاز دانش آموز افزایش پیدا کند.

بنابراین اولین برنامه ما که ساماندهی نیروی انسانی بود،‌ هم شروع شده،‌ هم نتیجه داده و هم ادامه دارد. یکی از سیاست های دیگر ما در مدیریت آموزش و پرورش، توسعه مشارکت است. آن چیزی که در جلسه رای اعتماد آبان ماه سال 92 اعلام کردیم این بود که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره این تعداد دانش آموز در این گستره جغرافیایی نیست. آموزش و پرورش باید از توان و پتانسیل سایر دستگاه ها و مردم و نهادهای مردم نهاد استفاده کند. در همین راستا اقدامات بسیار خوبی انجام می شود. ما با بیش از 20 دستگاه دولتی و غیردولتی موافقت نامه همکاری و تفاهم نامه امضا کردیم. تفاهم نامه ها برکات بسیار خوبی برای کشور و آموزش و پرورش داشتند. یکی از تفاهم نامه های ما با مناطق آزاد بود؛ 1.7 درصد دانش آموزان ما در مناطق آزاد درس می خوانند و تجهیز مدارس مناطق آزاد نیاز به اعتباراتی دارد که ما در اعتباراتمان این توان بالا را نداریم. مناطق آزاد آمدند و برای ما مدارس را تجهیز کردند،‌ تعمیراتش را انجام دادند و مناطق آزاد در خیلی از کارها به لحاظ مالی به ما کمک کردند. مدارس آبادان و خرمشهر 4 هزار کلاس درس دارد. دو سه ماه گذشته که به منطقه اروند در خوزستان رفته بودم، مناطق آزاد آنجا قبول کردند که این 4 هزار کلاس درس را کولر گازی بگذارند در حالی که ما خودمان قادر به این کار نبودیم.

در تامین زمین برای مسکن فرهنگیان در مناطق، استان ها و شهرستان هایی که زمین در اختیار این وزارت خانه است، تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم و الحمدلله در بعضی از استان ها و مناطق این زمین ها گرفته شد و دارد روی آنها کار می شود. تفاهم نامه های دیگر ما با وزارت ورزش و جوانان، وزارت صنعت معدن و تجارت و با معاونت علمی رییس جمهور بود.

با معاونت علمی چه تفاهمی داشتید؟

برای مثال 64 آزمایشگاه نانو توسط معاونت علمی رییس جمهور در پژوهش سراهای دانش آموزی ما نصب شده است. هر کدام از این آزمایشگاه ها 400 میلیون تومان هزینه اش می شود و ما واقعا در آموزش و پرورش قادر به تامین آن نیستیم. با سازمان محیط زیست نیز تفاهم نامه امضا کردیم و از امکانات خودمان و محیط زیست برای آموزش بچه ها در مباحث زیست محیطی استفاده کردیم. این یک بخشی از مشارکت بود؛ بخش دیگری از مشارکت توسعه مدارس غیر دولتی است. روزی که ما آمدیم، دانش آموزانی که در مدارس غیر دولتی درس می خواندند 8.5 درصد کل دانش آموزان ما را تشکیل می دادند، الان حدودا 11.2 درصد هستند. در همین مدت کوتاه توانستیم این درصد را افزایش دهیم. اعتقاد داریم که استفاده از توان بخش غیردولتی در ارائه خدمات آموزشی می تواند موثر باشد. یکی از سیاست هایی که در بحث توسعه مشارکت دنبال کردیم، خرید صندلی های خالی مدارس غیر دولتی بود. برای مثال موسس یک مدرسه ایجاد کرده است و خدمات ارائه می دهد، اما الان ظرفیتش خالی است. ما این ظرفیت خالی را با قیمت بسیار نازلی در همان سال 93 خریداری کردیم و با پرداخت دولت بیش از 40 هزار دانش آموز در مدارس غیر دولتی درس خواندند. این سیاست توسعه مشارکت همچنان ادامه دارد.

آخرین تفاهم نامه ای که ما امضا کردیم، با سازمان زندان ها بود. ما قبول کردیم که برای آموزش به زندانیان بی سواد و ادامه تحصیل زندانیان قبل از دیپلم کمک کنیم تا بتوانند ارتقا پیدا کنند. قبول کردیم که به فرزندان زندانیان که پدر و مادرشان در حبس هستند، خدمات مشاوره ای و خدماتی از این دست ارائه دهیم. توسعه مشارکت همچنان ادامه داد و ما از این موضوع خیلی بهره بردیم. مشارکت با حوزه علمیه و مدرسه عالی شهید مطهری و سازمان تبلیغات اسلامی برای توسعه مدارس معارف اسلامی اقدامات خوبی بود که انجام دادیم.

در قانون اساسی آمده است تحصیل در آموزش و پرورش باید از اول تا آخر رایگان باشد؛ در بحث مشارکت، انتقادی که به ماهیت آموزش و پرورش وارد است و زیاد می بینیم که مردم آن را مطرح می کنند، همین مسئله است. شما بحث مشارکت را مطرح کردید و این که الان حدود سه درصد مدرسه غیر دولتی افزایش داشته است. این با ماهیتی که مبنی بر رایگان بودن تحصیل برای همه وجود دارد ، مغایرت دارد. به این تناقض چطور می شود پاسخ داد؟ چهارسال دیگر می گویند دولت یازدهم پولی بودن و غیر دولتی بودن تحصیلی را که رایگان بود سه درصد افزایش داد و این جز عملکرد دولت می شود.

اینجا یک خلط موضوع شده است. مدارس دولتی ما وجود دارد و دانش آموز مخیر است که در مدرسه دولتی درس بخواند و یا غیردولتی. زمانی است که شما تمام مدارس دولتی را کلا جمع می کنید و می گویید که همه بروند در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند و شهریه بدهند؛ در این صورت این فرمایش شما درست است. در حالی که در همه مناطقمان مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد و مردم انتخاب می کنند. بنابراین هیچ مغایرتی با اصل 30 قانون اساسی ندارد. وقتی می گوییم تحصیل رایگان است؛ ‌این به این معنا نیست که از صفر تا صد خدمات آموزشی باید توسط دولت انجام شود. دولت می تواند خرید خدمات آموزشی کند. کاری که ما سال قبل کردیم و امسال هم در بودجه سال 94 پیش بینی شده است و مجلس محترم هم تصویب کرده است. اگر تراکم کلاس در یک مدرسه شهری بالاست و برای مثال یک کلاسی 40 نفر دانش آموز دارد، می توانیم ده نفر از این 40 نفر را از این کلاس پرتراکم کم کنیم و به مدرسه غیردولتی‌ای بفرستیم که دو خیابان آن طرف تر هست و پولش را دولت بپردازد. این نکته خیلی ظریف است. در برخی از روزنامه ها و سایت ها نوشته شده است آموزش و پرورش افرادی را به مدارس غیر انتفاعی فرستاده و آنها را وادار به پرداخت شهریه کرده است. در حالی که اینطور نیست و کل هزینه اش را ما خودمان پرداخت کردیم. سالی که گذشت حدود 180 هزار نفر از این طریق سر کلاس رفتند و اولیایشان ریالی هم پرداخت نکردند. بنابراین سیاست خرید خدمات آموزشی توسط دولت یک سیاست پذیرفته شده در دنیاست. این چیزی نیست که ما از خودمان درآورده باشیم. هیچ مغایرتی هم با تحصیلات رایگان و اصل 30 قانون اساسی ندارد.

اعلام می شود آموزش و پرورش نیروی مازاد دارد. از طرف دیگر آزمون استخدامی هست و از سویی اعلام می کنید که امسال 38 هزار نفر بازنشسته می شوند. در ماجرای نیروی انسانی یک تناقض وجود دارد. ماجرای نیروی مازاد،‌ آزمون استخدامی و بازنشسته ها را توضیح می دهید؟

به نکته مهمی اشاره کردید؛ نیروی انسانی ما خوب توزیع نشده است. در برخی از مناطق با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم. در این تورم سه عامل برای ما مهم است؛ یکی جنسیت. من که نمی توانم یک خانم معلم را بفرستم در یک دبیرستان پسرانه درس بدهد. پس جنسیت مهم است. یکی رشته؛ نمی توانیم معلم ادبیات فارسی را بفرستیم به بچه ها ریاضی درس دهد. یکی دیگر هم موقعیت جغرافیایی است؛ نمی توانم معلمی را که در تهران اضافی است به بشاگرد هرمزگان بفرستم و بگویم برو آنجا درس بده. این سه عامل نیروی انسانی باعث شده است که ما در بعضی از جاها با تراکم نیرو و در برخی از جاها با کمبود نیروی انسانی مواجه شویم. علتش این است که در سال های قبل افرادی را از یک جایی برای یک جای دیگر استخدام کرده اند. خاطرم می آید سال 64 که من معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش بودم یک سفر به گاوبندی در استان هرمزگان رفته بودم؛ شب مهمان یک تعدادی از معلم هایی که آنجا درس می دادند و در یک خانه با هم زندگی می کردند بودم. آنها معلمین گیلانی بودند. از استان گیلان برای هرمزگان استخدام شده اند. کسی که از گیلان به هرمزگان استخدام شده است بالاخره یا با ضابطه، یا با رابطه و یا هر برنامه دیگری خودش را به گیلان منتقل می کند. نتیجه این که حالا هرمزگان همچنان کسری نیرو و گیلان نوعی تورم دارد. در شهر تهران ما در متوسطه دو هزار و 300 نفر نیروی خانم اضافه داریم. در حالی که هر کدام از این خانم ها اگر امکان بود که بروند در یک منطقه محروم؛‌ آن منطقه از محرومیت خارج می شد؛ اما نمی توانند بروند. روز جمعه لار بودم؛ با روسای آموزش و پرورش شش منطقه جنوب استان فارس جلسه داشتیم. یک رییس منطقه می گفت اگر ما یک دبیر فیزیک داشته باشیم مشکلمان حل است. یعنی یک شهرستان و یک منطقه آموزشی یک دبیر فیزیک خانم داشته باشد مشکل دبیرستان هایش حل می شود و ندارد. نیروی انسانی ما خوب توزیع نشده است. چینش نیروی انسانی حساب شده نبوده است. نیروی انسانی بومی استخدام نشده و عوارض اینها امروز به ما رسیده است.

یکی از مشکلاتی که ما همیشه در تابستان با آن مواجه هستیم نقل و انتقال است. همین حالا می توانم نامه هایی که دیروز به من دادند نشان دهم که چه تعداد آن مربوط به نقل و انتقال است. نقل و انتقال نیروهایی که بومیِ جای دیگری هستند و در جای دیگر مشغول به کارند. ما صراحتا اعلام کردیم که کشور را به بوم هایی تقسیم می کنیم و از این به بعد برای دانشگاه فرهنگیان و استخدام های آموزش و پرورش از هر بوم برای همان بوم می گیریم. جوانی که می خواهد جذب دانشگاه فرهنگیان شود اگر اهل بوم هست برای همین بوم پذیرش می شود. ما این سیاست را از سال قبل شروع کردیم. پارسال پذیرشمان بر همین مبنا بوده است و امسال هم که دارند رشته انتخاب می کنند و می خواهند برای سال تحصیلی جدید وارد دانشگاه فرهنگیان شوند، بر همین مبناست.

مجوز 50 هزار نفر استخدام که اخیرا اعلام کردیم و 27 شهریور ماه آزمونش برگزار می شود هم همینطور است. ما قصد داریم بحث نیروی انسانی مان را مبنایی حل کنیم. در خیلی از جاها سهمیه استخدامی نداریم. چون با تورم مواجه بودیم. یعنی با این استخدام هایی که به این شکل انجام می دهیم و با پذیرش دانشگاه فرهنگیان، به جاهایی سهمیه می دهیم که مشکل کمبود نیروی انسانی داشته باشند. سهمیه به جاهایی که با تورم نیروی انسانی مواجه هستند، نمی دهیم. اجازه می دهیم که ظرف 4 الی 5 سال آینده نیروهای مازاد این مناطق که بازنشسته می شوند به یک تعادلی از لحاظ نیروی انسانی برسند.

یکی از برنامه های شما این بود که برای اقتصاد آموزش و پرورش یک معاونت اقتصادی درست کنید. باور عموم این است که آموزش و پرورش بودجه‌خوار است و هر چقدر بودجه به آن بدهند راهی برای خرج کردنش دارد. در سال گذشته هم عدد بزرگی را علاوه بر بودجه مصوب گرفته بود. امسال هم همین اتفاق می افتد. سیاستی که برای اقتصاد آموزش و پرورش داشتید به نتیجه رسید؟

ما همچنان موضوع را منتفی ندانستیم؛ اما ضوابط دولت و کشور طوری است که هر وزارت خانه ای یک تعداد معاون بیشتر نمی تواند داشته باشد. اگر بخواهیم یک معاونت جدید ایجاد کنیم باید مجوزهای لازم را بگیریم و مراحلی دارد که دنبالش هستیم. به موازات معاونت اقتصادی که دنبالش بودیم، یک مشاور اقتصادی به کار گرفتیم. اتفاقا این طرح های افزایش بهره وری در آموزش و پرورش حاصل این حرکت است. چند ماه پیش که یک جشنواره بهره وری در کشور برگزار شد؛‌ وزارت آموزش و پرورش تنها وزارت خانه ای بود که تندیس و لوح وزارت خانه برتر در افزایش بهره وری را گرفت. راه بهره‌ور شدن یا حداقل یکی از راه های بهره‌ور شدن وزارت خانه ای که حدود 99 درصد بودجه اش را حقوق پرداخت می کند؛ ساماندهی نیروی انسانی است که من در سیاست ها اعلام کردم. ساماندهی نیروی انسانی، نه یک ضرورت که یک امر واجب در آموزش و پرورش است که الحمدلله در آن توفیقاتی داشتیم. در تامین منابع در آموزش و پرورش علاوه بر منابع دولتی اقدامات خوبی انجام دادیم. روزی که دولت را تحویل گرفتیم در آموزش و پرورش، ‌سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 9.1 درصد بود. ظرف همین دوسال ما سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت را از این میزان به 11.2 درصد افزایش دادیم. یعنی سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت را 2.1 درصد افزایش دادیم. این درصد برای دو سال نسبت خیلی خوبی است. دو تا پیام دارد یکی این که ما به عنوان آموزش و پرورش پیگیر قضیه هستیم و دوم این که دولت هم به اهمیت آموزش و پرورش اعتقاد داشته است و به ما کمک کرده است. از سوی دیگر ما به دنبال خلق منابع جدید غیر از دولت هستیم. توسعه مشارکت و توسعه مدارس غیر دولتی در واقع یک نوع خلق منابع جدید برای آموزش و پرورش است. یک کار دیگری که دنبال کردیم و به نتیجه رسید رسوب پول ما در بانک بود. تصور کنید که حدودا در ماه 1700 -1800 میلیارد تومان به همکارانمان حقوق می دهیم. همه که همان روز اول نمی روند حقوقشان را بگیرند و در واقع این مبلغ یک رسوبی در نظام بانکی دارد. ما با بانک ملی که بانک عامل ما برای پرداخت حقوق است وارد مذاکره شدیم و با تفاهم نامه ای که امضا کردیم قرار شد هزار و 200 میلیارد تومان بانک ملی اعتبار برای پرداخت وام کم بهره به همکاران ما اختصاص دهد. بنابراین موفق شدیم در سال گذشته به بیش از 240 هزار کارمند آموزش و پرورش نفری پنج میلیون تومان وام با بهره 12 درصد بدهیم. این کار همچنان ادامه دارد و با بازپرداختی که صورت می گیرد افراد دیگری می توانند وام بگیرند. این حاصل آن مطالعاتی است که مشاوره اقتصادی دنبال کرده است. مورد دیگر بحث تغییر کاربری زمین های آموزش و پرورش از تجاری به اداری که بر خیابان است. اینها برنامه هایی است که هنوز به نتیجه عملی نرسیده، اما مقدماتش فراهم شده و قوانینش در مجلس به تصویب رسیده است. درست است موضوع معاونت اقتصادی هنوز شکل نگرفته است اما از راه های دیگر دارد انجام می شود. البته موضوع معاونت هم نفی نمی شود و انشالله موانعش برطرف می شود.

در مورد وضعیت معیشتی معلمان و بیمه طلایی معلمان هم توضیح دهید و این که چرا با جمعیت گسترده ای که فرهنگیان دارند، بانک فرهنگیان راه اندازی نشده است. شایعاتی هست مبنی بر این که خیلی ها مخالف بانک فرهنگیان هستند.

در رابطه با وضعیت معیشتی؛ یکی از برنامه هایی که دنبال کردیم این بودکه با صرفه جویی در آموزش و پرورش حقوق همکاران را به تدریج ترمیم کنیم. ساماندهی نیروی انسانی که سال 93 انجام شد برای ما هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشت و این هزار میلیارد تومان به خزانه دولت برگشت داده نشد. البته در داخل وزارت خانه صرف فعالیت های دیگر شده است؛ از جمله پرداخت فوق العاده شغل به معلمین ابتدایی. از دی ماه 93 حدود 20 درصد به فوق العاده شغل معلمین ابتدایی اضافه کردیم. از اول فروردین امسال نیز برای بقیه همکاران فرهنگی فوق العاده را اضافه کردیم. از اول تیرماه برای معلمینی که در مناطق مرزی خدمت می کنند، حق نوار مرزی را دایر کردیم. حقی که مدتها مسکوت مانده بود و همه دستگاه ها اجرا می کردند و ما اجرا نمی کردیم. افزایش مرخصی زایمان همکاران فرهنگی از 6 ماه به 9 ماه؛ رقم بالایی از نیروهای ما خانم هستند و ما توانستیم افزایش مرخصی زایمان را از آبان و آذرماه برقرار کنیم.

