با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ نماینده مجلس: توجه به آموزش و پرورش مغفول مانده است
زیارت عاشورا

نماینده مردم شهرستانهای بوشهر، گناوه و دیلم گفت: با وجود نقش آفرینی مراکز آموزشی علمی درپیشرفت جامعه اما تاکنون از آموزش و پرورش غافل شده ایم که توجه به این مهم ضروری است.

به گزارش ایرنا، عبدالکریم جمیری روز چهارشنبه درجلسه شورای اداری شهرستان بوشهر افزود: همه موظف به توجه به آموزش و پرورش هستیم و باید برای تعالی آن اقدامات موثر را در نظر داشته باشیم.
وی اظهارکرد: پیشرفت جامعه درهمه زمینه ها مدیون آموزش و پرورش است و بی توجهی به نقش معلمان باعث زیان جامعه خواهد شد.
جمیری ادامه داد: توجه به کرامت و شخصیت علمی معلمان بیش از توجه مادی به آنها دارای اهمیت است که می تواند زمینه تامین شرایط مادی را نیز فراهم کند.
وی بیان کرد: باید بین دستگاه های اجرایی هماهنگی لازم وجود داشته و ازهمه امکانات و فرصت ها برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش استفاده کرد.
جمیری گفت: همه دستگاه های اجرایی به منظور کارکرد بهتر آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانیم به تعالی مناسبی در این بخش دست پیدا کنیم.
وی افزود: رضایتمندی فرهنگیان به رضایتمندی جامعه منجر خواهد شد که به کارکرد آموزشی نیز کمک می کند.
جمیری اظهار کرد: توسعه و تجهیز هنرستانها و آماده کردن نیروهای دانش آموز در آن برای اشتغال آینده به تامین نیروهای فنی در استان کمک خواهد کرد.



تاريخ : پنج شنبه 19 شهريور 1394برچسب:, | 11:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ، همایش علمی – ملی تربیت برگزار می کند

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، اولین همایش علمی – ملی تربیت توسط معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان قم در دی ماه سال جاری برگزار می شود .

بر این اساس ؛ «تعیین نسبت تربیت اسلامی با ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین » ، «تربیت از منظر دینی » ، «تعیین الزامات براساس مبانی نظری درزیر نظام های ششگانه سند تحول بنیادین » ، « تربیت و امور دینی » ، « تربیت و فناوری های نوین » ،‌« روش شناسی تربیت » ، « تربیت و فرهنگ ایرانی – اسلامی » ، « تربیت و سازمان های دولتی و مردم نهاد » و « تربیت و محتوای رسمی و غیر رسمی » از محورهای اصلی فراخوان مقاله این همایش است .
 
براساس این گزارش ، مهلت ارسال آثار ومقالات به دبیرخانه هایش تا 15 آذر ماه سال 94 تعیین شده است و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت   www.prv.qom.medu.ir  ، یا با شماره تلفن 02532938039 تماس حاصل کنند .
 
براین اساس ؛ آدرس دبیرخانه اولین همایش علمی – ملی تربیت ؛ قم ، بلوار امین جنب صدا وسیما ، معاونت پرورشی و فرهنگی اداره آموزش و پرورش استان قم و نشانی الکترونیکی آنotqom@chmail.ir ،  tarbiati2@medu.irاست .

.

 



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 15:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارجی اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز تعداد بالایی از معلمان پذیرفته شده برای اعزام به مدارس ایران در خارج از کشور در نوبت اعزام هستند، امسال آزمون اعزام برگزار نمی شود.

به نقل از پانا:خلیل الله بابالو  درخصوص احتمال برگزاری آزمون اعزام معلمان در سال 94 گفت: امسال 298 نفر برای اعزام به مدارس خارج کشور سازماندهی شدند و چنانچه کل افراد سازماندهی شده به حوزه های محل ماموریت خود اعزام شوند، هنوز 521 نفر از پذیرفته شدگان آزمون های پیشین در نوبت اعزام می مانند، بنابراین احتمال برگزاری آزمون اعزام در سال 94 صفر است.

وی افزود: با توجه به اینکه از این 298 نفر 130 نفر مربوط به سه کشور امارات عربی متحده، قطر و کویت هستند که ما درخصوص اخذ ویزا از این کشورها با مشکلاتی مواجه خواهیم بود، بنابراین احتمال این هست که تعدادی از این همکاران از اعزام بازبمانند، پس ما به طور قطع و یقین در سال 1394 آزمونی نخواهیم داشت.

برگزاری دوره های ضمن خدمت
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل با اشاره به بحث کیفیت بخشی و جذب حداکثری به عنوان مهم ترین اهدافی که در مدارس ایرانی خارج از کشور دنبال می شود اظهار داشت: طی جلسه ای که با حضور سرپرستان داشتیم، هر یک از سرپرستان شیوه های خاصی را که به منظور کیفیت بخشی و جذب حداکثری استفاده می کنند ارائه کردند، که با استناد به آنها یکی از شیوه های به کار رفته برگزاری دوره های ضمن خدمت معلمان است که به دو صورت اجرا می شود؛ یکی اینکه معلمان پیش از اعزام به کشورهای محل ماموریت خود در دوره های ضمن خدمت شرکت می کنند و دوم مدرسانی از هریک از سرپرستی ها انتخاب می شوند که به ایران می آیند، دوره ها را می بینند و سپس در بازگشت به کشورهای مورد نظر دوره های ضمن خدمت برگزار می کنند.

ارتباطات الکترونیک
بابالو در ادامه شیوه های به کاررفته به منظور کیفیت بخشی گفت: ما از طریق ارتباطات الکترونیک که در همه سرپرستی ها راه اندازی کردیم، دوره های آموزشی برای معلمین برگزار می کنیم؛ خصوصا با توجه به اینکه بعضی از معلمان به دلیل پایین بودن تعداد دانش آموزان ناچارند عهده دار تدریس چند درس باشند، نیاز به تقویت علمی آنها بیشتر احساس می شود.

وی افزود: از این طریق معلمان تخصصی هر رشته علاوه بر اینکه با دیگر معلمان حوزه خودشان در ارتباط هستند در بعضی موارد با دانش آموزان هم به منظور رفع مشکلات درسی و پاسخگویی به سوالات در تماس اند.

معلمان شناور
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در ادامه بحث کیفیت بخشی به موضوع معلمان شناور اشاره کرد و گفت: مثلا در حوزه اروپا معلم هایی داریم که مولف کتاب درسی و جزو بهترین دبیران رشته خودشان هستند و با توجه به اینکه ویزای مورد استفاده ویزای شینگن است و مشکلی به لحاظ تردد وجود ندارد، از این دبیر در چند کشور استفاده می کنیم.

 



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 15:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

افزایش ۴ ساعته آموزش زبان انگلیسی در مدارس/ ابتدایی‌ها هم آموزش می‌بینندرییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از پیشنهاد جدید در خصوص تغییر ساعات آموزش زبان انگلیسی در مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر پیشنهادی مطرح است که ما ساعات آموزشی زبان انگلیسی که ۶ سال و در هر هفته ۲ ساعت است، تجمیع کنیم و در هفته به ۴ تا ۶ ساعت، در سه سال برسیم تا دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را به صورت فشرده ببینند.

به نقل از ایلنا:حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی  از بکارگیری روش‌های اصلاحی برای آموزش‌های زبان انگلیسی و عربی به دانش آموزان در مدارس خبر داد و گفت: اهداف آموزش زبان عربی کمک به زبان فارسی و فهم متون دینی است و هدف مکالمه، هدف ثانوی در آموزش زبان عربی است؛ با این هدف اصلاحاتی اتفاق افتاده و در حال حاضر تولید محتوا پایه هفتم و هشتم و نهم بر همین اساس است.

وی افزود: اما در مورد آموزش زبان انگلیسی که با هدف مهارت‌های زبان‌آموزی یعنی گفتن، شنیدن، خواندن، نوشتن و فهم مطلب تدریس می شود، برای این کار نیز اصلاحاتی انجام شده و فعلا در برنامه درسی در دوره اول متوسطه دو ساعت در هفته پیش‌بینی کردیم، اما موضوع باز هم در دست بررسی کارشناسانه است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از پیشنهاد جدید در خصوص تغییر ساعات آموزش زبان انگلیسی در مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر پیشنهادی مطرح است که ما ساعت‌های آموزشی زبان انگلیسی که ۶ سال و در هر هفته ۲ ساعت است، تجمیع کنیم و در هفته به ۴ تا ۶ ساعت، در سه سال برسیم تا دانش آموزان آموزش‌های لازم را به صورت فشرده ببینند.

محمدیان اضافه کرد: یکی از تئوری‌ها این است که استمرار و فاصله کوتاه در آموزش زبان موثرتر از این است که آموزش در ساعت محدود و بازه زمانی طولانی انجام شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تیم کارشناسی سازمان در حال بحث بر روی این پیشنهاد هستند و اگر در نهایت تیم کارشناسی این مطلب را تایید کند، باید به صورت یک طرح به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شود و بعد از تصویب آن را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که این پیشنهاد از چه زمانی عملی می‌شود، گفت: تا پایان سال که ما برنامه درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دورازدهم را طراحی می‌کنیم  و یک به یک بازنگری در عناوین دروس خواهیم داشت، در آن زمان این پیشنهاد تصویب شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از احتمال آموزش زبان انگلیسی در مقطع پایین‌تر از دوره اول متوسطه خبر داد و اظهار داشت: اگر قوانین و نظرات کارشناسی اجازه دهد، بنا داریم؛ زبان انگلیسی را در مقاطع قبل از دوره اول متوسطه آموزش دهیم و از سنین پایین‌تر این آموزش‌ها را ساماندهی کنیم.

محمدیان در ادامه اذعان داشت: در حال حاضر دانش‌آموزانی که پایه هفتم و هشتم را گذراندند، تقریبا در مکالمه به اندازه 5 دقیقه که خود را معرفی کنند و متن کوتاه بنویسند؛ موفق هستند، اما کفایت نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که این باور وجود دارد که  آموزش زبان در مدارس در حد ویترین و به گونه‌ای است که دانش آموزان  پس از فراغت از تحصیل قادر به مکالمه حتی در حد مقدماتی نیستند، گفت: این نگاه تقریبا ناظر به سه سال پیش است؛ از آن زمان به بعد کتب پایه هفتم و هشتم جدید تالیف شد و نگاه ما مبتنی بر آموزش مهارت‌های زبان‌آموزی یعنی گفتن، شنیندن، نوشتن و خواندن بوده است؛ یعنی تنها صرف تاکید بر گرامر نبوده است. در حال حاضر تغییراتی ایجاد شده و موفقیت‌های نسبی به دست آمده که البته کفایت نمی‌کند و نیازمند تغییرات دیگری هستیم.

 



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 15:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1419015952972_3123sarmayeh.jpgمدیرعامل بانک سرمایه با اشاره به تفاهم‌نامه صورت گرفته میان بانک سرمایه و آموزش و پرورش تصریح‌کرد: طی روزهای آتی یکی از محصولات خدماتی جدید بانک سرمایه، تحت عنوان تک کارت چند منظوره برای فرهنگیان صادر می‌شود.

به نقل از ایسنا:خیرالله بیرانوند در گردهمایی معاونان تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: با صدور "تک کارت" علاوه بر خدمات متعدد بانکی، صاحبان کارت، عضو باشگاه بزرگ مشتریان سرمایه ایرانیان می‌شوند که با عضویت در آن می‌توانند از مزایای باشگاه از جمله برخورداری از تخفیف‌های ویژه فروشگاه‌های عضو بهره‌مند شوند. همچنین در ادامه همکاری‌های چند جانبه، در مرحله بعدی نشاط کارت با همان امکانات و کیفیت تک کارت برای 13 میلیون دانش‌آموز صادر می‌شود.

بیرانوند گفت: بانک سرمایه در کنار فعالیت‌های اقتصادی، رسالت اجتماعی خود را مشارکت در زمینه رشد و توسعه فرهنگ و سلامت جوانان جامعه قرار داده است.

 



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 15:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری فارس: اهدای «تبلت رایگان» به‌جای «کتب درشت خط» به دانش‌آموزان کم‌بینا از اول مهررئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: از اول مهر ماه به جای کتب درشت خط به دانش‌آموزان کم‌بینا، تبلت رایگان اهدا می‌شود.

به نقل از فارس:مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به نیاز دانش‌آموزان کم‌بینا به کتب درشت خط، اظهار داشت: برای دانش‌آموزان کم‌بینا باید کتاب درشت خط تهیه می‌کردیم که امسال به جای این کتب، تبلت را جایگزین کردیم.

وی افزود: از اول مهر ماه به تمام دانش‌آموزان نیمه‌بینای استثنایی کشور، تبلت رایگان داده می‌شود و اطلاعات کتاب‌ها را داخل این تبلت‌ها قرار می‌دهیم و امکان درشت کردن خطوط هم فراهم است.

قدمی با اشاره به تعداد دانش‌آموزان کم‌بینا در آموزش و پرورش استثنایی، گفت: در سال گذشته دانش‌آموزان نیمه بینا را حدود 800 نفر پیش بینی کردیم که امسال هم همین تعداد دانش‌آموز خواهیم داشت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: تاکنون بابت تهیه تبلت برای این دسته از دانش‌آموزان استثنایی 500 میلیون تومان هزینه کردیم و اگر مجدداً اول مهر تعدادی اضافه شود باز هم به تعداد تبلت‌ها اضافه می‌کنیم و این موضوع در اصل یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

 



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 15:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گفته معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سالانه حدود 10 درصد از ازدواج‌های کل کشور در کمیته امداد و در بین دختران تحت پوشش این نهاد صورت می‌گیرد.

Multimedia_pics_1388_7_Photo_1823-1.jpg

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اکبر میرشکار در نشست خبری امروز خود ضمن اشاره به بند هفت و هشت اساسنامه این نهاد و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، گفت: ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به خانواده‌های تحت پوشش امداد مورد تاکید ویژه این نهاد است.

وی تصریح کرد:‌ توانمندسازی از طریق خدمات و حمایت‌های تحصیلی از مهمترین اقدامات فرهنگی این نهاد است که در حال حاضر 321 هزار نفر از دانش آموزان در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تحت پوشش امداد هستند.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: همچنین 93 هزار نفر دانشجو و حدود 3800 نفر از طلاب علوم دینی نیز تحت پوشش امداد بوده و از خدمات این نهاد بهره مند می‌شوند.

میرشکار در ادامه ضمن اشاره به اینکه طی 24 سال گذشته خدمات دانشجویی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد ارائه شده است اظهار کرد:‌ تا کنون 370 هزار نفر فارغ التحصیل در مقاطع تحصیلات عالیه داشتیم که بسیاری از این افراد با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در حال خدمت به نظام و در بدنه ساختاری و اداری و انتظامی کشور حضور دارند.

وی در ادامه به آماری از دانش آموزان و دانشجویان نخبه و استعداد درخشان تحت پوشش این نهاد اشاره کرد و گفت: 2700 دانشجو و دانش آموز استعداد درخشان و نخبه در مجموعه امداد شناسایی شده‌اند که حدود 600 نفر از آنها در مدارس تیزهوشان در حال تحصیل هستند.

معاون فرهنگی کمیته امداد ادامه داد: 65 نفر از این افراد نیز دارای اختراعات ثبت شده بوده و بقیه آنها نیز در حوزه‌های علمی و ورزشی صاحب مقام و مدال‌های ملی و بین المللی هستند.

میرشکار افزود: در میان این افراد حدود 10 هزار نفر طی برنامه ریزی‌های سه ساله و سرمایه گذاری‌های ویژه صورت گرفته شناسایی شده‌اند تا حافظان قرآن بشوند و تا کنون نیز حدود 3600 نفر از آنها موفق به حفظ قرآن شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه تحصیلی، کمیته امداد اقدامات خوبی ارائه کرده است افزود: هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان یکی از اقدامات شایسته امداد در این حوزه است به طوری که 33 هزار نفر از دانش آموزان دبیرستانی اکنون به مدارس کاردانش هدایت شده تا پس از طی دوران تحصیل و حرفه آموزی و در نهایت فارغ التحصیل شدن از دانشگاه‌ها صاحب اشتغال باشند؛ همچنین آنکه حوزه اشتغال، کمیته امداد نیز خدمات و تسهیلاتی را به آنها ارائه می‌دهد.

میرشکار ادامه داد: از ابتدای سال جاری هدایت و حمایت دانش آموزان را برای ورود به مدارس علوم دینی و حوزه علمیه آغاز کردیم و تا کنون موفق به هدایت 1500 دانش آموز به حوزه‌های علمیه شده‌ایم.

افزایش سرانه کمک هزینه تحصیلی مددجویان

اعتراض دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد از عدم پرداخت 100 درصدی شهریه دانشگاه‌شان

وی همچنین عنوان کرد: در مجموعه کمیته امداد امام خمینی (ره) علاوه بر کمک هزینه‌های تحصیلی سرانه‌ای را هر ساله جهت تهیه پوشاک،‌ لوازم التحریر و غیره پرداخت می‌کند که حداقل 10 هزار تومان و حداکثر 40 هزار تومان است.

وی تصریح کرد:‌ در سال جاری با تاکید ویژه ریاست کمیته امداد بنا داریم تا از ابتدای سال تحصیلی این سرانه را افزایش دهیم تا بتوانیم خدمات بهتری را به دانش آموزان ارائه کنیم.

وی در این خصوص ادامه داد: برای این کار و همچنین ارائه حداقل کمک به دانش آموزان بابت تهیه روپوش، لباس و غیره و افزایش سرانه آنها به 42 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و تلاش می‌کنیم تا این اعتبارها را از دولت دریافت کنیم. هرچند بخشی از آن از طریق جشن عاطفه‌ها تامین خواهد شد.

وی در خصوص دانشجویان دانشگاه‌های سراسری تحت پوشش کمیته امداد نیز عنوان کرد: در حال حاضر حدود 27 هزار نفر دانشجوی دانشگاه‌های سراسری تحت پوشش این نهاد هستند که ماهیانه 50 تا 100 هزار تومان دریافت می‌کنند که با در نظر گرفتن کمک‌های موردی که در طی سال به این افراد ارائه می‌شود می‌توان گفت به طور سالیانه حدود یک تا یک میلیون و 200 هزار تومان از طریق امداد به دانشجویان دانشگاه‌های سراسری پرداخت می‌شود.

وی همچنین در خصوص آمار دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی نیز تشریح کرد:‌ 72 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و پیام نور تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند که با توجه به ماده 20 بند «ک» قانون برنامه پنجم توسعه باید شهریه این افراد رایگان شود.

وی ادامه داد:‌ بدین منظور دولت هر ساله اعتباری را به امداد اختصاص می‌دهد و امداد نیز مطابق بخشنامه ابلاغی به استان‌ها و اعلام محدودیت‌های موجود این اعتبار را میان آنها توزیع می‌کند.

وی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت هزینه کل دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و پیام نور بالغ بر 120 میلیارد تومان است اما با توجه به محدودیت منابع دولتی اکنون تنها 51 میلیارد تومان (کمتر از 50 درصد) دریافتی داشته‌ایم و به همین دلیل پرداختی‌های ما نیز کمتر از 50 درصد از کل هزینه دانشجویان را شامل می‌شود که خود این مسئله اعتراضاتی را به همراه داشته است زیرا دانشجویان خواستار پرداخت صد در صدی شهریه خودهستند.

وی ادامه داد: مسئله مهمی که اکنون در ارتباط با خانواده‌های تحت پوشش امداد وجود دارد آن است که در حال حاضر 14 هزار نفر از فرزندان این خانواده‌ها در مرحله پیش دبستانی قرار دارند اما به علت آنکه هزینه دریافتی مهدکودک و پیش دبستانی‌ها بسیار بالاست قادر به پرداخت آن نبوده و از دریافت این خدمات محروم می‌شوند.

وی تصریح کرد: خواستار آن هستیم که سیستم آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی این امر بتوانند بندی را برای کودکان تحت پوشش امداد لحاظ کنند تا این کودکان از دریافت خدمات این مقطع تحصیلی اگرچه رسمی نیست اما به دلیل اهمیت زیاد آن بهره مند شوند.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه به ارائه آمار عملکرد تحت پوششان امداد در کنکور سراسری پرداخت و گفت: در سال جاری 262 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کمتر از رتبه 60 تحت پوشش این نهاد بوده‌اند همچنین آنکه در سال 93 نیز 115 نفر رتبه زیر هزار کنکور کارشناسی نیز متعلق به تحت پوششان کمیته امداد بوده است که اکنون در دانشگاه‌های تراز اول کشور مشغول تحصیل هستند.

وی افزود:‌ آمار قبولی‌های سال 94 نیز پس از جمع بندی‌های نهایی اعلام خواهد شد.

میرشکار در ادامه به راهبردهای اساسی کمیته امداد امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: بر اساس دستورات مقام معظم رهبری در این حوزه سعی کردیم انحرافی از هدایت‌های ایشان نداشته باشیم و تمام فعالیت‌های خود را هدفمند و نظام مند به انجام برسانیم.

معاون فرهنگی کمیته امداد تصریح کرد: با توجه به آنکه تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش این نهاد در مناطق محروم سکونت دارند تلاش می‌کنیم تا خدمات فرهنگی را به طور عادلانه در سراسر کشور توزیع کنیم به طوری که سرانه خدمات فرهنگی در کشور افزایش یابد.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه خانواده محوری در دستور کار امداد است افزود: بسیاری از فعالیت‌های ما خصوصا برگزاری اردوها که به نوعی ابتکار کمیته امداد است با نگاه خانواده محوری و همچنین دین محوری و تعمیق باورهای دینی این خانواده‌ها برگزار شده است.

پرداخت 430 هزار تومان از طرف سازمان نهضت سواد آموزی به مددجویانی که باسواد شدند

وی همچنین عنوان کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) اولین دستگاهی است که شیوه‌های آموزشی خود را بر اساس نوع فرهنگ خانوادگی،‌ طراحی و بومی سازی کرده است. همچنین آنکه این نهاد به عنوان اولین دستگاهی است که توانسته است پس از دستور مقام معظم رهبری نظام نامه پیوست فرهنگی خدمات امداد را طراحی و در بخشی از استانهای کشور سه محور اشتغال، اکرام و مسکن را اجرایی کند.

وی همچنین در خصوص بیسوادان تحت پوشش امداد نیز اظهار کرد: تعداد بی سوادان کمتر از 50 سال تحت پوشش امداد حدود 45 هزار نفر تخمین زده شده است که با همکاری نهضت سواد آموزی 38 هزار نفر از آنها موفق به سوادآموزی شده و در ازای باسواد شدن هر یک از آنها 430 هزار تومان از طرف سازمان نهضت سواد آموزی به این افراد پرداخت شده است.

وی ادامه داد: حدود هفت هزار نفر از آنها نیز تا کنون موفق به کسب دانش نشده‌اند که امیدواریم تا پایان سال جاری و سال آینده بتوانیم این افراد را نیز وارد چرخه تحصیلی کنیم.

وی همچنین به تاکید امداد بر ارایه آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش آسیب‌ها و موقعیت حساس خانواده‌های تحت پوشش این نهاد نیازمند آن هستیم که به مسئله آسیب‌ها اهمیت بیشتری داده و از طریق ارتباط خوبی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم بتوانیم فعالیت‌های خوبی را در حوزه آسیب‌ها، اعم از اعتیاد و غیره ارائه دهیم.

میرشکار همچنین عنوان کرد:‌ در برخی خانواده‌ها تحت پوشش امداد شاهد آن هستیم که آثار آلودگی به اعتیاد وجود دارد که باید از ورود فرزندان آنها به این چرخه جلوگیری شود.

سالانه حدود 10 درصد از ازدواج‌های کل کشور در کمیته امداد صورت می‌گیرد

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن اشاره به آنکه سالانه حدود 10 درصد از ازدواج‌های کل کشور در کمیته امداد صورت می‌گیرد اظهار کرد: امداد در کنار کمک هزینه‌هایی که برای ازدواج این افراد پرداخت می‌کند قبل از پرداخت این کمک هزینه‌ها، آموزش‌های تخصصی نیز به آنها در جهت پایداری ازدواج ارائه می‌کند.

میرشکار در ادامه به مسئله ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار اعم از زنان مطلقه، بیوه و غیره اشاره کرد و گفت: مسئله ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار موضوع ویژه‌ای است که اجرای آن را چندین سال است آغاز کرده‌ایم و در این راستا تاکید ما فرهنگ سازی است.

وی تصریح کرد: به علت آنکه این افراد در ازدواج اول خود ناموفق بوده‌اند ورود به ازدواج دومشان نیز برایشان دغدغه و مسئله بوده که امداد با ارائه خدمات مشاوره‌ای و فرهنگی این دغدغه را حل کرده است.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: در سال گذشته توانسته‌ایم 5 هزار و 630 نفر از زنان مطلقه را به ازدواج مجدد برسانیم.

میرشکار در خصوص خدمات مشاوره‌ای امداد نیز تصریح کرد: با وجود بیش از 400 نفر مشاور متخصص در 400 نقطه کشور و بهره مندی از بیش از 200 کلینیک مشاوره سایر دستگاه‌ها به این امر مهم توجه ویژه‌ای داریم به طوری که در سال 93 بیش از 800 هزار نفر از تحت پوششان امداد از خدمات این نهاد بهره مند شدند و در شش ماهه امسال نیز پیش بینی می‌شود بیش از 350 هزار نفر از برنامه‌های مشاوره فردی و گروهی استفاده کنند.

وی همچنین در خصوص شبکه تبلیغی کمیته امداد امام خمینی (ره) تحت عنوان طرح «فلاح» گفت:‌ در این شبکه با هدف بالا بردن منزلت اجتماعی خانواده‌های تحت پوشش امداد تلاش می‌کنیم. اکنون بیش از 460 هزار نفر از مبلغان حوزه‌های علمیه در این راستا با امداد همکاری می‌کنند.

میرشکار در خصوص مسئله اوقات فراغت تحت پوششان امداد نیز تصریح کرد: در حال حاضر 107 کانون فرهنگی دائم که دارای ساختمان‌های استاندارد آموزشی و مجهز هستند را دارا هستیم.

وی ادامه داد: 92 مرکز شبانه روزی نیز در اختیار امداد است که در مناطقی که در آن‌ها دسترسی دانش آموزان به مدارس وجود ندارد مستقر شده‌اند و در طول سال تحصیلی علاوه بر خدمات تحصیلی، خدمات تربیتی نیز به افراد ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: در این خوابگاه‌ها تا کنون بیش از 170 هزار نفر وجود داشته‌اند که بسیاری از آنها اکنون به عنوان مسئولین نظام در حال خدمت به نظام و کشور هستند.

میرشکار در ادامه با تاکید بر آنکه کانون‌ها و خوابگاه‌های کمیته امداد (ره) در طول سال فعالیت می‌کنند گفت: همچنین 21 اردوگاه نیز در مجموعه امداد وجود دارد که فعالیت آنها در تابستان‌هاست و با توجه به برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته توانستیم اردوهای کاملا هدفمند و تاثیرگذاری در این مراکز برپا کنیم.

وی ادامه داد:‌ تنها ارگانی هستیم که اردوی خانوادگی را در کشور برگزار کرده به طوری که در 13 اردوگاه خانواده‌هایی را که متحمل برخی از آسیب‌های اجتماعی بوده‌اند را وارد و آموزش‌هایی را به آنها ارائه داده‌ایم که نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: حدود 11 هزار نفر از افراد تحت پوشش امداد، سه هزار نفر از دانشجویان تحت پوشش و 9 هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش در تابستان سال جاری از این اردوگاه استفاده کرده‌اند.

میرشکار در ادامه به اردوی مشهد کمیته امداد ویژه سالمندان و خانواده‌های تحت پوشش اشاره کرد و گفت: بر اساس هدفگذاری‌های صورت گرفته قصد داریم تا پایان سال جاری 100 هزار نفر از آنها را به مشهد مقدس اعزام کنیم. تا پایان مردادماه حدود 30 هزار نفر را اعزام و تا پایان شهریور نیز پیش بینی می‌شود حدود 40 هزار نفر اعزام شوند.

وی ادامه داد: عمده‌ هزینه‌های زائرین مشهد توسط خیرین تامین می‌شود و به ازای هر نفر 300 هزار تومان از طریق خیرین به حسابهای امداد واریز می‌شود.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص برگزاری اردوی کربلا توسط کمیته امداد نیز تصریح کرد:‌ در سال جاری برای اولین بار اردوی کربلا را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که گروه اول آن دو هفته پیش اعزام و از هفته آینده نیز هر روز یک کاروان اعزام خواهند شد به طوری که بنا داریم در مرحله اول 1300 نفر از افراد را به کربلای معلی اعزام کرده و در صورت حمایت خیرین بتوانیم تا پایان سال 10 هزار نفر از مددجویان را اعزام کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون حدود 200 میلیون تومان برای اجرای طرح اعزام مددجویان به کربلای معلی توسط خیرین جمع آوری و به حساب‌های امداد واریز شده است.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه ضمن اشاره به اینکه بسیاری از افراد در کشور حضور دارند که تا الان حتی یک بار هم به مشهد مقدس نرفته و آرزوی سفر به آنجا را دارند گفت: حدود 500 هزار نفر از خانواده‌های مشتاق به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) را شناسایی کرده‌ایم که چنانچه خیرین ما را همراهی کنند می‌توانیم با کمک امداد آنها را به مشهد اعزام کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد و ارائه آموزش‌های تحصیلی به افراد بی سواد، فرهنگسازی ازدواج،‌ تحکیم بنیان خانواده،‌ لوح ملی از وزیران کشور،‌ رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و وزیر ورزش و جوانان دریافت کرده‌ایم.

میرشکار تصریح کرد: اکنون کمیته امداد امام خمینی (ره) در 22 استان کشور در حوزه فرهنگسازی ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، در 21 استان در حوزه غنی سازی اوقات فراغت،‌ در 21 استان در حوزه باسوادی بی سوادان به عنوان دستگاه برتر انتخاب شده است و تمامی این بررسی‌ها نیز از طریق سازمان‌های خارج از کمیته امداد صورت گرفته است.

میرشکار در ادامه با اشاره به آنکه در شش ماهه دوم سال جاری با توجه به تاکیدات رئیس جدید کمیته امداد چند موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم گفت: بازنگری و فعالیت‌های پیشین امداد و اولویت بندی فعالیت‌ها حذف برخی فعالیت‌های کم اثر و پرهزینه و جایگزینی برنامه‌های تاثیرگذار با هزینه کمتر از فعالیت‌های امداد است.

وی ادامه داد: همچنین حضور علما و روحانیون و بهره مندی از نظرات آنها، ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار و دانشجویان مورد حمایت، برگزاری اردوهای زیارتی، حذف اردوهای کم تاثیر و جایگزینی اردوهای مشهد، شیراز،‌قم، جمکران در دستور کار امداد قرار گرفته است.

افزایش مستمری و شهریه دانشجویان دختر در صورت ازدواج

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین به فعالیت شبکه تسهیل گران ازدواج از دو سال گذشته در امداد اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر آمار قابل توجهی از دخترانی که در سن ازدواج هستند خصوصا در روستاها در دست داریم؛ با برگزاری اردوهای مادران و دختران و تشویقات امداد، افراد هم کفو را شناسایی و به ازدواج رسانده‌ایم.

میرشکار ادامه داد: حتی در حال حاضر برخی از دانشجویان دختر نیز چنانچه در دوران دانشجویی خود ازدواج کنند نه تنها مستمری آنها حذف نمی‌شود بلکه پرداخت شهریه و مستمری آنها نیز افزایش می‌یابد همچنین اینکه کمک هزینه مسکن نیز به آنها پرداخت خواهیم کرد.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه با شناسایی‌های صورت گرفته طلاق در خانواده‌های تحت پوشش امداد کمتر از 2 درصد بوده است، گفت: در تلاش هستیم تا با رصدهای پیش و پس از ازدواج عوامل طلاق‌های صورت گرفته در امداد را شناسایی کنیم.



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 15:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس پیش‌بینی کرده‌ایم که در تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه است

خبرگزاری فارس: اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس/ مدیران مدارس نباید درگیر پاسخگویی به بخشنامه‌ها شوند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید امروز با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، صالحی امیری مشاور رئیس‌جمهور، چاووشی معاون استاندار تهران، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مدیران آموزش و پرورش مناطق شهر تهران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی با تأکید بر رهبری آموزشی به جای مدیریت آموزشی، اظهار داشت: تعاریف مختلفی از رهبری در مدیریت ذکر شده است اما آنچه در همه تعاریف مشترک بوده، این است که رهبری یک سازمان قدرت نفوذ در اعضای سازمان دارد و صرفاً یک مدیر اداری نیست، بلکه شخصیتی است که در دانش‌آموزان، اولیاء و فرهنگیان قدرت نفوذ دارد و آن چیزی که در سازمان آموزش و پرورش کارساز است، قدرت نفوذ است.

وی ادامه داد: به‌ عنوان مدیران آموزش و پرورش وقتی موفق هستیم که بتوانیم در دانش‌آموز، معلم، مربی، مدیر و معاونان اجرایی و در بین اولیای دانش‌آموزان نفوذ داشته باشیم و به نظرم برای اینکه از کارمان ارزیابی دقیق داشته باشیم باید ببینیم چقدر قدرت نفوذ داریم.

* دوران مدیریت آموزشی سپری شده است

فانی یادآور شد:‌ دوران مدیریت آموزشی سپری شده است و باید وارد مرحله جدیدی تحت عنوان رهبری آموزشی شویم و در تعریفی که از تربیت داریم و تعاریف متعددی که از آن شده است، یک تعریف را همه پذیرفته‌اند که می‌گوید تربیت، ایجاد رفتار مطلوب نسبتاً پایدار است.

وی اضافه کرد: به‌ عنوان رهبران آموزشی تعدادی دانش‌آموز در مدرسه در اختیار داریم و حال سؤال اینجاست چه وقتی می‌توانیم ادعا کنیم امر تربیت شکل گرفته است؟ لازمه ایجاد تغییر رفتار مطلوب نسبتاً پایدار قدرت نفوذ است و اگر نداشته باشیم، تربیت شکل نمی‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: لازمه قدرت نفوذ جلب اعتماد است که کار بسیار سختی است؛ مردم بر حسب ادراکات‌شان با ما رفتار می‌کنند، نه بر حسب واقعیت و همیشه بین ادراک و واقعیت فاصله است و رهبر آموزشی باید این فاصله را به حداقل برساند.

* باید به سمت جلب اعتماد و نفوذ در دانش‌آموز و اولیا برویم

فانی با بیان اینکه به جای اینکه مدیران را درگیر پاسخگویی به بخشنامه‌ها کنیم، باید به سمت جلب اعتماد و نفوذ در دانش‌آموز و اولیا برویم، افزود: اگر مردم احساس کنند مدرسه خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد، کمک می‌کنند و گرفتن پول از مردم به هر روشی پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به مدرسه‌محوری گفت: جایی که تربیت در آن شکل می‌گیرد، مدرسه است، نه اداره، منطقه، استان و نه وزارتخانه و اگر به دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم باید محور کار را مدرسه قرار دهیم و برای همین است که مدرسه‌محوری به معنی تمرکززدایی، تفویض اختیار، مشارکت پذیری، و مشارکت‌جویی با حاکمیت اخلاق و روابط انسانی است.

* محیط تعلیم و تربیت محیط دستوری نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محیط تعلیم و تربیت محیط دستوری نیست، افزود: فرهنگیان باید عقاید و روش‌های ما را قبول داشته باشند، نه اینکه به آنها دستور دهیم؛ در مدرسه نیز دانش‌آموز باید موضوع را بپذیرد و وقتی پذیرفت، آن را اجرا می‌کند؛ در حقیقت روش‌های غیرمستقیم تربیت مؤثر است و باید به سمت مدرسه‌محوری و افزایش اختیارات مدیران مدارس و توانمندسازی آنان برویم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازمه تفویض اختیار در مدارس، توانمندسازی مدیران است و در رأس توانمندی‌ها، افزایش تقوای الهی است و مدیران باید سنگ زیرین آسیاب باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های مدرسه به‌ عنوان کانون تحول آموزش و پرورش، گفت: وقتی مدرسه کانون اصلی تربیت می‌شود، دیگر نباید تابع اداره باشد، بلکه اداره باید تابع مدرسه باشد و این خطایی بوده است که سال‌ها به آن دچار شده‌ایم.

فانی تصریح کرد: خیلی وقت‌ها باید اعتراف کنیم که مخاطب خود را نمی‌شناسیم و مخاطب‌محوری بحث جدی در تربیت است؛ مدرسه در تراز کانون تربیت باید پژوهش‌محور باشد و امروز مسئولیت‌پذیری خلأیی است که در سبک زندگی دانش‌آموزان داریم.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: به‌عنوان رهبران آموزشی باید به همه ساحت‌های تربیتی توجه داشته باشیم و اگر تعلیم و تربیت را سیستم بگوییم، ورودی، خروجی، فرآیند و بازخورد دارد و خیلی وقت‌ها ما مدیران درون‌دادنگر هستیم، اما در نظام‌های ارزشیابی و سازمان‌ها 5 نظام وجود دارد که یکی از آنها توجه به درون‌دادهاست.

وی افزود: نتیجه و فرآیند کار در نظام تعلیم و تربیت بهتر جواب می‌دهد و تلاش کنیم شوراهای مدارس را فعال کنیم که این دست مدیران است و باید محتوا‌بخشی کنند و باید مدارس ما کانون تربیتی محله شوند و از امکانات غیررسمی مانند شهرداری‌ها و تخصص اولیا در تربیت دانش‌آموزان استفاده کنیم.

* احکام رتبه‌بندی معلمان تا آخر شهریور صادر می‌شود

فانی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: احکام تا آخر شهریور صادر می‌شود و تبعیض بین حقوق معلم و بعضی سازمان‌ها را ما قبول داریم و پیگیری هم بوده‌ایم، اما بحثی نیست که در این 2 سال اخیر به‌وجود آمده باشد، حتی قبل از انقلاب هم وجود داشته است، اما در دولت تدبیر و امید فضا برای اعتراض باز شده و این فضای باز را قدر بشناسید و دولت نیز تلاش خود را می‌کند.

وی با اشاره به بودجه این وزارتخانه تصریح کرد: در 2 سال این دولت بودجه آموزش و پرورش 50 درصد افزایش پیدا کرده است که در سال اول 26 درصد و در سال 94، 24 درصد افزایش داشته است؛ سال 84 که از وزارتخانه رفتیم سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت حدود 15 درصد بوده است، یعنی قبل از دولت نهم و در دولت یازدهم سهم بودجه آموزش و پرورش از 15 درصد به 9.1 درصد رسید، در حقیقت در 8 ساله دولت نهم و دهم، این سهم کمتر شده بود که ما در دولت یازدهم این مقدار را به 11.2 درصد رساندیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال 100 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس گذاشته‌ایم که در تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه بوده است و باید هنرستان‌ها را نیز بازمهندسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در توسعه مشارکت‌های مردمی و غیرمردمی با 21 سازمان خارج از آموزش و پرورش تفاهم‌نامه امضا کردیم و در ارتقای مدیریت آموزشگاهی ابعاد کار ادامه دارد و در تمرکززدایی نیز کار شده است اما کافی نیست.

به گزارش فارس، در پایان مراسم از نفرات برتر المپیادهای زیست‌شناسی، ریاضی، رایانه و نجوم و رتبه‌های یک تا 10 کنکور سال 94 و مدیران برتر در طرح بالندگی مدارس تهران با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 15:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شتابزدگی در اجرای طرح رتبه‌بندی به منظور ترمیم حقوق و دستمزد فرهنگیان برای رهایی از فشار اعتراضات صنفی موجب تحمیل طرح‌های ناقص و مُسکن‌گونه‌ای همانند افزایش حق شغل در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شود که بدلی از نظام رتبه‌بندی است.

سحرخیز

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش یادداشتی را در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد که در این یادداشت به ضرورت‌های اجرای نظام رتبه‌بندی،‌ بررسی پیامدهای عدم اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان بر استقرار سیاست‌ها و راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و طرحی که آموزش‌وپرورش قرار است از مهر تحت عنوان رتبه‌بندی معلمان اجرایی کند، اشاره شده است.

همزمان با نهایی شدن سند راهبردی تحول در آموزش و پرورش گام‌های آغازین نیز برای اجرایی شدن آن، متناسب با عزم و اراده مسئولان در محدوده منابع و امکانات برداشته شد.

ترویج و نشر گفتمان تحول در آموزش و پرورش دربین نخبگان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت این سوال اساسی  را در پی داشت که نگاه و رویکرد سند در قبال نقش و جایگاه معلمان به عنوان مهم‌ترین مؤلفه تأثیرگذار بر تحول در نظام آموزشی چیست؟ بنابراین بحث نظام رتبه‌بندی معلمان در سپهر منظومه فکری حاکم بر سند به عنوان یک مطالبه مهم و جدی از سوی معلمان در فضای گفتمانی پیچید. موضوعی که برای سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، مجریان و معلمان، جذاب، شنیدنی و قابل تأمل بود.

نخستین بار در شهریور سال 1391در شهر مقدس مشهد در نشست سه جانبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات و شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، وزارتخانه مکلف شد طرح پیشنهادی خود از نظام رتبه‌بندی را ارائه کند.

سرانجام طرحی تحت عنوان «نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان، جذب و تأمین منابع انسانی» به صورت پیش‌نویس ارائه شد که در آن معلمان متناظر با استادان دانشگاه در چهار گروه معلم مربی، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم رتبه‌بندی می‌شدند.

با استقرار دولت جدید در ابتدا طرح به بوته فراموشی سپرده شد اما فشار تقاضا و مطالبه فرهنگیان کار را به جایی کشاند که معاون اول رئیس‌جمهور تهیه لایحه رتبه‌بندی معلمان را در سال 1393 رسانه‌ای کرد اما سرانجام در اسفند 93 به یکباره بحث رتبه‌بندی در پوشش ظرفیت قانون مدیریت خدمات کشوری در حدی تنزل یافت که افزایش فوق‌العاده شغل معلمان بر اساس دستورالعمل مسیر ارتقای شغلی به عنوان یک تکلیف جامانده که در احکام سایر کارکنان دولت اعمال شده بود به نام نظام رتبه‌بندی رونمایی شد.

بدون شک مواجهه روزمره و شتابزده با موضوعات اساسی و مبنایی سند، مانند رتبه‌بندی معلمان به مسلخ بردن و یا تحریف تحول است.

این مقاله با عنوان «بررسی پیامدهای عدم اجرای  نظام رتبه‌بندی معلمان بر استقرار و اجرایی شدن دیگر سیاست‌های سند تحول بنیادین» سعی دارد آثار نامطلوب اجرای ناقص رتبه‌بندی معلمان را بر دیگر زیر نظام‌ها و راهبردها تبیین کند.

بیان مسئله، اهمیت و ضرورت بررسی آن

سند راهبردی آموزش وپرورش با الهام از اسناد بالادستی و بهره‌گیری از ارزش‌های بنیادین آنها ترسیم‌گر افقی روشن در چشم‌انداز تعلیم و تربیت کشور است که با عملیاتی شدن آن شاهد آموزش و پرورشی در طراز جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

تمامی متخصصان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت در این باور هم عقیده‌اند که با توجه به نقش محوری معلمان در آموزش وپرورش، تحول، نوآوری و بازسازی در نظام بدون در اختیار داشتن معلمان با انگیزه، کارآمد و شایسته با شکست روبه‌رو خواهد شد.

خوشبختانه در مفاد سند تحول بنیادین آموزش پرورش نیز ضمن نگاه یکپارچه و متوازن به تمامی مؤلفه‌های تأثیرگذار، ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت‌های عمومی،‌ علمی وحرفه‌ای معلمان و اعتلای منزلت اجتماعی آنها بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

بدون شک عملیاتی شدن سیاست‌ها و راهبردهای کلان پیشنهادی در گرو تدوین و اجرایی شدن زیر نظام‌های اصلی آن به ویژه «نظام رتبه بندی معلمان» با هدف تأکید بر بهسازی و اعتلای منابع انسانی به عنوان موتور محرکه تحول در نظام آموزشی است.

به زعم بزرگان تعلیم و تربیت، استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی وحرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه علمی و تربیتی معلمان یا همان رتبه‌بندی معلمان از چنان اهمیتی برخوردار است که اجرای ناقص و یا نادیده انگاشتن آن به منزله غلتیدن در ورطه روزمرگی است.

جهت‌گیری‌های مطلوب سند در حوزه مأموریت‌های معین شده متضمن جذب، نگهداشت و توانمندسازی معلمان، مربیان و مدیران خلاق، مستعد و کارآزموده‌ای است که به عنوان راهبران آموزشی قرار است زمینه‌ساز رشد و تعالی متربیان باشند.

پیامدهای ناشی از عدم اجرای نظام رتبه بندی معلمان بر استقرار دیگر سیاست‌های تحولی در سند ملی آموزش و پروش در حدی است که آن را از ماهیت و محتوا تهی می‌سازد.

پرسش اساسی

این پرسش مطرح است که ضرورت‌های اجرای نظام رتبه‌بندی چیست و اهداف مترتب بر آن کدامند؟

با توجه به سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش وپرورش کشور و دیگر اسناد بالا دستی از جمله نقشه جامع علمی کشورمبنی بر بالا بردن توان مدیریت منابع انسانی، اعتلای منزلت علمی و اجتماعی معلمان همزمان با رفع مشکلات مادی و معیشتی آنان ضرورت دارد آموزش و پرورش در راستای اجرایی شدن راهکارهای سند تحول به طریق مقتضی با نگاهی همه جانبه و یکپارچه به آثار و پیامدهای وجودی آن اجرای نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان را در دستور کار قرار دهد.

بدیهی است شتابزدگی در کار به منظور رهایی یافتن از فشار اعتراضات صنفی معلمان در جبران یا ترمیم حقوق و دستمزد آنان موجب تحمیل طرح‌های ناقص و مُسکن گونه‌ای همانند افزایش حق شغل معلمان در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری خواهیم بود که با نام بدلی «نظام رتبه‌بندی» این زیر نظام تحول آفرین را به مکانیسمی برای دفاع در برابر تبعیض معیشتی با دیگر کارکنان دولت مبدل می‌سازد واین نگرانی را تقویت می‌کند که اساسی‌ترین اصل از تحول در نظام آموزشی نیز به سرنوشت دیگر قوانین ناقص اجرا شده مانند قانون «همترازی» یا نظام «هماهنگ پرداخت» دچار شود که خروجی آن به کام دیگر کارکنان دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی رقم خورده است و به هیچ وجه نتوانسته است قدمی در مسیر کاهش نابرابری‌ها بردارد.

اهداف مترتب بر نظام رتبه‌بندی معلمان

1-بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور بر پایه اندیشه‌های ناب اسلامی و آرمان‌ها و رویکردهای انقلاب اسلامی

2-بهبود کیفیت آموزش و پرورش از طریق افزایش انگیزه معلمان برای خدمت مطلوب

3-ساماندهی معلمان برحسب قابلیت‌های تخصصی و حرفه‌ای

4-توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های علمی و تربیتی معلمان

5-ساماندهی و ارتقای کیفی نظام آموزش‌های ضمن خدمت وزارت آموزش و پرورش برای روز‌آمدکردن اطلاعات تخصصی و توانمندسازی آنان

6-شفاف‌سازی در بهره‌گیری از قابلیت‌های تخصصی معلمان

7-توسعه فعالیت‌های پژوهشی و ارتقای قابلیت‌های علمی معلمان

8-اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و رفع مشکلات مادی و معیشتی آنان

9- افزایش اثربخشی و بهره‌وری نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش

10- تقویت هویت حرفه‌ای معلمان

11-بهینه‌سازی نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی‌ها و بر اساس رویکرد رقابتی

12- اصلاح و به روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت با تأکیدبر روش‌های فعال،گروهی و خلاق با توجه به نقش الگویی معلمان

13- حاکمیت برنامه محوری به جای کتاب محوری و تولید بسته آموزشی در برنامه درسی با رعایت اصل معلم محوری

14-طراحی و اجرای الگوی بالندگی شغلی و حرفه‌ای برای منابع انسانی

15-ایجاد فرصت لازم برای حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در علوم از جمله علوم تربیتی با فعال کردن گروه‌ها و انجمن‌های علمی معلمان در سطح مدرسه، منطقه و استان

16- به خدمت گرفتن مشارکت معلمان در فرایند بهسازی آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی

17- ساماندهی ساعات کار مربیان برای حضور تمام وقت در مدارس شامل ساعات تدریس و ساعات اختصاص یافته به سایر ساعات تربیتی مرتبط در مدرسه با توجه به ضرورت جبران خدمت مناسب ایشان

18- فراهم آوردن تسهیلات لازم برای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد، خلاق در دوره‌های مختلف تحصیلی به ویژه در ابتدایی

ارتباط مبحث رتبه‌بندی معلمان با اسناد بالا دستی

1-سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش وپرورش

1-1 بند3جزء(3-2)-بازنگری درشیوه‌های جذب، تربیت، نگهداشت و به‌کارگیری بهینه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بستر سازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی‌های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دوره مهارتی.

2-1 بند 3 جزء (3-3)-اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگی، تبلیغی، خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان

3-1 بند 3 جزء (3-4)-توسعه مهارت حرفه‌ای و توانمندی‌های علمی و تربیتی معلمان با ارتقای کیفی آموزش‌های ضمن خدمت و برنامه‌ریزی برای روزآمد‌ کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش

4-1 بند 3 جزء (3-7)- استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی معلمان

5-1 بند 5 جزء (6-5)-تربیت و تأمین نیروی انسانی توانمند و واجد شرایط برای تحقق اهداف و برنامه‌های تربیتی و آموزشی

پیامدهای ناشی از عدم اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان بر استقرار سیاست‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

اگر باور عمومی بر این باشد که بهترین‌ها‌، بهترین‌ها را می‌سازند برای منزلت اجتماعی معلمان باید اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل شد.

بر اساس مطالعات انجام شده کشورهایی که از نظر آموزش و پرورش پیشرفته‌اند معلمان از شأن و پایگاه اجتماعی بالایی برخوردارند و شمار داوطلبان این حرفه از بسیاری مشاغل دیگر بیشتر است ژاپنی‌ها اعتقاد دارند: شایستگی نظام آموزشی به اندازه شایستگی معلمان آن است.

فرایند کاهش منزلت اجتماعی معلمان در ایران نتایج زیانباری در پی داشته است که گرایش نداشتن جوانان مستعد و توانمند به این حرفه احساس سرخوردگی و اضطراب شغلی،‌کاهش انگیزه شغلی، بروز نارضایتی شغلی در بین معلمان ،کاهش تأثیر نقش الگویی آنان برای دانش‌آموزان و ناکارآمدی نهاد تعلیم و تربیت برای پرورش نسل آینده از جمله پیامدها به شمار می‌آید.

شواهد موجود نشان می‌دهد در ایران معلمان هنوز هم از شأن و منزلت بایسته و شایسته‌ای برخوردار نیستند و حتی منزلت اجتماعی آنان به طور فزاینده‌ای در حال تنزل است که این وضع سبب رویگردانی افراد با هوش و مستعد از حرفه معلمی، افت کیفیت آموزشی و ناکامی نظام آموزشی در پرورش محصول مناسب می‌شود.

ناهماهنگی بین جنبه‌های مادی و معنوی شغل معلمی واقعیتی تلخ و عاملی تهدید کننده برای نظام تعلیم و تربیت و کل نظام اداری کشور محسوب می‌شود.
پندار منفی معلمان درباره منزلت خود علاوه بر اینکه بازتاب ارزیابی دیگران و منعکس کننده واقعیت موجود است به خودی خود می‌تواند مشکل آفرین باشد.
البته نباید از نظر دور داشت که خود معلمان نیز در به وجود آوردن این وضع دخالت دارند و طبعاً می‌توانند در تغییر شرایط موجود هم مؤثر واقع شوند آنان باید باور داشته باشند که با سخت‌کوشی و تلاش برای افزایش دانش تخصصی، احساس مسئولیت و فداکاری، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای،حس قد دانی مردم را تحریک می‌کنند.

معلمی از مشاغلی است که در بعدفرهنگی جامعه ایفای نقش می‌کند و همیشه در سلسله مراتب اجتماعی، جایگاه اجتماعی آن مورد توجه بوده و هست.

 نتایج تحقیق «سنجش منزلت اجتماعی معلمان در بین دانش‌آموزان» نشان می‌دهد بین مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و ویژگی‌های فردی آنها اعم از صفات جسمی و ویژگی‌های رفتاری با منزلت اجتماعی معلمان رابطه وجود معناداری وجود دارد. محقق پیشنهاد می‌کند ضمن توجه به وضعیت معیشتی معلمان به ارتقای مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای آنان توجه شود. همچنین در انتخاب و استخدام معلمان، افرادی به کار گرفته شوند که از صلاحیت‌های فردی، توانمندی‌های لازم و داشتن انگیزه کافی برای این شغل برخودار باشند.

اجرای ناقص نظام رتبه‌بندی در قالب ظرفیت قانون مدیریت خدمات کشوری تحت نام و برند سند تحول پیامدهای نامطلوب و جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

نادیده گرفتن نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان موجب به محاق رفتن رشد و بالندگی حرفه‌ای معلمان در نهاد آموزش و پرورش شده است.

ازرشیابی سالانه از کارکنان به شیوه معمول نتوانست رقابت مثبت توأم با پویایی و بالندگی را در مدارس به ارمغان آورد زیرا در عمل آورده  قابل اعتنایی در ترمیم و بهینه‌سازی پرداخت‌ها مبتنی بر شایستگی، جلب انگیزه، ارتقا رتبه و تحرک شغلی به دنبال نداشت و تنها بر اساس سنوات خدمت یا طی دوره‌های دستوری و فرمایشی آموزش‌های ضمن خدمت، هر ساله بر اساس تصویب نامه هیئت دولت درصدی به حقوق ماهیانه  افزوده می‌شود.

مکانیزم گروه‌های تشویقی نیز به دلیل محدودیت‌ها، قبض و بسط‌های اداری و تأثیر اندک آن در بهبود وضعیت معیشتی کارکنان هرگز نتوانست تحرکی تحول آفرین به همراه داشته باشد.

این بار نیز این نگرانی همچنان باقی است تا با به عاریت گرفتن کلید واژه‌های سند تحول مانند رتبه‌بندی معلمان به دلیل محدویت بودجه و منابع مالی مجدداً با تقلیل جایگاه آن در حد افزایش فوق‌العاده شغل به روزمرگی مبتلا شویم.

نادیده گرفتن نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان یا اجرای نادرست آن می‌تواند پیامدهای زیر را گریبانگیر نظام آموزشی کند:

1-عدم کارایی و اثربخشی روش‌های یاددهی  ــ یادگیری و برنامه‌های آموزشی و درسی به علت فقدان تبحر و انگیزه لازم در معلمان

2-کاسته شدن از شأن و منزلت علمی،حرفه‌ای و فرهنگی معلمان

3-نبود جاذبه‌های مادی و معنوی لازم برای جذب و نگهداشت نیروهای مستعد، نخبه و خلاق و نوآور در آموزش و پرورش به عنوان معلم.

4- سلب امکان فعالیت همه جانبه، متعهدانه و ایثارگرانه از سوی نیروهای موجود به دلیل نبود روحیه مشارکت جویی

5-فقدان پویایی و بالندگی شغلی و سازمانی در آموزش پرورش با معطل ماندن راهکار 3-22 مبنی بر طراحی و اجرای الگوی بالندگی شغلی ــ حرفه‌ای برای منابع انسانی

6-کاهش تراز اعتماد و پشتیبانی معلمان از آموزش و پرورش

7-معطل ماندن مدیریت بر منابع انسانی و ممانعت از اصلاح ساختار آموزشی و اداری متناسب با مدیریت کارآمد و اثربخش

8- اصلاح نشدن فرایند جذب و تربیت معلم

9-معطل ماندن راهکارهای 1-12و2-12و 3-12 در خصوص برقراری الگوی جبران خدمات و تأمین رفاه نیروی انسانی درخور منزلت فرهنگیان

10- عدم استفاده از ظرفیت های موجود برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین معلمان ، مربیان و مدیران و کم رنگ شدن حمایت از پژوهش و تولید علم

11- کاهش مشارکت موثر و فعال معلمان در برنامه های تربیتی و فعالیت‌های پرورشی مدارس

12- تأثیر منفی بر گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری، نظریه پردازی و مستندسازی تجربیات علمی ــ تربیتی بومی در نظام تعلیم و تربیت

13- نادیده گرفته شدن توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های اعتقادی‌، تربیتی‌، علمی و حرفه‌ای فرهنگیان

14- تضعیف جایگاه علم و علم آموزی با پایین آمدن پایگاه و منزلت اجتماعی و اقتصادی معلمان



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 15:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
وزیر علوم گفت: سال2010، 0.8 درصد سهم داشتیم، سال 2013، 1.53 سال 2014، 1.44 و سال 2015 تا الان 1.63 درصد سهم داشتیم. این خیلی خوب است. اینها صرفا مقاله نیست این تولید علم است. اگر به مقاله رجوع شود اتفاق خوبی می افتد. از طرفی H-index هم بسیار مهم است که افزایش پیدا کرده است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ پس از دو سال از تشکیل دولت تدبیر و امید، بالاخره دانشگاه ها در سال 94-95 با حضور وزیر علوم افتتاح می شوند. دکتر محمد فرهادی،‌ 9 ماهی می شود که سکان وزارت علوم را به دست گرفته است. البته او 28 سال پیش هم وزیر آموزش عالی ایران بود. به مناسبت هفته دولت با وزیر علوم به گفتگو نشستیم؛ اینکه مهر 94 چه تفاوتی با مهر سال های قبل دارد. هرچند که آقای وزیر ابتدا به مزاح گفت فرقی با سال‌های قبل ندارد، اما برنامه هایی که وزارت علوم برای آموزش عالی و کیفی سازی آن دارد، بواقع تفاوت ها را نمایان می کند.

خوشبختانه بعد از دو سال که از تشکیل دولت تدبیر و امید می‌گذرد؛ امسال بالاخره دانشگاه ها وزیر دارند؛ 9 ماه است سکان وزارت علوم را بعد از 28 سال دوباره به دست گرفته‌اید. نکته ای که در آموزش عالی در این دولت گفته شده و شما خیلی روی آن تاکید کرده اید کیفی سازی آموزش است. سؤال این است که تلاش هایی که در این دولت برای کیفی سازی انجام شده چه ثمراتی در پی خواهد داشت؟

برنامه های ما همان برنامه های رئیس جمهور است که در عرصه آموزش و علم و فناوری بیان کردند. ماموریت اصلی دانشگاه ها تولید علم، دانش و تحقیقات با توجه به اسناد بالادستی، سند چشم انداز و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است. در زمینه علم و فناوری اینها اصول کاری ما هستند. برنامه هایی هم که به مجلس اعلام کردیم در همین راستاست. یک سند راهبردی گفتمان توسعه نظام آموزش، پژوهش و فناوری کشور تهیه شده است. در این سند ما چالش های آموزش عالی و تحقیقات و فناوری را مشخص کرده ایم و براساس آن چالش ها، راهبردها و برنامه عملیاتی را داریم. چالش های اصلی ما این است که آموزش عالی ما عرضه محور است و در پاسخگویی به نیاز بازار و نیازهای جامعه ضعف دارد. این یک چالش اصلی است که حالا ما باید آن را تقاضا محور کنیم. دوم این که ما توسعه کمی زیاد و شاید هم بیش از حد انتظار و ضرورت را داشتیم. بنابراین گستردگی آموزش عالی بدون این که التزام بخشی داشته باشد چالش دیگر ماست که برایش راهبردهایی را در نظر گرفته ایم. چالش سوم ما این است که یک نظام حکمرانی واگرا در عرصه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری وجود دارد. به این معنی که جزیره ای عمل می شود و انسجام بخشی وجود ندارد.

مراکز آموزشی این طور عمل می کنند؟

در کل سیستم آموزش عالی کشور؛ در سطوح مختلف دولتی و غیر دولتی این مسئله وجود دارد. در سطح ستادی هم نیاز است که انسجام بخشی بیشتری داشته باشیم. چه در زمینه سیاست گذاری، چه در زمینه برنامه ریزی و چه در زمینه نظارت و ارزیابی آموزش عالی. این ها بحث های حاکمیتی و حکمروایی است که عرض می کنم. از این بالاتر هم باز در سطح کلان تر و بین بخشی ممکن است تداخل ها و همپوشانی هایی داشته باشیم. در سطح ملی هم تعامل بین قوا و مراکز و مراجعی که برای حوزه علم و تحقیقات و فناوری تصمیم گیری و قانون گذاری می کنند و ضرورت دارد انسجام بیشتری وجود داشته باشد، گاهی وقت ها به نوعی ناقض هم و یا گاهی موازی هم هستند. چالش دیگری که فکر می کنیم در عرصه آموزش عالی، پژوهش و فناوری وجود دارد مسئله کاهش سرمایه های اجتماعی و ضعف کارایی در زمینه رویکردهای فردی و اجتماعی است. مسائل فرهنگی هم برای ما حوزه مهمی است که هنوز باید در این عرصه کار کنیم و راهبردهایی هم برایش تدوین شده است که پایه و اساس برنامه ریزی های ماست.

سند راهبردی آموزش عالی که الان تدوین شده است چه فرایندی برایش طی می شود؟ باید به مجلس برود و یا شورای عالی؟

نه این برنامه کاری خودمان است. ما چنین سندی را تا به حال نداشته ایم. این سند تکلیف را مشخص می کند.

مهم ترین موردی را که شما در چالش ها عنوان کردید همان عدم پاسخگویی نیازهای جامعه است که در بخش های علمی و صنعتی است. چه راهبردهای عملیاتی برای رفع این مشکل می تواند وجود داشته باشد؟

بازبینی رشته های تحصیلی کاری ضروری است. ما هدفمان این است که تا پایان تابستان برنامه درسی حدود 600 رشته تحصیلی بازنگری شود. 300 تای آن ها علوم انسانی هستند که شورای تحول آنها را دنبال می کند و تعدادی را هم بازنگری کرده و تحویل داده اند. کمی بیش از 300 تا رشته های غیر علوم انسانی هستند که به سرعت دارد پیش می رود. به خصوص در رشته های علوم پایه که تا 75 درصد بازنگری اش انجام شده است. رشته های عملی و فنی به سمت و سویی می رود که بیشتر عملیاتی شوند . بحث های کارآموزی، کارورزی در محیط های کاری، چه صنعت و چه اجتماع، در آنها دیده می شود. بحث ما بحث دانشگاههای نسل سوم است. هدف ما این است که به سمت دانشگاه های ماموریت گرا و کارآفرین برویم که دانش آنها بتواند به تولید و ثروت منتج شود. پیش نویس اولیه آمایش آموزش عالی روی میز من است و انشالله تا پایان تابستان تحویل شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم داد تا بالاخره تکلیف گستره آموزش عالی در پهنای ایران زمین روشن شود.
آمایش آموزش عالی یعنی این که چه رشته ای را در کجا و در چه مقطعی داشته باشیم. این تکلیف را برای درخواست مجوز، تاسیس، گسترش، توسعه، ادغام، انحلال، تجمیع و تعیین تکلیف همین موسساتی که وجود دارد را مشخص می کند.

یعنی برای مثال، کشتی سازی در یزد ارائه نشود و به بوشهر برود؟

دقیقا این مثال عینی است. یعنی رشته ها باید متناسب با امکانات و شرایط بومی، نیاز منطقه ای و وجود مراکز آموزش عالی آنجا و مشکلات و معضلاتی در زیر مجموعه آموزش عالی، چه دولتی و چه غیردولتی بازتعریف شوند. بحث آموزش مداوم به خصوص در رشته های کاربردی مربوط به دانشگاه های علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای هم مد نظر است. همچنان که در پزشکی دوره های آموزش مداوم داریم در غیرپزشکی هم این پیش بینی شده و در دانشگاه علمی کاربردی عملا شروع شده است. افزایش همه جانبه تولید و اشاعه علم، نوآوری، دانش و فناوری، مهارت و کارآفرینی برای بازار و توسعه کشور مد نظر است. در این راستا ارتباط با صنعت را جدی تر گرفتیم. هم فرصت های مطالعاتی هیات علمی در بخش های صنعتی از امسال شروع شده و می شود. هم حضور دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی در محیط های صنعتی بیشتر می شود. هم پروزه هایی از صنعت به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی می آید. برای مثال، بین دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما با وزارت نفت 9 قرارداد برای بهره وری و استحصال نفت منعقد شده است. ظرف پنج سال هزار میلیارد تومان قرارداد بسته شده است. همین طور با وزارت دفاع چیزی در حدود هزار و 200 پروژه تحقیقاتی منعقد شده است.
یکی از کارهای خوبی که در این دولت شده، تاسیس شرکت های انتقال تکنولوژی در دانشگاه های برتر ماست. تا الان چهارتا از این شرکت ها تحت عنوان (T.T.O) ایجاد شده است. در این مراکز به اصطلاح ایده های فناورانه به سمت تحقیق و نمونه سازی می روند و در قالب شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند. تعداد این دفاتر در حال افزایش است. از سوی دیگر دفاتر ارتباط با صنعت این بار نه در دانشگاه ها بلکه در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته چون آنها بهتر می توانند رابط باشند و انتقال دهند. این کار هم از امسال و از این دوره شروع شده است. این دفتر فعال شده و سفارش های تحقیقاتی و پژوهشی و یا تحقیق و توسعه شان را بر حسب ضرورت و نیاز به دانشگاه ها می دهند. برای مثال در عرصه خودروسازی ما قرار شد خودروهای برقی را با همکاری دانشگاه امیرکبیر و ایران خودرو و خودروهای هیبریدی را با همکاری دانشگاه شریف ساخته شود.

برای تعمیم برنامه ها و سند راهبردی به برنامه ششم توسعه هم کاری کرده اید؟

برای برنامه ششم در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اقتصاد آموزش عالی را مطرح کردیم که در شورای اقتصاد هم تصویب شده است. ما برای برنامه ششم توسعه چهار برنامه اصلی را پیشنهاد دادیم. البته احکام زیادی را می خواهیم، چه احکام تنفیذی از برنامه های قبلی و چه احکام جدید. چهار عرصه ما یکی این است که بخشی از دانشگاه های ما به سطح بین المللی برسند؛ اینجا بحث دیپلماسی علمی و ارتقای دانشگاه های ما مطرح است. دوم این که دانشگاه های ما ماموریت گرا و کارآفرین شوند. سوم این که روی تحقیق و فناوری بیش از پیش سرمایه گذاری کنیم. چهارمین عرصه هم کیفی سازی آموزش عالی است که برای کیفی سازی، بحث زیرساخت ها، تکمیل آزمایشگاه ها، تاسیس آزمایشگاه های مرکزی را داریم. هدف گیری شده است که 50 آزمایشگاه مرکزی در 50 دانشگاه کشور شکل بگیرد که آزمایشگاه مرجع می شوند. همه چیز را همه جا لزومی ندارد داشته باشیم. برای مثال همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان پژوهشی علمی صنعتی الان عملی شده است.
امسال برای اولین بار در بودجه یک ردیف متمرکز تجهیز و بازسازی آزمایشگاه پیشنهاد کردیم و 120 میلیارد تومان تصویب شد؛ که این میزان اصلا کافی نیست چون کل این بودجه تخصیص داده نمی شود. ما فکر می کنیم چیزی در حدود یک میلیارد دلار لازم داریم تا آزمایشگاه ها بازسازی، نوسازی، تکمیل و تجهیز شوند. تجهیزات آزمایشگاه های نو در علوم جدید به خصوص میان رشته ای و بین رشته ای باید خریداری شود. برای برنامه ششم هم داریم به شدت کار می کنیم این طرح ها در شورای اقتصاد تصویب شده است. دکتر صدیق نماینده ماست و در شورای برنامه ششم معرفی شده است و مشاور اقتصادی ما هم هستند.

در سال های اخیر دانشگاه ها با مسائل مالی مواجه بودند. چه کارهایی می شود انجام داد که دانشگاه ها ثروت آفرین باشند و به استقلال مالی نزدیک شوند؟

از دو طریق این امر امکان پذیر است؛ یکی مسیر آموزشی است که الان بیشتر وجود دارد. مسیر دیگر، نوبت دوم آموزشی، شبانه و یا پردیس ها است که ما خیلی زیاد موافق آن نیستیم. در حال حاضر حدود صد هزار دانشجوی دکتری در کشور داریم که اینها باید پروژه اجرا کنند. حساب کنید یک چهارم اینها کار تحقیقی شان به نفع مملکت و برای حل مشکلات مملکت باشد و یا در جهت رفتن به سمت فناوری و تولید باشد، می توانند خیلی از مشکلات کشور را حل کند. از طرف دیگر، مراکز رشد، حلقه واسط بین آموزش و دانشگاه با تولید هستند؛ ایده ها در مراکز رشد کار می شوند؛ تحقیقی که در دانشگاه انجام شده آنجا حالت تکاملی اش را طی می کند، پایلوتش ساخته می شود و بعد در پارک های علم و فناوری و در قالب شرکت های دانش بنیان به تحقق نزدیک می شود. خوشبختانه قوانینی که اخیرا داده شده است خود اساتید و فارغ التحصیلان هم می توانند شرکت دانش بنیان بزنند.
تعداد پارک های علم و فناوری در سال 89، 28 تا بوده، در سال 92 که دولت آمد 33 تا بود. الان شده است 36 تا. تا پایان سال 3 تای دیگر تاسیس می شود. حتی در عرصه هایی مثل هنر؛ ما اصلا پارک هنری نداریم که بتواند محصولات هنری که خیلی هم فروش دارد و سود آور است؛ ارائه کنند. در این زمینه اولین استارتش زده شده و انشالله به زودی شاهد تأسیس آن خواهیم بود.
مراکز رشد ما سال 92، 146 مورد بودند الان 156 تا هستند. واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری سال 92، 3400 تا بودند الان 4400 تا شدند. اما شرکت های دانش بنیان سال 92، 61 بودند ؛ الان 586 تا هستند. این یک رشد بسیار عالی است. یعنی از یک طرف علم و از طرف دیگر، تولید؛ این آمار مربوط به شرکت های دانش بنیان درون پارک های علم و فناوری است. تعداد شرکت های بیرون از پارک ها 159 شرکت در سال 92 بودند اما الان 930 تا شدند.

خروجی افزایش شرکت های دانش بنیان چطور بوده است؟

مجموع این شرکت ها در سال 93 بالغ بر هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته اند. مثلا پارک علم و فناوری اصفهان، 700 میلیارد تومان گردش مالی داشته و چیزی حدود 23 میلیون دلار هم صادرات داشته اند. البته باید برویم به سمت تولید، محصول، فناوری و پتنت و ثبت اختراع؛ حالا یا امتیاز این اختراع را بفروشند و یا خودشان در قالب شرکت ها تولید محصول کنند. درآمد از این مسیرها باید کسب شود.

تعریف شرکت دانش بنیان چیست؟

وقتی شرکت دانش بنیان می گوییم باید از مسیر دانش به آن محصول رسیده باشد بنابراین نمی شود یک صنعت معمولی باشد. صنعت معمولی در شرکت های صنعتی وجود دارند. این باید به تحقیق و دستاورد فناورانه رسیده باشد و بعد هم محصول تولید کند که بتواند از امتیازات و ویژگی هایش استفاده کند.

کمی از این مسئله فاصله بگیریم، یک معضلی که شما هم به آن اشاره کردید ماجرای توسعه بی رویه آموزش عالی بود. چندی پیش خبری منتشر شده بود که تا سه سال آینده خیلی از دانشگاه های غیر انتفاعی منحل می شوند.

ما نمی خواهیم منحل شوند.

وقتی دانشجو وجود نداشته باشد خود به خود این اتفاق می افتد. از آن طرف می خواهم به مسئله نگاه کنیم؛ فرض کنید شما موسس یکی از این دانشگاه ها باشید که سرمایه گذاری کرده اید؛ چطور می شود هم آنها را راضی نگه‌داشت و هم آسیبی که به آموزش عالی رسیده است را مدیریت کرد؟

تا سال 84، 112 تا موسسه غیر انتفاعی و غیر دولتی، غیر از دانشگاه آزاد وجود داشت. الان حدود 380 تا وجود دارد که یکباره بیش از سه برابر شده است. خیلی از اینها امکانات ندارند، اجاره ای هستند، هیات علمی ندارند و مردم هم می خواهند تحصیل کنند. کنار اینها علمی کاربردی ها هم هستند که باز هم گونه ای از همین غیرانتفاعی ها هستند. همه آنها که دولتی نیستند. ولی آنها مجوزهای مقطعی یک دوره و دو دوره می گیرند و کاربردی است. یکی دیگر این که، به طور کلی تعداد دانشجوی ورودی کم شده است. همین امسال ظرفیت دانشگاه ها از تعدادی که در کنکور شرکت کردند بیشتر بوده است. البته در علوم تجربی 550 هزار نفر بودند که حدود 40 درصد آنها توانستند وارد شوند. ولی در رشته فنی مهندسی که بیشتر رشته های کاربردی است 250 هزار نفر ظاهرا ظرفیت داشته و 150 هزار تا ظرفیت خالی مانده است. دلیل دیگر این است که زیرساخت ها و امکاناتشان ضعیف است. ما هم باید کیفیت را در نظر بگیریم. ابتدا که اینها آمدند با یک بنیه ای آمدند درخواست مجوز کردند واقعا بعضی ها نمی توانند خودشان را در آن حد نگه دارند. سوم این که اینها می گویند غیرانتفاعی غیردولتی، قانون این است که وقتی غیرانتفاعی باشند یعنی هرچه سرمایه گذاری کنند، هیچ چیزی از امکانات برای خودشان نمی ماند. اما اگر غیردولتی باشد مثل آموزش و پرورش که مدارس غیردولتی ملک و سرمایه گذاری و .. برای خودشان می ماند. این دلیل دیگری است که کمتر سرمایه گذاری می کنند. ما پیشنهاد دادیم و قبل از من هم پیشنهاد دادند و هنوز در دستور شوراست و انشالله تصویب شود که واژه غیرانتفاعی برداشته شود و صرفا غیردولتی باشد. بالاخره در رقابت پذیرش ها، آنهایی که قوی تر هستند موفق ترند. یکی دیگر از اقدامات ما رتبه بندی و منطقه بندی کردن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هست. برای غیر انتفاعی ها و غیر دولتی این رتبه بندی اولیه انجام شده است و 12 تای آنها امتیاز نیاورده اند. ما بالاخره یک شاخص هایی را گذاشته ایم. انصافا آنها هیچ چیزی نداشتند؛ باز هم تعطیل نشدند، فعلا گفتند بروید شرایط خودتان را اصلاح کنید و بیایید مجوزتان تمدید شود. در مورد دانشگاه های دولتی هم همین طور است. انشالله رتبه بندی انجام شود و بر آن اساس می توانند اعتبارات بیشتری را بگیرند.

به جزیره ای عمل کردن در آموزش عالی اشاره کردید؛ من این را در مقابل بحث استقلال دانشگاه ها می گذارم. نمی گویم هدف شما این بوده که استقلال را از دانشگاه ها بگیرید و یا روندی که در استقلالشان وجود دارد را خدشه وارد کنید. این ماجرای جزیره ای عمل کردن را بیشتر توضیح می دهید؟

مطلق جزیره ای نگوییم؛ این گستردگی و نداشتن یک نظام جامع نظارت و ارزیابی و نیرو و امکانات باعث شده است که مورد دقت و جلوی چشم نباشد.

یعنی به سند بالادستی در توسعه آموزش توجه نمی شد؟

اصلا نظام جامع ارزیابی نداشتیم؛ الان آماده شده است و باید تصویب شود. انشالله بر آن اساس ساختار مناسب تری هم در وزارت خانه داشته باشیم. این باز بخشی اش به آمایش آموزش عالی هم برمی گردد. هیچ لزومی ندارد همه این نظارت و ارزیابی را در تهران کنیم. می توانیم براساس این طرح آمایشی نظارت و ارزیابی را واحدهای دیگر هم داشته باشند. نکته دوم این که این مدت به دانشگاه ها خیلی اختیارات دادیم. مثلا بازنگری رشته تحصیلی دانشگاه های تیپ یک را به خودشان واگذار کردیم. البته قالب، چارچوب و کلیات را دادیم و محتوی درس را خودشان تعیین می کنند. در شورای عالی برنامه ریزی هم تصویب شده است که بسیاری از اختیاراتی را که در ستاد وزارت خانه بود به طور تدریجی به دانشگاه ها تفویض شود.

مثل چی؟

مثل به کارگیری نیروی انسانی هیات علمی، استفاده از فرصت مطالعاتی، مرخصی گرفتن و ... به کارگیری نیروی کارشناسی، تدوین برنامه درسی، همکاری مشترک با دانشگاه های داخل و یا ارتباط برقرار کردن با یک دانشگاه خارجی مناسب و برگزاری آزمون دکتری که یکی از بهترین اقدامات بود برای دانشگاه های تراز اول ما.

یک انتقادی که به دولت یازدهم وارد می کنند، این است که رشد علمی کشور کم شده است. براساس مصادیق و آمار پاسخ این انتقاد چیست؟

اولاً نتایح علمی خیلی به سرعت بیرون نمی آید. باید زمانی بگذرد، فرض کنید کار مطالعاتی و تحقیقاتی می کنیم بعد می خواهد مقاله شود. پروژه تحقیقی یک تا سه سال طول می کشد. مقاله اش 5-6 ماه طول می کشد که داوری، چاپ شود و در پایگاه ها قرار بگیرد و به آن استناد شود. در نظر بگیرید چند سال گذشته چقدر امکانات به دانشگاه ها داده شده است؟ واقعا بودجه های دانشگاه ها سال 90 و 91 بین 68 تا 72 درصد گاهی تا 85 درصد تخصیص داده می شود. الان دانشگاه های ما یک بدهی سنواتی عظیمی دارند. اما دولت در سال گذشته میانگین تخصیص اش 97.3درصد بوده است. 

انصافا دانشگاه ها در تمام آن سال ها هیچ تجهیزی نشده اند و کمبودها بسیار زیاد است. با تمام این احوال چند تا آمار علمی به شما بدهم؛ به استناد رتبه علمی کشور در پایگاه استنادی ISI در شش سال اخیر؛ سال 2010 تعداد مقالات ما 28 هزار و 421 عدد بوده، 2014، 30 هزار و 945 تا شده است. در 6 ماه اول 2015، شده است 12 هزار و 918؛ رتبه علمی ایران در جهان در 2010، 22 بوده است، 2011، 19 شده، 2012 دوباره پایین رفتیم و 20 شده است. سال 2013، 21 شدیم. سال 2014 همان 21 ماندیم و 2015 آمدیم به رتبه 18.

آیا تولید مقاله به هر قیمتی باعث نشد که کیفیت و رتبه علمی ایران پایین بیاید؟

بله، درصد سهم ایران در تولید علم دنیا هم مهم است. سال2010، 0.8 درصد سهم داشتیم، سال 2013، 1.53 سال 2014، 1.44 و سال 2015 تا الان 1.63 درصد سهم داشتیم. این خیلی خوب است. اینها صرفا مقاله نیست این تولید علم است. اگر به مقاله رجوع شود اتفاق خوبی می افتد. از طرفی H-index هم بسیار مهم است که افزایش پیدا کرده است. در 2012 هیچ کدام از دانشگاه های ما جز یک درصد دانشگاه های برتر و تأثیرگذار دنیا نبودند. اما در سال 2015، 13 دانشگاه ما جز یک درصد برتر دنیاست. به اعتقاد من، تفکیک آمار و اطلاعات هم یکی از دلایلی است که رتبه علمی ما را کاهش می دهد. تلاش ما باید تجمیع دستاوردها و ارتقای رتبه علمی ایران باشد.



تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:, | 14:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1438598188894_q (15).JPGوزیر آموزش و پرورش از تخصیص 100 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و انجام رتبه‌بندی معلمان تا پایان شهریور ماه خبر داد.

به نقل از ایسنا:علی اصغر فانی با حضور در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید که با حضور مدیران مدارس شهر تهران، برگزیدگان المپیادهای جهانی دانش‌آموزی و رتبه‌های تک رقمی کنکور همراه بود، گفت: تعاریف مختلفی از رهبری در کتابهای مدیریت ذکر شده اما آنچه که در همه تعاریف مشترک است این است که رهبری یک سازمان قدرت نفوذ در اعضای سازمان را دارد. رهبری آموزشی صرفا یک مدیر اداری نیست بلکه یک شخصیتی است که در دانش آموزان، اولیای آنها و همکاران فرهنگی قدرت نفوذ دارد.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان مدیران آموزش و پرورش وقتی موفق خواهیم بود که بتوانیم در دانش آموزان، همکاران فرهنگی و اولیای دانش آموزان نفوذ داشته باشیم، اظهار کرد: برای اینکه از کار خودمان در مدرسه ارزیابی صحیحی داشته باشیم باید ببینیم تا چه قدرت نفوذ داریم و تا چه حدی می توانیم در ارباب رجوع نفوذ داشته باشیم. دوران مدیریت آموزشی سپری شده، باید وارد مسیر جدیدی به نام رهبری آموزشی شویم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در کتابهای مدیریت و تعلیم و تربیت تعریفهای متعدد و متنوعی از تربیت ارائه شده اما یک تعریف که همه پذیرفته‌اند این است که تربیت یعنی ایجاد رفتار مطلوب نسبتا پایدار، گفت: باید بتوانیم تربیت را در مدارس شکل دهیم. لازمه نهادینه کردن تربیت، قدرت نفوذ مدیران است و لازمه قدرت نفوذ، جلب اعتماد دانش آموزان، همکاران فرهنگی و اولیا است که این کار، کار بسیار سختی است و شاید بعد از سال ها فعالیت در یک مدرسه بتوانیم این اعتماد را جلب کنیم.

فانی با بیان اینکه مخاطبان بر حسب ادراکاتشان نه بر حسب واقعیات با ما رفتار می کنند، گفت: همیشه بین ادراک و واقعیت فاصله وجود دارد ولی رهبران آموزشی باید تلاش کنند این فاصله را کم کنند، اعتماد زمانی ایجاد می شود که ادراکات اصلاح شود.

وزیر آموزش و پرورش با نقد اینکه مدیران مدارس تبدیل به کارمندان اداری شده‌اند و مدام در حال پر کردن فرم و پاسخگویی به بخشنامه‌ها هستند، گفت: باید مدیران را به سمت جلب اعتماد و نفوذ به دانش آموزان، اولیا و همکاران فرهنگی ببریم چه بسا اگر در اولیای دانش آموز نفوذ کنیم بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. گرفتن پول از مردم با هر روش که گاه توسط برخی مدیران مدارس اتفاق می افتد در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. اگر اعتماد اولیا را جلب کنیم بیش از آنچه انتظار داریم به مدارس کمک خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه پیام من این است که رهبری آموزشی جایگزین مدیریت آموزشی شود، افزود: نقش اصلی رهبران آموزشی، تربیت است. لازمه تربیت، نفوذ است و لازمه نفوذ، جلب اعتماد است که این امر کاری وقت گیر و زمان بر است و نیاز به حوصله مدیران مدارس دارد.

فانی در ادامه با اشاره به ضرورت مدرسه محوری گفت: جایی که تربیت در آن شکل می گیرد مدرسه است و اداره منطقه، اداره استان و وزارتخانه آموزش و پرورش نیست. برای همین در سال 76 برای اولین بار در یک سخنرانی گفتم که مدرسه، محور است. از دل آن اصطلاح مدرسه محوری استخراج شد و تا قبل آن در ادبیات آموزش و پرورش این اصطلاح وجود نداشت. اگر به دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم باید محور کار را مدرسه قرار دهیم برای همین مدرسه محوری به معنای تمرکززدایی، تفویض اختیار، مشارکت پذیری و مشارکت جویی با حاکمیت اخلاق و روابط انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه محیط تعلیم و تربیت محیط دستوری نیست، گفت: سیاست‌های پنچ گانه آموزش و پرورش دستور نیست بلکه از دل مطالعات این وزارتخانه استخراج شده و به هنگام اعلام آن با مخالفتی مواجه نشد. در مدرسه هم باید بگوییم دانش آموز باید بپذیرد و اگر پذیرفت اجرا می کند. روشهای غیرمستقیم در تعلیم و تربیت همواره موثرتر است بنابراین باید به سمت مدرسه محوری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید اختیارات مدارس افزایش یابد و به مدیران مدارس اعتماد بیشتری شود و آنها در مسیر توانمندسازی خود قرار گیرند، گفت: برای تفویض اختیار به مدارس و مدیران توانمندسازی آنها امری لازم است. مدیران مدارس برای توانمندسازی، خود باید پیش قدم باشند و در راس توانمندی ها تقوای الهی قرار دارد.

فانی با بیان اینکه مدیران باید سنگ زیرین آسیاب باشند، اظهار کرد: آموزش و پرورش با مشکلات بسیاری مواجه است. ما نیز با علم و آگاهی بر محدودیتها و مشکلات این سازمان وارد کار شدیم. همه مدیران باید در حد خود سنگ زیرآسیاب باشند و بیشترین فشار را تحمل کنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه وزارتخانه غایت آموزش و پرورش نیست، گفت: مدرسه نباید تابع اداره باشد بلکه اداره کل باید تابع منطقه باشد و وزارتخانه تابع منطقه و در نهایت تابع مدرسه باشد زیرا غایت، مدرسه است. این اشتباهی است که از بدو تاسیس سازمان آموزش و پرورش دچار آن شده‌ایم که غایت را وزارتخانه آموزش و پرورش فرض می کنیم بنابراین روسای مناطق باید در خدمت مدارس باشند.

وی همچنین به ویژگیهای مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: مخاطب محوری ویژگی مدرسه است. مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی باید مخاطب یعنی دانش آموز را بشناسد و بداند که دانش آموز امروز دانش آموز 30 سال پیش نیست. باید اغراق کنیم خیلی اوقات مدیران با مترهای قبلی دانش آموزان را اندازه می گیرند بنابراین آنها باید متر اندازه گیری دانش آموزان را عوض کنند. مخاطب محوری یک بحث جدی در امر تربیت است.

فانی در ادامه با اشاره به پژوهش محوری مدرسه به عنوان یکی از ویژگیهای مدرسه اظهار کرد: امروزه وقتی به دانشجوی مقطع دکترا می‌گویم یک تحقیق انجام بده ابراز بی‌علاقگی می‌کند. مدرسه‌ای که بخواهد کانون تربیت قرار بگیرد باید پژوهش محور باشد. سعی داریم در برنامه ششم توسعه که سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت به عنوان مبنای برنامه آموزش و پرورش در این برنامه است، پژوهش محوری را نیز به عنوان یکی از برنامه ها قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سایر ویژگی‌های لازم برای مدرسه گفت: مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری جمعی امروز خلاء است که در سبک زندگی دانش آموزان ایجاد شده و روحیه مسئولیت پذیری جمعی در دانش آموزان کم رنگ شده است.

وی توجه متعادل و متوازن به تربیت را ویژگی مهم مدرسه دانست و گفت: از مدارس انتظار تربیت همه جانبه دانش آموزان را داریم و در سند تحول نیز شش ساحت تربیتی برای دانش آموزان پیش بینی شده است بنابراین توجه به همه ساحتها باید مورد توجه رهبران آموزشی قرار گیرد زیرا این دانش آموزان در آینده در جامعه نقش آفرین خواهند بود.

فانی افزود: ویژگی دیگر مدرسه، فرآیندمحوری و پیامدگرایی است. اگر تعلیم و تربیت را یک سیستم فرض کنیم این سیستم دارای ورودی، خروجی، فرآیند و بازخورد است. اگر مدیران روی پیامدها تاکید کنند و پیامدمحور باشند به نتایج کار تمرکز کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت شورای معلمان در مدارس، گفت: شوراهای معلمان مدارس تقریبا جانی ندارد و معلمان رغبتی برای حضور در آن ندارند چون آنها احساس می کنند این شوراها تاثیر و نتیجه‌ای برای آنها ندارد. مدیر باید به جلسات شورای معلمان محتوابخشی کند. آنها می توانند مهمان و متخصص برای حضور در این شوراها دعوت کنند یا موضوعی را در جلسات به بحث بگذارند.

وی با بیان اینکه باید از امکانات غیررسمی از جمله اولیاهای متخصص، شهرداریها و ... برای رشد مدارس نیز استفاده کنیم، گفت: رتبه بندی معلمان تا آخر شهریور انجام می شود. بعد از گذشت دو سال از عمر دولت، بودجه آموزش و پرورش 50 درصد افزایش یافته است. در سال اول شاهد افزایش 26 درصدی و در سال 94 شاهد افزایش 24 درصدی بودجه در آموزش و پرورش بودیم.

فانی افزود: سال 84 سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت حدودا 15 درصد بوده است که در ابتدای دولت یازدهم سهم بودجه آموزش و پرورش 9.1 درصد بوده است. در هشت سال دولت نهم و دهم هر سال این سهم کمتر شده است اما طی دو سال اخیر سهم آموزش و پرورش از کل بودجه دولت از 9.1 به 11.2 درصد رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تخصیص 100 میلیارد تومانی بودجه برای تجهیز هنرستانها، گفت: این امر در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی‌سابقه است. همچنین با وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه‌ای به منظور تجهیز هنرستانها امضا کرده‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه هنرستانها سه ساله می‌شوند، بازمهندسی هنرستانها در زمینه آیین نامه اجرایی، تشکیلات، پرداختها و غیر

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 15:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چهاربندمدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با مقایسه اختلاف میان سرانه مدارس دولتی با مدارس غیردولتی گفت: اختلاف‌های موجود منجر به شکاف طبقاتی شده و به اصل عدالت آموزشی آسیب می‌زند.

به نقل از تسنیم:اسفندیار چهاربند امروز در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم  تربیت در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در شهر تهران برای بازگشایی مناسب مدارس در مهر 94 آمادگی کامل داریم و مهر امسال باید پیچ تاریخی تحول نظام تعلیم و تربیت را با موفقیت طی کنیم.

وی افزود: سند جامعی که در  طرح تفصیلی شهر تهران تهیه شده و به تایید شورای شهر رسیده است تهران را شهری دانش‌پایه، هوشمند، جهانی و دارای ساختاری مناسب برای فعالیت و فراغت شهروندان تعریف کرده است بر همین اساس باید تلاش کنیم تا شهروندانی را تربیت کنیم که برای چنین چشم‌اندازی شایستگی‌های لازم را کسب کنند. 

وی گفت: تعلیم و تربیت متناسب با سند تحول بنیادین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و با برگزاری نشست‌های مختلف و استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها طرحی را ارائه کردیم که اهداف سند تحول بنیادین و سیاست‌های پنحگانه وزیر آموزش و پرورش را عملیاتی می‌کند و پیام‌ها را به مدرسه می‌فرستد و این مدل طراحی شده در اختیار مناطق آموزش و پرورش قرار گرفته است. 

چهاربند با اشاره به رویکردهای حاکم بر این برنامه عنوان کرد:‌حاکمیت دیدگاه فرصت‌مدارانه همزمان با تفکر مسئله‌مدار در این مدل مد نظر است چرا که بسیاری از فرصت‌ها می‌توانند از بروز مسائل پیشگیری کنند. برنامه‌باوری و برنامه‌محوری باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که تاکنون انواع مختلف برنامه‌ها را داشتیم اما باور به برنامه برای تحقق آن وجود نداشت. 

* اگر مدارس همراهی نداشته باشند تحول بنیادین با تأخیر مواجه می‌شود

وی ادامه داد: مدرسه‌محوری باید سرلوحه کارها قرار بگیرد. تغییر نگاه به مدرسه از مجری به مولد فرصت‌های تربیتی مدنظر است. چرا که اگر مدارس مشارکت لازم را در طراحی برنامه‌ها نداشته باشند اجرای سند تحول بنیادین با تأخیر مواجه خواهد شد. 

* گستردگی مدارس خاص برنامه درسی را دچار آشفتگی کرده است

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: فرآیندمداری و پیامدمحوری در برنامه‌های ما مدنظر است. یکپارچه‌نگری در اجرای برنامه درسی در راستای تعالی هویت دانش‌آموزان باید اجرایی شود به عنوان مثال هم اکنون در شهر تهران به دلیل گستردگی مدارس خاص برنامه درسی دچار آشفتگی شده است. باید بین برنامه‌های مصوب و فلوق‌برنامه‌ها و منابع درسی و کمک درسی یکپارچگی ایجاد کرد و از تفکیک آموزش و از پرورش اجتناب کنیم.

* آموزش و پرورش قادر به ارائه سطحی از کیفیت است که برای همه خانواده‌ها رضایت‌بخش نیست

چهاربند تصریح کرد: تنوع‌بخشی به منابع مالی یکی دیگر از سیاست‌های مدنظر در آموزش و پرورش شهر تهران است و بهترین روش ایجاد یک فضای رقابتی است که کیفیت در آن محدود نباشد. اینکه در اصل 30 قانون اساسی آموزش و پرورش مکلف به ارائه آموزش رایگان است مورد تایید است اما ما می‌توانیم سطحی از کیفیت را ارائه دهیم که برای تمام مردم اقناع کننده نیست و برخی خانواده‌ها به دنبال سطح بالاتر کیفیت هستند که باید این دسترسی برای آنها فراهم شود. 

وی با اشاره به اینکه مسائل موجود را باید براساس رویکردهای سند تحول بنیادین حل کرد، گفت: نمی‌توان یک برنامه را از ادارات به مدارس ابلاغ کرد و مدعی بود که به مدرسه‌محوری اعتقاد داریم. مدرسه‌محوری انعطاف در برنامه‌ها را به همراه دارد. 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: گروهی از برنامه‌ها انتخابی است به عنوان مثال در بحث هویت دینی مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها را داریم که بخشی از آنها برای همه الزامی است و بخشی دیگر انتخابی و اختیاری است. همچنین برخی برنامه‌ها خاص هستند که عمدتا حول برنامه درسی است. 

* تهران آسیب‌پذیرترین شهر در حوزه فضای آموزشی است

چهاربند عنوان کرد: در برخی از مناطق شهر تهران به دلیل ساخت و ساز انبوه‌سازان با مشکل فضای آموزشی مواجهیم و در برخی مناطق مدارس فرسوده هستند که باید این مشکلات حل شود. تهران آسیب‌پذیرترین شهر در حوزه فضای آموزشی است.

* کمبود معلم مرد در پایتخت

وی با اشاره به ساماندهی هدفمند نیروی انسانی با تأکید بر حل مشکل کاهش معلمان مرد اظهار داشت: در شهر تهران 115 هزار ساعت کمبود معلم مرد داشتیم که با اجرای برخی از سیاست‌ها همچون تعدیل رشته‌ها و شاخه‌ها آن را به 80 هزار ساعت کاهش دادیم.

* توقف رشد مدارس خاص و توجه به کیفیت آنها

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: تعدیل مدارس خاص و حمایت از مدارس دولتی در شهر تهران مدنظر است و در تلاش هستیم تا بین مدارس دولتی، خاص و انواع مدارس غیردولتی توازن ایجاد کنیم. رشد بی‌رویه مدارس خاص را متوقف کرده‌ایم و به کیفیت آنها توجه داریم.

چهاربند با اشاره به اختلاف بین سرانه آموزشی مدارس دولتی با غیردولتی ادامه داد: این اختلاف در دوره ابتدای 4.6 دوره متوسطه اول 5.3 و دوره متوسطه دوم 7.1 است که این شکاف سرانه آموزشی به شکاف طبقاتی دامن زده و بر اصل برقراری عدالت آموزشی آسیب می‌زند. بنابر این تلاش می‌کنیم با حمایت از مدارس دولتی فاصله آنها با مدارس غیردولتی را کاهش دهیم.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 15:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روز معلم تصویب احکام رتبه بندی توسط هیئت دولت تنها خبر کامل از رتبه بندی فرهنگیان در هفت ماه گذشته بوده است که هنوز هم شاخص های آن مشخص نشده و معلمان بلاتکلیف مانده اند.

به نقل از مهر:افزایش حقوق معلمان در سال‌های گذشته از مهمترین دغدغه‌های قشر فرهنگی کشور بوده است. تازه‌ترین وعده در این باره حکایت از افزایش حقوقِ فرهنگیان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارد. این موضوع به پرسشی در ذهن بسیاری از معلمان تبدیل شده که حقوقشان کی و چگونه افزایش می‌یابد. شاخص‌های رتبه‌بندی برای افزایش حقوق معلمان چگونه است و شامل حال چه کسانی می‌شود. بسیاری از معلمان رقم ۶۰۰ هزار تومان افزایش را برای حقوق خود در نظر گرفته‌اند؛ چرا که بسیاری از معلمان معتقدند که آنان هم کارشان به اندازه‌ی پرستاران حساس و تاثیرگذار است و باید حقوقشان به مانند پرستاران افزایش داشته باشد.

اما واقعیت چیز دیگری است. تصویب احکام رتبه بندی توسط هیئت دولت تنها خبر کامل از رتبه بندی فرهنگیان در هفت ماه گذشته بوده است. طبق مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۳ مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی می‌شود. این درحالی است که ظوابط و شاخص‌های این رتبه‌بندی تاکنون منتشر نشده است.

روز دوشنبه ۹ شهریور ۹۴، علی اصغر فانی در حاشیه آیین تجلیل از برگزیدگان الگوهای بر‌تر تدریس درس تفکر و سبک زندگی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن اعلام این خبر که امروز طرح رتبه بندی معلمان و شاخص‌های مربوط به آن در شورای توسعه مدیریت به تصویب رسید، درباره میزان افزایش حقوق معلمان با توجه به این طرح بیان کرد: احکام تا قبل از مهرماه صادر می‌شود اما اجازه دهید در این باره در زمان صدور احکام صحبت کنیم زیرا شرایط و افراد متفاوت هستند.

در فروردین ۹۴ وزیر آموزش و پرورش گفته بود؛ بر اساس احکام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و ۱۴ درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۱۳۹۴ نیز به آن اضافه می‌شود. شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان را تا شهریور مشخص می‌کنیم و به تصویب دولت می‌رسانیم و این لایحه در مهرماه سال ۱۳۹۴ عملیاتی می‌شود.

پس از آن نیز فانی در ۲۰ فروردین ۹۴ در جمع فرهنگیان نطنز اعلام کرد: این مصوبه که در آن حقوق فرهنگیان از ۱۷۵ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد باید برای آن شاخص‌هایی را تعیین کنیم و به استناد این شاخص‌ها معلمان به ۵ رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم می‌شوند.

همچنین مشاور معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در سی‌و‌دومین اجلاس روسا و مدیران آموزش وپرورش گفته بود ۶۵ درصد فرهنگیان جزو رتبه عالی و خبره قرار می‌گیرند و افزایش حقوق بین ۳۳۰ تا ۵۴۰ هزار تومان خواهند داشت. افرادی که جزو رتبه ارشد قرار می‌گیرند، حدود ۱۵۰ هزار نفر هستند که مبلغ ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت و افرادی که در رتبه پایه قرار می‌گیرند، از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

محمد فاضل مشاور وزیر آموزش و پرورش در باره‌ی شاخص‌های رتبه بندی اظهار کرد: احکام رتبه بندی معلمان در جلسه شورای توسعه مدیران به تصویب رسیده است و پیش از مهرماه اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: به مرور جزییات رتبه بندی معلمان به مناطق و مدارس ابلاغ می‌شود تا احکام معلمان زده شود. افراد باید کف امتیاز را برای رتبه بندی دریافت کنند که فرهنگیانِ با کمتر از ۵ سال سابقه‌ی کاری امتیاز را دریافت نمی‌کنند. کسی که جدید استخدام می‌شود از بدو ورود که نباید از تمام امتیازات استفاده کند.

اما در خبری جدید مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش بیان کرد افرادی که کمتر از ۶ سال سابقه در آموزش و پرورش داشته باشند شامل طرح نمی‌شوند و باید حداقل امتیاز را کسب کنند.

اکنون که در نیمه دوم شهریور هستیم و خبر از تصویب شاخص‌های رتبه بندی به گوش می‌رسد، همچنان جزئیات شاخص‌ها اعلام نشده است و وزیر آموزش و پرورش نیز از افزایش حقوق نیز سخنی به میان نمی‌آورد. این تعلل و تناقض گویی‌ها شاید به این دلیل است که هنوز تکلیف شاخص‌ها در وزارت آموزش وپرورش مشخص نیست و کمتر معلمی شامل رتبه عالی و افزایش حقوق ۶۰۰ هزار تومانی می‌شود.

این در حالی است که معلمان اواخر سال گذشته و در ماه‌های اخیر نسبت به وضعیت معیشتی و جایگاه خود با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی اعتراضاتی را انجام دادند و هر بار وزارت آموزش و پرورش وعده اجرای رتبه بندی معلمان را داده است که شرایط بهتر می‌شود.

ناگفته نماند سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور نیز در این تعلل و بلاتکلیف گذاشتن معلمان سهم اندکی ندارد چرا که بسیاری از مصوبات همچون استخدامی و رتبه بندی معلمان توسط این سازمان باید تایید شود.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 15:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+معاون دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش وپرورش گفت: به محض اعلام پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،این مبالغ به حساب فرهنگیان واریز می شود.

به نقل از پانا:عزیزالله شمسایی در بیان دلایل تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان، گفت: به دلیل محدودیت در منابع، قرار بود پاداش ها در چند نوبت پرداخت شود که این امر با مخالفت شدید مقام عالی وزارت مواجه شد.

معاون دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: نظر وزیر آموزش و پرورش بر پرداخت یک جای پاداش پایان خدمت فرهنگیان بود که در نهایت این درخواست مقام عالی وزارت اجابت و پاداش پایان خدمت همکاران به صورت یکجا بزودی پرداخت خواهد شد.

شمسایی اضافه کرد: هزار و 50 میلیارد تومان پاداش پایان خدمت فرهنگیان است که به محض اعلام پرداخت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، این مبلغ به حساب فرهنگیان واریز می شود.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 15:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری فارس: «فقر» ارتباط مستقیم با بیسوادی داردسرپرست کمیسیون ملی یونسکو گفت: فقر ارتباط مستقیم با بیسوادی دارد و مادری که سواد نداشته باشد درباره تغذیه کودک خود آگاهی ندارد.

سعدالله نصیری قیداری امروز در همایش نقش سوادآموزی و آموزش مداوم بزرگسالان در تحقق جوامع پایدار اظهار داشت: 50 سال پیش روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شد تا این حرکت مداومت پیدا کند و اهمیت سوادآموزی در دنیا شناخته شود.

وی افزود: اگر در گذشته سواد فقط خواندن و نوشتن بود، امروز این موضوع یکی از پتانسیل‌هایی که باید در آن مهارت‌آموزی متناسب با نیازهای روز در نظر گرفته شود.

نصیری قیداری با اشاره به تعریفی در خصوص توسعه پایدار خاطر نشان کرد: توسعه پایدار توجه به نیاز امروز بشر نیست و نمی‌توانیم منابع زیرزمینی، آب و انرژی را بدون توجه به نسل آینده اداره کنیم؛ توسعه پایدار با رفع فقر، توجه به بهداشت و امنیت غذایی تعریف می‌شود و هیچ کدام بدون توجه به سوادآموزی امکانپذیر نیست.

سرپرست کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه فقر ارتباط مستقیم با بی‌سوادی دارد، تصریح کرد:‌ مادری که سواد نداشته باشد درباره تغذیه کودک خود آگاهی ندارد؛ ترکیب حاشیه‌نشینی و مناطق محروم ارتباط با بیسوادی دارد و قطعا توسعه پایدار نقش مهمی در زندگی انسان‌ها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو در چارچوب اهداف فرهنگی حرکت می‌کند، اظهار کرد: یونسکو یک بال فرهنگی سازمان ملل متحد است و نهادی خوشنام خارج از سیاست‌ کشورهای قدرت‌طلب کار خود را انجام می‌دهد؛ یونسکو مانند دیگر بال سازمان ملل متحد یعنی شورای امنیت در چنگ قدرت‌طلبان گرفتار نیست.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 15:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری فارس: کاهش 35 هزار ساعت تدریس دبیر مرد نسبت به سال 92ـ91/ شکاف سرانه آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتیمدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تلاش کرده‌ایم کمبود 115 هزار ساعت تدریس دبیر مرد را به 80 هزار ساعت رسانده و 35 هزار ساعت نسبت به سال 92ـ91، تدریس دبیران مرد را کاهش داده‌ایم.

اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: مهر 94 با مهرهای گذشته متفاوت است و با عزم و اهتمام این جمع تلاش می‌شود تا این دوره تاریخ تحول نظام تعلیم و تربیت را به خوبی طی کنیم.

وی ادامه داد:‌ در چشم‌انداز شهر تهران، این شهر دانش‌پایه، هوشمند و جهانی، پایدار و منسجم و با ساختاری مناسب برای سکونت، فعالیت و فراغت است.

چهاربند افزود: تعلیم و تربیت متناسب با این چشم‌انداز و سند تحول بنیادین باید به شکلی طراحی و برنامه‌ریزی شود که بتواند پاسخگوی چشم‌انداز اهداف سند تحول بنیادین باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: از 11 ماه قبل تلاش‌هایی را آغاز کردیم و نقشه راه برای عملیاتی کردن تهیه کردیم تا مفاد سند تحول آموزش و پرورش در سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش را در برنامه سالانه اداره کل، منطقه و مدرسه منعکس کنیم.

وی با اشاره به برنامه تحول در آموزش و پرورش شهر تهران گفت: رویکردهایی حاکم بر برنامه تحول در آموزش و پرورش شهر تهران شامل حاکمیت دیدگاه فرصت‌مدارانه همزمان با تفکر مسئله‌مدار، برنامه باوری و برنامه‌محوری، مدرسه محوری یعنی تغییر نگاه به مدرسه از مجری برنامه‌ها به مولد فرصت‌های تربیتی، فرآیند‌مداری و پیامدمحوری، یکپارچه ‌محوری در اجرای برنامه درسی در راستای تبیین و تعالی هویت دانش‌آموز و تنوع بخشی بر منابع مالی بر اساس رقابت در فعالیت‌های آموزش و پرورش با تأکید بر عدالت آموزشی است.

چهاربند با اشاره به تحول برنامه عملیاتی سال تحصیلی 95-94  اظهار داشت:‌ این فرآیند شامل تشکیل ستاد برنامه‌ریزی در سطوح اداره کل و منطقه، بررسی الزامات مطابق با اسناد بالادستی، انجام مطالعات و تهیه گزارش، تبیین مأموریت، اهداف عملیاتی و سیاست‌های اجرایی، تدوین برنامه‌های عملیاتی سرآمد، تعیین اقدامات ذیل برنامه‌های عملیاتی در سه گروه الزامی،‌ انتخابی و اختیاری در سطوح اداره کل، منطقه و مدرسه و تدوین برنامه‌های عملیاتی در موضوعات خاص است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در بحث هویت دینی بخشی الزامی برای همه دوره‌ها، بخشی انتخابی و بخشی اختیاری است، افزود:‌ برای هویت فرهنگی نیز همین طور است و در قالب بسترهایی آن را تهیه کرده‌ایم و در سطوح مختلف این کار انجام شده و تلاش می‌کنیم در سال 95-94 این کار اجرایی شود.

وی اضافه کرد:‌ یک سری برنامه‌های خاص داریم و عمدتاً حول برنامه‌های درسی هستند که برای نمونه 49 اقدام ذیل 6 برنامه عملیاتی سلامت داریم و مکانیزم آن تفاهم‌نامه‌ای است که با نواحی مختلف شهرداری امضا شده است.

چهاربند تصریح کرد:‌ تلاش کرده‌ایم کمبود 115 هزار ساعت تدریس دبیر مرد راه به 80 هزار ساعت برسانیم و 35 هزار ساعت نسبت به سال 92-91 تدریس دبیر مرد را تعدیل کرده‌ایم.

وی با اشاره به شکاف سرانه آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی در شهر تهران گفت: در مقطع ابتدایی بین پایین‌ترین و بالاترین فرد، دسترسی به سواد 4.6 برابر در متوسطه اول 5.3 و در متوسطه دوم 7.1 است که این شکاف آموزشی می‌تواند به شکاف طبقاتی جامعه تبدیل شود.

چهاربند افزود: استفاده هوشمند از فناوری ارتباطات، اجرای موثر طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز، کیفیت بخشی به تربیت بدنی، گسترش فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحقق 100 درصدی اهداف سوادآموزی اولیا دانش‌آموزان محروم از سواد، از جمله برنامه است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطر نشان کرد: از جمله برنامه‌های دیگر استفاده از ظرفیت مشارکت خانواده‌ها و نهادهای سهیم در تعلیم و تربیت، استقرار کامل الگوی تعیین شهریه و الگوی توسعه مدارس غیرانتقاعی و نظارت بر کیفیت خدمات آموزش و پرورش است.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 15:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

IMG4785معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت:طرح رتبه بندی معلمان به تصویب نهایی رسیده و در چند روز آینده ابلاغ می شود.

به نقل از پایگاه آوای فرهنگی:سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش امروز به خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در کلاله گفت : از هفته آینده دستورالعمل اجرایی این مصوبه به استانها فرستاده می شود تا براساس این دستور العمل احکام نیروها صادر شود .
وی افزود : اعتبار مورد نیاز اجرایی این طرح هم از طرف سازمان مدیریت پیش بینی شده است .
وی در مورد پاداش بازنشستگی فرهنگیان گفت : امیدواریم تا قبل از آغاز سال تحصیلی پرداخت آن تعیین تکلیف شود .
بطحایی در مورد جذب نیرو هم گفت : با برگزاری آزمون در ۲۸ همین ماه و اعلام نتایج در نیمه دوم مهر از طریق سازمان سنجش امیدواریم پذیرفته شدگان از اواخر مهر دوره آموزشی خود را آغاز کنندتا مشکل کمبود نیرو دراین بخش برطرف شود .
وی همچنین در مورد بازنشستگی پیش از موعد هم گفت: خانمها با ۲۰ سال سابقه و آقایان با ۲۵ سال در صورت داشتن شرایطی چون بیماریهای صعب العلاج ، سرپرست خانوار برای خانم ها و کسانی که دچار مشکلات حاد هستند دراولویت این طرح قرار می گیرند .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در باره مشکلات مناطق شرق استان گلستان گفت : در دو ماه آینده از محل اعتبارات ملی کمکهای برای مدارس شبانه روزی این منطقه ، راه اندازی مراکز رفاهی برای معیشت فرهنگیان تخصیص می یابد .

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اطلاعيه شماره94-27 و 28-94 :سامانه مديريت اشتغال كاركنان بيش از سي سال و سامانه ساختار سازماني

اطلاعيه شماره 94 -27

اطلاعيه شماره 28-94



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معلمانمعاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت:‌ شاخص‌های رتبه بندی به‌گونه‌‌ای تدوین شده است تا آسان گرفته شود و شامل حال اکثریت معلمان شود همچنین آموزش‌‌وپرورش پیشنهادی را مطرح کرده تا مبنای سابقه کار در طرح رتبه بندی ۴ سال باشد.

به نقل از تسنیم:احمد عابدینی  درخصوص طرح رتبه بندی و صدور احکام فرهنگیان برای مهر اظهار داشت:‌معیارهای اولیه برای رتبه بندی معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش بررسی شد اما از آن‌جا که باید در شورای توسعه مدیریت نیز تصویب شود تصمیم نهایی با آن‌هاست.

وی با اشاره به این‌که حدود 14 معیار اولیه برای رتبه بندی در نظر گرفته شده است،‌ افزود:‌ تلاش ما این بود که رتبه‌بندی شامل حال تمام معلمان و آسان گرفته شود. شاخص‌ها عینی، ملموس و قابل سنجش باشند بر همین اساس خدمات برجسته معلمان، سوابق کاری، مدرک تحصیلی، نتایج ارزشیابی‌ها و تألیفات در رتبه‌بندی مدنظر است و این معیارها امسال برای رتبه‌بندی معلمان به عنوان سال پایه و آغاز این طرح مورد توجه است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌‌وپرورش ادامه داد:‌ سال‌ 95 نیز این روند ادامه دارد و پس از آن رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین اجرایی خواهد شد که نیاز به تدوین نظام سنجش صلاحیت دارد و معیارهای دقیق‌تر که با نظرسنجی از خود معلمان تدوین خواهد شد جایگزین رتبه‌بندی فعلی می‌شود.

عابدینی بیان کرد:‌ طرحی که امسال اجرا خواهد شد مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان است و این مرحله را مرحله دقیقی از رتبه‌بندی نمی‌دانیم بلکه استفاده از ظرفیت قانون خدمات کشوری است تا رتبه‌های پایه، ارشد، عالی و خبره با افزایش ضریب شامل حال معلمان شود و در طول یک سال و نیم فرصت باقیمانده نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای را تدوین خواهیم کرد چرا که بدون تدوین این نظام امکان رتبه‌بندی واقعی وجود ندارد.

وی تصریح کرد:‌ قرار است تا رتبه‌بندی افرادی را که کم‌تر از 6 سال سابقه کار دارند،‌ تحت پوشش قرار ندهد اما از آن‌جا‌ که 40 هزار نیرویی که اخیراً وارد آموزش و پرورش شده‌اند زیر 4 سال سابقه کار دارند پیشنهاد آموزش و پرورش به شورای توسعه مدیریت این است که در طرح رتبه‌بندی مبنای سابقه کار را از 4 سال قرار دهند تا شامل حال اکثریت معلمان شود و در انتظار نظر آن‌ها هستیم.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت:‌رتبه بندی افرادی را که قبل از مهر ماه بازنشسته می‌شوند،‌ مشمول نمی‌شود و افرادی که از اول مهر ماه به بعد بازنشسته می‌شوند رتبه بندی در حکم آنها اعمال می‌شود.

به گزارش تسنیم، محمد فاضل در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که دستورالعمل طرح رتبه‌بندی در شورای توسعه مدیریت به تصویب رسیده است،‌ شاخص‌ها چیست، اظهار داشت:‌ هنوز جزئیات آنچه در شورای توسعه مدیریت تصویب شده به ما ابلاغ نشده است، اما آنچه اهمیت دارد این است که احکام معلمان را تا قبل از مهر صادر می‌کنیم.

وی افزود: طرح رتبه‌بندی شامل افرادی می‌‌شود که بر اساس شاخص‌‌ها کف امتیاز را کسب کنند، البته بعید به نظر می‌رسد افرادی که زیر 5 سال سابقه کار دارند بتوانند کف امتیاز را به دست آورند.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش گفت:‌ امتیاز‌ها بر اساس مدرک تحصیلی، سوابق و شرایط فعالیت فرهنگیان محاسبه می‌شود.

فاضل در پاسخ به پرسش "آیا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند هم در طرح رتبه‌بندی دارای جایگاه هستند یا خیر؟"، عنوان کرد: تمام تلاش و رایزنی‌های ما در این جهت است تا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند مشمول این طرح باشند و احتمالاً‌ این موضوع محقق می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آمده است که طرح رتبه‌بندی معلمان باید همانند هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد، اما طرح رتبه‌بندی تصویب شده متفاوت از این موضوع است، گفت: در این خصوص طرح‌های مختلفی وجود دارد، اما مهم این است که کدام طرح قابلیت اجرا شدن داشته باشد و شامل حال همه فرهنگیان بشود. طرحی که در دست اجراست در واقع رضایت فرهنگیان را به همراه دارد و در ضمن شورای توسعه مدیریت به این نتیجه رسیده که این طرح مناسب‌تر است.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه ششم توسعه باید آموزش و پرورش را کانون توجه قرار دهد.

به نقل از ایرنا:حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان اظهار داشت: در برنامه ششم لازم است هرچه بیشتر به نتایج شاخص ها در زمینه سیاستگزاری و ارزش گذاری ها توجه شده و اثر بخشی کمک ها کاملا قابل محاسبه و تبدیل به پیشرفتی عقلانی شود.
وی افزود: بازسازی نظام آموزش و پرورش بر اساس سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین باید در کانون توجه برنامه ششم توسعه باشد و از اجرای برنامه های مغایر و یا کم اثر در تحقق سند دوری شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تنوع هزینه ها در آموزش و پرورش ادامه داد: هزینه سنگین تعلیم و تربیت شامل پرداخت حقوق معلمان، هزینه سرانه دانش آموزی، تهیه و تولید کتاب های درسی، فضا و تجهیزات است.
محمدیان افزود: در بین این هزینه ها، آموزش و پرورش تنها موفق به جذب همکاری خیرین و نهادهای مردمی در تجهیز مدارس و ساخت آنها شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وی یادآورشد: مدارس غیر دولتی تنها توانسته اند ده درصد از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهند، البته در این بخش هزینه دولت کاهش چشمگیر ندارد، بلکه آورده بخش غیر دولتی تبدیل به ارتقا کیفیت دانش آموزان آن بخش می شود.
محمدیان افزود: تعهدات مالی بخش های غیر دولتی یا استفاده از محل صرفه جویی ها و یا درآمدهای ناشی از کشف قاچاق دخانیات و امثال آن در بودجه سالیانه آموزش و پرورش چشم پر کن است، اما هیچ کدام از این تعهدات جز تعهدهای لازم الاجرا محسوب نمی شود و بسیاری از آن ها قابل وصول نیست.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد اصلی تربیت معلم در آغازین سال های تاسیس خود کرسی یونسکو را کسب کرده است که به وجه بین المللی شدن دانشگاه جامه عمل می پوشاند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان:در افتتاحیه کرسی یونسکو که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه با بیان اینکه" تربیت مقدمه هیچ هدفی نیست؛ خود عین هدف است" گفت: این عبارت بیانگر آن است که مراتب تربیت احصا شدنی و محدود شدنی نیست.هر مرحله و درجه ای از تربیت یافتگی مقدمه ای برای مرتبه ای  بالاتر است.

وی افزود: برای تربیت معلم و رشد و بالندگی ، هیچ نهایتی متصور نیست، باید کوشش دائمی و پویش مستمر برای معلم در این راستا اتفاق بیفتد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه خاطرنشان کرد: معلمی یا یاددادن مستلزم قرار داشتن در مدار یادگیری است، هیچ کس نمیتواند خود را یاددهنده بداند پیش از آنکه یک یادگیرنده باشد، به هر میزان که معلم یادگیرنده خوبی است می تواند یاد دهنده خوبی هم باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه برای دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد اصلی تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران مایه افتخار و مباهات است که موفق شده است در آغازین سال های تاسیس خود کرسی یونسکو را به دست آورده و این مجوز را از یونسکوی جهانی دریافت کند گفت: علت نخست اهتمام به این معنی در دانشگاه فرهنگیان احساس نیاز نسبت به عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم کشور است.
مهرمحمدی ادامه داد: باید این احساس نیاز در حوزه تربیت معلم  را جبران کنیم، به نظر می رسد کرسی یونسکو میتواند ابزار خوبی دراین راستا باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: در تکوین گفتمان تربیت معلم به عنوان یک گفتمان تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت کشور فقط به کرسی بسنده نکردیم، اقدامات دیگری نیز در چارچوب برنامه راهبردی دانشگاه در دست پیگیری است، مانند تاسیس پژوهشکده مطالعات تربیت معلم، تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی و ... اینها فعالیت هایی است که در کنار هم میتواند به گفتمان تربیت معلم کمک کند.
وی افزود: در دانشگاه فرهنگیان در حد بضاعت خود به عنوان دانشگاهی که ماموریت امر خطیر تربیت معلم را بر عهده دارد تلاش میکنیم این گفتمان سازی شکل بگیرد و بتوانیم دانش تربیت معلم را تولید و نشر کنیم، کرسی در این راستا می تواند یکی از  محمل ها باشد.
مهرمحمدی، تصریح کرد: در عین حال همزمان به مسئولیت جهانی و بین المللی که پذیرفتیم واقفیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: کرسی تنها با اتکا به منابع داخلی نقش ایفا نمیکند، مدیریت دانش در سطح جهانی است. به همراهی کشورهایی که در حوزه تربیت معلم در دانش نظری از ما پیش تر هستند در این مجموعه برنامه ها، امید داریم.
وی افزود: امیدواریم با بهره گیری از دانش  و متخصصان موجود در سطح جهانی، در عرصه بین المللی کار مدیریت دانش را در حوزه تربیت معلم با تمرکز بر مساله یادگیری مادام العمر به عنوان یکی از ویژگی های معلمان  به سامان برسانیم.
دکتر مهرمحمدی در پایان با اشاره به 628 کرسی فعال در سطح جهانی و 9 کرسی در ایران گفت:  امیدواریم جزو فعال ها باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد با تدارکاتی که در مدیریت بین الملل دانشگاه دیده شده، و برنامه های پیش بینی شده برای این کرسی در پژوهشکده مطالعات تربیت معلم و شورای راهبردی و حضور شخصیت های علمی در این شورا، کرسی معلمان به مثابه یادگیرندگان مادام العمر مثابه در زمره کرسی های فعال و اثرگذار باشد.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

علی زرافشانمعاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بیشترین بودجه را به توسعه فناوری اطلاعات اختصاص داده است.

به نقل از مهر:علی زرافشان در کارگروه بررسی مسائل تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، به اهمیت نقش آموزش و پرورش در تحقق چشم انداز 1404 اشاره کرد و گفت:مسئولیت ما معلمان در ستاد آموزش و پرورش بسیار زیاد است

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که آینده جهان در اختیار کشورهایی است که توسعه یافته و فعال هستند، افزود: توسعه اطلاعات آموزش و پرورش به عنوان دستگاه پیشران بیشترین بودجه را به خود اختصاص داد با استفاده از این تفاهم نامه می توانیم برنامه های آموزش و پرورش را عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: در این تفاهم نامه کمیته هایی تحت عنوان زیرساخت و خدمات، امنیت و دسترسی، محتوا و شبکه رشد، آموزش و شبکه شاد، تجهیزات و سخت افزار مدارس همچنین سامانه های مختلف تبیین شده است.

زرافشان با بیان این که هر کمیته با یک دبیر هدایت می شود افزود: جشنواره تولید محتوا در آموزش و پرورش برای توسعه برنامه های فناوری برگزار شد چرا که در پایه ششم و در درس کار و فناوری برای ایجاد ایمیل های دانش آموزی باید همکاری دو جانبه وزارت ها دیده شود.

زرافشان خاطرنشان کرد: توسعه شبکه ملی مدارس، توسعه فناوری های نوین در خدمت آموزش و پرورش، توسعه محتوای آموزشی مبتنی بر فناوری، توسعه و ارتقا منابع انسانی و خدمات دولت الکترونیک از مصوبات و برنامه های تفاهم نامه بین دو وزارت است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با دانشگاه فرهنگیان تعامل بسیار خوبی داریم به طوریکه در سال 95، 25 هزارمعلم جدید وارد آموزش و پرورش می شوند.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

arash khamooshi (32 of 38).jpgمدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، احتمال افزایش ساعات درسی مدارس را رد کرد و گفت: همه برنامه‌ریزی‌های ما مطابق مصوبات قبلی تنظیم و اجرا خواهد شد.

به نقل از ایسنا:محمود امانی طهرانی  در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش ساعات درسی رسمی در مدارس اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد و آنچه که در مصوبات قبلی آمده، تغییری نکرده است.

وی افزود: همه برنامه‌ریزی‌های ما مطابق مصوبات قبلی تنظیم و اجرا خواهد شد و افزایش ساعات درسی نخواهیم داشت.

مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بنده در یک سخنرانی بر ضرورت توجه بیشتر به درس علوم تاکید کرده بودم گفت: افزایش 11 ساعتی برنامه درسی مدارس به هیچ وجه مدنظر نیست. در حال حاضر حجم ساعات درس علوم در پایه‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم 11 ساعت است.

وی در ادامه درباره بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه در مقطع متوسطه اظهار کرد: این موضوع در دست بررسی است و باید مراحل قانونی بررسی و تأییدیه آن طی شود.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1420028948413_1452.jpgرئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: سواد آموزی تکلیف دینی و شرعی و نقطه میثاق ما با امام، رهبری و ملت ایران است.

به نقل از ایسنا:علی باقرزاده در دومین گردهمایی معاونین سواد آموزی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در استان قم، افزود: محققان شرکت گالوپ بعد از بررسی‌های و تحقیقات زیاد به این کشف مهم دست یافتند که هیچ محیط کاری ایده ال نیست بلکه این گروه‌های کاری هستند که ایده‌ال هستند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی محور دوم بحث خود را به عملکرد سازمان در سال جاری اختصاص داد و بیان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته اقدامات و فعالیتهای مهم و اثربخشی در زمینه شناسایی، جذب و آموزش اتفاق افتاده است و برخی از استانها حتی بهتر از حد انتظار و حجم ابلاغی سازمان در زمینه جذب و تحت پوشش فعالیت کرده‌اند که از آنها می توان به استانهای لرستان، فارس و بوشهر اشاره کرد.

باقرزاده در ادامه به طرح‌های جدید و در دست اقدام سازمان نهضت سوادآموزی اشاره و تاکید کرد: معاونین سواد آموزی استانها و عوامل استانی باید تمامی همت و تلاش خود را برای عملیاتی کردن طرحهای جدید مهم سازمان مانند طرح خواندن با خانواده، مراکز یادگیری محلی، سواد آموزی خود آموز، حلقه‌های کتاب و کتابخوانی بکار گیرند و عوامل ستادی نیز باید حمایتهای لازم را انجام دهند.

معاون وزیر و رئیس سازمان تصریح کرد: برنامه‌ها و طرحهای متعدد و اثربخشی در استانها انجام شده و یا در دست اقدام است که قابل تقدیر و تشکر است.

وی به ضرورت رعایت چهار چوب و استانداردهای ملی و بین المللی در تدوین طرحها و برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: عوامل ستادی و استان ها در تدوین طرح لازم است از الگوهای استاندارد و مصوب دراین خصوص استفاده کرده و تمامی ابعاد موضوع مانند تبیین اهداف کلی، هدف گذاری کمی و کیفی، زمان بندی اجرایی، اعتبارات، پایش و ارزیابی را در تدوین طرح لحاظ کنند.

باقرزاده سپس به انتظارات سازمان از استانها پرداخت و گفت: همکاران استانی باید طرحهای جدید را دقیق مطالعه کرده، نسبت به توجیه کامل همکاران استانی و شهرستانی و مدیران کل بخصوص همکاران جدیدالانتصاب تمام تلاش خود را بکار گیرند.

وی افزود: سامانه سواد آموزی معیار اصلی بررسی عملکرد و تخصیص منابع است. استفاده از سامانه باید بین همه همکاران عمومیت پیدا کند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در خصوص تامین منابع انسانی مورد نیاز برای فعالیتهای سواد آموزی تصریح کرد: بخشنامه مقام عالی وزارت، مبنای اصلی تامین نیروی آموزشی در سواد آموزی است و نباید به هیچ کس وعده استخدام داده شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش؛ وی خاطر نشان کرد: طبق دستور فانی وزیر آموزش وپرورش تنها منبع تامین نیروی انسانی فعالیت سواد آموزی، کارکنان وزارت آموزش و پرورش و بازنشستگان دستگاه‌های دولتی هستند.



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1438666669077_DSC_0017.jpgرئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: باید برنامه ششم توسعه، کانون توجه به آموزش و پرورش، در چشم انداز 20 ساله کشور باشد.

به نقل از ایسنا:حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان با اشاره به تنوع هزینه‌ها در آموزش و پرورش اعلام کرد: هزینه سنگین تعلیم و تربیت، شامل پرداخت حقوق معلمان، هزینه سرانه دانش آموزی، تهیه و تولید کتاب های درسی، فضا و تجهیزات است. در بین این هزینه‌ها، آموزش و پرورش تنها موفق به جذب همکاری خیرین و نهادهای مردمی در تجهیز مدارس وساخت آنها شده است.

وی اضافه کرد: مدارس غیر دولتی تنها توانسته‌اند 10 درصد از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهند، البته در این بخش هزینه دولت کاهش چشم‌گیر ندارد، بلکه آورده بخش غیر دولتی تبدیل به ارتقاء کیفیت دانش آموزان آن بخش می‌شود که البته به نوعی سرمایه در کیفیت بخشی در افراد تحت پوشش محسوب می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش با بیان اینکه تعهدات مالی بخشهای غیر دولتی یا از محل صرفه جویی و یا درآمدهای ناشی از کشف قاچاق دخانیات و امثال آن در بودجه سالیانه آموزش و پرورش چشم پر کن است ادامه داد: ولی هیچ کدام از این تعهدات جزء تعهدهای لازم الاجراء محسوب نمی شود و بسیاری از آنها قابل وصول نیست.

معاون پژوهشی وزیر افزود: در برنامه ششم لازم است هرچه بیشتر به نتایج شاخص‌ها در زمینه سیاستگذاری و ارزش گذاریها توجه شود و اثر بخشی کمک‌ها کاملا قابل تبدیل به پیشرفتی عقلانی و محاسبه باشد.

وی در خاتمه تصریح کرد: بازسازی نظام آموزش و پرورش بر اساس سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول باید در کانون توجه برنامه ششم توسعه باشد و از اجرای برنامه‌های مغایر و یا کم اثر در تحقق سند دوری شود.



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دوره آموزشی در خراسان رضوی گفت: دولتی موفق است که آموزش و پرورشی کارآمد داشته باشد که امیدوارم با همت مسئولان دولت تدبیر و امید شاهد رشد و شکوفایی نظام تعلیم تربیت باشیم.

به نقل از پانا:محمود مهرمحمدی در دوره آموزشی کارشناسان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت: امروز کیفیت نظام تعلیم و تربیت برای ما امری مهم و حیاتی است و اعتقاد داریم اگر به دنبال کیفیت این نظام هستیم باید در ابتدا به دنبال تحول و تعالی در دانشگاه فرهنگیان باشیم چرا که این دانشگاه رکن تحول و تعالی تعلیم و تربیت است. 

تسلیت بایت درگذشت سه دانشجومعلم چهارمحال و بختیاری
وی ضمن تسلیت در گذشت تنی چند از دانشجومعلمان در یکی از استان های کشور به دلیل سانحه تصادف ، برای بازماندگان این عزیزان درگذشته از درگاه خداوند متعال تقاضای صبر کرد و افزود :دانشجویان این دانشگاه جزو سرمایه های این نظام بویژه بخش تعلیم و تربیت هستند و این حادثه کل جامعه دانشگاه فرهنگیان را داغدار کرد.
تشکیل معاونت نظارت در دانشگاه فرهنگیان
مهرمحمدی ادامه داد: تشکیل معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان نشان می دهد ارتقا کیفیت در این حوزه برای ما‌ مسئله ای حیاتی است.
این مقام مسئول ادامه داد: در این دانشگاه شاید در واقع باید اذعان کنیم مدیریت کیفیت در این بخش برایمان دغدغه ای بوده که این معاونت را تشکیل دادیم ، بویژه در زمینه صلاحیت دانشجویان ورودی به این دانشگاه که حساسیت زیادی بر روی آن داریم .
بهبود رفتار سیستم مدنظر است
وی تصریح کرد:پایش کیفیت در فرآیندهای اجرایی در این دانشگاه و بهبود رفتار سیستم در این بخش و همچنین توجه به موضوع دانشجویانی که به عنوان معلم از این دانشگاه خارج می شوند از وظایف معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزو : رسالت اصلی این معاونت باید این باشد که مسئله ارزیابی و تضمین کیفیت باید یک باور عمومی در کل سازمان دانشگاه فرهنگیان باشد، برای دستیابی به اهداف این بخش باید معاونت  نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه مشروعیتش را نه از قدرت بلکه از اقتدار بدست بیاورد ، باید با حسن رفتار و روابط انسانی و شایستگی های رفتاری و اجرایی و علمی و تخصصی شرایطی ایجاد شود که این معاونت با اقتدار در مجموعه دانشگاه فرهنگیان عمل کند تا تغییراتی پایدار را در سیستم ایجاد کند.


تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه کرسی یونسکو در دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک افتتاح کرسی یادگیری مادالعمر برای معلمان در دانشگاه فرهنگیان از مساعدت نصیری قیداری رییس کمیسیون ملی یونسکو و اهتمام مهرمحمدی سرپرست در این راستا تقدیر و تشکر کرد.

مهدی نوید ادهم در این مراسم با اشاره به اینکه  این کرسی در دانشگاه فرهنگیان از دو منظر قابل تامل است، گفت: اول، خود آموزش و یادگیری مادام العمر موضوعیت جدی دارد و یک نیاز بین المللی وروز جهانی است.

نوید ادهم ادامه داد: دومین نکته اینکه افتتاح این کرسی در دانشگاه قابل تامل است چه این که انجام چنین پدیده هایی نیاز به زمینه سازی و ایجاد یک فرهنگ مناسب دارد.
وی افزود: اگر فرهنگ جامعه پذیرای یادگیری مادام العمر نباشد آن نوع اقدام به نتیجه نخواهد رسید و اگر پیش فرضمان این باشد که نظام آموزشی از جمله آموزش و پرورش یکی از کارکردهای اصلیش همین کارکرد فرهنگی است در تحقق این طرح ها و برنامه ها می تواند نقش جدی داشته باشد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: انتخاب دانشگاه فرهنگیان برای مدیریت این کرسی ها،به نظر من یک تدبیر هوشمندانه است و امیدوار هستیم  با توانمندی و ظرفیتی که در شخص مهرمحمدی و این دانشگاه وجود دارد انشاالله نسبت به کرسی های دیگر موجود در کشور اثربخشی و کارایی افزون تری داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت  نهادینه کردن این اندیشه در جامعه گفت: برای این امر دست کم در سه بخش نیاز به فرهنگ مناسب داریم، اول در بخش سازمان ها. فرهنگ سازمانی دانشگاه و فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش و فرهنگ سازمانی آموزش عالی و نهادهای آموزشی باید پذیرای این تفکر باشند تا بتوانیم موانع فرهنگی موجود را برطرف کنیم.
نوید ادهم از فرهنگ نخبگان جامعه به عنوان سومین بخش نام برد و گفت: فرهنگ نخبگان جامعه باید پذیرای این اندیشه و تفکر باشد، بخش قابل توجهی از نخبگان ما باورمند به یادگیری مادام العمر هستند اما گاهی شاهد هستیم که بلوغ فکری لازم در برخی از اساتید و نخبگان وجود ندارد و به مرحله ای از دانش که می رسند توقف می کنند و این امر استمرار نمی یابد.
وی ادامه داد: بخش سوم فرهنگ عمومی جامعه است که باید پذیرای این تفکر باشد، اگر موانعی که در جامعه ی امروز وجود دارد که در برخی از ضرب المثل ها و مثل ها و شوخی ها متجلی می شود که علم بهتر است یا ثروت، موانعی است که اجازه نمی دهد که طلب دانش، اندیشیدن و پرسش گری در طول عمر استمرار یابد.
نوید ادهم تصریح کرد: اگر دانشگاه قرار است در این عرصه کارگشا باشد، باید در سه حوزه فرهنگی مذکور مطالعه، بررسی و پروژه های تحقیقی داشته باشد و اقدامات جدی را برای رفع موانع فرهنگ و ارتقاء فرهنگی به انجام برساند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نکته قابل توجه دیگر نگاه به پدیده یادگیری مادام العمر از منظر گفتمانی است که امروزه در آموزش و پرورش ساری و جاری است یعنی گفتمان تحول بنیادین در آموزش و پرورش.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: امروز همه قوا در کشور به عرصه آمده آموزش و پرورش امروز ما که کارکرد اصلیش کارکرد آموزشی است به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و زمینه تربیت نسل جوان متناسب با اقتضائات فرهنگی ایرانی و اسلامی فراهم شود، این دگرگونی و این چرخش تحت عنوان تحول بنیادین یاد می شود.
وی ادامه داد:  به پدیده یادگیری مادام العمر بایداز این منظر نگاه کرد و با توجه به مأموریت و کارکرد جدید آموزش و پرورش به آن نگریست و راه کارهایی برای آن پیدا کرد.
نوید ادهم افزود: هدف غایی آموزش و پرورش فراهم آوردن زمینه دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه قلمداد و هدف گذاری شده این که شرایطی را در آموزش و پرورش و آموزش عالی و در فرآیند تعلیم و تربیت رقم بزنیم که دانش آموزان  بتوانند در دستیابی به حیات طیبه مبتنی نظام معیار اسلامی و آموزه های اسلامی موفق شوند.
وی خاطر نشان کرد: اگر این چنین به کارکرد آموزش و پرورش نگاه کنیم، معلم به تعبیر آیت اله حسن زاده آملی، تجلی اسم محیی خدا یعنی کسی است که زمینه حیات یابی را فراهم خواهد کرد، معلم کسی است که خودش از حیات طیبه برخوردار است، اندیشه، رفتار، شخصیت و شایستگی های حرفه ای او همه،با این مقیاس سنجیده می شود، فقط توانمندی علمی او کفایت نخواهد کرد. چنین معلمی بی شک یکی از ویژگی هایش یادگیری مادام العمر خواهد بود.
نوید ادهم با اشاره به تمایز مفهوم حیات به طور معمول و ادبیات دینی گفت: در ادبیات دینی حیات امری عمیق تر از زیست و تنفس و تغذیه و ...است، بسیاری از کسانی که نفس نمی کشند اما در اندیشه دینی ما زنده اند همچون شهدا حیات بخشند و حضور دارند.از این منظر معلم حیات بخش، معلمی است که لبیک می گویند به ندای الهی و فرامین الهی را به جان می خرند و آن را در زندگی فردی و اجتماعی جاری می سازند و این حیات را در دانش آموزان و مخاطبان خود جاری می سازد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید معلمی را تربیت کنیم که باورمند عمیق و دقیق و عاطفی به سوی معارف دینی و انتشاردهنده این نوع از تفکر به جامعه باشد.
وی افزود: همچنین این نوع معلم باید اندیشه و ویژگی یادگیری مادام العمر را تسری و گسترش دهد و بر اساس آنچه که در سند آمده معلم باید فکور ، دارای اندیشه تعالی جو و تعالی آفرین و آراسته به فضایل اخلاقی و ...باشد.
نوید ادهم در پایان اظهار امیدواری کرد: دانشگاه فرهنگیان با ظرفیتی که دارد بتواند رسالت اصلی خود را ایفا کند و گفت: ما هم در شورای عالی آموزش و پرورش آماده هستیم تا این اندیشه را تعمیم دهیم و معلمان یادگیرنده مادام العمر تربیت کنیم.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون 13 هزار و 113 مدرسه در ایران با کمتر از 15 نفر دانش آموز دارند و نیاز است برای ارتقای سطح علمی و ریشه‌کن کردن بیسوادی فعالیت کنند.

به نقل از پانا:قاسم احمدی لاشکی در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان چالوس گفت: بر اساس آمار های ارائه شده ۸۰ مدرسه تک دانش آموز در کشور داریم و به دلیل رعایت عدالت آموزشی در مدارس سراسر کشور نمی‌توان آنها را تعطیل کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در آموزش و پرورش چالوس مشکل نیروی انسانی است که در پی استخدام‌های نیروی‌های غیر بومی صورت گرفته و نباید با انتقال آنها موافقت کرد.
احمدی تصریح کرد: امسال در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که از مجموع سه هزار و 704 نیرو ، 23 نفر به حوزه چالوس، نوشهر و کلاردشت اختصاص دارد، حتما باید بومی باشند و این مهم در بخشنامه درج شده است.
نماینده مردم نوشهر، چالوس در مجلس گفت: اکنون نیاز است در سطح کشور بحث ایجاد مجتمع‌های آموزشی در دستور کار قرار گیرد و وجود این مجتمع‌ها بسیاری از مشکلات حوزه آموزش و پرورش در شهرستان‌ها را رفع خواهد کرد.
احمدی تاکید کرد: انتقال نیروی انسانی آموزش و پرورش از چالوس ممنوع بوده و نیروهایی هم که رفتند باید بازگردانده شوند تا مشکل کمبود نیروی انسانی در این شهرستان رفع شود.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+مشاور وزیر و مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه تفویض اختیار به معنی سلب مسوولیت نیست از روسای آموزش و پرورش خواست با نگرشی نوین و مبتنی بر برنامه به دقت عملکرد زیرمجموعه خود را رصد کنند.

به نقل از پانا:سید رحیم میر شاه ولد در جمع روسای آموزش و پرورش سراسر هرمزگان افزود:مدیران باید با اشراف کامل به همه امور برحسن اجرای برنامه ها نظارت مستمرداشته باشند و در این مسیر نباید به بهانه تفویض اختیار از نظارت و ارزیابی غفلت کرد.

وی تصریح کرد: توجه همه جانبه بر شاخص های ارزیابی عملکرد قطعا در نیل به اهداف ترسیم شده کمک خواهد کرد چرا که در خروجی کار تعالی و پیشرفت مجموعه مد نظر است و همه از مواهب آن بهره مند خواهند شد.

وی با تاکید براهمیت اصلاح نظام اداری،این مهم را ضرورتی اجتناب ناپذیردانست و بیان داشت : دراین راستا باید همه خود را مسوول بدانند و به سهم خود در بهبود فرایندهای مدیریتی با رویکردی نوین بکوشند.

مشاور وزیر و مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش ملاک انتصابات در آموزش و پرروش را به دور از سیاست پیشگی و برپایه تخصص و کارآمدی عنوان کرد و گفت: اگرانتصابی خارج از این دو مولفه صورت بگیرد قطعا موفقیت مجموعه را تحت شعاع قرار خواهد داد.

میرشاه ولد در ادامه با بیان اینکه مدرسه یک محیط آموزشی برای ساخت دانش آموزان است ،تاکید کرد: مدارس ما باید تبدیل به محیط عملیاتی شود و دانش آموز در همه امور کسب تجربه کند.

وی اضافه کرد: ماموریت یک مسوول باید کشف راه حل برای برون رفت از هر مساله ای باشد و نباید با تمسک به برخی امور ظاهری، فقط صورت مساله را پاک کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرروش مصداق این گفته خود را تحولات علمی درعرصه تکنولوژی عنوان کرد و گفت: باید پذیرفت که فضای مجازی بخش انکار ناپذیر زندگی امروزی است و دانش آموزان با توجه به موقعیت سنی خود در این عرصه پیشگام هستند.

وی همچنین استفاده از ظرفیت دانش آموزان در اداره اموررا مورد اشاره قرارداد و گفت: تجربه نشان داده است اگر به دانش آموزان بهای لازم داده شود و در چرخه مدیریت به عنوان یک عنصر موثربه آنان نگاه کرد می تواند عملکرد بهتری رادر اداره امور به دنبال داشته باشد .

مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با تاکید براهمیت خرد جمعی ، مدیریت شورایی را موجب پویایی و بالندگی عنوان کرد و گفت: مدیرنباید با تحمیل نظر خود مجموعه را منفعل بار بیاورد بلکه باید با استفاده از همه ظرفیت ها همه کارکنان را در فرایند کار دخالت دهد.

این مقام مسوول در همین راستا بیان داشت: اینکه دریک مجموعه اداری کار در چند نفر خلاصه شود و مابقی هیچی نقشی نداشته باشند اتلاف منابع و مانع بهره وری لازم است و در مدیریت نوین پذیرفته نیست.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پاسخگویی به شکایات و انتقادات موضوعی مهم در راستای سلامت اداری است،آموزش های مستمر را بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد:بهره گیری از نظرات همکاران نباید فقط در بیان خلاصه شود و باید در تصمیم گیری و عملکردها نمود عینی داشته باشد.

استفاده از ظرفیت ها برای آغاز سال تحصیلی

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از آخرین تحولات آموزش و پرورش هرمزگان اظهارداشت: با استفاده ازهمه ظرفیت ها بسترمناسب آغاز سال تحصیلی مهیاست و روند کار تا موعد بازگشایی مدارس به دقت تحت نظر مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش است.

علی کرمپور افزود: قریب 320هزار دانش آموز امسال در سه هزار و 445مدرسه با 14هزار و 241کلاس درس در مدارس دولتی و غیردولتی سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه علی رغم برخی چالش ها و کمبودها در سایه وحدت و همدلی فضای کار درهرمزگان مطلوب است وچشم انداز روشنی را برای آموزش و پرورش هرمزگان در مسیر رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت داریم .

وی با اشاره اقدامات انجام پذیرفته درخصوص ارزیابی کارکنان نیزیادآورشد: کارشناسان ارزیابی عملکرد وپاسخگویی به شکایات واطلاع رسانی در خصوص فرم ها و دستورالعملها ی مربوط به ارزیابی کارکنان که از طریق سایت اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منتشر شده است کاملا توجیه هستند و بر روند کار اشراف لازم را دارند.

به گفته کرمپور در پنج ماهه امسال یک هزار و 325موردبازرسی انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 105درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در بحث نظارت بر ثبت نام دانش آموزان نیز 674 مورد نظارت شده است که این شاخص نیز قریب 136درصد رشد داشته است.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: اکنون هیچ آموزشیاری برای آموزش در سازمان نهضت سوادآموزی نداریم و به دنبال جذب نیرو نیز نیستیم. آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای مربیان پیش دبستانی خواهد بود.

به نقل از پانا:علی باقرزاده درباره رجعت به بی سوادی گفت: رجعت به بی سوادی از پدیده های نامبارک برنامه های سواد اموزی است و اگر فرد با سواد شده به صورت مداوم تمرین و تکرار نداشته باشد ممکن است به بی سوادی رجعت کند.

معاون وزیرآموزش و پرورش اشاره کرد: آموزش و پرورش برای توصیفی کردن دوره ابتدایی دلایل زیادی داشت اما این موضوع با پایین آوردن کیفیت آموزشی، رجعت به بی سوادی را افزایش داد.
تغییر مکانیسم آموزش، رجعت به بی سوادی را کاهش می دهد
باقرزاده بیان کرد: در سال های 80 تا 90، 50 درصد از افراد آموزش دیده به بی سوادی برگشتند. باید مکانیسم آموزش تغییر پیدا کند.
طرح خواندن با خانواده؛ امسال اجرایی می شود
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: باید کیفیت آموزش را بالا ببریم تا بازگشت به بی سوادی کاهش پیدا کند. دوره تحکیم بی سوادی طراحی شده است و به اجرا در خواهد آمد.
وی گفت: اکنون هیچ آموزشیاری برای آموزش نداریم و به دنبال جذب نیرو نیز نیستیم. آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای مربیان پیش دبستانی خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سیاست واگذاری فعالیت سوادآموزی به بخش غیردولتی، بیش از 30 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.
باقرزاده اشاره کرد: به صورت هوشمند با سوادآموزان ارتباط برقرار خواهیم کرد. با توجه به زیرساخت های مطلوب مخابراتی در کشور و ضریب نفوذ بالای تلفن همراه، استفاده از تبلت و گوشی همراه برای مقاصد آموزشی در اولویت کاری سازمان سوادآموزی قرار خواهد گرفت.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری فارس: آهنگ روند هوشمند سازی مدارس کند شده است/ معلمان دارای کسری موظف «مازاد مطلق» نیستندمشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از کند شدن روند هوشمند سازی مدارس، گفت: نیروهای دارای کسری موظف، مازاد مطلق نیستند و برای این افراد می‌توان کلاس‌های جبرانی یا ساعات پرورشی و مشاوره‌ای پیش‌بینی کرد.

به نقل از فارس:ابراهیم سحرخیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اعلام 2 برابر شدن بودجه آموزش و پرورش برای اولین بار در دولت یازدهم، گفت: حقوق میانگین معلمان در سال هشتاد و هشت، 489 هزار تومان بود و این حقوق در افزایشی نزدیک به 2.7 برابری در سال 92 به یک میلیون و 342 هزار تومان رسید.

 سحرخیز تصریح کرد: عملکرد بودجه آموزش و پرورش در دولت نهم 6.7 هزار میلیارد تومان و در دولت دهم نزدیک به 17 هزار و 400 میلیارد تومان با رشدی 2.7 تحویل دولت جدید شد.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هم اکنون 25 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است، اظهار داشت: اینکه می‌گویند بودجه این وزارتخانه 2 برابر شده است، صحیح نیست و اگر این طور بود الان این وزارتخانه باید با بودجه 40 هزار میلیارد تومانی اداره می‌شد.

سحرخیز تصریح کرد: بودجه 25 هزار میلیارد تومانی برای مهم‌ترین وزارتخانه کشور ایده‌آل نیست و مسئولان مانور ندهند که ما برای اولین بار بودجه آموزش و پرورش را 2 برابر کردیم، چراکه با اعلام این موضوع در جامعه ایجاد توقع می کنند.

وی، عدم افزایش بیشتر بودجه آموزش و پرورش را با توجه به تنگناهای مالی و اعتباری دولت، صحیح و منطقی دانست و تصریح کرد: در گذشته حقوق معلمان نزدیک به 2.7 برابر و بودجه این وزارتخانه 2.7 برابر شده است.

*رمز گشایی از اعلام هزینه یک میلیون و 850 هزار تومانی آموزش و پرورش به ازای هر دانش‌آموز

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه سخنان خود به اعلام هزینه یک میلیون و 850 هزار تومانی آموزش و پرورش به ازای هر دانش‌آموز که چندی پیش توسط وزیر آموزش و پرورش بیان شد، اشاره کرد و افزود: مسئولان آموزش و پرورش اذعان کرده‌اند که با 2 برابر شدن بودجه، این وزارتخانه همچنان کسری 5 هزار میلیاردی تومانی دارد و زمانی که از هزینه یک میلیون و 850 هزار تومانی برای هر دانش‌آموز خبر می‌دهند ایجاد این شبهه می‌کند که دولت کارفرما خوبی نیست و باید آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار شود.

سحرخیز تصریح کرد: حدود 80 هزار دانش‌آموز استثنایی داریم که این دانش‌آموزان در کلاس‌های 2 یا 3 نفره هستند و نزدیک به 30 هزارمعلم نیز در خدمت این دانش‌آموزان هستند.

وی ادامه داد: همچنین چند هزار معلم برای دانش‌آموزان خارج از کشور به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند؛ مدارس روستایی کم جمعیت با تک دانش‌آموز و یا زیر 10 دانش‌آموز است که وزیر آموزش و پرورش تعداد آنها را 110 مدرسه اعلام کرد و نمی‌شود این مدارس را تعطیل کرد، زیرا تعطیل کردن این مدارس به معنای پایین آمدن پوشش تحصیلی و اضافه شدن به مجموع بیسوادها در کشور است.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه طبق گزارشات جهانی شاخص‌های توسعه منابع انسانی در ایران رشد صعودی داشته است، خاطر نشان کرد: یکی از دلایل این صعود، تأکید بر پوشش تحصیلی و عدم محروم شدن دانش‌آموزان واجب التحصیل خصوصاً در مقطع ابتدایی و متوسطه اول بوده است که با توجه به هزینه بر و مشکلات بسیار آن، این موضوع از افتخارات آموزش و پرورش است.

سحرخیز تقسیم بودجه کل آموزش و پرورش بر تعداد دانش آموزان و اعلام هزینه‌کرد برای هر نفر را تقسیمی غیر عادلانه و منطقی دانست و افزود: این یک میلیون و 850 هزار تومان هزینه تولید کتاب، حقوق ستادی‌ها، بودجه مدارس استثنایی و تیزهوشان می‌شود و این تقسیم عادلانه و منطقی نیست.

وی تصریح کرد: در کنار این هزینه‌ها باید هزینه‌های مدارس شبانه‌روزی را که در برخی استان‌ها به دلیل پراکندگی در روستاها و تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان دختر و پسر در مناطقی که تراکم پایین دارند نیز اضافه کرد.

* مدیریت منابع انسانی نباید شتابزده انجام شود

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود به اعلام 35 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش که توسط مسئولان این وزارتخانه اعلام شد، واکنش نشان داد و افزود: چند وقت پیش با آقای سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش صحبت کردم و ایشان در مصاحبه‌ای موضوع نیروی مازاد در این وزارتخانه را تشریح کردند.

سحرخیز تصریح کرد: معلمان شاغل در آموزش و پرورش اگر بیشتر از 20 سال سابقه کاری داشته باشند باید در هفته 20 ساعت و در غیر این صورت 24 ساعت موظف خدمت کنند؛ برخی معلمان به عنوان مثال به جای 20 ساعت، 17 یا 15 ساعت زمان خدمت دارند که اصطلاحاً به این افراد نیروهای دارای کسری موظف می‌گویند.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این بدان معنا نیست که نیروهای دارای کسری موظف، مازاد مطلق هستند و برای این افراد می‌توان کلاس‌های جبرانی یا ساعات پرورشی و مشاوره‌ای پیش‌بینی کرد.

سحرخیز با بیان اینکه مدیریت منابع انسانی نباید شتابزده و تند انجام شود، خاطر نشان کرد: در شروع کار دولت یازدهم تاکنون نزدیک به 100 هزار نفر از پرسنل آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند و برای جایگزین این افراد، هیچ نیرویی گرفته نشده است.

 وی با اشاره به برخی نظرات در خصوص تعدیل نیرو در آموزش و پرورش گفت: نمی‌شود ره صد ساله را یکساله رفت و با شعار تأمین حقوق معلمان و ترمیم بودجه آموزش و پرورش مثلا در طرحی دو ساله، 300 هزار نفر را تعدیل کرد و این را تعادل در نیروی انسانی این وزارتخانه نام گذاشت.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ورود فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تا 2 سال آینده به بدنه نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: تا سال آینده 13 هزار و  700 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در رشته ابتدایی وارد مدارس می‌شوند و نیز اگر مناطقی با کمبود نیرو مواجه است با حق التدریس پر شود و در مناطقی دیگر مانند امسال که 5000 نفر استخدام می‌شوند، آزمون استخدامی برگزار شود تا مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش مرتفع شود.

*بازنگری در کتب درسی و تدوین برنامه درسی ملی، از توفیقات طرح 3-3-6

سحرخیز همچنین موضوع طرح 3-3-6 را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی مسئولان آموزش و پرورش نسبت به این طرح انتقاد می‌کنند، البته این طرح در آغاز راه مشکلاتی پیش رو داشته است اما این اقدامی جدی بود که ساعت‌های زیادی بر روی آن کار کارشناسی شده است و توفیقات بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: دکتر صالحی ریاست انرژی اتمی کشور در جشنواره جابربن حیان که ویژه دانش‌آموزان ابتدایی است از بنیانگذاران این جشنواره تقدیر کرد و در آن جشنواره یکی از دانش آموزان مبتکر، بخشی از ابتکار خود را مدیون کتاب کار و فناوری دانست.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بازنگری در کتب درسی و تدوین برنامه درسی ملی را از توفیقات طرح 3-3-6دانست و افزود: تدوین کتاب‌هایی همچون تفکر و سبک زندگی و نیز کار و فناوری اقدام بی سابقه‌ای در تدوین کتب دانش‌آموزان بوده است.

*اعتراض مردم نسبت به کند شدن روند هوشمند سازی مدارس

سحر خیز موضوع هوشمند سازی مدارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: هوشمند سازی مدارس، صرفا تجهیز مدارس به سخت افزارهای یارانه‌ای نیست بلکه باید نیروی انسانی توانمند شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.

وی با انتقاد از کند شدن روند هوشمند سازی مدارس، خاطر نشان کرد: زمانی شور، اشتیاق و رغبت مطلوبی در مدارس برای هوشمند سازی شکل گرفته بود اما با دلایل غیر منطقی همچون به عنوان مثال در منطقه‌ای مدیری اشتباه کرده و از اولیایی پولی طلب کرده باشد، نباید روند هوشمند سازی مدارس کند شود که مورد اعتراض مردم و خانواده‌ها قرار گیرد.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تشریح عصر کنونی و سرعت بالای رشد تکنولوژی در جهان، اظهار داشت: نباید در این عصر به گونه‌ای اقدام شود که دانش‌آموزان از آموزش و پرورش جلوتر بیفتند، همان طور که الان شاهد هستیم نوجوانان و جوانان در حوزه تلفن همراه و برخی مسایل دیگر از پدر و مادرها جلوتر هستند و اگر غفلت شود آموزش و پرورش لطمه جدی خواهد دید.

*کیفیت بخشی در آموزش و پرورش مرهون افزایش بودجه غیر پرسنلی است

موضوع بودجه غیر پرسنلی مبحث پایانی بود که سحر خیز در سخنان خود به آن اشاره کرد و افزود: کیفیت بخشی در آموزش و پرورش مرهون افزایش بودجه غیر پرسنلی است.

وی تصریح کرد: تجهیز و اختصاص سرانه بیشتر برای مدارس، تجهیز آزمایشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان و تشکیل فوق برنامه‌های علمی و تربیتی در مدارس دولتی در گروی تخصیص بودجه مناسب غیر پرسنلی است.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اعلام 35 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان ها، اظهار داشت: این مقدار بودجه با توجه به تورم امروز جامعه ناچیز است و شاید صرفا 10 تا 12 هنرستان تجهیز شود.

سحر خیز از قیمت بالای برخی وسایل و دستگاه‌های مورد استفاده در هنرستان‌ها خبر داد و افزود: برخی دستگاه‌ها قیمتی نزدیک به 20 تا 30 میلیون دارد و اگر تمام این 35 میلیارد تومان نیز تخصیص داده شود، سهم هر استان یک میلیارد تومان خواهد بود که بودجه کمی است و باید این بودجه بیشتر شود.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری فارس: گفتمان تربیت معلم در کشور مهجور استسرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: مایه افتخار و مباهات است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد اصلی تربیت معلم در ایران موفق به کسب کرسی یونسکو شده است و متأسفانه در کشور شاهد عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم هستیم.

به نقل از فارس:محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در افتتاحیه کرسی یونسکو که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، در تبیین این شعار که تربیت مقدمه هیچ هدفی نیست، عین هدف است، گفت: این عبارت بیانگر آن است که مراتب تربیت احصا شدنی و محدود شدنی نیست، حد یقفی نمی‌توانیم برای آن قائل شویم؛ هر مرحله و درجه ای از تربیت یافتگی مقدمه‌ای برای مرتبه‌ای بالاتر است.

وی افزود: برای تربیت معلم و رشد و بالندگی وی، هیچ نهایتی متصور نیست، باید کوشش دائمی و پویش مستمر برای معلم در این راستا اتفاق بیفتد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به عنوان انتخاب شده برای کرسی و ارتباط مفاهیم و شأن تعابیر معلم و یادگیری خاطرنشان کرد: معلمی یا یاد دادن مستلزم قرار داشتن در مدار یادگیری است؛ هیچ کس نمی‌تواند خود را یاد دهنده بداند پیش از آنکه یک یادگیرنده باشد، به هر میزان که معلم یادگیرنده خوبی است می‌تواند یاد دهنده خوبی هم باشد.

*عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم

مهر محمدی با بیان اینکه برای دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد اصلی تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران مایه افتخار و مباهات است که موفق شده است در آغازین سال‌های تأسیس خود کرسی یونسکو را به دست آورده و این مجوز را از یونسکوی جهانی دریافت کند، اظهار داشت: علت نخست اهتمام به این معنی در دانشگاه فرهنگیان متاسفانه احساس نیاز نسبت به عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم کشور است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: باید این عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم را جبران کنیم، به نظر می رسد کرسی یونسکو می‌تواند ابزار خوبی در این راستا و معین این جریان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در تکوین گفتمان تربیت معلم به عنوان یک گفتمان تخصصی مهجور در حوزه تعلیم و تربیت کشور فقط به کرسی بسنده نکردیم، اقدامات دیگری نیز در چارچوب برنامه راهبردی دانشگاه در دست پیگیری است، مانند تأسیس پژوهشکده مطالعات تربیت معلم، تأسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی و ... اینها فعالیت‌هایی است که در کنار هم می‌تواند به گفتمان تربیت معلم کمک کند.

*به مسئولیت جهانی و بین المللی که پذیرفتیم واقفیم

مهر محمدی با اشاره به مهجوریت میان رشته‌ای ها در آموزش عالی کشور گفت: مهجوریت تربیت معلم هم می‌تواند ذیل همین قاعده کلی توضیح داده شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان در حد بضاعت خود به عنوان دانشگاهی که مأموریت امر خطیر تربیت معلم را بر عهده دارد، تلاش می‌کنیم این گفتمان سازی شکل بگیرد و بتوانیم دانش تربیت معلم را تولید و نشر دهیم، کرسی در این راستا می تواند یکی از  محمل‌ها باشد و در عین حال همزمان به مسئولیت جهانی و بین المللی که پذیرفتیم واقفیم.

مهر محمدی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با آوردن این کرسی به صحنه به یکی از وجوه بین المللی شدن دانشگاه جامه عمل می‌پوشاند و صریحاً متعهد شده دراین عرصه فعالیت‌های جهانی و بین المللی داشته باشد؛ کرسی محمل خوبی برای ورود دانشگاه به عرصه ایفای نقش بین المللی است.

وی در پاسخ به این پرسش احتمالی که تربیت معلم در دوره مهجوریت در داخل کشور چگونه می‌ تواند نقش بین المللی ایفا کند، گفت: کرسی تنها با اتکا به منابع داخلی نقش ایفا نمی‌کند، مدیریت دانش در سطح جهانی است؛ به همراهی کشورهایی که در حوزه تربیت معلم در دانش نظری از ما پیش تر هستند در این مجموعه برنامه‌ها، امید داریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: امیدواریم با بهره‌گیری از دانش و متخصصان موجود در سطح جهانی، در عرصه بین المللی کار مدیریت دانش را در حوزه تربیت معلم با تمرکز بر مسئله یادگیری مادام العمر به عنوان یکی از ویژگی‌های معلمان به سامان برسانیم.

مهرمحمدی در پایان با اشاره به 625 کرسی فعال در سطح جهانی و 9 کرسی در ایران گفت:  یکی از نگرانی‌ها در ایران و سطح بین الملل غیرفعال بودن کرسی‌هاست.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با تدارکاتی که در مدیریت بین الملل دانشگاه دیده شده و برنامه‌های پیش بینی شده برای این کرسی در پژوهشکده مطالعات تربیت معلم و شورای راهبردی و حضور شخصیت های علمی در این شورا، کرسی معلمان به مثابه یادگیرندگان مادام العمر مثابه در زمره کرسی‌های فعال و اثرگذار باشد.

 



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
رئیس مرکز هیأت امنا و هیأت ممیزه مرکزی وزارت علوم فهرست دانشگاههایی که تا کنون دارای بیشترین تعداد اساتید نمونه بوده اند را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی اصغر رستمی امروز در مراسم تقدیر از اساتید نمونه دانشگاهها در دانشگاه علامه گفت: از سال ۷۰ انتخاب اساتید نمونه سالانه در وزارت علوم انجام می‌شود و دستورالعمل آن سالانه بازنگری و نتیجه بازنگری به وزیر علوم منعکس می‌شود.

وی ادامه داد: برای تعیین اساتید نمونه کمیته‌ای تشکیل شد که امتیاز این اساتید را در چهار محور آموزشی، پژوهشی، اجرایی و فرهنگی بررسی کرد و بر اساس امتیازی که ارائه شد، اساتید انتخاب شدند. حداقل امتیاز برای شرکت استادتمام در انتخاب استاد نمونه ۲۱۰ و امتیاز دانشیار ۱۵۰ است.

رستمی افزود: فرمی به اساتید نمونه ارائه شد تا اطلاعات خود را در آن ثبت کنند. کمیته اجرایی برای بررسی این فرم‌ها در دانشگاهها تشکیل شد که متشکل از معاونت‌های دانشگاه، روسای دانشکده، دو مدیر گروه و ۳ تن از اعضای هیات ممیزه بودند که نتیجه را به وزارت علوم اعلام کردند.

وی افزود: سپس کمیته‌ای در وزارت علوم تشکیل شد که معاون آموزشی رئیس این کمیته و معاونان فرهنگی و پژوهشی نیز عضو این کمیته هستند. اساتید نمونه بر اساس شاخص‌هایی که ارائه شده، در این کمیته ارزیابی و انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: از سال ۷۲ تاکنون ۳۵۹ عضو هیات علمی به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند که ۴۲ نفر آنها از دانشگاه تهران، ۲۴ نفر از دانشگاه بهشتی، ۲۲ نفر دانشگاه فردوسی مشهد، ۲۲ نفر دانشگاه شریف، ۲۱ نفر دانشگاه امیرکبیر، ۲۱ نفر دانشگاه اصفهان، ۱۹نفر دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۹ نفر دانشگاه تربیت مدرس، ۱۷ نفر دانشگاه شیراز، ۱۷ نفر دانشگاه تبریز، ۱۷ نفر دانشگاه علم و صنعت، ۱۳ نفر دانشگاه چمران، ۱۲ نفر دانشگاه علامه، ۶ نفر رازی کرمانشاه، ۷ نفر دانشگاه الزهرا، ۵ نفر دانشگاه مازندران، ۳ نفر دانشگاه خواجه نصیر و ... انتخاب شدند و امروز نیز بر اساس ضوابط ۱۲ نفر از اساتید نمونه از دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه عالی دفاع ملی، باقرالعلوم، بوعلی سینا، اصفهان، شریف، شیراز و... انتخاب شدند.



تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

جمعی از معلمان ،کارشناسان ومدیران آموزش وپرورش عشایر در نامه ای به فانی، وزیر آموزش و پرورش خواهان رسیدگی به مشکلات خود شدند.
سرویس اجتماعی شفاف: جمعی از معلمان ،کارشناسان ومدیران آموزش وپرورش عشایر در نامه ای به فانی، وزیر آموزش و پرورش خواهان رسیدگی به مشکلات خود شدند.

به گزارش شفاف، متن نامه به شرح زیر است:

با سلام وادب و احترام به  استحضار  می رساند : همان گونه که می دانید، فراوانی محرومیت در مناطق مرزی وعشایری می تواند زمینه ساز نارضایتی مردمی باشد که مجبورند با تحمل همه  ی سختی ها کنار بیایند و در مواردی شاهد عصیان وطغیان فرزندان  جوان و نوجوان خویش باشند وبعضا طعمه شدن عزیزان خود را برای جریان های تکفیری نظاره کنند.

در این حال ، تحقق اهداف تعلیم و تربیت و موفقیت آموزش وپرورش در این مناطق به معجزه شبیه است؛  محرومیت هایی که در مناطق مزبورمشهود است از جنس محرومیت های نیست که با همت ومدیریت جهادی یک وزارت خانه مرتفع شود بلکه  علاوه بر مشارکت فعال همه ی اعضای محترم  هیئت دولت ، به مشارکت فعال مردم وسازمان های مردم نهاد  نیاز است.

همراهی و همدلی و همکاری گروه های جهادی ،سازمان اوقاف وامور خیریه، تولیت آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان وجانبازان ، بنیاد برکت ، بنیاد علوی ودیگرانجمن ها و بنیاد های خیریه و عزم جزم قوای سه گانه و...به شکل آگاهانه چاره ساز است .همه گونه همدلی وهمراهی وهمکاری، با همه نیرو ها ی درون سازمانی و برون سازمانی دولتی و غیر دولتی ، حقیقی وحقوقی  برای رفع موانع ومشکلات و کمبود ها ونقیصه ها وقتی امکان پذیر خواهد شد که مشکلات ومصائب مناطق محروم به صورت گفتمان رایج در آید وملت ودولت وارکان نظام همه و همه نسبت به نقش و سهم خود در عرصه این کار زار آگاه و حساس شوند؛ بدیهی است که ارتباط و دسترسی جناب عالی به هیئت محترم دولت ، مجلس محترم  شورای اسلامی ، سازمان ها ، بنیاد ها ، ارگان ها ، نهاد ها ،اشخاص حقیقی وحقوقی، ورساندن پیام  استمداد ما به آن ها توفیق شایان توجهی است برای شما ونقشه ی راهی است برای کاهش محرومیت های همه جانبه ی  مناطق محروم عشایری وگام موثر وتعیین کننده ای است در جهت گسترش عدالت که از جناب عالی به یادگار خواهد ماند ؛ پیشاپیش مراتب سپاسگزاری خود را از اقدامات مقتضی وزیر خیر اندیش ،متعهد ومتخصص با انگیزه  اعلام می داریم واز پیشگاه خداوند  متعال توفیقات روز افزون شما را خواستاریم.
                                                                                                           با تقدیم احترام  
                                                                          جمعی از معلمان ،کارشناسان ومدیران آموزش وپرورش عشایر



تاريخ : دو شنبه 16 شهريور 1394برچسب:, | 10:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرنامه دانشجویان ایران: طرح موسوم به رتبه‌بندی معلمان و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین، هردو با وعده‌های پی در پی وزیر برای تدوین و یا تصویب روبرو شدند؛ اما در نهایت رتبه‌بندی معلمان گوی سبقت را از نقشه راه ربود و این هفته به تصویب رسید.

به گزارش عیارآنلاین، در این شماره از خبرنامه «پُرسا»، به تصویب طرح طبقه‌بندی (رتبه‌بندی) معلمان، عدم تصویب نقشه راه اجرای سند تحول، ورودی‌های جدید دانشگاه فرهنگیان و طرح تعالی مدیریت پرداخته می‌شود.

* طبقه‌بندی (رتبه‎بندی) معلمان تصویب شد، اما همچنان سر به مهر ماند!

هفتم مردادماه ۹۴ بود که وزیر آموزش و پرورش از تصویب جزئیات طرح طبقه‌بندی معلمان در هفته‌های پایانی مرداد خبر داد. به رغم گذشت بیش از ۴ هفته از این وعده، شورای توسعه مدیریت جزئیات این طرح را تصویب معلمنکرد. تا اینکه هفته گذشته علی اصغر فانی در شبکه خبر، مجدداً عنوان نمود که جزئیات رتبه‌بندی معلمان، دوشنبه ۹ شهریور در شورای مذکور تصویب می‌شود اما این بار وزیر به وعده خود جامه‌ی عمل پوشید و سرانجام این طرح به تصویب رسید! که به‌نوبه‌ی خود جای تقدیر و تشکر دارد. البته جزئیات افزایش حقوق معلمان همچنان سر به مهر ماند و وزیر آموزش و پرورش صحبت در مورد این موضوع را به موعد صدور احکام (یعنی ابتدای مهرماه) موکول نمود.

لازم به یادآوری است که طرح مصوب شورای توسعه مدیریت، با آنچه که در سند تحول بنیادین تحت عنوان «رتبه‌بندی معلمان» آمده است، تفاوت اساسی دارد. نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در این باره معتقد است که طراحی و استقرار نظام سنجش صلاحیت معلمی، یکی از پیش‌نیازهای رتبه‌بندی معلمان است و لذا آموزش و پرورش برای اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، ابتدا باید این معیارهای معلمی را تدوین نماید

سرِ نقشه راه اجرای سند بی‌کلاه ماند!

وعده‌های پی‌در پی وزیر آموزش و پرورش درباره تدوین و تصویب طبقه‌بندی (رتبه‌بندی) معلمان خوانندگان را به یاد نقشه راه سند تحول می‌اندازد. اردیبهشت ماه ۹۴، فانی در رسانه ملی قول تصویب نقشه راه اجرای سند سند تحول اموزش و پرورشدر جلسه فوق‌العاده‌ی شورای عالی آموزش و پرورش را داد، اما با گذشت بیش از سه ماه از این وعده، هنوز خبری از تصویب نقشه راه و انتشار پیش‌نویس آن منعکس نشده است.

هر چند که بدنه فعلی وزارت آموزش و پرورش نشان داده که با شتاب‌زدگی در اجرای برنامه‌های کلان و تأثیرگذار میانه‌ای ندارد، اما از سویی دیگر این عدم شتاب‌زدگی در مواردی ایشان را به ورطه‌ی تعلل و کندی اجرا کشانده است. عدم تصویب نقشه راه سند تحول در حالی که بیش از ۴۴ ماه از تصویب سند می‌گذرد، یکی از همین موارد تعلل است.

* سلام دانشگاه فرهنگیان به ورودی‌های جدید

دانشگاه فرهنگیان در آستانه پذیرش چهارمین گروه از دانشجویان جدیدالورود خود، در مقطع کارشناسی قرار دارد. طبق گفته قنبری، معاون امور دانشجویی دانشگاه، امسال از ۶ هزار و ۴۰۸ داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان آزمون و مصاحبه به عمل‌آمده است که از این تعداد، ۴هزار و ۱۰۰ نفر پذیرفته خواهند شد.

مرور وضعیت پذیرشِ دانشگاه فرهنگیان در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نشان می‌دهد که تعداد داوطلبان معرفی‌شده دانشگاه فرهنگیانبرای مصاحبه، حدود دو برابر تعداد پذیرش نهایی بوده‌اند. این در حالی است که امسال، تنها حدود ۲ هزار نفر بیشتر از ظرفیت برای مصاحبه معرفی‌شده‌اند. یعنی حدود ۵/۱ برابر پذیرفته‌شدگان، دعوت به مصاحبه شدند.

کاهش اختلاف تعداد معرفی‌شدگان به مصاحبه با تعداد پذیرفته شدگان نهایی، دست مسئولین دانشگاه فرهنگیان را برای گزینش شایسته‌ترین افراد می‌بندد و دامنه انتخاب ایشان را محدودتر خواهد کرد. در حالی که با افزایش تعداد دعوت‌شدگان به مصاحبه می‌توان امکان انتخاب گزینه‌های مناسب‌تر را افزایش داد.

در جدول زیر، آمار پذیرش نهایی و معرفی‌شدگان به مصاحبه آمده است[۱][۲]:

شباهت جالب رتبه‌بندی معلمان و سندتحول!

همچنین معاون امور دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به افزایش تمایل رتبه‌های دورقمی کنکور ۹۴ به تحصیل در این دانشگاه اشاره کرد؛ البته وی جزئیات بیشتری را اعلام نکرده است. ادعای استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه فرهنگیان، موضوع جدیدی نیست؛ باید توجه داشت که تا هنگامی که آمارهای دقیقی از این موضوع منتشر نشود، نمی‌توان درباره استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه فرهنگیان تحلیل جامعی ارائه داد. ضمن اینکه اعلام جزئیات استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه مذکور، موجب ترغیب سایر دانش‌آموزان مستعد برای تحصیل در مراکز تربیت معلم خواهد شد.

پذیرش دانشجو در ۶۴ پردیس دانشگاه موضوع مهم دیگری بود که در صحبت‌های قنبری انعکاس یافت. در این مورد می‌توان گفت که هم‌اکنون ۹۸ واحد پردیس دانشگاه فرهنگیان در کشور فعال است. لذا، ۳۴ پردیس، دانشجو معلم در مقطع کارشناسی نمی‌پذیرد و این بدین معناست که به احتمال فراوان در برخی از مناطق و بوم‌ها، جذب معلم صورت نخواهد گرفت.

* طرح تعالی مدیریت مدارس

طرح تعالی مدیریت مدارس ذیل سیاست‌های پنج‌گانه وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته به‌صورت آزمایشی در سطح ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه به اجرا درآمد. این طرح رویکردهایی نظیر «مدرسه محوری»، «تمرکززدایی»، «ارتقای مدیریت آموزشگاهی» و «توانمندسازی مدیران مدارس» را دنبال می‌کند. طرح تعالی مدیریت مدرسهمذکور پس از اجرای آزمایشی، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن مثبت ارزیابی شد. از همین رو مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خردادماه ۹۴ اعلام نمود که طرح تعالی مدیریت مدارس در سال تحصیلی جدید در سطح ۱۱هزار مدرسه اجرا خواهد شد. البته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش چندی قبل از پیگیری این طرح در همان ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه خبر داد.

مدیران مدارس بر اساس سند تحول بنیادین، مسئولیت مهمی در فرآیند تربیت و همچنین اداره امور مدرسه‌ها بر عهده دارند.[۳] همچنین با توجه به جمعیت اندک مدیران نسبت به معلمان، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای افزایش عملکرد این قشر، می‌تواند به کیفیت‌ بیشتر تعلیم و تربیت در مدارس منجر شود. لذا طرح تعالی مدیریت ظرفیت خوبی برای تحقق این امر دارد. البته قضاوت درباره میزان موفقیت طرح مذکور، به بیان جزئیات و انتشار گزارش ارزیابی آن وابسته است. البته گویا مسئولین آموزش و پرورش نه در این طرح، که در طرح‌های آزمایشی مشابه نیز (شهاب، بازگشایی مدارس در پنجشنبه‌ها و بودجه‌ریزی عملیاتی) تمایلی برای اعلام دقیق نتایج ندارند و صرفاً به بیان نتایج کلی بسنده می‌نمایند.



تاريخ : دو شنبه 16 شهريور 1394برچسب:, | 10:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتیجه نهایی کنکور سراسری سال 1394 در اواخر هفته جاری خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان سنجش ، این سازمان امروز در اطلاعیه ای در رابطه با اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری  اعلام کرد : بدين ‌وسيله به اطلاع كليه داوطلبان شركت‌كننده در آزمون سراسري سال 1394 مي‌رساند كه فهرست اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي (رشته‌هاي تحصيلي با آزمون و همچنين رشته‌هاي تحصيلي پذيرش صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي) در اواخر هفته جاري از طريق پايگاه اطلاع رساني اين سازمان به نشاني: www.sanjesh.org اعلام مي‌گردد. لذا از داوطلباني كه در رديف پذيرفته‌شدگان نهايي اين آزمون قرار مي‌گيرند دعوت مي‌شود با توجه به مندرجات اطلاعيه‌اي كه به همراه اسامي پذيرفته‌شدگان منتشر خواهد شد ضمن مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي ذيربط و كسب اطلاع از برنامه زماني و مدارك مورد نياز در زمان مقرر براي ثبت‌نام به مؤسسه محل قبولي خود مراجعه نمايند.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 20:38 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
افتتاحیه کرسی یونسکو با عنوان معلمان، یادگیرندگان مادام العمر
مراسم افتتاحیه کرسی یونسکو با عنوان ˝معلمان، یادگیرندگان مادام العمر˝ صبح امروز در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

این مراسم امروز ۱۵ شهریور ۹۴ در دانشگاه فرهنگیان با سخنرانی محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان، نصیری قیداری رییس کمیسیون ملی یونسکو و مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد.

پس از برگزاری افتتاحیه، اولین نشست کرسی یونسکو در دانشگاه فرهنگیان پیرامون تبیین مفهوم”معلم؛ به منزله یادگیرنده مادام العمر” با حضور مهرمحمدی، نوید ادهم، ابوالقاسمی، محب حسینی، ایمانی، آل حسینی و سلطانی برگزار شد.

چندی پیش فانی وزیر آموزش و پرورش طی حکمی محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان را به عنوان “رئیس کرسی یونسکو در زمینه معلمان به عنوان یاد گیرندگان مادام العمر” منصوب کرد.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 20:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
فراخوان مقاله همایش ملی آموزش ابتدایی
معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش همایش ملی آموزش ابتدایی را برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ، همایش ملی آموزش ابتدایی توسط معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پنجم و ششم دی ماه ۹۴ در بیرجند برگزار می شود.

براین اساس؛ آموزش  ابتدایی و آثار و اندیشه های دکتر غلامحسین شکوهی ، تحول آموزش ابتدایی و اسناد بالادستی، مطالعات برنامه های درسی دوره ابتدایی، مطالعات روانشناختی  در دوره ابتدایی، آموزش ابتدایی ، ساختار ، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، چشم انداز توسعه آموزش ابتدایی در ایران، مطالعات تطبیقی و بین المللی دوره ابتدایی و تحولات آموزش ابتدایی و صلاحیت های حرفه ای معلمان و سایر موضوعات مرتبط با آموزش پیش دبستانی و دبستانی  از محورهای این همایش است.
 
براساس این گزارش ، مهلت ارسال آثار و مقالات تا ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۴ تعیین شده است و علاقه مندان می توانند آثار خود را به نشانی info@ncee.ir  ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.ncee.ir و یا با شماره تلفن ۰۵۶۳۲۴۲۱۰۱ تماس حاصل کنند.


تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 20:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
قانونگذاری که قانون گریزی می‌کند
 

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان به نقل از خبرگزاری فارس، شورای عالی آموزش و پرورش عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه کشور است. یکی از وظایف این شورا تصویب مقررات، آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها برای کیفیت بخشی‌، بهبود روند آموزشی و پرورشی و کمک به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که با تصویب اعضای آن و تایید و ابلاغ رئیس جمهور، اجرای آن‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش لازم الاجراست.

بر اساس ماده ۹ قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، مصوب مجلس شورای اسلامی، اعضای رسمی یا پیوسته شورای عالی آموزش و پرورش عبارتند از: رئیس جمهور، وزرای آموزش و پرورش، علوم،‌ جهاد‌کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و در غیاب وزرا معاونان آنان به عنوان نماینده ثابت. همچنین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور و در غیاب وی یکی ازمعاونین به عنوان نماینده ثابت و … که براساس ماده ۱۱قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، اعضای این شورا با حکم رئیس جمهور منصوب می‌شوند.

با توجه به ماده ۹ قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش اعضای این شورا باید کسانی باشند که در این قانون آمده‌ است، یعنی به جای وزیر فقط معاون وی حق شرکت در جلسات شورا را دارد. اگر به جای معاون وزیر یکی از مدیران کل و یا مشاوران در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش شرکت کند، هر آنچه در آن جلسات تصویب شود و مدیرکل یا مشاور هم در مراحل تصویب آیین‌نامه و اساسنامه و… شرکت داشته باشد از درجه اعتبار ساقط است.

براساس آنچه در سایت شورای عالی آموزش و پرورش قابل دسترس است، ذیل نام محمد باقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور(معاون رئیس جمهور)، نام غلامرضا عبدالوند، به عنوان مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و عضو شورا درج شده‌ است. نامبرده از ابتدای تشکیل دولت یازدهم در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش شرکت کرده، در حالی که طبق قانون شخص نوبخت یا معاونش باید در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش شرکت کند.

طبق قانون، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش از زمانی که این فرد(مشاور معاون رئیس جمهور) در جلسات و رای گیری‌های شورا شرکت کرده از درجه اعتبار ساقط است. از جمله این مصوبات می‌توان به آیین‌نامه استعدادهای برتر، آیین‌نامه مدارس چند پایه اشاره کرد.

با توجه به شرایط موجود پرسش این است که مسئولان شورای عالی آموزش و پرورش که خود را به عنوان مرجع سیاستگذاری در آموزش و پرورش کشور و پرچمدار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معرفی می‌کنند، چرا دچار چنین اشتباهی فاحشی شده‌اند و اجازه شرکت فردی غیر آنچه که قانون گفته است را در جلسات و در تصمیمات شورای عالی داده‌اند؟

پرسش دیگر اینکه وقت افراد و هزینه‌هایی که برای تشکیل و تصویب این مصوبات صرف شده است را چه کسی باید پاسخگو باشد؟ البته این موضوع به وزیر محترم آموزش و پرورش و دبیرکل محترم شورای عالی آموزش و پرورش منعکس شده ولی تاکنون ترتیب اثرای داده نشده است. حتی دبیرکل محترم شورا می گوید «با آقای نوبخت مکاتبه داشته‌ایم که مرد قانون عمل شود.»

در دوره گذشته نیز برخی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش که حق رای داشتند با وجود انقضای مدت عضویت‌شان در جلسات این شورا و رای گیری‌ها شرکت می‌کردند که طبق قانون مصوبات آن جلسات از درجه اعتبار ساقط بود ولی توجهی به این نکته نشد.

پرسش این است دولتی که خود را مدعی قانون مداری و رعایت قانون می‌داند و برخی دولت‌ها را قانون گریز می‌خواند، خود چرا قانون گریزی می‌کند؟

منبع :

 


تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 16:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سرپرست مدارس ایران در امارات اعلام کرد: بزرگ ترین مجتمع آموزشی تاریخ آموزش و پرورش ایران در شارجه در حال احداث است که به زودی پذیرای 2 هزار و 500 دانش آموز خواهد بود.

خبرگزاری پانا+

شهباز گودرزی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار کرد: این مجتمع آموزشی که قرار است در شارجه امارات احداث شود بزرگ ترین پروژه تاریخ آموزش و پرورش ایران چه در داخل و چه خارج کشور است.

وی افزود: بزرگ ترین فضای آموزشی در ایران 18 هزار مترمربع زیربنا دارد درحالی که این مجتمع در فضای 29 هزار و 500 مترمربع در شارجه در دست احداث است که تا این لحظه حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

گودرزی درخصوص ظرفیت این مجتمع آموزشی گفت: پیش بینی می شود تا 2 هزار و 500 دانش آموز را در همه پایه ها در این مدرسه سازماندهی کنیم.

سرپرست مدارس ایرانی در کشور امارات متحده عربی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم این مدرسه را به یک مدرسه بین المللی تبدیل کنیم تا بتوانیم از همه ملیت ها دانش آموز بگیریم. این مدرسه تابع نظام آموزشی بین المللی IB خواهد بود و این امکان را برای دانش آموزان در سراسر دنیا مهیا می کند که با مدرک این مدرسه در هرجای دنیا شغل پیدا کنند یا به ادامه تحصیل مشغول شوند.

به گفته گودرزی محتوای آموزشی این مدارس بر اساس نظام هماهنگ بین المللی موسسه IB و به زبان انگلیسی خواهد بود. 

به گزارش پانا، موسسه آموزشی بین المللی( IB - International Baccalaureate) یک موسسه غیردولتی است که دفتر مرکزی آن در ژنو است.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 16:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مشاور عالی سازمان سنجش گفت:‌ مهلت ثبت‌نام در دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی تا روز پنجشنبه ۱۹ شهریور تمدید شد.

دانشگاه علمی-کاربردی

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:‌ به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که برای شرکت در پذیرش دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته نظام آموزش مهارتی مهر ماه 94 دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکنون ثبت‌نام نکردند، مهلت ثبت‌نام تا روز پنجشنبه 19 شهریور 94 تمدید شد.

وی افزود: به تمام داوطلبان علاقه‌مند به ثبت‌نام توصیه می‌شود در مدت تمدید شده به سایت سازمان سنجش مراجعه و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه‌های منتشر شده در این خصوص نسبت به تکمیل فرم تقاضانامه اینترنتی ثبت‌نام حداکثر تا ساعت 24 روز پنجشنبه 19 شهریور 94 اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت:‌ ظرفیت پذیرش دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی در مجموع 260 هزار نفر است.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 16:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دانشجویان از فردا، با مراجعه به سایت مرکز سنجش و آموزش دانشگاه آزاد می‌توانند نتایج خود را دریافت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دانشجویان از فردا، با مراجعه به سایت مرکز سنجش و آموزش دانشگاه آزاد می‌توانند نتایج خود را دریافت کنند.

پذیرفته‌شدگان کارشناسی دانشگاه آزاد نیز می توانند 25 شهریورماه برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

برابر این گزارش، روز دوشنبه 16 شهریورماه، نتایج آزمون دکتری تخصصی پژوهش محور، روز سه‌شنبه 17 شهریور نتایج آزمون کارشناسی ارشد، روز چهارشنبه 18 شهریورماه نتایج آزمون‌های سراسری در مقاطع کارشناسی، کاردانی و دکتری حرفه‌ای و در روز پنج‌شنبه 19 شهریورماه نیز نتایج آزمون دکتری تخصصی اعلام خواهد شد.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 16:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روزنامه شرق در صفحه جامعه نوشت: پس از اما و اگرهای بسیار و تجربه طرح های پایلوت سایت های همسرگزینی که هیچ گاه نتایج آن اعلام نشد، بالاخره و به صورت رسمی سازمان تبلیغات اسلامی، سایتی را برای معرفی جوانان به یکدیگر با نام سایت «همسان گزینی تبیان» ایجاد کرد.

در گزارشی که در شماره روز یکشنبه پانزدهم شهریور 1394 خورشیدی به قلم معصومه اصغری انتشار یافته، آمده است: این سایت خرداد امسال باوجود واکنش های بسیار، رونمایی شد و طبق اعلام متولیان آن، تاکنون16هزارو500 نفر در آن ثبت کرده و 140 ازدواج هم از طریق آن انجام شده است.
در این سایت ابتدا با چند راهنما روش ارسال اطلاعات فردی، تماس، تحصیلات، خانواده، شغل، ظاهر، شرایط اقتصادی، توانایی ها، اطلاعات جانبی، خواسته ها، علایق و... به مخاطب آموزش داده می شود و پرسش نامه ای برای تکمیل در اختیار او قرار می گیرد. سایت تبیان از طریق معرفانی که تعداد آنها را در تهران حداقل ١١٠ نفر اعلام کرده است و در هر زمانی تنها تعدادی از آنها فعال هستند، افرادی را برای ثبت نام شدگان در سایت شناسایی و معرفی می کند. پس از ثبت نام، از طریق دو معرف، پرونده بررسی و برای ادامه مراحل تکمیل پرونده با فرد ثبت نام شده تماس گرفته می شود و برای مصاحبه نوبت مشخصی را اعلام می کنند. پس از عبور از مرحله مصاحبه تکمیلی؛ فرم های متقاضیان از سوی کارشناسان ذی صلاح بررسی می شود و در صورتی که موارد مناسب و کفو آنان در بانک جامع معرفان تبیان وجود داشته باشد؛ فرد مناسب به خانواده متقاضی معرفی خواهد شد. علاوه بر این موارد، دو آزمون روان شناختی نیز در ادامه به مراحل ثبت نام اضافه شده است.
این مجموعه، زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است و این خدمات را رایگان انجام می دهد. همچنین همه امور ثبت نام تا مراحل پایانی و اطمینان کامل از صحت اطلاعات ارائه شده را به شکل غیرحضوری انجام می دهد و ثبت نام کنندگان از طریق یک ایمیل با سایت در ارتباط هستند. زمان تماس با متقاضیان از ابتدا ١٠ روز اعلام شده بود، اما تعداد زیادی از پیام های مخاطبان روی سایت گویای تماس نگرفتن در این مدت زمانی بوده است. پاسخ سایت به این افراد این بوده که میزان درخواست زیاد شده و از این به بعد متناسب با زمان ثبت نام، اولویت بندی صورت می گیرد و با آنها تماس گرفته خواهد شد و درست به همین دلیل بسیاری از کاربران به طولانی شدن زمان بررسی پرونده و تأخیر در تماس با آنها اعتراض دارند و به نظر می رسد با توجه به حجم مراجعه و توجه جوانان، این بررسی باید با سرعت بیشتری انجام شود.
**بی اعتمادی به این طرح ها
نگاهی کوتاه به نظراتی که کاربران در پایان مطالب این سایت ثبت کرده اند، نشان می دهد که فضای به وجودآمده برای چنین موضوعاتی بسیار آسیب دیده و آسیب پذیر است. بسیاری از مخاطبان این سایت که همان جوانان جویای همسر هستند با دید سودجویی، تجارتی مسئله دار، استفاده از این اطلاعات برای کاربری هایی دیگر، کسب درآمد، نمایش سیاسی و... به این کار جدید نگاه می کنند و همین بی اعتمادی یکی از دلایل اصلی کامل نشدن اطلاعات و ارتباط گرفتن با این مجموعه است. بسیاری از جوانان روش آشنایی با همسر از طریق سایت را روشی اصولی، معتبر و حتی عاشقانه نمی دانند یا حتی جرئت مطرح کردن این روش با خانواده را ندارند. به عبارتی می توان گفت عملکرد این سایت در قدم اول به نوع و روش های مقابله با باورها، اخبار و فضای منفی علیه این اقدام خیر بستگی دارد.
**ازدواج های بدون مشکل تا به حال!
زهره حسینی، مدیر پروژه همسان گزینی تبیان، با بیان اینکه طرح همسان گزینی دارای چهار رکن اصلی شبکه معرفان، مشاوران، راستی آزمایی و امنا است به مهر اعلام کرده یک پروسه معرفی نسبتا طولانی است و افراد برای شناسایی یکدیگر سه ماه وقت دارند. همچنین در چارچوب این طرح هر شش ماه یک بار میزان رضایتمندی زوج ها از ازدواج ارزیابی می شود. بر این اساس از زمان آغازبه کار سایت، قبل از رونمایی رسمی، اولین موردهایی که ازدواج کرده اند و نزدیک به شش ماه از ازدواجشان می گذرد اکنون از سوی مشاوران ارزیابی شده اند و تاکنون هیچ مشکلی گزارش نشده است.وی گفت: زوج هایی که از طریق سرویس همسان گزینی تبیان ازدواج می کنند، پس از شش ماه و ارزیابی ازدواجشان، در صورت رضایتمندی بسته های آموزشی مرتبط را دریافت می کنند و در صورت رضایت، آموزش های جدیدی دریافت کرده و به مشاور خانواده درمانگر ارجاع داده می شوند.
**باز هم دهه شصتی ها در صدر مراجعان
مدیر پروژه همسان گزینی تبیان بیشترین ثبت نامی ها را متولدین دهه 60 اعلام کرده و گفته است: هشت درصد از متقاضیان سایت افرادی بوده اند که سابقه ازدواج قبلی داشته اند که همسرشان فوت شده یا متارکه کرده اند و92 درصد افرادی هستند که سابقه ازدواج ندارند. به لحاظ تحصیلات نیز بیشترین سطح تحصیلی کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد و دکترا هستند و از نظر وضعیت اقتصادی و جایگاه مالی افراد نیز اغلب متقاضیان قشر متوسط جامعه هستند.
**حتما پای خانواده را وسط می کشیم
حسینی درباره میزان رضایتمندی خانواده ها از این نوع ازدواج گفت: در واقع معرفی از طرف واسطه ها به خانواده افراد صورت می گیرد و مفهوم این نوع معرفی این نیست که دختر و پسر با یکدیگر در ارتباط باشند. قطعا به دلیل نوپابودن طرح ممکن است مخالفت هایی وجود داشته باشد یا فرهنگ سازی لازم برای اعتماد خانواده ها وجود نداشته باشد، اما اگر کار به شکل درست و مناسبی انجام شود، کم کم اعتماد خانواده ها جلب می شود. پس از معرفی، ادامه کار به خانواده سپرده می شود و برای ملاقات فرزندان با یکدیگر به صورت سنتی عمل می شود و اگر خانواده ها تمایل داشته باشند تحت نظارت بیرون از منزل نیز ملاقات خواهند کرد.
**همسان گزینی تبیان را با تقلبی ها اشتباه نگیرید
مدیر پروژه همسان گزینی تبیان همچنین تصریح کرد: پس از انتخاب نام این مجموعه، وبلاگ ها و سایت های زیادی با این نام راه اندازی شد و حتی برخی از سایت های همسریابی با استفاده از این عنوان به تبلیغات محیطی دست زدند و سعی کردند از موج ایجادشده برای تبلیغات و اطلاع رسانی این پروژه، سوءاستفاده کنند اما باید تأکید کنم که خدمات همسان گزینی تبیان تنها سرویس رایگان در این زمینه است و سایر سایت هایی که در این زمینه فعال اند از متقاضیان خود هزینه های هنگفتی دریافت می کنند. به همین دلیل از متقاضیان تقاضا می کنم اگر برای یافتن نشانی اینترنتی همسان گزینی تبیان از موتورهای جستجو استفاده می کنند حتما عبارت «همسان گزینی تبیان» را به موتورهای جست وجو داده و برای استفاده از خدمات همسان گزینی تبیان به آدرس Hamsan.tebyan.net مراجعه کنند.
**تفکیک مجردها
یکی از اقدامات دیگر این مجموعه جداکردن پروسه ثبت نام از مجردها و غیرمجردهاست. سایت همسان گزینی تبیان، زنان و مردانی را که یکبار ازدواج کرده اند اما به هردلیلی درحال حاضر همسری ندارند هم مشمول ثبت نام در این سایت کرده است که البته با توجه به شرایط این افراد (بالابودن سن، داشتن فرزند، شرایط خانوادگی و...) به شکل جداگانه ارزیابی می شوند.
**فعلا تهران و بعد شاید مشهد و اصفهان
این طرح با توجه به تازگی، یک دوره پایلوت در تهران داشته و فعلا هم در تهران اجرا می شود اما طبق گفته مسئولان این مجموعه قرار است به زودی در مشهد و اصفهان نیز اجرائی شود.
*منبع: روزنامه شرق



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 16:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی گفت: اجرای طرح رتبه بندی معلمان از ۱۵ شهریورماه  توسط کارگزینی ادارات آموزش و پرورش در سطح استان آغاز و احکام صادره نیز تا روز اول مهر ماه روی میز مدارس قرار می گیرد.

رتبه بندی

ابوالحسن حقیقی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی در نشست شورای آموزش و پرورش رشتخوار اظهارداشت: صدور احکام جدید فرهنگیان در طرح رتبه بدنی بر اساس پایه، ارشد، خبره و عالی سبب افزایش حقوق معلمان می شود و پس از تکمیل این طرح افزایش حقوق دیگری نیز برای فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

وی طرح رتبه بندی معلمان را در کاهش تفاوتهای درآمدی بین فرهنگیان و سایر کارمندان دولت موثر ذکر و بیان کرد: یکی از اهداف اجرای این طرح افزایش شایستگی و مهارت حرفه ای معلمان است که موجب فعالیت بیشتر آنان و ارتقا سطح علمی دانش آموزان می شود.  ایرنا



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 16:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است مطالعات علمی اولیه در خصوص طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه انجام شود و در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات، نسبت به برنامه‌ریزی برای اقدامات عملیاتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام شود.

sea.jpg

خبرگزاری ایسنا: استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است مطالعات علمی اولیه در خصوص طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه انجام شود و در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات، نسبت به برنامه‌ریزی برای اقدامات عملیاتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام شود.

قربانعلی سعادت در نشستی به بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه و همچنین طرح انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه پرداخت و خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم استان در طول یکسالی که از اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد، اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک کرده و برای اجرای برنامه های احیا، همکاری خوبی دارند. در همین خصوص، در هفته دولت امسال، با مشارکت جمعی از باغداران، 1357 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مجهز به سیستم آبیاری نوین شد که این امر نشانگر رغبت و استقبال کشاورزان از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه است.

وی، انتقال و هدایت آب رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه، کشت گیاه در حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز طوفان‌های نمکی، تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف و انتقال پساب آن به بدنه اصلی دریاچه، مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه کشاورزی، تغییر الگوهای آبیاری از سنتی به مدرن و اصلاح الگوی کشت را از جمله برنامه‌ها و طرح های در حال اجرا برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

استاندار آذربایجان غربی با اعلام حمایت از طرح‌های موثر در احیای دریاچه ارومیه گفت: از دانشمندان، پژوهشگران و محققین داخلی و خارجی که طرح‌های علمی و عملی موثری برای کمک به احیای دریاچه ارومیه ارائه می‌دهند، حمایت و دست آنها را به گرمی می‌فشاریم.

سعادت تاکید کرد: دولت و مردم مصمم به اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه هستند و امیدواریم با این همدلی، بتوانیم از این نقطه بحرانی، عبور و شاهد بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی خود باشیم.

اساتید و گروه علمی دانشگاه زوریخ نیز در این دیدار، گزارشی از برنامه‌های خود در زمینه مسائل زیست محیطی، انرژی، آب و بکارگیری فناوری‌های نوین در کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ارائه کردند.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 15:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش از تلاش برای تامین اعتبارات لازم به منظور تسویه مطالبات فرهنگیان خبر داد.

محمد فاضل در پاسخ به پرسشی درباره زمان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان آموزش و پرورش اظهار کرد: ما خوشحال می‌شویم که کلیه مطالبات فرهنگیان حتی یک ساعت زودتر پرداخت شود.

وی افزود: موانع اعتباری برای تسویه مطالبات داریم و برای پرداخت مطالبات فرهنگیان از جمله پاداش پایان خدمت و هدایای معلمان نمونه کشوری به دنبال تامین اعتبارات هستیم و تعللی دراین باره نخواهیم کرد، اما از اکنون نمی‌توان زمان مشخصی برای پرداخت مطالبات اعلام کرد.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 9:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به وضعیت نابسامان آزمایشگاه‎ها در مدارس گفت: در ردیف‎های استخدامی جدید آموزش و پرورش نیرو به عنوان متصدی آزمایشگاه در نظر گرفته نشده است این در حالیست که تمام مدارسی که سازمان نوسازی به مدارس تحویل می‎دهد، دارای آزمایشگاه هستند.

دکتر محمود امانی طهرانی در گفت‎وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» 

اظهار کرد: محدودیت‎های کالبدی آموزش و پرورش در سال‎های اخیر زمینه‎های کیفی را در تنگنا قرار داده است که از آن جمله می‎توان به وضعیت آزمایشگاه‎ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت نابسامان آزمایشگاه‎ها در مدارس را نباید انکار کرد چراکه این مشکل وجود دارد، افزود: همچنین ساماندهی نیروی انسانی با مشکلات زیادی مواجه است و نتوانسته‎اند به مدارس متصدی آزمایشگاه بدهند.

امانی طهرانی با تاکید بر اینکه براساس تحقیقاتی که در سال 86 انجام شده حتی مدارسی که آزمایشگاه دارند، آزمایشگاهشان مورد استفاده قرار نمی‎گیرد افزود: این امر به دو دلیل است؛ یا متصدی در اکثر مدارس وجود ندارد و یا اینکه معلمان ما در کار با وسایل احساس خوبی ندارند و مایلند کلاس‎ها را در چارچوب‎های تئوریک پیش ببرند که در هر دو مورد باید کار شود.

وی با بیان اینکه باید به مدرسه‌ها برای تجهیز آزمایشگاه و تامین نیرو کمک کرد، گفت: همچنین باید این فرهنگ در بین معلمینی که از ورود به آزمایشگاه هراس دارند و کاری اضافه بر کار خود برمی‎شمارند، از بین برود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه آماده کردن آزمایشگاه بخشی از کار معلم باید باشد و معلم مقداری از حضورش در مدرسه که بیکار است را به آزمایشگاه اختصاص دهد، تصریح کرد: اگر نگاهمان این باشد که معلم 24 ساعت در کلاس حضور داشته باشد هیچ وقت آزمایشگاهی شکل نخواهد گرفت در حالی که باید آزمایشگاه‎هایی که داریم فعال شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کلید گشودن آزمایشگاه در مدارس بخشی در دست آموزش و پرورش و بخشی در دست مدیران و خود معلمان است، افزود: حتی این مساله درباره سایت‎های کامپیوتری موجود در مدارس نیز صدق می‎کند.

وی با انتقاد از اینکه در فرهنگ کنونی، تدریس ما در آزمایشگاه یک امر غیرضروری و مستحبی تلقی می‎شود و تا هنگامی که اینگونه باشد تجهیزات آزمایشگاه هیچ اثری ندارند، یادآور شد: باید مدرسه بودجه بگذارد و فعالیت‎هایی را تسهیل کند، به نظر می‎رسد در خیلی از زمینه‎ها همه معلمان در یک توافق عافیت‎جویانه با هم توافق کردند که اگر آزمایشگاه بسته شود هزینه کمتر و کار آسانتر و نیروی انسانی کمتری نیاز است اما در این میان دانش‎آموز متضرر اصلی خواهد بود.

وی گفت: در ردیف‎های استخدامی جدید آموزش و پرورش، نیروی متصدی آزمایشگاه در نظر گرفته نشده است حال آنکه تمام مدرسه‎هایی که نوسازی به مدارس تحویل می‎دهد دارای آزمایشگاه هستند.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 9:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرکل امور سلامت وزارت آموزش و پرورش از برپایی کلینیک‌های سیار دندانپزشکی در مدارس سراسر کشور در سال تحصیلی جدید خبر داد.

حسن ضیاءالدینی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش»

با اشاره به تفاهمنامه آموزش و پرورش با وزارت بهداشت، اظهار کرد: این تفاهمنامه فرصتی فراهم کرد تا به سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان بیشتر توجه شود.

وی افزود: براین اساس بنا داریم در هراستانی کلینیک‌های سیار دندانپزشکی در برخی مدارس دایر کنیم که بتواند به صورت اقماری دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهد.

مدیرکل امور سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قرار است وزارت بهداشت امکانات لازم را در اختیار ما قرار دهد عنوان کرد: همچنین مربیان بهداشت در این خصوص همکاری‌های لازم را دارند.

ضیاءالدینی گفت: پیش از این چندین مرکز را در استان‌ها افتتاح کردیم، اما امسال بنا داریم آن را به کل کشور تعمیم دهیم.

وی درباره خدمات کلینیک‌های دندانپزشکی گفت: وارنیش تراپی،



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 9:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این پروژه نیز همچون دیگر موارد مشابه در راستای اهداف آمریکا گام بر می دارد. این حقیقت را می توان از هزینه های چند میلیاردی اجرای این پروژه به روشنی دریافت که جز کمک های خیریه منبعی برای بازگشت آن اعلام نشده است.

خبرگزاری فارس: پروژه جدید آمریکا ؛کنترل افکار عمومی جهان با اینترنت رایگان

  •  

 

 چند روزی است در رسانه های داخلی و خارجی، اخباری مبنی براجرای پروژه ای آمریکایی به نام” اوترنت ” منتشر می شود که هدف آن راه اندازی اینترنت ماهواره ای رایگان و بدون سانسور برای همه انسان ها در سراسر جهان اعلام شده است .

این پروژه ماهواره ای  اطلاعات موجود در اینترنت را از طریق امواج ماهواره ای به مخاطبان خود در سراسر جهان منتقل می کند؛ بدین  ترتیب می توان گفت که با راه اندازی این پروژه که اجرای بخشی از آن بنا به گزارش برخی منابع ،از مهر امسال خواهد بود؛ حتی در دور افتاده ترین نقاط زمین ،امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت فراهم می شود .شیوه  کار اوترنت بدین صورت است که نخست محتوای مورد نظر روی سرویس دهنده های خودرا بارگذاری می کند و سپس آن را با ماهواره هایی که بدین منظور درمدار زمین قرار داده است، مرتبط می کند.

براین اساس با آغاز پروژه آمریکایی Outernet ( اینترنت رایگان جهانی) و قرار گرفتن مجموعه ای از ماهواره ها در جو و فضای کره زمین ، کاربران می توانند با روشن کردن وای فای تلفن همراه خود ؛ امواج اینترنت را از ماهواره دریافت کنند .

دولت آمریکاکه در قالب این پروژه با هزینه چند میلیارد دلاری از طریق شبکه های ماهواره ای تلاش می کند تا نیمه دوم سال 2015 در سراسر جهان حتی مناطق دور دست خدمات اینترنت رایگان عرضه کند،

به ظاهرگران بودن خدمات اینترنت و محدودیت اینترنتی برخی کشورها را از دلایل تلاش خود برای عرضه خدمات اینترنتی رایگان اعلام کرده است .البته این پروژه را دولت آمریکا به طور مستقیم اجرا نمی کند بلکه بخش خصوصی “صندوق سرمایه گذاری برای توسعه رسانه ها (MDIF)” مستقر در نیویورک به دنبال تحقق آن است.

اساس پروژه اوترنت در واقع استفاده از صدها ماهواره کوچک است که به مدار اطراف زمین فرستاده خواهد شد.پس از آن کاربران اینترنت می توانند با استفاده از دیش خانگی یا دریافت کننده  های مشابه تمامی اطلاعات موجود در اینترنت را روی دستگاه های مرسوم مانند رایانه های خانگی، لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی ها دریافت کنند. تنها تفاوت این پروژه با اینترنت، این است که دسترسی به اطلاعات از طریق اوترنت به صورت آفلاین خواهد بود.

از طریق اوترنت می توان به همه  اطلاعات موجود در اینترنت، از ویدئو و موسیقی گرفته، تا سرویس دهنده های مختلف ، سایت های خبری، کتاب های الکترونیکی و… با سرعت بسیار بالا دسترسی پیدا کرد. اوترنت از موسسات و سایت های مختلفی برای توسعه پروژه خود بهره می برد و هم اکنون نسخه  آزمایشی این پروژه راه اندازی شده است و مسئولان این پروژه اعلام کرده اند که تا پایان سال 2015 این پروژه را در بسیاری از کشورها راه اندازی خواهند کرد .بر اساس نقشه ای که سایت اوترنت منتشر کرده است، این پروژه بخش هایی از آمریکا، اروپا و خاورمیانه را مورد پوشش قرار می دهد. به گفته شرکت MDIF،  با راه اندازی شبکه اوترنت، می توان تصور کرد که 4 میلیارد کار بر جدید وارد بازار جهانی اینترنت شوند.

آن روی سکه چیست؟

اگر چه عنوان وسوسه انگیز و اغوا کننده ” اینترنت رایگان برای همه انسان ها در سراسر جهان ” در وهله اول برای بسیاری از کاربران جذاب به نظر می رسد اما به واقع دولت آمریکا با این پروژه اهداف پشت پرده ای را دنبال می کند.

به اذعان کارشناسان اروپایی،این پروژه در راستای جنگ سایبری در دنیا پیش می رود و کشورهایی با فناوری برتر در این زمینه قصد دارند به کنترل افکار عمومی دنیا دست یابند.

این پروژه نیز همچون دیگر موارد مشابه در راستای اهداف آمریکاگام بر می دارد.این حقیقت را می توان از هزینه های چند میلیاردی اجرای این پروژه به روشنی دریافت که جز کمک های خیریه منبعی برای بازگشت آن اعلام نشده و فارغ از آن، برهم زننده بسیاری از نظم ها و قوانین جاری در فضای مجازی و وب نیزهست. نکته دومی که کمتر بدان اشاره می شود این است که بانیان این پروژه می گویند فعلا این سرویس به صورت اینترنت آفلاین عرضه خواهد شد و تبادل داده به صورت مرسوم دو طرفه نخواهد بود. در نتیجه کاربران پروژه Outernet عملا به مصرف کنندگانی منفعل در برابر سیل متن، عکس، موسیقی و فیلم ارسالی تبدیل خواهند شد.

وزیر ارتباطات در واکنش به اخبار مربوط به راه اندازی این پروژه آمریکایی ؛ اساسا پیاده سازی چنین پروژه ای را غیر عملیاتی و صرفا در حد یک ادعا عنوان می کند اما بسیاری براین عقیده اند که در خصوص این ادعا نباید برخوردی منفعلانه داشت،چرا که در صورت تحقق وعده داده شده ؛ این پروژه انحصارها را خواهد شکست و به هرکاربر اجازه خواهد داد که بی هیچ واسطه ای، از طریق ارتباط با این ماهواره ها به دنیای مجازی دسترسی پیدا کندو این به معنای بر هم زدن قاعده بازار است و از سوی دیگر اینترنت لجام گسیخته ای را روانه بازار خواهد کرد که هیچ کنترلی بر آن حاکم نیست و برای اشاعه اهداف خود هیچ حد ومرزی نمی شناسدو به راحتی امکان کنترل افکار عمومی جهان را برای صاحبان این پروژه فراهم خواهد کرد . به گفته رئیس کمیته ارتباطات مجلس، اجرای پروژه هایی از این قبیل می تواند اهدافی از جمله تهاجم فرهنگی به جوامع را نیز به دنبال داشته باشد.

وی می گوید : باید دید که اجرای چنین طرحی که به طور قطع هزینه های چند میلیاردی برای آن صرف شده است، چه توجهی دارد وبه طور قطع نمی تواند فارغ از مسائل یا اهداف فرهنگی باشد .بدیهی است که از هم اکنون دولت ها باید به فکر اتخاذ تدابیر ویژه ای در این خصوص باشند.

منبع:‌رصد، پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 8:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هفته نامه تجارت فردا - ندا گنجی: اگر تاکنون میزان حقوق و دستمزد افراد در سطوح و مشاغل مختلف به مثابه رازی سر به مهر، پوشیده و پنهان نگه داشته می شد، اکنون حدود دو سال است که تحلیلگران یکی از سایت های استخدامی کشور، دست به افشاگری زده و از دامنه دستمزدها در ایران پرده برداشته اند. این گزارش تحلیلی نخستین بار در تابستان سال 1393 منتشر شد و این وب سایت در نخستین روزهای تیرماه سال 1394 نتایج دومین ارزیابی حقوق و دستمزد متخصصان و مدیران در 22 گروه شغلی را منتشر کرده است.

ما نیز در این مطلب به اطلاعات 10 گروه شغلی می پردازیم. گفته می شود، سایت «ایران تلنت» به عنوان بزرگ ترین وب سایت استخدامی کشور شناخته می شود که بیش از نیم میلیون نفر از جامعه متخصصان و مدیران ایرانی به عضویت آن درآمده اند و البته بیش از دو هزار شرکت معتبر داخلی و خارجی، استخدام های خود را از طریق آن انجام می دهند. مدیران این وب سایت بر این عقیده اند که آشنایی با سطح فعلی حقوق و دستمزد در سمت های مختلف، این امکان را به کارفرمایان و متخصصان می دهد که معیاری برای سنجش وضعیت فعلی خود داشته باشند و همچنین برای آینده شرکت و کار خود برنامه ریزی کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که هرساله تعداد زیادی از افراد به دلیل تفاوت سطح توقع در دریافت ها، همکاری خود را با شرکت یا سازمان شان قطع می کنند و از سوی دیگر این افراد، لزوما کار بهتری پیدا نمی کنند.

در دومین ارزیابی ایران تلنت از وضعیت دستمزدها، 36هزار نفر شرکت کرده اند که 26درصد از شرکت کنندگان را بانوان شاغل و 74درصد را نیز مردان تشکیل داده اند. حال آنکه منحنی سنی افرادی که اطلاعات شغلی آنان مورد بررسی قرار گرفته، دارای بازه نسبتا بزرگی است؛ از 22 ساله ها تا 64 ساله ها که حتی سن بازنشستگی را هم رد کرده اند. اما از این میان، افراد در بازه سنی 28 تا 40 سال بیشترین فراوانی را در میان شرکت کنندگان دارا هستند و افراد در سنین 58 تا 64 سال نیز سهم اندکی دارند.

دستمزدهای مردم ایران رو شد


ویژگی های تخصصی شرکت کنندگان

براساس آنچه در نتایج این بررسی آمده است، 22 درصد شرکت کنندگان مسلط به زبان انگلیسی بوده و 78درصد آشنایی نسبی با این زبان دارند. البته گفته می شود بهره گیری از امکانات سایت ایران تلنت برای کسانی مناسب است که حداقل دارای مدرک کارشناسی بوده و آشنایی نسبی به زبان انگلیسی دارند. به همین سبب، نسبت شرکت کنندگانی که دارای مدرک لیسانس هستند 54درصد، دارندگان مدرک فوق لیسانس 35درصد، دکترا سه درصد و سایر رده های تحصیلی هشت درصد است.

حال آنکه 40درصد این افراد مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های دولتی و 39 درصد از دانشگاه آزاد دریافت کرده اند. فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها نیز سهمی معادل 21درصد را به خود اختصاص داده اند که در نوع خود قابل توجه است. در مورد رده سازمانی شرکت کنندگان آمده است که 47درصد آنها در مشاغل خود به عنوان کارشناس فعالیت می  کنند، 26درصد به عنوان مدیر و 27درصد نیز سرپرست بوده اند.

مشخصات محل کار

جامعه نمونه ایران تلنت نهادهای بسیاری را دربر گرفته است. از شرکت های نفتی گرفته تا بانک ها، مدارس، نیروگاه ها و شرکت های مخابراتی تا بیمارستان ها، حوزه کشاورزی، تولیدی و رسانه ها. کارکنان شرکت های تولیدی نیز با 18درصد فراوانی در صدر شرکت کنندگان از بخش های مختلف ایستاده اند و کارکنان بخش بیمه، حسابداری و کشاورزی دارای کمترین تعداد هستند. 64 درصد شرکت کنندگان در شرکت های خصوصی و 32درصد نیز در شرکت های دولتی فعالیت می کنند. سهم کارکنان شرکت های خارجی هم به بیش از چهار درصد نمی رسد. اما در این ارزیابی که از وضعیت دستمزدها صورت گرفته است، تعداد شرکت کنندگان تهران با 63 درصد فراوانی، بر تعداد شرکت کنندگانی که از سایر مناطق ایران ر این پژوهش سهیم شده اند، غالب است.

دستمزدهای مردم ایران رو شد


سطح تسهیلات

این گزارش، پس از ارائه اطلاعات شرکت کنندگان به تحلیل وضعیت دستمزدی آنان پرداخته است. کارشناسان این موسسه در گام نخست «سطح تحصیلات» را به عنوان معیاری برای سنجش اختلاف دریافتی در سمت های مختلف قرار داده است و آن گونه که نتیجه این تحقیق نشان می دهد، دریافتی این افراد با تحصیلات فوق لیسانس به طور متوسط 15درصد بیش از دستمزد افرادی است که تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس ارتقا داده اند. این اختلاف که در مشاغل مختلف مورد واکاوی قرار گرفته است در حوزه مدیریت منابع انسانی بیش از سایر حوزه ها ظاهر شده است. به طوری که آن دسته از مدیران منابع انسانی که دارای مدرک فوق لیسانس هستند، 44 درصد بیش از همکاران لیسانسه خود دریافتی دارند. پس از شغل مدیریت منابع انسانی، این اختلاف با رقم 43 درصد ظاهر شده است.

مهندسان عمران، سرپرستان مالی، مدیران فروش و برنامه نویسان نیز با ارقامی کمتر، شاهد این اختلاف در دریافتی خود هستند. جالب اینکه در رشته مهندسی صنایع این تفاوت در میزان حقوق و دستمزد به دو درصد می رسد و البته مسوولان خرید و کارشناسان فروش با مدرک فوق لیسانس نسبت به همکاران خود با مدرک لیسانس به ترتیب سه و شش درصد کمتر دریافت می کنند.

نوع دانشگاه

براساس آنچه در نتایج این تحقیق نیز به اثبات رسیده است، نوع دانشگاهی که افراد در آن به تحصیل می پردازند، میزان دریافتی آنها را در آینده تعیین خواهدکرد. به این ترتیب کسانی که مقاطع تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه های دولتی طی کرده اند، 17درصد بیش از فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد دریافت می کنند. در این بخش نیز، اختلاف دریافتی در شغل مدیریت منابع انسانی فاحش است و به حدود 46درصد می رسد. اما این اختلاف در مشاغلی چون کارشناس مالی، تحلیلگری، مهندسی صنایع و مسوولیت خرید به کمتر از 10درصد کاهش پیدا می کند.

صنایع مختلف

این گزارش علاوه بر تحصیلات و نوع دانشگاه، وضعیت حقوق و دستمزد شاغلان را از منظر صنایع مختلف نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. نتایج این بررسی حکایت از آن دارد که دریافتی افراد در شرکتهای واردکننده کالاهای مصرفی رد بالاترین سطح و در شرکت های حسابداری پایین ترین حد را نسبت به عرف بازار دارد.

دستمزدهای مردم ایران رو شد


به بیان ساده تر افراد در سمت های مشابه به دلیل تفاوت صنعتی که در آن شاغل هستند، ممکن است دریافتی متفاوتی داشته باشند. این ارزیابی نشان می دهد افراد در شرکت های واردکننده کالاهای مصرفی 18درصد بیش از کارکنان در پست های مشابه دستمزد دریافت می کنند. همچنین شاغلان شرکت های مخابراتی 15درصد، دارویی و تجهیزات پزشکی 10درصد، بانک ها 9درصد و کارکنان در صنعت نفت و گاز هفت درصد بیش از کارکنان هم سطح خود در سایر شرکت ها دریافتی دارند.

جالب اینکه دستمزد شاغلانی که در صنعت نفت و گاز فعالیت می کنند، متناسب با شهری که در آن فعالیت دارند نیز متفاوت است. به نحوی که دستمزد اشتغال در صنعت نفت و گاز چنانچه در شهر بوشهر باشد 71درصد و در خوزستان 20درصد نسبت به عرف تهران بیشتر است. به عبارت دیگر، آن دسته از شاغلانی که وارد صنعت نفت و گاز شده اند و در بوشهر اشتغال دارند، 71 درصد بیش از کارکنان این صنعت در تهران دستمزد دریافت می کنند.

افزایش حقوق سالانه

آنها که به دلیل برخی انگاره ها در مورد مزایای اشتغال در شرکت های دولتی، برای ورود به این شرکت ها سر و دست می شکنند، خوب است بدانند که دولتی ها، برای افزایش حقوق سالانه خساست بیشتری به خرج می دهند. حال آنکه، شرکت های خارجی از شرکت های خصوصی و دولتی در افزایش دستمزد کارکنان خود، دست و دلبازتر هستند. نتایج این بررسی در مورد تفاوت افزایش حقوق سالانه شاغلان در این سه نوع شرکت، حاکی از آن است که متوسط افزایش دریافتی در سال 1393 در شرکت های دولتی 25درصد و در شرکت های خصوصی 27 درصد بوده است. شرکت های خارجی نیز سالانه به طور متوسط 31درصد حقوق کارکنان خود را افزایش داده اند.

در این بخش، مدیران فروش و حساب داران به طور متوسط با 33درصد و 30درصد افزایش حقوق در صدر ایستاده اند و کارمندان اداری به طور متوسط با 23درصد افزایش دستمزد، در قعر این جدول قرار گرفته اند. جالب اینکه 37درصد از این شاغلان سودای تغییر شغل خود را در سر می پرورانند و در جست و جوی شغلی جدید هستند. 24درصد نیز برای ارتقای شغلی تلاش می کنند و البته 17درصد نیز ترجیح می دهند در شرایط شغلی فعلی خویش باقی بمانند. اما گروهی از شاغلان نیز در پی آن هستند که در محیط کسب و کار، جایگاهی برای خود دست و پا کنند و صاحب کسب و کاری شخصی شوند. تعداد این افراد، 13درصد از جامعه آماری مورد بررسی را دربر می گیرد.

این گزارش همچنین نشان می دهد هشت درصد شاغلان نیز برای مهاجرت اقدام کرده اند. به طور کلی اما، نتایج این پژوهش گویای آن است که بیش از یک سوم شاغلان از کار فعلی خود رضایت نداشته و در جست و جوی شغلی جدید هستند. در این میان تنها 17درصد از فعالان بازار کار که در این ارزیابی شرکت کرده اند، از وضعیت فعلی خود رضایت دارند، یا دست کم، امیدی به بهبود شرایط خود ندارند. این رضایتمندی به احتمال بسیار ناشی از سطح حقوق و دستمزد آنان است و این افراد معمولا 20درصد بالاتر از عرف بازار دریافت می کنند.

وضعیت مسکن شاغلان

دستمزدهای مردم ایران رو شد


ایران تلنت در بخش دیگری از این مطالعه، نگاهی هم به وضعیت مسکن شاغلان انداخته است. به گواه آنچه در نتیجه بررسی ها در این بخش آمده، به طور متوسط 36درصد از کارکنان کشور به صورت ماهانه اجاره پرداخت می کنند. این رقم برای خانم های شاغل 28 درصد و برای آقایان شاغل 44 درصد برآورد شده است. افزون بر این، افراد با درآمد پایین، حدود نیمی از دریافتی ماهانه خود را بابت اجاره از دست می دهند.

مدیریت منابع انسانی

این گزارش در ادامه از خالص دریافتی کارکنان در مشاغل مختلف که در تهران مستقر هستند، پرده برداشته است. به این ترتیب دستمزد افراد در سطوح مختلف کارشناس، سرپرست و مدیر و همچنین بازه رایج دریافتی نیز مورد اشاره قرار گرفته است. نخستین گروهی که در این گزارش از حقوق دریافتی آنها رونمایی شده، متخصصان منابع انسانی هستند.

براساس این ارزیابی، کارشناسان در رشته شغلی، یک میلیون و 400 هزار تومان و مدیران سه میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. اما رده سازمانی «کارشناس» عناوینی چون کارشناس منابع انسانی، مسوول آموزش، کارمند اداری و کارشناس استخدام را نیز دربر می گیرد و بازه رایج دریافتی در این مناصب، از 770 هزار تومان تا سه میلیون تومان عنوان شده است.

مدیران منابع انسانی نیز متناسب با اینکه در کدام یک از حوزه های «منابع انسانی و آموزش»، «اداری و منابع انسانی»، «تشکیلات و روش ها»، «اداری و مالی» مدیریت می کنند، دریافتی های متفاوتی دارند؛ از یک میلیون و 100 هزار تومان تا هفت میلیون تومان.

منشی و کارکنان امور دفتری

دستمزدهای مردم ایران رو شد


گزارش ایران تلنت در مورد دریافتی منشی ها و کارکنان امور دفتری و اداری چنین آورده است که کارشناسان یک میلیون تومان، سرپرستان یک میلیون و 100 هزار تومان و مدیران یک میلیون و 500 هزار تومان دریافت می کنند.البته در این بخش نیز، مشاغل در سطوح مختلف تفکیک شده است. برای مثال در سطح کارشناس، عناوینی نظیر منشی، مسوول دفتر، کارمند اداری، دفتردار مسوول دفتر مدیرعامل یا متصدی دبیرخانه نیز مشاهده می شود و بازه رایج دریافتی در این طیف از 700 هزار تومان یا یک میلیون و 680 هزار تومان تعیین شده است. اما مدیران دفتر مدیرعامل یا قائم مقام مدیرعامل، ممکن است حداکثر تا سه میلیون و 500هزار تومان نیز دریافتی داشته باشند.

 البته مانند آنچه در سایر مشاغل و سطوح اداری در جریان است، سابقه کاری در شغل منشی گری و اشتغال به امور اداری نیز روی میزان دستمزدها اثرگذار است. به عنوان مثال، برای کسانی که از صفر تاس ه سال، سابقه کاری دارند، به طور متوسط 900 هزار تومان دستمزد تعیین شده است و کسانی که سابقه آنها 7 تا 15 سال است، ممکن است تا دو میلیون و 200 هزار تومان نیز حقوق دریافت کنند.

بازاریابی

این تحقیق همچنین نشان می دهد میزان دریافتی ماهانه متخصصان توسعه بازار، تبلیغات و تحقیقات بازار متخصصان منابع انسانی نیز بالاتر است. به طوری که کارشناسان در این رشته شغلی، به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان، سرپرستان، یک میلیون و 700 هزار تومان نیز دستمزد دریافت کنند، همان گونه که سطح دریافتی مدیران برند، توسعه محصول یا مدیر ارتباطات نیز ممکن است تا حدود هفت میلیون تومان نیز ارتقا پیدا کند.

متوسط دریافتی متخصصان خدمات پس از فروش و بازاریابی در سطح کارشناس اعم از کارشناس فروش، کارمند فروش و کارشناس بازاریابی و بازرگانی، حدود یک میلیون و 200هزار تومان عنوان شده است. البته باز دریافتی در این سطح، از 700هزار تومان آغاز می شود و به سه میلیون تومان می رسد. سرپرستان نیز، به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان دریافتی دارند. اما ممکن است دستمزد فردی در این منصب به چهار میلیون تومان هم برسد. اما از کارشناسان و سرپرستان که بگذریم، افرادی که به سطوح مدیریت در فروش، بازاریابی و بازرگانی دست می یابند، ممکن است ماهانه تا 100 میلیون تومان از این شغل درآمد کسب کنند. اما به طور کلی، متوسط دریافتی مدیران فروش، سه میلیون تومان عنوان شده است.

در این گزارش، دریافتی ماهانه متخصصان خرید و تدارکات نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ نتایج این ارزیابی نشان می دهد کارشناسان دربخش خرید و تدارکات سازمان ها و شرکت ها به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان حقوق دریافت می کنند. اما دریافتی کارشناسان خرید، بازرگانی و تدارکات ممکن است از 800 هزار تومان تا دو میلیون و 700هزار تومان متغیر باشد. متوسط دریافتی حقوق سرپرستان نیز تفاوتی با حقوق کارشناسان ندارد. اما متوسط دریافتی مدیران در این بخش دو میلیون و 700 هزار تومان ثبت شده است. دریافتی مدیران البته در همین سطح محدود نمی ماند و رقم دستمزد آنان گاه تا هفت میلیون و 600هزار تومان نیز پیش رفته است.

مهندسی صنایع

دستمزدهای مردم ایران رو شد


مهندسان صنایع هم به نسبت سایر گروه های شغلی که پیش از این، مورد اشاره قرار گرفت، دستمزد بیشتری دریافت می کنند. چندان که متوسط دریافتی کارشناسان، یعنی کارشناسان فنی، برنامه ریز، کارشناسان کنترل پروژه و تضمین کیفیت و مهندس صنایع در این رده، یک میلیون و 600هزار تومان است. اما سقف دریافتی ها به سه میلیون و 500هزار تومان نیز می رسد. به یک سطح بالاتر که شالم سرپرستان کنترل پروژه، برنامه ریزی، طرح و برنامه و توسعه کسب و کار می شود، به طور متوسط یک میلیون و 900هزار تومان حقوق پرداخت می شود.

سرپرستان در این بخش ممکن است در بهترین حالت، چهار میلیون تومان نیز دریافت کنند. اما آن دسته از مهندسان صنایع که مدیریت پروژه ها، برنامه ریزی، تولید، تضمین کیفیت و مدیریت کارخانه را برعهده دارند، حدود هشت میلیون و 400هزار تومان دستمزد دریافت می کنند. اما متوسط پرداختی در این بخش، معادل سه میلیون و 300هزار تومان است.

این پرداخت ها البته متناسب با میزان سابقه کاری افراد دچار افزایش یا کاهش نیز می شود. همان گونه که در این گزارش نیز اشاره شده، چنانچه سابقه مدیران صنایع بیش از 15 سال باشد، دستمزد آنها از رقم 14 میلیون تومان هم فراتر می رود.

مهندسی برق و الکترونیک

در این میان، دریافتی ماهانه مهندسان برق و الکترونیک از مهندسان صنایع هم بیشتر است. البته دستمزد بالاتر، تنها در مورد کارشناسان و سرپرستان این رشته شغلی صادق است؛ چه آنکه متوسط دریافتی مدیران در رشته های برق و الکترونیک حدود سه میلیون تومان از دریافتی مهندسان صنایع در سطوح مدیریتی کمتر است. فارغ از آنچه متوسط دریافتی ها نشان می دهد، چنانچه مدیری در بخش برق و الکتروینک بیش از 15 سال سابقه داشته باشد، ماهانه حدود 17 میلیون تومان درآمد کسب می کند. اما به طور کلی دستمزد مدیران با عناوین مدیر تولید، مدیر پروژه، مدیر شبکه یا مدیر تعمیرات، حداقل یک میلیون و 300 هزار تومان و حداکثر 9 میلیون تومان دریافتی دارند.

مهندسی مکانیک

دستمزدهای مردم ایران رو شد


کارشناسان مکانیک، کیفیت بازرس فنی یا کارشناسان تعمیر و نگهداری که با مدرک مهندسی مکانیک یا هوافضا در شرکت ها یا سازمان ها مشغول به کار هستند نیز به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان حقوق دریافت می کنند. اما در بازه رایج دریافتی در این نوع مشاغل ارقامی از 890 هزار تومان تا سه میلیون و 800 هزار تومان نیز دیده می شود. اما براساس آنچه در این گزارش آمده، افراد با حکم سرپرستی در مناصبی چون سرپرست دفتر فنی، سرپرست کارگاه یا رئیس تاسیسات حدود چهار میلیون تومان دریافتی دارند. متوسط دریافتی مدیران نیز به حدود سه میلیون تومان می رسد و برحسب سابقه کاری آنها، میزان دستمزدها در این سطح به حدود 10 میلیون تومان نیز افزایش می یابد.

مهندس عمران و معماری

این تصور در میان مردم، دست کم بخشی از آنها وجود دارد که پول معماران و مهندسان عمران از پارو هم بالا می رود. اما اگر از جماعت بساز و بفروش و درآمد آنها چشم برگیریم، گزارشی که سایت ایران تلنت از ارزیابی حقوق و دستمزد افراد منتشر کرده است، روی این انگاره خط بطلان می کشد.

این مطالعه که درامد 468 نفر را به صورت تمام وقت آن هم در تهران مورد بررسی قرار داده است، نتایج جالب توجهی دارد. بر این اساس، افراد با مدرک مهندسی عمران یا معماری و در سطح کارشناسی به طور متوسط یک میلیون و 500هزار تومان حقوق دریافت می کند. اما بازه دستمزد دریافتی آنان از 740 هزار تومان آغاز می شود و به سه میلیون تومان منتهی می شود.

دریافتی سرپرستان، اعم از سرپرستان کارگاه، مهندس ناظر، کارشناس فنی یا سرپرست پروژه نیز از 900 هزار تومان تا چهار میلیون و 450 هزار تومان متغیر است و اما مدیران در این رشته، حتی اگر سابقه ای بیش از 15 سال داشته باشند، بیش از 10 میلیون و 500هزار تومان دریافت نمی کنند.

مهندسی کامپیوتر

دستمزدهای مردم ایران رو شد


مهندسان «سخت افزار و شبکه» در مقایسه با آنان که در رشته «نرم افزار و طراحی وب» تخصص دارند، به طور متوسط دستمزد کمتری دریافت می کنند. در این گزارش البته توضیحی در باب منشاء این اختلاف در پرداخت ها ارائه نشده است. اما احتمالا در شرکت ها و سازمان ها، تقاضا برای گروه دوم بیشتر است. کارشناسان سخت افزار و شبکه به طور متوسط یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق دریافت می کنند و کارشناسان نرم افزار و طراحی وب، یک میلیون و 600 هزار تومان. در این میان، حداقل دستمزد کارشناسان نرم افزار، 810 هزار تومان و حداکثر دستمزد آنها چهار میلیون تومان است.

در حالی که کارشناسان سخت افزار، حداقل، 830 هزار تومان و حداکثر، سه میلیون و 300 هزار تومان دستمزد می گیرند. حال آنکه، متوسط دریافتی مدیران با تخصص مهندسی نرم افزار سه میلیون و 200 هزار تومان و متوسط دستمزد مدیران متخصص در رشته سخت افزار، دو میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. اما حداکثر دستمزد مدیران متخصص سخت افزار، هشت میلیون و 400هزار تومان است و مدیرانی که در حوزه نرم افزار صاحب تخصص هستند، ماهانه حداکثر هفت میلیون و 500 هزار تومان حقوق دریافت می کنند.

ترجمه

اگر از مشاغل فنی و مهندسی فاصله بگیریم، شاید دانستن اینکه مترجمان یا هنرمندان نیز چه میزان حقوق و دستمزد دریافت می کنند جالب توجه باشد. در بخشی از این گزارش که به دریافتی ماهانه مترجمان اشاره شده، متوسط دریافتی آنان، یک میلیون و 200 هزار تومان عنوان شده است. اما ممکن است درآمد ماهانه کسانی که به امر ترجمه اشتغال دارند از 760 هزار تومان تا دو میلیون و 230 هزار تومان نیز در نوسان باشند.این برآورد البته از اطلاعات 50 نفر در تهران استخراج شده است که با عنوان مترجم، مترجم و مسوول اداری، مترجم و ویراستار یا کارشناس امور بین الملل مشغول به کار هستند.

مدیرعامل و اعضای هیات مدیره

صحنه پایانی این گزارش اما به دریافتی ماهانه مدیران عامل و اعضای هیات مدیره اختصاص یافته است. چنان که در این گزارش قید شده است که مدیران عامل و اعضای هیات مدیره، ماهانه به طور متوسط پنج میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند. اما در عین حال، تحلیلگران این سایت، روی بازه رایج دریافتی این گروه از شاغلان نیز در دست گذاشته اند. این گزارش گویای آن است که دستمزد مدیران عامل و هریک از اعضای هیات مدیره ممکن است به 15 میلیون تومان نیز برسد. اما چنانچه سابقه این افراد به بیش از 15 سال برسد، این افراد می توانند روی درآمد ماهانه بیش از 16 میلیون تومان نیز حساب باز کنند.



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 8:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد