با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ شنیدن ناشنوایان، با استفاده از زبان!
زیارت عاشورا

محققان آمریکایی در صدد تلاش برای تولید وسیله ایهستند که امکان شنیدن را برای افراد کم شنوا و ناشنوا از طریق زبان ممکن می سازد و جایگزین کاشت حلزون و سمعک شود.

 

شنیدن ناشنوایان، با استفاده از زبان

کاشت حلزون بسیار پر هزینه و در عین حال برای انواع مختلف ناشنوایی نیز کاربردی ندارد، اما محققان آمریکایی ابزاری را طراحی کرده اند که به شکل گیره الکتریکی بوده و کلمات را به ارتعاشاتی بر روی زبان تبدیل می کند.

شنیدن ناشنوایان، با استفاده از زبان

 

 

این گیره الکتریکی، مجهز به یک میکروفن برای دریافت صدا ها می باشد و سپس آن ها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند و این سیگنال ها از طریق بلوتوث به این گیره ارسال شده و با اتصال زبان به گیره، الکترود های درون آن از طریق تحریک انتخابی اعصاب به سیگنال های دریافتی پاسخ می دهد.

شنیدن ناشنوایان، با استفاده از زبان



تاريخ : دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, | 23:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
وزیر آموزش و پرورش از ارائه وام ۵ میلیونی با بهره کم به فرهنگیان خبر داد.

آفتاب: نشست خبری علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اصحاب رسانه امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

به گزارش فارس، وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک ایام دهه فجر به رسانه‌های بخش تعلیم و تربیت، اظهار داشت: سیاست‌های اعلامی از سوی آموزش و پرورش در دولت یازدهم ذیل یک راهبرد اصلی تعریف شده که ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: اینکه چرا این راهبرد انتخاب شده برای آن است که زمانی قریب به 19 میلیون دانش‌آموز در کشور داشتیم و امروز کمی بیش از 13 میلیون دانش‌آموز داریم یعنی نسبت به اوج تعداد دانش‌آموزی، دو سوم شده است.

فانی افزود: این در حالی است که امکانات، فضا و تجربه افزایش داشته و فرصت مناسبی است تا به کیفیت بپردازیم و آموزش و پرورش به این خاطر ارتقای کیفیت را اعلام کرده است.

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:, | 6:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پس از چهار ماه پیگیری های پیوسته بالاخره در روز یکشنبه 14 دی ماه 1393 آیین نامه ارزشیابی کیفی -توصیفی شش پایه دوره ابتدایی به تصویب کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش رسید .

بنا براین مدارس ابتدایی سراسر کشور از پرینت و تکمیل کارنامه های قبلی خود داری نمایند که به زودی ورژن جدید به مدارس ابلاغ خواهد شد .

به دو نکته در آیین نامه جدید اشاره می کنم .

1) کارنامه جهت اطلاع اولیا توصیفی شد . ضمن اینکه کارنامه تربیتی در کارنامه تحصیلی تحت عنوان شایستگی های عمومی با سه هدف مشخص ادغام شد .

2) در آیین نامه جدید دانش آموز با دو درس که نیاز به تلاش و آموزش بیشتر دارد می تواند به پایه بالاتر ارتقا پیدا کند به شرط اینکه آن دو درس زبان و ادبیات فارسی و ریاضی نباشد .

مدرسان و ویلاگ نویسان همراه لطفا اطلاع رسانی فرمایید

منبع : وبلاگ آقای حسین یوسفیان



تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, | 19:27 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شیوه نامه رتبه بندی حرفه ای معلمان (پیوست شماره 2 تصویب نامه شماره 72880/ت49302هـ مورخ 28/3/1392 هیأت وزیران) 

1. رتبه مربی معلم 

2- رتبه استادیار معلم 

3- رتبه دانشیار معلم 

4- رتبه استاد معلم

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, | 19:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: نتایج پژوهش طرح یک روز با نشاط در مدارس از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اواخر اسفند اعلام می شود.

حمیدرضا کفاش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نتایج اجرای طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در پنجشنبه ها، اظهار کرد: نتایج ارزیابی اجرای طرح "یک روز با نشاط" را پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اواخر اسفند به ما تحویل می دهد.

وی افزود: طرح کیفیت‌ بخشی به پنج‌شنبه‌های مدارس برای دانش‌آموزان دختر و پسر در 2 هزار و 151 مدرسه ابتدایی دوره اول و دوره دوم به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: اصلی‌ترین هدف آموزشی و تربیتی در این برنامه، توسعه و ترویج فعالیت‌های نشاط آفرین با استفاده از منابع مختلف آموزشی، فرهنگی داستانی و قصه‌های محلی است که باید برای تحقق آن از تمامی ظرفیت‌های موجود و ممکن بهره برد.

کفاش درباره تشکل های دانش آموزی در آموزش و پرورش، افزود: آموزش و پرورش 4 تشکل قانونی و شناسنامه دار از جمله اتحادیه انجمن های اسلامی، بسیج دانش آموزی، سازمان جوانان هلال احمر و پیشتازان - فرزانگان در مدارس دارد.

وی تاکید کرد: اتحادیه هایی که می خواهند در مدارس فعالیت کنند حتما باید از آموزش و پرورش مجوز دریافت کنند و هیچ اتحادیه ای بدون مجوز، حق ورود به مدارس را ندارد.



تاريخ : سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:, | 8:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
برف
شناسهٔ خبر: 2467749
 
تحقیقات نشان می دهد برفی که در نواحی مرکزی آمریکا می بارد سفید نیست. درحقیقت ثابت شده آلایندگی بیش از حد در این نواحی موجب شده تا در حین بارش ها، برفی تیره یا سیاه از آسمان ببارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برخلاف آنچه که بسیاری از مردم آمریکا آرزو می کنند برفی که در بخش های وسیعی از مرکز این کشور می بارد به آن سفیدی که باید باشد نیست. محققان انباشت بی سابقه ذرات آلاینده در آسمان این مناطق را عامل اصلی شکل گیری این وضعیت می دانند.

مطالعات محققان گویای آن است که بارش برف سیاه به دلیل وجود مقادیر قابل توجه ذرات کربن در ذرات برف است. سوزانده شدن سوخت های فسیلی نظیر ذغال سنگ، دیزل و همچنین چوب روند تیره شدن توده های برف درحال بارش در نواحی مرکزی آمریکا را تسریع می کند.

بر اساس این تحقیقات که توسط محققان دانشگاه واشنگتن صورت گرفته، مشخص شده است که برف عاری از ذرات کربنی و به اصطلاح تمیز تا 90 درصد از نور خورشید را منعکس می کند اما برف آلوده به کربن مانند آنچه که در آمریکا می بارد بخش کمتری از پرتوهای خورشیدی را منعکس کرده و در عوض با جذب گرمای بیشتر از خورشید، سریعتر گرم و ذوب می شود. در این حالت کمتر از 70 درصد از نور خورشید منعکس می شود و بدین ترتیب زمین در این نواحی نسبت به اسیر مناطق سریعتر گرم می شود.

محققان برای بررسی این موضوع به نمونه برداری از 67 نقطه برفی در آمریکای شمالی اقدام کرده تا دریابند چرا برفی که در این مناطق می بارد با برفی که در قطب شمال یا شمال چین می بارد متفاوت است. آنها با ذوب کردن برف های کربنی یا همان برف سیاه در آزمایشگاه به بررسی دقیق این موضوع می پردازند.

نتایج این مطالعات نشان می دهد برفی که در کانادا به عنوان شمالی ترین بخش آمریکای شمالی می بارد سفیدتر از برف آمریکاست. با این حال برفی که در نواحی مرکزی آمریکای شمالی می بارد همچنان از برف شمال چین سفیدتر است.

محققان همچنین دریافته اند برفی که در داکوتای شمالی می بارد یعنی جایی که استخراج نفت در مقیاس قابل توجهی صورت می گیرد در زمره کثیف ترین و تیره ترین برف های جهان قرار دارد.



تاريخ : سه شنبه 30 دی 1393برچسب:, | 6:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 
آیا جزو آن دسته از افرادی هستید که با گوشی یا رایانه شخصی خود زیاد سرگرم بازی هستید؟ دوست داشتید که یک دسته بازی مخوف و متغیر داشتید که هم با گوشی و هم لپ تاپ کار کند؟ این دقیقا همان ایده‌ای است که شرکت l.Y.N.X طراح خلاق قطعات جانبی دستگاه‌های الکترونیکی آن را خلق کرده است.
این دسته کنترلی چندین قابلیت و کارایی داردو از سه بخش تشکیل شده است: بالهای چپ و راست و یک مغز مرکزی که آن را به یک ربات شبیه می‌کند.
 
این دسته در حالت جمع شده به اندازه کافی کوچک شده و حتی در جیب کاربر جا می‌شود. ارتباط این دسته با گوشی یا تبلت به صورت بی سیم برقرار می‌شود.
 
وقتی دسته را باز کنید با یک پدیده خارق‌العاده روبرو می‌شوید که شما را قادر می‌سازد در راحتی و آسایش هرچه تمام‌تر بازی کنید.
 
در صورت انجام بازیهای آنلاین گروهی، این دسته همچنین دارای یک صفحه کلید برای گفت‌وگو با دیگر افراد آنلاین است. این دسته جالب 300 دلار قیمت دارد.
منبع: ایسنا

 



تاريخ : دو شنبه 29 دی 1393برچسب:, | 16:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

 

 

 
چترهای هوشمند و متفاوتی ساخته و تولید شده اند که از قابلیت پیش بینی وضع هوا برخوردارند.
در سال های اخیر، محصولات هوشمند و متفاوتی مانند گجت یا فناوری های پوشیدنی عرضه و با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شده اند. در عصر مدرنیته، تمام وسایل مورد استفاده نیز باید رنگ و بوی مدرنیته به خود بگیرند.
 
چتر هوشمند و متفاوتی ساخته شده که نه تنها می تواند همانند چترهای سنتی عمل کند بلکه با کمک اپلیکیشنی که روی اسمارت فون یا تبلت نصب می شود، قادر به پیشگویی وضعیت آب و هوایی بوده و همانند یک سازمان هواشناسی عمل کند. این چتر همچنین می تواند در زمانی که در حالت جمع و بسته قرار دارد نیز اطلاعات هواشناسی را به اسمارت فون ها ارسال کند. از دیگر قابلیت های این چتر هوشمند می توان به اعلام آب و هوای سایر مناطق نیز اشاره کرد. در زمانی که هوا آفتابی خواهد بود و در طول روز نیازی به چتر نباشد، نوتیفیکشنی مبنی بر عدم نیاز به حمل چتر بر روی اسمارت فون ظاهر می شود.
 
قیمت این چتر هوشمند در حدود 39 یورو تخمین زده شده و سه سال نیز گارانتی خدمات دارد.
منبع: مهر

 

 

 

 



تاريخ : دو شنبه 29 دی 1393برچسب:, | 16:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 پخش سریال تلویزیونی «جلال‌الدین» با موضوع زندگی مولانا از جمعه هفته گذشته از شبکه یک سیما آغاز شد.

molana

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان، سریال «جلال‌الدین» که توسط شهرام اسدی و آرش معیریان کارگردانی شده است، درباره زندگی و مدارج معرفتی و علمی جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی است که شهرت بین‌المللی دارد. اولین قسمت این سریال تاریخی به تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر جمعه ۱۹ دی ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

علی دهکردی، آرش مجیدی، محمود بهروزیان، رضا بهبودی، شبنم مقدمی، مهتاج نجومی، محمد فیلی،انوش معظمی، آتش تقی‌پور، کاظم هژیرآزاد، محمود محکمی، ولی‌الله مومنی، فریده سپاه منصور، اسماعیل خلج‌، داود فتحعلی بیگی، ایمان افشاریان، محمود جعفری، زنده یاد باقرصحرارودی، لیلا موسوی، علی اکبر میلانی، نیکی نصیریان، لی لی فرهادپور و محمدجواد جعفرپور در نقش کودکی مولانا از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند که با مدیریت ناصر طهماسب دوبله شده است.

635562532172281513

سریال جلال الدین در ۱۱ قسمت ۴۸ دقیقه ای تولید شده است که  جمعه ها ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

جلال‌الدین محمد بلخی از مشهورترین شاعران ایرانی است. او در دوران حیاتش به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌ و مزار او نیز هم اکنون در شهر قونیه کشور ترکیه است. ضمن اینکه مادر او نیز پارسی بوده است. «مثنوی معنوی»، «فیه ما فیه»، «مجالس سبعه» و… از جمله آثار این عارف و شاعر اندیشمند است. مهدی همایونفر تهیه کنندگی «جلال الدین» را با درجه کیفی «الف» ویژه برعهده گرفته است.

شایان ذکر است قسمتهایی از این سریال در روستای وانشان گلپایگان تصویر برداری شده است.



تاريخ : دو شنبه 22 دی 1393برچسب:, | 9:2 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 اندروید(Android) نام سیستم‌عاملی است که گوگل برای اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها و هم اکنون برای تلویزیون‌ها عرضه کرده است و با همکاری ده‌ها شرکت بر روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،سیستم عامل اندروید بر پایه هسته لینوکس ساخته شده‌است. 

کپی‌رایت و حق امتیاز 
حق امتیاز اکثر قسمت‌های اندروید به صورت Open Source اپن سورس بر اساس مجوز آپاچی نسخه ۲٫۰ (Apache License 2.0) ارائه می‌گردد. 
با اینکه سعی می‌شود تا اکثریت قسمت‌های این سیستم عامل بر اساس همین مجوز ارائه گردد، استثناهایی نیز وجود دارد.برای مثال هسته لینوکس موجود در این سیستم عامل با پروانه عمومی همگانی گنو نسخه ۲ (GPLv2) منتشر شده است. 

لوگوی اندروید 
طراح لوگوی مشهور اندروید "آیرینا بلاک” است.سه سال پیش از آیرینا بلاک و تیم طراحی گوگل تقاضا شد تا لوگویی برای اندروید طراحی کنند که به سرعت با کاربر ارتباط برقرار کند و به آسانی قابل شناسایی باشد،همچنین به بلاک گفته شد که این لوگو باید حتماً تصویری از ربات باشد چرا که اندروید به معنای روبات است. 

نکته جالب در مورد لوگوی اندروید این است که گوگل برخلاف دیگر شرکت‌ها که سعی در حفاظت از لوگویشان داشتند تصمیم گرفت تا لوگو را به صورت آزاد و Open Source قرار دهد تا هر کس بتواند آن را به دلخواه خودش تغییر دهد.

گوگل در این‌باره می‌گوید: "ما تصمیم گرفتیم این لوگو می‌تواند یک لوگوی اشتراکی و تعاملی باشد که هر کس در دنیا بتواند آن را تغییر دهد.این تصمیم بسیار شجاعانه بود. ” 

ویژگی‌های اندروید 
اندروید تمامی تکنولوژی‌های اتصال (Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, بلوتوث و وای-فای را پشتیبانی می‌کند. 

اندروید از فرمت‌های مختلف فایل‌های مالتی مدیا مثلMPEG-۴, H.۲۶۴, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتیبانی می‌کند. 

اندروید برای ارسال پیغام‌های متنی یا همان اس ام اس(SMS)از فرم‌های SMS, MMS و XMPP پشتیبانی می‌کند. 

مرورگر موجود در اندروید بر اساس فریم ورک اوپن سورس WebKit توسعه یافته‌است. 

اندروید برای ذخیره داده‌ها و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی سبک از نرم‌افزار SQLite استفاده می‌کند. 

تمام برنامه‌های اندروید به زبان جاوا نوشته می‌شوند.برای اجرای برنامه‌های جاوایی روی این سیستم عامل،کدهای جاوا به کدهای Dalvik تبدیل می‌شوند و سپس روی ماشین مجازی جاوایی (Dalvik virtual machine) اجرا می‌شوند. 

ابزارهای مختلف اندروید برای توسعه دهندگان به راحتی در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی می‌شوند.این ابزارها شامل کتابخانه‌ها،خطایاب،شبیه‌ساز گوشیذو یک پلاگین برای اکلیپس است. 

اندروید از سخت‌افزارهای مختلف همچون جی پی اس و دوربین‌های متنوع پشتیبانی می‌کند. 

تصاویر و فایل‌های گرافیکی به وسیله OpenGL پردازش می‌شوند که کیفیت بالاتری خواهند داشت. 

با استفاده از تکنولوژی نسبتاً جدید شرکت Adobe با نام AIR نیز می‌توان به توسعه برنامه‌های کاربردی تحت این سیستم عامل پرداخت. 

فرمت فایل‌های پشتیبانی شده 
اندروید در حالت پیش‌فرض فایل‌های mp3, aac , ogg , amr , midi , mpeg4 , wav , bmp , gif png , jpg را پشتیبانی می‌کند.اندروید Adobe Flash را نیز پخش می‌کند و می‌تواند فایل‌های GIF متحرک را با حرکت پخش کند. 

برای پخش فایل‌های جریان دار مانند صوت و ویدئو نیز می‌توانید از تگ ویدئو html۵ و همچنین تکنولوژی Adobe Flash Streaming استفاده کنید.در نسخه‌های جدید اندروید،موتور جاوااسکریپت مرورگر کروم که سرعت بسیار بالایی در اجرای کدهای جاوا اسکریپت دارد به مرورگر اندروید متصل شده‌است.(در ضمن مرورگر اندروید کدهای HTML۵ را پشتیبانی می‌کند) 

محیط برنامه‌نویسی اندروید 
مجموعه برنامه نویسی اندروید یا Android SDK شامل یک دیباگر،کتابخانه‌های اندروید،شبیه‌ساز سیستم عامل،مستندات اندروید و فایل‌های نمونه و آموزشی است که به کاربر در ایجاد برنامه‌ها کمک می‌کند. 

هم اکنون این SDK بر روی یک سیستم ۳۲ بیتی که لینوکس، ویندوز و یا mac OSX داشته باشد اجرا می‌شود.پیش نیازهای نصب این SDK عبارتند از JDK و Apache Ant و python 2.2. 


تاريخ : دو شنبه 22 دی 1393برچسب:, | 8:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 تحقیقات جدید محققان دانشگاه زوریخ و مؤسسه ETH حاکی از آن است که فعالیت بخشی از مغز به نام قشر somatosensory در اثر استفاده از گوشی های لمسی تغییر می کند .

محققان برای اثبات این نتیجه بر روی دست راست ۳۷ فرد که ۲۶ تن از آن از کاربران گوشی های هوشمند و لمسی بودند ، و پس از الکتروانسفالوگرافی بر روی انگشت شست و سبابه این افراد متوجه شدند که فعالیت قشر somatosensory این ۲۶ تن متفاوت از بقیه ی افراد می باشد و علت آن هم چیزی جز استفاده از گوشی های لمسی و هوشمند نمی باشد .

تاثیرات مخرب گوشی های لمسی بر مغز

تاثیرات مخرب گوشی های لمسی بر مغز

محققان هم چنین به این نتیجه رسیدند که گجت های دارای صفحه ی لمسی ، پتانسیل اثر گذاری بر درک فیزیکی افراد می گذارد و لی هنوز رابطه ی خطی میان قشر somatosensory مغز و استفاده از گوشی همراه مشخص نمی باشد .

جزئیات مربوط به این پژوهش در نشریه ی علمی Current Biology به چاپ رسیده است .

در آخر هم اطلاعاتی در مورد مغز،در اختیار شما می گزاریم.

مغز

به نقل از ویکی پدیا:

مغز (به انگلیسی: Brain)یکی از حسّاس‌ترین و پیچیده‌ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی‌مهرگان است که در برخی گونه‌ها ۲ درصد از وزن بدن جان‌دار را تشکیل می‌دهد. در انسان تا بیش از ۳۰ درصد کالری (انرژی) روزانه را مصرف می‌کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدراتها (گلوکز خون) جذب می‌کند و این سوخت را سریع می‌سوزاند حتّی زمانیکه شخص در خواب است، مغز بیشتر از هر عضوی از بدن اکسیژن مصرف می‌کند. به نارسایی مغزی ایسکمی مغزی می‌گویند. مغز در همهٔ مهره‌داران و بیشتر بی مهرگان مرکز دستگاه عصبی است.

تنها شماری از بی مهرگان مانند اسفنج دریایی، عروس دریایی، آب‌دزدک دریایی بالغ و ستاره دریایی مغز ندارند، هرچند دارای بافت عصبی پراکنده‌ای هستند. مغز در سر و معمولاً نزدیک اندام‌های حسی نخستین مانند بینایی، بویایی، چشایی و شنوایی قرار دارد. مغز مهره داران پیچیده‌ترین اندام بدنشان است. از دید فیزیولوژی و تکاملی زیستی، کار مغز کنترل متمرکز بر روی سایر اندام‌های بدن است.

مغز با تولید الگوهای فعالیت ماهیچه‌ها یا با هدایت مواد شیمیایی تراوشی که هورمون نام دارند، بدن را کنترل می‌کند. این کنترل متمرکز سبب پاسخ سریع و هماهنگ به تغییرات محیط می‌شود. برخی انواع پایه‌ای از پاسخ مانند بازتاب یا رفلکس عصبی می‌تواند توسط طناب نخاعی یا گره‌ها ایجاد شود، اما کنترل پیچیده و هدفمند بر رفتارها بر پایهٔ حس‌های ورودی پیچیده نیازمند توانایی یکپارچه سازی اطلاعات یک مغز متمرکز است.



تاريخ : دو شنبه 15 دی 1393برچسب:, | 13:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 تحقیقات اخیر محققان آمریکایی نشان می دهد که فراگیری یکی از ساز های موسیقی توسط کودکان موجب کاهش اضطراب آن و افزایش مهارت های مغزی کودکان می شود .

محققان در این تحقیقات با استفاده از اطلاعات مربوط به تصویربرداری MIR ضخامت قشر مغز ( که مربوط به عملکرد اجرایی و پردازش احساست ، کنترل و حافظه است . ) و نازک شدن برخی مناطق مغز را برای بررسی شرایط روانی مانند افسردگی ، اضطراب و … بررسی کردند و هدف آن ها از انجام این آزمایش ارزیابی هرگونه ارتباط موجود میان نواختن آلت موسیقی و ضخامت قشر مغز کودکان بود .

نواختن موسیقی

نواختن موسیقی

نتایج تحقیقات نشان می دهد که نواختن موسیقی مستلزم کنترل و هماهنگی می باشد و این امر موجب تغییراتی در نواحی حرکتی مغز می شود .

نتایج مربوط به این تحقیقات در مجله ی علمی American Academy of Child & Adolescent Psychiatry منتشر شده است .

در آخر هم اطلاعاتی در مورد موسیقی،در اختیار شما می گزاریم.

موسیقی

به نقل از ویکی پدیا:

موسیقی یا خُنیا هنر است که از صداها تشکیل شده است. عناصر معمول موسیقی ارتفاع (که لحن و هارمونی را در بر دارد)، ریتم (و مفاهیم مربوط به آن، شامل ضرب (موسیقی)، متر، و مفصل‌بندی (articulation))، فورته، و ویژگی‌های صوتی رنگ صدا (timbre) و بافت است.



تاريخ : دو شنبه 15 دی 1393برچسب:, | 13:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

قدیمی ترین هاي جهان شناسايي شد

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 17:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

لذت هایت را به زبان بیاور مغزت هوشیارانه آن را دریافت می کند و به کار می برد.


نتیجه تحقیقات پرفسور سمیعی دانشمند بزرگ گیلانی:

ساختار کوچک هیپوتالاموس در مغز ماده ی آزاد کننده ی هورمونی را ترشح می کند به نام کورتیکوتروفین... این ماده به همراه هورمونش وظیفه ی تامین انرژی لازم بدن برای مقابله با استرس و شرایط بحران اضطراب را دارد ... در واقع همان چیزی است که به بدن کمک می کند بتواند مدیریت هیجان داشته باشد... اما عمر این ماده فقط یک سال است و گاهی به صورت خودکار در مغز ترشح می شود. 

پروفسور سمیعی تحقیقاتی انجام داد برای دانستن این مطلب که چه چیزهایی باعث ترشح بیشتر این ماده در برخی افراد و یا قطع و تاخیر ترشح درفرد دیگر میشود ...نتیجه تحقیقات چندی پیش در سایت پروفسور سمیعی منتشر شد . . نتیجه ی تحقیقات برای علم روانشناسی بی نظیر بود و بسیار جالب :
1.وقتی شما از منظره ای یا دیدن چیزی لذت می برید و از آن به صورت کلامی تعریف می کنید و اهل به به و چه چه کردن هستید میزان ترشح این ماده در مغز افزایش می یابد .
2.وقتی شما یک پارچه، گلبرگ گل یا چیزی لطیف را لمس می کنید و احساس خوشایندی دارید میزان ترشح این ماده در مغز افزایش می یابد ... .


وقتی شما دست می زنید یا همان به اصطلاح کف می زنید حتی وقتی دریک کنفرانس حضور دارید و یا در یک مهمانی و حتی به مدت زمانی کوتاه میزان ترشح این ماده را در مغز افزایش می دهید ... پس درود بر آنها که از هر چیز لذت بخش که می بینند و حس می کنند تعریف می کنند ! درود برآنها که عادت دارند چشمهایشان را پر کنند از زیبایی های بی نظیر طبیعت ! درو دبر آنها که وقتی قرار است کف بزنند به افتخار کسی بی رمق و رفع تکلیف این کار را نمی کنند! چقدر خوب که بدانیم رفتار ما و لذت های ما چه بصری و چه لمسی باعث می شود بدن در کنترل هیجانات و استرس های روزهای بعد ذخیره های مفیدی اندوخته کند ....و باعث ترشح بیشتر ماده های موثر مغز در آرامشمان شود .... پس یادت باشد :

لذت هایت را به زبا ن بیاور مغزت هوشیارانه آن را دریافت می کند وبه کار می برد .



تاريخ : دو شنبه 1 دی 1393برچسب:, | 17:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شب یلدا

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کرهٔ شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود.

شب یلدا

نام

واژهٔ «یلدا» ریشهٔ سریانی دارد و به‌معنای «ولادت» و «تولد» است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) است. رومیان آن را ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست‌ناپذیر می‌نامند.[۱] ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌است.[۲]

پیشینه  جشن

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

 



تاريخ : شنبه 29 آذر 1388برچسب:, | 15:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آن علم که در مدرسه آموخته بودیم                                         در میکده از ما نخریدند به جامی

شاید در آستانه شروع مدرسه‌ها که همه خنیاگر "بوی ماه مدرسه" و "همشاگردی سلام" و این حرف‌های شیرین هستند، چنین سخنی غریب به نظر بیاید؛ اما نمی‌شود چشم به روی حقیقت بست و این تصویر محصور در قاب شکسته را به دیوار نزد.

یک روزی در نمایشگاه کتاب، زمانی که مسئول غرقه سرای اهل قلم بودم، آقای میانسالی که ظاهر ژولیده‌ای داشت در چند نشست و کارگاه ما شرکت می‌کرد بدون اینکه او را بشناسیم. بعد از یکی از نشست‌ها، صحبت‌کنان با سخنران آمد به دفتر و هنگام پذیرایی با هم همکلام شدیم. ظاهرش طوری نبود که آدم خیلی جدی‌اش بگیرد و راستش را بخواهید من هم در ابتدا با اکراه با او شروع به سخن کردم که بعدا شدیدا از این عمل خودم شرمنده شدم. چون وقتی شروع به صحبت کرد دیدم یک پا فاضل و عالمی است برای خودش. از آن لیسانسیه‌های قدیمی بود که مدرکش را با دود چراغ و عرق جبین و سر و کله زدن با مقدمه گلستان و شرح لمعه به دست آورده بود. اما در همان نقطه دریافت مدرک نمانده و بر اساس علاقه شخصی به مطالعه روانشناسی و بعدا به تعلیم و تربیت روی آورده بود. نکته‌ای را گفت که یکی از باورهای اساسی مرا شدیدا به هم ریخت و تا آن لحظه از آن دریچه به آن نگاه نکرده بودم. گفت: "اگر می‌شد به عقب برگردم و کودکی دوباره تکرار شود، حاضر بودم همه چیزم را بدهم تا فقط مرا به مدرسه نفرستند و بگذارند دیمی (همین واژه را به کار برد) بار بیایم".

تا آن هنگام و کمی بعد از آن که هنوز به طور جدی به این مساله توجه نکرده بودم، اعتقاد راسخ داشتم که هر آدمی باید پرورده شود و مدرسه بهترین جای پروردن آدم‌ها است. اما، کمی بعد که اندک مطالعه‌ای در این زمینه کردم دیدم درست است که رسالت مدرسه این است اما بهتر است اینطور بگوئیم که "مدرسه می‌تواند جایی برای پروردن آدم‌ها باشد: به شرط‌ها و شروط‌ها". و این شرط‌ها و شروط‌ها قسمت مهم مساله است. چه مدرسه‌ای، با چه کیفیتی، برای چه هدفی، با چه وسیله‌ای و....؟

جالب اینجاست که از قدیم و ندیم هم در آثار بزرگان با این مذمت مدرسه و بی خاصیت بودن آن در خیلی موارد مواجه می‌شویم که برخی از نمونه‌های آن در زیر می‌آید:

مولوی از نقطه نظر عرفانی مدرسه را جایی می‌داند که علم زمینی در آن رایج است نه شوق و شهود:

آن علم، که در مدرسه حاصل کردند             کار دگر است و عشق کاری دگر است
یا
در مدرسه‌ی عشق اگر قال بود                   کی فرق میان قال با حال بود


خیام هم با همان بی‌خیالی همیشگی‌اش چنین از مدرسه یاد می‌کند:

نازم به خرابات که اهلش اهل است             چون نیک نظر کنی بدش هم سهل است
از مدرسه بر نخواست یک اهل دلی             ویران شود این خرابه دارالجهل است
یا
از درس و علوم جمله بگریزی به                  و اندر سر زلف دلبر آویزی به

شاعران دیگر هم تعابیر جالبی در زمینه مدرسه‌گریزی دارند:

آن علم که در مدرسه آموخته بودیم             در میکده از ما نخریدند به جامی
یا
شاید که در این میکده ما دریابیم                 آن عمر که در مدرسه ها گم کردیم

جدای از اشعار در این زمینه در کتاب‌ها هم ردی از این موضوع و صدمات مدرسه مشاهده می‌شود. مثلا "هاروکی موراکامی" در صفحه 25 کتاب شیرین و خواندنی "سرزمین عجایب بی‌رحم و ته دنیا" به این موضوع اشاره می‌کند. بهار رهادوست هم در صفحه 110 کتاب "چرا نویسنده بزرگی نشدم" چنین تعبیری دارد؛ در کتاب "پدر پولدار، پدر فقیر" هم اشاره به آموخته‌های ناچیز مدرسه و کور کردن چشمه‌های اقتصادی ذهن اشاره‌های زیادی دیده می‌شود.

یک روایت جالب هم عبید ذاکانی بزرگ دارد که در خیلی از جاها ذکر شده و تکرارش در اینجا خالی از لطف نیست که می‌گوید: "معركه‌گيري با پسر خود ماجرا مي‌كرد كه تو هيچ كاري نمي‌كني و عمر در بطالت به سر مي‌بري. چند با تو بگويم كه معلق زدن بياموز، سگ ز چنبر جهانيدن و رسن بازي تعلم كن تا از عمر خود برخوردار شوي. اگر از من نمي‌شنوي، به خدا تو را در مدرسه اندازم تا آن علم مرده ريگ (به ارث مانده) ايشان بياموزي و دانشمند شوي و تا زنده باشي در مذلت و فلاكت و ادربار بماني و يك جو از هيچ جا حاصل نتواني كرد".

همه اینها که گفته آمد نه برای تخطئه مدرسه و مذمت آن که به قصد پرداختن به کیفیت موضوع بود. همان پیرمرد ژولیده اول داستان، هنگامی که چشمان وق زده از تعجب مرا دید ادامه داد که منظورم از دیمی بار آمدن دقیقا این مساله است که مدرسه و علم مرده‌ای که در آن جریان دارد، قاتل خلاقیت آدم‌هاست.

این حرفش قابل تامل بود. در مدرسه، تا می‌خواهی خودت را از قید و بند رها کنی و بال‌هایت را اندکی بیشتر از حیطه دفتر مشقت بگسترانی، چوب محبت‌آمیز معلم بالای سرت به دوران در می‌آید و مثل مرغی که به لانه تنگ و تاریکش کیش شود، ترا به راه راست دفتر مشق هدایت می‌کنند و شیر فهمت می‌کنند که اجازه برون رفت از این حصار را نداری. محکومی که در همین قالب بخوانی و بخوانی و بنویسی و اگر خیلی همت و درایت داشته باشی به معلم خودت برسی. همین است که مولانا داد بر می‌آورد که "مفتعلن مفتعلن مفتعلن کشت مرا...". مدرسه‌ها، که اغلب به شیوه شبه نظامی اداره می‌شوند، به جای باز کردن چشم و دل بچه‌ها و هل دادن آنها برای اندیشیدن به آرمان‌های بلند و تجهیز شدن به تخیل و آرامش، از آنها موجوداتی می‌سازند که در حصار تنگ ذهن خودشان محصور بمانند و اگر روزی هم شرایط پرواز برایشان فراهم شد، "مثل آن زندانیان نمایش حصار در حصار، خودشان دیگر نمی‌توانند به آزادی و پرواز باور داشته باشند و به قول مولانا:

جمله شاهان بنده ی بنده ی خودند                        جمله خلقان مرده ی مرده ی خودند

همین است که کسی مثل محسن مخملباف بچه‌هایش را از مدرسه جدا می‌کند و خودش مکتب تجربه و درس زندگی را با آنها کار می‌کند و شاهد هستیم که دست پختش از این رهگذر چه طعم و مزه‌ای دارد و بچه‌هایش چگونه زندگی ساخته‌اند.

البته این حصار تنگ مدرسه دلیل دارد. دلیل اصلی این است که مهمترین عامل محرک مدرسه‌ها، یعنی معلمین، خود دست‌پرورده همین ساختار و نظام هستند و در چنبره تنگ کم‌خوانی و کم‌دانی محصور هستند و خیلی وقت‌ها دانش‌آموزان هستند که آنها را به حرکت در ‌می‌آورند و افق‌های جدیدی را رو به رویشان باز می‌کنند. قصد توهین و جسارت به ساحت مقدس معلمین که دین بزرگی به گردن ما دارند، ندارم و معلمین نازنینی که خود اهل خواندن و آگاهی بوده‌اند و راهی روشن پیش روی ما گذارده‌اند در اعلی درجه احترام هستند.

اما، ساختار کلی به گونه‌ای است که مدرسه جای رشد و خلاقیت و نگاه به افق‌های روشن دوردست نیست. اگر مدرسه‌ها، بدون اینکه در دور باطل ارزیابی نظام آموزشی و کلان‌نگری بیافتیم، در همین سطح معلمین کمی به بالاترها چشم بدوزند و بدانند که همین الف و بایی که در مدرسه امروز گفته می‌شود، سنگ بنای آینده خواهد بود و خانواده‌ها هم بچه‌هایی کنجکاو و صاحب اعتماد به نفس به مدرسه بفرستند که مطالبه‌گر و پرسشگر باشند، آن وقت این همه مدرسه‌گریزی و مدرسه‌ستیزی رنگ خواهد باخت و شاهد آدم‌هایی خلاق و شایق و البته آرام و شاد و خوشبخت خواهیم بود که سنگ بنای جامعه‌ای خوش رنگ و لعاب را کمی سهل‌تر از الان خواهند گزارد.

منبع : http://sayerang.blogfa.com



تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 22:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

علی اصغر فانی سرپرست آموزش و پرورش امروز با حضور در برنامه شبکه خبر در خصوص وضعیت نظام آموزشی در آستانه بازگشایی مدارس اظهار داشت: امسال مدارس کشور پذیرای ۱۲ میلیون و۳۰۰ هزار دانش آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه هستند که این تعداد دانش آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه و بیش از ۷۵۰ منطقه آموزشی ، تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در قالب پروژه مهر که از شش ماه پیش آغاز شده است آموزش و پروررش آمادگی کامل را برای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید دارد و از روز پنج شنبه گذشته ۱۰۰ بازرس این وزارتخانه به نقاط مختلف کشور اعزام شدند تا گزارش‌های لحظه به  لحظه را برای ما ارسال کنند و تا این لحظه گزارش‌ها حاکی از آن است که مشکلی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد.

 


* مادران اجازه دارند در صورت بی‌تابی دانش آموز کلاس اولی با او به کلاس درس بروند 

 


سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حضور کلاس اولی‌ها در روز یکشنبه ۳۱ شهریور در مدارس عنوان کرد : دانش آموزان کلاس اولی ممکن است هنگام حضور در مدرسه احساس دلتنگی کنند بنابراین مادران آنها اجازه دارند تا به همراه آنها به مدرسه رفته و حتی اگر دانش آموز بی تابی کرد با او سر کلاس درس بروند.

 


*۸/۵ درصد از دانش آموزان امسال در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند

 


فانی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید ۸٫۵ درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی و بقیه در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، گفت: مدارس دولتی هزینه‌های سنگینی دارند همچنین مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان که از خانواده‌ها کمک هزینه دریافت می‌کنند بخش اعظمی از هزینه‌هایشان از جمله حقوق معلمان و فضاهای آموزشی توسط دولت تامین می‌شود و کمک هزینه ای که این مدارس از خانواده‌ها دریافت میکنندبابت خدمات بیشتری است که ارائه می‌کنند مثلا مدارس نمونه دولتی در مقایسه با مدارس دولتی عادی کلاس‌های فوق العاده یا اردوهای خاص دارند.

 


وی بیان کرد: هرسال مدیران آموزش و پرورش استان‌ها و شوراهای آموزش و پرورش استان طبق قانون مصوبه مجلس شهریه مدارس غیرانتفاعی را تعیین و به مدیران مدارس ابلاغ می‌کنند.

 


* سیاست آموزش و پرورش حذف مدارس غیردولتی نیست

 


سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که دولت متولی ارائه آموزش رایگان به تمام دانش اموزان است در این راستا چه اقداماتی انجام داده‌اید،گفت: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است تا مقطع دیپلم تحصیلات رایگان را به دانش آموزان ارائه کند که این کار هم اکنون در حال اجرا است و هر دانش آموزی که به مدارس دولتی مراجعه کند از وی ثبت نام می‌شود اما عده‌ای از اولیا تمایل دارند تا فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند. باید بگویم که سیاست آموزش و پرورش حذف مدارس غیردولتی نیست. حتی در سال۶۷ مجلس قانون مدارس غیرانتفاعی را تصویب کرد البته مردم اجباری برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی ندارند. 

 


فانی در پاسخ به این پرسش که چه دلیلی وجود دارد که برخی از والدین ترجیح می‌دهد تا فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کند بیان کرد: در مدارس غیردولتی تعداد دانش آموزان محدود بوده بنابراین رسیدگی به آنها بهتر است همچنین این مدارس فعالیت فوق برنامه و فعالیت‌های آموزشی بیشتری از مدارس دولتی دارند همین موضوع انگیزه‌ای می‌شود برای برخی از خانواده‌ها تا فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند.

 


وی ادامه داد: زمانی در کشور طی سالهای ۷۴ و ۷۵ حدود ۱۹ میلیون دانش اموز داشتیم که هم اکنون از آن زمان تاکنون تعداد دانش آموزان دو سوم کاهش یافته و فضاهای آموزشی نیز یک ونیم برابر شده است بنابراین در شرایطی که تعداد دانش آموزان کم و فضای آموزشی افزایش یافته تلاش ما ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است. 

 


سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص کتاب های درسی عنوان کرد: امسال ۱۳۰ میلیون جلد کتاب درسی در ۱۳۵۰ عنوان در سراسر کشور توزیع شده است که شاهد تغییراتی در کتب پایه سوم ابتدایی و پایه هفتم بودیم و متناسب با این تغییرات نیز برای معلمان دوره‌های آموزشی برگزار کردیم، معتقدم کتابهای که اخیرا تالیف شده مناسب است و صرفا شاهد کتاب درسی نیستیم بلکه یک بسته آموزشی شامل راهنمای معلم و سی دی وجود دارد.

 


فانی ادامه داد: امیدواریم نظام ۳٫۳٫ ۶ که از سال قبل شروع شد و با تدریج کتابها اصلاح می‌شود زمانی که به سال اخر دبیرستان رسیدیم کتابهای نسبت به امروز وضع بهتری داشته باشند .

 


* روش های تدریس فعال در مدارس گسترش می‌یابد

 


وی در خصوص آموزش دانش و مهارت به دانش آموزان در مدارس گفت: این موضوع برمی‌گردد به روش‌های تدریس در گذشته روش تدریس معلم محور بود اما از سال ۱۳۷۳ به بعد روش تدریس فعال در آموزش و پرورش تبلیغ شد و معلمان آموزش لازم را دیده‌اند به گونه‌ای که روش‌های تدریس فعال در بسیاری از کلاسها اجرا می‌شود و دانش اموز در سر کلاس درس فعال بوده و معلم نقش هدایت کننده را بر عهده دارد.در تلاش هستیم تا روش‌های تدریس فعال که متکی به فعالیت دانش آموز و هدایت گری معلم است در سطح مدارس گسترش یابد.

 


* اجرای نظام دوری در ۱۰ درصد از دبستان های کشور 

 


فانی در خصوص اجرای نظام دوری در مدارس کشور عنوان کرد: این نظام در سال تحصیلی جاری در ۱۰ درصد از مدارس کشوراجرا خواهد شد به گونه ای که معلم کلاس اول تا سوم دانش آموز یک فرد است همچنین یک تیم تحقیقاتی فرایند را بررسی می کند تا اگر موفق بود سالهای بعد در سطح مدارس بیشتری اجرا شود. هر معلمی که وارد یک دوره تحصیلی جدید می‌شود که قبلا در آن تدریس نداشته است باید دوره های ضمن خدمت و توجیهی را طی کند 

 


* امسال فشار پایه ششم به پایه هفتم رسیده است 

 


سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که شما به نحوه اجرای سند تحول آموزش و پرورش انتقاداتی داشتید عنوان کرد: سند تحول نظام آموزش وپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آموزش و پرورش باید آن را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرد اما برای اجرای این سند سه مرحله باید طی شود. مرحله نخست: تدوین و تصویب سند است که انجام شده است. مرحله دوم : که بسیاری مهم است این است که سند تصویب شده چگونه عملیاتی شود یعنی قابلیت اجرایی شدن را پیدا کند و پس از آن وارد مرحله سوم که اجرا است خواهیم شد. بنابراین فاز دوم نقشه راه است که در سال گذشته شاهد بودیم که یکبار از پایه پنجم وارد پایه ششم ابتدایی شدیم بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم که این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرد و هم اکنون فشار پایه ششم به پایه هفتم رسیده است.

 


وی در پاسخ به این پرسش که چه اهدافی در سند تحول بنیادین مدنظر است افزود: در این سند سیاست‌های کلی و در ذیل آن برنامه های متعددی آمده است و اجرای سند نیاز به برنامه ریزی اساسی و اعتبارات لازم دارد و حتی برخی از موارد صنعت به دلیل نبود اعتبار و بودجه به این زودی‌ها امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما باید بگویم هدف اصلی سند تحول بنیادی این است ک دانش آموز به حیات طیبه دست یابد، در آماده سازی سند مهمترین کار ما آماده سازی نیروی انسانی است. هم اکنون ۱ میلیون و ۳۰ هزار معلم و کارمند در آموزش و پرورش داریم که این تعداد نیروی انسانی برای اجرای سند تحول بنیادین باید آماده باشد.

 


فانی عنوان کرد: اگر معلم مهارت و انگیزه لازم را داشته باشد بسیاری از برنامه ها به راحتی امکان پذیر است بنابراین یکی از اقداماتی که برای اجرای سند بنیادی دنبال می‌کنیم بهسازی منابع انسانی است که بحث منزلت معلم و معیشت آن نیز در این مقوله جا می‌گیرد،‌ امروز ممکن است دانش آموز در سر کلا س درس سوالی را بپرسد که معلم قادر به پاسخگویی نباشد بنابراین دست یابی معلمان به مهارت حرفه‌ای ضروری است .

 


سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولویت جدی ما در ذیل سند تحول بنیادین تحول در منابع انسانی است عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان که از سال گذشته تاسیس شد در هر استان دو پردیس دارد که دو کار را انجام می‌دهند تربیت نیروی انسانی جدید که بر این اساس امسال ۲۳ هزار دانشجویی جدید در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند و بهسازی نیروی انسانی موجود در اصطلاح به آن می‌گوییم آموزش‌های ضمن خدمت .

 


وی  در خصوص پیشرفت علمی در آموزش و پرورش و مدارس کشور تصریح کرد : سند برنامه درسی ملی فرایند برنامه درسی و تالیف کتب و به روز کردن آنها را دنبال می‌کند که برنامه درسی ملی با اجرایی شدن صنعت تحول بنیادین همزمان دنبال می‌شود که امیدواریم این برنامه درسی بتواند تحولات علمی را پاسخگو باشد.

 


فانی ادامه داد: در برنامه درس ملی بحثی به نام تمرکز و عدم تمرکز در برنامه درسی وجود دارد یعنی اینکه به جای یک کتاب چند کتاب داشته باشیم و تالیف بخش‌های از کتاب را به استان‌ها واگذار کنیم مثلا برای کتاب ریاضی اول دبیرستان ۱۰ عنوان کتاب داشته باشیم که در سر فصل ها مشترکند، تنوع در ارائه کار باعث می‌شود معلم و دانش آموز انگیزه بیشتری پیدا کنند و بتوانند از بین کتابهای مختلفی که معرفی می‌شود یکی را انتخاب کنند.

 


سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: یک اصل در برنامه ریزی درسی این است که هدف‌ها را تعیین و ذیل آن هدف‌ها سرفصل ها را مشخص کنیم که در ذیل این سرفصل‌ها کتابهای مختلفی تالیف می‌شود که ممکن است که روش ارائه مفهوم مثال‌ها و عکس ها با هم فرق داشته باشند. اما همگی مقصد یکسانی را دارند. 

 


وی در خصوص کیفیت بخشی به نظام آموزشی کشور گفت: آموزش و پرورش ۶ رکن دارد که عبارت از: معلم، مدیر، محتوا و برنامه درسی ، بودجه ، فضای آموزشی و مقررات آموزشی. بنابراین اگر بخواهیم کیفیت آموزش را ارتقا دهیم باید روی این ۶ رکن کار کنیم. بنده معتقدم که باید بهترین افراد از میان جامعه معلمان به عنوان مدیر در آموزش و پرورش حضور یابند. تجربه‌ای که در چند سال قبل در آموزش و پرورش داشتیم که ان بحث مدارس لازم التوجه بودیعنی مدارسی که به عنوان بدترین مدارس شناخته می‌شدند که بنده در سال ۷۸ گفتم به سراغ بدترین مدارس برویم و ببینیم که چرا خانواده ها جرات نمی‌کنند فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام کنند. اقدامی که انجام دادیم این بود که یک مدیر قوی را برای این مدرسه انتخاب کرده و به او گفتیم که معاونانش را انتخاب کنند وبودجه ای را در اختیارش قرار دادیم تا در هر کجا که نیاز است هزینه کند و این طرح با موفقیت همراه بود.بنابراین یکی از روش‌های کیفیت بخشی به مدارس بحث مدیریت است.

 


** معلم باید توانایی استفاده از تجهیزات هوشمند سازی را داشته باشد

 


فانی در خصوص مدارس هوشمند گفت: تا زمانی که معلم مهارت استفاده از این سخت ا فزار را نداشته باشد نصب تابلوهای مغناطیسی در مدارس مشکلی را حل نمی‌کند بنابراین باید از جنبه نرم افزاری وارد این موضوع شویم و معلم را مجهز کنیم تا بتواند از این ابزار استفاده کند.پیشنهاد من به مدیران این است که در هر مدرسه یک کلاس درس را هوشمند کرده و سپس به تدریج اقدام به هوشمند سازی کل مدرسه کنند.

 


وی در خصوص تعطیلی پنج شنبه های مدارس نیز گفت: تعطیلی پنج شنبه مدرسه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیست بنابراین تلاش می‌کنیم تا در روزهای پنج شنبه فعالیت های فوق برنامه را داشته باشیم.

http://www.lemonpress.ir



تاريخ : سه شنبه 25 آذر 1393برچسب:, | 19:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 اگر یک سبد دستتان بدهند و به شما بگویند آن را با ده میوه و سبزی برتر از نظر تغذیه ای پر کنید، دست روی چه خوراکی هایی می گذارید؟ موز، سیب، گیلاس و لیموترش؟ به نظر شما این خوراکی ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟ بیایید همراه هم به بازار میوه و سبزی برویم و از بین همه خوراکی هایی که می بینیم، ده خوراکی برتر را انتخاب کنیم. راهنمای ما در انتخاب این خوراکی های مفیدتر، انجمن بین المللی تغذیه و صنایع غذایی آمریکاست. به گفته این انجمن، از این ده خوراکی حداقل باید پنج خوراکی هر روز در سبد غذایی خانواده قرار داشته باشد تا همیشه سلامت باشید.


گوجه فرنگی، دشمن سرطان

 

رنگ قرمز زیبای آن نشان می دهد این خوراکی سرشار از یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها یعنی لیکوپن است. بنابراین مصرف این خوراکی مانع ابتلا به سرطان می شود. البته این ویژگی در دیگر خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان نیز وجود دارد اما لیکوپن یکی از تاثیرگذارترین این خوراکی هاست. دلیل آن نیز تاثیر این آنتی اکسیدان روی رادیکال های آزاد است. این خوراکی منبع انواع ویتامین ها بویژه ویتامین C و K است. مصرف گوجه فرنگی میزان فشار خون را تنظیم می کند. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مناسب است.

میزان مصرف: روزانه دو عدد متوسط یا روزانه ده عدد گوجه گیلاسی
شیوه مصرف: به صورت خام




کلم بروکلی، دوست معده

 

در بین گیاهان خانواده صلیبی یا چلیپاییان، کلم بروکلی حاوی قوی ترین آنتی اکسیدان است. نکته مهم تر این که مصرف آن به طور خاص مانع ابتلا به سرطان ریه، معده و مقعد می شود. این سبزی با وجود رنگ سبزی که دارد، حاوی بتاکاروتن، پیش ساز ویتامین A، ویتامین C و فولات است. بنابراین مصرف آن باعث حفظ سلامت پوست، جلوگیری از ابتلا به زکام و سرماخوردگی می شود. فولات موجود در این خوراکی نیز برای آرامش اعصاب مناسب است. علاوه براین که فولات موجود در این سبزی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

میزان مصرف: روزانه یک شاخه
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا بخارپز به عنوان مخلفات غذا




فلفل دلمه ای، دوست قلب

فلفل دلمه ای طعم خوبی دارد و باعث خوش عطر و طعم شدن غذاها می شود. فلفل دلمه ای حاوی لیکوپن و اسید فولیک است. بنابراین خوردن آن به عملکرد بهتر قلب کمک می کند. پژوهش های جدید نشان می دهد مصرف روزانه فلفل، مانع ابتلا به سرطان ریه، کولون، لوزالمعده و خون می شود. رنگ این فلفل نشان می دهد این خوراکی سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست. بنابراین مصرف آن علاوه برجلوگیری از ابتلا به سرطان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

میزان مصرف: روزانه نصف یک عدد فلفل دلمه ای
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا همراه غذا به عنوان طعم دهنده انواع خورشت ها، مرغ و گوشت




هویج، دوست مو

شاید از شنیدن این جمله که هویج دوست مو است، تعجب کنید. به این دلیل که آن را بیشتر دوست چشم می شناسیم، اما هویج باعث حفظ سلامت موها هم می شود. این خوراکی با رنگ زیبای نارنجی اش نشان می دهد سرشار از آنتی اکسیدان کاروتن و ویتامین A است. بنابراین به سلامت چشم و پوست نیز کمک می کند و ویتامین C موجود در هویج دستگاه گردش خون را در مقابل سکته قلبی بیمه می کند.

میزان مصرف: روزانه یک تا دو عدد متوسط
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا بخارپز به عنوان مخلفات غذا



 

سیب زمینی شیرین،‌ هضم بهتر غذا

این خوراکی پرخاصیت حاوی ترکیب های ضد سرطان یعنی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، C و منگنز است. این خوراکی برای افراد کم خون نیز مفید است به این دلیل که سرشار از آهن است. فیبر موجود در سیب زمینی نیز به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. از طرفی ساختار و بافت سیب زمینی به هضم بهتر غذا کمک می کند. البته بعضی از پژوهشگران دلیل آن، یعنی تاثیر سیب زمینی در هضم بهتر غذا را به شیرینی طبیعی آن نسبت می دهند.

میزان مصرف: روزانه نصف سیب زمینی متوسط
شیوه مصرف: به صورت آب پز همراه غذا، به عنوان شام همراه با گوجه فرنگی و پنیر و سوپ سیب زمینی و هویج و آب مرغ




اسفناج، دوست کم خون ها

اگر دنبال منبع انواع ویتامین ها هستید، علاوه بر کلم بروکلی می توانید اسفناج مصرف کنید. این سبزی ویژه حاوی انواع ویتامین هاست. ازطرفی اسفناج حاوی آهن است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد کم خون مناسب است. فیبر موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و مصرف آن به دلیل ترکیب هایی که دارد مانع ابتلا به سرطان روده و پوکی استخوان می شود.

میزان مصرف: روزانه یک فنجان
شیوه مصرف: سالاد اسفناج، بورانی اسفناج، به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا و به عنوان سبزی آش




کلم بروکسل، ویژه مادران باردار

اگر قرار باشد یک خوراکی خاص از بین سبزی ها هر روز در برنامه غذایی مادران باردار قرار گیرد، آن کلم بروکسل است. این خوراکی کپسول طبیعی حاوی اسید فولیک و ویتامین B است. در دوران بارداری یکی از نیازهای ضروری مادران باردار مصرف مکمل اسید فولیک و مواد غذایی حاوی این ترکیب مهم است. این سبزی حاوی ویتامین K است. بنابراین مصرف آن برای درمان اختلال های کبدی موثر است. ویتامین C موجود در این خوراکی نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را در مقابل تاثیر منفی عوامل بیماری زا بیمه می کند. پتاسیم موجود در این خوراکی نیز برای قلب مفید است. فیبر موجود در کلم بروکسل به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و مانع ابتلا به یبوست می شود. این سبزی منبع اسید چرب امگا۳ گیاهی است. بنابراین مصرف کلم بروکسل باعث کاهش و کنترل میزان چربی خون می شود.

میزان مصرف: روزانه ده عدد
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا همراه ماست یا به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا




بادمجان، خوراک مغز

در نگاه اول این خوراکی بی خاصیت به نظر می رسد، اما بادمجان حاوی نوعی آنتی اکسیدان خاص به نام نازونین یا ناسونین است. این آنتی اکسیدان به صورت خاص پیری سلول های مغز را به تعویق می اندازد. بنابراین مصرف بادمجان مانع از ابتلا به آلزایمر می شود. این خوراکی حاوی فیبر فراوانی است. بنابراین خوردن آن هرچند باعث بروز نفخ می شود، اما به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و مانع چسبندگی روده می شود. بادمجان حاوی پتاسیم است. بنابراین مصرف بادمجان مانع سکته مغزی و قلبی و زوال عقل می شود.

میزان مصرف: روزانه یک عدد متوسط
شیوه مصرف: به صورت کبابی همراه با نان و به صورت کبابی همراه با ماست یا تهیه خورشت بادمجان به شرطی که بادمجان ها کبابی شده باشد




پیاز، دوست استخوان ها

خوراک خوشبویی نیست، اما اگر بدانید چه ویژگی خاصی دارد، خوردن آن را ترک نمی کنید. پیاز حاوی ترکیبی است که روند از دست دادن کلسیم در بدن را کند کرده و مانع پوکی استخوان می شود. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه زنان پس از شروع دوره یائسگی بسیار مفید است. ویتامین C و فولات موجود در آن بدن را در مقابل ابتلا به پوکی استخوان بیمه می کند.

میزان مصرف: روزانه نصف عدد متوسط
شیوه مصرف: به صورت خام همراه با غذا، به عنوان طعم دهنده انواع غذاها و خرد شده همراه با ماست و خیار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:, | 12:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
 


 
• هنگامی که کودکان با کتاب آشنا می شوند، داستان ها را به خاطر می سپارند و در کتابخوانی به ویژه در عبارت های تکرارشونده، به شما می پیوندند.

• آن ها ممکن است از حدس زدن قافیه ی شعرها یا عبارت پایانی آشنای داستان ها [ مانند قصه ی ما به سر رسید ...] احساس خوشحالی کنند. بنابراین، بهتر است با درنگ در خواندن، به آن ها این فرصت را بدهید.

• بعضی از کتاب ها کودکان را به پیوستن به ماجراها و مشارکت بیشتر در داستان تشویق می کنند. گفت و گو درباره ی داستان و تصویرهای کتاب، به لذت و درک بیشترداستان از سوی آن ها می انجامد.

• اگر کودک تان هنگام خواندن از شما سوال می کند یا با اشاره به تصویرها و واژه ای که می شناسد، خواندن شما را قطع می کند، نشانه ی آن است که مورد توجه او قرار گرفته اند و می خواهد بیشتر درباره ی آن ها بداند.

• شما می توانید با گفت و گو درباره ی کتاب و پرسش هایی مانند: "برایم جالب است بدانم چرا این اتفاق افتاد؟" یا "می توانی حدس بزنی بعد چه خواهد شد؟" کنجکاوی و توجه بیشتر او را به کتاب برانگیزید.

• کودکان، بیشتر وقت ها تجربه های شان را از کتاب هایی که با هم خوانده اید، به یاد دارند و یک داستان می تواند داستان های دیگری را در ذهن آن ها بیافریند.

گفت و گو با هم

درباره ی کتاب ها یکی از بهترین راه ها برای درگیر کردن کودکان با کتاب است و سبب می شود احساسی همانند خود خواننده داشته باشند.

• البته، تصویرهای کتاب نیز به داستان گویی کمک می کنند و در برخی کتاب ها به تنهایی بیشتر از واژگان داستان سخن می گویند. بیشترکودکان خردسال برای سخن گفتن به شیوه ی خود، از تصویرهای کتاب های مورد علاقه شان کمک می گیرند.

• ممکن است آن ها داستان را از بر باشند یا آن را با واژگان خود بیان کنند. این تقلب نیست، بلکه بخشی از شکل گیری مهارت خواندن است. با بزرگتر شدن کودکان، تصویرها در حدس زدن واژگان نا آشنا به آن ها یاری می کنند.

• روش دیگری که کودکان بزرگتر دوست دارند، استفاده از دانش خود درباره ی واژگانی که می شناسند و یافتن حروف آشنا در کتاب هاست. شما می توانید با کمک کردن به آن ها در پیدا کردن رابطه و الگوی واژگان، به این خواست پاسخ دهید.

باز خوانی

• باز خوانی كتاب های مورد علاقه ی كودكان بسیار مهم است. آن ها با كتاب هایی كه می شناسند، به اعتماد به نفس و لذت دست می یابند. وقتی كودكان یادگیری خواندن و توجه به واژگان را می آموزند، كتاب های آشنا به آن ها كمک می كنند. می توانید کودک تان را تشویق كنید كه با دقت بیشتری به واژگان و حروف كتاب های آشنای خود نگاه كند.

• حتی هنگامی كه كودكان خواندن را آغاز می كنند، شاید بخواهند بارها کتابی را بخوانند یا برای شان خوانده شود. این به معنای در جا زدن نیست. رفتن به سراغ كتاب های دیگر، همیشه پیشرفت به شمار نمی آید.

• حتی خواننده های با تجربه هم از باز خوانی لذت می برند. نوارها و سی دی های داستان های مورد علاقه كودكان امکان دیگری برای شنیدن داستان ها برای آن ها فراهم می آورد و به كودكان در تشخیص و تطبیق واژه هایی كه می شنوند و واژه های نوشته شده كمك می كنند. با شنیدن چند باره ی یک كتاب، كودكان خردسال ،اغلب داستان را می شناسند و آن را با واژه های خود بازگو می كنند.

• بازخوانی، بازگویی را امكان پذیر می سازد و شیوه ی مناسبی برای یاد گیری است. كودک خود را به بازگویی داستان به كمک تصویرها و جلد كتاب تشویق كنید.

اجرا ی نمایش از داستان ها

• ممکن است كودكان از به نمایش در آوردن داستان ها با استفاده از زبان كتاب لذت ببرند. این کار به آن ها فرصت می دهد آنچه را یاد گرفته اند، بیازمایند.همچنین می آموزند چگونه قصه گویی کنند یا گفت و گویی ترتیب دهند. شما می توانید با در اختیار قرار دادن لباس و ابزار خانگی، كودک خود را به این کارها تشویق كنید.

• برخی از داستان ها برای اجرای مشترک مناسب اند. شما می توانید آن ها را در خانه یا حتی در حال پیاده روی اجرا كنید. شعرهای كودكانه ی قدیمی برای اجرا بسیار مناسب اند.

كودكان همچنین دوست دارند از حیوانات عروسكی در اجرای نمایش استفاده كنند. ممكن است تصویری از داستان بکشند و آن را با واژه های خود بیان كنند، یا داستانی نو بیافرینند.همه ی این فعالیت ها، برای نگارش داستان های بعدی شان بسیار سودمند خواهد بود.

آغازخواندن و نوشتن

• بین ۴ تا ۷ سالگی، بسیاری از كودكان كوشش هایی را برای خواندن به تنهایی آغاز می كنند. آن ها این كار را به شکل های گوناگون انجام می دهند گروهی، در آغاز کار، خود می خوانند. گروهی ممكن است بخواهند همان واژه های نوشته شده را به کار ببرند و در غیر این صورت کارشان را کامل نخواهند دانست. مهم است كه تفاوت های فردی در نظر گرفته شوند. کم کم این امكان را برای شان فراهم كنید كه هر چقدر می توانند و می خواهند، بخوانند.

• ممكن است کودکان برای نگاه كردن دقیق تر به واژه ها نیاز به كمک داشته باشند. گاهی باید آن ها را به ادامه ی خواندن تشویق کرد و اطمینان دادکه از اشتباه در خواندن نگران نباشند. بهتر است اگر كودک نگران به نظرمی رسد یا مایل به ادامه ی خواندن نیست، خواندن را متوقف كنید.هر گاه كودک تان نتوانست واژه ای را بخواند، برای ادامه یافتن داستان، آن را برایش بخوانید.

• نوشتن، به كودكان در خواندن كمک می كند، چون هنگام نوشتن، به ناچار درباره ی صدا و شكل واژه ها فکر می کنند.

• شما می توانید كودک خود را از خردسالی تشویق کنید و به او بیاموزید که نام خود را روی كارت تولد، یا زیر نقاشی و پیام هایی برای خویشاوندان و دوستانش بنویسد و به این ترتیب در او برای نوشتن انگیزه ایجاد کنید. کودکان از ساختن برچسب و آگهی یا روخوانی داستان ها برای شما نیز لذت می برند.

همیشه به یاد داشته باشید که:


كودكان از راه تقلید می آموزند. اگر كودک شما ببیند كه شما از خواندن به ویژه خواندن به همراه او لذت می برید، این شانس وجود دارد كه او نیز از خواندن لذت ببرد.


 



تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:, | 11:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

دانلود کتاب طرح تعالی مدیریت مدرسه 

پاورپوینت های لازم برای تعالی مدرسه شامل موارد زیر:

 1-چرا مدیریت تعالی

2-آشنایی با مدل تعالی EFQM

3-خود ارزیابی در برنامه تعالی مدیریت مدرسه

4-طراحی مدل مناسب خودارزیابی تعالی سازمانی در آموزش و پرورش

 5-تفکر استراتژیک

6-تفکر و برنامه ریزی استراتژیک

7-تمرینات تبدیل مشکل به مسئله

8-کتاب مدیریت فرایند مدار در مدرسه

9-مدیریت فرایندمدار در مدرسه

10-مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش

پاورپوینت های مفید تعالی مدیریت مدرسه 10 تا 

محتوای دوره طرح تعالی مدیریت مدرسه

 فایل ورد نمون برگ طرح توجیهی”

فایل پی دی اف برنامه ی درس ملی

 فایل ورد نمون برگ برنامه عملیاتی مدارس

 فایل ورد ویرایش 93 طرح تعالی مدیریت مدرسه

فایل پی دی اف ویرایش 93 طرح تعالی مدیریت مدرسه

 فایل پاورپوینت تبیین مدل كیفیت بخشی (تعالی) مدیریت مدرسه

 فایل پاورپوینت آشنایی با مدل های تعالی سازمانی و مدل EFQM

 فایل پاورپوینت خودارزیابی و رویكردهای ارزیابی درونی”

 فایل پی دی اف اهداف دوره های تحصیلی”

فایل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

  فایل پاورپوینت برنامه درسی ملی”

 فایل ورد میثاق نامه معلمی”

 

 

پاسخ به سوالات همكاران درباره طرح تعالی مدیریت
 
 (مشاوران، مدیران، ارزیابان)


در این قسمت به سوالاتی كه جنبه عمومی داشته باشد جواب داده شده است. از طریق بخش "نظرات" می توانید سوالات خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ بگیرید.

سوال: مدیر مدرسه ای هستم كه  مجری برنامه تعالی می باشد. بنده طریقه تدوین ماموریت ها و استراتژی ها را نمی دانم. اگر امكان دارد با نمونه ای راهنمایی نمایید؟

جواب: برای تدوین استراتژی ها و ماموریت ها باید شناخت كاملی از سند تحول مخصوصاً چشم انداز مدرسه در افق 1404 (فصل چهارم) و برنامه درسی ملی و اهداف دوره تحصیلی داشته باشید.

 مثال استراتژی: اصلاح و بروز آوری روش های تعلیم و تربیت با تاكید بر روش های فعال، گروهی، خلاق با توجه به نقش الگویی معلمان. (سند تحول ،فصل هفتم،راهكار 3-17)

مثال ماموریت: تربیت یادگیرندگان مادام العمر و تقویت شایستگی های اجتماعی و مهارتهای زندگی دانش آموزان. (برنامه درسی ملی بند 9اصول ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی:ص10 )

 

سوال: آیا مدارسی كه مجری طرح تعالی هستند نیاز به برنامه سالانه دارند؟ چون تكمیل نمون برگ ها یك برنامه عملیاتی كاملی می باشد؟

جواب :خیر همان برنامه عملیاتی با رویكرد برنامه تعالی، برنامه سالانه مدارس محسوب می شود.

 

سوال: مدیر دبیرستان دور اول یكی از شهرستانها می باشم كه مجری برنامه تعالی می باشم. چند روز پیش گروهی از مدسه ما بازدید كردند و در برنامه عملیاتی سالانه (شاخصهای برنامه تعالی) اظهار نظرهایی كردند كه با آموخته های ما در كلاس های دوره تعالی متفاوت بوده است. در این موارد ما چه وظیفه ای داریم. لازم به ذكر است گروه بازدید كننده نه ارزیاب بوده اند و نه مشاور؟

جواب: اظهارنظر در مورد برنامه عملیاتی مدرسه (مدارس مجری تعالی) فقط در حیطه مشاورین و ارزیابانی می باشد كه در كلاسهای آموزشی برنامه تعالی شركت كرده اند. در چنین مواردی با دبیرخانه برنامه تعالی مستقر در اداره بگیرید.

 

سوال: آیا در مرحله اول ارزیابی (وضعیت موجود مدرسه) ضرورتی دارد ارزیابان به شاخص ها امتیاز دهند، در این صورت امتیاز این مرحله كجا دیده شده است؟

جواب: خیر، در مرحله اول ارزیابان ضمن حضور در مدرسه تحت پوشش خود، نسبت به آشنایی با وضعیت موجود مدارس و برنامه عملیاتی آن واحد آموزشی اقدام می كنند. (البته ارزیابان می توانند در این مرحله ضمن تهیه یادداشت هایی از وضعیت موجود و نقطه آغازگری مدرسه، ارزیابی پایانی را ساده تر كنند)

 

سوال: مدیر مدرسه ای هستم كه امسال مجری برنامه تعالی می باشم. با توجه به محدودیت امكاناتی كه دارم آیا برای امسال می توانم برنامه عملیاتی مدرسه را فقط بر روی تعدادی از نمون برگ ها تدوین كنم؟

جواب: خیر، مدیر مدرسه برای تدوین برنامه عملیاتی سالانه باید تمام نمون برگها را در 169 شاخص "خودارزیابی" كرده و بر حسب امكانات و توان مجموعه مدرسه خود "وضعیت مورد انتظار" را مشخص كند. طبیعتاً همه مدارس در سال اول نمی توانند در تمام شاخص ها گام بردارند ولی خود ارزیابی می تواند نقاط ضعف مدرسه را مشخص كند.

http://shopf.mihanblog.com/post/751



تاريخ : شنبه 21 آذر 1393برچسب:, | 10:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : شنبه 18 آذر 1393برچسب:, | 13:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

باز هم سجاده وشوق دعا

 

لحظه های سبز بودن باخدا

باز هم عطر گل یاس سپید
یک نیستان ناله وشوروامید

بال دربال نسیم مهربان
می روم تا هفت شهرآسمان

میروم تا مبدا نور سحر
باحضور عشق باشوری دگر

می روم آنجا که دل زیباشود
قطره محو قدرت دریاشود

می روم تا آسمانی تر شوم
غرق نوروشوروبال وپرشوم

می روم تا خویش را پیدا کنم
خویش را در ناکجا پیدا کنم

ای دل اینجا لحظه ی پرواز کو
لحظه های آشنای راز کو

باید اینجا عشق را تفسیرکرد
عشق را در نور حق تکثیر کرد

عشق یعنی یک نماز از جنس نور
از سر اخلاص در وقت حضور

هم نفس بالحظه های ناب ناب
ذره ذره محو نور آفتاب

تا خدا یک لحظه ی سبز دعاست
عاشقی یک فرصت بی انتهاست

 



تاريخ : شنبه 18 آذر 1393برچسب:, | 13:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بوی مهر بوی مهربانی بوی لبخند بوی درس و مدرسه
بوی شوق کودکانه پیاده روها بوی نمره های بیست
بوی دفتر حساب بوی مشق های ناتمام
بوی دوستی مهربانی مدام بوی... .
پاییز با خود شور می آورد.


آغاز سال تحصیلی جدید مبارک



تاريخ : شنبه 18 آذر 1393برچسب:, | 13:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : شنبه 18 آذر 1393برچسب:, | 13:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

علایم کم خونی چیست ؟

کم خونی مشکلی است که بین خانم ها شایع است و آمار آن در زنانی که فعالیت بیشتری دارند، بالاست. اما علایم کم خونی چیست و چگونه می توان فهمید که دچار کمبود آهن شده ایم. فرشته همیشه از خستگی زیاد گلایه داشت.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، رنگ و رویش پریده بود، به توصیه های افراد بسیاری عمل کرده بود اما نتیجه ای نداشت. بالاخره با یک آزمایش خون ساده متوجه شد که کم خونی دارد. مشکلی که بین خانم ها شایع است و آمار آن در زنانی که فعالیت بیشتری دارند، بالاست.

اما علایم کم خونی چیست و چگونه می توان فهمید که دچار کمبود آهن شده ایم.

-خستگی مفرط:

بدن با استفاده از هموگلوبین آهن تولید می کند. هموگلوبین اکسیژن را در بدن حمل می کند. با کم شدن آن، فرد احساس خستگی مفرط می کند.

-مشکل در تمرکز کردن:

کمبود آهن می تواند در ساخت انتقال دهنده های پیام های عصبی اختلال ایجاد کند و این امر به افت کارایی حافظه و تمرکز منجر می شود.

-کم آوردن نفس:

این مشکل ممکن است در باشگاه ورزشی یا هنگام راه رفتن رخ دهد، با کمبود آهن، بدن به اکسیژن نیاز بیشتری پیدا می کند .

-رنگ پریدگی غیرعادی:

این حالت می تواند بر اثر کاهش جریان خون و گلبول های قرمز به وجود بیاید.

-بی تفاوتی:با کاهش آهن در بدن، فرد دچار بی تفاوتی نسبت به مسائل خانوادگی، کار و … می شود.

-در انجام فعالیت ورزشی دچار مشکل شده اید:

با این که به طور منظم ورزش می کنید اما کمبود آهن می تواند مقاومت بدن را ضعیف کند.

-درد عضله:

اگر به باشگاه می روید و بیشتر و طولانی تر از قبل احساس درد دارید، احتمالا دچار کمبود آهن شده اید. کمبود آهن باعث می شود عضلات توانایی بهبود پیدا نکند در نتیجه فرد دچار درد می شود.

-ناخن های شکننده:

وقتی ناخن های دست و پا حالت شکننده و قاشق فرو رفته به خود می گیرد، این امر بیانگر کمبود آهن است.

-عفونت های مکرر:

اگر اغلب مریض می شوید به ویژه به بیماری تنفسی مبتلا می شوید، بدانید که دچار کمبود آهن شده اید.

-ادرار صورتی یا قرمز رنگ:

میزان دفع برخی رنگدانه ها در افرادی که از کم خونی رنج می برند، بیشتر از افراد معمولی است.

**نکته

وقتی به دلایل مختلف، بدن دچار کمبود آهن می شود جذب آن افزایش پیدا می کند. در صورتی که جذب آهن کافی نباشد، بدن برای جبران کمبود آهن محلول در خون از ذخایر خود استفاده می کند. به طور کلی از عوامل موثر کم خونی، می توان به فقر غذایی، اختلال در جذب و وجود انگل اشاره کرد.

کمبود آهن باعث کوچک شدن و کم رنگ شدن گلبول های قرمز می شود. سرگیجه و سردرد از جمله عوارض کمبود آهن است؛ در این شرایط غذا در داخل معده به خوبی گوارش نمی شود.

به عبارتی اختلال گوارشی و کمبود اسیدمعده باعث کم خونی می شود و از طرفی این مشکلات به علت کم خونی به وجود می آید.

اما چرا مصرف آهن و تأمین آهن خون اهمیت دارد؟

به طور کلی برای آهن ۳وظیفه و نقش تعریف می کنند: حمل اکسیژن از ریه به تمام سلول ها، تأمین اکسیژن عضلات و تقویت سیستم ایمنی.



تاريخ : دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, | 23:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

باریکترین ساختمانی که تابحال دیده اید !

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:, | 14:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

محققان و پژوهشگران فرانسوی موفق به ساخت نوعی درخت مصنوعی شده اند که از طریق نیروی باد ، الکتریسیته تولید می کند بدین ترتیب که پره های ریز موجود در برگ های این درخت از طریق وزش باد بدون ایجاد هیچ گونه صدایی شروع به چرخش کرده و الکتریسیته تولید می کنند.

این درخت نسبت به توربین های بادی برق بیشتری تولید می کند و طراحان آن امیدوارند از این درخت در مراکز شهری ، منازل ، پاساژها و …. استفاده شود و از آن می توان برای ایجاد توده های کوچک جریان هوا استفاده کرد که می توان از این توده های جریان هوا برای نیرودهی به لامپ های موجود در خیابان استفاده کرد.

محققان بیان کردند در آینده ای نه چندان دور درختی را طراحی می کنند که پوست آن از سلول های حساس به نور پوشانده شده و دارای برگ هایی با فیبر طبیعی بوده و به وسیله ریشه طبیعی که دارا می باشد ، انرژی ژئوحرارتی تولید کنند.



تاريخ : چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:, | 11:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در چند دهه اخیر میزان اسیدیته آب باران ، در بسیاری از نقاط کره زمین افزایش یافته و به همین خاطر اصطلاح باران اسیدی رایج شده است. برای شناخت این پدیده سوالات زیادی مطرح گردیده است که به عنوان مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد: چه عناصری باعث تغییر طبیعی باران می‌شوند؟ منشا این عناصر چیست؟ این پدیده در کجا رخ می‌دهد؟

 

معمولا نزولات جوی به علت حل شدن دی‌اکسید کربن هوا در آن و تشکیل اسید کربنیک بطور ملایم اسیدی هستند و PH باران طبیعی آلوده نشده حدود ۵٫۶ می‌باشد. پس نزولاتی که به مقدار ملاحظه‌ای قدرت اسیدی بیشتری داشته باشند و PH آنها کمتر از ۵ باشد، باران اسیدی تلقی می‌شوند.

 

بقيه ي مقاله در ادامه ي مطالب



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:, | 8:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

محققان کشور بلژیک موفق شدند سلولزی را که در خاک اره موجود می باشد ، را به زنجیره هیدروکربن تبدیل کنند که یکی از مواد افزودنی های اصلی در تولید بنزین و ماده اصلی در ساختن پلاستیک می باشد.

سلولز دارای زنجیرهای کربنی است و دانشمندان بلژیکی با حذف اکسیژن های این زنجیره که موجب نامرغوب شدن بنزین می شود آن را به زنجیره هیدروکربنی تبدیل و در تولید بنزین استفاده می کنند بدین ترتیب که خاک اره را در دستگاهی همانند راکتور قرار می دهند و در دما و فشار خاص و با افزودن کاتالیزور که محرک تمامی آزمایش های شیمیایی است ، سلولز موجود در خاک اره به هیدروکربن تبدیل می شود.

البته ماده حاصله از این فرآیند شیمیایی را می توان به عنوان یک ماده اصلی افزودنی در تولید بنزین سنتی استفاده کرد و بنزین سنتی را جایگزین بنزین پالایشی کرد که آلودگی کمتری دارد.

البته همان گونه که در ابتدا ذکر شد این هیدروکربن اشباع شده صرفا برای تولید بنزین استفاده نمی شود و می توان از آن برای تولید پلاستیک ، عایق های پلاستیکی ، فوم ، اتیلن ، بنزن ، لاستیک ، پروپیلن و …. استفاده کرد.

سلولز ماده اصلی گیاهان می باشد که هم دارای صرفه اقتصادی بیشتری می باشد و هم آلودگی آن کمتر و قابلیت دسترسی آن بیشتر است .



تاريخ : سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:, | 8:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

امروزه باتوجه به مشغله زیاد افراد و کمبود وقت ، مشکلات کوچکی مانند پنچر شدن ماشین به یک معضل بزرگ برای افراد تبدیل شده است.

اما شرکت تایر سازی میشلن شروع به تولید تایر های بدون باد کرده است که طرح اولیه آن در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شده بود. سطح بیرونی این نوع تایر ها از نوعی پلاستیک فشرده ساخته شده اند و همین امر موجب مقاومت بیشتر آن ها نسبت به تایرهای معمولی می شود.

و در صورت فرسوده شدن این تایر ها نیاز نیست کل تایر تعویض شود ، تنها بخش بیرونی و سطحی آن تعویض می شود.

ایمنی و امنیت تایر های بدون باد نسبت به تایرهای موجود در بازار بیشتر می باشد و علت آن هم عدم وجود هوا در تایر است ، به طور مثال به هنگام عبور از رودخانه ها و با طور کلی سطحی که از آب پوشیده شده است میزان کنترل ماشین بیشتر می شود.

در آخر هم اطلاعاتی در مورد لاستیک خودرو،در اختیار شما می گزاریم.

لاستیک خودرو

به نقل از ویکی پدیا:

تایر (به انگلیسی: Tire) یا لاستیک خودرو عبارت است از بخشی از بدنه یک خودرو یا وسیله نقلیه دیگر که به صورت حلقه بر دور چرخ خودرو واقع شده است. تایرها برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر خودرو در زمانی که چرخ خودرو در تماس با زمین است ایجاد شده‌اند. تایر، قطعه‌ای لاستیکی است که بر روی چرخ وسیلهٔ نقلیه سوار می‌شود به‌نحوی‌که با سطح زمین همواره در تماس است و با کاستن از شدت ضربات ناشی از عوارض جاده و تحمل بار واردشده، حرکت چرخ و جابه‌جایی وسیلهٔ نقلیه را بسیار آسان می‌کند. بیشتر تایرها با هوا پر می‌شوند و از لاستیک یا پلاستیک‌های مصنوعی، که رفتاری مشابه لاستیک دارند، ساخته می‌شوند. آن‌ها را با سیم یا نخ تقویت می‌کنند.



تاريخ : سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:, | 8:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه شرایط در بخش آب سخت است، گفت: شرایط اقتضا می‌کند که حتی به تشکیل "پلیس آب" با مشارکت بسیج فکر کنیم.
 
خبرگزاری مهر: وزیر نیرو با تاکید بر اینکه شرایط در بخش آب سخت است، گفت: شرایط اقتضا می‌کند که حتی به تشکیل "پلیس آب" با مشارکت بسیج فکر کنیم.

حمید چیت‌ چیان درباره لزوم اجرای طرح تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی گفت: با گذشت زمان و اجرای هر برنامه، بیشتر برای ما مشخص می‌شود که بخش آب در حد ساخت سازه‌ ها و تحویل آن خلاصه شده و بهره‌ برداری در تشکیلات آب دیده نشده است.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت وجود نظام کنترلی دقیق و مقتدر در بخش بهره‌ برداری آب کشور گفت: شرایط اقتضا می‌کند که حتی به پلیس آب هم فکر کنیم و چه بسا با حضور و مشارکت بسیج در این بخش خواهیم توانست این امر را محقق کنیم، چرا‌ که بسیج یک نهاد قانونی است و با وجود این تشکل نیاز به ایجاد یک تشکل جدید نیست و دوم اینکه با توجه به ارتباط مردمی این نهاد و وجود اطلاعات دست اول هر منطقه در این نهاد، کار نظارت و برخورد با متخلفان بهتر و قدرتمندتر انجام خواهد شد.

چیت چیان ادامه داد: بدون وجود یک نظام کنترلی دقیق و مقتدر در بخش بهره‌برداری آب کشور، کاری از پیش نخواهیم برد.
او با اشاره به طرح تحویل حجمی آب و نصب تجهیزات اندازه‌ گیری در شبکه‌ های آبیاری کشور گفت: هم‌ اکنون این طرح فقط در شبکه‌ های پیشرفته آبیاری کشور در دست اجرا است، اما باید به تمام شبکه‌ های نیمه پیشرفته و سنتی نیز تعمیم دهیم و هر جا که آب به مصرف‌کننده تحویل می‌شود، باید این پایش نیز وجود داشته باشد.

او با تاکید بر لزوم حساسیت بیشتر در تحویل آب در بخش کشاورزی گفت: همانطور که در بخش آب‌ های زیرزمینی نیز مطرح شده است، آب سطحی باید به اندازه مشخص و معینی تحویل کشاورز شود و تاکید وزارت جهاد کشاورزی هم همین است که وزارت نیرو به‌ عنوان مدیر بخش آب کشور، آب را کنترل‌ شده در اختیار بهره‌ برداران قرار بدهد.

وزیر نیرو گفت: باید یک طرح پایه و درازمدت تحویل آب برای شرایط نرمال داشته باشیم و در مرحله بعد متناسب با پیش‌ بینی‌ها برنامه سالانه برای هر دشت مشخص کنیم. این برنامه پایه برای محدوده‌ های مطالعاتی معین و ثابت باشد اما براساس وضعیت سال آبی می‌توان با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی با ضریب مشخصی تخصیص آب را تغییر داد.

چیت چیان ادامه داد: در تعیین نقاط تحویل آب و نقاط پایش نیز باید دقت شود، چرا که با محدود کردن نقاط تحویل و نصب تجهیزات کمتر، امکان کنترل بیشتر در این بخش فراهم خواهد شد.

او با بیان اینکه کنترل پس از نقاط تحویل با ایجاد تشکل‌ های مردمی آب به آنها محول شود یادآور شد: بهترین نحوه کنترل، کنترل توسط خود بهره‌ بردار است، اما بدون یک نظام کنترلی دقیق و مقتدر کاری از پیش نخواهیم برد. محول شدن کنترل آب تحویل‌ شده هر دشت به تشکل‌ های کشاورزی موجب خواهد شد که خود کشاورزان از برداشت‌ های غیرمجاز آب جلوگیری کنند.

وزیر نیرو با اشاره به شرایط سخت کشور در بخش آب گفت: الزام مهم دیگر در این طرح، ایجاد ساختار مناسب اجرای طرح در شرکت‌ های آب منطقه‌ ای برای نظارت و پیگیری این بخش است، چرا که اگر این طرح متولی مشخصی در ساختار اداری نداشته باشد، اهداف طرح نیز قابل پیگیری نخواهد بود.




تاريخ : دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:, | 8:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پیاده روی و آهسته دویدن همیشه توصیهء اولیهء پزشکان برای دوری از بیماریهاست.

دویدن آهسته روند پیری را کاهش میدهد,تحقیقات جدید نشان داده که دویدن آهسته می تواند روند پیری را کاهش داده و از بروز دیابت نوع 2، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

تمرین ورزشی مستمر موجب افزایش میزان میتوکندری در سلول ها می شود و انرژی تولید شده توسط میتوکندری، باعث افزایش قدرت عضلانی می شود.دویدن آهسته در برنامه های منظم و پیوسته، روی میتوکندری سلول اثر می گذارد.

میتوکندری ‘موتور خانه سلول’ است که اکسیژن و قند را به انرژی مورد نیاز برای عملکرد مناسب سلول ها تبدیل می کند.

تحقیق دیگری که با شرکت 5 هزار دونده انجام شد نشان داد که دویدن آهسته و مستمر، طول عمر افراد را حدود 6 سال افزایش می دهد.

دویدن آهسته علاوه بر کاهش سرعت روند پیری، از بروز دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و چاقی جلوگیری می کند و باعث بهبود خلق و خو می شود‎‎‎.

همچنین دویدن آهسته یکی از مهمترین روش های کاهش استرس و افسردگی است و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.نتایج این تحقیقات در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.



تاريخ : دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:, | 7:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

  هشدار پزشکان: 

خشک کردن لباس ها داخل خانه با خطر مرگ همراه است !

سلامت نیوز: رادیاتور ها و بخاری هایی که رویشان پِر شده از لباس، صندلی هایی که روی هر کدام تکیه لباس انداخته شده صحنه آشنای این روزها است. البته پخش بودن لباس ها در خانه نه از روی شلختگی و بی نظمی بلکه به خاطر آغز فصل سرما و کوچک بودن آپارتمان هایی است که برای ما راهی جز خشک کردن لباس ها در خانه نمی گذارد. اما این عادت می تواند خطری برای سلامتی ساکنین خانه باشد؟  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا،خشک کردن لباس ها در داخل خانه اهالی منزل را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد، آسیب هایی که همگی از ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد ناشی می شوند. گذاشتن لباس ها روی وسایل گرمایشی مانند رادیاتور یا بخاری سطح رطوبت خانه به میزان 30 درصد افزایش می دهد و شرایط ایده آل برای رشد قارچ ها فراهم می کند. یکی از خطرناک ترین این قارچ ها به نام فومیگاتوس آسپرژیلوس که هم چون بسیار عجیب و خطرناک است احتمال ابتلا به عفونت های ریوی را افزایش می دهد؛ موضوعی که بیش از هر چیز موجب نگرانی دانشمندان شده است.  

این نگرانی زمانی شکل جدی به خود می گیرد که در فصل پاییز و زمستان تعداد افرادی با عفونت های ریوی سیر صعودی پیدا می کند. در واقع یک سبد لباس شسته شده چیزی در حدود دو لیتر آب دارد که در فضای خانه پخش می شود. گرچه سیستم ایمنی بسیاری از ما توان مقابله با قارچ هایی که در شرایط هوایی مرطوب رشد می کنند و دفع عفونت های ناشی از آنها را داراست. اما این شرایط برای برخی گروه ها مانند افراد مبتلا به آسم یا آنها که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطر آفرین است.  

حضور بیماران آسمی در چنین خانه هایی سرفه ها و خس خس سینه آنها را افزایش می دهد. از طرف دیگر آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند بیماران سرطانی که دوره های شیمی درمانی خود را می گذرانند، بیماران مبتلا به ایدز و آنهایی که دچار مشکلات خود ایمنی هستند می تواند موجب بروز مشکلات مهلک و گاه کشنده ریوی شود. به همین دلیل توصیه می شود به شدت از خشک کردن لباس ها در خانه پرهیز شود، موضوعی که با توجه به کوچک بودن خانه های امروزی شاید دور از ذهن به نظر برسد اما محال نیست.

 

 

 

 



تاريخ : دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:, | 7:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران گفت: به منظور توسعه انرژی های تجدید پذیر امسال برای نصب پنل‌های خورشیدی کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف آرمودلی مدیرعامل سازمان انرژیهای نو ایران صبح روز شنبه در سفر یک روزه به استان قزوین به منظور بررسی ظرفیت توسعه انرژی های تجدیدپذیر ضمن بازدید از مراکز آموزش عالی استان قزوین با استاندار دیدار و گفتگو کرد.

مدیرعامل سازمان سانا در نشست با رؤسای دانشگاه های استان قزوین که در سالن جلسات شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد برای دادن تسهیلات بلاعوض به مراکز دانشگاهی برای نصب سیستم های انرژی تجدید پذیر به ویژه خورشیدی در استان قزوین اعلام آمادگی کرد.

یوسف آرمودلی مدیرعامل سازمان انرژی های نو در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: ۳۰۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر در کشور نصب شده که عمده آن در تاکستان، بینالود و خاف صورت گرفته و توربین های بادی در ماهشهر، شیراز، اصفهان، تبریز، سرعین از رشد قابل توجهی برخوردار شده و ۶۶۰ کیلووات انرژی نیروگاهی در این حوزه نیز در حال نصب است.

آرمودلی بیان کرد: با ساخت توربین های ۶۶۰ کیلووات و ۲.۵ مگاوات ساخت داخل قادر هستیم نیاز داخل را به خوبی تأمین کنیم که ظرفیت تولید در نیروگاه های تجدیدپذیر سالانه ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت است که باید زمینه استفاده از آن را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران بیان کرد:با عقد قراردادهای بلندمدت و مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تاکنون ۱۰ هزار مگاوات مجوز صادرشده که ضمن خرید انرژی تولید شده زمینه حمایت از این نیروگاه ها فراهم شده است.

این مسئول یادآورشد: در حال حاضر قیمت خرید انرژی برق از بخش خصوصی برای هرکیلو وات ساعت حدود ۴۶۳ تومان است که در مدت پنج سال تعریف شده که این مبلغ ۱۰ برابر قیمت برقی است که به مشترکان فروخته می شود و هزینه سنگینی به دولت تحمیل کرده اما برای تشویق استفاده از آین انرژیها این خدمات داده می شود.

 

مشترکان خانگی نیروگاه خورشیدی نصب کنند

 

آرمودلی تصریح کرد: بسیار علاقمندیم تا مشترکان خانگی به سمت استفاده از انرژیهای نو به ویژه خورشیدی حرکت کنند و از تسهیلات دولتی برخوردار شوند که در این راستا به شرکت های توزیع نیروی برق اعلام شده در بودجه امسال هر واحدی مسکونی برای نصب پنل های خورشیدی مبلغ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض دریافت کند که هیچ محدودیتی در ثبت نام افراد نداریم.

وی بیان کرد:امسال ظرفیت صدور مجوز نصب سیستم های خورشیدی برای ۱۲ هزار واحد مسکونی را داریم که امیدواریم مردم ضمن آشنایی با قابلیت های این سیستم برای کاهش هزینه های خود از این نوع انرژی استفاده کنند.

 

پرداخت ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات نصب سیستم خورشیدی به دانشگاه ها

 

این مسئول گفت: برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه ها و دستگاهای اجرایی امسال تاکنون ۲۳ واحد دانشگاهی توانسته اند از تسهیلات قابل توجه دولتی استفاده کنند که برای هر واحد ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است.

وی افزود: امسال بیش از ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای نصب پنل های خورشیدی در ۲۳ دانشگاه سراسر کشور پرداخت شده و استان قزوین هم می تواند از این تسهیلات برای دانشگاه های مهم خود مانند بین المللی امام ، دانشگاه آزاد اسلامی و پارک علم و فناوری به خوبی استفاده کند و حدود نیمی از هزینه را پرداخت می کنیم.

آرمودلی تصریح کرد: سال گذشته از محل دریافت عوارض ۳۰ ریالی شرکت های برق، قرارداد تولید ۱۴ مگاوات برق فتو ولتائیک(خورشیدی) برای نصب در ادارات و مراکز آموزش عالی منعقد شد.

 

خدمات فنی و مهندسی پنل های خورشیدی به طور کامل داده می شود

 

وی با اشاره به این که متخصصان کشورمان امروز به توانمندی نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی دست یافته اند تصریح کرد: خوشبختانه امروز دیگر در نصب و راه اندازی، خدمات پس از فروش سیستم های خورشیدی قابلیت بالایی داریم و هیچ مشکلی نیست و مردم نباید نگران خدمات فنی در مواقع مورد نیاز باشند زیرا توان تخصصی مهندسان کشور مطلوب است.

آرمودلی یادآورشد: متاسفانه به دلیل ارزان بودن انرژی استقبال مردم از سیستم های خورشیدی بسیار کم است و علی رغم تسهیلات خوب دولت این نوع انرژی نتوانسته به میزان ظرفیت کشور استفاده شود و شاید اگر هزینه های برق گران بود بسیاری از منازل، ادارات و دانشگاه ها در نصب این سیستم ها درنگ نمی کردند.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران اظهارداشت: اصلاح قیمت انرژی، فرهنگ سازی، توسعه زیرساخت ها با آموزش تکنسین ها، فعال کردن شرکت های داخلی و تکمیل ظرفیت ساخت داخلی پنل های خورشیدی بهترین راهکار برای توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور است.

وی اضافه کرد: مهمترین مشکل ما مسائل اقتصادی است زیرا از نظر علمی کمبودی نداریم و با توسعه شرکت های فعال در این حوزه با تولید پنل های بیشتر انتظار می رود قیمت این سیستم نیز با کاهش قابل توجهی روبرو شود و افراد بیشتری بتوانند از این روش برای تولید انرژیهای نو استفاده کرده و هزینه های زندگی را به نحو قابل توجهی کاهش دهند.

 

استان قزوین ظرفیت توسعه نیروگاه بادی را دارا است

 

آرمودلی در پاسخ به این سوال که چه حمایتی برای توسعه انرژی بادی در قزوین صورت می گیرد اظهار داشت: استان قزوین تونل بادی بسیار خوبی در منطقه تاکستان دارد که تا بوئین زهرا تداوم دارد و این نعمت خدادادی می تواند به توسعه نیروگاه های بادی در این منطقه کمک کند.

وی افزود: پایلوت شدن قزوین در راه اندازی رشته دانشگاهی انرژیهای نو که استاندار محترم مطرح کرده اند از نگاه ما نیز مثبت است و حاضریم حمایت کنیم اما این کار زمانی موفق است که با اجرای طرح های متعدد در انرژیهای نو امکان فعالیت بیشتر برای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی را فراهم کند که در این صورت سازمان انرژی های نو نیز آمادگی دارد با دادن اطلاعات بادسنجی، عقد قرارداد خرید تضمینی برق، معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات همکاری مناسبی داشته باشد.

 

تولید انرژی از زباله در استان قزوین

 

مدیرعامل سانا گفت: استان قزوین با راه اندازی سایت جمع آوری زباله ظرفیت خوبی برای احداث نیروگاه تولید انرژی برق از زباله دارد که آمادگی داریم در این راستا نیز کمک کنیم.

وی در خصوص برنامه های اولویت دار سازمان در سال جاری هم گفت: امسال نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر و نیروگاه بادی منجیل با ظرفیت کامل راه اندازی خواهد شد.

آرمودلی گفت: همچنین افزایش قیمت خرید برق تولید شده توسط بخش خصوصی در حوزه انرژی های تجدی پذیر از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار سانا قرار گرفته است.

تاریخ مخابره: شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳



تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:, | 11:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به یک ویروس بیولوژیک فکر کنید، از آن دسته نمونه‌هایی که وارد بدن شده و موجب بیماری می‌شوند و با آلوده کردن شما اجازه نمی‌دهند به درستی فعالیت روزمره‌تان را ادامه دهید؛ ویروس‌های کامپیوتری نیز تا حدی مشابه ویروس‌های بیولوژیک‌اند.

 

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، ویروسهای رایانه‌ای برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شوند که کامپیوتر نتواند به درستی کار کند یا حتی آن را به طور کامل از کار می‌اندازند.

 

تخمین زده‌شده است که ویروسی با نام کرم کانفیکر(Conficker) بیش از 10 میلیون کامپیوتر را در سال 2009 آلوده کرده بود. میلیاردها میلیون ویروس کامپیوتری در حال حاضر وجود دارد که از طریق اینترنت می‌توانند رایانه میزبان را انتخاب کنند و هر روزه نیز انواع جدیدی از این بدافزارها یا ویروس‌ها شناسایی می‌شود.

 

ویروس چطور میزبانش را پیدا می‌کند؟

 

حتی اگر یک کاربر کامپیوتر کاملا جوانب امنیتی را رعایت کند، باز هم این امکان وجود دارد که ویروس‌ها از طریق فعالیت‌های طبیعی در فضای مجازی خود را وارد کامپیوتر کنند مثل فرستادن موسیقی، فایل یا عکس به کاربران دیگر، ورود به یک وب سایت آلوده، باز کردن یک هرزنامه یا فایل ضمیمه شده به یک ایمیل‌،‌ دانلود کردن بازی‌، نوار ابزار، برنامه یا هر اپلیکیشن رایگان دیگر و نصب برنامه‌ای که می‌توانند به اطلاعات رایانه دسترسی داشته باشد.

 

بعضی از ویروس‌ها طراحی شده‌اند تا با آسیب رساندن به برنامه‌ها، پاک کردن فایل‌ها و یا فرمت کردن هارد دیسک به کامپیوتر آسیب برسانند. برخی دیگر تنها وارد جریان ترافیک اینترنتی می‌شوند و اتصال به اینترنت و انجام فعالیت‌های مجازی را غیر ممکن می‌کنند. بعضی ویروسهای کم‌خطرتر نیز تنها کارکرد طبیعی کامپیوتر را مختل کرده و یا حافظه کامپیوتر را از بین می‌برند و یا اینکه چندین مشکل کوچک رایانه‌ای به وجود می‌آورند.

 

نشانه‌های ویروس کامپیوتری چیست؟

 

اگر یک کامپیوتر مورد حمله ویروس قرار گرفته باشد، می‌توان با توجه به نشانه‌های زیر متوجه وجود یک بدافزار در رایانه شد؛ کندی در عملکرد کامپیوتر، عملکرد نامنظم کامپیوتر، از بین رفتن برخی اطلاعات به صورت ناگهانی.

 

واژه «ویروس کامپیوتری» به عنوان اصطلاحی برای نامیدن تمام انواع بدافزار به کار گرفته ‌می‌شود؛ بد افزارها شامل ویروس‌های کامپیوتری، کرم کامپیوتر، اسب تروا ، اکثر روت‌کیت‌ها، نرم افزارهای جاسوسی، ابزارهای تبلیغاتی نامناسب و بسیاری از نرم افزارهای ناخواسته دیگر می‌شود که می‌توان نام ویروس را بر آن‌ها گذاشت.

 

ماهیت ویروس‌های کامپیوتری گاهی با آنچه با نام کرم‌های کامپیوتر یا بدافزار اسب تروا شناخته می‌شود اشتباه گرفته می‌شوند در حالیکه این دو بدافزار کاملا متفاوت از یکدیگرند. یک کرم کامپیوتری می‌تواند به سیستم امنیتی آسیب وارد کرده و از طریق کامپیوتر میزبان و اتصال به اینترنت به صورت اتوماتیک به دیگر کامپیوترها ورود پیدا کند درحالیکه بدافزار اسب تروا در ظاهر بی‌خطر به نظر می‌رسد اما می‌تواند به صورت پنهانی مخرب باشد.

 

برخی ویروس‌ها و بدافزارها نشانه‌هایی را روی کامپیوتر آلوده از خود به جای می گذارند که به راحتی قابل تشخیص است اما بسیاری از آنها به صورت پنهانی عمل می‌کنند و هیچ اثر مشکوکی از خود به جای نمی گذارند تا توجهی را به سمت خود جلب نکنند. برخی ویروس‌ها نیز تنها از فضای کامپیوتر میزبان استفاده می‌کنند تا بازتولید شوند و سپس تمام حجم کامپیوتر آلوده را فرابگیرند.

 

بدافزار اسب تروا

 

اسب تروا ابزاری فریب‌دهنده است که در نگاه اول کاربر را ترغیب به استفاده می‌کند اما پس از آنکه شروع به کار می‌کند می‌تواند کامپیوتر میزبان را آلوده کند. تفاوت مهم بین اسب تروا و برنامه‌های حقیقی و ویروس‌ها این است که این بدافزار در کامپیوتر میزبان تکثیر نمی‌شود. اسب تروا شامل کدهای مخربی می‌شود که وقتی وارد عمل می‌شوند می‌توانند باعث از بین رفتن و یا حتی دزدیده شدن اطلاعات شوند. برای اینکه یک بدافزار اسب تروا بتواند خود را گسترش داده و وارد کامپیوتر میزبان شود حتما باید به این کامپیوترهای مورد هدف از سوی کاربر دعوت شود به این صورت که کاربر ایمیلی را که شامل یک فایل ضمیمه می شود باز می‌کند و یا برنامه‌ای را از طریق اینترنت دانلود کرده و در رایانه اش ران میکند.

 

کرم کامپیوتری

 

کرم‌های کامپیوتری طراحی شده‌اند تا بتوانند با انتقال خود از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر گسترش پیدا کنند بی‌آنکه از فایلهای کامپیوتر میزبان استفاده کنند. کرم‌ها بر خلاف ویروس‌ها برای تکثیر نیازی به دسترسی به فایل‌های کامپیوتر میزبان ندارند. اگرچه بیشتر کرم‌های کامپیوتری در فایل‌های کامپیوتر میزبان اغلب فایل های ورد و اکسل وجود دارند اما بین نحوه استفاده کرم‌ها و ویروس‌ها از کامپیوتر میزبان تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد.

 

معمولا کرم‌های کامپیوتری فایل‌هایی را که از قبل آلوده شده است، رها می‌کنند. کرم‌های کامپیوتری از طریق انتقال یک فایل آلوده کامل به کامپیوتر میزبان بعدی خود وارد می‌شوند بنابراین کل فایل آلوده و اطلاعات داخل آن به عنوان «کرم» شناخته می‌شود.

 

ویروس جعلی

 

ویروس‌هایی که با نام ویروس جعلی شناخته میشوند تقریبا در تمام اوقات از طریق ایمیل ارسال می شوند و موضوعشان شمال یک زنجیره از کلاماتی است که نمونه‌های آن در زیر آمده است.

• اگر ایمیلی با نام«email virus hoex name here » دریافت کردید آن را باز نکنید

• «این ایمیل را به سرعت پاک کنید»

• هر ایمیلی که نام hoex در آن به کار برده شده است

 

اکثر ایمیل‌های آلوده به ویروس Hoex یا ویروس جعلی یکی از کلید واژه‌های بالا را دارند.

 

ترس افزار‌ها

 

ترس افزارها در واقع نوع دیگری از ویروس Hoex یا جعلی هستند که در زمان باز کردن یک وب سایت به صورت اخطار روی صفحه کامپیوتر نشان داده می‌شوند و به کاربر اخطار می ‌دهند که کامپیوترش آلوده به نوعی ویروس شده است. اما اگر نگاه نزدیکتری به این اخطار کنید می‌توانید متوجه شوید که این پیام اخطار ربطی به برنامه آنتی ویروس ندارد و اخطاری از سوی ویندوز کامپیوتر است.

 

 

از کامپیوترتان محافظت کنید

 

این ها چند راه حل برای محافظت از کامپیوتر در مقابل انواع بد افزارها هستند.

 

فایر وال (دیوار آتشین): برنامه فایروال می‌تواند کامپیوتر را در مقابل ورود هکرها و نرم‌افزار‌ها مخرب محافظت کند.

فایروال نرم‌افزار یا سخت افزاری است که اطلاعاتی را که از طریق اینترنت یا شبکه وارد کامپیوتر می‌شوند، پیش از ورود چک می‌کند و بر اساس تنظیماتش آنها را یا رد می‌کند و یا به این اطلاعات اجازه ورود می‌دهد.

 

به این ترتیب فایروال می‌تواند جلوی ورود هکرها و بدافزارها را بگیرد. فایر وال روی ویندوز نصب می‌شود و به طور خودکار با بالا مدن ویندوز شروع به کار می‌کند.

 

اگر یک برنامه ای مانند یک بازی اینترنتی یا یک سیستم مسیجینگ را روی کامپیوترتان باز کنید و این برنامه بخواهد با اتصال به اینترنت اطلاعاتی را به دست آورد، فایروال از شما می‌پرسد که آیا مایل به قطع این ارتباط هستید یا خیر. اگر شما اجازه برقراری این ارتباط را برای بار اول به برنامه مورد نظر بدهید فایر وال در آینده در مورد برقراری ارتباط اینترنتی جهت دریافت اطلاعات دیگر از شما سوالی نمی پرسد و به صورت خودکار اجازه برقراری چنین ارتباطی را به برنامه مذکور می دهد.

 

آنتی ویروس : آنتی ویروس برنامه‌ای است که ای‌میل و فایلهای دیگر کاربر را برای پیدا کردن ویروس، کرم یا اسب تروا جست‌وجو می‌کند. این برنامه اگر بتواند یکی از موارد خطرناک بدافزار را پیدا کند، آن را قرنطینه کرده یا قبل از آنکه بتواند آسیبی به کامپیوتر وارد کند آن را پاک خواهد کرد.

 

ویندوز به طور خودکار برنامه آنتی ویروسی را روی خود ندارد اما شرکت سازنده کامپیوتر ممکن است یکی از این برنامه‌های آنتی ویروس را روی ویندوز نصب کرده باشد. اما اگر هیچ آنتی ویروسی روی سیستم کامپیوتر شما نصب نشده است، راه‌های زیادی برای پیدا کردن و نصب کردن یکی از آن ها وجود دارد. مایکروسافت برنامه‌هایی را به عنوان برنامه ضروری امنیتی به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید آن را از وب‌سایت Microsoft Security Essentials به صورت رایگان دانلود کنید.

 

برنامه حفاظت از جاسوس افزار: جاسوس‌افزار یا نرم‌افزار جاسوسی بدافزاری است که اطلاعات کاربر را جمع آوری کرده و سپس بخش تنظیمات کامپیوتر را بدون رضایت کاربر تغییر می‌دهد. برای مثال جاسوس افزارها می‌توانند نوار ابزار، لینک را روی کامپیوتر میزبان نصب کنند، صفحه اصلی مرورگر را تغییر دهند، یا پیام‌های تبلیغاتی را به شما نشان دهند.

 

برخی جاسو‌افزارها نیز بی آنکه رد پایی از خود به جا بگذارند تنها اطلاعات مهم و سری شما مثل وب سایت‌هایی که اخیرا باز کرده‌اید یا افرادی که به تازگی به آنها پیام داده‌اید را جمع‌آوری می‌کنند. بیشتر نرم‌افزارهای جاسوسی از طریق برنامه رایگانی که دانلود شده است به کامپیوتر میزبان راه پیدا می‌کنند در حالیکه برخی دیگر ممکن است تنها با باز کردن آدرس یک وب‌سایت وارد کامپیوتر مورد نظرشان شوند.

 

برای محافظت از کامپیوترتان در مقابل جاسوس افزارها کافی است یک برنامه ضد جاسوس‌افزار نصب کنید. ورژن‌های جدید ویندوز به یک آنتی جاسوس افزار مجهزاند که به طور خود کار با بالا آمدن ویندوز به کارمی‌افتد. این برنامه که Windows Defender نام دارد زمانیکه یک جاسوس‌افزار قصد ورود به کامپیوترتان را دارد به شما هشدار می‌دهد و همچنین کامپیوتر را برای یافتن چنین برنامه‌های بازرسی کرده و در صورت برخورد با نمونه‌ای از این بدافزار آن را پاک می‌کند.

 

نصب آخرین ورژن مرورگر: در بیشتر مواقع جدیدترین نسخه‌های مرورگر شامل برخی اصلاحات امنیتی می‌شوند که می‌تواند از امنیت و حریم شخصی کاربر زمانی که به اینترنت متصل شده است محافظت کند.



تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:, | 11:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

چند روز پس از آن که مایکروسافت تازه‌ترین نسخه پیش نمایش ویندوز 10 را برای کاربران حرفه‌ای عرضه کرد، گفته می‌شود که قرار است نسخه‌ای از آن برای کاربران عادی هم عرضه شود

 

 

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از تامزهاردویر

 

قرار است مایکروسافت در ماه ژانویه یعنی حدود دو ماه دیگر نسخه پیش نمایشی از ویندوز 10 را در دسترس علاقمندان مختلف قرار دهد

 

ویندوز 10 که Threshold نیز نام گرفته از امکانات مختلفی برای راضی کردن کاربران علاقمند به امکانات لمسی و همین طور افرادی که دوست دارند به همان شیوه سنتی از ویندوز استفاده کنند برخوردار است

انتظار می رود نسخه نهایی ویندوز 10 قبل از به پایان رسیدن سال 2015 در دسترس علاقمندان قرار بگیرد. منابع خبری می‌گویند مایکروسافت در ماه ژانویه جزییات بیشتری را در مورد یکی از ویژگی‌های کلیدی ویندوز 10 موسوم به  Continuum ارائه خواهد کرد. Continuum استفاده از ویندوز 10 بر روی گوشی ها و تبلت‌ها و همین طور از طریق کنسول بازی Xbox One را تسهیل می‌کند

از جمله دیگر ویژگی‌های ویندوز 10 می‌توان به منوی استارت جدید، تسهیل استفاده از موشواره و صفحه کلید، جلوه های بصری مناسب تر و ... اشاره کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:, | 11:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 ... 20 صفحه بعد