در آخرین جلسه سال 93 در 27 اسفند ماه مصوبه خوبی مبنی بر رتبه بندی معلمان از دولت گرفتیم. این که معلمان را براساس شاخص هایی که متناسب با وظیفه معلمین هست رتبه بندی کنیم تا بر اساس رتبه ای که قرار می گیرند افزایش حقوق داشته باشند. هم باعث می شود انگیزه معلمان ما افزایش پیدا کند و هم به هر حال برای این که در رتبه بالاتر قرار بگیرند تلاش بیشتری می کنند و این تلاش بیشتر مهارت ها و شایستگی های حرفه ای شان را افزایش می دهد.

برای سال 94، طبق همین مصوبه هزار و 350 میلیارد تومان علاوه بر بودجه آموزش و پرورش برای این کار تصویب شده که از اول مهر ماه 94 اجرا می شود. برای این که بتوانیم رتبه بندی را برای سال آینده هم اجرا کنیم دولت برای سال 95 سه هزار و 500 میلیارد تومان تصویب کرده است. از سال 96 در بحث رتبه بندی براساس سند تحول، تحول بزرگی صورت خواهد گرفت که اینها گام هایی است برای کاهش فاصله حقوق معلم و سایر کارکنان دولت. این یکی از موارد اعتراض معلمین است و ما هم در خیلی از زمینه ها به آنها حق می دادیم. آنها می گفتند که ما از فقر ناراحت نیستیم؛ از فرق ناراحت هستیم. درست هم می گفتند به هر حال این تبعیض در پرداخت ها باید به تدریج در یک بازه زمانی معقولی کم شود و الحمدالله هم دولت کمک هایی داشته است و هم ما تلاش هایی داشتیم.

بیمه طلایی چطور؟ معلمان خیلی گلایه می کنند.

در رابطه با بیمه طلایی هم می دانید که در سال 91 وضعیت اقتصادی کشور بهم ریخت. در همان سال هم بحث بیمه طلایی دیگر کیفیت قبل خودش را نداشت. ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم از دولت قبل یک بدهی به بیمه ایران، که بیمه گر قضیه بوده است، داشته ایم. همین الان که با شما صحبت می کنم قریب 400 میلیارد تومان ما به بیمه ایران بدهکاریم. بیمه ایران با اینکه آمادگی خودش را برای ادامه کار اعلام کرده بود دیگر ادامه نداد و از سوی بیمه گر دیگری کار را ادامه دادیم. خودمان هم خیلی از خدماتی که ارائه شده راضی نیستیم. یک خدماتی را 3 -4 ماه است به روش صندوقی به طور آزمایشی داریم اجرا می کنیم؛ به این صورت که همکار فرهنگی به مراکز درمانی مراجعه می کند فاکتور می آورد و در ظرف دو الی سه هفته مبلغش دریافت می کند. اگر این روش جواب دهد که تا به حال بالنسبه رضایت بخش بوده است، این روش را ادامه می دهیم تا کارها روان تر پیش برود.

یک کار خوب دیگری که انجام دادیم این بود که برخی از همکاران فرهنگی به دلیل بیماری های صعب العلاج ناچار می شوند به شهرهای دیگر از جمله تهران،‌ شیراز،‌ تبریز، یزد و برخی از مراکز استانها که امکانات پزشکی بالایی دارند، سفر کنند. در برنامه مان هست که 10 مرکز برای اسکان همکاران فرهنگی ایجاد کنیم که تا به حال شش مرکز ایجاد کرده ایم. همکاران در این مراکز اسکان پیدا می کنند و خدماتی به آنها ارائه داده می شود تا بتوانند دوره درمانشان را دنبال کنند. اینها همه اقداماتی است که در بخش درمانی صورت گرفته است. بانک سرمایه هم بانک فرهنگیان است.

سود این بانک به جیب فرهنگیان می رود؟

سهام دار عمده این بانک، آموزش و پرورش است و چون ما سرمایه‌دار عمده اش هستیم می توانیم در تصمیمات بانک موثر باشیم. من از سال های پیش در جریان شکل گیری این بانک بوده ام. بانک سرمایه در واقع یکی از زیر مجموعه های صندوق ذخیره فرهنگیان است و منافع آن در اختیار آن صندوق قرار می گیرد و آن صندوق هم برای معلم هاست. سهام داران صندوق ذخیره فرهنگیان در واقع معلم ها هستند. این بانک مشکلاتی داشت که ما تحویل گرفتیم و هنوز هم بعضا مشکلاتی از قبل دارد که در حال جبرانش هستیم.

سال هاست که معلم ها مشکل دارند. معلم ها قشری نیستند که زندگی لوکس بخواهند. قشر ساده ای هستند که زندگی ساده ای می خواهند، اما بی دغدغه. چرا تا به حال هیچ دولتی نتوانسته است مشکلات معلم ها را برطرف کند. آن زندگی ساده ای که دارند کمی بهتر شود و نتیجه اش این شود که معلمی شغل جذابی شود و رتبه صد، کنکور دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کند نه رتبه بالای هزار.

پاسخ به این سئوال ابعاد مختلفی دارد ولی به نظر می رسد گیر اصلی اش این است که یک مشکل نگرشی در تصمیم گیرندگان کشور وجود داشته است. آن مشکل نگرشی این است که آموزش و پرورش یک دستگاه هزینه ای است. شما در صحبت هایتان به این مسئله اشاره داشتید. آموزش و پرورش تا وقتی که در ذهن و دل تصمیم گیرندگان اصلی کشور به عنوان یک دستگاه سرمایه ای دیده نشود؛ این مشکل را دارد. الحمدالله مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه امسال فرمایشات بسیار خوبی داشتند و فرمودند در این دستگاه هر گونه هزینه ای که بشود، یک نوع سرمایه گذاری است. ما بچه ها را تربیت می کنیم و این بچه ها سرمایه های آینده کشور هستند. نسبت به قبل دارد این ذهنیت به تدریج جا می افتد که آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه ای است. اگر همین یک جمله یقین بشود، مشکلات ما به تدریج حل می شود. آن کشورهایی که وضعیت آموزش و پرورششان بهتر از ماست به این یقین رسیده اند. احساس خودم این است که به تدریج دارد زمینه هایی در مسئولین کشور شکل می گیرد که به این نگرش که نگرش بسیار مهمی است برسند. چرا که نگرش ها رفتار را سامان می دهد،‌ وقتی من می خواهم منابع در اختیار بگذارم اگر نگرشم این باشد که آموزش و پرورش مهم ترین دستگاه است منابع بیشتری در اختیارش می گذارم.

یک سمیناری امسال در کره جنوبی بود و با حضور وزاری آموزش و پرورش تمام دنیا برگزار شد و یکی از بحث ها آموزش در سال 2030-2015 بود. آنجا همه مسئولین دنیا چه آموزش و پرورش، چه سازمان ملل و چه یونسکو نگرششان این بود که راه توسعه یافتگی کشورها از مسیر آموزش می گذرد. پیشنهادشان این بود که سهم آموزش از GDP تا سال 2030 به 5-6 درصد برسد. یا سهم آموزش از بودجه دولت به حدود 25 درصد برسد. سهمی که ما زور زدیم و فعلا به 2/11 درصد رسیده است. داریم در برنامه ششم توسعه تلاش می کنیم. اگر بتوانیم احکام اینچنینی در برنامه ششم توسعه پیش بینی کنیم به نظر می رسد که وضعیت آموزش و پرورش رو به بهبود باشد. ضمن این که آموزش و پرورش باید در به کار گیری روش های اجرای آموزش هم تجدیدنظر کند. کما این که ما شروع کردیم؛ خرید خدمات آموزشی،‌ توسعه بخش غیر دولتی، توسعه مشارکت،‌ استفاده از امکانات سایرین برای آموزش؛ اینها هم باید به کمک منابع بیایند. افزایش منابع تا یک حدی برای دولت ها امکان پذیر است و برای بقیه اش باید به سراغ افزایش بهره وری که توامان است، برویم.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آغاز سالتحصیلی در سیرجان

مشاور وزیر آموزش و پرورش، گفت: برای فعالیت های ویژه که پنجشنبه ها امکان اجرای آن در مدارس وجود دارد پیشنهاد می شود تا از معلمانی که وقت آزاد دارند، استفاده شود.

به نقل از مهر:محمد فاضل درباره بازگشایی پنجشنبه های مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: سال تحصیلی ۹۴-۹۵ همان ۲ هزار مدرسه ای که سال گذشته طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه را اجرا کردند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی افزود: هنوز در ارزیابی نهایی و پژوهش اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب به نتیجه نرسیده ایم.

مشاور وزیر با عنوان این مطلب که سیاست آموزش و پرورش دادن اختیار به مدیران مدرسه است، ادامه داد: اجرای این سیاست موجب می شود تا مدیران با مشورت اولیای مدرسه تشخیص دهند آیا مدرسه پنجشنبه ها باز باشد یا خیر و چه فعالیت هایی انجام شود که اجرای این سیاست یکی از آرزوهای وزیر نیز هست.

فاضل در پاسخ به این پرسش که از نیروهای مازاد دوره متوسطه دوم در طرح یک روز با نشاط در پنجشنبه ها استفاده می شود، بیان کرد: این اقدام یکی از راهکارهای آموزش و پرورش است و پیشنهاد می شود تا برای فعالیت های ویژه که در پنجشنبه ها امکان اجرای آن وجود دارد از معلمانی که وقت آزاد دارند استفاده شود.

همچنین حمیدرضا کفاش پیش از این گفته بود، یک روز با نشاط در سال تحصیلی جاری در روزهای پنجشنبه‌ به صورت آزمایشی در حدود دو هزار مدرسه اجرا شد که تنها مشکل این طرح تامین اعتبارات لازم بود. گزارش نهایی در این خصوص را به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه کرده‌ و درخواست کردیم این طرح با افزایش سه برابری در سطح ۶ هزار مدرسه برگزار شود مشروط به اینکه اعتبار لازم در ابتدای اجرای طرح به مدارس تزریق شود. اگر اعتبار لازم تامین نشود، ممکن است در این خصوص تجدیدنظر کنیم.

طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس از ۲۰ فروردین سال ۹۰ در دبستان‌هایی که امکان تعطیلی در روزهای پنج‌شنبه را داشتند به صورت آزمایشی اجرایی شد و در پایان سال، آموزش و پرورش در دولت دهم اعلام کرد به دلیل استقبال خانواده ها این طرح در مهر ماه ۹۱ در تمام دبستان‌های کشور به صورت سراسری اجرا شود. همچنین در تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه نیز که یک‌نوبته بودند و امکان تعطیلی پنج‌شنبه مدارس را داشتند، این طرح اجرا شد.

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش خبر از لغو تعطیلی پنج شنبه ها و جایگزینی روز بدون کیف و کتاب داد و طی طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنج شنبه، سال گذشته این طرح در ۲ هزار و ۱۵۱ مدرسه ابتدایی به صورت پایلوت اجرا شد.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیرآموزش و پرورش گفت: مشکلات معیشتی معلمان از دغدغه های این وزارتخانه است که با دستور رییس جمهوری و همکاری مجلس شورای اسلامی رفع می شود.

به نقل از ایرنا:علی اصغر فانی  با بیان اینکه تلاش می شود در یک بازه زمانی مشخص این تبعیض ها را به حداقل برسانیم، اظهارداشت: وضعیت معیشتی معلمان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال بررسی است.
وی افزود: در این زمینه به مسوولیت حجت الاسلام ابوترابی فر نایب رییس مجلس شورای اسلامی و دیگر نمایندگان جلسه غیرعلنی برگزار شد که نتیجه آن تشکیل یک کمیته مشترک میان مجلس، وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت برای یافتن راه حل مناسب جهت مسایل فرهنگیان بود.

** بهسازی منابع انسانی
وزیر آموزش و پرورش بهسازی منابع انسانی را جزء سیاست های جدی این وزارتخانه دانست و افزود: امسال کتاب های درسی پایه پنجم دوره دوم ابتدایی و پایه نهم دوره متوسطه کاملا جدید است و نیروی انسانی باید برای آموزش این کتاب ها آموزش ببیند و اطلاعات خود را به روز کنند و همزمان با سال تحصیلی این آموزش ها انجام خواهد شد.
فانی افزود: در عین حال بهسازی منابع انسانی جزو اهداف این وزارتخانه است و در حقیقت نیاز به بروز رسانی اطلاعات از اولویت های بکارگیری فرهنگیان در مدارس است.

**نقل و انتقال معلمان
وی با بیان اینکه در مدت چهار یا پنج سال آینده به ساماندهی خوبی خواهیم رسید گفت: یکی از سیاست های آموزش و پرورش دولت یازدهم بحث بومی گزینی است که طی سال های گذشته نیرو از یک منطقه و استان جذب و در استان و منطقه دیگربه کار گرفته شده و اکنون این رویه از مشکلات بحث برانگیز انتقال و جابجایی این دسته معلمان است.
فانی گفت: سیاست بومی گزینی با هدف ایجاد توازن نیروها از سال گذشته در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و تلاش شده نیروی استخدامی متعلق به همان منطقه باشد و به این ترتیب درخواست انتقال و جابجایی کاهش یافت.

** توسعه مشارکت ها
وزیر آموزش و پرورش به بحث توسعه مشارکت ها اشاره و اظهارداشت: اکنون با 13 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه 750 منطقه آموزشی مشغول تحصیل هستند که در عمل با توجه به جمعیت 26 میلیون نفری والدین دانش آموزان، با 40 میلیون مخاطب مستقیم مواجه هستیم و لذا اداره چنین گستره جمعیتی از توان یک وزارتخانه خارج است و باید برای جلب مشارکت دیگران تلاش کرد.
فانی با بیان اینکه حضور دانش آموزان در مدارس غیردولتی از هشت درصد طی دوسال گذشته به بیش از 11درصد افزایش یافته، افزود: البته این روند ملاکی برای محدود ساختن توسعه مشارکت ها به سمت مدارس غیردولتی نخواهد بود، بلکه با وزارتخانه و سازمان های دیگر تفاهم نامه های خوبی برای استفاده همه مدارس از امکانات آنها به امضا رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کوچک ترین تصمیم این وزارتخانه کل جامعه را متاثر می کند ، گفت: ارتباط 13 میلیون دانش آموز با مدرسه و 26 میلیون نفر از والدین با اولیاء مدرسه و همکاری یک میلیون معلم با این وزارتخانه سبب شده که این وزارتخانه با یک جامعه 40 میلیونی کشور سر و کار داشته باشد.

** بودجه مدارس موجب بالارفتن بهره وری می شود
فانی اظهارداشت: یکی از سیاست های این وزارتخانه که تاکنون عملی نشده عملیاتی کردن بودجه آن است و لذا با عملیاتی کردن این بودجه که تا کنون به علت نیاز به یک سری از پیش نیازها محقق نشد می توان سطح بهره وری را در حوزه تعلیم و تربیت به طور چشمگیری افزایش داد.

**حضور بیش از سه میلیون دانش آموز در المپیاد مدارس
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد پرورشی این وزارتخانه گفت: از سال پیش المپیادهای درون مدرسه ای را فعال کردیم و تاکنون بالغ بر سه میلیون دانش آموز در این رویداد علمی شرکت کرده اند.
وی تصریح کرد: در همین راستا، فعال کردن دارالقرآن ها در مدارس و طرح حفظ موضوعی آیات قرآن کریم نیز برای نخستین بار از سوی این وزارتخانه در دولت یازدهم اجرا شد.

**سند تحول بنیادین نظام آموزشی
فانی درباره علل اجرای کند طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در کشور تصریح کرد: این سند، یک سند بالادستی و مهم است که تدوین و تصویب آن ده سال به طول انجامیده و برای عملیاتی کردن این سند باید سه مرحله را طی کرد که مرحله اول آن تدوین و تصویب بود که انجام شد، مرحله دوم تدوین نقشه راه اجرای سند می باشد که به فراموشی سپرده شده بود و مرحله سوم اجرای طرح است.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش سال گذشته نقشه تدوین راه سند را آماده کرد و هم اکنون این وزارتخانه آماده ورود به مرحله سوم یعنی اجرا است که در این نقشه راه گفته شده طی پنج سال و از سال 94 تا 99 که زمان اجرای برنامه ششم توسعه است چه اقداماتی باید برای تحول نظام آموزش و پرورش انجام شود و هر اقدام نیازمند چه پیش نیازهایی دارد.

**ارتقای مدیریت مراکز آموزشی
فانی به بحث ارتقاء سطح مدیریت آموزشگاه ها اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه باید هم در بعد توانمندی و هم در بعد اختیاراتش تقویت شود که البته هم اکنون در این زمینه میان مدارس اختلافات زیادی وجود دارد و برای این منظور در سال گذشته و برای ارزیابی عملکرد اولیای مدارس اجرای طرح تعالی در شش هزار مدرسه به امضا رسید.

** راه اندازی 6500 دارالقرآن در مدارس
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دایرکردن شش هزارو 500 دارالقرآن در مدارس کشور گفت: از سال گذشته این دارالقرآن ها در مدارس سراسر کشور راه اندازی شد و هدف از این طرح حفظ موضوعی آیات قرآن توسط دانش آموزان بود که از سوی دولت یازدهم اجرایی شد.

** افزایش پوشش پیش دبستانی ها
فانی درباره توسعه آموزش پیش دبستانی ها گفت: در سال گذشته با اولویت مناطق محروم، پوشش پیش دبستانی ها به حدود 55 درصد رسید که تا پیش از این، این میزان حدود 38 درصد بود.

** بیمه طلایی فرهنگیان
وی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان اظهارداشت: این بیمه در دو سال اول خود وضع خوبی داشت اما از سال 90 که وضعیت اقتصادی دولت دچار مشکل شد ، بیمه طلایی فرهنگیان نیز با مشکلاتی مواجه شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در گذشته با بیمه ایران قرارداد داشتیم که به علت بدهی های گذشته خود نتوانستیم قراردادمان را با این بیمه ادامه دهیم و با بیمه دیگری برای ادامه کار قرارداد منعقد شد.
وی گفت: قرارداد با بیمه های دیگر تجربه خوبی نبود و در حال حاضر بیمه طلایی فرهنگیان در قالب یک صندوق و با صدور چک براساس مدارک پزشکی فعالیت می کند.

** 200 میلیارد تومان طلب آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش در باره دریافت هزینه ثبت نام در مدارس دولتی به عنوان ساماندهی مدارس، گفت: سال گذشته در بودجه آ موزش وپرورش 200 میلیارد تومان از محل فروش گاز، به عنوان سرانه مدارس اختصاص یافت که هنوز در اختیار این وزارتخانه قرارنگرفته و ازاین رو بودجه تصویبی برای آموزش 13 میلیون دانش آموز کفایت نمی کند و طبیعتا نیازمند کمک خانواده ها هستیم.
فانی تاکید کرد: همواره از سوی این وزارتخانه اعلام شده که دریافت پول نباید شرط ثبت نام باشد و در صورت وقوع چنین مسایلی با متخلفین برخورد می شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه سالانه برای هر دانش آموز گفت: این رقم برای هر دانش آموز، بدون محاسبه هزینه های ثابت یک میلیون و 850 هزار تومان برآورد شده است.
وی اظهارداشت: اگر در کنار این هزینه ها ، خانواده ها هم مقداری به مدارس کمک کنند به معنای نفی تحصیلات رایگان نیست و چنانچه خانواده ای مایل به کمک نباشد هیچ اجباری در کار نیست.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی چندی است در محافل خبری و مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شده، موضوعی که ردپای آن در وزارت آموزش و پرورش نیز دیده می شود.

به نقل از ایرنا:نظرات متفاوتی درباره عدم یا بکارگیری افراد بازنشسته به صورت قرار دادی در دستگاه های دولتی مطرح می شود و هر کس از دیدگاه خود و با استناد به برخی مواد قانونی و از جمله فرمایشات مقام معظم رهبری این مساله را مورد تحلیل قرار می دهند.
در وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با حدود 13 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی این حساسیت بیشتر به چشم می خورد زیرا با تعلیم و تربیت آینده سازان این کشور در ارتباط است.
از یک سو برخی کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند که استفاده از بازنشستگان از آنجا که کار تعلیم و تربیت ظرافت و توانایی ویژه معلمان را می طلبد، به این عرصه آسیب جدی وارد می سازد.
این دسته از کارشناسان بر این باورند که معلم پس از سال ها تدریس دیگر توانایی لازم برای اداره کلاس و دست و پنجه نرم کردن با دانش آموزان را ندارد و به طور طبیعی این امر موجب افت تحصیلی خواهد شد.
اما در آن سوی قضیه کارشناسانی هم هستند که اعتقاد دارند از آنجا که نیروهای بازنشسته با چندین سال سابقه کار و تدریس و آشنایی با جزییات و نحوه آموزش، منبع عظیمی از آموخته ها هستند می توانند در فرآیند تعلیم و تربیت راهگشا باشند.
اما در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی، چند روز قبل به دو فوریت طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگی رای مثبت دادند، طرحی که موافقان هدف آن را بکارگیری جوانان می دانند و مخالفان می گویند به دنبال مختل کردن کار دولت است.
بر اساس این مصوبه هرگونه بکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات ، بازخرید یا بازنشسته شده و یا می شوند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به استثناء مقامات موضوع ماده 71 قانون خدمات مدیریت کشوری که شامل (روسای سه قوه، معاون اول رییس جمهور، نواب مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان رییس جمهور، استانداران، معاونان وزرا، سفرا) و نیز ایثارگران ، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 80 درصد و بالاتر در دستگاه های اجرایی، موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری یا هر دستگاهی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می کند، ممنوع و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به آنان ممنوع شد.
همچنین بر اساس تبصره 1 این طرح، افرادی که برخلاف مفاد این قانون به کارگیری شده اند ، ظرف مدت 60 روز از تاریخ تصویب این قانون، باید سمت و پست خود را ترک کنند و هرگونه پرداخت تحت هر عنوان به آنان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.
در تبصره 2 این ماده واحده نیز آمده است: کارکنان و اعضای هیئت مدیره مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز مشمول این قانون هستند.
بر اساس تبصره 3 این مصوبه تمامی قوانین و مقررات عام مغایر این حکم و ماده 41 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 84/8/15 و ماده 91 قانون استخدام کشوری مصوب 1345/3/31و بند 3 (ب) ماده 65 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389/10/15 در خصوص دستگاه های اجرایی نسخ می شود.

* بکارگیری بازنشستگان به فرآیند تعلیم و تربیت آسیب می زند
عضو کانون صنفی معلمان از مخالفان استفاده از بازنشستگان در آموزش و پرورش معتقد است که بکارگیری نیروهای بازنشسته در آموزش و پرورش که توانی برای تدریس ندارند و رها کردن نیروهای باتجربه با سابقه کار 10 تا 15 سال، به طور قطع به فرآیند تعلیم و تربیت آسیب وارد می کند.
محمدرضا نیک نژاد در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: هر چند استفاده از نیروهای بازنشسته به نفع دولت است؛ زیرا صرفا به پرداخت حق التدریس قناعت می کند، اما این مساله با رویکرد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کیفی سازی آموزش مغایرت دارد.
وی که سابقه 25 سال خدمت در آموزش و پرورش دارد، توضیح داد: این وزارتخانه به بهانه تعدیل نیرو ، افراد با تجربه را به کار نمی گیرد؛ در عین حال از افراد بازنشسته ای استفاده می کند که دیگر حال و حوصله آموزش و تدریس ندارند.
عضو کانون صنفی معلمان با بیان اینکه آموزش و پرورش از یک سو اعلام می کند 50 هزار نیروی مازاد دارد و از سوی دیگر افراد بازنشسته را به کار می گیرد، اظهار کرد: تناقض گویی و پیچیدگی در این رابطه بسیار است.
نیک نژاد افزود: در شهرهای بزرگ و حتی متوسط ، تراکم دانش آموز وجود دارد به عنوان مثال در برخی مدارس کرج تعداد دانش آموزان دوره ابتدایی در هر کلاس به 45 نفر نیز می رسد اما این تراکم در مناطق روستایی مشاهده نمی شود.
وی یادآورشد: وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که با بازنشسته شدن 25 هزار نفر در هر سال در مدت 10 سال آینده 250 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته شده و در این شرایط 33 درصد به حقوق فرهنگیان اضافه می شود.
کارشناس مسایل آموزش و پرورش توضیح داد: این در حالی است که مسوولان آموزش و پرورش شهر تهران در آغاز سال تحصیلی 94 - 93 اعلام کردند تنها در شهر تهران با پنج هزار ساعت کسری معلم رو به رو هستند.
نیک نژاد با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیاز به ساماندهی نیرو دارد البته نه به این معنا که نیروهای خود را کاهش دهد، اضافه کرد: اکنون آموزش و پرورش مدرن در پایه های پایین تحصیلی به ویژه در دوره ابتدایی کلاس ها را با دو تا سه معلم در یک کلاس اداره می کنند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش به سوی افزایش جمعیت دانش آموزی در حال حرکت است که تعدیل نیرو در این وزارتخانه در آینده کمبود جدی معلمان را به همراه خواهد داشت.
عضو کانون صنفی معلمان اظهار داشت: رویکرد دولت و وزارت آموزش و پرورش در تعدیل نیرو، خصوصی سازی است که این مساله می تواند در بلند مدت به معضلی برای دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شود.
نیک نژاد با بیان اینکه وظیفه ذاتی هر دولتی آموزش، بهداشت و ایجاد امنیت است، اضافه کرد: نمی توان به بهانه کمبود بودجه، به تعدیل نیروها پرداخت و آموزش و پرورش را بر خلاف قانون به سوی خصوصی سازی سوق داد.

* مصوبه مجلس در مورد بازنشستگان سیاسی و غیرکارشناسی است
علی پور سلیمان دیگر کارشناس حوزه آموزش و پرورش نیز در مخالفت با مصوبه مجلس و سیاسی خواندن آن معتقد است که دولت نهم با وعده جوان گرایی و ایجاد اشتغال بویژه در میان نسل جوان و جویای کار و رساندن نرخ بیکاری به عد صفر بر سر کار آمد و همین مشی را نیز در دوره بعدی ادامه داد.
وی اظهار داشت: دولت های نهم و دهم با خالی کردن بدنه کارشناسی دولت از افراد باتجربه، کارشناس و زبده و روی کارآوردن افرادی که هیچ گونه سوابق تجربی و یا مدیریتی نداشتند موجب تحمیل هزینه های بسیار از طریق روش آزمون و خطا بر پیکره مدیریتی کشور و جامعه شدند.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش ادامه داد: شعار جوان گرایی و استفاده از جوانان در پست های مدیریتی به گونه ای پوپولیستی و موج سواری بر مطالبات جامعه ای بود که بیکاری از مهم ترین معضلات آن تاکنون بوده است.
پورسلیمان با بیان اینکه به عنوان مثال شاخص فلاکت (ترکیبی از نرخ تورم و بیکاری) در نیمه نخست سال 92 نسبت به سال 84، دو برابر شده است، اضافه کرد: طبق تعاریف جهانی هر زمان این دو شاخص با هم رشد پیدا می کند، به معنی وقوع رکود تورمی شاخص فلاکت است.
وی یادآورشد: نرخ تورم و بیکاری در اقتصاد کشورهای توسعه یافته به طور متوسط عددی کمتر از پنج درصد است وقتی در ایران ترکیب تورم و بیکاری به عدد 50 درصد رسیده به مفهوم فاصله 500 درصدی شاخص فلاکت ایران با استاندارد کشورهای توسعه یافته است.
مدیر سایت سخن معلم افزود: در سال های 76 تا 84 (دولت هفتم و هشتم) این شاخص سیر نزولی داشت و دولت تلاش کرد، با ایجاد انضباط مالی و شفاف سازی فضای اقتصادی، رشد اقتصادی ایجاد کند.
پورسلیمان توضیح داد: از سال 84 تا 87 دوره اجرای تثبیت قیمت ها و رونق سیاست های انبساطی دولت نهم در کشور بوده است در این دوره، شاخص فلاکت از 15درصد در دوره خاتمی به 36 درصد در دوره احمدی نژاد افزایش یافت.
وی افزود: شاخص فلاکت در سال 88 ، 23درصد بود که نشان می دهد، فضای رکود بر کشور حاکم بوده است، زیرا نرخ بیکاری در این سال در مقایسه با سال 86 کاهش نداشته، بلکه 1.5 درصد افزایش یافته است.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مورد ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، این سوال را مطرح کرد که آیا مجلس با این مصوبه قصد حل مشکل بیکاری و اشتغال جوانان را دارد ؟
پورسلیمان ادامه داد: اگر این گزاره درست باشد، شرایط احراز مدیریت در پروسه اداری و طی مسیر ارتقای شغلی (کارراهه) تا چه میزان بر معیارهای مدیریت علمی و غیرایدئولوژیک استوار است و به فرض احراز آن تا چه حد اجازه استفاده و بکارگیری از خلاقیت و افکار نو را می دهد ؟ ضمن آن که مفاهیمی چون خلاقیت، بهره وری و نوآوری ممکن است ارتباط مستقیمی با سن و سال نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ، سن بازنشستگی در کشورهای توسعه یافته میان 67 - 60 است و این با کشور ما که میانگین سن بازنشستگی آن 48 سال است تفاوت بسیار دارد.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش اضافه کرد: دولت باید به دنبال سبک کردن و چابک سازی خود باشد و تا حد امکان با تقویت بخش خصوصی و اشتغال در این بخش با بکارگیری نیروی جوان و کارآمد موجب بهره وری بیشتر در امور مختلف جامعه شود و مجلس نیز باید با ارایه طرح های کارشناسی دولت را یاری دهد.
پورسلیمان با بیان اینکه اگر مجلس به دنبال حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان است باید از تجارب قبل آموخته و آزموده را آزمون مجدد نکند، گفت: ممکن است جامعه و مردم عادی با شنیدن این گونه اخبار خوشحال شوند اما مهم این است که زیر ساخت های اقتصادی در جامعه مشکل دارند و باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: به نظر نمی رسد با چنین مصوباتی در ماه های پایانی مجلس نهم مشکل بیکاری و اشتغال جوانان رفع شود.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدرسه اسلامی هنر و رسانه «ماهر» با رویکرد اسلامی ــ انقلابی برای سال تحصیلی جدید اقدام به جذب هنرجو می‌کند.

ماهر

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزای تسنیم، مدرسه اسلامی هنر و رسانه (ماهر) با رویکردی اسلامی ــ انقلابی به منظور پرورش نسلی آگاه،‌ انقلابی، متفکر و نخبه برای عرصه هنری و رسانه‌ای در راستای اهداف انقلاب اسلامی اقدام به جذب هنرجو (دانش‌آموزان پسر سال دوم دبیرستان) می‌کند.

مجید خدام، مؤسس هنرستان «ماهر» در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص آغاز به کار این هنرستان اظهار داشت:‌ هنرستان ماهر از  مهر فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند ولی در حقیقت پایه‌های تأسیس آن به حدود پنج سال قبل بر می‌گردد که به فکر تأسیس مدرسه اسلامی هنر و رسانه افتادیم. آن زمان پس از سخنان مقام معظم رهبری در سال 1389 که فرمودند در حوزه هنر "تولید ما رسا نیست‌"، تلاش برای ایجاد این هنرستان را آغاز کردیم.

وی افزود: تأسیس یک مدرسه صرفاً به دریافت مجوز از آموزش‌‌ و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاصه نمی‌شود مسئله مهم برای ما تولید نرم‌افزار و زیرساخت‌های فکری و نظری لازم برای نظام تربیتی و آموزشی در عرصه هنر است.

مؤسس هنرستان ماهر ادامه داد:‌ متأسفانه در سایه غفلت‌ها، علاقمندان ناآگاه برای شرکت در دوره‌هایی که توسط شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود، سر و دست می‌شکنند تا به عنوان مثال در کلاس خبرنگاری فلان شبکه وابسته به سرویس جاسوسی یا دوره بازیگری و کارگردانی فلان به اصطلاح هنرمند معلوم‌الحال در کشورهای همسایه شرکت کنند و مدرکی بگیرند تا یا سیاه لشکر داخلی آنان در سیاست‌های پنهانشان شوند یا اینکه بعضی از آنها در آینده سر از سازمان‌های جاسوسی و نهادهای دگراندیش و رسانه‌های معاند و ضدانقلاب درمی‌آورند.

خدام بیان کرد:‌ مجموعه مدارس ماهر با همراهی همه دغدغه‌‌مندان انقلابی،‌ جمعی از اساتید این عرصه و مجامع انقلابی و فرهنگی از آغاز سال همدلی و همزبانی (94) با نام «مدرسه اسلامی هنر و رسانه» شکل گرفت.

وی در خصوص رشته‌هایی که قرار است در این هنرستان آموزش داده شود، گفت: قصد داریم در سال تحصیلی جدید در 4 رشته انیمیشن (پویانمایی)، سینما، گرافیک و نمایش کار خود را شروع کنیم ولی اولویت نخست ما رشته انیمیشن (پویانمایی) است که هم‌اکنون در تهران برای پسران تنها یک مدرسه با ظرفیت محدود وجود دارد و بی‌شک پرداختن به آن و تربیت هنرجویان ارزشی در این رشته از اولویت‌های رسانه‌ای انقلاب اسلامی است.

وی گفت: طبق برنامه راهبردی ماهر، این هنرستان باید با دو کار ویژه دیگر نیز تکمیل شود: نخست تأسیس مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی برای عموم مخاطبان و دوم تأسیس مرکز آموزش عالی تخصصی هنر متعالی.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: حضور زنان در پست‌های مدیریتی آموزش و پرورش کمتر از یک درصد است.

خبرگزاری فارس: حضور کمتر از یک درصدی مدیران زن در آموزش و پرورش/ شاخص مدیریت زنان در برنامه ششم ۳۰ درصد است

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا حضور زنان در پست‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش کاهش داشته است؟»، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، حضور زنان در پست‌های مدیریتی آموزش و پرورش کمتر از یک درصد است.

وی افزود: این موضوع را به آموزش و پرورش منعکس کرده‌ایم و منتظر هستیم تا پاسخ لازم را دریافت کنیم و در گذشته هم به همین شکل بود و فقط در بخش ابتدایی از معاون خانم استفاده شد.

مولاوردی با بیان اینکه در معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش بخشنامه‌ای داشتیم که از خانم‌ها بیشتر استفاده شود، خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بعضاً زنان جایگزین زنان شده‌اند و نه اینکه کلاً کنار گذاشته شده باشند.

وی افزود: تا جایی که لازم باشد پیگیر هستیم و به حضور زنان در این معاونت آموزش و پرورش اکتفا نمی‌کنیم و در هرجایی که فرصت لازم پیش آمده این تذکر را داده‌ایم و پیگیر هستیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش که «درصد حضور زنان در مدیریت آموزش و پرورش باید چقدر باشد؟»، تصریح کرد: هیچ جایی این شاخص به صورت کمی تعیین نشده است.

مولاوردی گفت: در برنامه ششم توسعه به طور کلی در مورد مدیریت زنان یک شاخص 30 درصدی را تعیین می‌کنیم و امیدواریم تا پایان پنج سال به آن برسیم و بنابراین باید در همه جا این موضوع جاری شود.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:27 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

الزام برای هماهنگی با تاکسیرانی یا اتوبوسرانی به منظور استفاده از سرویس‌های مدارس، برخورد با مزاحمت موتورسواران مقابل مدارس دخترانه، ضرورت استفاده از راننده زن به عنوان سرویس مدرسه برای دانش آموزان دختر،‌ توقیف سرویس‌های غیرمجاز مدارس، ممنوعیت انجام عملیات عمرانی از بیست شهریور در معابر پایتخت وغیره از مهمترین تمهیدات پلیس راهور پایتخت برای آغاز تحصیلی است که سردار حسینی به تشریح آن پرداخت.

ghasemiii.jpg

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار سید تیمور حسینی در نشست خبری صبح امروز خود که برای تشریح تمهیدات و اقدامات پلیس راهور برای بازگشایی مدارس و سرویس‌های مدرسه برگزار شد، گفت: امسال نیز به منظور هماهنگی سرویس‌های مدارس جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه برگزار شد و تصمیماتی نیز در این زمینه اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه امسال نیز همانند سالهای گذشته جابجایی دانش آموزان تنها با خودروهای دارای برچسب سرویس مدارس و مورد تایید سازمان تاکسیرانی انجام خواهد شد، درباره شرایط خودروی سرویس مدرسه گفت: در صورتی که بیش از پنج سال از ساخت خودروی سرویس مدرسه گذشته باشد این خودروها حتما باید دارای برگه معاینه فنی معتبر بوده همچنین داشتن بیمه نامه شخص ثالث، بیمه نامه سرنشین و نداشتن هرگونه عیب و نقص از دیگر الزامات سرویس مدرسه است.

وی در مورد شرایط راننده نیز گفت: راننده حداقل باید 23 سال سن داشته و دارای گواهینامه سلامت و سوء پیشینه باشد؛ همچنین متاهل بودن نیز از دیگر الزامات برای یک راننده سرویس مدرسه است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها نباید خارج از دستور العمل و از خودروهای غیرمجاز، شخصی و ... برای انتقال فرزندانشان به مدرسه استفاده کنند، ‌به ایسنا گفت: پلیس برابر قانون با سرویس‌های غیرمجاز مدارس برخورد کرده و علاوه بر اینکه خودرو توقیف خواهد شد راننده متخلف نیز 40 هزار تومان جریمه می‌شود.

کنترل نرخ سرویس مدارس از سوی پلیس

حسینی با اشاره به تصویب نرخ سرویس مدارس از سوی شورای شهر تهران، خاطر نشان کرد: این نرخ به تصویب رسیده و یکی از وظایفی که بر عهده پلیس قرار گرفته است نظارت بر اجرای این نرخ است.

وی درباره چگونگی کنترل نرخ سرویس مدارس نیز گفت: پلیس از طریق چک کردن رندم و دیگر روشها بر این روند نظارت خواهد داشت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ممنوعیت انجام عملیات عمرانی در سطح معابر پایتخت از 20 شهریور ماه تا 15 مهرماه خبر داد و گفت: پلیس نیز با تمام توان خود در این ایام حضور خواهد داشت و ماموران ما تا پانزدهم مهرماه در اطراف مدارس به ویژه مراکز مجتمع‌های آموزشی به منظور روان سازی ترافیک حضور خواهند داشت و با تخلفات نیز برخورد می‌شود.

پیش بینی افزایش 20 درصدی ترافیک همزمان با اول مهر

حسینی همچنین از پیش بینی افزایش 20 درصدی حجم ترافیک همزمان با آغاز سال تحصیلی خبر داد و گفت: به همین منظور پلیس نیز در آماده باش خواهد بود تا نسبت به روان سازی ترافیک اقدام شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه سرویس‌های مدارس دارای مجوز بوده و پیش بینی چه تعداد خودرو برای پوشش صد در صدی جابجایی دانش آموزان می‌شود؟ خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ترافیکی اول مهر جابجایی دانش آموزان از سوی والدینشان بود. از این رو ما تصمیم گرفتیم تا پیش از آغاز سال تحصیلی ظرفیت‌ سرویس‌های مدارس مشخص شود. با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نکرده است، پیش بینی ما این است که حدود 15 هزار دستگاه خودرو برای این اقدام مورد نیاز است.

حسینی ادامه داد: برابر آخرین آماری که از تاکسیرانی اخذ کرده‌ایم تا کنون حدود 9000 راننده مورد آموزش قرار گرفته‌ و تعدادی نیز از سالهای گذشته دوره‌های آموزشی خود را طی کرده‌اند و من فکر می‌کنم با توجه به این شرایط تا پیش از آغاز سال تحصیلی کلیه رانندگان آمادگی لازم برای دریافت برچسب را داشته باشند ضمن اینکه تا کنون نیز حدود 70 درصد از این افراد برای دریافت برچسب آمادگی‌های لازم را کسب کرده و مشکلی ندارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص تخلفات رانندگان سرویس‌های مدارس نیز اظهار کرد: برابر قانون اگر راننده سرویس مدرسه برای بار سوم مرتکب تخلفات حادثه ساز شود دفترچه وی باطل شده و صلاحیت لازم برای رانندگی سرویس مدرسه را نخواهد داشت.

به گفته وی سرعت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم و عبور از چراغ قرمز سه تخلف حادثه سازی است که پلیس با آن برخورد خواهد کرد.

برخورد با مزاحمت موتورسواران مقابل مدارس دخترانه

وی درباره اینکه دیده شده برخی از جوانان به وسیله موتورسیکلت اقدام به ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان به ویژه دختران می‌کنند،‌ گفت: به همین منظور نیز از ابتدای مهرماه طرح برخورد با مزاحمت موتورسواران در مقابل مدرسه‌های دخترانه را خواهیم داشت و با این افراد به جد برخورد خواهد شد.

حسینی، سال تحصیلی گذشته را سالی خوب در حوزه سرویس‌های مدارس برشمرد و گفت: خوشبختانه در سال تحصیلی گذشته حتی یک مورد تصادف سرویس مدرسه نداشتیم البته بین 10 تا 15 درصد از خودروهایی که به عنوان سرویس مدرسه مورد استفاده قرار می‌گرفتند فاقد مجوز بودند که از این بین بیش از 10 درصد برای مجوز اقدام کرده و موفق به اخذ آن نشده و کمتر از پنج درصد نیز هیچ اقدامی برای دریافت مجوز نکرده بودند.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه ممنوعیتی برای جابجایی دانش آموزان توسط والدینشان وجود ندارد، درباره اینکه نهادی وظیفه تامین سرویس‌های مدارس را داشته و آیا مدارس اجازه عقد قرارداد با آژانس‌ها برای جابجایی دانش آموزان را دارند یا خیر؟ گفت: متولی تامین سرویس‌ها، سازمان تاکسیرانی و در صورتی که سرویس‌ها از نوع مینی بوس باشد، این وظیفه بر عهده سازمان اتوبوسرانی است؛ بنابراین مدارس حق ندارند که به طور مستقیم با آژانس‌ها برای جابجایی دانش آموزان خود قراردادی اخذ کنند و در این صورت مرتکب تخلف شده‌اند.

هر موسسه آژانسی که بخواهد به عنوان سرویس مدرسه فعالیت کند باید زیر نظر تاکسیرانی بوده و مجوزهای لازم را نیز از این سازمان دریافت کند.

راننده سرویس دختران حتما باید زن باشد

حسینی در بخش دیگری از سخنانش درباره شرایط لازم برای راننده سرویس مدارس دخترانه خاطر نشان کرد: راننده سرویس مدارس دخترانه اعم از ابتدایی و دبیرستان حتما باید زن باشد و این موضوع الزامی است اما در مورد مینی بوس‌ها راننده می‌تواند مرد باشد به شرط اینکه یک مربی خانم و فرد مورد تایید مدرسه در مینی بوس حضور داشته باشد. ضمن اینکه راننده مینی بوس نیز حتما باید شرایط مربوط به راننده سرویس‌های مدارس را که در ابتدای نشست گفته شد، داشته باشد.

مجوز ورود به زوج و فرد برای سرویس‌های مدارس

حسینی در ادامه از مجاز بودن سرویس‌های مدارس برای ورود به محدوده زوج و فرد در محدوده فعالیت مدارس خبر داد و افزود: سرویس‌هایی که از نوع تاکسی هستند محدودیتی برای ورود به زوج و فرد یا طرح ترافیک ندارند اما دیگر سرویس‌های مدارس که مجوزهای لازم را از تاکسیرانی اخذ کرده و برچسب نیز دارند در ساعات آغازین و پایانی مدارس می‌توانند به محدوده زوج و فرد ورود کنند البته این امکان برای ورود به محدوده طرح ترافیک وجود ندارد.

وی از شهروندان و به ویژه خانواده‌های دانش آموزان خواست حتما از خودروهای مجاز برای جابجایی فرزندانشان استفاده کرده و هر گونه تخلف را ضمن آنکه به مدیر مدرسه گزارش دهند از طریق تماس با سامانه 1888 به شهرداری و پلیس نیز منتقل کنند.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ثبت نام دوره های کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی تا هفته آینده از طریق سایت سازمان سنجش ادامه دارد.

New Image1.JPG

علیزاده رئیس انجمن صنفی مدیران مراکز علمی کاربردی کشور در گفت و گو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا گفت: ثبت نام این دوره ها از هفت شهریور آغاز شده و تا 10 روز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دارندگان مدرک کاردانی از تمام دانشگاه‌هایی که مدرک معتبر دارند می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام خود در دانشگاه علمی کاربردی اقدام کنند.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران، توسعه علمی کشور را توسعه‎ای پایدار برشمرد و گفت : بین علم و شبه علم تفاوت بسیاری است و گره فرق بین این دو باید به دست خودمان گشوده شود.

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، محمود امانی طهرانی در شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران توسعه علمی کشور افزود: اتصال علم به زندگی، جامعه، فرهنگ و تمدن امر کوچکی نیست بلکه هویت فرزندان ما را می‎سازد.

وی تاکید کرد:  تنوع در کتب درسی باید بیشتر شود و حجم کلی ساعات دروس هم افزایش یابد.
 
امانی طهرانی گفت:ملاک اصلی در تدریس تاکید بر مفهوم سازی بنیادی است و باید روش تدریس در کلاس های درس متحول شود.
 
وی خاطر نشان کرد: فرهنگ و تمدن ایران و اسلام پر از افرادی است که امروز نقش آنها بر ما آشکارتر شده است.
 
امانی طهرانی با بیان اینکه در بحث تغییر  محتوای کتب  آموزشی با عجله اقدام شد، اظهار داشت : متاسفانه اجرای عجولانه این تغییر  بر سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تحمیل شد.
 
وی با بیان پایین بودن   بودجه  اختصاص یافته  برای تولید بسته و محتوای گفت : به محض ایجاد آرامش محتوا ی جدید تولید خواهد شد .
 
مدیر کل  دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه گروهی از معلمین دغدغه‎دار می‎توانند نهضتی را در این کشور ایجاد کنند که نفعش به کشور برگردد، افزود: ایران سابقه علمی بسیار افتخارآمیزی دارد علیرغم اینکه اطلاعات ما کم است اما به یمن تلاش‎هایی که صورت گرفته نیازمند ایجاد یک سازمان جدید علمی در کشور هستیم.
 
امانی طهرانی گفت: اگر بخواهیم به نهضت یادگیری در کلاس درس و مدرسه دامن بزنیم باید کلاس‎ها را از شیوه کنونی خارج کنیم و در این باره نیازمند یک الگوی ذهنی هستیم.
 
مدیر کل  دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: الگوی ذهنی یعنی طراحی آموزشی که نقطه آغاز آن هدف‎شناسی است و طراحی آموزشی با طرح درس تفاوت دارد و بخشی از طراحی آموزشی محسوب می‎شود.
 
وی افزود: نوع یادگیری باید بروندادمحور با هدف‎هایی از جنس شایستگی باشد. تدریس باید بر اساس مدل ترسیم شده و کارشناسی شده باشد  تا بتواند ضمن ارتقاء کیفیت آموزش به یادگیری عمیق و مفهومی هم منجر شود .


تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: از پانزدهم شهریور ماه ارائه کلیه تاییدیه های تحصیلی فقط از طریق دفاتر پیشخوان دولت صورت می گیرد.

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، سید محمد بطحایی اظهار داشت: در اجرای تفاهم نامه فی مابین وزارت آموزش و پرورش و دفاتر پیشخوان دولت در راستای صدور تاییدیه تحصیلی ، این دفاتر در سراسر کشور با تجهیز امکانات لازم ، آماده ارایه خدمات هستند.

بطحایی خطاب به متقاضیان صدور تاییدیه تحصیلی گفت : از تاریخ 15/6/1394  ارائه این خدمت صرفا از طریق دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور انجام می شود و از  مراجعه به دفاتر پستی خودداری کنند.


تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه امتیاز معلمان در طرح رتبه‌بندی بر اساس مدرک تحصیلی،‌ سوابق و فعالیت‌ فرهنگیان محاسبه می‌شود، گفت:‌ تلاش‌ها در این جهت است تا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند، مشمول طرح رتبه‌بندی قرار بگیرند.

به نقل از تسنیم:محمد فاضل  در پاسخ به این پرسش که دستورالعمل طرح رتبه‌بندی در شورای توسعه مدیریت به تصویب رسیده است،‌ شاخص‌ها چیست، اظهار داشت:‌ هنوز جزئیات آنچه در شورای توسعه مدیریت تصویب شده به ما ابلاغ نشده است، اما آنچه اهمیت دارد این است که احکام معلمان را تا قبل از مهر صادر می‌کنیم.

وی افزود: طرح رتبه‌بندی شامل افرادی می‌‌شود که بر اساس شاخص‌‌ها کف امتیاز را کسب کنند، البته بعید به نظر می‌رسد افرادی که زیر 5 سال سابقه کار دارند بتوانند کف امتیاز را به دست آورند.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش گفت:‌ امتیاز‌ها بر اساس مدرک تحصیلی، سوابق و شرایط فعالیت فرهنگیان محاسبه می‌شود.

فاضل در پاسخ به پرسش "آیا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند هم در طرح رتبه‌بندی دارای جایگاه هستند یا خیر؟"، عنوان کرد: تمام تلاش و رایزنی‌های ما در این جهت است تا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند مشمول این طرح باشند و احتمالاً‌ این موضوع محقق می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آمده است که طرح رتبه‌بندی معلمان باید همانند هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد، اما طرح رتبه‌بندی تصویب شده متفاوت از این موضوع است، گفت: در این خصوص طرح‌های مختلفی وجود دارد، اما مهم این است که کدام طرح قابلیت اجرا شدن داشته باشد و شامل حال همه فرهنگیان بشود. طرحی که در دست اجراست در واقع رضایت فرهنگیان را به همراه دارد و در ضمن شورای توسعه مدیریت به این نتیجه رسیده که این طرح مناسب‌تر است.

 علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی در شورای توسعه مدیریت مصوب شد و احکام معلمان تا قبل از مهر صادر می‌شود، عنوان کرد: تا زمانی که احکام صادر نشود نمی‌توانیم در رابطه با میزان افزایش حقوق صحبت کنیم، چرا که افراد و شرایطشان با یکدیگر متفاوت است.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 21:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
رشد علمی ایران بالاتر از کشورهای منطقه؛ چند پیشنهاد برای مقابله با رکود علمی در کشور
حجةالاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگیان ، در خصوص وضعیت رشد شتاب علمی ایران اظهار داشت: باید توجه داشت که رشد علمی با شتاب رشد علمی متفاوت است. رشد علمی ایران هنوز بیشتر از کشورهای منطقه و کشورهایی نظیر عربستان است.

وی افزود: ایران به‌لحاظ رشد علمی سرآمد است اما شتاب رشد علمی کشور در سالهای اخیر کند شده است، ایران طی سال‌های اخیر در منطقه رتبه نخست را به‌لحاظ شتاب رشد علمی داشت، به همین دلیل نیاز است تا برنامه‌ریزان با دقت بیشتری اوضاع را مدیریت کنند تا شرایط موجود در دراز‌مدت منجر به کاهش رشد علمی نشود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش شتاب رشد علمی ایران حکایت از آن دارد که دانشگاه‌ها باید فعالیت بیشتری داشته باشند و برای موفقیت در این زمینه چند پیشنهاد را مطرح می‌کنم.

سلیمی با اشاره به پیشنهادهایی در این خصوص عنوان کرد: هم اکنون دانشگاه‌های کشور مسئله‌محور نیستند و این موضوع باعث رکود علمی در برخی از دانشگاه‌ها شده است. وزارت علوم باید دانشگاه‌ها را مأموریت‌‌محور و برای هر کدام از آن‌ها وظایفی را مشخص کند تا براساس عملیاتی شدن این وظایف به آن‌ها امتیاز بدهد.

وی عنوان کرد: چالش دیگری که هم اکنون با آن مواجهیم موازی‌کاری است، بسیاری از پژوهش‌های علمی با یکدیگر موازی هستند و محتوای آن‌ها یکسان بوده و صرفاً عناوین مختلفی دارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: هم اکنون به‌اندازه کافی استاد راهنما و مشاور دانشگاه نداریم. استادی که چند پایان‌نامه را بررسی کرده و بالاتر از حد نصاب اقدام به راهنمایی و مشاوره می‌کند از کیفیت و دقت کار او کاسته می‌شود.

سلیمی بیان کرد: گسترش بی‌رویه برخی رشته‌ها بدون طرح آمایش سرزمین عامل دیگری است که منجر به رکود علمی کشور شده است. از سوی دیگر در بحث تولیدات علمی ابزاری شده‌ایم برای بهره‌مندی برخی کشورهای دیگر و از نتایج تحقیقات دانشمندان جوان ما سایر کشورها بهره می‌برند چون نتوانسته‌ایم حلقه‌های مختلف را در کشور تکمیل کنیم و تولیدات علمی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و دانشمندان جوان نمی‌توانند آن‌ها را تجاری‌سازی و به فناوری تبدیل کنند.

وی با اشاره به این‌که از نخبگان جوان کشور به‌صورت روشن و دقیق حمایت نمی‌شود، افزود: برخی از دستورالعمل‌های حمایتی را داریم اما کافی نیست و در موارد متعدد مراجعاتی را شاهد بوده‌ایم که جوانان اختراعاتی داشته‌اند که به آن‌ها بی‌توجهی شده است و برخورد نامناسب با آن‌ها باعث دلزدگی شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: زیرساخت‌های پژوهشی کشور به‌خوبی فراهم نشده است و بسیاری از دانشگاه‌ها آزمایشگاه‌های مناسبی ندارند در حالی که باید به زیرساخت‌های علمی به‌صورت جدی توجه شود. در سال‌های اخیر بودجه لازم به دانشگاه‌ها برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها داده نشده است.

سلیمی بیان کرد: سیستم کشور باید نخبه‌پرور باشد اما به‌صورت سیستمی نمی‌توانسته‌ایم نخبه‌پروری را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و افراد به‌صورت فردی و خودجوش مراتب پیشرفت را طی می‌کنند و سیستم نخبه‌پرور نیست.

وی بیان کرد: هیئت ممیزه علمی باید در کشور ایجاد شود تا مقالات تولید شده را بررسی کرده و به آنها نمره دهد که هم اکنون این خلأ در کشور مشهود است.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بنگاه‌های تولید پایان‌نامه و مقاله که با اخذ وجه از دانشجویان به آنها پایان‌نامه می‌دهند آسیبی جدی برای رشد علمی کشور است. جوانان مدرک به دست بی‌سواد نمی‌توانند در تراز جمهوری اسلامی ایران باشند و باید با بنگاه‌های تولید پایان‌نامه برخورد شود اما هنوز راه جدی برای برخورد با آنها وجود ندارد.

سلیمی ادامه داد: کاهش شتاب رشد علمی ایران زنگ خطری برای وزارت علوم است تا به خود بیاید و از حاشیه‌سازی‌ها پرهیز شود. وظیفه اصلی وزارت علوم حراست از میراث علمی کشور است و نباید به یک باشگاه سیاسی تبدیل شود.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 13:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
ایران با جهش علمی به کشور برتر منطقه تبدیل شده است
زهره طبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگیان در خصوص وضعیت رشد علمی ایران در منطقه و جهان اظهار داشت:‌ رتبه علمی ایران در طول سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و به رتبه ۱۵ جهان ارتقاء یافته‌ایم.در بحث نانو و صنعت موشکی و هسته‌ای ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست که این موارد نشان دهنده جایگاه بالای کشور به لحاظ علمی در جهان و منطقه است.

وی افزود: ایران در بسیاری از شاخص‌ها رتبه اول یا دوم را در منطقه دارد و جایگاه علمی کشور در سطح نیا و منطقه نسبت به ۳۵ سال گذشته با رشد شگفت‌انگیزی در حال حرکت است و کمتر کشوری ضریب رشدی مشابه ایران داشته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌ با توجه به اینکه دوره قاجار و پهلوی را پشت سرگذاشته‌ایم و ۱۵۰ سال قبل از جمهوری اسلامی ایران،‌ اروپا و آمریکا در حال رشد فزاینده علمی بودند و در آن ایام ایران در رکود علمی و عقب افتادگی شدید به سر می‌برد، نیاز است بعد از شکوفایی جمهوری اسلامی و جهش در مسائل علمی کشور برای حفظ رتبه نخست منطقه با سرعت بیشتری نسبت به سایر کشورها حرکت کنیم.

طبیب‌زاده گفت:‌ باید تلاش کنیم در برابر کشورهایی که رشد علمی دارند با جهش علمی حرکت کنیم تا بتوانیم رتبه نخست منطقه را کسب کنیم. با توجه به اینکه در دو سال خیر شتاب رشد علمی کشور سرعت خود را از دست داده است و با روالی که در ۱۰ سال گذشته حرکت می‌کردیم،‌ هماهنگ نبوده است نیاز است تا تجدید نظر اساسی در سیاست‌های علمی کشور کرده و سیاست‌های حاکم بر دانشگاه‌ها ریشه یابی شود تا شاهد درجازدن در رتبه علمی کشور نباشیم.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 13:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
بدرقه دانش‌آموزان امسال با باربی است یا سارا؟
به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ، هر ساله با نزدیک‌تر شدن ماه مهر اتفاقات و تحولاتی در گوشه و کنار شهر رخ می دهد.

همه این اتفاقات ناشی از تغییر در ساختار زندگی قشری است که خود را برای گام جدید تحصیلی آماده می‌کنند.

دانش‌آموزان باید مهیای حضور در کلاس‌ها شوند و برای این حضور معلمان، مدیران، برنامه‌ریزان، سرویس‌های حمل و نقل شهری  و در یک کلام قشر عظیمی را با خود همراه می‌کنند.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 13:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
ایجاد فضای الکترونیک یادگیری با راه اندازی شبکه ملی مدارس
به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ، محمدحسین سلیمی جهرمی امروز در چهل‌ویکمین مجمع مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه کشور با وظایف متنوع و گوناگون مخاطبان مختلفی دارد که به عنوان دستگاه پیشرو و از پیشگامان استفاده از فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

وی افزود: در آموزش و پرورش از سال ۱۳۷۰ و همزمان با اجرای نظام جدید متوسطه(نیم سالی واحدی) فناوری اطلاعات وارد حیطه آموزش وپرورش شد و از سال ۷۱ در حوزه آموزش از این تکنولوژی استفاده از سال ۷۲ به بعد در حیطه پرسنلی از تکنولوژی تحت «داس» و آفلاین استفاده شد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: در طول ۲۳ سال گذشته فعالیت‌های آموزش و پرورش متناسب با تکنولوژی رشد کرده است و از سال ۸۴ به بعد که وارد فضاهای جدی‌تر دولت الکترونیک شدیم آموزش و پرورش اقدام به تدوین سند توسعه «فاوا» کرد.

سلیمی جهرمی با اشاره به سه سند مهم فناوری در آموزش و پرورش، عنوان کرد: اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی و سند توسعه فاوا به عنوان سه سند مهم فناوری در آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

وی در خصوص نگاه کلان توسعه فناوری در آموزش و پرورش، گفت: باید در ۵ حوزه زیرساخت، محتوا، آموزش دانش‌آموزان، مدیریت آموزش و پرورش و فرآیندهای اجرایی به توسعه فناوری توج کنیم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ایجاد شبکه ملی مدارس(رشد) یک فضای الکرونیک یاددهی و یادگیری را ایجاد کرد که در آن می‌توان به متون الکترونیک کتاب‌های درسی، نرم افزارهای آموزشی چند رسانه‌ای، انجمن‌های گفتگو، پایگاه‌های مدارس و دانشگاه‌ها دست یافت.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 13:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
توسعه دولت الکترونیک به پاسخگویی و شفاف‌سازی دستگاه‌های دولتی منجر می‌شود
به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ، شهین‌دخت مولاوردی در چهل و یکمین مجمع عمومی مدیران و دبیرخانه‌های نظام اداری کشور که امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار داشت: در عصر حاضر دبیرخانه‌ها با نوآوری در تلاش هستند تا دریچه‌های جدیدی را بگشایند و مأموریت‌های خود را بازبینی کنند.

وی افزود: رشد روز‌افزون، سریع و خیره‌ کننده فناوری اطلاعات که بر همه جنبه‌های زندگی سایه انداخته است، دبیرخانه‌ها را هم بی‌تأثیر نگذاشته همچنین بهره‌گیری از تکنولوژی به عنوان یک ابزار می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تأکید داریم که تکنولوژی به هیچ عنوان جایگزین دبیرخانه‌ها نیست. معاونت زنان ریاست جمهوری تلاش کرد نظام یکپارچه مکاتبات را اجرا کند و با توجه به این‌که با چابک‌سازی دولت مواجهیم این نظام را تا جایی که توانستیم در معاونت زنان ریاست جمهوری پیاده کردیم.

مولاوردی بیان کرد: نمی‌توانیم مزایا و منافعی که دولت الکترونیک به همراه دارد را نایده بگیریم و از طرفی این نظام به توسعه پاسخگویی و شفاف‌سازی دولت کمک می‌کند.

وی افزود: در نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور دولت برنامه ویژه‌ای دارد. کاهش ۱۲ درصدی حجم و اندازه دولت مورد هدف است، واگذاری خدمات دولتی به بخش خصوصی، دستیابی به سند بین‌المللی بهتر و ارتقای خدمات اداری به میزان ۲۵ درصد در نقشه راه در حال تحقق است. افزایش اعتماد عمومی، مشارکت مدنی در چندین سطح باید افزایش یابد.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان کرد: کارآمدی نظام اداری کشور با حفظ منافع مردم می‌تواند به ارتقای سرمایه اجتماعی کمک کند و دبیرخانه‌ها به عنوان زیرنظام دولت الکترونیک برای حذف یا کاهش بروکراسی اداری می‌تواند به دولت کمک کنند.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 13:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال اعتباری برای مناطق مرزی در نظر گرفته‌ایم تا مدارس «خشت و گل»، «سنگ و گل»، «آجر و گل» و «چوبی» را جمع‌آوری کنیم.

خبرگزاری فارس: اختصاص اعتباری ویژه برای جمع‌آوری مدارس «خشت و گل» و «چوبی» مناطق مرزی

مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص برخی شبهات درباره وجود کلاس‌های درس کپری در کشور، اظهار داشت: در هر نقطه از کشور که کلاس درس کپری وجود داشته باشد و امکان جایگزینی آنها با کلاس درس پیش‌ساخته باشد، انجام می‌شود و در صورتی که جمعیت ماندگار شود، کلاس درس ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس توجه جدی به موضوع کلاس‌های درس کپری دارند، خاطرنشان کرد: به تمام رؤسای مناطق آموزش و پرورش و مدیران کل نوسازی استان‌های کشور ابلاغ کردیم به محض دریافت گزارشی مبنی بر وجود مدارس کپری، مدارس جایگزین تأمین شود.

رئیسی با بیان اینکه جایگزینی مدارس کپری از اولویت‌دارترین کارهاست، تصریح کرد: اگر جمعیت آن محل ماندگار باشد و اطمینان داشته باشیم که جمعیت از آن محل کوچ نمی‌کند، کلاس درس مناسب نیز ساخته می‌شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در خصوص جایگزینی کلاس‌های مرزی مشکل اعتباری نداریم و اعتبار ویژه‌ای تأمین شده است، گفت: امسال اعتباری برای مناطق مرزی در نظر گرفته‌ایم تا مدارس «خشت و گل»، «سنگ و گل»، «آجر و گل» و «چوبی» را جمع آوری کنیم.

وی افزود: نصف اعتبار مورد نیاز برای این کار تأمین شده است و به استان‌هایی که این کلاس‌های درس را دارند، ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حذف این چهار نوع مدرسه «خشت و گل»، «سنگ و گل»، «آجر و گل» و «چوبی» را مصداق برقراری عدالت آموزشی دانست.

رئیسی تصریح کرد: منتظر دریافت گزارش‌های رسمی، صحیح و مطمئن درباره مدارس کپری هستیم تا سریعاً کلاس‌های درس جایگزین احداث شود.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 13:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
خبرگزاری فارس: تشریح تاریخچه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش/ وجود ۳ سند مهم فناوری در نظام تعلیم و تربیت

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، تاریخچه فناوری اطلاعات در این وزارتخانه را تشریح کرد.

به نقل از فارس:محمدحسین سلیمی جهرمی امروز در چهل و یکمین مجمع عمومی مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور که در سالن مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین دستگاه کشور با وظایف متنوع و گوناگون و مخاطبان مختلفی مانند دانش‌آموز، معلم، کارکنان اداری و اولیا دانش‌آموزان در ارتباط است که به عنوان دستگاه پیشرو و از پیشگامان استفاده از فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

وی افزود: در آموزش و پرورش از سال 1370 و همزمان با اجرای نظام جدید متوسطه (نیم سالی واحدی)، فناوری اطلاعات وارد حیطه آموزش و پرورش شد و از سال 1371 در حوزه آموزش از این تکنولوژی استفاده شد و از سال 1372 به بعد در حیطه پرسنلی از تکنولوژی تحت DOS و آفلاین بهره برده شد.

سلیمی جهرمی با بیان اینکه در طی 23 سال گذشته فعالیت‌های آموزش و پرورش متناسب با تکنولوژی، رشد کرده است، خاطر نشان کرد: از سال 1384 به بعد که وارد فضاهای جدی‌تر دولت الکترونیک شدیم، آموزش و پرورش هم اقدام به تدوین سند توسعه فاوا کرد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سه سند مهم فناوری در آموزش و پرورش گفت: اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی (حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری) و سند توسعه فاوا به عنوان سه سند مهم فناوری در آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی در خصوص نگاه کلان توسعه فناوری در آموزش و پرورش عنوان کرد: باید در 5 حوزه زیرساخت، محتوا، آموزش دانش‌آموزان، مدیریت آموزش و پرورش و فرآیندهای اجرایی آموزش و پرورش به توسعه فناوری توجه کنیم.

سلیمی جهرمی با اشاره به ایجاد شبکه ملی مدارس (رشد) در آموزش و پرورش گفت: در شبکه ملی مدارس یک فضای الکترونیکی یاددهی و یادگیری ایجاد شد که در آن می‌توان به متن الکترونیک کتب درسی، نرم‌افزارهای آموزش چند رسانه‌ای، انجمن‌های گفت‌وگو، پایگاه‌های مدارس و آموزش و پرورش، رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌ها اشاره کرد.

 



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 13:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
خبرگزاری فارس: امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بسیج سازندگی و نهضت سوادآموزی/ بیسوادی یک میلیون و 400 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال

در دیدار رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه ریشه‌کنی بیسوادی بین این دو سازمان امضا شد.

به نقل از فارس:علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بسیج سازندگی با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهدای معلم و دانش‌آموز اظهار داشت: اولویت یافتگی بحث سوادآموزی در سخنان حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانگر اهمیت این مسئله است؛ امروز سازمان نهضت سوادآموزی متولی ریشه کنی بیسوادی در کشور است و همه مسئولان  اراده کرده‌اند که بیسوادی ریشه کن شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نهضت سواد آموزی و بسیج سازندگی در زمینه ریشه کنی بیسوادی تصریح کرد: دغدغه بسیج سازندگی در زمینه آموزش افراد بیسواد بسیار ارزنده است و ما آمادگی همکاری با این نهاد ارزشمند را داریم و برای تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب، نهضت سواد آموزی و بسیج سازندگی باید امکانات، ظرفیت‌ها و اختیاراتشان را به اشتراک بگذارند.

باقرزاده با بیان اینکه بسیج سازندگی قرار است با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش در استان‌‌ها سوادآموزی برای گروه‌های مختلف سنی را دنبال کند، افزود: هر کار بزرگ و ماندگاری که در نظام جمهوری اسلامی انجام گرفته یکی از ارکان مهم و اساسی آن بسیج بوده است؛ ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها و آبادانی بسیاری از روستاها و امدادرسانی به مناطق زلزله زده و سیل زده به برکت همت بسیجیان محقق شده است.

وی اضافه کرد: در مسئله سواد آموزی هم از ابتدا تا به امروز بسیج به صورت مستقیم حضور داشته است و بسیجیان متولی این کار بوده‌اند و هم اکنون نیز این فرصت فراهم شده تا با حضور فرزندان برومند امام(ره) و رهبری این روند با جدیت بیشتری ادامه یابد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 2.5 درصد جمعیت کشور که از لحاظ آماری حدود یک میلیون و 400 هزار نفر می‌شوند در گروه سنی 10 تا 49 سال، بیسواد و مخاطب نهضت سوادآموزی هستند، اما متاسفانه با محدودیت منابع روبه‌رو هستیم.

باقر زاده یاد آورشد: طبق این تفاهم‌نامه، در سال جاری بسیج سازندگی برای آموزش 60 هزار نفر هدف‌گذاری کرده است که اگر تحقق پیدا کند 15 تا 18 درصد کل عملکرد هدف گذاری شده برای سواد آموزی در سال 94 محقق می‌شود.

وی ادامه داد: نمی شود کار بسیج و حضور بسیج را به مسائل کمی محدود کرد، بلکه فرهنگ بسیج و کار گروهی و انقلابی باید مورد توجه قرار بگیرد، هدف سازمان نهضت سوادآموزی استفاده از ظرفیت بالای بسیج سازندگی و توانایی‌های این نهاد ارزشمند برای تحقق اهداف سوادآموزی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای سال 94 سوادآموزی به حدود 553 هزار نفر هدف گذاری شده اما منابع موجود فقط حدود 60 درصد از این تعداد را پوشش خواهد داد، لذا همکاری با بسیج برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده ضروری است؛ در سال 93 شناسایی و سوادآموزی به حدود 40 هزار بیسواد توسط بسیج انجام شد که بسیج این رقم را در سال 94 به 66 هزار نفر خواهد رساند.

باقرزاده در زمینه تفکیک وظایف دو سازمان در عرصه سوادآموزی بیان کرد: وظیفه سازمان نهضت سوادآموزی تأمین کتاب، منابع مالی و ارزشیابی پایانی است و از طرفی تأمین نیروی انسانی، سازماندهی و اعزام برای آموزش وظیفه بسیج سازندگی است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور خاطرنشان کرد: اگر منابع تحقق یابد و به تعداد بیسوادان اضافه نشود، هدف گذاری ما این است که در طول برنامه ششم آمار بیسوادی را به حداقل ممکن برسانیم و اگر افراد جدیدی ادعای بیسوادی نکنند حداقل 5 سال طول می‌کشد تا بیسوادی در کشور ریشه کن شود.

مسئول بسیج سازندگی کشور نیز در حاشیه امضای این تفاهمنامه گفت: چشم انداز ابلاغی بسیج ریشه کنی بیسوادی است و اراده بسیج برای رفع کامل این معضل جدی است.

سردار نعمان غلامی تأکید کرد: این ظرفیت در بسیج وجود دارد که به اهداف ترسیم شده توسط نهضت سوادآموزی زودتر از موعد برسیم و برای این کار نیاز به قرارگاه عملیاتی در عرصه ریشه کنی بیسوادی داریم تا قوانین را تسهیل کند و بتوانیم ظرفیت رده های بسیج در سطح کشور را به کار گیریم.

 



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 13:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1439978690188_329A3266.jpg

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید بررسی شود تا اگر در جایی حقی متعلق به آموزش و پرورش است گرفته شود از این رو همه با هم باید برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش تلاش کنیم.

به نقل از ایسنا:مرضیه گرد ظهر امروز سه‌شنبه دهم شهریورماه 94 در شورای آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: بایستی به اهمیت جایگاه شوراهای آموزش و پرورش بیش از پیش توجه شود چراکه از نظر ما اهمیت این شوراها به اندازه اهمیت شورای تامین در استان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرسنل می‌شود افزود: با این وجود بنا به فرموده مقام معظم رهبری، هزینه در زمینه آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

گرد بیان کرد: باید بررسی شود تا اگر در جایی حقی متعلق به آموزش و پرورش است گرفته شود تا ضمن حل کردن مشکلات سخت‌افزاری به بررسی مسائل نرم‌افزاری بیشتر بپردازیم از این رو همه با هم باید برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش تلاش کنیم.

رییس سازمان امور مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد ما حرکت به سمت مشارکت است، اعم از مشارکت‌های اولیا و مربیان، مردم و نهادهای مردمی، دستگاه‌ها و ... .

وی با اشاره به اینکه باید پتانسیل استان در جهت تقویت آموزش و پرورش بکار گرفته شود ادامه داد: استان کرمان به عنوان سرزمین مهربانی‌ها بایستی فرزندان خود را در پناه گیرد بنابراین راه رسیدن به توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پایدار توجه به آموزش و پرورش است زیرا کشوری در همه زمینه‌ها توسعه یافته است که مردم آن نیز توسعه یابند.

گرد گفت: باید بتوانیم زمینه مشارکت‌های مردمی در استان کرمان را بالاتر ببریم تا سرانه دانش‌آموزی ما بیشتر شود چراکه در سال گذشته به واسطه طرح مشارکت‌های مردمی مشکلات بسیاری از مدارس دوشیفته در مناطق جنوب حل شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه سختی‌ها و مشکلات، رویکرد دولت تدبیر و امید توجه به مشارکت‌ها است و خوشبختانه تاکنون توفیقاتی در زمینه‌های اقتصادی و رفاه مردم به دست آمده است و زمینه بعدی سلامت و حوزه آموزش است.




تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 12:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

harirchi (3 of 12)-1.jpg

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: تقویت و توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است.

به نقل از ایسنا:علی زرافشان در بازدید از هنرستان فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی نوشهر با تاکید بر بحث کیفیت بخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهارکرد: امسال 360 میلیارد ریال بودجه جهت تجهیز هنرستانها با افزایش 40 در صد نسبت به سال قبل در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تجهیز مدارس فنی و حرفه‌ای با تخصیص این بودجه تصریح کرد: علاوه براین مبلغ 140 میلیارد ریال نیز از محل درآمد فروش گاز برای تامین امکانات گرمایشی و سرمایشی و تجهیز آزمایشگاه در نظر گرفته شده است.

وی از اختصاص 18 میلیارد ریال از بودجه کیفیت بخشی به آموزشها و فعالیتهای هنرستان خبرداد و خاطرنشان کرد: از این میزان اعتبار 9 میلیارد اختصاص به هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و 9 میلیارد دیگر به هنرستانهای کار و دانش اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش؛ زرافشان با اشاره به اهمیت کاربردی کردن آموزش در آموزش و پرورش افزود: اشتغال باید از مبنا بهینه شود و مهارت آموزی باید دانش بنیان شود لذا تقویت و توسعه بخش فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش گام موثری جهت ایجاد اشتغال در راستای کمک به اقتصاد مقاومتی است.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 12:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
کمبود نیرو در سال جدید نگران کننده است
به گزارش خبرگزای فرهنگیان ، قاسم احمدی لاشکی در جلسه شورای آموزش و پرورش چالوس اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی آموزش و پرورش از یک سو ۵۶ هزار کمبود نیروی رسمی و ۷۷۰ هزار ساعت کمبود و از سوی دیگر بنا بر آمار ۵۰ هزار نیروی مازاد وجود دارد.
 
وی افزود: دلیل این کمبود نیرو و مازاد بودن در این است که نیروها بعد از استخدام اقدام به جابجایی و انتقال کردند و آموزش و پرورش را با مشکلات زیادی مواجه شد.
 
نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس با تاکید بر جلوگیری از نقل و انتقال نیروی انسانی در مناطقی که نیاز وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه انتخابی اینجانب در ۵ سال قبل ۴۷ نفر در نوشهر، ۴۶ نفر در چالوس، ۳۷ نفر در کلاردشت و ۲۳ نفر در کجور جذب شدند ولی از مجموع ۲۳ نفر در بخش کجور تنها یک نفر باقی مانده و مابقی انتقالی گرفتند و رفتند و این امر ضربه سنگینی را بر پیکره آموزشی منطقه وارد کرد.
 
احمدی با ابراز نگرانی از کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: امسال با وجود کمبود نیروی انسانی که وجود دارد سخت‌ترین سال آموزشی در این منطقه است و سال تحصیلی ۹۵ با فارغ‌التحصیلی دانشگاه فرهنگیان مشکلی نخواهیم داشت.
 
وی با تاکید بر اینکه اجازه استخدام هیچ نیروی غیر بومی را در حوزه انتخابی خود نخواهم داد، ابراز کرد: در آزمون امسال استخدامی گزینه بومی در حوزه انتخابی مطرح شد و به شدت از آن حمایت کردم بنابراین فرقی نمی‌کند کسی که اهل کجور است جذب کلاردشت شود.
 
نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس با بیان اینکه نباید مدارسی در روستاها که دارای جمعیت کمی هستند تعطیل شوند، عنوان کرد: در کشور ۱۰۰ مدرسه با تنها یک دانش‌آموز وجود دارد و تعداد قابل توجهی مدرسه که زیر ۱۵ نفر دانش آموز دارند.
 
احمدی لاشکی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی برای خرید خدمات آموزشی از افرادی که دارای سابقه آموزشی هستند استفاده ‌می‌شود.


تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
اقتصاد دانشگاه فرهنگیان در راستای اقتصاد مقاومتی قرار دارد
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: کار جدی بر روی اقتصاد دانشگاه و چابک سازی و کاستن هزینه ها بخش عمده دغدغه اقتصاد دانشگاه است.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ، محمود مهر محمدی، با تاکید بر اهمیت ایجاد منابع پایدار برای پیشبرد اهداف دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: لازمه بهره وری انسجام بخشی به فعالیت ها همدلی و همزبانی و الگو قراردادن رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درتعلیم و تربیت و اقتصاد مقاومتی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی بودجه دانشگاه فرهنگیان از رشد قابل توجهی برخوردار شد و این امر گواه بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان از منظر دولت و مجلس است.

مهرمحمدی افزود: معاونت طرح و توسعه به لحاظ جایگاه ویژه، نقش محوری را در پیشبرد مباحث اقتصاد دانشگاه ایفا خواهد کرد.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
انحصاری کردن بعضی فعالیت های تعلیم و تربیت اشتباه بود
معاون پرورشی فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست هماهنگی معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور گفت: حوزه تعلیم و تربیت منحصر به آموزش و پرورش نیست بلکه آموزش و پرورش نقش رهبری و جهت دهندگی را در آن دارند. ما اشتباه کردیم که تعلیم و تربیت را انحصاری کردیم.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ؛ حمیدرضا کفاش در این نشست ضمن تشریح نقش شوراهای دانش آموزی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: شوراها و نقش دادن به دانش آموزان در فعالیتهای تعلیم و تربیت اهمیت زیادی دارد. امام بزرگوار، جوان باوری را به ما یاد داد. امام بود که جوان ها را به میدان کشاند.

کارها را به دانش آموزان بسپاریم

وی افزود: ما ۳۶ هزار شهید دانش آموز داریم.کسانی مثل شهید باقری و شهید باکری. همه اینها زمان شهادتشان بین ۱۹ تا ۲۳ سال بود ولی الان کارها را به جوانان نمی سپاریم. توصیه می کنم کارها به دانش آموزان واگذار شود و مدیر و مسئولان مدرسه فقط رهبری را به عهده داشته باشند.

کفاش ادامه داد: آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان یک روز اداره آموزش و پرورش را به مجامع دانش آموزی استان سپرد. به خاطر دارم دانش آموزی که نقش معاون پرورشی را بازی می کرد آنچنان جدی و خوب این کار را انجام می داد که من فکر می کنم روزی جای من را می گیرد.

عرصه وسیع فعالیتهای پرورشی در خارج کشور 

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش خطاب به سرپرستان و فرهنگیان شاغل در مدارس خارج کشور گفت: خارج کشور جایی است که فعالیت های پرورشی می تواند عرصه وسیعی داشته باشد.

انحصاری کردن برخی فعالیتهای تعلیم و تربیت اشتباه بود

کفاش گفت: ما اشتباه کردیم بعضی فعالیت ها را انحصاری کردیم. نگاه انحصاری به تعلیم و تربیت مخرب است. ما نمی توانیم بگوییم فقط این کار وظیفه من است در حالیکه این یک پازلی است که بخشی از آن را من انجام می دهم .سرپرستان معمولا نامه ها را نگاه می کنند و اگر داخل نامه ها فعالیت پرورشی و نماز و قرآن بود آن را به معاون پرورشی می سپارند.

نقش رهبری آموزش و پرورش

وی ادامه داد: چه کسی می گوید در آموزش و پرورش ما متولی انحصاری تعلیم و تربیت هستیم؟ ما باید نقش رهبری داشته باشیم. اصلا زیر بار این نرویم که فقط ما و دیگر هیچ؟ چرا شهرداری پارک و فضای سبز شهر را از خودش می داند و اردوگاه شهید باهنر را از خودش نمی داند و نمی خواهد به اینجا رسیدگی کند تا بچه ها بیایند اینجا و شادی کنند. این تقصیر ماست چون خودمان را جدا کرده ایم. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص فعالیت های پرورشی در مدارس خارج از کشور گفت: در مدارس خارج همت مدیران خوش فکر می تواند این هدف را محقق کند. شما نقشتان فرمانده است،هدایت کننده است، جهت دهنده است، شما با زبان و با ارتباطات می توانید مشارکت دیگران را جلب کنید و این اهداف را محقق کنید. هنر مدیر این است که بتواند همه عناصر را در مجموعه پرورشی و تربیتی به کار بگیرد.

هدیه معاون پرورشی با تصویری از شهیدان رجایی  و باهنر

حمیدرضا کفاش سپس هدیه ای به همه سرپرستی های خارج از کشور اختصاص داد و درباره آن گفت: این هدیه یک فلش مموری ۱۶ گیگابایتی است که مزین به تصاویر شهیدان رجائی و باهنر است در این مجموعه ۳۵ تا ۴۰ ساعت مطالب مورد نیاز شما در حوزه های قرآن و عترت، تربیت سیاسی اجتماعی، فعالیت های اردویی، راهنمای فعالیت های پرورشی در مدرسه و همچنین تولیدات و برنامه های این حوزه است که حکم یک بوفه را دارد یعنی هر کس به سلیقه خود و نیازهای کشور محل ماموریتش می تواند از مطالب استفاده کند.سرپرستان و مدیران و همکاران همگی می توانند از این مجموعه بهره ببرند.

گردهمایی توجیهی فرهنگیان اعزامی به مدارس جمهوری اسلامی در خارج از کشور از ۹ تا ۱۱ شهریورماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می شود.

در این گردهمایی معلمان اعزامی سال تحصیلی جدید می توانند ضمن دیدار سرپرستان خود سوالات و ابهامات خود را با آنها در میان بگذارند و در خصوص نحوه اعزام و کار در کشور محل ماموریت خود اطلاعات لازم را کسب کنند.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مهر نوشت: مشاور وزیر آموزش و پرورش، گفت: برای فعالیت های ویژه که پنجشنبه ها امکان اجرای آن در مدارس وجود دارد پیشنهاد شده تا از معلمانی که وقت آزاد دارند، استفاده شود.

محمد فاضل درباره بازگشایی پنجشنبه های مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: سال تحصیلی ۹۴-۹۵ همان ۲ هزار مدرسه ای که سال گذشته طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه را اجرا کردند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی افزود: هنوز در ارزیابی نهایی و پژوهش اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب به نتیجه نرسیده ایم.

مشاور وزیر با عنوان این مطلب که سیاست آموزش و پرورش دادن اختیار به مدیران مدرسه است، ادامه داد: اجرای این سیاست موجب می شود تا مدیران با مشورت اولیای مدرسه تشخیص دهند آیا مدرسه پنجشنبه ها باز باشد یا خیر و چه فعالیت هایی انجام شود که اجرای این سیاست یکی از آرزوهای وزیر نیز هست.

فاضل در پاسخ به این پرسش که از نیروهای مازاد دوره متوسطه دوم در طرح یک روز با نشاط در پنجشنبه ها استفاده می شود، بیان کرد: این اقدام یکی از راهکارهای آموزش و پرورش است و پیشنهاد می شود تا برای فعالیت های ویژه که در پنجشنبه ها امکان اجرای آن وجود دارد از معلمانی که وقت آزاد دارند استفاده شود.

همچنین حمیدرضا کفاش پیش از این گفته بود، یک روز با نشاط در سال تحصیلی جاری در روزهای پنجشنبه‌ به صورت آزمایشی در حدود دو هزار مدرسه اجرا شد که تنها مشکل این طرح تامین اعتبارات لازم بود. گزارش نهایی در این خصوص را به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه کرده‌ و درخواست کردیم این طرح با افزایش سه برابری در سطح ۶ هزار مدرسه برگزار شود مشروط به اینکه اعتبار لازم در ابتدای اجرای طرح به مدارس تزریق شود. اگر اعتبار لازم تامین نشود، ممکن است در این خصوص تجدیدنظر کنیم.

طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس از ۲۰ فروردین سال ۹۰ در دبستان‌هایی که امکان تعطیلی در روزهای پنج‌شنبه را داشتند به صورت آزمایشی اجرایی شد و در پایان سال، آموزش و پرورش در دولت دهم اعلام کرد به دلیل استقبال خانواده ها این طرح در مهر ماه ۹۱ در تمام دبستان‌های کشور به صورت سراسری اجرا شود. همچنین در تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه نیز که یک‌نوبته بودند و امکان تعطیلی پنج‌شنبه مدارس را داشتند، این طرح اجرا شد.

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش خبر از لغو تعطیلی پنج شنبه ها و جایگزینی روز بدون کیف و کتاب داد و طی طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنج شنبه، سال گذشته این طرح در ۲ هزار و ۱۵۱ مدرسه ابتدایی به صورت پایلوت اجرا شد.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
سه رئیس دانشگاه فعلی و سابق معتبر ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره دلایل توقف رشد علمی کشور صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر شجاعی مجری برنامه های سیاسی گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما، دیشب به مسایل علمی و آموزشی کشور پرداخت و گفت موضوع شتاب رشد علمی کشور کاهش یافته. در حالی که در سالهای گذشته حدود ۱۳ برابر رشد میانگین علمی جهان بودیم و در جهان رتبه ۱۵ داشتیم و در منطقه اول بودیم ولی اکنون عربستان در رشد علمی از ما پیش افتاده است. لذا امشب به چرایی فروش کردن شتاب رشد علمی کشور می پردازیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

چرا رشد علمی کشور پایین آمده؟

محمد مهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی: در سال ۲۰۰۵ مقاله ای در نشریه نیچر منتشر شد و مطرح کرد تعالی علمی در ایران در حال بروز و ظهور است و باید با تحریم و اختلالات سیاسی جلوی آن را گرفت. در ۲۰۱۰ گزارشی را مجله معتبر نیوز ساینتیست منتشر شد که رشد تولید علمی ایران ۱۳ برابر رشد جهانی بود و بعد از ایران، چین قرار داشت. تا سال ۲۰۱۱ مجموع مقالات ما در کنفرانسها، رشد خوبی داشت. در سال ۲۰۱۱ اتفاقی می افتد. در آن سالها ما یک باره قیمت ارز تغییر کرد. هزینه پژوهش افزایش یافت و به یک باره سهم مقالات ما در کنفرانس تنزل یافت. شیبی که جمع مقالات ما چاپ می شد در کنفرانسها و ژورنالها تا پایان سال ۲۰۱۴ یکسان مانده. اما در این سالها هنوز رشد مقالات را داریم. سطح مقالات کاهش یافته ولی سالانه ۲۰۰۰ مقاله دارد به مقالات ما اضافه می شود.

الان چه وضعیتی داریم؟
طهرانچی: ما شیب خطی ملایم تری یافته ایم. از شیب تند بالا به شیب خطی رسیدیم. یعنی رشد مقالات در ژورنالها متوقف نشده ولی رشد مجموعه مقالات و کنفرانسها به شیب صفر رسیده.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر به صورت تلفنی در گفتگو شرکت کرد.

شاخص هایی را برای متوقف شدن شتاب رشد علمی کشور می شناسید؟

معتمدی: بیش از اندازه این بحث مهم جلوه شده. ما رشد علمی داریم ولی شتاب آن کاهش یافته. ما در دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه های معتبر افزایش مقالات را داشتیم. مقالاتی که در مجلات چاپ می شود با مقالاتی که در کنفرانسها ارائه می شود باید اضافه کرد. آمار نشان می دهد مقالات در مجلات شتاب خوبی دارد ولی در کنفرانسها کاهش یافته و در مجموع کاهش شتاب رشد علمی را داشتیم.

دلایل این موضوع چیست؟

معتمدی: سفرهای علمی ما از سال ۹۰ عملا در کنفرانسها و فرصتهای مطالعاتی و سفرهای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های معتبر داشتند به صفر نزدیک شد. دلیلش هم بحثهای اقتصادی بود. سه برابر شدن نرخ ارز باعث کاهش سفرها شد. بودجه های جاری دانشگاه ها کاهش یافت و اینها اثرگذاشت و شاهد بودیم مسایل جاری دانشگاه توسط مدیران به سختی اداره می شد و این روی کنفرانسهای معتبر اثر گذاشت و نتیجه این بود که جمع مقالات پایین رفت. مسایل سال ۸۸ و ۸۹ اثر زیادی داشت. از سال ۹۰ ملاحظه کنید، آثار منفی بعد از ۲-۳ سال مشخص می شود. همه آمارها از سال ۹۰ شروع به کاهش می کند. یک تحلیل ما این بود که قراردادهای صنعتی ما نیز به شدت کاهش می یابد. بودجه ای که از طریق صنعت در دانشگاه ها و در پروژه ها تزریق می شد، منتج به مقالات می شد. آمار نشان می دهد در سال ۹۰ که بیشترین حجم قراردادها را داشتیم به نصف رسیده. الان به تدریج زیاد می شود ولی نتیجه آثار اقتصادی است.

دلایل علمی و سیاسی سال ۸۸ ذکر شد. شما معتقد به توقف شتاب رشد علمی کشور هستید؟

رضا روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه شریف: اول اینکه کنفرانسها را در این بحث خیلی جدی موثر نمی بینم. نحوه انتشار ممکن است با سفر باشد و یکی نیز این است که بفرستند برای چاپ. اگر کسی مشکل برای سفر دارد، می تواند برای چاپ بفرستد. عوامل زیاد است و باید به مهمترینش اشاره کرد نه هر مطلبی که در لیست می آید. بودجه پژوهشی دانشگاه ها اندک است. آنچه موتور اصلی انتشار مقالات بوده، درآمدهای ارتباط با صنعت بوده. بخشی از استادان نیز که دسترسی به این منابع دارند تحرک بیشتری دارند. اکثر درآمدهای ارتباط با صنعت دنیا از طریق بودجه های دفاعی است. دانشگاه MITنیز بیشترین گرندها و ارتباطاهایش با صنعت را در حوزه دفاعی دارد. نکته ای یکی دو سال است مورد توجه قرار می گیرد که دانشگاه ها اگر در مسایل دفاعی ورود کنند با تحریم مواجه می شوند که نمونه اش دانشگاه صنعتی شریف است. برخی از روسای دانشگاه ها محافظه کار شده اند که از طریق منبع خارجی به خاطر ارتباط با مباحث دانشگاهی تحت فشار قرار نگیرند و مثلا تحریم نشوند.

در گذشته دیدیم رئیس دانشگاه ما آنقدر با صنایع دفاعی همکاری کرده که تا مرز ترور رفته ولی دانشگاه ها الان در این باره نگرانند. هفته پیش عنوان ششد یک دانشگاه یک بودجه دفاعی خوب را چند ماه است امضا نمی کند به خاطر این که واهمه دارد زیر سئوال برود.

آیا موضوع همینطور است؟

طهرانچی: دانشگاه شهید بهشتی اینطور نیست. ممکن است این شبهه در ذهن بینندگان پیش بیاید. عربستان سعودی بیش از ۷۰ درصد رویدادهای علمی اش با همکاری‌های بین المللی است. آنها در ورزش و حتی در حمله به یمن از بقیه کشورها عاریه می گیرد در حوزه علمی نیز این کار را کرده. در نیچر در سال ۲۰۱۴ بالاتر از ما ایستاد. ولی الان مقالات آنها ۱۵ هزار تاست ولی ما ۴۰ هزار تاییم. شیب آنها خوب است ولی فاصله زیادی دارد و این شیب تصنعی است. علم ارتباط مستقیمی با هزینه کردن دارد. باید هزینه کرد در علم. هزینه ای که از صنعت وارد علم می شود چه دفاعی چه نفت چه عمومی، باید توجه کنیم. ما الان از لحاظ هزینه کرد زیرساختی و سهم پرداختی مان به تحقیق و توسعه از GDPکمتر از یک درصد است. سیاست کلی که حضرت آقا اعلام کردند ۴ درصد است. رژیم صهیونیستی بالای ۴ درصد، قطر ۲.۵ درصد و ما متاسفانه کمتر از یک درصد داریم.

نظر شما درباره اظهارات دکتر روستا آزاد چیست؟

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر: من قبول ندارم و بعید می دانم دانشگاهی با مسایل دفاعی و امنیتی محافظه کارانه برخورد کند. لااقل در دانشگاه خودمان قطعا رد می کنیم. اتفاقا در یکسال اخیر، در چند ماه اخیر قراردادهای خوبی داشتیم از جمله با صاایران و وزارت دفاع. همیشه مسایل دفاعی اولویت ما بوده. اگر ایشان اطلاع دارند جایی پروژه نپذیرفته اند ما حاضریم بپذیریم.

مصداق دارید؟

روستا آزاد: بله، اگر نداشتیم که حرف نمی زدیم. بعضی از دانشگاه ها حتی گاردهایی می گیرند مقابل پژوهش مبنی بر اینکه اولویت اول دانشگاه آموزش است. حتی دانشگاه صنعتی و خبر دارم جلسه ای در معاونت علمی ریاست جمهوری یکی از روسای دانشگاه ها در مقابل برنامه علمی خیلی خوبی که مطرح شده بود گفت این کارها دانشگاه را تجارتخانه می کند و از ماموریت اصلی خود که آموزش است باز می دارد.

این نگاه غالب است؟

روستا آزاد: آقای دکتر معتمدی که آن روز مسئولیت نداشتند. ایشان هم گفتند بعید می دانند. این خبر موثق است. برخی وقتها می گویند مقالات بی کیفیت یا کم کیفیت است و نباید منتشر کرد. نهایتا احساس می کنم این خود یک عامل محرک قابل توجهی است برخی را به تردید می اندازد مقاله ای را چاپ کنیم یا عیار بالاتری داشته باشد.

آقای دکتر معتمدی می گوید اینها معلول ۲-۳ سال قبل است. این را قبول دارید؟

روستا آزاد: علم یک مسئله ارگانیک است. آنچه ما درو می کنیم حاصل کاشت ۲ سال پیش است. می شود گفت سیاست امروز آموزش عالی دو سال دیگر خود را نشان می دهد. الان صحبت کردن از ۸۸، اشتباه و غیرقابل قبول است. الان ۸ سال گذشته.

۶ سال گذشته!

روستا آزاد: الان آنچه می بینیم مربوط به سال ۹۲ یا ۹۱ است.

دکتر معتمدی شما پاسخی در این باره دارید؟

معتمدی: آمارها نشان می دهد از سال ۹۰ کاهش شروع شده. من دانشگاهیان را مقصر نمی دانم. شاهد بودم دانشگاهیان تلاش خود را می کنند ولی طبیعی است برخی شرایط به دانشگاه و کشور تحمیل می شود و چاره ای نیست.

چطور تحمیل می شود؟

معتمدی: همان بحث اقتصادی که باعث شده منظورم شرکت در کنفرانس نیست. همه قبول داریم علم مرز ندارد. همه نیز تاکید داشتند ارتباط قوی با دنیا داشته باشیم. وقتی ارتباطات ما به دلیل بحثهای داقتصادی یا دیگر کم می شود، روی تعداد مقالات اثر می گذارد. این کاهش روی مقالات اثر می گذارد.

دکتر طهرانچی! گفته شده وقتی مسایل سیاسی غلبه می یابد، ثمره اش این می شود که شتاب رشد علمی کم می شود. درست است؟

طهرانچی: بی شک. دانشگاه یک موجود علمی است و آفتهایی مانند سیاست زدگی دارد. سهم مسایل اقتصاد سیاست زدگی، قوانین و مقررات و اراده مدیریت کشور در توسعه علم، هر کدام ۲۵ درصد تاثیر می گذارند و ۴ ستون اصلی رشد علمی است. دانشگاه باید محیط پویا باشد و حمایت شود و قوانین و مقررات به گونه ای دیده شود که جهت گیری صحیح باشد.

در این ۲ سال که شتاب علمی متوقف شده چه عاملی دارد؟

طهرانچی: ما ۴ سال است متوقفیم از ۲۰۱۱. مقالات آرام دارد توسعه می یابد. مقالات ما کیفیت بهتری یافته. زحمات محققان را در آزمایشگاه می بینیم. ما در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ تنها ۷۷ مقاله تاپ داشتیم ولی از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ این عدد به ۱۱۳ تا رسیده ولی این آسیبها را برای حرکت روبه جلو ببینیم. حضرت آقا اشاره فرمودند نباید این رشد کاهش یابد.

درباره مسایل سیاسی چقدر اعتقاد دارید؟

روستا آزاد: منابع مالی کم است و استادان با غیرت علمی و دینی کار می کنند. استادان در غرب با شرایط بسیار مرفه تر کار می کنند و اگر کسی اینجا کار می کند به خاطر عشقش به کشور است. فضای سخت کوشی اگر با حاشیه های سیاسی مشغول شود، یکی از مستندات مبرز این است که مقالاتی که نوشته شد ۱۳ برابر رشد جهانی ایران دارد رشد می کند، همان موقع می گویند اگر برای این ملت فکری نکنید با این آهنگ رشد نمی توان این ملت را کند کرد. یکی از مسایل، به وجود آوردن حاشیه های سیاسی است. مقام معظم رهبری نیز همین را فرمودند که دانشگاه ها دچار حاشیه های سیاسی نشوند.

سیاست زدگی چقدر باعث کاهش رشد علمی شده؟

معتمدی: سیاست زدگی و واژه هایی از این دست قابل تفسیر است. اگر حضور غیرمنطقی و دخالت جریانهای بیرونی دانشگاه باشد در دانشگاه اثر منفی می گذارد.

این وجود دارد؟

معتمدی: دخالت همیشه وجود داشته و نمی توان گفت صفر است. طبیعی است جامعه بخشی از جامعه است و تاثیرپذیر است ولی جریان غالب در دانشگاه نیست و اگرفعالیت دانشجویان مدیریت شود، نه تنها باعث کندی علم نمی شود بلکه باعث رشد می شود. قبول دارم حواشی و بحثها و دخالتها اثر منفی می گذارد. خوشبختانه الان آرامش خوبی در دانشگاه است. این مسئله صفر نیست ولی غالب هم نیست.

چاپ مقالات در ISI مطرح بود که در سال ۸۷ این مسئله اشتباه است. مقام معظم رهبری نیز این که صرفا ملاک رشد علم را چاپ در ISI بگیریم رد کردند. پیشنهادهایی داده شده برای ملاک علمی. این منطقی است جایگزین کنیم؟

طهرانچی: بحث علم و پیشرفت علمی یک بحث است. منتهی وقتی کار علمی می کنید، خروجی و دستاورد و آثار و پیامد دارید. خروجی بایستی مقاله باشد. مقاله هدف نیست. کار و دستاورد علمی هدف است. وقتی کار علمی می کنید باید منتشر کنید. وقتی کار علمی می کنیم و اول شدن در منطقه را مد نظر داریم باید در عرصه بین المللی هم نمود داشته باشد. از ۳۰۰ هزار مقاله علمی ۵۰۰۰ مقاله در اسکوبوس به زبان فارسی است. جریان تولید علم یک جریان پویاست که مقاله محصول میانی این کار است. مقاله ویترین کار است. وقتی دشمن صریحا دشمن بحث می کند و می گوید ایران و رژه بزرگ را مطرح می کند و می گوید رهبر انقلاب در جامعه آکادمیک ایران سیاست پرداختن به علم را مطرح کرده اند و ایرانیها یک روزی رهبر علمی جهان بودند. اگر کار ما به مقاله رسید، اختراع و حل مشکلات نیز هست. خروجی مقاله ماحصل کار علمی است. اقتدار کشور از علم می آید.

مهمترین راهکار برای شتاب رشد علمی کشور چیست؟

معتمدی: در قدم اول باید موانع برطرف شود و برویم به سمت عقد قراردادها. تبادل علمی با دنیا و رفت و آمد با آنها. شخصا معتقدم اینها کافی نیست. باید نوآوری کنیم. راه حل های جدیدی را ارائه کنیم. باید از ظرفیتهای موجود کشور بیشتر استفاده کنیم. مقاله ای را می خواندم که یکی از کشورهای اروپایی ۱۰ دانشگاه خود را بررسی کرده بود و گفته بود ۷۳ درصد مقالات این دانشگاه ها توسط افرادی خارج از دانشگاه ها تولید می شد. یعنی فقط استادان خود نبودند. متاسفانه ما صرفا به دانشگاه ها توجه داریم. همکاری بین دانشگاه ها جدی نیست.

چه کنیم رشد علمی کشور شتاب خود را داشته باشد؟

روستا آزاد: حاشیه سازی تاثیر دارد ولی تاثیر اول نیست. مهمترین مسئله ارتباط دانشگاه با صنعت و تعریف نیازهای دستگاه های اجرایی از طریق دانشگاه هاست که غیر رسمی بودجه را افزایش می یابد.

طرانچی: هیات علمی ها بارها نامه ای از خارج از کشور گرفتند که شما حق حضور در جوامع علمی را ندارید حق نشر علمی ندارید. اینها آمدند نشر علم ما را بر خود حرام کردند برای اینکه رشد علمی ما مشخص نشود.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ایلنا: یک عضو کانون صنفی معلمان از بازداشت دو نفر از فعالان صنفی معلمان خبر داد.
بازداشت دو نفر از فعالان صنفی معلمان

«محمد حبیبی» عضو کانون صنفی معلمان و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن اعلام این خبر گفت: صبح روز گذشته (دوشنبه نهم شهریور ماه) ماموران امنیتی به منزل این دو نفر مراجعه و آنها را بازداشت کردند.

وی اظهار داشت: این دو نفر در حال حاضر به زندان اوین منتقل شده‌اند.

حبیبی در مورد علت بازداشت این دو نفر گفت: این دو نفر بارها در ارتباط با تجمعات صنفی معلمان از سوی دستگاه‌های امنیتی اخطار گرفته بودند.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:38 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

"منصور کیهانی"، معلم بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان سنقر به علت پاره‌ای مشکلات مالی اقدام خودکشی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در سنقر و کلیایی، منصور کیهانی که 60 سال داشت چند سال گذشته از آموزش و پرورش بازنشسته شد و نزدیک به ده سال از همسر معلول خود پرستاری کرده بود.

در حال حاضر مرحوم کیهانی دارای 4 فرزند تحصیل‌کرده است.کیهانی در پشت مجتمع اداری شهرستان سنقر اقدام به خودکشی کرده است.پزشکی قانونی تاکنون علت اصلی خودکشی مرحوم کیهانی را تاکنون مشخص نکرده است.

 



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اولین همایش بین المللی ادبیات تطبیقی ایران و فرانسه - مهر 95
مشاهده همه همایش های manager    
سطح برگزاریبین المللی
محورهای همایش---------------------
- نظریه های تطبیقی یا مقابله ای و روش شناسی آن در پژوهش های تطبیقی زبان و ادبیات فارسی و فرانسه
- حوزه های تاثیر و تاثر و پیوند های زبان و ادبیات فارسی و فرانسه در ابعاد گوناگون
- تعملات فکری،فلسفی و عرفانی و ادبی میان ادبیات فارسی و فرانسه در دوره های مختلف
- بررسی انتقادی پژوهش های زبان و ادبیات تطبیقی فارسی و فرانسه
- ترجمه و ادبیات تطبیقی
- فرهنگ و ادبیات تطبیقی
- چشم اندازهای پژوهش های ادبیات تطبیقی فارسی و فرانسه
----------------
محورهای همایش    
برگزار کنندگان: دانشگاه فردوسی مشهد
با همکاری دانشگاه سوربن پاریس
---------------
تحت حمایت اطلاع رسانی وب سایت ایران کنفرانس
مهلت ارسال چکیده مقالات: 9 اسفند 1394
مهلت ارسال متن کامل مقالات: اول خرداد 1395
تاریخ برگزاری همایش: 7 و 8 مهر 1395
سایت همایش: litcpf.um.ac.ir
تلفن تماس دبیرخانه: 05138806563
آدرس دبیرخانه: مشهد - میدان آزادی - دانشگاه فردوسی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - گروه زبان و ادبیات فرانسه - اتاق 218
محل برگزاری: مشهد مقدس - دانشگاه فردوسی مشهد
ایمیل: litcpf@um.ac.ir

 



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری آریا- سیستم های گرمایشی مدارس تا قبل از شروع سرما استاندارد می شود .
به گزارش خبرگزاری آریا،ناصری  افزود: بخاری های گازی و غیراستاندارد از 230 مدرسه استان تهران جمع‌آوری و بخاری های استاندارد جایگزین آن ها شده است.

وی به ساخت مدارس جدید در استان تهران اشاره کرد و گفت: امسال 112 مدرسه جدید با هزار و 350 کلاس درس مهر امسال در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و 40 هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار می دهد.
ورناصری افزود:‌ در طرح های مسکن مهر نیاز به 350 مدرسه جدید داریم که 75 مدرسه در حال ساخت است و از این تعداد 15 مدرسه در مهر 94 تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان تهران به مشکل کمبود مدرسه در منطقه 22 تهران اشاره کرد و گفت: تعدادی مدرسه در این منطقه در حال ساخت داریم ولی این مدارس برای سال تحصیلی جدید آماده نخواهند شد و در سال 95 به بهره برداری می رسد.
ورناصری افزود: در سطح استان تهران بیش از هزار مدرسه با عمر بیش از 40 سال وجود دارد که برای تخریب و بازسازی آن ها نیاز به 3 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم و امیدواریم بتوانیم در یک فرآیند چند ساله حداقل 200 مدرسه تخریبی را بازسازی و نوسازی کنیم.
وی ادامه داد: از 60 هزار مدرسه در استان تهران 75 درصد آن ها کاملا ایمن و مقاوم به زمین لرزه و 25 درصد فرسوده و غیر مقاوم به زمین لرزه هستند که باید برای آن ها تامین اعتبار و تخریب و نوسازی شود.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان تهران تاکید کرد:‌ هم اکنون 250 مدرسه در سطح استان با مشارکت خیرین و نوسازی مدارس در حال ساخت است.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: تعطیلی مدارس روستایی به دلیل تعداد کم دانش‌آموز امری غیرقابل قبول است و آموزش و پرورش باید تمامی امکانات آموزشی را در روستاها فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از ایسنا: عابد فتاحی افزود: بسیاری از روستاییان در فصل سرد سال توانایی فرستادن فرزندان خود به شهر جهت امر آموزش را ندارند و آموزش و پرورش باید تلاش کند تا در هر روستایی متناسب با شان و منزلت ساکنان آن روستا مدرسه احداث کند.
وی با اشاره به این‌که «بیشترین مشکل در راستای ارائه خدمات به روستاییان در روستاهای زیر 20 خانوار است»، افزود: باید در مناطق محروم و روستاها برای دانش‌آموزان مدرسه دایر شود، حتی اگر تعداد دانش‌آموزان آن روستا دو یا سه نفر باشد و در صورت عدم توانایی احداث مدرسه حداقل از کانکس برای آموزش دانش آموزان روستایی استفاده شود.
وی با بیان این‌که «بسیاری از خانواده‌های روستایی توان این را ندارند تا فرزندان خود را جهت امر آموزش به شهر بفرستند»، افزود: صدها معلم حق‌التدریسی در استان وجود دارد؛ چرا نباید این معلمان وارد امر آموزش شده و در روستاها به دانش‌آموزان آموزش دهند.
این نماینده مجلس با بیان این‌که «بهداشت و آموزش در ایران اسلامی طبق قانون اساسی رایگان بوده است» ابراز عقیده کرد: اگر آموزش و پرورش دانش‌آموزان روستایی را با زور به مدارس شهری بفرستد با قانون اساسی مخالفت کرده است.
وی با بیان این‌که «بسته شدن مدارس، روستاییان را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند» تصریح کرد: اغلب روستاییان توان کافی برای اجاره کردن منزل در شهر جهت آسایش فرزند خود را نداشته و حتی پول کافی برای ایاب و ذهاب فرزندان خود را ندارند و تمامی این مشکلات باعث ترک تحصیل دانش آموزان روستایی می‌شود.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی مرکز ارجاع فرهنگیان در هفته آتی خبر داد و گفت: کلیه خدمات در سه بیمارستان و مرکز درمانی تخصصی تهران برای فرهنگیان رایگان می‌شود.

محمد بطحائی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش»  در توضیح جزئیات مرکز ارجاع ویژه فرهنگیان گفت: اگر همکاران فرهنگی بیمه شده، به مشکل جسمی مبتلا شوند می‌توانند طی تماس 24 ساعته و شبانه روزی با سامانه مرکز ارجاع، اطلاعات مربوط به مراکز درمانی معتبر را متناسب با مشکلشان دریافت کنند.

وی افزود: این سامانه، پیشرفته‌تر از تلفن‌های گویای معمول است و اطلاعات تخصصی‌تری ارائه می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین از عقد قرارداد با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تخصصی خبر داد و گفت: این اقدام به موازات ارائه خدمات از طریق بیمه تکمیلی انجام می شود و فرد به هنگام مراجعه به این مراکز حتی فرانشیز هم نمی‌پردازد و پرداخت صف تا صد هزینه‌های درمان وی بر عهده آموزش و پرورش است.

بطحائی افزود: مرکز قلب تهران، موسسه رویان و مرکز چشم پزشکی بصیر از این جمله‌اند و حتی در حال اندیشیدن تدابیری هستیم تا در مرکز قلب تهران یک نیروی مختص پذیرش فرهنگیان را مستقر کنیم تا خدمات بستری و درمان فرد بیمار از طریق وی انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا فرهنگیان باید دارای شرایط ویژه‌ای باشند تا بتوانند از خدمات این سه مرکز استفاده کنند؟ گفت: خیر، همکاران فرهنگی دارنده بیمه تکمیلی می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه دولت یازدهم از اجرای طرح « رتبه بندی معلمان» پیگیری می کند با نظام رتبه بندی معلمانی که مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است دو مقوله جدا از هم است و ممکن است این دو با هم همخوانی هم نداشته باشد.

به گزارش عیارآنلاین،دکتر قاسم احمدی لاشکی گفت: در طرح رتبه بندی معلمان دولت که مقرر شده وزارت آموزش و پرورش آن را از اول مهرماه سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان اجرا کند پیش بینی شده که ۸۰ درصد از پرسنل آموزش و پرورش که بالای ۵ سال سابقه کاری دارند علاوه بر اینکه شامل این طرح می شوند، افزایش حقوق هم خواهند داشت.

وی همچنین در ادامه افزود: با توجه به اینکه بیش از دو سال است که اجرای طرح رتبه بندی معلمان مطرح شده است انتظار داریم که افرادی که از آغاز سال تحصیلی ۹۴- ۹۵ بازنشسته می شوند هم شامل اجرای این طرح شوند به همین منظور پیشنهاد دادیم به جای اینکه این طرح از ۱ مهرماه آغاز شود  از ۲۰ شهریور ماه سال جاری اجرا شود تا افراد بازنشسته وزارت آموزش و پرورش هم شامل این طرح رتبه بندی معلمان شوند.

وی با بیان اینکه در اجرای نظام رتبه بندی معلمان بین دولت و مجلس دیدگاه ها مختلف است گفت: دولت اعلام کرده که این رتبه بندی معلمان که از اول مهر سال جاری اجرا خواهد شد همان نظام رتبه بندی معلمان اشاره شده در سند تحول بنیادین است اما این در حالی ایست که مجلس شورای اسلامی مخصوصا کمیسیون آموزش و تحقیقات معتقد است که این رتبه بندی معلمان توسط دولت، نظام رتبه بندی معلمان اشاره شده در سند تحول بنیادین نیست.

احمدی لاشکی در ادامه گفت: اصول رتبه بندی معلمان ارائه شده از سوی دولت بیشتر در حالت خبره و عالی و … است  که در واقع همان قانون مدیریت خدمات کشوری است که می خواهند اجرا کنند نه رتبه بندی معلمان مورد نظر در سند تحول بنیادین  به همین سبب این اختلاف دیدگاه مجلس و دولت در اجرای رتبه بندی معلمان می تواند موجب تضعیف سند بنیادین آموزش و پرورش شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس ادامه داد: آنچه که مجلس شورای اسلامی از رتبه بندی معلمان در نظر دارد فراتر از این رتبه بندی معلمان دولت است به صورتی که معلمان باید همانند دانشگاه ها یک سیستم مکانیسمی را طی کنند تا به درجات بالاتری نائل گردند.

منشی دوم فراکسیون فرهنگیان مجلس همچنین تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد معلمان باید مانند افرادی که ابتدا وارد دانشگاه می شوند با عنوان مربی کار خود را آغاز کنند و بعد با گذراندن  دوره مربی، استاد یاری و دانشیاری به استاد معلم و یا معلم تمامی برسند.

دکتر احمدی در ادامه گفت: به منظور جلوگیری از تضعیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی باید با همه دستگاه هایی که در حوزه فرهنگی- آموزشی فعالیت می کنند از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی نشست مشترکی جهت هماهنگی های لازم برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان اشاره شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار کند.

احمدی در پایان ضمن ابراز امیدواری درباره بهتر شدن اوضاع معلمان با اجرای رتبه بندی معلمان، گفت: ما این نوید را به معلمان عزیز می دهیم که اجرای رتبه بندی معلمان وزارت آموزش و پرورش موجب گشایش کار فرهنگیان و بهتر شدن اوضاع آنان خواهد شد.

منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت تمرکززدایی در این وزارتخانه تاکید و اظهار کرد: لازمه تمرکززدایی در دستگاه‌ها تحول در نظام اداری است.

1438598188894_q (15).JPG

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اصغر فانی در چهل و یکمین مجمع عمومی مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه دبیرخانه قلب سازمان است و ورودی‌ها و خروجی‌های سازمان از دبیرخانه می‌گذرد، اظهار کرد: دبیرخانه‌ها رکن اصلی بروکراسی هستند. بروکراسی یعنی حاکمیت دفاتر و اگر دبیرخانه‌ها نباشند، بروکراسی هم نخواهد بود و به این ترتیب سوابق اداری از بین می‌رود.

وی افزود: نقش دبیرخانه‌ها نقش کلیدی است و سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید تلاش کنند که قلبشان سالم بتپد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌های اخیر ورود فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات کمک کرده است که روال دبیرخانه‌ها روان و سالم اداره شود، گفت: البته لازمه این کار توسعه زیرساخت‌های فناوری است و گاهی ممکن است به اداره‌ای مراجعه کنید و آنها کار شما را انجام دهند و بگویند سیستم قطع شده است و این به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌هاست، البته در سال‌های اخیر زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است.

فانی تاکید کرد: لازمه توسعه دولت الکترونیک فراهم شدن زیرساخت‌های مربوط است که امیدواریم شاهد توسعه آن در کشور باشیم.

وی در ادامه به ارائه گزارشی فشرده از آموزش و پرورش پرداخت و گفت: این وزارتخانه‌ عهده‌دار 105 هزار مدرسه است که در سطح ایران پراکنده است و در نقاطی از کشور مدرسه داریم که هیچ دستگاه دولتی حضور ندارد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز این مدارس قرار گرفته است. همه این 105 هزار مدرسه دبیرخانه دارند. همه اینها در حالی است که باید توجه کرد که 110 مدرسه تک دانش‌آموزی و 4800 مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز داریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هر سال 130 میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود و انرژی مضاعفی از همکاران ما را صرف می‌کند. در حال حاضر کتاب‌های درسی سال تحصیلی 94 و 95 آماده توزیع هستند و کتب سال تحصیلی 95-96 زیر چاپ قرار دارد و تعدادی نیز از چاپ خارج شده است در واقع چاپ کتاب‌ها در هر سال یک پروسه 14 ماهه را طی می‌کند.

فانی با اشاره به اینکه حجم مکاتبات در این وزارتخانه بالاست، گفت: با اتخاذ سیاست تمرکززدایی به دنبال آن هستیم اختیارات مدارس و 750 منطقه آموزشی که داریم را افزایش دهیم. در این صورت به طور طبیعی از حجم مکاتبات کاسته خواهد شد.

وی افزود: تمرکززدایی می‌تواند حجم مکاتبات اداری را کاهش دهد. تا زمانی که کارها متمرکز باشد، در دبیرخانه‌ها هم فشار بالایی وارد می‌شود و لازمه کاهش این فشار تمرکززدایی و لازمه تمرکززدایی تحول در نظام اداری کشور است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سیستم فاوا در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: فاوا در آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها یک تفاوت دارد. سایرین از آی‌سی‌تی برای نظام اداری استفاده می‌کنند اما آموزش و پرورش علاوه بر این آموزش دانش‌آموزان برای آنکه در آینده بتواند در این دولت الکترونیک زندگی کنند را در نظر دارد. همچنین آماده‌سازی معلمان برای استفاده از آموزش الکترونیک از جمله تکالیف مضاعف ماست.

فانی در پایان گفت: اتصال اتوماسیون‌های اداری به یکدیگر می‌تواند در دقت، سرعت و سلامت امور و کاهش وقت مردم موثر باشد.



تاريخ : سه شنبه 10 شهريور 1394برچسب:, | 23:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
اعلام جزئیات سند توسعه «فاوا» در آموزش و پرورش
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با بیان اینکه سند توسعه فاوا یکی از اسناد اصلی است، گفت: این سند مسیر توسعه فناوری و اطلاعات را در آموزش و پرورش مشخص می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان، محمدحسین سلیمی جهرمی در چهل و یکمین مجمع عمومی مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور، بیان کرد: آموزش و پرورش با وظایف متعدد و مخاطبان در سطوح مختلف از دانش‌آموزان، معلمین، کارکنان اداری و اولیای دانش‌آموزان به عنوان دستگاه پیش‌رو و از پیشگامان استفاده از فناوری اطلاعات به شمار می‌آید.

وی افزود: از سال ۷۰ و ۷۱ همزمان با اجرای نظام نیم‌سالی – واحدی، فناوری اطلاعات به طور رسمی وارد حیطه وظایف آموزش و پرورش شد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش عنوان کرد: در سال ۷۱ حوزه و اسناد آموزشی از این تکنولوژی استفاده کردند و پس از آن ادارات نیز با استفاده از شرایط روز، از این فناوری بهره‌مند شدند.

سلیمی جهرمی بیان کرد: در طی ۲۳ سال گذشته فعالیت‌های آموزش و پرورش با توسعه تکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رشد کرد و همواره با دستاوردهای علمی خود را تطبیق داد.

وی اظهار کرد: از سال ۸۳ به بعد که وارد فضاهای جدی‌تر دولت الکترونیک شدیم، تکالیفی برای همه دستگاه‌های اجرایی تعریف شد و آموزش و پرورش اقدام به تدوین سند توسعه فاوا کرد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با بیان اینکه سند توسعه فاوا یکی از اسناد اصلی است، خاطرنشان کرد: این سند مسیر توسعه را مشخص می‌کند و بهره‌گیری گسترده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تغییر رویکرد نظام آموزش و پرورش به سمت سازمان یادگیرنده و پژوهنده و برخوردار از فرصت‌های آموزشی در محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر دانایی و فرهنگ اسلامی جزو اهداف آمده است.

سلیمی جهرمی تاکید کرد: همچنین بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی مبتنی بر نظام معیار اسلامی نیز در اهداف سند تحول بنیادین آمده است.

وی ادامه داد: نگاه کلان به فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش شامل پنج حوزه زیرساخت‌ها، محتوا، آموزش دانش‌آموزان، فرآیند یاددهی و یادگیری مدیریت و اجرا می‌شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد شبکه ملی مدارس آموزش و پرورش، عنوان کرد: باید فضای یاددهی و یادگیری الکترونیکی باشد و مبتنی بر اهداف کلان نظام آموزشی کشور قرار گیرد و زمینه تقویت و تعمیق ارزش‌های اسلامی، آموزش‌های رسمی و پژوهش خلاقیت و نوآوری، تولید دانش و تبادل را دربر بگیرد.



تاريخ : سه شنبه 10 شهريور 1394برچسب:, | 13:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد