با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ استاد کار برای معاونت متوسطه؛ سهم این معاونت در آزمون استخدامی
زیارت عاشورا
استاد کار برای معاونت متوسطه؛ سهم این معاونت در آزمون استخدامی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سهم معاونت متوسطه در آزمون استخدامی، جذب استاد کار برای فعالیت های این دوره است.

علی زرافشان در گفت و گو با خبرگزاری فرهنگیان ، پیرامون آزمون استخدامی و اینکه چه تعداد نیرو برای معاونت متوسطه در نظر گرفته شده است، گفت: برآورد نیروی انسانی بر عهده مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش بر عهده اداره کل پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش است. در جلساتی که داشتیم با توجه به سهمیه برای هر یک از معاونت ها نیروهایی در نظر گرفته شده است.

زرافشان بیان کرد: سهم معاونت متوسطه در آزمون استخدامی، جذب استاد کار برای فعالیت های این دوره است. در بخش جذب هنر آموز نیز نیروها توسط دانشگاه رجایی تربیت می شوند.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: چندین سال بود که در معاونت متوسطه استاد کار جذب نشده بود لذا در بحث جذب استادکار در آزمون استخدامی نقش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تمام آزمون های استخدامی برعهده سازمان سنجش است، لذا تجربه همکاری با آموزش و پرورش را نیز داشته و علاوه بر تعیین دروس و مواد آمورشی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش می تواند آن را به نحو احسن برگزار کند.


تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 13:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
ایسنا نوشت:معاون پارلمانی رییس‌جمهور، حرکت توسعه در گیلان را شتابان دانست و گفت: بسیاری از مصوبات سفر دولت تدبیر و امید به این استان، اجرایی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری، در مراسم افتتاح همزمان 141 کلاس درس استان گیلان در رشت گفت: از فاصله سفر استانی هیات دولت به گیلان که مدت کمی از آن می‌گذرد، شاهد تحول اساسی در این استان هستیم.

وی اظهار کرد: شاخصه‌های رشد توسعه‌ای در گیلان رو به بهبود است؛ به طوری که در برخی بخش‌ها، از سایر استان‌های کشور، پیشی گرفته است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور، ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای در گیلان را حق مردم این استان دانست و خاطرنشان کرد: این توسعه شتابان، نشان از وجود همدلی و همزبانی بین مردم و مسئولان گیلان دارد.

انصاری در ادامه خواستار طراحی سند جامع توسعه صنعت استان گیلان بر مبنای صنعت سبز، محیط زیست و حفظ منابع طبیعی شد و افزود: صنعت سبز، متکی بر اصول دانش بنیان است و پارک‌های علم و فناوری و تقویت صنعت‌های دانش‌بنیان، مورد توجه دولت است.

وی اظهار کرد: با ازدیاد جمعیت در کشور و وضعیت خاص اقلیمی استان‌های گیلان، مازندران و تا حدودی گلستان، تخریب ثروتی همچون محیط زیست و جنگل، غیرقابل جبران است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این سرمایه‌های خدادادی به طور فزاینده منشأ رشد، ثروت و توسعه خواهند بود، خاطرنشان کرد: توسعه راه، راه‌آهن و امکانات حمل و نقل، به طور روزافزون، گردشگران داخلی و خارجی را به سمت استان روانه می‌کند.

انصاری تصریح کرد: حراست و صیانت از عرصه منابع طبیعی، به مثابه صیانت از دارایی، ثروت و زمینه برخورداری مردم و ارتقای سطح درآمدی آنهاست.

وی با بیان اینکه دولت در دو سال فعالیتش، نهایت تلاش خود را برای رفع مشکلات فرهنگیان به‌کار گرفته است، افزود: طی این مدت، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آماده و مراحل اجرایی آن آغاز شده است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان نیز علی‌رغم همه دشواری‌ها، آماده و تصویب شد، که مهرماه امسال یا شاید قبل از آن، عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل تنگناهای مالی امسال و سال گذشته به خاطر کاهش قیمت نفت و سایر منابع درآمدی، تخصیص اعتبار برای دستگاه‌ها مشکل بود، اما آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که بالای 100 درصد تخصیص را دریافت کرد.

انصاری، نگاه دولت به دستگاه آموزش و پرورش را نگاهی ویژه دانست و بیان کرد: نگاه دولت تدبیر و امید به آموزش و پرورش، در جهت تسهیل قوانین و مقررات، رفع نیازها و تخصیص و تامین منابع، نگاهی ویژه است.

وی با بیان اینکه هرگونه تحول در کشور، از رهگذر تحول در آموزش و پرورش انجام می‌شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش در همه کشورها و مجامع، نقش ویژه‌ای دارد و نقش این مجموعه بزرگ در کشور ما، منحصربه‌فرد و بی‌بدیل است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور، آموزش و پرورش را زیربنای همه تحولات و پیشرفت‌ها دانست و یادآور شد: بودجه آموزش و پرورش و سرمایه‌گذاری در آن، بهترین نوع سرمایه‌گذاری عمرانی است؛ زیرا عمران و آبادانی فکر و اندیشه را در پی دارد.



تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 13:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

محتوای نیمه تخصصی دروس در دوره‌های پایانی مقطع ابتدایی ضرورت عملکرد تخصصی معلمان این دوره و هم چنین ارتقای کیفیت مدیران را افزایش می‌دهد.

محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفتگو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در خصوص عملکرد تخصصی معلمان در این مقطع گفت: در دوره پنجم و ششم ابتدایی دروس با محتوای نیمه تخصصی ارائه می‌گردد و همچنین دانش‌اموزان هنگام تغییر مقطع تحصیلی با افزایش تعداد معلم از یک به حدود 12 معلم مواجه می‌شوند که انطباق با شرایط برای آنها مشکل خواهد بود، در نتیجه با اجرای طرح‌های آزمایشی تصمیم بر سه معلمی شدن مدارس ابتدایی اجرایی شد.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به حضور معلمان در دروس مختلف مانند دروس پایه به علوم‌انسانی و یک معلم به صورت تخصصی در درس تربیت‌بدنی تصریح کرد: با اجرای این روند، یادگیری با بازده بالاتری انجام می‌شود.
 
دیمه‌ور از دیگر اثرات مثبت سه معلمی‌شدن مدارس به خلاقیت برخی معلمان در برگزاری کلاس‌ها اشاره کرد و تصریح کرد:اجرای آزمایشی طرح با نتایج مثبتی همراه است و سعی بر این است تا در سال تحصیلی جدید سه معلمی‌شدن مدارس به صورت سراسری اما نه به صورت اجباری اجرایی خواهد شد و با توجه به نیروی‌انسانی و فضای آموزشی مناسب امکان پیاده‌سازی طرح میسر است و در همین راستا دستورالعمل‌هایی به مراکز استان‌ها برای اجرایی‌شدن موضوع فرستاده شده است.
 
 توانمندسازی نیروی انسانی شدت می‌گیرد
معاون آموزشی ابتدایی از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال تحصیلی جدید را توانمند‌سازی نیروی‌انسانی  و ارتقای کیفیت فرآیندهای مدیریتی به طور فراگیر در مدارس ابتدایی کشور خبر داد و گفت: توسعه کیفیت بخشی به مدارس چند پایه هم در دستور کار قرار دارد و به زودی معلم راهنما در مدارس روستایی و به ویژه برای توسعه مدارس در مناطق عشایری و کم‌بهره به کار گرفته می‌شود.
 
دیمه‌ور همچنین به ایجاد شورای ویژه‌ای به نام شورای  بهبود ارتقای شاخص‌های مناطق محروم اشاره داشت و خاطرنشان کرد: این شورا فعلاً در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی برای توسعه عدالت آموزشی با همکاری سایر نهادهای وابسته ایجاد شده است.

 




تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 13:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، گفت: ۴۸ هزار کودک افغانستانی غیر مجاز برای ورود به مدارس کشورمان ثبت‌نام کرده‌اند و در حال بررسی هویت، بهداشت فردی و تعیین سطح آموزشی آنها هستیم.

خبرگزاری فارس: ثبت‌نام ۴۸ هزار «دانش‌آموز افغانستانی غیر مجاز» برای ورود به مدارس ایران/ ثبت‌نام‌ها تا ۱۵ مهر ادامه دارد

خلیل‌الله بابالو قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و با تأکید بر اینکه مشکل ثبت نام اتباع افغانستانی غیر مجاز در مدارس مرتفع شده است، اظهار داشت: مدتی پیش بخشنامه ثبت‌نام اتباع غیر مجاز صادر و به مدارس ابلاغ شد.

وی با اشاره به مراحلی که امکان تحصیل اتباع غیر مجاز در مدرسه را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: هویت‌یابی، بهداشت فردی و تعیین سطح آموزشی، سه مرحله‌ای است که برای ثبت‌نام اتباع مد نظر قرار می‌گیرد.

بابالو با اشاره به برگزاری جلساتی با کمیته اتباع وزارت کشور در خصوص این دسته از دانش‌آموزان، تصریح کرد: در این جلسات مقرر شد تا دفاتر کفالت وزارت کشور مسئول هویت‌یابی، مراکز درمانی مسئول بررسی بهداشت فردی و واکسیناسیون اتباع غیر مجاز و وزارت آموزش و پرورش مسئول تعیین سطح آموزشی این افراد باشد.

وی با بیان اینکه در مهلت یک هفته‌ای که برای هویت‌یابی این افراد داده شده بود 48 هزار نفر ثبت‌نام کردند به فارس گفت: در مرحله بعدی تاکنون حدود 45 هزار نفر یعنی حدود 88.3 درصد از مجموع 48 هزار نفر برای دریافت معرفی‌نامه به مراکز بهداشتی و آموزشی مراجعه کرده‌اند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش به شیوه ثبت‌نام اتباع غیر مجاز در مدارس اشاره و گفت: آنهایی که دبستانی هستند در مدارس ابتدایی ثبت‌نام موقت می‌شوند تا گواهی بهداشتی خود را از مراکز درمانی به مدرسه ارائه دهند.

وی افزود: آنهایی که در مقطع دبیرستان باید تحصیل کنند، ابتدا به ادارات مناطق آموزش و پرورش مراجعه و در امتحانات جبرانی شهریور ماه با سایر دانش‌آموزان شرکت می‌کنند تا تعیین سطح آموزشی آنها انجام شود و مشخص باشد در چه پایه‌ای باید تحصیل کنند.

بابالو در خصوص هزینه‌های ثبت‌نام اتباع در مدارس کشور، اظهار داشت: هزینه‌های ثبت‌نام اتباع به لحاظ انسانی و اقتصادی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است و برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی بین 120 تا 300 هزار تومان، برای دانش‌آموزان متوسطه اول (راهنمایی) بین 144 تا 336 هزار تومان و برای دانش‌آموزان متوسطه دوم (دبیرستان) بین 180 تا 360 هزار تومان هزینه دریافت خواهد شد.

وی افزود: دریافت این هزینه‌های ثبت نام مربوط به تصمیمات شورای آموزش و پرورش هر استان است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل در خصوص مهلت ثبت‌نام این افراد در مدارس، تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی اتباع غیر مجاز باید پیش از ورود به مدارس واکسیناسیون شوند، تا 15 مهر مجوز ثبت‌نام برای این افراد تعیین شده است.

به گزارش فارس، مجوز ثبت نام کودکان اتباع غیر مجاز  افغانستانی در مدارس کشورمان صادر شده است و با انجام پروسه‌های تخصصی، این دانش‌آموزان در مدارس ثبت نام و پذیرفته می‌شوند.



تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 13:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرکل پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش گفت:‌کمک‌ مالی خانواده‌ها به مدرسه باید به حساب مدرسه واریز شود. این پول نباید ‌به صورت نقد و چک در وجه حامل باشد همچنین دریافت کمک‌های مالی اجباری ممنوع است.

میرشاهولد

سید رحیم میرشاهولد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص نظارت بر مدارس در فصل ثبت‌نام و تخلفات صورت گرفته به ویژه اخذ وجه اجباری در هنگام ثبت‌نام اظهار داشت:‌در شرایط فعلی کار در مدارس دشوار است چرا که آموزش و پرورش چند سالی است که با مشکل کمبود اعتبار مواجه است و این مسئله آثاری بر مدارس داشته و برخی از مدارس توانایی تامین‌ هزینه‌های جاری مثل آب، برق، گاز و تلفن را ندارند.

وی افزود:‌ مدیران مدارس برای خدمات آموزشی و پرورشی اعتبار کافی در اختیار ندارند و ناچارند برای تعلیم و تربیت بهتر دانش‌آموزان دست کمک به سوی خانواده‌ها دراز کنند.

** می‌پذیرم که برخی مدارس دولتی به اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌ اینکه اعلام می‌شود، مدارس دولتی به اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند را تایید نمی‌کنم اما اینکه برخی مدارس به اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند را تایید می‌کنم.

میرشاهولد بیان کرد:‌ روال در آموزش و پرورش برای برخورد با این مسئله این است که شرایط مدرسه را در نظر گرفته و واقعیت‌ها را مشاهده می‌کنیم و سپس نحوه رفتار مدیر را در مدرسه ارزیابی کرده و متناسب با آن تصمیم گیری می‌کنیم.

** مدیران مدارس ناتوانی از تامین قبوض آب یا گاز را با خانواده‌ها درمیان بگذارند

وی عنوان کرد:‌ به مدیران مدارس توصیه می‌کنیم برای دریافت کمک‌های اختیاری از روش‌های پسندیده استفاده کنند یعنی مردم را در جریان مسائل واقعی مدرسه قرار دهند ما از مردم چیز پنهانی نداریم وقتی مدرسه توانایی پرداخت پول قبض گاز را ندارد، مدیر مدرسه آن را از خانواده‌ها پنهان نکند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  افزود: ‌مردم به راحتی از کنار این ماجرا نمی‌گذرند مدیران مدرسه به خانواده‌ها بگویند که اگر پول برق را پرداخت نکنیم، برق مدرسه قطع می‌‌‌شود در چنین شرایطی حتما خانواده‌ها با مدارس همکاری می‌کنند.

میرشاهولد گفت:‌البته این مسئله کاملا اختیاری است یعنی مدیر مدرسه مشکلات را طرح می‌کند و مدرسه 200 دانش‌آموز دارد ممکن است خانواده 20 نفر از دانش‌آموزان همراهی کرده و برای حل مشکلات مدرسه اقدام به کمک مالی کنند.

** مدیران مدارس باید به خانواده‌ها گزارش بدهند

وی افزود:‌آن چیزی که تأیید نمی‌شود، این است که مدیر مدرسه حق ندارد بگوید در مدرسه دولتی هر خانواده‌ای باید رقمی را که او اعلام کرده،‌پرداخت کنند. در بازرسی‌ها به شدت دنبال این هستیم که مردم در فضای شفاف به مدارس کمک مالی کنند و مدیران مدارس موظفند گزارش هزینه‌های مدرسه را به اطلاع خانواده‌ها برسانند هر پولی که از خانواده‌ها دریافت می‌شود باید مشخص شود که چگونه هزینه می‌شود.

** شرایط کمک‌های مردمی به مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدرسه باید به حساب مدرسه واریز شود. کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدرسه نباید ‌به صورت نقد و چک در وجه حامل باشد، پول به حساب دیگری غیر از حساب مدرسه واریز نشود و دریافت کمک‌های مردمی به هیچ عنوان اجباری نیست.

میرشاهولد اظهار داشت: بسیاری از مدارس این موضوعات را رعایت می‌کنند؛ ‌بیش از 105 هزار مدرسه در کشور داریم و درصد مدیرانی که به اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند به نسبت کل مدارس کشور اندک است.

** تعلیم و تربیت باکیفیت با امکانات دولتی امکان پذیر نیست

وی ادامه داد:‌مدرسه دولتی طبق قانون اساسی نمی‌تواند پول دریافت کند اما تعلیم و تربیت کاری است که اگر می‌خواهیم با کیفیت انجام شود با اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست. مدیر مدرسه وقتی مسئولیت می‌پذیرد تمایل دارد تا تعلیم و تربیت باکیفیت به دانش‌آموزان ارائه کند و اگر خانواده‌ها به مدرسه کمک مالی کنند،‌مدیر مدرسه می‌تواند فعالیت‌های آموزشی و تربیتی با کیفیتی ارائه کند.

** رقابت مدارس دولتی با مدارس غیردولتی بسیار دشوار است

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  گفت: ‌مدیر مدرسه دولتی تمایل دارد با مدارس خاص و غیردولتی که از مردم شهریه دریافت می‌کنند رقابت آموزشی داشته باشد و دانش آموزانش در کنکور رتبه خوبی بیاورند اما با شرایط موجود بسیار دشوار است که مدرسه دولتی با مدارس خاص و غیردولتی رقابت آموزشی داشته باشد.

وی بیان کرد: زمانی که مأمور آب یا برق برای چندمین بار به مدرسه مراجعه کرده و تهدید به قطع آب یا برق می‌کند مسلم است که آرامش مدیر مدرسه به هم می‌ریزد و ناچار است که از خانواده‌ها درخواست کمک مالی کند. توصیه من به مدیران مدارس این است که خانواده‌ها را در جریان این مشکلات قرار داده و از نظر صرف هزینه‌های مالی نیز با آنها شفاف باشند.

** شرایط برگزاری کلاس‌های تابستانی و ضوابط دریافت هزینه

میرشاهولد در پاسخ به پرسشی درخصوص برگزاری کلاس‌های تابستانی توسط مدارس دولتی و دریافت هزینه از خانواده‌ها گفت: مدارس با تصمیم انجمن اولیا و مربیان در طول سال تحصیلی و ایام تابستان می‌توانند برنامه‌های آموزشی مختلفی داشته باشند. سال تحصیلی از مهر ماه شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد و تابستان نیز جزیی از سال تحصیلی است اما کلاس‌های تابستانی و دریافت پول از خانواده‌ها باید با مصوبه انجمن اولیا و مربیان باشد.

وی افزود:‌ انجمن اولیا و مربیان از طرف خانواده‌ها انتخاب شده‌‌اند تا به نمایندگی آنها و با همکاری مدیر مدرسه برنامه‌های مختلف آموزشی و پرورشی را در مدرسه طراحی کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  ادامه داد: مدیریت و رهبری آموزشی مدرسه با مدیر است و طرح‌ها را به انجمن اولیا و مربیان ارائه می‌کند و انجمن‌ مجبور نیست طرح‌ها را بپذیرد بلکه می‌تواند آنها را رد کند.



تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 13:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی میز مخصوص پذیرش فرهنگیان در بیمارستان ها خبر داد.

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، سید محمد بطحایی  در گردهمایی  معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی  استان های کشور که در روز چهارشنبه چهارم شهریور ماه ، در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد اظهار داشت : فرهنگیان به صورت رایگان  و بدون تشریفات مرسوم در بیمارستان ها ، پذیرش می شوند .

بطحایی افزود: بیماران فرهنگی پس از معالجه در این بیما رستان ، مراحل اداری پذیرش را انجام خواهند داد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: به همین منظور مبلغی به عنوان تنخواه به بیمارستان های طرف قرارداد تحویل می شود تا فرهنگیان هنگام مراجعه ، هیچ مشکلی برای  پذیرش نداشته باشند.
بطحایی در پایان گفت: بیمارستان های طرف قرار دا د در این طرح ، از میان بیمارستان های شاخص دولتی انتخاب شده اند که می توان  به مرکز قلب  تهران ، بیمارستان های رویان ، شهید مصطفی خمینی و  بصیر اشاره کرد.


تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 13:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

عیال‌وارترین وزارتخانه کشور که آموزش و پرورش محسوب می‌شود نیاز به کمک دولت، مجلس شورای اسلامی و نهادهای دیگر دارد تا تعلیم و تربیت آینده فرزندان این مرز و بوم باعث افتخارآفرینی آنها شود.

خبرگزاری فارس: دردهای وزارتخانه عیال‌وار کشور نیاز به التیام دارد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و عیال‌ وارترین وزارتخانه کشور محسوب می‌شود که نقش اصلی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را به عهده دارد.

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، اکنون چیزی حدود 13 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه کشور مشغول تحصیل هستند و حدود یک میلیون فرهنگی شاغل که شامل معلمان، آموزگاران، دبیران و کارمندان این وزارتخانه هستند، کار اداره و آموزش دانش‌آموزان و مدارس را به عهده دارند.

*بودجه چالش اصلی آموزش و پرورش/ معلمان هم‌چنان ناراضی از تبعیض

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در استان هرمزگان با اشاره به بودجه این وزارتخانه گفت: «امسال بودجه آموزش و پرورش نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان است که با این وجود حداقل پنج هزار میلیارد کسری بودجه داریم و دولت یازدهم در این دو سال حداقل 50 درصد بودجه آموزش و پرورش را افزایش داده و از بودجه 12 هزار میلیارد تومانی در سال 91 این رقم به بیش از 24 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.»

به گزارش فارس، هر سال بودجه این وزارتخانه بزرگ افزایش چشمگیری دارد و از طرفی اتفاق خاصی در فیش حقوقی معلمان، مدارس، تجهیزات، امکانات رفاهی، بهبود وضعیت معیشت، افزایش جایگاه اجتماعی و بسیاری موارد دیگر خبری نیست.

این اتفاقات مبین این موضوع است که چرا وضعیت فرهنگیان در طول تمامی سالهای گذشته وضعیت چندان مناسبی نبوده است؟ در نهایت با افزایش بودجه و موارد دیگر قرار نیست دولت ساز و کاری برای افزایش رفاه بیشتر فرهنگیان داشته باشد؟

ذکر این نکته که آموزش و پرورش باید توان بیشتری برای چانه زنی و گرفتن تسهیلات از دولت داشته باشد نباید فراموش شود، اما اینکه آموزش و پرورش همواره از مظلوم‌ ترین وزارتخانه ها در دولت‌های مختلف بوده است نیز از دیگر موارد قابل اهمیت است.

*آموزش و پرورش اولویت دولت نیست/ بیشترین اعتراضات معلمان شکل گرفت

البته این سوال از ابتدای آغاز دولت یازدهم در بین منتقدان وجود داشته است که آیا آموزش و پرورش اولویت دولت یازدهم است؟ به نظر می‌رسد که اینطور نیست و مطابق گفته معاون پارلمانی رئیس جمهوری، «در دولت یازدهم مهار تورم و خروج از رکود نرخ رشد از اولویت‌های رئیس جمهور بود و اگر این کار انجام نمی‌شد حتی آموزش و پرورش نمی‌توانست به عرصه‌های مختلف خود بپردازد؛ وی یکی دیگر از اولویت‌های دولت را سیاست خارجی عنوان کرد.»

تا زمانی که آموزش و پرورش اولویت دولت نباشد شرایط و وضعیت هم‌چنان مانند قبل خواهد بود و هیچ تغییری رخ نخواهد داد

این سخنان نشان می‌دهد که آموزش و پرورش از اولویت‌های دولت یازدهم نبوده است و به همین دلیل است که تفاوت در پرداخت به فرهنگیان نسبت به سایر نهادها چشمگیر شده است و بیشترین معترضان را به همراه داشته است.

 

به نظر می‌رسد بیشترین اعتراضات معلمان در دوره کنونی رخ داده است و بارها معلمان به لحاظ وضعیت نامناسب معیشتی، تبعیض در پرداخت به کارمندان، عدم برگزاری آزمون استخدامی، عدم به کارگیری مربیان پیش دبستانی و موارد دیگر جلوی وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و حتی در ادارات استانها و شهرستانهای مختلف کشور برگزار شد.

*نظام رتبه‌بندی معلمان از شایعه تا واقعیت/ مُسکن مقطعی حقوق با رتبه‌بندی

در اواخر عمر دولت گذشته بود که تلاش برای به تصویب رسیدن این طرح ناتمام ماند و شرایط برای دولتمردان کنونی فراهم شد تا این طرح را به سرانجام برسانند.

تلاش‌های مسئولان کنونی وزارت آموزش و پرورش برای تهیه و مطرح کردن این طرح عظیم هم در نوع خود ستودنی بود زیرا به نظر می‌رسد قرار است پس از بررسی دوساله در نهایت این طرح قابلیت اجرایی پیدا کند.

از جزئیات منتشر نشده آن که بگذریم برخی شایعات در خصوص افزایش حقوق معلمان مطرح است که برخی آن را بین 300 تا 800 هزار تومان عنوان می‌کنند و توقعاتی را در این بین به وجود آورده است.

اما باید به اینکه توجه داشت که رتبه‌بندی معلمان به هیچ وجه در راستای افزایش حقوق معلمان اجرا نخواهد شد و ماهیت اصلی این طرح افزایش انگیزه و تلاش معلمان خواهد بود و در نهایت با افزایش رتبه به افزایش حقوق خواهد انجامید.

قرار است این طرح از اول مهر سال جاری اجرایی شود و دولت هم 1350 میلیارد برای آن در سال 94 بودجه در نظر گرفته است.

شرایط کنونی دولت هم از نظر اعتباری و اقتصادی به لحاظ فشارهای بین المللی و پایین آمدن قیمت نفت مناسب نیست و در چنین شرایطی اختصاص این ارقام برای رتبه بندی معلمان قابل تقدیر است اما بسیاری رتبه بندی را یک مُسکن موقت می‌نامند.

*تراژدیک بودن آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای پیش دبستانی‌ها

برگزاری آزمون استخدامی در آموزش و پرورش جذب نیروهای جدید در این دستگاه بزرگ روند بسیار جالبی را پیش گرفت به طوری که آموزش و پرورش در این خصوص کمتر اطلاع رسانی کرد و کمتر اظهار نظر داشت.

از سال گذشته مجلس شورای اسلامی به وزارت آموزش و پرورش برای عدم اجرای قانون برگزاری آزمون برای مربیان پیش دبستانی و تعیین تکلیف آنها فشار آورد و حتی پرونده وزیر آموزش و پرورش به منزله استنکاف از اجرای قانون به قوه قضائیه رفت.

پس از آن در اواخر اسفند ماه سال گذشته بود که ابتدا معاون وزیر آموزش و پرورش خبر از برگزاری آزمون استخدامی در این وزارتخانه داد و در نهایت وزیر آموزش و پرورش آن را تأیید کرد، حال از شفاهی و کتبی شدن مجوز برگزاری و عدم هماهنگی‌ها می‌گذریم.

در نهایت برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش به سازمان سنجش محول شد و این آزمون 27 شهریور ماه برگزار خواهد شد تا پس از آن پنج هزار نفر وارد این شغل معلمی شوند؛ البته 1300 نفر سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران هستند و 3700 نفر هم از طریقی آزمون که 180 هزار نفر در آن ثبت نام کردند پذیرش می‌شوند.

نکته جالب این است که تمام جوانانی که بخواهند وارد آموزش و پرورش شوند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند در حالی که آزمون به نام مربیان پیش دبستانی است و ظاهراً به کام دیگران، از طرفی مربیان پیش دبستانی به این موضوع معترض هستند.

وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرد که مربیان پیش دبستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اولویت هستند اما این نکته هم نتوانست التیام دردهای این مربیان باشد.

*آموزش ابتدایی پیشتاز فعالیت‌ها در آموزش و پرورش

بیش از 50 درصد معلمان در دوره ابتدایی مشغول تدریس هستند و توجه به این معلمان باید در وهله نخست اهمیت باشد. البته آموزش و پرورش افزایش حقوقی را برای معلمان این مقطع در نظر گرفت که قابل تقدیر است.

در 17 دی ماه سال گذشته مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش به فارس گفت: «حقوق معلمان ابتدایی 20 درصد افزایش یافت.»

این کار حداقل توانست مقدار کمی از تلاش‌های بی وقفه معلمان ابتدایی را پاسخ دهد.

توجه به مدارس تک دانش‌آموزی، بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه، برگزاری طرح جابربن حیان، توجه به آموزش در مناطق دوزبانه، برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان، توجه به حوزه آموزش در عشایر و بسیاری از موارد دیگر از جمله فعالیت‌های معاونت آموزش ابتدایی محسوب می‌شود.

*آموزش متوسطه و حرکت به سمت حذف کنکور

معاونت آموزش متوسطه متولی دانش‌آموزان راهنمایی قدیم، دبیرستان، هنرستان و پیش دانشگاهی است.

مسئول برگزاری پروژه مهر آموزش و پرورش نیز از معاونت آموزش متوسطه است و تمام فعالیت‌ها برای بازگشایی مدارس در این معاونت انجام می‌شود.

یکی از طرح‌هایی که در این معاونت در این مدت انجام شده است، طرح تعالی مدرسه است که در 5700 مدرسه انجام شد که فعالیتهای بسیاری را در دل خود جای داده است.

توجه به کارآفرینی، جشنواره نوجوان خوارزمی، برگزاری تجارب مدارس هوشمند، توجه به تجهیز هنرستانها، افزایش نرخ حضور دانش‌آموزان در هنرستان، حذف کنکور و موارد دیگر از فعالیت‌های این معاونت به شمار می‌رود.

*ساخت و ساز مدارس از رونق افتاده است/ حضور بیش از 3 میلیون دانش‌آموز در مدارس ناایمن

وضعیت ساختمانهای مدارس در چند سال اخیر شرایط مناسبی را نداشته است و به علت کمبود اعتبارات همواره مشکلات بسیاری را در این حوزه شاهد بودیم.

مدارس تخریبی، نبود تجهیزات کافی و مشکلاتی که در زمینه ساخت مدارس جدید، کمبود اعتبارات، تخریب و بازسازی، تبدیل سیستم های گرمایشی و سرمایشی به وضعیت استاندارد و توجه به مدارس قدیمی از جمله مواردی است که نیاز به اعتبارات برای پرداختن به آن را دارد.

به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش یک سوم مدارس کشور ایمن نیست و این موضوع بدان معنا است که با فرض وجود 105 هزار مدرسه در کشور، 35 هزار مدرسه ناایمن هستند و با فرض 13 میلیون دانش‌آموز در کشور چیزی حدود 4 میلیون و 340 هزار نفر در مدارس ناایمن تحصیل می‌کنند.

این آمارها بسیار نگران کننده است و طلب می‌کند اعتبارات مورد نیاز در بخش عمرانی به این بخش اختصاص داده شود تا شاه مشکلاتی در آینده نباشیم.

ضمن اینکه وضعیت مدارس کشور نسبت به گذشته شرایط بهتری پیدا کرده است زیرا در گذشته مدارس ناایمن دو سوم مدارس را تشکیل می‌داد که امروز این عدد به یک سوم رسیده اما هم‌چنان شرایط مطلوب نیست.

*عدم توضیحات آموزش و پرورش، اعتیاد در مدارس را به واقعیت نزدیک می‌کند

یکی از حساس‌ ترین قسمت‌های آموزش و پرورش معاونت تربیت بدنی است که به نظر می‌رسد آن پویایی که باید داشته باشد را به همراه خود ندارد.

اداره کل تربیت بدنی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و سلامت دانش‌آموزان تحت هدایت معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش است.

یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در دو سال اخیر در تربیت بدنی آموزش و پرورش انجام شده است، برگزاری المپیادهای درون مدرسه‌ای بود که به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، حدود 3.5 میلیون دانش‌آموز در این طرح شرکت کردند.

البته برگزاری چنین طرح‌هایی که دانش‌آموزان را به تحرک وادار می‌کند قابل تقدیر است اما کافی نیست.

ضمن اینکه بسیاری از طرح‌های ملی تربیت بدنی آموزش و پرورش که از گذشته آغاز شده بود اکنون کاملاً متوقف شده است و به نظر می‌رسد علاقه‌ای به ادامه این طرح‌های ملی ندارد.

حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش هم در نوع خود حاشیه‌های فراوانی دارد. ستاد مبارزه با مواد مخدر از آمار یک درصدی اعتیاد در مدارس حکایت می‌کند و بسیاری از کارشناسان شروع اعتیاد برخی را از مدارس عنوان می‌کنند.

تمام این موضوعات در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش واکنش چندانی به این موضوعات نشان نمی‌دهند و پاسخ و آمارهای واقعی‌تری نمی‌توانند ارائه کنند تا وجود چنین آمارهایی به واقعیت نزدیک شود.

در حوزه سلامت هم به علت نبود اعتبارات کار خاصی در خصوص قرص آهن، پدیکولوز و موارد دیگر آنچنان انجام نمی‌شود و این بخش کار اصلی را به عهده وزارت بهداشت می‌داند.

*شهریه مدارس غیردولتی چالش اصلی مردم در ثبت‌نام

مدارس غیردولتی با آن همه دبدبه و کبکبه که به همراه دارد همواره مشکلات نرخ شهریه، ارائه خدمات و پایین بودن کیفیت آموزش را با خود به همراه داشته‌اند اما با این شرایط افراد بسیاری هستند که علاقمند به ثبت نام فرزندشان در این مدارس هستند.

مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش گفت: «از آغاز کار دولت تدبیر و امید با افزایش 3.5 درصدی دانش‌آموز در مدارس غیردولتی مواجه شده‌ایم و 11.6 حضور دانش‌آموزان در مدارس و مراکز غیردولتی را شاهد هستیم؛ در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و 377 هزار دانش‌آموز در 11 هزار و 847 مدرسه غیردولتی، 664 هزار و 854 دانش‌آموز در 2 هزار و 117 مدرسه هیات امنایی و 199 هزار و 808 دانش‌آموز در هزار 1722 مدرسه آموزش از راه دور تحصیل می‌کنند.»

وی افزود: «از افزایش 20 درصدی شهریه مدارس در سال‌جاری خبری نیست و ما در شهر تهران منطقه به منطقه بررسی کردیم و حداقل 2.5 درصد و حداکثر 17.5 درصد برای افزایش شهریه‌ها پیش‌بینی شد.»

هر روز بر تعداد دانش‌آموزان در بخش غیردولتی اضافه می‌شود و از طرفی شهریه چالش اصلی این مدارس شده است. آموزش و پرورشی ها که معتقدند مدارس نباید بیشتر از نرخ مصوب شهریه دریافت کنند در حالی که درس خواندن در یکسال این مدارس با تمام هزینه‌ای که برای گرفتن لیسانس پرداخت می‌کنید یکسان شده است.

قاسم جعفری: برای نمونه وقتی به یک دانش‌آموز می‌گویند برای ثبت‌نام، 15 تا 20 میلیون به مدرسه بدهید، این رقم خیلی بالایی است؛ فردی 50 میلیون می‌دهد و در آزادترین دانشگاه رشته دکتری می‌خواند و حالا یک دانش‌آموز برای یک سال تحصیلی 20 میلیون یا کم‌تر باید بدهد که این منطقی به نظر نمی‌رسد

به نظر می‌رسد مدارس غیردولتی باید موضوع کیفیت آموزش را مد نظر قرار دهند و مطابق با مصوبات سازمان مدارس غیردولتی در نرخ شهریه برخورد شود.

یکی دیگر از مشکلات حوزه غیر دولتی در سال گذشته، واگذاری مدارس به بخش خصوصی بود و طوری که حدود یک هزار مدرسه در سال گذشته به موسسان مدارس غیردولتی واگذار شد و در نهایت با واکنش نمایندگان مجلس شورای همراه شد.

به نظر می‌رسد ادامه فعالیت چنین مدارسی در سال تحصیلی آینده از سوی آموزش و پرورش با مجلس شورای اسلامی به چالش برخورد کند زیرا مجلسی ها معتقد هستند که این واگذاری باید متوقف و مدارسی که در سال گذشته واگذار شده بود به حالت قبلی برگردد و از طرفی آموزش و پرورش به ادامه فعالیت با اسم خرید خدمات آموزشی اصرار دارند.

باید منتظر بود و دید در نهایت این موضوع چه اتفاقی را با خود به همراه خواهد داشت.

*هوشمند سازی مدارس تعطیل شد

در سالهای گذشته تلاش شد تا با ورود تجهیزات رایانه‌ای به مدارس و کلاس‌های درس تا حدودی به سمت هوشمند سازی مدارس حرکت کنیم اما اکنون شاهد تعطیلی هوشمند سازی مدارس هستیم.

در گذشته حتی نمایشگاه‌هایی در خصوص هوشمند سازی مدارس برگزار شد اما اکنون خبری از این موضوع نیست و شاید آموزش و پرورش تمایلی به انجام چنین کاری ندارد چون در گذشته هم مشکلات مالی وجود داشت.

افزایش انگیزه معلمان و دانش‌آموزان و به روز تر شدن و یا نزدیک شدن به سرعت تکنولوژی و استفاده صحیح از ابزار آلات الکترونیکی به یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کرد که امروز دیگر شاهد چنین موضوعی نیستیم.

*مشکلات کتب درسی هر سال کمتر می‌شود/ تولید میلیون‌ها جلد کتاب در هر سال

یکی از آرام‌ترین حوزه‌هایی که در آموزش و پرورش وجود دارد، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است که وظیفه تولید کتب درسی و محتواهای آموزشی را به عهده دارد.

هر ساله چیزی حدود 130 میلیون جلد کتاب درسی در آموزش و پرورش تولید می‌شود در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که کار بسیار سختی است.

در چند سال گذشته هم با تغییر نظام آموزشی کتابهای درسی هر سال دستخوش تغییرات اساسی شد تا پس از چند دَه سال محتوای تمامی کتابهای تغییراتی داشته باشد که تیم بسیار بزرگی با تلاش فراوان این کار را به سرانجام می‌رساند هر چند که کتب جدید دارای اشکالاتی هم هستند اما از زحمات تولید این کتب نمی‌توان گذشت.

اینکه کتابهای درسی به موقع و هم‌زمان با شروع سال تحصیلی به دست دانش‌آموزان برسد هماره یکی از دغدغه‌های اصلی بوده است و در سالهای اخیر مشکلات به حداقل رسیده است.

*انقلاب حمایت از دانش‌آموزان استثنایی در راه است

سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هم زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش است و حدود 120 هزار دانش‌آموز را در حوزه‌های مختلف تحت پوشش قرار می‌دهد.

یکی دیگر از حوزه‌های پویای آموزش و پرورش، بخش استثنایی است که فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام و در دستور کار دارد.

به گفته قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تمام هزینه‌های دارویی و بیمارستانی دانش‌آموزان استثنایی از اول مهر امسال رایگان خواهد شد که یک انقلاب در حوزه مدارس استثنایی به شمار می‌رود.

توزیع کتابهای مدارس استثنایی در سالهای اخیر به یک مشکل بزرگ تبدیل شده بود که قرار است با تلاشهای فراوان این کتب تا پیش از آغاز سال تحصیلی به دست تمام دانش‌آموزان برسد.

یکی از نکات قابل تقدیر دیگر در این حوزه، توجه به دانش‌آموزان کم بینا است که قرار است در سال تحصیلی آینده برای حدود یک هزار دانش‌آموز تبلت رایگان خریداری و در اختیار آنها قرار گیرد تا مشکل کتابهای آنها برای همیشه مرتفع شود.

به گزارش فارس، تمام دستگاه‌های اجرایی کشور دارای نقاط ضعف و قوتی هستند که باید برای برطرف کردن نقاط ضعف و همچنین قوت بخشی به نقاط مثبت تلاش کرد.

آموزش و پرورش هم به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با وجود یک میلیون فرهنگی شاغل و حدود 700 هزار فرهنگی بازنشسته یکی از بزرگترین و عیال وارترین دستگاه‌های کشور به شمار می‌رود که امیدواریم توجه به این دستگاه هر روز بیشتر شود.

تا زمانی که اعتبارات کافی برای این وزارتخانه بزرگ در نظر گرفته نشود و از اولویت های اصلی دولت به شمار نرود، شرایط و مشکلات به قوت خود باقی خواهد بود که همت و تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعتلای بیشتر و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت احساس می‌شود.



تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 7:27 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرا شدن طرح تعالی مدیریت مدرسه در همه مدارس ابتدایی خبر داد.

خبرگزاری پانا+

محمد دیمه ور در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، درباره برنامه تعالی مدیریت مدرسه، گفت: از مجموع حدود 5 هزار و 700 مدرسه ای که این طرح را اجرا می کنند، 2 هزار و 500 مدرسه از مداس دوره ابتدایی این برنامه را اجرا می کنند.

وی ادامه داد: در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش، کمیته مشاور و نظارت بر اجرای طرح را در دفتر دبستانی و در دفتر عشایری استان ها تشکیل شده است.

دیمه ور اشاره کرد: همکاران در این کمیته ها مشغول ارزیابی فعالیت های مدارسی هستند که طرح تعالی مدیریت را اجرا می کنند. 
وی با بیان اینکه مدارس مجری این طرح رتبه بندی می شوند، افزود: امسال اقدامات ما تشویقی است تا مدارس موفق به اجرای این طرح ادامه دهند و با جمع آوری نقاط قوت و ضعف همچنین با برگزاری دوره های آموزشی، مدارس دیگر را برای اجرای طرح تعالی اضافه کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در کنار طرح تعالی مدیریت مدرسه، دبیرخانه بهبود مدیریت آموزشگاهی مشغول بررسی و تدوین طرحی ملحم از برنامه تعالی است که در سال آینده این طرح در تمام مدارس کشور اجرا شود.
دیمه ور تصریح کرد: آمادگی لازم را در مدیران توانمند دوره ابتدایی می بینیم که با ایجاد چارچوب معین برنامه تدریس را رهبری کنند و طرح
تعالی مدیریت مدرسه در مدارس اجرا شود.


تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 7:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بیش از دو ماه از اعلام خبر تشکیل کارگروهی جهت «رسیدگی به مسائل اقتصادی آموزش و پرورش» می‌گذرد. تاکنون چندین جلسه از این کارگروه تشکیل شده‌است؛ به نظر می‌رسد مسئولین امر باید هرچه سریعتر گزارش عملکرد کارگروه مذکور را در صحن علنی مجلس ارائه دهند.

به گزارش سرویس آموزش و پرورش عیارآنلاین، در این شماره از خبرنامه پُرسا، به چالش‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش، کمیته معیشت فرهنگیان در سازمان مدیریت و توسعه مدارس غیردولتی پرداخته می‌شود.
آزمون استخدامی، همچنان پرماجرا!

وزارت آموزش و پرورش این روزها با اتخاذ سیاست ساماندهی نیروی انسانی، تمایل چندانی به استخدام نیروی جدید ندارد. به اعتقاد وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، این وزارتخانه با ۲۵۰ هزار نفر نیروی کمتر نیز قابل اداره است! در این میان مجلس با تصویب قانون برگزاری آزمون استخدامی، وزارت آموزش و پرورش و استخدامسازمان مدیریت را موظف به جذب ۵ هزار نیروی جدید نمود. پس از کش و قوس فراوان، این قانون به برگزاری آزمون استخدامی منجر شد.

روزهای اخیر، متعاقب تجمع مربیان معترض پیش دبستانی در برابر مجلس، حرف و حدیث‌های متعددی درباره کم و کیف برگزاری این آزمون مطرح گردید. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عقیده دارد که آزمون استخدامی صرفاً باید برای جذب مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی برگزار شود. همچنین برخی از مربیان معترض پیش‌دبستانی نیز بر این باورند که آموزش و پرورش باید بدون آزمون ورودی ایشان را استخدام نماید.

اما در آزمون استخدامی شرایط پذیرش به گونه‌ای تعیین شده است که اولاً تعداد پذیرفته‌شدگان بسیار کمتر از مربیان پیش دبستانی یاده شده است و ثانیاً بسیاری از مربیان پیش‌دبستانی شرایط تعیین شده برای داوطلبان این آزمون را ندارند. ضمن اینکه در این آزمون استخدامی یاد شده، سهمیه پذیرش خانم‌ها کم است، به نحوی که ۹۰ درصد از پذیرفته شدگان را آقایان تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که تعداد مربیان پیش دبستانی حدود ۴۰ هزار نفر است که عموماً خانم هستند.

در مقابل این انتقادات، علی اصغر فانی معتقد است که از ابتدا هم قرار نبود همه مربیان پیش دبستانی جذب وزارت آموزش و پرورش شوند، بلکه بنا بود که ایشان برحسب نیاز آموزش و پرورش، در اولویت پذیرش قرار گیرند. طبق گفته وزیر آموزش و پرورش مربیان پیش دبستانی در اولویت استخدام هستند اما به دلیل ناهماهنگی رشته برخی از ایشان با نیاز آموزش و پرورش، همه مربیان امسال جذب نمی‌شوند. مرور مصوبه مجلس نیز این استدلال را تایید می‌نماید.
تاریک و روشن کمیته معیشت معلمان

اواخر خرداد ۹۴ و پیش از استیضاح وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدیریت به همراه فانی برای پاسخگویی به نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت. در این جلسه مقرر شد تا کارگروهی برای بررسی دغدغه فرهنگیان در سازمان مدیریت تشکیل شود. این کارگروه تشکیل شد و تا اواسط مرداد، پنج مجلس شورای اسلامیجلسه‌ی آن برگزار گردید.

یکی از نمایندگانِ عضوِ این کمیته درباره روند جلسات این کمیته اعلام نمود که جلسات تا دستیابی به نتیجه‌ای عملی و ارائه گزارش به صحن علنی مجلس و فرهنگیان ادامه دارد. اما چندی پیش، یکی از نمایندگان مجلس از عدم همراهی دولتی‌ها با این کمیته خبر داد. به گفته وی، در صورت عدم همراهی دولت، مجلس نیز برای پیگیری مطالبات فرهنگیان، راه‌های دیگری را طی خواهد نمود.

همانطور که اشاره شد، کمیته پیگیری معیشت معلمان در پی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد. از این رو این شائبه مطرح شد که پیگیری مسائل اقتصادی و معیشتی فرهنگیان منوط به شرایط خاص و احیاناً سیاسی باشد. قابل تامل اینکه اردیبهشت ۹۴ مقام معظم رهبری مسئولین را به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان توجه داده‌اند، اما در پی این مطالبه، کمیته‌ای تشکیل نشد. امید که حل مشکلات معیشتی معلمان به دور از انگیزه‌های سیاسی صورت پذیرد.
مدارس غیردولتی

سابقه تأسیس مدارس غیردولتی به قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. بعد از انقلاب اسلامی این مدارس مدتی تعطیل شد تا اینکه در سال ۶۷، قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون اجازه می‌دهد که افراد علاقمند به مشارکت در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در ذیل مدارس غیرانتفاعیسیاست‌های دولت مدارس غیردولتی تأسیس نمایند.

در حال حاضر یکی از سیاست‌های بدنه فعلی آموزش و پرورش، توسعه مدارس غیردولتی است؛ به گونه‌ای که سهم دانش‌آموزان این مدارس از کل دانش‌آموزان از ۵/۸ درصد در سال تحصیلی ۹۲-۹۳، به حدود ۱۲ درصد در سال تحصیلی گذشته افزایش یافت. در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، روزهای گذشته یک دوره آموزشی با هدف «بررسی جایگاه مشارکت‌های مردمی و توسعه مدارس غیردولتی با رویکرد سندتحول بنیادین» برگزار گردید. در این برنامه، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به باز شدن میدان رقابت میان مدارس اشاره نمود و این که «مدارس دولتی و غیردولتی باید برای ارتقای کیفیت تلاش کنند تا مردم بتوانند از بین آنها دست به انتخاب بزنند».

با توجه به اظهارات معاون رئیس جمهور، به نظر می‌رسد رقابت میان مدارس دولتی و غیردولتی چندان عادلانه نباشد. زیرا این دو نوع مدرسه، اساساً به لحاظ امکانات در شرایط برابر قرار ندارند. مدارس دولتی به دلیل محدودیت امکانات، نمی‌توانند به عنوان رقیب در مقابل مدارس غیردولتی مطرح شوند. از سویی دیگر، همانطور که عنوان شد، هدف تأسیس مدارس غیردولتی، جلب مشارکت‌های مردم علاقه‌ند و مستعد در امر تعلیم و تربیت است و نه ایجاد فضای رقابت میان مدارس دولتی و غیردولتی.
سایر اخبار
۱-پیش بینی حضور ۴ میلیون نفری در المپیاد ورزشی دانش آموزی

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌ و پرورش گفت:‌ پرداختن به ورزش دختران در اولویت کاری وزارت آموزش و پرورش است.
۲-بیش از نیمی از فرهنگیان کشور «بانوان» هستند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از نیمی از فرهنگیان کشور، بانوان هستند، گفت: به استناد آمار می‌توانیم ادعا کنیم عدالت آموزشی در بحث دختران از وضعیت خوبی بهره‌مند شده است.
۳-برخی معلمان ابتدایی با عشایر کوچ می‌کنند/ شهادت ۵ معلم در حملات تروریستی سال گذشته

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان دوره ابتدایی به شغل خودشان عشق می‌ورزند، گفت: برخی معلمان ابتدایی همراه با عشایر کوچ می‌کنند و ۳ یا ۴ ماه از سال ممکن است خانواده خود را نبینند.
۴-چند مدرسه غیردولتی لغو مجوز شدند؟

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در بازدیدهای صورت گرفته از مدارس غیردولتی استان های سراسر کشور ۲۰ مدرسه متخلف شناسایی شده که با اخذ شهریه اضافی لغو مجوز شدند.
۵-مراحل ارزیابی مدارس غیردولتی اعلام شد/ امسال رتبه‌بندی جدید مدارس اجرا نمی‌شود

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، جزئیات برنامه‌های این اداره‌کل و مراحل ارزیابی مدارس غیردولتی را تشریح کرد.
۶-طرح مجلس برای حق‌التدریسی کردن مربیان پیش‌دبستانی

نایب رئیس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس از تصویب طرح مشترک سه کمیسیون مجلس برای استفاده از مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی به صورت حق‌التدریسی و تلاش برای ارائه آن به صحن علنی خبر داد.
۷-برنامه درسی جدید تربیت معلم چه ویژگی هایی دارد؟

روز دوم برگزاری چهارمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، پ‍‍‍‍‍ژوهشی و فرهنگی پردیس ها ۲۷ مرداد ماه در حالی ادامه یافت که دکتر موسی پور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه طبق برنامه به سخنرانی درباره “بازنگری برنامه های درسی و نقش معاونان آموزشی در اجرای آنها” پرداخت.
۸-وزارت آموزش و پرورش کار رتبه‌بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند/ قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: برای کنکور ۹۵ پیشنهاد شده است که سهم سوابق تحصیلی به ۳۵ درصد برسد که ۲۵ درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و ۱۰ درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.
۹-صد هزار نفر از فارغ التحصیلان سوم نظری، وارد پیش دانشگاهی نمی شوند
۱۰-آموزش سواد در شهر تهران به بخش خصوصی واگذار شد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران از فراخوان برای واگذاری فعالیت‌های سوادآموزی به بخش خصوصی خبر داد و گفت:‌ در قالب این طرح وظیفه سواد آموزی افراد بی‌سواد را به مدارس غیردولتی واگذار می‌کنیم.



تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 7:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
دیپلماسی آموزشی در کنار دیپلماسی سیاسی ازسوی نظام اسلامی پیگیری می‎شود
وزیر آموزش و پرورش گفت :در بدو استقرار دولت تدبیر و امید با مشکلات بسیاری در عرصه‎های داخلی و خارجی مواجه بودیم اکنون نیز دیپلماسی آموزشی در کنار دیپلماسی سیاسی ازسوی نظام اسلامی پیگیری می‎شود.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان، علی اصغر فانی ظهر امروز در سخنران پیش از خطبه‎های نماز جمعه زنجان با اشاره به سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان الگوهای معلمی و مدیریت در آموزش و پرورش، اظهار داشت: خوشحالم در هفته دولت در استان زنجان و در جمع مردم نمازگزار هستم.‌

وی ادامه داد: در بدو استقرار دولت تدبیر و امید با مشکلات بسیاری در عرصه‎های داخلی و خارجی مواجه بودیم و امروز شاهد تحولات، اقدامات و توفیقاتی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تورم بیش از ۴۰ درصدی در دو سال قبل، افزود: بی‎ثباتی و رشد روز افزون قیمت‎ها از نتایج تورم در کشور بود.

وی تورم امروز کشور را ۱۳٫۸ درصد عنوان کرد و گفت: کاهش ۲۵ درصدی تورم خدمت بسیار بزرگی از سوی دولت به کشور محسوب می‎شود که تلاش می‎شود این تورم تا آخر فعالیت دولت تک رقمی شود.

فانی گفت: در همین دو سال از رشد منفی ۶٫۸ درصدی به رشد سه درصد رسیده‏‌ایم که در واقع با برنامه‎ریزی و نظارت دولت از حالت رکود در اقتصاد خارج شده‎ایم اما راه طولانی برای عبور از مشکلات اقتصادی در پیش داریم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قیمت هر بشکه نفت در حال حاضر ۴۰ دلار است که موجب کاهش درآمد دولت شده در حالی که رشد اقتصادی در کشور مثبت است که این امر نشان دهنده تدبیر دولت است.

فانی افزود: در بعد سیاست خارجی توفیقات دولت بالا بوده و جو ایران و اسلام ستیزی امروز به جو مثبت به نفع نظام اسلامی تغییر یافته و بسیاری از کشورهای دنیا تلاش دارند تا به ایران نزدیک شوند که هیئت‎های مختلفی در دو ماه اخیر به کشور آمده‎اند.

وی یادآور شد: موفقیت مذاکره‎کنندگان هسته‎ای در راس توفیقات است که پس از سال‎ها تلاش موضوع هسته‎ای به نتیجه رسیده و نظام با حفظ اقتدار و قدرت توانست از این گردنه عبور کند و فشارهای ناشی از تحریم به تدریج از کشور ما برداشته می‏شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توفیقات بخش بهداشت و درمان از جمله کاهش هزینه‎های بیمارستانی است که ۱۰ میلیون دفترچه خدمات درمانی صادر و در اختیار مردم قرار گرفته است و خدمات درمانی در این دولت را شاهد هستیم.

فانی سیاست داخلی ایران را نیز موفقیت‎آمیز دانست و گفت: امروز ایران امن‎ترین کشور منطقه است و با وجود اینکه همسایه‎ها دارای مشکلات امنیتی هستند، در امنیت کامل بوده و مردم به آینده امیدوار هستند.

وی گفت: در زمینه فرهنگ و آموزش نیز توفقیات خوبی به دست آمده است و در حال حاضر برای آغاز سال تحصیلی جدید، بیش از ۱۳ میلیون دانش‎آموز در ۱۰۵ مدرسه کشور با یک میلیون فرهنگی و معلم آماده می‎شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۱۳۰ میلیون جلد کتاب آماده توزیع است، گفت: برای مهر سال جاری در زمینه مدارس با مشکل جدی مواجه نیستیم.

فانی تصریح کرد: امسال تیم نجوم و اختر – فیزیک جمهوری اسلامی در بخش دانش‎آموزی رتبه نخست جهانی را به خود اختصاص داد.

وی موفقیت‎های المپیادهای شیمی، فیزیک، کامپیوتر را یادآور شد و گفت: دانش‎آموزان امسال رتبه‎های تک رقمی جهان را کسب کردند و تیم المپیاد تیم ریاضی امسال رتبه هفتم را به خود اختصاص داد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته ۶۵۰ هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور اعزام شدند تا این قشر یاد و خاطره شهدا و رزمندگان را گرامی بدارند و این اردوها اقدام موثری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

فانی با اشاره به اجرای طرح آیات منتخب قرآن کریم گفت: با برگزاری این طرح دانش‎آموزان با قرآن بیشتر انس می‎یابند.

وی گفت: طرح امام شناسی از دیگر طرح‎های وزارتخانه بود تا دانش‎آموزان با سیره و زندگی ائمه اطهار (ع) آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای نخستین بار طرح المپیاد درون مدرسه‎ای برای ۳٫۵ میلیون دانش‎آموز با هدف ایجاد شادابی و تندرستی در دانش‎آموزان برگزار شد و سال آینده برای ۴ میلیون دانش‎آموز برگزار می‎شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱۰ مدرسه با یک دانش‎آموزان و یک معلم فعالیت می‎کرد تا عدالت آموزشی محقق شود، افزود: ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه نیز با کمتر از پنج دانش‎آموز فعالیت داشت.

فانی گفت: در سال تحصیلی گذشته بیش از ۴۰۶ هزار دانش‎آموز در مراکز شبانه روزی حضور داشتند که این امر موجب شد تا ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق معرفی شود.

وی افزود: ۳۶۰ هزار دانش‎آموز اتباع بیگانه در سال گذشته از دستاوردهای آموزش و پرورش کشور استفاده کردند و پیش‌‏بینی می‎شود امسال ۵۰ هزار نفر اضافه شود.



تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 7:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیروی انسانی در آموزش و پرورش به خوبی ساماندهی نشده است، گفت: سیاست مهم ما ساماندهی نیروی انسانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر فانی عصر جمعه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان افزود: در دولت یازدهم ما در استان‌های سراسر کشور، استاندارهای بسیار خوب و فرمانداران حاضر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان داریم.

وی اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت‌های قبل جلسات شورای آموزش و پرورش به موقع و زودتر هم برگزار می‌شود.

فانی آموزش و پرورش را مهم‌ترین دستگاه کشور اعلام کرد و گفت: این دستگاه به لحاظ گستردگی و وسعت، بزرگترین دستگاه کشوری است؛ چراکه ۱۰۵ هزار مدرسه و بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی دارد.

۷۵۰ منطقه آموزشی در کشور وجود دارد

وی گفت: آموزش و پرورش با دارا بودن ۷۵۰ منطقه آموزشی بزرگترین دستگاه گسترده در کشور را به خود اختصاص داده است و طبق منویات مقام معظم رهبری ۱۳ میلیون دانش‌آموز با احتساب پدر و مادر ۲۶ میلیون نفر می‌شوند، بنابراین این دستگاه ۴۰ میلیون نفر مخاطب دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این دستگاه به علت گستردگی مخاطب، نقش بسیار موثری در زندگی مردم دارد.

فانی، آموزش و پرورش را تعیین کننده و گسترده‌ترین دستگاه عنوان کرد و افزود: زیرساخت‌های منابع انسانی در کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و دانش‌آموزان امروز آینده‌سازان کشور خواهند بود.

وی اظهار کرد: زیرساخت منابع در کشور در آموزش و پرورش تولید می‌شود و از این منظر آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است.

وزیر آموزش و پرورش، سه ضلع برای آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: مدرسه، خانواده و دولت سه ضلع این دستگاه هستند و در این میان هیچ‌کدام از کارشان راضی نیستند و خروجی آن نیست که ما انتظار داریم.

فانی افزود: بر ما تکلیف است که حلقه مفقوده را پیدا کنیم؛ چراکه در دیدار معلمان با مقام معظم رهبری، ایشان هرگونه هزینه‌کرد در آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری عنوان کردند.

وی تصریح کرد: بچه‌ها در مدرسه تحصیل می‌کنند و سرمایه‌های اصلی ما در کشور هستند، بنابراین آموزش و پرورش یک دستگاه هزینه‌ای نیست، بلکه دستگاهی است که سرمایه‌گذاری می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بیش از دو میلیون تومان برای هر دانش‌آموز به غیر از دانش‌آموزان غیردولتی هزینه می‌شود بنابراین با این دو میلیون تومان، ما باید دانش‌آموز توانمند تربیت کنیم.

فانی اظهار کرد: با افزایش فضای آموزشی می‌توانیم سرمایه‌های کشور را در آموزش و پرورش افزیش بدهیم.

وی نقش شورای آموزش و پرورش را موثر و منحصر به فرد اعلام کرد و گفت: دغددغه آموزش و پرورش در تمام مقتضیات زمانی متفاوت بوده است و ما در دهه ۶۰ و تا اواسط دهه ۷۰ دغدغه‌مان این بود که هیچ بچه‌ای از تحصیل محروم نماند و همه باید تحصیل کنند و ۱۸ میلیون دانش‌آموز داشتیم و مدارس چهار شیفته و پنج شیفته بودند ولی امروز تعداد مدارس ما افزایش یافته و سال گذشته حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز داشتیم .

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در حال‌حاضر دو میلیون و ۱۰ هزار نفر دانش‌آموز در مدارس خیّرساز در کشور تحصیل می‌کنند .

تحصیل ۲۰ درصد دانش‌آموزان در مدارس خیرین

وی افزود: بیش از ۲۰ درصد مدارس با کمک خیرین ساخته شده است.

فانی افزود: رسیدن به مهارت‌های زندگی، تربیت دینی، نوآوری و خلاقیت‌ها همه از دل ارتقای کیفیت درمی‌آید و در این راستا در دولت تدبیر و امید آموزش و پرورش به لحاظ مدیریت، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که به ارتقای کیفی آموزش و پرورش کمک می‌کند.

وی، سیاست اول این وزارتخانه را ساماندهی نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: ما در کشور یک میلیون فرهنگی داریم ولی این‌ها خوب ساماندهی نشده‌اند؛ چراکه در بعضی از مناطق کمبود معلم داریم ولی در بعضی مناطق کمبود نداریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی به جد دنبال می‌شود، افزود: سال گذشته ۲۵ هزار نفر بازنشسته شد و حتی یک نفر هم اضافه نشد، امسال هم ۳۸ هزار نیروی انسانی بازنشسته شد و یک نفر هم به مجموعه اضافه نشد و در این راستا این وزارتخانه با این تعداد معلم مهرماه سال جدید را شروع می‌کند.

فانی، سیاست دوم این وزارتخانه را توسعه مشارکت‌ها اعلام کرد و گفت: اعتقاد داریم که مشارکت‌ها در آموزش و پرورش را افزایش بدهیم و از توان و پتانسیل نهادهای مردمی استفاده کنیم؛ چراکه این وزارتخانه یک وزارتخانه‌ای است با توان محدود و قادر به اداره این همه مخاطب گسترده نیست.

وزارت آموزش و پرورش با ۲۱ وزارتخانه تفاهم نامه همکاری دارد

وی افزود: طی دو سال گذشته با توسعه مشارکت‌ها فواید زیادی عاید این نهاد شده است و این وزارتخانه با ۲۱ وزارتخانه قرارداد تفاهم‌نامه امضا کرده که در بحث اداره آموزش و پرورش کمک و مشارکت لازم را داشته باشند.

فانی گفت: ما باید به سمتی پیش برویم که مدارس با تکیه بر منابع ملی و امکاناتی که در سایر نهادهاست گسترش پیدا کند.

وی ارتقای مدیریت آموزشگاهی را سیاست دیگر این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: باید مدیریت آموزشگاهی را تقویت کنیم. با این امکانات و منابع می‌توانیم آموزش و پرورش بهتری داشته باشیم و از سال گذشته این سیاست اجرا شده و امسال هم تدوام دارد.

وزیر آموزش و پرورش علمیاتی کردن بودجه را سیاست دیگر وزارتخانه آموزش و پرورش بیان کرد و افزود: عملیاتی کردن بودجه، بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد و ما امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه داشتیم.

فانی تمرکززدایی را سیاست دیگر این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: تمرکززدایی در آموزش و پرورش بسیار بالا است و این امر باعث ضعف خلاقیت و نوآوری می شود.

وی با بیان اینکه سازمان هر چقدر متمرکزتر باشد خلاقت و نوآوری کاهش پیدا می کند افزود: برای اینکه به سمت تمرکززدایی برویم و طولانی را در پیش داریم و مقاومت های زیادی در مسیر وجود دارد ولی ما مصمم برای اجرای سیاست های آموزش و پرورش در قالب پنج اصل هستیم.

وی افزود: در دو سال استقرار دولت تدبیر و امید، بودجه آموزش و پرورش ۹.۱ درصد بود که ۲.۱ درصد اضافه شده و اکنون حدود ۱۱.۲درصد شده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما توانستیم در دولت یازدهم سهم خودمان را افزایش بدهیم.

سهم اعتبارات آموزش و پرورش در دولت یازدهم به ۹.۱ درصد شده است

فانی گفت: سهم بودجه آموزش و پرورش از اعتبارات تا سال ۸۴، ۱۵ درصد بود یعنی در دولت نهم و دهم هر سال کاهش داشت ولی در دولت تدبیر و امید به ۹.۱ درصد رسیده و در مجموع در دو سال به ۱۱.۲ درصد رسیده است.

وی افزود: سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت در حال افزایش است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: استاندار زنجان از اعتبارات بخش عمرانی برای آموزش و پرورش اعتبار اختصاص دهد، ما هم از بودجه ملی در خدمت خواهیم بود.



تاريخ : شنبه 7 شهريور 1394برچسب:, | 6:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش خبر نامه فرهنگیان به نقل از خبرگزاری تسنیم،  محمدحسین سلیمی جهرمی در پاسخ به این پرسش که طبق مصوبه مجلس آموزش و پرورش باید از نیروهای پیش‌دبستانی به صورت حق‌التدریسی استفاده کند،‌ برای ساماندهی این موضوع و استفاده از نیروهای پیش‌دبستانی برای مهر 94 چه تدابیری اندیشیده‌اید؟‌اظهار داشت: برای اجرایی کردن این مصوبه مجلس باید کمیته ساماندهی تشکیل شود تا این موضوع در آن‌جا بررسی شود.

وی افزود:‌ مربیان پیش‌دبستانی طبق جنسیت و رشته بر اساس نیاز آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور به صورت حق‌التدریس مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌ در گذشته اجازه استفاده از نیروهای حق‌التدریس آزاد را در آموزش‌ و پرورش نداشتیم که با مصوبه اخیر مجلس گروهی از افراد که سابقه خدمت در بخش پیش‌دبستانی را داشتند می‌توانند به عنوان حق‌التدریس در آموزش‌ و پرورش مورد استفاده قرار گیرند.

سلیمی جهرمی گفت:‌ جزییات کامل مصوبه مجلس در خصوص جذب نیروهای پیش‌دبستانی به صورت حق‌التدریس باید مشخص شود و آئین‌نامه مربوطه در این زمینه تدوین شود. طی سال‌های گذشته بخشی از کمبود نیروی آموزش و پرورش از طریق پرداخت حق‌التدریس جبران می‌شد که اکنون می‌توان برای جبران کمبود نیرو در دوره ابتدایی از مربیان پیش‌دبستانی استفاده کنیم.

 علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص استفاده از مربیان پیش‌دبستانی به صورت حق‌التدریسی عنوان کرد:‌ مصوبه مجلس درباره استخدام پیش‌دبستانی‌ها به طور طبیعی با توجه به توزیع منابع انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارتخانه نسبت به جنسیت و رشته نیروهای انسانی است.

وی افزود: مربیان پیش‌دبستانی‌ اگر قرار باشد در آموزش و پرورش استخدام شوند، باید در همان بخشی که قبلاً در آن حوزه تدریس می‌کردند، مشغول به فعالیت شوند.

به گزارش تسنیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی‌ چهارشنبه 28 مرداد با تغییر دستور صحن علنی مجلس و رسیدگی با اولویت طرح ابلاغ یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را به تصویب رساندند.

وکلای ملت در جزئیات این طرح مقرر کردند یک تبصره به شرح زیر به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 15 مهر 1388 و اصلاحات بعدی آن الحاق شد.

براساس این تبصره وزارت آموزش و پرورش مکلف شد مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خریدخدمات آموزشی (گروه‌های تسریع‌شده با شرایط مندرج در تبصره 9) را که در اولویت استخدام قرار دارند، بدون رعایت ماده 8 قانون مذکور تا زمان اجرای قانون الحاق 2 تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش به صورت حق‌التدریسی به کار گیرند. طبق این مصوبه، مقرر شد بار مالی ناشی از این امر در حد سقف حق‌التدریس سالانه از محل حق‌التدریس کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش تأمین شود.

وکلای ملت در این طرح مصوب کردند که این قانون از تاریخ اول مهر سال جاری لازم‌الاجراست.



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 14:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیر کل آموزش و پرورش ایلام از اجرای طرح نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان استان از مهرماه امسال خبر داد و گفت: با اجرای این قانون حقوق فرهنگیان حداقل یک میلیون و 500هزار ریال و حداکثر پنج میلیون ریال اضافه خواهد شد.

علی بیرانوند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این قانون در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و به منظور رعایت شان معلمان اجرا می شود.
وی ادامه داد: بر اساس این طرح معلمان همچون اساتید دانشگاه در گروه های مربی معلم، استادیار معلم، دانش یار معلم و استاد معلم تقسیم بندی که هر گروه امتیازهای ویژه خود را دارد.
وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان در این طرح بر اساس شرایط ابلاغی از آموزش و پرورش انجام می گیرد افزود: سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیت های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و غیره بخشی از شرایطی است که برای رتبه بندی معلمان در این طرح در نظر گرفته شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید بیش از 400نفر از فرهنگیان این استان بازنشسته می شوند گفت: با توجه به کمبود نیرو در برخی دروس رشته فنی و حرفه ای و علوم پایه در صورت تمایل فرهنگیان از آنها دعوت بکار خواهد شد.
بیرانوند گفت: در این زمینه کمبود نیرو بیشتر در مدارس پسرانه وجود داشته و با دعوت بکار معلمان بازنشسته این مشکل رفع و مهرماه هیچ کلاس درسی بدون معلم وجود نخواهد داشت.
سال تحصیلی گذشته 95هزار دانش آموز در استان ایلام در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال داشتند.

 



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 14:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شکری در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
    
رواج بی‌سوادی به دنبال افت علم‌آموزی در کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: علم آموزی در باب رقابت با تمامی کشورهای دنیا باید پیدا شود اما این در حالی است که کشور ما از منظر آموزش و پرورش افت داشته است تا جایی که بی سوادی و ترک از تحصیل افزایش یافته است.

محمود شکری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: دغدغه ای جامعه فرهنگی نمایندگان از 25 خردادماه سال 93 موضوع با دکتر فانی مطرح شده است، به دستور حجت السلام ابوترابی چهار مرتبه خدمت وزیر جلسه داشتیم و دغدغه را انتقال دادیم، در خصوص اهمیت موضوع جایگاه وزارت آموزش و پرورش شخصا دو مرتبه خدمت وزیر رسیدم.

نماینده مردم طالش و رضوان شهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و علم آموزی از منظر پیامبر(ص) و امام علی (ع)، تصریح کرد: امروز کشوری موفق خواهد بود که توجه به علم آموزی داشته باشد.

وی با اشاره به سفرش به ژاپن، گفت: در کشور ژاپن پزشکان فوق تخصص آرزو دارند معلم باشند چراکه نه تنها از نظر میزان دریافتی در مرتبه بالایی قرار دارند، بلکه معلمان در کشور ژاپن از جایگاه ارزشی و احترامی بالایی برخوردارند.

شکری با بیان اینکه پیشرفت و توسعه ژاپن به دلیل توجه به آموزش و پرورش و جایگاه معلمان بوده است، گفت: علم آموزی در باب  رقابت با تمامی کشورهای دنیا باید پیدا شود اما این در حالی است که کشور ما از منظر آموزش و پرورش افت داشته است تا جایی که بی سوادی و ترک از تحصیل افزایش یافته است.




تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 13:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نقوی حسینی 43 نقوی‌حسینی در موافقت با استیضاح فانی:

چگونه حق‌التدریس معلمان پرداخت نمی‌شود اما پاداش‌های میلیونی مدیران به موقع داده می‌شود؟

«چطور به افراد حاضر در صندوق ذخیره فرهنگیان ده‌ها میلیون پاداش می‌دهید اما پولی برای صرف امور معلمان ندارید؟ چطور حق‌التدریس معلمان داده نمی‌شود اما مدیران ستادی پاداش 10 میلیونی خود را سر ماه می‌گیرند؟

  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این سوال را از وزیر آموزش و پرورش پرسید که چگونه حق‌التدریس معلمان پرداخت نمی‌شود اما پاداش‌های میلیونی مدیران به موقع داده می‌شود؟

به گزارش خبر نامه فرهنگیان به نقل از  نماینده، سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه پارلمان در موافقت با طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در همین جایگاه رئیس دانشگاه فرهنگیان از پشت تریبون رسمی و در حضور نایب‌رئیس مجلس از آموزش و پرورش آمریکا تمجید می‌کند،‌این دلیل استیضاح ما است.

وی اضافه کرد: در همان نشست پس از اظهارات رئیس دانشگاه فرهنگیان آقای ابوترابی واکنش نشان می‌دهند که اینگونه نیست؛ در آن آموزش و پرورشی که شما از آن تمجید می‌کنید 99 درصد دانش آموزان قبل از فارغ‌التحصیلی مورد تجاوز واقع می‌شوند.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه آنچه در اعتبارات آموزش و پرورش اتفاق افتاد هنر مجلس و کمیسیون تلفیق بود خاطرنشان کرد: در ایام بودجه معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در سفر خارجی به سر می‌برد، در همان ایام وزیر آموزش و پرورش نیز به سفر خارجی رفته بود که ما به این اتفاقات ایراد می‌گیریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تمجید از شخصیت علی‌اصغر فانی وی را فرد پاکدستی توصیف کرد و گفت: بحث امروز ما کارکردهاست، استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست پس سعی نکنید آن را سیاسی جلوه دهید زیرا اگر استیضاح سیاسی بود اظهارات آقای اکرمی در جمع معلمان برای استیضاح وزیر کافی بود.

«آقای اکرمی در جمع معلمان می‌گوید بلند شوید و بروید زمینه آزادی سران فتنه را فراهم کنید و چرا اینجا نشسته‌اید؛ ما به این دلیل استیضاح نمی‌کنیم وگرنه همین جمله آقای اکرمی برای استیضاح کافی بود»

وی با تأکید مجدد بر اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست، تصریح کرد: سخنرانی آقای کفاش در کرمان برای استیضاح کافی بود اما ما چون سیاسی استیضاح نمی‌کنیم بدون توجه به این اتفاقات استیضاح را تهیه و تدوین کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتصابات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت:‌اغلب این افراد یا مشارکتی و یا فتنه‌گرند، برخی از آنها نیز در فتنه‌ها نقش داشتند که همین‌ها برای استیضاح کافی است اما ما وزیر را به این دلایل استیضاح نمی‌کنیم بلکه نگاه‌مان برای استیضاح کاملا صنفی است.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای احقاق حقوق معلمان است، اظهار داشت: نمایندگان محترم هر رأیی که خواستید بدهید، من را می‌شناسید و می‌دانید که من وکیل‌الدوله نیستم و وکیل مردمم و با سخن و حرف فراکسیون بشین و پاشو نمی‌کنم؛ ما نماینده ملتیم و قسم خوردیم با تشخیص خودمان رأی بدهیم.

وی اضافه کرد: من هفته‌ای دو بار به مدارس رفته و پای درد و دل‌های معلمان می‌نشینم. بعضی از حرف‌های آنها را برای شما بیان می‌کنم و آنگاه شما هر تصمیمی که خواستید بگیرید؛ امروز پول چای معلمان از جیب‌شان گرفته می شود و ما این سخن را به چه کسی بگوییم؟

«امروز کدام سازمان و نهاد پول چای کارمندان خود را از آنها می‌گیرد؟ امروز معلمان پول چای‌شان را از جیب خود پرداخت می‌کنند»

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای فانی! من سه بار به شما گفتم که اگر به معلم پرداخت کردید یا مطالبه آنها را به آنها دادید تو رو خدا از تلویزیون آن را اعلام نکنید، آنقدر درباره آن مصاحبه نکنید، آنقدر با شأن معلمان بازی نکنید، آنقدر خانواده معلمان را له نکنید؛ امروز فضا به صورتی شده که فرزند یک معلم رویش نمی‌شود در مدرسه بگوید من بچه یک معلمم زیرا دانش آموزان دیگر به وی می‌گویند دیشب مطالبات‌تان را پرداخت کردند؟ آقای فانی چرا وقتی حق معلمان را پرداخت می‌کنید مصاحبه و در تلویزیون اعلام عمومی می‌کنید؟

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش پرسید این چگونه اداره کردن وزارت آموزش و پرورش است؟

وی خطاب به غلامرضا تاج‌گردون و غلامرضا مصباحی‌مقدم که در مخالفت با طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش سخن گفته بودند، اظهار داشت:‌ از شما و تلاش کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم اما حرف اساسی ما این است که شما زحمت می‌کشید،‌دولت و مجلس نیز به مسائل توجه کرده و برای حل مشکلات معلمان پول می‌گذارند. اما سوال اینجاست که این پول کجا هزینه می‌شود؟

وی اضافه کرد: آقای وزیر! ما می‌گوییم مدیریت مشکل دارد و در وزارت آموزش و پرورش مدیریت صحیح وجود ندارد.

نقوی‌حسینی در همین زمینه گفت:‌حق‌التدریس معلمان بعضا تا 9 ماه پرداخت نمی‌شود، حال آقای فانی خودتان را جای معلمان بگذارید. در وضعیت فعلی چه بر سر شما خواهد آمد؟

«چطور به افراد حاضر در صندوق ذخیره فرهنگیان ده‌ها میلیون پاداش می‌دهید اما پولی برای صرف امور معلمان ندارید؟ چطور حق‌التدریس معلمان داده نمی‌شود اما مدیران ستادی پاداش 10 میلیونی خود را سر ماه می‌گیرند؟ آقای فانی! مشکل ما همین مسائل است.»

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش فردی پاکدست، باتقوا و دلسوز است اظهار داشت: مدیریت تعارف‌پذیر نیست، امروز جامعه بزرگ فرهنگیان در مظلومیت فرو رفته و افرادی از اطراف وزیر به بحران‌ها دامن می‌زنند.



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 13:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان گفت: پس از انجام فراخوان جذب فرهنگیان برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان 700 نفر ثبت‌نام کردند که 244 نفر دارای مدرک دکتری و 456 نفر دانشجوی دکتری هستند.

خبرگزاری فارس: ثبت‌نام 700 نفر برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان

نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «هدف از درخواست جذب فرهنگیان برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان چیست؟»، اظهار داشت: موضوع این درخواست، کسب اطلاع از وضعیت همکارانی بود که قابلیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان را داشتند؛ ما در استان‌های مختلف نیاز به نیروی همکار داشتیم و دانشگاه فرهنگیان به جمع کثیری نیروی حق‌التدریس نیاز دارد که برخی از آنها ممکن است در مرکز استان حضور نداشته باشند، اما در شهرهای اطراف باشند و برخی ممکن است در مرکز استان بوده، اما واحدهای دانشگاه از آنها بی‌اطلاع باشند.

موسی‌پور افزود: برخی از فرهنگیان ممکن است توانایی‌های داشته باشند که ما به آن نیاز داریم، اما از توانایی آنها بِی اطلاع هستیم و این موضوع سبب شده است فراخوانی بدهیم تا کسانی که قابلیت‌های دانشی و تجربی لازم برای تدریس واحدهای درسی دانشگاه دارند را شناسایی کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: از این طریق ما دنبال نیروهای باکیفیت بیشتر و توان و قابلیت زیادتر بودیم و به دلیل اینکه قبلاً کسانی را که با دانشگاه فرهنگیان در ارتباط بودند در پردیس‌های دانشگاه به کار می‌گرفتند، در این کار قصد نوعی بازسازی نیروها نیز وجود داشت.

وی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان به دلیل اینکه یک دانشگاه تازه‌ تأسیس است و هرسال دانشجوی جدید به آن اضافه می‌شود،در نتیجه عملاً در سال تحصیلی آینده نیازهای تازه‌ای در دانشگاه پدید می‌آید که در سال گذشته این نیازها وجود نداشته است.

موسی‌پور با بیان اینکه سال آینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به سال چهارم تحصیل خود می‌رسند، گفت: سال چهارم شرایط جدیدی را پدید می‌آورد و ما در عمل تمام برنامه‌های درسی دانشگاه را بازنگری کرده‌ایم و این بازنگری‌ها باعث شده است ده‌ها درس جدید در برنامه درسی وارد شود که این سبب شده است بین نیروهای قبلی که با دانشگاه همکاری می‌کردند، افراد واجدصلاحیت برای تدریس نداشته باشیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: این موارد ذکرشده، انگیزه‌هایی است که باعث شد تا فراخوان جذب فرهنگیان برای تدریس را بدهیم و از آنها دعوت کنیم تا به این وسیله بانک اطلاعات متقاضیان تدریس را تکمیل کنیم.

وی بیان داشت: دلیل این فراخوان شامل «ورود دانشگاه به عرصه جدید ارائه درس »، دوم «بازنگری‌های برنامه‌های درسی »، سوم «بحث شناسایی و به‌گزینی در نیروهای همکار» و دلیل چهارم نیز «بحث مربوط به نیاز دانشگاه است» که سبب شده است تا در کل کشور برای شناسایی افراد تواناتر جست‌وجوی لازم را انجام دهیم.

موسی‌پور خاطرنشان کرد: پس از انجام این فراخوان 700 نفر ثبت‌نام کردند که 244 نفر دارای مدرک دکتری و 456 نفر دانشجوی دکتری هستند که از این جمع 290 نفر از خانم‌ها بوده و 410 نفر از آقایان هستند و برای همه پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان متقاضی وجود داشته است.



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 13:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیر کل دبیرخانه مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتقاد دارم گزینش آموزش و پرورش سخت نیست، گفت: تمام تلاشمان این است که چهره‌ای که دوستان از گزینش نشان داده‌اند، تغییر دهیم.

خبرگزاری فارس: گزینش آموزش و پرورش سخت نیست/ افراد اصلح برای شغل معلمی انتخاب می‌شوند

شاپور محمدزاده مدیر کل دبیرخانه مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا گزینش وزارت آموزش و پرورش از سخت‌‌ترین گزینش‌هاست؟»، اظهار داشت: رویکردمان در گزینش، دادن جبران فرصت‌ها به دیگران است.

وی افزود: تمام تلاشمان این است که چهره‌ای که دوستان از گزینش نشان داده‌اند را تغییر دهیم.

محمدزاده تأکید کرد: اعتقاد دارم که گزینش آموزش و پرورش سخت نیست البته در تمام دنیا روال اینطور است، افرادی که می‌خواهند مشغول به کار شوند بر اساس قوانین پذیرش می‌شوند و ما در اینجا گزینش می‌کنیم.

مدیر کل دبیرخانه مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در گزینش ابتدا باید صلاحیت‌های عمومی افراد را مورد بررسی قرار دهیم، تصریح کرد: به دلیل اینکه گزینش با موضوع معلمی در ارتباط است و آن معلم باید با تعداد زیادی دانش‌آموز طرف باشد، باید اصلح بودن این افراد را هم بررسی کنیم و سپس کسانی که اصلح هستند، انتخاب شوند.



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 13:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به منظور گرامیداشت هفته دولت و بازدید از پروژه های آموزشی در دست احداث وزیر آموزش و پرورش صبح امروز 6 شهریور ماه وارد زنجان شد.

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، علی اصغر فانی صبح امروز 6 شهریور ماه وارد استان زنجان شد و ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در خطبه های پیش از نماز جمعه سخنرانی خواهد کرد.

  بازدید از پروژه آموزشی در دست احداث حیات طیبه وپروژه 12 کلاسه گلشهر و دیدار با خانواده شهید فرهنگی و نشست با اعضای شورای آموزش و پرورش و روسای آموزش و پرورش مناطق و نواحی از دیگر برنامه های وزیر آموزش و پرورش است.



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 13:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی از عوامل اجرایی اردوی ملی پیشاهنگان فرزانه با مثبت ارزیابی کردن اخذ آزمون از مربیان پیشاهنگی گفت: در این اردو از مربیان آزمون گرفته می شود و مربیان درجه بندی می شوند و همین موضوع پویایی را در تشکیلات بالا می برد.

خبرگزاری پانا+

منیره کاردان در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، اظهار داشت: من سال گذشته هم در اردوی ملی شرکت کرده بودم و می توانم بگویم تفاوت ها کاملا آشکار است. اردوی امسال بسیار منسجم تر برگزار شد و شور حضور مربیان و خلاقیت های به کار رفته در اردو بسیار بالا بود.

وی اضافه کرد: اینکه امسال 30 درصد مربیان از مربیان سال های گذشته و بقیه از افراد جدید برای پیوستن به تشکیلات پیشاهنگان انتخاب شدند نکته مثبتی است و در این اردو از مربیان آزمون گرفته می شود و مربیان درجه بندی می شوند و همین موضوع پویایی را در تشکیلات و سازمان دانش آموزی بالا می برد.

کاردان ابراز امیدواری کرد شور و نشاط موجود در میان مربیان به دانش آموزان منعکس شود تا با بهتر شدن این تشکیلات شاهد پویایی و شکوفایی نسل جوان جامعه باشیم.

اردوی ملی پیشاهنگان پیشتاز و فرزانه ویژه مربیان از 20 مرداد تا 1 شهریور 94 با حضور مربیان سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 13:38 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ایسنا نوشت: معاون بیمه و خدمات شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ از بهبود ارائه خدمات بیمه تکمیلی به فرهنگیان خبر داد و گفت: بیشترین اعتراضاتی که فرهنگیان دارند به میزان تعهدات بیمه تکمیلی باز می‌گردد که در اختیار ما نیست و طبق قرارداد اجرا می‌شود.

بابک قزوینیان درباره وضعیت ارائه خدمات بیمه تکمیلی به فرهنگیان با توجه به تغییر در روش پوشش و صندوقی شدن اداره بیمه تکمیلی آموزش و پرورش اظهار کرد: در مجموع خدمات ما نسبت به سال گذشته که ارائه خدمات به روش سرانه‌ای بود بهتر شده است.

وی افزود: سرعت رسیدگی به اسناد پزشکی بالا رفته است و همکاری خوبی با آموزش و پرورش داریم.

معاون بیمه و خدمات شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ با بیان اینکه به نظر می‌رسد رضایتمندی بیشتری از سوی فرهنگیان حاصل شده باشد عنوان کرد: بیشترین اعتراضاتی که فرهنگیان دارند به میزان تعهدات بیمه تکمیلی باز می‌گردد که در اختیار ما نیست و طبق قرارداد اجرا می‌شود،

به عنوان مثال اکثر فرهنگیان خواهان پوشش خدمات دندانپزشکی هستند که در تعهدات و قرارداد ما با آموزش و پرورش نیست.

وی درباره پرداخت مطالبات این شرکت از سوی آموزش و پرورش گفت: متاسفانه هنوز آموزش و پرورش مطالبات ما را پرداخت نکرده است. بیمه‌ها همواره از سوی صنعت درمان متهم به ناکارآمدی می‌شوند در حالی که درآمدهای ما بموقع حاصل نمی‌شوند اما نمی‌توانیم سلامت مردم را وجه المصالحه قرار دهیم و اعلام کنیم تا زمانی که مطالبات و اعتبارات نرسد، خدمت ارائه نمی‌کنیم و همچنان در این وضعیت خدمت رسانی را ادامه می‌دهیم.



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 10:27 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ، شرایط  و ضوابط موافقت با بازنشستگی پیش ازموعد فرهنگیان در سال ۹۴ را ابلاغ کرد ، درخواست بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی برای کارمند زن با ۲۰سال سابقه و کارمند مرد با ۲۵سال و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع می باشد

در این بخشنامه که با امضای سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به زیر مجموعه وزارتخانه ارسال شده ، آمده است:دراجرای بند”ج”تبصره ۱۸ ماده واحده قانون بودجه ۹۴کل کشورو بخشنامه شماره ۵۰۹۶۰ مورخه ۹۴/۴/۳ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام می دارد،بازنشستگی پیش از موعدبدون سنوات ارفاقی با رعایت مفاد بخشنامه مذکور و سابقه خدمت موضوع قانون مذکور (داشتن حداقل سابقه خدمت در موقع درخواست برای کارمندان زن ۲۰ سال و کارمندان مرد ۲۵ سال)با درخواست متقاضیان و موافقت آن اداره کل /سازمان و … و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلا مانع می باشد.



تاريخ : جمعه 6 شهريور 1394برچسب:, | 10:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شورای نگهبان طرح الحاق یک تبصره به ماده(17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

shorayenegahban.jpg

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب جلسه مورخ بیست و هشتم مرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 1394/06/04 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام با ابراز نگرانی از استفاده های غیر اصولی تلفن همراه توسط دانش آموزان و خطرات اخلاقی ناشی از عضویت آن ها در شبکه های اجتماعی ، خواستار توجه مسوولان در کنترل این موضوع شد.

محمدرضا نظری گفت: مدرسه دومین مکانی است که باعث تربیت صحیح و ارتقای آگاهی دانش آموزان می شود، لذا استفاده از تلفن های همراه در مدارس قطعا بر میزان یادگیری آنها تاثیر می گذارد.
وی افزود: استفاده از گوشی های همراه گرانقیمت و وجود بلوتوث ها و پیامک ها و یا فیلمبرداری و گرفتن عکس از سایر دانش آموزان و انتشار آن در اینترنت و عضویت در شبکه های اجتماعی ، مشکلات زیادی را به وجود می آورد و تنها با یک فرهنگ سازی صحیح می توان مانع بسیاری از مشکلات شد.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام اضافه کرد: هر چند استفاده از تلفن همراه به عنوان یک فرصت مطرح است اما استفاده غیر اصولی و گاه غیر قانونی می تواند این وسیله سودمند را به یک تهدید تبدیل کند.
نظری تاکید کرد: ارتقای تکنولوژی در تلفن همراه و استفاده از تلفن های دوربین دار با کیفیت بالا و دارای بلوتوث در کنار تمامی فواید شان ، گاه معضلات و ناهنجاری های زیادی را برای دانش آموزان و خانواده هایشان و حتی مجموعه های آموزشی فراهم می کند که می طلبد اولیای دانش آموزان به این امر عنایت ویژه ای داشته باشند.
وی یادآور شد: با تدابیر اندیشیده شده از سوی نیروی انتظامی در خصوص مسیرهای پر تردد و تضمین امنیت دانش آموزان دغدغه های خانواده ها برطرف شده است.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده‌ها برای تعلیم و تربیت فرزندانشان هزینه کنند، گفت: هزینه سالانه هر دانش‌آموز برای دولت یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است. علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته دولت در شبکه خبر سیما با بیان اینکه نرخ ثبت نام در پیش دبستانی ۱۷ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در گذشته این نرخ حدود ۳۲ درصد بود که اکنون ثبت نام دانش‌آموزان در پیش دبستانی به ۵۵ درصد رسیده است.
وی با انتقاد از اجرای سریع نظام آموزشی بدون توجه به فضاهای مورد نیاز، خاطرنشان کرد: هنگامی که ابتدایی ۶ پایه شد باید فضاهای آموزشی متناسب آن باشد در صورتی که مدارس برای پذیرش ۵ پایه طراحی شده بود.
فانی با اشاره به تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: با این نقشه راه می‌دانیم در سال ۹۴ چه کاری باید انجام دهیم و در این سند یک سری زیر نظام‌ها طراحی شده است که امیدواریم بتوانیم قسمت عمده‌ای از آن را در برنامه ششم توسعه اجرایی کنیم.
وی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: رتبه بندی معلمان دو هدف اصلی را دنبال می‌کند که نخست تقویت مهارت‌ها و شایستگی‌های معلمان است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این رتبه بندی بر اساس یک سری شاخص‌ها معلمان را بررسی می‌کند تا آنها خودشان را ارتقا دهند و به رتبه بالاتر بروند.
وی با اشاره به شاخص‌های رتبه بندی معلمان، گفت: این رتبه بندی بر اساس مأموریت‌های محوله به معلم، روش‌های تدریس بهتر و افزایش معلومات خواهد بود که در کنار آن یک رقابت ایجاد می‌شود و با افزایش رتبه افزایش حقوق هم رخ می‌دهد.
فانی دومین شاخص رتبه بندی معلمان را افزایش حقوق اعلام کرد و گفت: شاخص‌های متعددی برای رتبه بندی معلمان مشخص شده است و این موضوع در دستور کار شورای توسعه مدیریت کشور است که دوشنبه هفته آینده این شورا تشکیل و رتبه بندی معلمان تصویب می‌شود؛ اجرای این طرح از اول مهر ۹۴ خواهد بود و احکام معلمان در شهریور ماه صادر خواهد شد.
وی در خصوص نارضایتی از بیمه طلایی فرهنگیان، اظهار داشت: در دو سال اول اجرای بیمه طلایی وضعیت مناسبی را شاهد بودیم اما از سال ۹۰ به بعد با توجه به ضعیف شدن وضعیت اقتصادی دولت با کمبود اعتبار مواجه و شرایط سخت شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته بیمه طلایی با بیمه ایران قرارداد داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به بدهی‌هایی که از دولت قبل در خصوص بیمه طلایی به ارث رسیده بود نتوانستیم با این بیمه‌گر ادامه دهیم و با بیمه دیگری وارد کار شدیم.
وی افزود: اکنون تجربه یکساله با این بیمه‌گر جدید نشان می‌دهد نقایصی وجود داشت که در روش جدید به صورت سه ماهه قرار بستیم و به روش صندوقی کارها را انجام دادیم؛ با این روش هزینه‌های درمانی پس از حدود ۲ هفته به فرهنگی باز می‌گردد و ارزیابی‌ها نشان از رضایت دارد و اگر بازخوردها تا اول مهر مثبت باشد با این بیمه‌گر کار را ادامه می‌دهیم.
فانی در خصوص وضعیت نامناسب معیشت فرهنگیان تصریح کرد: تأیید می‌کنم وضعیت معیشتی فرهنگیان خوب نیست و به خصوص اینکه فرهنگیان با سایرین حقوق خود را مقایسه می‌کنند.
وی با بیان اینکه این تبعیض هم برای ما مناسب به نظر نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: بر این اساس رئیس جمهور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تذکر داده است و تیمی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است؛ تلاش می‌کنیم در یک بازه زمانی مناسب این فاصله حقوق را به حداقل برسانیم.

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، علی اصغر فانی با حضور در برنامه تیتر سه شنبه 3 شهریور شبکه خبر، دستاوردها و عملکرد دو ساله وزارتخانه متبوع خود را تشریح کرد.

نیروها به درستی جایابی نشده است

فانی در ابتدا با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به درستی جایابی و چینش نشده است اظهار داشت: در این دولت تلاش شده استخدام های آموزش و پرورش در بخش های انجام شود که نیاز وجود دارد و نیروهای جدید در بازه زمانی قابل قبول تزریق شود.
وی گفت : ما یک میلیون همکار رسمی در سراسر کشور داریم  که این تعداد نیرو را باید ساماندهی کنیم به ویژه که در برخی جاها با تراکم نیرو روبرو هستیم و در برخی جاها نیز کمبود نیرو داریم. بنابراین  بحث نیروی انسانی نیاز به ساماندهی اساسی دارد.
بهسازی منابع انسانی در اولویت است
وزیر آموزش و پرورش بهسازی منابع انسانی را جزء سیاست های جدی این وزارتخانه دانست و افزود: امسال کتب درسی کلاس های پنجم و نهم کاملا جدید است و نیروی انسانی باید برای آموزش این کتاب ها آموزش ببیند و اطلاعات خود را به روز کند که در تابستان و همزمان با سال تحصیلی این آموزش ها انجام خواهد شد.
فانی افزود: در عین حال بهسازی منابع انسانی جزو اهداف ماست و در واقع نیاز به بروز رسانی اطلاعات از نیازهای فرهنگی نیروهای ماست.
وی با بیان اینکه در مدت چهار یا پنج سال آینده ما به ساماندهی خوبی  خواهیم رسید گفت : یکی از سیاست های ما بحث بومی گزینی است. در سالهای گذشته نیرو از یک منطقه و استان جذب و  در استان و منطقه دیگربه کار گرفته شده است و اکنون  یکی از مشکلات ما بحث انتقال و جابجایی این افراد است.
اجرای سیاست بومی گزینی
فانی ادامه داد: سیاست بومی گزینی از پارسال در دستور کار وزارتخانه بوده است تا عدم توازن از بین برود و نیروی استخدامی متعلق به همان منطقه باشد و به این ترتیب متقاضیان انتقال کاهش یابد.
توسعه مشارکت ها
وی به بحث توسعه مشارکت ها اشاره کرد و گفت: ما با 13 میلیون دانش آموز ، 105 هزار مدرسه و 750 منطقه  آموزشی مواجه هستیم که در عمل با توجه به جمعیت  26 میلیون نفری اولیای دانش آموزان، با 40 میلیون مخاطب مستقیم مواجهیم  و اداره چنین گستره جمعیتی وسیع، از توان یک وزارتخانه خارج است و باید برای جلب مشارکت دیگران تلاش کنیم.
فانی گفت: ما روزی که آموزش و پرورش را تحویل گرفتیم قریب به 8 و نیم درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کردند که اکنون  تعداد آنها به حدود 11 ونیم درصد رسیده است.
وی افزود: البته توسعه مشارکت ها تنهامحدود به توسعه مدارس غیر دولتی نیست بلکه با وزارتخانه ها و سازمان ها تفاهم نامه های خوبی برای استفاده از امکانات آنها امضا کرده ایم.
فانی با بیان اینکه اکنون یک و هفت دهم درصد از دانش آموزان ما در مناطق آزاد هستند گفت: این مناطق، منابع مالی زیادی را به آموزش و پرورش کمک کرده اند و توانسته ایم منابع خوبی را از این محل جذب کنیم .
ارتباط این وزارتخانه با 40 میلیون نفر 
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کوچک ترین تصمیم این وزارتخانه کل جامعه را متاثر می کند تصریح کرد: ارتباط 13 میلیون دانش آموز با مدرسه و 26 میلیون نفر از پدران و مادران با اولیاء مدرسه و همکاری یک میلیون معلم با این وزارتخانه سبب شده است که ما با یک جامعه 40 میلیون نفری سر و کار داشته باشیم.
امضای تفاهم نامه آموزش و پرورش با 21 دستگاه
فانی در ادامه به تفاهم نامه هائی که وزارت آموزش و پرورش با 21 دستگاه امضاء کرده است اشاره و خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه ها برای استفاده از امکانات سایر دستگاه ها و به منظور افزایش بهره وری و هم افزایی امضا شده است به طوری که بر اساس تفاهم نامه ای که با مناطق آزاد امضا کردیم ، مناطق آزاد منابع فراوانی به وزارتخانه کمک کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت : متاسفانه برای مجموعه های مسکن مهر، مدرسه پیش بینی نشده است که برای رفع این مشکل با وزارت راه وشهرسازی تفاهم نامه تامین مدرسه امضا‌کرده ایم.
وی افزود : همچنین  با این وزارتخانه برای تامین  مسکن فرهنگیان  تفاهم نامه  دیگری داریم.

 

عملیاتی نشدن عملیاتی کردن بودجه مدارس
وی یکی از سیاست های این وزارتخانه که تاکنون عملی نشده است را عملیاتی کردن بودجه دانست و اظهار داشت: عملیاتی کردن بودجه به علت نیاز به یک سری از پیش نیازها تاکنون محقق نشده است در حالی که اگر بودجه عملیاتی شود بهره وری افزایش خواهد یافت.
تمرکز زدایی
وزیر آموزش وپرورش در ادامه به بحث سیاست و تمرکز زدایی اشاره کرد و با بیان اینکه این وزارتخانه  از متمرکز ترین وزاتخانه هاست  گفت: هر چه تمرکز بالا رود خلاقیت پایین می آید  و از خلاقیت  نیروها  کمتر استفاده می شود .
وی در ادامه به حوزه دانش آموزی اشاره کرد و ادامه داد : اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده ایم که از جمله این اقدامات می توانیم به عدالت آموزشی و حضور آموزش و پرورش در دورترین نقاط کشور اشاره کنیم.
حضور بیش از 3 میلیون و 500 هزار دانش آموز در المپیادهای درون مدرسه ای
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد پرورشی این وزارتخانه گفت: از پارسال المپیادهای درون مدرسه ای را فعال کرده ایم و تاکنون 3/5 میلیون دانش آموز در این المپیادها شرکت کرده اند. علاوه بر این، فعال کردن دارالقرآن ها در مدارس و طرح حفظ موضوعی آیات قرآن کریم نیز برای نخستین بار در دولت یازدهم اجرا شد.
اجرای زودهنگام سند تحول بنیادین در گذشته
فانی در ادامه درباره علل اجرای کند طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در کشور تصریح کرد: این سند، یک سند بالادستی و مهم است که تدوین و تصویب آن ده سال طول کشیده اما این سند برای اجرا باید سه مرحله را طی کند که مرحله اول آن تدوین و تصویب بوده و مرحله سوم آن اجراست که در این میان مرحله دوم که تدوین نقشه راه اجرای سند است فراموش شده بود.
نقشه راه سند تحول آماده است
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش پارسال نقشه راه سند را آماده کرد و هم اکنون آماده ورود به مرحله سوم یعنی اجرا هستیم که در این نقشه راه گفته شده است که از سال 94 تا 99 که زمان اجرای برنامه ششم توسعه است چه اقداماتی باید برای تحول نظام آموزش و پرورش انجام شود و هر اقدام نیازمند چه پیش نیازهائی است.
احکام رتبه بندی معلمان در شهریور صادر می شود
فانی در ادامه نظام رتبه بندی معلمان را یادآور شد و هدف اصلی آن را تقویت مهارت ها و شایستگی ها حرفه ای معلمان دانست و افزود: این طرح دوشنبه هفته آینده تصویب می شود و با صدور احکام تا پایان شهریور ، از اول مهر اجرائی خواهد شد .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان تصریح کرد : این طرح دو هدف کلی را دنبال می کند که بر اساس آن شاخص هایی تعریف شده است و به معلمان کمک می شود تا در رتبه بالاتری قرار گیرند.
فانی افزود: این طرح سبب می شود که شایستگی و مهارت های معلمان ارتقاء یابد.
وی افزود: هدف دیگر طرح رتبه بندی معلمان ایجاد انگیزه میان کارکنان آموزش و پرورش است که با هماهنگی های انجام شده  دوشنبه هفته آینده این طرح  اجرایی خواهد شد.
تایید مشکلات معیشتی معلمان
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره معیشت معلمان گفت: وضع معیشتی نامناسب فرهنگیان را تائید و تلاش می کنیم در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را به حداقل برسانیم.
وی گفت : تایید می کنم که وضعیت معیشتی فرهنگیان مناسب نیست  و این مسئله  با دستور رئیس جمهور در سازمان  مدیریت در حال بررسی است .
وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به بحث معیشتی فرهنگیان گفت:تلاش می کنیم  در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را برطرف کنیم .
وی افزود : در این زمینه  در مجلس جلسه  غیر علنی داشتیم که نتیجه آن  تشکیل یک کمیته مشترک میان مجلس ، وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت بود که مسئولیت آن را حجت الاسلام ابوترابی به عهده دارد.
فانی گفت : در این کمیته  بدنبال راهکارهای مناسب برای حل مسائل مختلف فرهنگیان  هستیم.
ارتقای مدیریت
وی به بحث ارتقاء مدیریت آموزشگاهها  اشاره  کرد و گفت : مدیر مدرسه باید هم در بعد توانمندی و هم در بعد اختیاراتش تقویت شود که البته هم اکنون در این زمینه میان مدارس اختلافات زیادی وجود دارد.
فانی افزود: ما در سال گذشته طرح تعالی نزدیک به 6 هزار مدرسه  را امضا کردیم .
دایرشدن 6500 دالقران
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دایر شدن دارالقرآنها در مدارس از سال گذشته گفت: حدود  6500 دارالقرآن در سراسر کشور راه اندازی و طرح  حفظ موضوعی آیات قرآن هم برای نخستین بار در همین دولت اجرایی شده است.
فانی درباره توسعه  آموزش های فنی و حرفه ای و پیش دبستانی هم گفت :  در سال گذشته  با اولویت مناطق محروم، پوشش پیش دبستانی ها را به حدود 55 درصد رساندیم در حالیکه در دو سال قبل از آن این میزان حدود  38 درصد بود.
بیمه طلایی فرهنگیان 
فانی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان تاکید کرد: این بیمه در دو سال اول خود وضع خوبی داشت اما از سال 90 که وضعیت اقتصادی دولت دچار مشکل شد این بیمه نیز با مشکلاتی مواجه شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در گذشته با بیمه ایران قرارداد داشتیم که به علت بدهی های گذشته خود نتوانستیم قراردادمان را با این بیمه ادامه دهیم و با بیمه دیگری برای ادامه کار قرارداد بستیم .
وی در ادامه  گفت: قرارداد با بیمه  دیگر تجربه خوبی نبود ودر حال حاضر بیمه طلایی فرهنگیان در قالب یک صندوق وبا صدور چک بر اساس مدارک پزشکی فعالیت می کند.
فانی اضافه کرد: ارزیابی ها از این روش مثبت بوده است و اگر بازخورد خوبی داشته باشیم همین روش در آینده ادامه خواهد یافت.
نیازمند کمک هستیم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره هزینه های غیر قانونی ثبت نام در بخش مدارس دولتی و ساماندهی آن افزود : سال گذشته در بودجه آ‌موزش وپرورش 200 میلیارد تومان  از محل فروش گاز، به عنوان سرانه مدارس اختصاص یافت که البته هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: این میزان بودجه برای 13 میلیون دانش آموز کفایت نمی کند و طبیعتا ما نیازمند کمک خانواده ها هستیم.
فانی در عین حال تاکید کرد : همواره گفته ایم که گرفتن پول نباید  شرط ثبت نام باشد و با متخلفین  برخورد می کنیم.
یک میلیون 800 هزار تومان هزینه تحصیل هر دانش آموز
وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه سالانه هر دانش آموز برای دولت گفت: این رقم برای هر دانش آموز،‌بدون محاسبه هزینه های ثابت یک میلیون و 850 هزار تومان است.
وی اضافه کرد : اگر در کنار این هزینه ها  خانواده ها هم مقداری به مدارس کمک کنند به معنای نفی تحصیلات رایگان  نیست و اگر خانواده ای مایل به کمک  نباشد هیچ اجباری در کار نیست.
بازخورد عملکرد وزارتخانه مثبت بوده است
فانی در باره عملکرد خود در وزارت آموزش و پرورش گفت : تا به حال بر اساس برنامه های کارشناسی شده عمل کرده ایم و به نظر می رسد این برنامه ها اصولی ودارای بازخوردهای مثبت بوده است .


تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مدیر کل آموزش و پرورش ایلام از اجرای طرح نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان استان از مهرماه امسال خبر داد و گفت: با اجرای این قانون حقوق فرهنگیان حداقل یک میلیون و 500هزار ریال و حداکثر پنج میلیون ریال اضافه خواهد شد.
  علی بیرانوند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این قانون در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و به منظور رعایت شان معلمان اجرا می شود.
وی ادامه داد: بر اساس این طرح معلمان همچون اساتید دانشگاه در گروه های مربی معلم، استادیار معلم، دانش یار معلم و استاد معلم تقسیم بندی که هر گروه امتیازهای ویژه خود را دارد.
وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان در این طرح بر اساس شرایط ابلاغی از آموزش و پرورش انجام می گیرد افزود: سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیت های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و غیره بخشی از شرایطی است که برای رتبه بندی معلمان در این طرح در نظر گرفته شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید بیش از 400نفر از فرهنگیان این استان بازنشسته می شوند گفت: با توجه به کمبود نیرو در برخی دروس رشته فنی و حرفه ای و علوم پایه در صورت تمایل فرهنگیان از آنها دعوت بکار خواهد شد.
بیرانوند گفت: در این زمینه کمبود نیرو بیشتر در مدارس پسرانه وجود داشته و با دعوت بکار معلمان بازنشسته این مشکل رفع و مهرماه هیچ کلاس درسی بدون معلم وجود نخواهد داشت.
سال تحصیلی گذشته 95هزار دانش آموز در استان ایلام در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال داشتند.


تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فرشیدی

دبیرکل کانون تربیت اسلامی گفت: فرهنگیان ازمحتوای راز سر به مهری که اخیرا تحت عنوان نقشه راه برای سومین بار رونمایی شد تاکنون هیچ اطلاعی ندارند.

به نقل از تسنیم:محمود فرشیدی امروز در چهارمین کنگره کانون تربیت اسلامی که در حال برگزاری است با نگاهی گذرا به مسائل مهم کشور، اظهار داشت: این روزها یکی از مهمترین مسائل کشور لااقل از زاویه دید رسانه‌ها موضوع برجام و توافق در دست اقدام ایران با 1+5 است که پس از سالها کشمکش و مذاکره درباره حقوق هسته‌ای ایران سرانجام طرفین مذاکره کننده بر سر متنی پیشنهادی توافق کردند تا توسط مسئولین دو کشور متخاصم این متن مورد بررسی، تایید یا رد قرار گیرد.

وی افزود: نکته مهم آن است که 1+5 با وجود به کارگیری تمام توان خود مجبور به پذیرش ایران هسته‌ای شد و این تمکین در برابر حق قانونی ایران همچنان که مدیون هنر دیپلماسی است بسیار بیشتر از آن وامدار ایستادگی ملت ایران و دستاوردهایی نظیر غنی‌سازی 20 درصد و فناوری آب سنگین و 19 هزار سانتریفیوژ و مانند آن است که دسترنج پژوهشگران و هنر دانشمندان شهیدمان است.

* مذاکرات هسته‌ای نقش عملیات فریب را ایفا می‌کند

دبیر کل کانون تربیت اسلامی ادامه داد: با توجه به هشدارهای اخیر رهبر معظم انقلاب و تأمل در موضع‌گیری و تحرکات اخیر سردامداران آمریکا می‌توان چنین دریافت که این کشور به موازات بازی روز میز مذاکرات هسته‌ای، توطئه‌ای پنهان را طراحی کرده است که در مقایسه با آن شاید بتوان گفت مذاکرات هسته‌ای نقش عملیات فریب را ایفا می‌کند یا حداقل زمینه‌سازی یک فرصت است. 

فرشیدی ادامه داد: هدف این توطئه همان نیت شوم و سابقه ننگین آمریکا علیه ایران است. یعنی توطئه مجدد در ایران و تجدید خاطرات دوران ننگین شاهنشاهی پهلوی.

دبیر کل کانون تربیت اسلامی افزود: روشن است که در دنیای کنونی و با توجه به آمادگی همه جانبه ملت ایران برای مقابله با دشمن و دفاع از عزت اسلامی و استقلال ملی این لشکرکشی مرموزانه و از نوع جنگ نرم است و آمریکا با تاکتیک نفوذ تلاش می‌کند گام به گام پیشروی کند. فلسفه نفوذ دشمن، یارگیری و به تعبیر سیاسی تقویت ستون پنجم است. 

*مجلس آینده باید به مشکلات معلمان توجه بیشتری کند

دبیر کل کانون تربیت اسلامی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم کشور مسئله انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است. راهبرد کانون تربیت اسلامی در این زمینه حمایت از نامزدهای مدافع اصول، ارزش‌های انقلاب اسلامی و پایبند به آرمانهای امام خمینی(ره) و مطیع رهبری است. همچنین کانون توجه بیشتر مجلس آینده به فرهنگ، تعلیم وتربیت و مشکلات معلمان را انتظار دارد و به همین دلیل تلاش خواهد کرد فرهنگیان ولایتمدار سهم بیشتری در مجلس آینده داشته باشند.

فرشیدی  با مروری بر روند کنونی امور در آموزش و پرورش گفت: به نظر ما عظیم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت کشور در شرایط فعلی دوران حساسی را پیش‌رو دارد. دوران گذار، دوران تحول بنیادین از نظام تعلیم و تربیت غربی به نظام تعلیم و تربیت اسلامی.

وی اظهار داشت: اسناد و مصوبات قانونی برای تحول بنیادین تدوین و ابلاغ شده است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب است اما این ساده‌اندیشی بوده که تصور کنیم محافظه‌کاران و مدافعان نظام تعلیم و تربیت غربی، طراحان سند ملی و مخالفان آموزش و پرورش ایدئولوژیک به آسانی در برابر سند تحول بنیادین سر تمکین فرود آورند. 

دبیرکل کانون تربیت اسلامی بیان کرد: آنها به شیوه‌های گوناگون اعم از مسکوت گذاشتن اجرای سند، تحریف محتوای سند، القای دیدگاه‌های خود یا تغییرات جزیی به جای تحول بنیادین و شگردهای دیگر در برابر این موضوع مقاومت می‌کنند.

* فرهنگیان از محتوای راز سر به مهر نقشه راه تحول بنیادین هیچ اطلاعی ندارند

وی تصریح کرد: اینکه حدود 4 سال است تصویب سند تحول بنیادین در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد، جامعه معلمان می‌پرسند اقدامات این شورا، شورای عالی آموزش و پرورش و وزارتخانه در ارتباط با تصویب زیرنظام‌های مورد تاکید سند چه بوده است و برای تدوین اهداف دوره‌های تحصیلی چه اقداماتی به عمل آمده است. همچنین فرهنگیان ازمحتوای راز سر به مهری که اخیرا تحت عنوان نقشه راه برای سومین بار رونمایی شد تاکنون هیچ اطلاعی ندارند.

* حل مشکلات معیشتی معلمان از دستیابی به فناوری هسته‌ای دشوارتر نیست

فرشیدی ادامه داد: موضوع دوم اقتصاد آموزش و پرورش است که باید برای آن تدبیری اساسی اندیشید و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر ضرورت اولویت‌بخشیدن به بودجه آموزش و پرورش و حل مشکلات معیشتی معلمان تاکید کرده‌اند. ما باور داریم حل مشکلات معیشتی معلمان از دستیابی به فناوری هسته‌ای دشوارتر نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی و انتصاب مدیران صاحبنظر و مورد اعتماد معلمان این مشکل را به صورت تدریجی حل کرد. 

وی گفت: متاسفانه برخی مدیران می‌کوشند به جای حل مسئله، تحرکات سیاسی برخی گروه‌ها در پوشش صنفی را مورد حمایت قرار دهند. در حالی که برای یافتن راه حل‌ها می‌توان از تجربیات دستگاه‌های دیگر و نیز مشارکت فکری فرهنگیان و تشکل‌های دلسوز بهره گرفت. 

* از انتشار نشریه حزبی تربیت سیاسی تا ارسال نشریه حامیان فتنه به مدارس

فرشیدی ادامه داد: رویکرد جناحی و سیاسی برخی مدیران آموزش و پرورش موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت. از انتشار نشریه حزبی تربیتی سیاسی گرفته تا حمایت از ارسال نشریه حامیان فتنه به مدارس و برگزاری تجمعات اداری - گروهی به منظور تربیت مربی سیاسی در آستانه انتخابات مجلس.

* چرا تربیت سیاسی دانش‌آموزان این همه مورد توجه آموزش و پرورش است.

فرشیدی عنوان کرد: برای فرهنگیان این سوال مطرح است که از میان عرصه‌های گوناگون تربیت مورد تاکید سند تحول بنیادین چرا تربیت سیاسی دانش‌آموزان این همه مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است؟ 

وی با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان گفت: به نظر ما این دانشگاه مورد بی‌مهری قرار گرفته است. از سپردن ضمام امور تربیت معلمان به افرادی خارج از جامعه معلمان که خود نوعی توهین به آنها محسوب می‌شود تا کاهش تدریجی پذیرش دانشجو از 20 هزار نفر به 3 هزار نفر و تحریف فلسفه وجودی و اهداف این دانشگاه در مقام عمل.

دبیر کل کانون تربیت اسلامی ادامه داد: مشکلات متعدد روزمره آموزش و پرورش یکی دیگر از مسائلی است که این وزارتخانه با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات از ساماندهی نیروی انسانی و کمبود معلم در دوره ابتدایی تا استمرار واگذاری مدارس در قالب‌های جدید و شفاف نبودن شیوه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان است.

فرشیدی  خود عنوان کرد: کانون حزب تعلیم و تربیت اسلامی است. اعضای کانون، معلمان فرهیخته و ولایتمدار هستند، فعالیت و عضویت در کانون اولا پاسخ به نیاز شخصی هر یک از اعضا در زمینه حفظ و تقویت اعتقادات و ارتقای بصیرت خویش است و ثانیا تلاش برای ایفای تکلیف و مسئولیت اجتماعی اعضا است.

فرشیدی  در پایان سخنان خود گفت: با توجه به کم توجهی موجود به مسائل فرهنگی و بویژه زیربنایی‌ترین آن یعنی تعلیم و تربیت این کانون رسالت خویش را پرچمدار تربیت دینی و پیگیری مطالبات رهبری و جامعه در این زمینه تعریف کرده است.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فانی

وزرای سابق آموزش و پرورش با علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دیدار داشتند که در این جلسه مباحث و مشکلات آموزش و پرورش مطرح شد و هر یک از وزرا تجارب خود را اعلام کردند.

به نقل از فارس:محمد فاضل در پاسخ به این پرسش که در جلسه امروز وزیر آموزش و پرورش با وزرای سابق چه مباحثی مطرح شد، اظهار داشت: در هفته دولت به ابتکار وزارت آموزش و پرورش وزرای سابق با سلایق مختلف در نشستی که در این وزارتخانه برگزار شد حضور یافتند. 

وی افزود: این وزراء زمانی که در وزارت آموزش و پرورش بودند تلاش‌های بسیاری کرده‌‌اند و در این جلسه مسائل آموزش و پرورش با آنها مطرح و از نظرات آنها استفاده شد. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل دفتر وزارتی گفت: در این جلسه سعی کردیم تا اطلاعات واقع‌بینانه از وضعیت آموزش و پرورش به وزرای سابق ارائه شود تا براساس شرایط واقعی اظهارنظر کنند. 

فاضل ادامه داد: تمام وزرای سابق آموزش و پرورش به جز آقای فرشیدی که وی هم جلسه‌ای داشت، در این جلسه حاضر بودند. 

وی افزود: مسائل آموزش و پرورش به حدی متنوع است که هر فرد توانمندی می‌تواند برای حل مشکلات و مسائل کمک کرده و تجارب خود را در اختیار ما قرار دهد. در این جلسه نیز مسائل مهم آموزش و پرورش مطرح شد و وزرای سابق تجارب خود را مطرح کردند. به عنوان مثال گفتند که در زمان وزارت خود برای حل مشکل نیروی انسانی، کمبود اعتبارات و مشکلات معلمان چه اقداماتی انجام داده‌اند. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در این جلسه پیشنهاداتی برای بهتر شدن شرایط آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه مطرح شد و مقرر شد تا این جلسات ادامه یابد. 

 

به گزارش تسنیم حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در خصوص جلسه امروز و دیدار وزرای سابق آموزش و پرورش گفت: این جلسه گپی دوستانه و کنار هم قرار گرفتن وزرای آموزش و پرورش بود که راجع به مسائل عمومی و مشکلات آموزش و پرورش صحبت‌هایی شد. کنار هم قرار گرفتن وزرای سابق و تبادل نظر در رابطه با مسائل مختلف اقدام خوبی است که ما هم از آن استقبال می‌کنیم.

وی افزود: از نظر بنده آموزش و پرورش تنها یک راه برای سرپا ایستادن دارد و آن توجه به معلم است. اینکه عنوان می‌شود مدرسه پول و سرانه ندارد مسائل حاشیه‌ای است البته باید این موارد نیز پیگیری شود. معلم باید هیئت علمی شود و هیچ راهی جز این برای آموزش و پرورش وجود ندارد.

حاجی‌بابایی ادامه داد:‌ بهره‌وری، کیفیت‌ بخشی، تربیت و آموزش دانش‌آموزان در معلم نهفته است و سایر اشیاء ابزار هستند. حتی اگر کتاب درسی هم اشکال داشته باشد اگر معلم به معنای واقعی معلم باشد آن را حل می‌کند.

وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که در این جلسه شما چه مباحثی را مطرح کردید، گفت: هیچ وقت به دنبال این نیستم تا کارهایی که در وزارت آموزش و پررورش در حال انجامن است، تضعیف کنم اما اگر جایی سیاه‌نمایی شود و این سیاه‌نمایی به نظام برگردد قطعا به آن پاسخ خواهم داد. 

حاجی‌بابایی افزود: چند روز قبل مسائلی در باره 6.3.3 مطرح شد که بنده به آنها پاسخ دادم و اعلام کردم که تمام این موارد نقشه راه دارد. باز هم می‌گویم که علاقه‌مند هستیم که به آموزش و پرورش کمک کنیم.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
خبرگزاری فارس: شفاف نبودن شیوه اجرایی نظام رتبه‌بندی و استمرار واگذاری مدارس از مشکلات آموزش و پرورش است
دبیرکل کانون تربیت اسلامی، ساماندهی نیروی انسانی، کمبود معلم بخصوص در مقطع دبستان، استمرار واگذاری مدارس در قالب‌های جدید و شفاف نبودن شیوه اجرایی نظام رتبه‌بندی را از مشکلات آموزش و پرورش برشمرد.
به نقل از فارس:محمد فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی امروز در چهارمین کنگره کانون تربیت اسلامی که با شعار «تحول بنیادین، انتظار معلم، مطالبه مردم» در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد در سخنانی با اشاره به مسائل مهم کشور، اظهار داشت: پس از سال‌ها کش‌مکش درباره حقوق هسته‌ای ایران سرانجام طرفین مذاکره کننده بر سر متنی پیشنهادی توافق کردند تا توسط مسئولین دو کشور این متن مورد بررسی یا تائید یا رد قرار گیرد.

وی ادامه داد: نکته مهم آن است که 1+5 علیرغم تمام توان خویش مجبور به پذیرش ایران هسته‌ای شد و این تمکین در برابر حق قانونی ایران همچنان که مدیون هنر دیپلماسی بسیار بیشتر وامدار ایستادگی ملت ایران و دستاوردهایی نظیر غنی‌سازی 20 درصد و فناوری آب‌سنگین و 19 هزار سانتریفیوژ و مانند آن است که دسترنج پژوهشگران افتخار آفرین و هنر دانشمندان شهیدمان است و امروز دفاع از این دستاورد علمی سیاسی بعهده مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی گذاشته شده است.

فرشیدی افزود: با توجه به هشدارهای اخیر مقام معظم رهبری و نیز تأمل و تعمق در موضع‌گیری در تحرکات اخیر سردمداران ایالت متحده می‌توان چنین دریافت آمریکا به موازات بازی روی میز مذاکرات هسته‌ای توسعه‌ای پنهان را طراحی کرده است که در مقایسه با آن شاید بتوان گفت مذاکرات هسته‌ای نقش عملیات فریب را ایجاد می‌کند یا لااقل زمینه‌ساز یک فرصت است و هدف این توسعه همان نیت شوم و سابقه ننگین آمریکا علیه کشور ایران است.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی با بیان اینکه روشن است که در دنیای کنونی و با توجه به آمادگی همه جانبه ملت ایران برای مقابله با دشمن و دفاع از امت اسلامی و استقلال ملی این لشگرکشی مرموزانه و از نوع جنگ است، گفت: آمریکا با تاکتیک نفوذ می‌کوشد گام به گام پیشروی کند و به اهداف مورد نظر خود یکی پس از دیگری دست پیدا کند؛ فلسفه نفوذ دشمن یادگیری و در تعبیر سیاسی تقویت ستون پنجم است.

وی گفت: دشمن چنانکه سردمداران آمریکا اخیراً بارها و به صراحت اعلام می‌کنند می‌خواهد با تقویت ستون پنجم خود در داخل کشور یعنی با استفاده بخشی از افراد و مسئولین جامعه را دچار اختلاف و دو دستگی کند.

فرشیدی با اشاره به مسئله انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، افزود: راهبرد کانون در این زمینه حمایت از نامزدهایی مدافع اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی و پایبند به آرمان‌های امام و مطیع رهبری و کانون بیشتر توجه مجلس آینده به فرهنگ، تعلیم و تربیت و مشکلات معلمان را انتظار دارد و به همین دلیل تلاش خواهد کرد فرهنگیان ولایتمدار سهم بیشتری در مجلس آینده داشته باشند.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به سند تحول بنیادین، یادآور شد: به نظر ما عظیم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت کشور در شرایط کنونی دوران حساسی را پیش رو دارد، دوران گزار، دوران تحول بنیادین از نظام تعلیم و تربیت قبلی به نظام تعلیم و تربیت اسلامی و خوشبختانه اسناد مصوبات قانونی برای تحول بنیادین تدوین و ابلاغ شده است و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است اما ساده اندیشی است اگر تصور کنیم محافظه‌کاران و مدافعان نظام تعلیم و تربیت غربی و طراحان سند ملی و مخالفان آموزش و پرورش ایدئولوژیک به آسانی در برابر سند تحول بنیادین سر تمکین فرود خواهند آورد و به شیوه‌های گوناگون اعم از مسکوت گذاشتن اجرای سند، تحریک محتوای سند، القای دیدگاه‌های خود یا وانمود تغییرات جدی به جای تحول بنیادین و شگردهای دیگر در برابر تحول بنیادین مقاومت نمی‌کنند و نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: اینک که قریب 4 سال از تصویب سند تحول بنیادین در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد جامعه معلمان می‌پرسند اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با تصویب نظام‌های مورد تاکید سند چه بوده است و برای تدوین اهداف دوره‌های تحصیلی چه اقداماتی به عمل آمده است و فرهنگیان از محتوای راز سر به مهری که اخیراً تحت عنوان نقشه راه برای سومین بار رونمایی شد تاکنون هیچ اطلاعی ندارند.

فرشیدی با اشاره به اقتصاد آموزش و پرورش افزود: باید برای آن تدبیری اساسی اندیشید و رهبر معظم انقلاب همواره بر ضرورت اولویت بخشیدن به بودجه آموزش و پرورش و حل مشکلات معیشتی معلمان تاکید فرمودند و اجمالاً عرضه می‌دارم که ما باور داریم حل مشکلات معیشتی معلمان از دستیابی به فناوری هسته‌ای دشوارتر نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی و بخصوص انتصاب مدیران صاحب‌نظر و امین مورد اعتماد معلمان این مشکل را ولو تدریجی مرتفع ساخت.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به رویکرد جناحی سیاسی برخی مدیران آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: این رویکرد از انتشار نشریه حزبی تربیت سیاسی گرفته تا حمایت از ارسال نشریه حامیان فتنه به مدارس و نیز برگزاری تجمعاتی اداری گروهی به منظور تربیت مربی سیاسی در آستانه انتخابات مجلس انجام می‌گیرد و برای فرهنگیان این سوال مطرح است که از میان عرصه‌های گوناگون تربیت مورد تاکید سند چرا تربیت سیاسی دانش‌آموزان این همه مورد عنایت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی بیان داشت: در همین ارتباط عدم حضور یا عدم دعوت از سران 3 قوه به اجرای روسای سراسر مناطق کشور برخلاف سنت متعارف و دعوت از شخصیتی دیگر برنامه‌ریزی برای دیدارهای حساب‌شده فرهنگیان با حامیان سردمداران فتنه و سخنرانی‌های تند در حمایت از آنان را به هیچ وجه نمی‌توان ساده پنداشت و فعالیتی گروهی و سیاسی ندانست.

فرشیدی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان، افزود: دانشگاه فرهنگیان به نظر ما مورد بی مهری واقع شده است، از سپردن زمام امور تربیت معلمان به افرادی خارج از جامعه معلمان که خود نوعی توهین به معلمان محسوب می‌شود تا کاهش تدریجی پذیرش دانشجو از 20 هزار نفر به 3 هزار نفر و نیز تحلیف فلسفه وجودی و اهداف این دانشگاه در مقام عمل که انجام شده است.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به مشکلات متعدد روزمره آموزش و پرورش، گفت: از جمله آنها ساماندهی نیروی انسانی و کمبود معلم خصوصاً در مقطع دبستان، استمرار واگذاری مدارس در قالب‌های جدید، شفاف نمودن شیوه نظام اجرای رتبه‌بندی و موارد دیگر است.

وی با معرفی کانون تربیت اسلامی، یادآور شد: کانون حزب تعلیم و تربیت اسلامی و اعضای کانون معلمان فرهیخته و ولایتمدار هستند و فعالیت و عضویت در کانون اولاً پاسخ به نیاز شخصی هر یک از اعضا در زمینه حفظ و تقویت اعتقادات و بصیرت خویش بوده و ثانیاً تلاش برای ایفای تکلیف و مسئولیت اجتماعی خود است، رویکرد کانون تربیتی، فرهنگی، اخلاقی و سیاسی است و برخلاف اغلب احزاب حضور در عرصه‌های فعالیت‌های فرهنگی تربیتی برای کانون در اولویت قرار دارد.

فرشیدی تصریح کرد: کانون در سال 1377 با مجوز وزارت کشور تاسیس شده و تاکنون 3 مجمع عمومی برگزار کرده است و اینک در 30 استان و 148 شهرستان و 27 منطقه دبیران کانون تائید و به فرمانداری‌های وزارت کشور معرفی شدند.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به پایگاه اطلاع رسانی رسانه معلم، افزود: با توجه به اینکه در فضای رسانه‌ای مسائل تعلیم و تربیت از اولویت برخوردار نیست کانون از سال 1392 علیرغم همه محدودیت‌ها اقدام به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی «رسانه معلم» کرده است.

فرشیدی اضافه کرد: فعال‌سازی شبکه اجتماعی ویژه اعضای کانون در فضای مجازی تحت عنوان «رسانه معلم» از دیگر اقدامات است.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه پیامکی با عضویت 7 هزار نفر از همکاران در سراسر کشور و ارسال پیامک با موضوع تعلیم و تربیت اسلامی، سبک زندگی اسلامی در مناسبت‌های معلم از جمله فعالیت‌های شورای مرکزی است.

به گزارش فارس، در چهارمین کنگره کانون تربیت اسلامی از کتاب «رفتارهایی در راهبردها و چالش‌های اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی» رونمایی شد.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

جواد هروی، نماینده مجلس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آمار بالای بیسوادی در درازمدت سایه سنگین خود را بر توسعه علمی و بازارهای جهانی خواهد انداخت.

به نقل از مهر:جواد هروی با اشاره به آمار ۱۰ میلیونی بیسوادی در کشور، گفت: این تعداد بیسواد در شان کشور بزرگی مانند ایران نیست و باید حتما اقدامی اساسی برای برون‌رفت از این معضل صورت گیرد.

وی تاکید کرد: تعداد فارغ‌التحصیلان ما به اندازه بیسوادان ماست و این حکایت از یک عدم تناسب متوازن دارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز با بررسی بسیاری از کشورهای پیشرفته می‌بینیم به گونه‌ای حرکت کرده‌اند که درصد باسوادی در آنها ۹۹ درصد و حتی بالاتر است، اما این آمار در کشور ما پایین‌تر از ۹۰ درصد است.

وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد ما در تولید علم دچار چالش اساسی خواهیم شد.

هروی با اشاره به نوع دیگر بیسوادی که در کشور دیده می‌شود، گفت: بیسواد تنها به معنای کسی نیست که نمی‌تواند بنویسد، معنای دیگر بیسواد افرادی هستند که متاسفانه وزنه اقتصادی و اجتماعی در کشور محسوب می‌شوند، اما دانش لازم را برای تصدی این مسئولیت‌ها ندارند.

نماینده مردم قائنات در مجلس تاکید کرد: اینها نیز به دلیل بیسوادی ضربات زیادی به پیکر کشور می‌زنند و باید برای این مسئله هم فکر اساسی شود.

بیسوادی توسعه علمی ما را کند خواهد کرد

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: آمار ۱۰ میلیون بیسواد یکی از نارسایی‌های ما در شاخصه‌های تولید علم است.

هروی ادامه داد: این آمار بالای بیسوادی در درازمدت سایه سنگین خود را بر توسعه علمی و بازارهای جهانی خواهد انداخت و مانند ترمز در حرکت رو به جلوی ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است اقتصاد دانش‌بنیان با بیسوادی بالا حرکت را کند و رشد را با توقف روبرو می‌سازد.

بیسوادی آفتی جدی‌تر از آنچه که فکر می‌کنیم

هروی در ادامه گفت: نهضت سوادآموزی تلاش بسیاری برای برون‌رفت از این معضل ارائه داد، اما آمار کنونی نشان می‌دهد عملا نتوانست به جنگ با بیسوادی برود و پیروز شود.

وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد بیسوادی آفتی به مراتب جدی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: برای برون‌رفت از معضل فعلی نیاز به برنامه درازمدت داریم و با تصمیمات احساسی و زودگذر نمی‌‌توان اقدام موثری انجام داد.

وی افزود: کمیسیون تاکنون در این زمینه نشست ویژه‌ای نداشته اما با توجه به بحث‌هایی که اخیرا در این زمینه صورت گرفته، انتظار می‌رود در آینده نزدیک این مسئله در کمیسیون بحث شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس تاکید کرد: با این حال آمار بالای بیسوادی و اهمیت موضوع نشان می‌دهد این بحث بسیار جدی است و دولت باید لایحه ارائه دهد یا نمایندگان طرحی پیشنهاد دهند که در صحن علنی مجلس مطرح شود.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:2 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
اعتبارات هوشمندسازی مدارس ۳۳ میلیارد است/مقصود وزیر آموزش و پرورش از «گورستان کامپیوتر» در مدارس
خبرگزاری فارس: اعتبارات هوشمندسازی مدارس ۳۳ میلیارد است/مقصود وزیر آموزش و پرورش از «گورستان کامپیوتر» در مدارس
رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع هوشمندسازی مدارس رها نشده است، گفت: اعتبارات هوشمندسازی مدارس در سال جاری ۳۳ میلیارد تومان است.
به نقل از فارس:محمدحسین سلیمی جهرمی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا موضوع هوشمند سازی و فناوری در آموزش و پرورش رها شده است؟»، اظهار داشت: خیر، این موضوع رها نشده است.

وی افزود: بیشتر بودجه هوشمند سازی در سال گذشته برای تجهیز کلاس‌های پایه ششم ابتدایی هزینه شد، زیرا درس جدید کارآفرینی و فناوری در پایه ششم دبستان وجود دارد.

سلیمی جهرمی با اشاره به اعتبارات هوشمند سازی مدارس، گفت: در سال گذشته حدود 23 میلیارد و در سال جاری کل بودجه هوشمند سازی مدارس 33 میلیارد تومان است که هنوز برای مقاطع مختلف توزیع نشده است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «مقصود وزیر آموزش و پرورش از تبدیل شدن مدارس به گورستان کامپیوترها در گذشته چه بود؟»، خاطرنشان کرد: مدارس هوشمند مجموعه‌ای از نرم‌افزار و سخت‌افزار هستند که باید با یکدیگر طراحی و تولید شوند.

وی افزود: در این حوزه‌ها و در بحث تولید محتوا یک مقداری کل سیستم عقب‌تر است و معمولاً این تجهیزات تهیه می‌شود و به دلیل نبود برنامه‌های محتوایی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تجهیزات هم پس از مدتی با تغییر مدل روبه‌رو می‌شود و کارایی‌های آن کم می‌شود که از این مباحث نگرانی‌هایی وجود دارد و در حال بررسی هستیم.

سلیمی جهرمی با تأکید بر موضوع کیفی‌سازی در هوشمند سازی مدارس، تصریح کرد: جاهایی هستند که حتماً نیاز به تجهیزات خواهند داشت و باید توسعه پیدا کنند، اما بحث اصلی کار روی کیفیت و محتوا است.

وی در پایان گفت: تعداد مدارس هوشمند باید با تعریفی که از مدارس هوشمند وجود دارد تطبیق داده شود، زیرا اینکه در هر جایی که یک کامپیوتر و تخته هوشمند وجود داشته باشد به نام هوشمند سازی تلقی نمی‌شود؛ هوشمند سازی از نظر ما تعریفی دارد و فعلاٌ آمار دقیقی از تعداد مدارس هوشمند نداریم.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
درخواست از رییس جمهور برای رفع مشکل اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد
نماینده مردم رشت در مجلس نهم، از رییس جمهور درخواست کرد تا مشکل اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد رفع شود.
به نقل از خبرگزاری خانه ملت:غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی  در اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد مورخ 5 شهریور 86 مجلس شورای اسلامی، ‌10268 نفر از کارکنان دولت با داشتن 25 سال سابقه و 5 سال سنوات ارفاقی با تقاضای استفاده از مزایای قانون مذکور و موافقت دستگاه مربوطه توسط سازمان تامین اجتماعی بازنشسته گردیدند که این قانون در اجرا توسط سازمان با مشکلاتی به شرح ذیل روبرو بوده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از اشکالات آن است که براساس آیین‌نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد و بخشنامه شماره 53 سازمان تامین اجتماعی، سازمان مذکور حق بیمه سنوات ارفاقی سال‌های (26 تا 30) را براساس حاصلضرب مدت سنوات ارفاقی در آخرین حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه، ماهانه شده در ضریب (1/1) در نرخ حق بیمه (27 درصد) محاسبه و دریافت نمود. همچنین مابه‌التفاوت حقوق ایام سنوات ارفاقی یکجا قبل از بازنشستگان کارمندان دریافت نمود.

وی یادآور شد:علی‌رغم دریافت کلیه هزینه‌های ناشی از اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت توسط سازمان تامین اجتماعی، سازمان موصوف، هنگام برقراری بازنشستگی به استناد قانون تامین اجتماعی، به جای محاسبه دو سال آخر حق بیمه دریافتی (29 و 30) دو سال آخر خدمت (24 و 25) را ملاک محاسبه مستمری قرار دارد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، تصریح کرد: به دنبال شکایت بازنشستگان و صدور بیش از 5000 رأی توسط دیوان عدالت اداری، سازمان تامین اجتماعی ناچار به پذیرش حقانیت شکایت شده و اقدام به اصلاح احکام مستمری بر مبنای دو سال (29 و 30) نمود و کلیه کارفرمایان ذی‌ربط را ملزم به پرداخت هزینه اصلاحیه احکام نمود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تاکید کرد: پس از طرح تعارض آرا در دیوان عدالت اداری، هیات عمومی دیوان طی دادنامه شماره 674 به طرفیت سازمان تامین اجتماعی و با استناد به اینکه سنوات ارفاقی، سنوات جدید قابل قبول محسوب نمی‌گردد، مبادرت به صدور رأی نمود که متعاقب آن سازمان تامین اجتماعی بخشنامه مربوط به اصلاح احکام (شماره 1/53) را لغو و اقدام به اصلاح مجدد احکام مستمری فاقد رأی دیوان براساس دو سال (24 و 25) می‌نماید.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم، ادامه داد:‌ شایان ذکر است آن دسته از بازنشستگانی که رأی دیوان را نداشتند بلافاصله احکام ایشان را مجدداً بر مبنای (24 و 25) اصلاح نمود و آن دسته از بازنشستگان نیز که رأی قطعی دیوان را داشتند، یکایک به شعب تجدیدنظر فرستاده شدند که شعب تجدیدنظر نیز گاهی با صدور رأی، آرای قبلی را ابطال نمود و در برخی موارد، نیز رأی صادره قبلی را تایید نموده‌اند. در این مورد شعبه تجدیدنظر اول به ریاست دیوان عدالت اداری، به استناد مفاد رأی هیات عمومی، آرای قطعی بازنشستگان را یکایک نقض می‌نماید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود:همزمان با اجرای اصلاح احکام مستمری، طرح الزام سازمان تامین اجتماعی به محاسبه حقوق بازنشستگی بر مبنای دو سال (29 و 30) برای بازنشستگان پیش از موعد در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ولی شورای محترم نگهبان به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی و ایجاد بار مالی برای دولت، طرح مذکور را رد نمود. شایان ذکر است شورای محترم نگهبان، هیچگاه درخصوص نفی حق بازنشستگان اظهارنظری نداشته و آن را انکار ننموده است و صحت اصل این حق مورد تایید مراجع مذکور است لیکن به دلیل بار مالی آن را مورد تصویب قرار نداد.

وی گفت: در حال حاضر بازنشستگان پیش ازموعد به استناد دلایل حقوقی متعددی، دادنامه دیوان عدالت اداری را مغایر را نص صریح قانون بازنشستگی پیش از موعد می‌دانند از جمله اینکه این قانون،‌ قانون خاص بوده و نمی‌تواند به واسطه قانون عام (تامین اجتماعی) نفی شود و اینکه چون بعد از قانون تامین اجتماعی بوده، موخر بر آن تقلی می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم، ادامه داد: همچنین این افراد به استناد این قانون خاص بازنشسته شده‌اند نه قانون تامین اجتماعی و کل هزینه‌ها نیز به طور یکجا از دستگاه‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی دریافت شده است. و آنچه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد این است که آنچه که می‌بایست ملاک عمل سازمان باشد، حق بیمه پرداختی است نه حقوق پرداختی بابت اشتغال به مستخدم. به علاوه سازمان نیز به استناد قانون بازنشستگی پیش از موعد، حق بیمه سنوات ارفاقی را دریافت نموده لکن بنا به تفسیر خود سازمان از بند 5 ماده 2 قانون تامین اجتماعی، نمی‌بایست حق بیمه سنوات ارفاقی را که در آن اشتغال به کار عینیت ندارد، دریافت کند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تاکید کرد: این تناقض نشانگر این است که سازمان یا تفسیر را قبول ندارد و یا برخلاف آن عمل کرده است. ضمناً قوانین دیگری مانند قانون بیمه بیکاری، قانون جدید خدمت سربازی و... وجود دارند که صرفاً پرداخت حق بیمه بابت ایام سنوات مذکور قابل قبول لحاظ شده و بند 5 ماده 2 قانون تامین اجتماعی، ملاک نمی‌باشد. همچنین سنوات ارفاقی ناشی از کارهای سخت و زیان‌آور، نیز به استاد رأی هیات عمومی، در حکم خدمت رسمی محسوب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: کل افراد منتفع از این قانون تقریباً 10268 نفر هستند که حدود 9 هزار نفر از آنها از شرکت‌هایی هستند که از منابع دولتی و بودجه سنواتی استفاده نمی‌کنند و صرفاً حدود هزار نفر هستند که جهت بازنشستگی پیش از موعد، می‌بایست بار مالی آنها در بودجه سنواتی پیش‌بینی شود. (وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و...) که این میزان نیز بسیار کم می‌باشد.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌ مکرر این قشر و جمعیت ده هزار نفری متنفع از آن، جلسه‌ای با نمایندگان کانون بازنشستگان در دفتر بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی برگزار گردید که پس از استماع شکایات ایشان، مقرر گردید با توجه به پذیرش حمایت اصل موضوع از سوی آن دفتر و رعایت عدالت، مراتب به استحضار مقام عالی وزارت رسانده شود تا مشکل از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری شود که تا این لحظه هیچگونه اقدام موثری صورت نپذیرفته است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، تاکید کرد: تعدادی از نمایندگان این درخواست را امضا کرده‌اند و بر خود وظیفه می‌دانند که ضمن انعکاس مشکل بازنشستگان پیش از موعد که در سنوات گذشته با وعده‌های داده شده بازنشسته شده‌اند و حال به شدت به دلیل کاهش حقوق متعلقه متضرر شده‌اند و با توجه به هزینه بالای خانوار و عدم امکان در سایر مشاغل خصوصی به علت کهولت سن، نیاز به توجه دولت‌ها به نیروهای بازنشسته شده بیش از پیش محسوس بوده و با عنایت به شرح موصوف وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی مامور شوند به طریقی که عرض شد مشکل این قشر که تعداد آنان نیز محدود می‌باشد مرتفع گردد و من‌بعد در صورت تصمیم به اجرای قانون مرخص نمودن سایر کارکنان جهت بازنشستگی پیش از موعد قواعد جدید وضع گردد.

نماینده مردم رشت درمجلس نهم، ادامه داد:‌ اما بازنشستگانی که بنا به وعده مسئولان مبنی بر احتساب حقوق براساس دو سال (29 و 30) از این قانون بهره‌مند شدند با نقض آن، موجبات اضرار به این قشر فراهم و به شدت آسیب‌پذیر شدند که عدم رسیدگی و عدم حل مشکل آنان در اجرای قوانین بعدی در سایر اقشار نیز به شدت احساس عدم اعتماد به وعده‌ها ایجاد و آسیب‌های غیرقابل جبرانی وارد خواهد نمود که اطمینان داریم ورود آن مقام عالی و صدور دستور قاطع مبنی بر اعمال حقوق صرفاً به این تعداد (10268 نفر) براساس دو سال آخر (29 و 30) که دقیقاً طبق قانون و وعده‌های داده شده است و صرفاً براساس تفسیر اشتباه دچار مشکل شده است رافع مشکل خواهد بود.

گفتنی است نسخه‌ای از درخواست مذکور در قالب نامه‌ای به رئیس جمهور نیز ارسال شده و نمایندگانی همچون حمیدرضا فولادگر، عوض حیدرپور، غلامرضا تاجگردون، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، فرج‌الله عارفی، جعفر قادری، مرتضی آقاتهرانی، غلامرضا اسداللهی، حسینعلی حاجی دلیگانی و امیر خجسته آن رابه امضا رساندند.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 16:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه و جلب مشارکت سایر نهادها یکی از سیاست های اصلی وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم است.

به نقل از ایرنا:علی اصغر فانی عصر چهارشنبه در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه بازباران که با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری در برج میلاد برگزار شد، افزود: مخاطب 40 میلیون نفری وزارت آموزش و پرورش شامل 13 میلیون دانش آموز، 26 میلیون والدین دانش آموزان و یک میلیون همکار فرهنگی این وزارتخانه را به بزرگترین دستگاه کشور تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که در همه نقاط کشور حضور دارد خاطر نشان کرد: بنابر این برای اداره بهتر این وزارتخانه با 105 هزار مدرسه در 750 نقطه از سراسر کشور نیازمند مشارکت سایر نهادها هستیم.
فانی با اشاره به اینکه یک وزارتخانه به تنهایی قادر به اداره چنین ماموریتی نیست اظهار کرد: جلب مشارکت سایر نهادها می تواند نقش تعیین کننده و موثری داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش برگزاری نمایشگاه های یادیارمهربان و بازباران، تجهیز کتابخانه ها، همکاری با مدارس در زمینه تامین امکانات و تجهیزات ورزشی مدارس را از جمله اقدامات خوب و مفید شهرداری تهران در همکاری با این وزارتخانه عنوان کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: همکاری شهرداری و تولیدکنندگان داخلی در زمینه فرهنگ سازی و تقویت روحیه ملی دانش آموزان بسیار موثر است.
فانی با اشاره به نمایشگاه بازباران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه مسائل فرهنگی اقدامات بسیار زیادی از سوی دشمنان انجام شده که نمود آن در لوازم التحریر دانش آموزان قابل مشاهده است.
فانی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به کیفیت محصولات آموزشی در عین ارزشی بودن آنها به عنوان یکی از نیازهای امروز دانش آموزان تاکید کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: در سال های آینده شاهد برگزاری چنین نمایشگاه هایی در سایر کلانشهرها با الگوبرداری از شهرداری تهران باشیم.
دومین نمایشگاه نوشت افزار، ملزومات مدرسه و پوشاک ایرانی- اسلامی از چهارم تا 15 شهریور ماه در سه نقطه شامل برج میلاد، پیاده راه هفده شهریور و بوستان ولایت جریان دارد.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 15:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری فارس: وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند در امر آموزش موفق باشد/ تقدیر از شهرداری تهران

وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند در امر آموزشی و تربیتی گام بردارد و در این مسیر ما به دنبال توسعه مشارکت نهادهای دولتی، غیردولتی و مردم‌نهاد هستیم.

به نقل از فارس:علی‌اصغر فانی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه «باز باران» که عصر امروز با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و جمعی از نمایندگان شورای شهر تهران و مدیران و معاونین شهرداری تهران برگزار شد اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم، توسعه مشارکت‌ها است.

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم وزارت آموزش و پرورش به دلیل گستردگی مخاطبین که حدود 40 میلیون مخاطب دارد، به تنهایی نمی‌تواند در امر آموزش و پرورش قدم بردارد.

فانی گفت: در حال حاضر 13 میلیون دانش‌آموز، 26 میلیون نفر پدر و مادر، یک میلیون همکار فرهنگی سر و کار دارد که تعداد آنها عملاً به 40 میلیون مخاطب آموزش و پرورش می‌رسد.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش با توجه به تعداد مخاطبینش به بزرگترین دستگاه در کشور تبدیل شده است و در حال حاضر ما در 105 هزار مدرسه و در 750 منطقه آموزشی فعالیت می‌ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وزارتخانه‌ای با این گستردگی اداره‌اش از توان یک وزارتخانه خارج است و لذا ما به دنبال توسعه مشارکت‌ها و جلب مشارکت‌های نهادهای دولتی، غیردولتی و مردم‌نهاد هستیم.

فانی گفت: در ذیل مشارکت‌های صورت‌گرفته با آموزش و پرورش، شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای را در سال‌های اخیر انجام داده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه «یاد یار مهربان» و تأمین تجهیزات کتابخانه و همچنین نمایشگاه «باز باران» اشاره کرد.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش از شهرداری تهران بابت تمامی همکاری‌ها که در رابطه با آموزش و پرورش داشته‌اند قدردانی می‌کنم و این فعالیت‌ها طبیعتاً تأثیرگذار خواهد بود.

وی فرهنگسازی نمادهای ایرانی ـ اسلامی بر روی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار را باعث تقویت روحیه دانش‌آموزان دانست و افزود: قطعاً اینگونه کارها در حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولیدکنندگان داخلی مؤثر خواهد بود و امیدواریم تولیدکنندگان داخلی نیز در راستای افزایش کیفیت تولیدات خود تلاش کنند.

فانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نیز در کانون پرورشی کودکان و نوجوانان چنین فعالیت‌هایی را انجام می دهد، گفت: ما نیز در طراحی و الگوسازی اقداماتی را انجام داده‌ایم و می‌تواند نقش مؤثری در شکل‌گیری دانش‌آموزان داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقدامات شهرداری تهران همیشه الگویی برای سایرکلان‌شهرها و سایر استانها بوده گفت: امیدواریم سایر کلان‌شهرها نیز به تأسی از اقدام شهرداری تهران، حرکات این چنینی را در استان‌های خود داشته باشند.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 15:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
خبرگزاری میزان- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان صرفا متمرکز بر افزایش حقوق فرهنگیان نیست، تصریح کرد: مهمترین هدف طرح مذکور ارتقای منزلت اجتماعی فرهنگیان است که در پروژه‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش نادیده گرفته شده است.

رضا صابری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان در مورد اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از سوی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در واقع رتبه‌بندی معلمان طرحی دائمی با اهداف تعریف شده ارتقای کیفیت معیشت، منزلت اجتماعی و آموزش و پژوهش معلمان است که در مجلس شورای اسلامی مطرح و به علت داشتن بار مالی برای دولت متوقف، و قرار شد مجدد توسط دولت به صورت لایحه‌ای با تدابیر بودجه‌ای مشخص ارائه شود.

وی افزود: آنچه وزارت آموزش و پرورش به دنبال اجرایی کردن آن در مهرماه است به دلیل عدم تعریف مشخص در زمینه منابع مالی، ماندگاری قابل توجهی نخواهد داشت و در واقع به نوعی انجام تکلیف، به دور از قانون‌گذاری مشخص و مدون در مجلس شورای اسلامی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر دائمی بودن طرح نخست در بهارستان خاطرنشان کرد: بنا بر گفته‌های وزیر آموزش و پرورش، این طرح ممکن است از مهرماه سال جاری اجرایی شود اما آنچه موجب نگرانی است نبود قانون‌گذاری لازم برای اجرای دائمی طرح توسط وزارت آموزش و پرورش است، زیرا مشخص نیست که طرح مذکور در سال آینده نیز اجرایی شود.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح در مهرماه ممکن است مبالغی به صورت مادی به احکام فرهنگیان اضافه شود اما ارتقای منزلت اجتماعی که هدف اصلی طرح با لحاظ نمودن سوابق آموزشی بر رتبه‌بندی معلمان بوده نادیده گرفته شده است.

صابری تصریح کرد: نظر مجلس این است که در طرح رتبه‌بندی، صرفا معیشت فرهنگیان مد نظر نبوده و منزلت اجتماعی، ارتقای کیفیت آموزشی و توانمندی معلمین مواردی است که بر آنها تاکید شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقثیقات مجلس در خصوص طرح دوفوریتی مجلس به منظور افزایش حقوق معلمان با لحاظ یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: طرح مذکور به دلیل داشتن بار مالی برای دولت و همچنین عدم توانایی جامعه در پذیرش نظام ارزش افزوده مازاد، فعلا متوقف شده است.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی درباره فرجام ایرادات بهارستان بر آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز گفت: قرار بر این بود که وزارت آموزش و پرورش پس رفع ایرادات وارده، کمیسیون را مطلع نماید که متاسفانه تا به حال بازخوردی از اصلاحِ ایرادات مشاهده نکرده‌ایم.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 15:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: گاهی آن چنان از منزلت علمی و حرفه‌ای معلمان کاسته می‌شود که افزایش طبیعی فوق‌العاده شغل معلمان که باید وفق مقررات اجرایی شود با منتی مضاعف به نام نسخه شفابخش تحول به کام معلمان چشانیده می‌شود.
رمزگشایی از سیاست کاهش 300 هزار معلم/ نظام رتبه‌بندی بدلی/ تفسیر وارونه از ساماندهی منابع انسانی
رمزگشایی از سیاست کاهش 300 هزار معلم/ نظام رتبه‌بندی بدلی/ تفسیر وارونه از ساماندهی منابع انسانی

به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون،  حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ضمن تبریک هفته دولت به دولتمردان و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: زمانی که مطالبی را تحت عنوان «معمای نگران کننده‌ای که مهر ماه رونمایی می‌شود» در خرداد ماه 1394 بیان کردم، امیدوار بودم واقع گرایی، مسئولیت‌پذیری در امر برنامه‌ریزی و ساماندهی منابع در آستانه بازگشایی مدارس، مسیری عقلایی و به دور از شائبه‌های سیاسی را در پیش روی مدیران آموزش و پرورش قرار دهد اما بیان سخنانی از جنس فرار رو به جلو، سیاه‌نمایی و فرافکنی ناشیانه از لسان آقای وزیر تحت عنوان گزارش هفته دولت در صدا و سیما، جای تأسف دارد.

وی افزود: این موارد به دلیل خالی بودن دست از اقدام قابل قبول و بیان ده‌ها موضوع غیر کارشناسی در دو سال گذشته بوده است که می‌توان به معاونت اقتصادی، بیمه طلایی بهتر، روز بی کیف و کتاب، افزایش 20 درصدی حقوق ابتدایی که به حدود 40 مورد می‌رسد و دریغ از کارشناسی و اجرای یکی از آنها اشاره کرد.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: از همه مهمتر رونمایی از نقشه راه است و جالب اینکه برنامه درسی ملی آن پس از 7 سال مطالعه، 3 سال قبل اجرایی شده است؛ کدام نقشه راه مدنظر است؟ آیا نقشه راه دانشگاه فرهنگیان که دو سال با حضور اساتید فن بررسی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و 3 سال پیش اجرایی شده را رونمایی کرده‌اند؟ آیا نقشه راه نظام رتبه بندی واقعی را که یک سال تدوین نقشه راه آن طول کشید و در  100هزار نسخه قبلاً چاپ شده را در همایش رؤسای آموزش و پرورش رونمایی کردند؟

وی افزود: این موارد مرا بر آن داشت تا به بیان حقایقی بپردازم که وجدان پاک و منصف معلمان فرهیخته و پاک سرشت طالب شنیدن آن است و غبار را از سند تحول بنیادین نظام بزدایم و این بار کالبد شکافی رمز یک سیاه‌نمایی دیگر را مطرح می‌کنم.

اجرای موفقیت آمیز قانون ساختار جدید با نقشه راه و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: مهرماه 1391 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب نظام جدید آموزشی یا اصطلاحاً "3-3-6"بر گرفته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حالی اجرایی شد، که گام‌های اولیه و نخستین در حوزه ساماندهی منابع انسانی نه تنها مهر 92-91 بلکه سال تحصیلی بعد را نیز (93-92)از حیث تأمین نیروی انسانی لازم بیمه کرد.

نحوه اجرا در دوره ابتدایی

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نیروی انسانی مورد نیاز آن روز دوره ابتدایی با الحاق یک پایه به دوره ابتدایی تحت عنوان پایه ششم به چند طریق تأمین شد، اظهار داشت: ساماندهی آموزگاران شاغل در دوره ابتدایی با اولویت به‌کارگیری معلمان مجرب پایه پنجم در پایه ششم پس از گذراندن دوره‌های ویژه ‌آموزش تابستانی ضمن خدمت، تبدیل وضعیت ده‌ها هزار‌ نفری و سیاست‌های تکمیلی انجام گرفت.

وی افزود: این موارد شامل «معلمان حق‌التدریس با سوابق خدمتی 7تا 15 ساله مشروط به طی دوره‌های آموزش ضمن خدمت بر اساس مصوبه مجلس»، «تبدیل وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی با سوابق خدمتی تا 15 سال و یا بیشتر توأم با گذراندن اموزش‌های ویژه»، «پیمانی نمودن نیروهای قرارداد معین با مدارک دانشگاهی با سوابق 5 سال به بالا پس از طی دوره‌های آموزشی لازم بر اساس مصوبه مجلس»، «جذب و بکارگیری 40 هزار نیروی تازه نفس از بین 700 هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پس از طی آموزش‌های ضمن خدمت برنامه‌ریزی شده»، «فراخوان نیروهای با رسته ‌آموزگاری شاغل در سایر دوره‌های تحصیلی»، «انتقال داوطلبانه نیرو از سایر دوره‌های تحصیلی به ابتدایی در گروی تغییر محل خدمت به منطقه نزدیکتر پس شرکت در دوره‌های ‌آموزشی پیش بینی شده»، «استفاده از ظرفیت مناسب منابع کالبدی و فضای خالی مدارس در قالب ادغام مدارس نوبت دوم در نوبت صبح با هدف ارتقای کیفیت آموزشی توأم با استفاده بهینه و مطلوب از منابع انسانی (مدیر، معاون و دیگر عوامل اجرایی مدرسه)»، «اضافه شدن یک پایه به دوره ابتدایی موجب جذب حداکثری دانش‌آموز را در مدارس غیر دولتی فراهم ساخت (قریب به 100 هزار دانش‌آموز در پایه ششم) است.

وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: آیا با فرض مؤلفه‌های فوق مشکلی برای ساماندهی نیرو در دوره ابتدایی متصور است؟ ناگفته نماند قرار بود دانشگاه فرهنگیان هرساله عهده دار جذب و پذیرش 25 هزار دانشجو در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش  باشد که دوسوم این نیاز به دوره ابتدایی تخصیص یافته بود تا در گذر زمان علاوه بر تأمین نیاز دوره ابتدایی، فرصت لازم را برای تحرک شغلی آموزگاران و انتقال ‌آنان را به دیگر دوره‌ها فراهم آورد.

نحوه اجرا در دوره متوسطه اول

حاجی‌بابایی بیان داشت: همزمان با اجرای طرح بزرگ استقرار نظام جدید آموزشی که با الحاق یک پایه به ابتدایی آغاز شد، در دوره متوسطه اول نیز شاهد کاهش یک پایه بودیم که تدابیر خاص خود را در بعد ساماندهی نیرو طلب می‌کرد؛ البته لازم به ذکر است کاهش یک پایه از آنجا که در مرحله گذر از نظام قدیم به جدید حالتی موقت و نایدار داشت و پس از سه سال به حالت ثبات سه پایه در متوسطه اول می‌رسید مستلزم راهکارهایی از نوع خود بود که به برخی از انها اشاره می‌شود.

وی افزود: این موارد شامل «توزیع ساعات درسی دوپایه بین دبیران شاغل بر اساس اولویت پر کردن ساعات موظف (تعدیل ساعات اضافه تدریس)»، «متناسب سازی تراکم دانش‌آموزی در کلاس با نیروی انسانی موجود تا شاهد افزایش کیفیت تدریس همزمان با تأمین ساعات موظفی تدریس دبیران باشیم» و «بازنشستگی عادی دبیران در طول سه سال» است.

نحوه اجرا در دوره متوسطه دوم

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: بعد از سه سال نوبت به متوسطه دوم می‌رسید که طبیعتاً در طی این فرصت سه ساله با عبور از موج متوسطه اول به دوم، هر ساله تعداد قابل ملاحظه‌ای از دبیران دوره دوم بازنشسته شده و عملا در کنار راهکارهایی این مشکل حل می‌شد.

 تعدیل ساعات اضافه تدریس

وی گفت: کاهش تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس راه را برای ساماندهی مناسب نیروی انسانی هموار می‌ساخت، ضمناً باید افزود با ورود به دوره دوم متوسطه طبیعتاً با یک پارچه دیدن دوره متوسطه در دو دوره سه ساله به راحتی می‌توان با انعطاف در شیوه‌نامه ساماندهی از تمامی دبیران متخصص با مدرک دانشگاهی لیسانس در هر دو دوره متناسب با توانمندی‌های حرفه‌ای بهره گرفت. فی المثل به طریق اولی می‌توان در دوره گذر با فراهم آوردن مکانیزم‌های ترغیبی از توان معلمان کار آزموده دبیرستانی در تدریس بیشتر دروس متوسطه اول که اکنون به سه پایه رسیده است، استفاده کرد.

فرافکنی

حاجی‌بابایی اظهار داشت: امروزه عده‌ای با طرح موضوعاتی غیر منطقی اما سفسطه‌آمیز سعی دارند بی‌تحرکی، فقدان تدبیر و مهمتر از همه سیاست‌های القایی و دیکته شده از بیرون آموزش و پرورش را به زلف سند تحول بنیادین به ویژه اجرایی شدن «3-3-6» گره زده، چنین وانمود کنند که تمامی مشکلات حوزه نیروی انسانی حاصل استقرار نظام آموزشی جدید و انگشت اشاره متوجه گذشتگان است نه حال! اما با توجه به آنچه در بالا به آنها اشارتی رفت و به دلایلی که به آن خواهیم پرداخت. منشأ این سوال، مشکل و نابسامانی پیش آمده را باید جای دیگری جستجو کرد.

ریشه مشکل ساماندهی  و بروز عوارض

وی افزود: ریشه مشکل از آنجا نشأت می‌گیرد که مدیران کنونی آموزش و پرورش گویا متعهد شده‌اند که شتاب و آهنگ رو به رشد نظام آموزشی را در حین اجرای مأموریت اجرای سند تحول به شدت کند کرده و یک باره کاهش 300 هزار معلم را از پیکره فعال و مولد اموزش و پرورش در پوشش الفاظ فریبنده ای مانند: متناسب سازی ،چابک سازی،اصلاح ساختار بودجه ای،بهبود نظام حقوق و دستمزدمعلمان انرا عملی موجه جلوه دهند . در مقام تمثیل باید چنین نسخه پیچی برای آموزش و پرورش را به کار طبیبی تشبیه کرد که قصد دارد 30 درصد از وزن انسان خوش قامتی که فکر می کند وزن او اضافی است. رابه طوردفعی و ناگهانی بکاهد. بدیهی است تحمیل چنین خواسته ای مساوی است با بروز عوارض طاقت فرسایی که هریک به تنهایی می تواند،سیستم های مختلف بدن چنین انسانی را دچار اختلال نماید .

وی ادامه داد: چگونه انتظار دارید سیستمی مانند آموزش و پرورش که با ورود شما دوستان عزیز از سال 92 تا کنون که در آستانه سومین مهر قرار دارد قریب به 100 نفر از آن بازنسشته شده یا در حال بازنشستگی است.و تا همین الان اجازه استخدام و ورود به احدی را نداده است از حال وروز خوبی برخودار باشد ؟

حاجی‌بابایی تصریح کرد: ایا بهتر نبود به جای کند کردن چرخ دانشگاه فرهنگیان در پذیرش دانشجو، کوچاندن اجباری معلمان از متوسطه به ابتدایی، الزام به جمع کردن مدارس روستایی کم جمعیت،

بالا بردن تراکم کلاسی، امر به تعطیلی مجتمع های روستایی که از احکام سند است.

کاهش کادر مدیریتی و پشتیبانی مدارس،که مبارزه با جنگ نرم را تدارک می کنند.

واگذاری حدود 1000 مدرسه به بخش خصوصی به قیمت بالابردن ناگهانی 5/3درصدی دانش اموزان مدارس غیر دولتی در بیلان کار و استثمار کردن معلم روزمزد با دستمزد پایین، حذف و کاهش معاونین فناوری ، مربیان پرورشی و قرآنی و دهها کار این چنینی لااقل مجوز جذب 60 هزار معلم ابتدایی رادر  کارنامه کاری خود ثبت می کردند؟

وی افزود: وقتی مدام بر طبل تعدیل و کاهش نیروی انسانی می کوبید و یا اصرار داریدبه طرفه العینی 300 هزار معلم رسمی را از گردونه آموزش وپرورش آن هم با اشتباهات محاسباتی و اعمال غیر کارشناسی جدا کنید. تا به خیال خود اندامی متناسببرای آن بتراشید.آیا باید از چنین نظاماموزشی انتظار معجزه داشت؟ به نظر می‌رسد سند تحول و مظلوم تر ازآن نظام 6-3-3 مستمسک خوبی است تا  رکود و فترت کاری، مطالبات بر زمین مانده از پاداش پایان خدمت معلمان، بیکاری، آلودگی هوای تهران، ،موضوع هسته ای، 40

قول غیر کارسناسی غیر اجرایی مثل معاونت اقتصادی وسازمان رفاهی بدون مطالعه ونقشه راه تحریم اقتصادی و دیگرچیز ها  را متوجه آن ساخته و همواره برای فرار از پاسخگویی انگشت اتهام رابه سوی آن روانه کنیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش تأکید کرد: البته قرار بود بر حسب تقسیم کار صورت گرفتهدکترین تکراری واگذاری مدارس دولتی،احیای دوباره شرکتهای خدماتی این با ربا رنگ ولعابی جدید برای جذب معلمان زوزمرد دوره ندیده خلا کاهش 30درصدی معلمان را پر کند که مجلس با تیز بینی و دور اندیشی لازم فعلا مانع واگذاری مدارس گردیده است .چگونه می توان از رهیافت فعال شدن چرخه فعالیت شرکتهای خدماتیبا حقوق ناچیز آنچنانی سخن از کرامت معلمان و ارتقا نظام آموزشی به میان اورد؟

تفکر معلم شکن بنام بهره وری

حاجی‌بابایی افزود: باید مراقب بود زیرا این تفکر دیروز و امروز میانه خوبی با دانشگاه فرهنگیان نداشته وندارد وبا چرتکه مصرف انگارانه معتقد است: گرفتن دانشجو از مقطع دیپلمو خرج کردن برای او مصداق اسراف منابع است. اما گشودن در بر روی شرکتهای نوین خدماتی ، معلمین گزینش شده موسس محترم با حقوق بخور ونمیر 500 هزار تومانی عین بهره وری است.

نقشه راه کی رونمایی و اجرایی شد؟

وی ادامه داد: هفتاد درصد نقشه راه سند تحول برنامه درسی ملی ، معلم ونیروی انسانی (دانشگاه فرهنگیان ونظام رتبه بندی است) که قبلا انجام شده ونیز اجرایی گردید ه است.وحتی نظام رتبه بندی برای اجرا به استانها ابلاغ گردیده است. چطور شما نقشه راه را بطور مطلق اعلام می کنید که رو نمایی کرده اید.پس در دو سال گذشته چه چیزی را سیاه نمایی می کردید؟ جای تعجب است وقتی شنیده میشود برخی از زیر نظامهای اصلی سند تحول که می تواند نشانه بارزی از تحول در نظام اموزشی تلقی شود ویا براساس اسناد بالا دستی از جمله نقشه جامع علمی می تواند. ضامن تحکیم منزلت اجتماعی معلمان و ارتقا و بهبود معیشت انان باشد در حدی تنزل می یابدکه ترمیم حقوق عقب افتاده معلمان از قافله قانون مدیریت خدمات کشوری رابه نام "نظام رتبه بندی"در بوق و کرنا می کنند .

حاجی‌بابایی بیان داشت: گاهی آن چنان از قدر و منزلت علمی و حرفه ای معلمان می‌کاهیم که افزایش طبیعی فوق العاده شغل معلمان را که باید وفق مقررات جاری قانون مدیریت اعمال و اجرایی شود را با منتی مضاعف به نام نسخه شفا بخش تحول به کام معلمان می چشانیم که اگر فردا روزی افاقه نکرد طومار تحول را بپچییم.

مخلص کلام ان است که اغلب مشکلات برخاسته از تعهد نوشته یا نانوشته ای است که شما را به آن پای بند ساخته است ،"کاهش 300 هزار نفری معلم " است که همه سیاست های کاری شمااز ان متاثر است.

تفسیر  وارونه از ساماندهی منابع انسانی

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: این روزها در تمامی محافل کاری با سنگر گرفتن در پس اجرای نظام3-3-6 یا توجیه پایین بودن میانگین حقوق و دستمزد معلمان پاسخ مس.ولین فعلی آموزش وپرورش یک کلمه بیشتر نیست.باید ساماندهی کرد. اما یک دنیا سخن در این واژه مستتر است. البته با تعبیر و تفسیری که منحصر به فرد بوده و نظام آموزشی را دیر یا زود با چالش مواجه می سازد .تفسیری وارونه و تحریف شده از ساماندهی.

امروز ساماندهی نیرو در آموزش وپرورش مترادف است با رقابت و سبقت گرفتن در واگذاری مدارس دولتی بیشتر به بخش خصوصی، بکار گیری معلم با دستمزد پایین بدون امنیت شغلی در پس  فعال شدن دوباره شرکتهای خدماتی، بستر سازی برای جذب و  ورود لشگری از بیکاران جویای کار ،کم توقع و راضی به حقوق کم در قالب حق التدریس به اسم صرفه جویی در منابع مالی، به اضمحلال رفتن دانشگاه فرهنگیان یا تنزل جایگاه آن در حد یک مرکز آموزش قبل یا حین خدمت، کاستن از تعداد معلمان رسمی و دیگر کادر اجرایی مدرسه به قیمت بزرگ کردن خارج قسمت تقسیم تعداد دانش اموز بر معلم افزایش تراکم دانش اموز در کلاس برای ثبت رکودهای 40تا45 نفرو بیشتر در کلاس فشار بیشتر برای تعطیلی مدارس کم جمعیت، افزایش تعداد مدارس دو نوبته بالا بردن نسبت دانش اموزان شاغل در مدارس غیر دولتی به قیمت کاهش مدارس استعداد های درخشان ،نمونه دولتی و خلاصه قربانی شدن عدالت تربیتی و آموزشی است.



تاريخ : پنج شنبه 5 شهريور 1394برچسب:, | 15:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌ها را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، طرح اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را که به طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان معروف شده است، تصویب کردند؛ دو فوریت این طرح در جلسه علنی یکشنبه هفته گذشته مجلس به تصویب رسیده بود.

بر اساس ماده واحده این طرح، ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه ۱۳۸۶ به شرح ذیل اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می‌شود:

هر گونه بکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید یا بازنشسته شده یا می‌شوند، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به استثنای مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کند، ممنوع بوده و هر گونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به آنان ممنوع است.

بر اساس تبصره یک این طرح، افرادی که برخلاف مفاد این قانون بکارگیری شده‌اند، ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ تصویب این قانون، باید سمت و پست خود را ترک کنند و هر گونه پرداخت تحت هر عنوان به آنان، در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

بر اساس تبصره دو ماده واحده این طرح، کارکنان و اعضای هیات مدیره مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز مشمول این قانون هستند.

تبصره سه نیز تصریح می‌کند که کلیه قوانین و مقررات عام مغایر این حکم و ماده ۴۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۵ آبان ۱۳۸۴ و ماده ۹۱ قانون استخدام کشوری مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۴۵ و بند «ب» ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه مصوب ۱۵ دی ماه ۱۳۸۹ در خصوص دستگاه‌های اجرایی، نسخ می‌شود.

ماده واحده و سه تبصره این طرح با ۱۵۷ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید.

نمایندگان پس از تصویب ماده واحده و تبصره‌های این طرح، وارد بررسی الحاقیه‌های پیشنهادی شدند.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
۷۵۰ روز پرفراز و نشیب در آموزش‌ و پرورش
حدود ۷۵۰ روز از بدست گرفتن کابینه دولت از سوی حسن روحانی می‌گذرد و در این میان بزرگترین دستگاه وزارتی دولت همراه با علی اصغر فانی روزهای خوب و بدی را پشت سرگذاشته است.

از استیضاح و رای اعتماد دوباره نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش به دنبال اعتراضات پیاپی مربیان پیش دبستانی گرفته تا تلاش برای ساماندهی نیروی انسانی، تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین، تکمیل پروژه‌های آموزشی نیمه تمام، ادامه استقرار نظام ۳-۳-۶، دریافت مجوز برای استخدام پنج هزار نیروی انسانی، رتبه بندی معلمان، بیمه طلایی فرهنگیان، بسته حمایتی مدارس غیردولتی و واگذاری مدارس، پیگیری وضعیت معیشتی معلمان، یکپارچه شدن حساب مدارس و مبارزه با بیسوادی از جمله برنامه‌های مهمی است که در کارنامه کاری دولت در آموزش و پرورش دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان، فانی از زمانی که روی کار آمد پنج سیاست ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، تمرکز زدایی و عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش را سرلوحه فعالیت در وزاتخانه‌اش قرار داد و بر تربیت شش ساحتی دانش آموزان بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که چندی پیش نقشه راه آن رونمایی شد نیز طی دوسالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد دنبال شده است.

مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین می‌گوید: آن چیزی که ما به دنبالش هستیم، تغییری همه جانبه، عمیق، ریشه‌ای، نظام‌مند و آینده‌پژوهانه مبتنی بر آموزه‌های حیاتی و معارف اسلامی است. گسترش فرهنگ تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی، تدوین و ابلاغ برنامه زیرنظام‌های اصلی و فرعی مدارس همسو با سند تحول، تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری، تقویت ارتباط با عوامل فهیم و موثر و توانمندسازی خانواده‌ها از جمله موضوعات مطرح در رویکرد اتخاذ شده در قبال اجرای سند است. هر سال حدود ۱۰۰ فعالیت و برنامه ذیل ۱۳۱ راهکار سند تحول و نقشه راه پیش‌بینی شده و امیدواریم بتوانیم در برنامه ششم توسعه احکام و تکالیفی لازم برای سند تحول را فراهم کنیم.

وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم، در کنار پیشبرد اهداف بلندمدت و کلان، اهداف کوتاه مدت و میان مدت دیگری را نیز در نظر داشته که در ادامه مرور می‌شود:

کارنامه مدیریت منابع و ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش

مدیریت منابع: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره اعتبارات آموزش و پرورش می‌گوید: اعتبارات مصوب هزینه‌ای در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۴ به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سال ۹۳، ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب هزینه‌ای داشتیم و عملکرد پرداختی حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان بود. یعنی ۱۰۷ درصد اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۹۳ پرداخت شد.

وی با اشاره به پرداختی‌ها به فرهنگیان عنوان می‌کند: در دولت اعتقاد داریم متناسب با کاری که فرهنگیان انجام می‌دهند آنچه به عنوان حقوق در اختیار آنها قرار می‌گیرد قابل دفاع نیست. گاه پرداختی‌های معلمان را با پرداختی به سایر بخش‌ها مقایسه می‌کنیم که در برخی دستگاه‌ها متوسط دریافتی از بودجه عمومی بیشتر از متوسط دریافتی فرهنگیان است و در برخی از دستگاه‌ها نیز میزان دریافتی از فرهنگیان کمتر است. نظام پرداخت‌ها نیاز به بازنگری دارد و در خصوص اصلاح نظام پرداخت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درحال تلاش هستیم. در طول ۴ سال گذشته میانگین حقوق معلمان از ۸۳۰ هزار تومان به یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان افزایش یافت.

همه اینها درحالی است که وزیر آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است که علت عدم توفیق در اجرای برنامه‌ها و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در این وزارتخانه را تخصیص ۹۹ درصد مجموعه بودجه به حقوق و مزایای پرسنل می‌داند.

برگزاری آزمون استخدامی پنج هزار نیروی انسانی: از سال گذشته بود که زمزمه‌های اعتراضی معلمان پیش دبستانی بلند شد و به گوش نمایندگان مجلس رسید؛ عدم اجرای قانون جذب این مربیان در آموزش و پرورش دستمایه کارت زرد و بعده ها استیضاح ناموفق وزیر شد تا آنجا که در نهایت دولت با صدور مجوز استخدامی برای آموزش و پرورش موافقت کرد و سرانجام پس از کش و قوس های فراوان ثبت نام برای برگزاری آزمون ۵۰۰۰ نیروی انسانی در اواخر مرداد ماه آغاز شد و بناست آزمون مربوط در ۲۷ شهریورماه برای داوطلبان برگزار شود و قرار شده مربیان پیش دبستانی و فرزندان فرهنگیان در اولویت باشند.

ساماندهی نیروی انسانی: از جمله بحران‌هایی که آموزش و پرورش امسال و سال گذشته با آن درگیر بود، ساماندهی نیروی انسانی در پی استقرار نظام ۳-۳-۶ بود. سلیمی جهرمی، رئیس مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از پارامترهای اصلی برای تامین نیروی انسانی اضافه شدن تعداد دانش آموزان به سیستم است، اظهار می‌کند: در نظام آموزش و پرورش به تعداد دانش آموزانی که اضافه می‌شوند باید کلاس تشکیل داد. هر چقدر توان مدیریتی در تشکیل کلاس قوی‌تر باشد بهتر می‌توانیم امر ساماندهی را بر اساس استانداردها انجام دهیم.

وی با اشاره به موضوع عدم توازن در ترکیب نیروی انسانی از سال‌های قبل که به یک بیماری مزمن در بافت نیروی انسانی تبدیل شده است می‌گوید:‌ چهار نوع عدم توازن وجود دارد؛ تراکم نیرو در یک منطقه و کمبود آن در منطقه دیگر، عدم توازن جغرافیایی، عدم توازن جنسیت، عدم توازن در دوره تحصیلی و رشته تدریسی از این جمله هستند. در کنار این مشکلات، موضوع تغییر ساختار آموزش و پرورش را به نظام ۳۳۶ داریم که عدم تعادل بیشتری را رقم زده است. سعی کردیم طی دو سال گذشته این موضوع را به یک فرصت طلایی تبدیل کنیم. تغییر نیاز از ویژگی‌های یک تحول است و هر سازمانی در هر شرایطی می‌تواند با تغیر نیاز نیروی انسانی روبرو شود و هنر سازمان این است که بتواند ساماندهی نیروی انسانی را به درستی انجام دهد.

سلیمی جهرمی با بیان اینکه رویکرد اصلی ما بهره‌وری نیروی انسانی است، گفت:‌ با آنکه بازنشسته‌ها رفته‌اند و نیروی انسانی جدید وارد نکردیم اما با این حال در سال تحصیلی جاری نسبت به سال قبل ۳۰۰ هزار ساعت کاهش حق تدریس داشتیم . سیاست ما در سال جدید کاهش میزان حق‌التدریس است اما با همه اینها ۳۰ هزار نیرو خواهیم داشت که کسری ساعت موظف خواهند داشت و بهترین کار در این میان افزایش بهره‌وری است.

رتبه بندی ملعمان: بهبود وضعیت معیشتی همواره دغدغه‌ای برای معلمان بوده است، هرچند در این خصوص اقداماتی انجام می‌شود اما هیچ گاه رضایت بخش نبوده و معلمان خواهان تساوی حقوقشان با سایر دستگاه‌های دولتی بوده‌اند. دولت یازدهم برای جبران کمبودهایی که مدعی است بخش بزرگی از آن میراث دولت‌های قبلی است، ضمن افزایش امتیازات پرسنل در احکام حقوقی، برای اجرای طرح رتبه بندی که اندیشه آن از دولت قبل و مجلس شکل گرفته بود تلاش‌هایی را آغاز و اعتباری ۱۳۴۰ میلیارد تومانی برای آن لحاظ کند. اکنون طبق وعده‌های فانی بناست احکام حقوقی جدید معلمان از ابتدای مهرماه بر مبنای رتبه بندی صادر شود.

هرچند بسیاری از معلمان معتقدند باید طرح رتبه بندی، منجر به ارتقای شان معلمی شود و منحصر به افزایش حقوق نباشد، اجرای این طرح می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهبود وضعیت معیشت و افزایش رضایتمندی بیشتر این قشر شود.

کارنامه پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش که بنای فعالیت‌های خود را بر سیاست‌های ۲۰ گانه پرورشی بنا نهاده، جشنواره‌های فرهنگی مختلف و متنوعی را برگزار کرده است و شاید بتوان گفت از مهمترین اقداماتی که در دستور کار داشته است تقویت تشکل‌های دانش آموزی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اعزام دانش آموزان به عتبات عالیات، برپایی اردوهای راهیان نور، اجرای طرح همیاران مشاور، ارائه خدمات در هسته‌های مشاوره این وزراتخانه باشد. هرچند اتفاقات تلخی چون کشته شدن معلمی با اصابت ضربات چاقو از سوی شاگردش و مواردی از تنبیه بدنی در مدارس طی سالهای گذشته این معاونت را بیش از گذشته مطرح کرد اما در عین حال باعث شد برخوردها با خاطیان تشدید شود.

طرح یک روز بانشاط در پنجشنبه‌های مدارس نیز از سوی معاونت پرورشی به صورت آزمایشی در سال گذشته اجرا و بناست امسال در مدارس بیشتری به اجرا در بیاید.

کارنامه سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش: امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت جهت سالم‌سازی بوفه مدارس و ارتقای سلامت دانش آموزان، اجرای گسترده طرح المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای در سال گذشته و ادامه یافتن آن در سال جاری، اجرای طرح مدرسه قهرمان از امسال، تحقق سیاست مدرسه محوری و بازگرداندن نشاط و تحرک بدنی به مدارس از مهمترین برنامه ها و اقداماتی است که معاونت تربیت بدنی بر روی آن تمرکز کرده است.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ساعت درسی تربیت‌بدنی تا ۴۵ دقیقه ضروری است اما کفایت شادابی و نشاط دانش‌آموزان را نمی‌کند و باید فعالیت‌های مکمل داشته باشیم، می‌گوید: در همین راستا المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای سال گذشته طراحی و اجرا شد و سال گذشته ۳٫۵ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داد و امسال ادامه پیدا خواهد کرد. طرح حیاط پویا نیز به ایجاد نشاط در دانش‌آموزان در حیاط مدرسه کمک می‌کند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حرکت ما به سمت مدرسه‌ای کردن فعالیت‌هاست، می‌افزاید: از ابتدای مهرماه در مراسم آغازین مدرسه ورزش صبحگاهی انجام خواهد شد و رادیو ورزش برای آن موسیقی اجرا خواهد کرد. همچنین طرح مدرسه قهرمان و کانون‌های درون مدرسه‌ای را از امسال اجرا می‌کنیم.

کارنامه علمی و آموزشی آموزش و پرورش: شاید بتوان گفت مهمترین ماموریت معاونت متوسطه و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش استقرار نظام ۳-۳-۶ باشد. شش پایه شدن مقطع ابتدایی و سه پایه شدن دوره متوسطه اول تبعاتی به همراه داشت که نیازمند ساماندهی نیروی انسانی و فضای آموزشی بود.

معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در کنار اداره دوره پیش دبستانی که خود با چالش‌هایی همراه است، کوشیده با اجرای ارزشیابی توصیفی که از موکدات سند تحول بنیادین است، در ارتقای کیفیت آموزش در دبستانها نقش ایفا کند. همچنین طرح جست و جوی خانه به خانه بازماندگان از تحصیل و بازگرداندن این کودکان به مدارس از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

افزایش سهم دانش آموزان دوره فنی و حرفه‌ای و کارودانش براساس اسناد بالادستی، اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور و اجرای طرح کارآفرینی از جمله برنامه‌های این معاونت محسوب می‌شود.

کارنامه عمرانی آموزش و پرورش: معاونت عمرانی آموزش و پرروش که از جمله مهمترین ارکان این وزارتخانه است و باید فضای آموزشی لازم را برای ادامه تحصیل دانش آموزان فراهم کند، در کنار مشکلات مربوط به ناهماهنگی شهرداری‌ها و شوراهای شهر، بحران‌های فضاهای آموزشی در پروژه‌های انبوه سازی و شهرکهای جدیدالتاسیس و کمبود اعتبارت به نظر می‌رسد در سال جاری وضعیت تخصیص اعتباراتش در این بخش بهبود یافته باشد. این در حالیست که سازمان نوسازی مدارس جهت تحویل پروژه‌های نیمه تمام، تجهیز مدارس شبانه روزی، حذف مدارس غیراستاندارد و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی گام هایی برداشته است.

در همین راستا، مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی با بیان اینکه امسال وضعیت اعتبارات عمرانی مصوب ملی آموزش و پرورش قابل قبول است و نسبت به سال گذشته رشد ۴۸ درصدی در این بخش داشته‌ایم می‌گوید: تخصیص از سوی سازمان مدیریت داده شده و با عنایت به اینکه مدارس باید قبل از سال تحصیلی آماده باشند، پیش‌بینی ما این است که حداقل ۱۳۰۰ پروژه جدید و استاندارد در سراسر کشور تحویل خواهند شد و بیش از ۲۰۰ هزار دانش‌آموز از فضای ایمن و استاندارد مدارس برخوردار خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین پروژه‌ها در استان تهران تحویل می‌شود و ۱۱۵۰ کلاس درس جدید پذیرای دانش‌آموزان خواهند بود. پس از تهران، خراسان رضوی بیشترین آمار پروژه‌های تحویلی جدید را دارد. همچنین در پروژه‌های مسکن مهر ۲۰۰ کلاس درس آماده شده است و برای مهرماه سال ۹۴ مشکلی نداریم.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فانی: وضعیت معیشت فرهنگیان خوب نیست/ هزینه سالانه هر دانش‌آموز یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان/ بدهی بیمه طلایی ارث گذشته است

فانی: وضعیت معیشت فرهنگیان خوب نیست/ هزینه سالانه هر دانش‌آموز یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان/ بدهی بیمه طلایی ارث گذشته است
جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان دوشنبه هفته آینده تصویب می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده‌ها برای تعلیم و تربیت فرزندانشان هزینه کنند، گفت: هزینه سالانه هر دانش‌آموز برای دولت، یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته دولت در شبکه خبر سیما با بیان اینکه نرخ ثبت‌نام در پیش دبستانی ۱۷ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در گذشته این نرخ حدود ۳۲ درصد بود که اکنون ثبت‌نام دانش‌آموزان در پیش دبستانی به ۵۵ درصد رسیده است.

وی با انتقاد از اجرای سریع نظام آموزشی بدون توجه به فضاهای مورد نیاز، خاطرنشان کرد: هنگامی که ابتدایی ۶ پایه شد باید فضاهای آموزشی متناسب آن باشد در صورتی که مدارس برای پذیرش ۵ پایه طراحی شده بود.

* احکام معلمان در شهریور ماه صادر خواهد شد

فانی با اشاره به تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: با این نقشه راه می‌دانیم در سال ۹۴ چه کاری باید انجام دهیم و در این سند یک سری زیر نظام‌ها طراحی شده است که امیدواریم بتوانیم قسمت عمده‌ای از آن را در برنامه ششم توسعه اجرایی کنیم.

وی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: رتبه بندی معلمان دو هدف اصلی را دنبال می‌کند که نخست تقویت مهارت‌ها و شایستگی‌های معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این رتبه‌بندی بر اساس یک سری شاخص‌ها، معلمان را بررسی می‌کند تا آنها خودشان را ارتقا دهند و به رتبه بالاتر بروند.

وی با اشاره به شاخص‌های رتبه بندی معلمان، گفت: این رتبه بندی بر اساس مأموریت‌های محوله به معلم، روش‌های تدریس بهتر و افزایش معلومات خواهد بود که در کنار آن یک رقابت ایجاد می‌شود و با افزایش رتبه، افزایش حقوق هم رخ می‌دهد.

فانی دومین شاخص رتبه بندی معلمان را افزایش حقوق اعلام کرد و گفت: شاخص‌های متعددی برای رتبه‌بندی معلمان مشخص شده است و این موضوع در دستور کار شورای توسعه مدیریت کشور است که دوشنبه هفته آینده این شورا تشکیل و رتبه بندی معلمان تصویب می‌شود؛ اجرای این طرح از اول مهر ۹۴ خواهد بود و احکام معلمان در شهریور ماه صادر خواهد شد.

وی در خصوص نارضایتی از بیمه طلایی فرهنگیان، اظهار داشت: در دو سال اول اجرای بیمه طلایی وضعیت مناسبی را شاهد بودیم اما از سال ۹۰ به بعد با توجه به ضعیف شدن وضعیت اقتصادی، دولت با کمبود اعتبار مواجه و شرایط سخت شد.

* هزینه‌های درمانی پس از حدود ۲ هفته به فرهنگی باز می‌گردد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته بیمه طلایی با بیمه ایران قرارداد داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به بدهی‌هایی که از دولت قبل در خصوص بیمه طلایی به ارث رسیده بود نتوانستیم با این بیمه‌گر ادامه دهیم و با بیمه دیگری وارد کار شدیم.

وی افزود: اکنون تجربه یکساله با این بیمه‌گر جدید نشان می‌دهد نقایصی وجود داشت که در روش جدید به صورت سه ماهه قرارداد بستیم و به روش صندوقی کارها را انجام دادیم؛ با این روش هزینه‌های درمانی پس از حدود ۲ هفته به فرهنگی باز می‌گردد و ارزیابی‌ها نشان از رضایت دارد و اگر بازخوردها تا اول مهر مثبت باشد با این بیمه‌گر کار را ادامه می‌دهیم.

فانی در خصوص وضعیت نامناسب معیشت فرهنگیان تصریح کرد: تأیید می‌کنم وضعیت معیشتی فرهنگیان خوب نیست و به خصوص اینکه فرهنگیان با سایرین حقوق خود را مقایسه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این تبعیض هم برای ما مناسب به نظر نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: بر این اساس رئیس جمهور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تذکر داده است و تیمی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است؛ تلاش می‌کنیم در یک بازه زمانی مناسب این فاصله حقوق را به حداقل برسانیم.

وی افزود: ۲۶ یا ۲۷ خردادماه در مجلس، جلسه غیر علنی برگزار و درباره فاصله دریافتی معلمان با سایرین صحبت‌هایی انجام شد؛ کمیته‌ای مشترک در این خصوص بین آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت تشکیل و مسئولیت آن با حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس است و امیدواریم بتوانیم این فاصله دریافتی فرهنگیان با سایرین را به حداقل برسانیم.

* از اول تیرماه سال جاری حق مرزی فرهنگیان پرداخت شد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت حق مرزی فرهنگیان، گفت: از اول تیرماه سال جاری حق مرزی فرهنگیان پرداخت شد؛ اکنون بین صف و ستاد خیلی اختلاف وجود ندارد. یک افزایش حقوقی را دولت برای نیروهای ستادی تصویب کرده بود که آموزش و پرورش این موضوع را اجرا نکرد.

وی با بیان اینکه احکام صادر شده فرهنگیان فاصله زیادی با سایرین ندارد و در فیش‌های حقوقی این فاصله نمایان است، تصریح کرد: پرداخت‌های خارج از حکم کارگزینی فاصله دارد که باید سعی کنیم آن را کاهش دهیم.

وی افزود: امتیاز فوق العاده شغل فرهنگیان در گذشته ۸۰۰ امتیاز بود که برای سایر دستگاه‌ها ۱۵۰۰ بود؛ سعی کردیم این تفاوت را به حداقل برسانیم و موفق شدیم این فوق العاده شغل را بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ امتیاز برسانیم.

فانی ادامه داد: این پرداخت‌ها از محل صرفه جویی‌های خودمان انجام شد؛ اقداماتی هم در آن کمیته مشترک انجام می‌دهیم و با توجه به قول رئیس جمهور مبنی بر اینکه به مجرد بهبود وضعیت اقتصادی معلمان در اولویت خواهند بود.

* دریافت پول هنگام ثبت‌نام نباید شرط مدیران مدارس باشد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص هزینه‌هایی که در هنگام ثبت‌نام در مدارس از اولیا دریافت می‌شود، گفت: امسال در بودجه آموزش و پرورش ۲۰۰ میلیارد تومان از محل فروش گاز به عنوان سرانه، پیش بینی شده است و هنوز رقمی بابت آن دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال این هزینه را دریافت و در اختیار مدارس قرار دهیم.

وی افزود: این ۲۰۰ میلیارد بازهم کفایت نمی‌کند زیرا ۱۰۵ هزار مدرسه با ۱۳ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد و رقم خاصی نمی‌شود؛ نیاز داریم تا خانواده‌ها کمک کنند یعنی به تعلیم و تربیت فرزند خودشان کمک کنند.

فانی با بیان اینکه دریافت پول هنگام ثبت‌نام نباید شرط مدیران مدارس باشد، خاطرنشان کرد: در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد با مدیران متخلف برخورد می‌کنیم اما مردم همیشه در همه جا مانند جنگ و دفاع مقدس کمک کرده‌اند و در این مبارزه هم کمک کنند.

وی ادامه داد: این موضوع به منزله مجوز دریافت پول توسط مدیران مدارس نیست و شرط ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه نباید گرفتن پول باشد؛ از طرفی مدرسه نیاز به هزینه‌هایی دارد و این این موضوع منافاتی با تحصیل رایگان ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان هزینه هر دانش‌آموز در مدرسه است، تصریح کرد: از این رقمی که دولت کمک می‌کند اگر خانواده‌ای ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان هم کمک کند مشکلی نیست و اگر خانواده‌ای نخواست و نتوانست کمک کند، مشکلی نیست و ثبت نام فرزند او را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: آن دسته از فرهنگیانی که تا مهر ۹۳ بازنشسته شدند، تمام پاداش پایان خدمت خود را دریافت کردند و افرادی که بین مهر تا اسفند ۹۳ بازنشسته شدند حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پاداش خود را دریافت کرده‌اند که پرداخت مابقی آن به ۱۰۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فانی در خصوص دانشجویان ورودی سال ۹۳ دانشگاه فرهنگیان که مشکل عدم صدور احکام استخدامی خود را دارند، تصریح کرد: تعداد این دانشجویان حدود ۱۰ هزار نفر است و در تلاش هستیم تا احکام آنها به زودی صادر شود.

 

 


تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
وضعیت تأسف‌بار مدرسه فرسوده‌‌ای که پس از ۳ سال تخلیه، مهر ماه بازگشایی می‌شود+تصاویر
دبستان فرسوده‌ای در استان البرز که حدود سه سال پیش به دلیل ریزش چاه تخلیه شده بود، اکنون قرار است پذیرای دانش‌آموزان باشد. این در حالیست که کمتر از یک ماه به آغاز سال تحصیلی مانده و هنوز تعمیر نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ، معضل فرسودگی فضا و تجهیزات آموزشی، از جمله دل‌‌نگرانی‌ها در نظام تعلیم و تربیت کشور است؛ دل‌نگرانی که موجب شد نمایندگان مجلس در سال ۸۵، لایحه بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده را به تصویب برسانند.

از آن سال تا کنون به رغم فعالیت‌های انجام شده، به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر یک‌سوم مدارس کشور ایمن نیستند؛ اما آیا این گفته به این معناست که دانش‌آموزان باید در مدرسه‌ای درس بخوانند که جانشان را تهدید می‌کند؟

تعدادی از اولیای دانش‌آموز دبستانی در کرج نسبت به تحصیل فرزندانشان در مدرسه تخریبی اظهار نگرانی می‌کنند.

مادر یکی از دانش‌آموزان این دبستان به خبرنگار فارس گفت: حدود سه سال پیش که فرزندم در سال اول دبستان بود، چاه‌هایی که در حیاط مدرسه وجود داشت و حدود ۳ الی ۴ چاه بود، فرو ریخت.

وی ادامه داد: هنوز دو ماه از آغاز سال تحصیلی نگذشته بود که این اتفاق رخ داد و موجب شد، مدرسه یک هفته تعطیل شود.

مادر این دانش‌آموز اضافه کرد: پس از این حادثه، دانش‌آموزان را به نوبت عصر یک مدرسه راهنمایی که البته آن مدرسه هم فرسوده بوده ولی از این مدرسه بهتر است، منتقل کردند.

وی افزود: در حالی که اکنون فرزندم به کلاس چهارم دبستان می‌رود، اعلام کردند که از مهر ماه، دانش‌آموزان باید به مدرسه قبلی خود بازگردند و این در حالی است که در طول سه سال گذشته هیچ تعمیراتی در مدرسه انجام نشده است و حتی یک آتش‌سوزی نیز در سال گذشته در مدرسه رخ داده است.

این مادر دانش‌آموز تصریح کرد: وقتی پیگیر این موضوع از آموزش و پرورش شدیم، حتی هیچ کس به ما نمی‌گوید که مدرسه را در این مدت تعمیر می‌کنند و می‌گویند به همین شکل دانش آموزان باید در این مدرسه درس بخوانند.

 تصاویر زیر مربوط به وضعیت مدرسه در روز گذشته است و خانواده‌های حدود ۶۰۰ دانش‌آموز به شدت نگران وضعیت فرزندانشان در این مدرسه هستند.

این خانواده‌ها از مسئولان آموزش و پرورش و به خصوص سازمان نوسازی مدارس کشور می‌خواهند که جان ۶۰۰ دانش‌آموز را به خطر نیندازند و برای حل مشکل مدرسه، چاره‌ای بیندیشند.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 قاسم احمدی لاشکی در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق میان دستور ضمن تشکر از تلاشهای تیم مذاکره کننده هسته ای، اظهار داشت: امیدواریم برجام، فرجام نیکویی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تداوم مشکلات جامعه فرهنگیان گفت: مدتی است مشکل اصلی فرهنگیان که مسئله معیشت است، در لابلای مسائل سیاسی روز گم شده است و این قشر، کمتر دیده می شود.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: حدود دو ماه قبل کمیته ای برای این مشکل اساسی فرهنگیان یعنی حقوق و معیشت آنان تشکیل و حدود ۸ جلسه به ریاست حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس برگزار شده است.

احمدی لاشکی با بیان اینکه ماموریت این کمیته تامین منابع لازم برای استیفای حقوق فرهنگیان بوده است، تصریح کرد: ظاهرا این کمیته از ماموریت اصلی خود زاویه گرفته و هنوز نتیجه قابل عملی به مسئولان داده نشده است.

وی با بیان اینکه شهریورماه رو به اتمام و مهرماه در آستانه رسیدن است، اظهار داشت: معلم با چه انگیزه ای وارد کلاس شود!؟ ضمن اینکه اگر فرهنگیان اعتراضی نیز داشته باشند، به دلیل تبعیض است نه مسائل سیاسی.

این نماینده مجلس در ادامه با ارائه پیشنهادی به فانی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: طرح رتبه بندی معلمان بیش از ۲ سال است که مطرح شده؛ لطفا اجرای این طرح را برای بازنشستگان امسال، به جای اول مهر، به ۲۰ شهریور بکشانید تا آنان نیز در پایان ۳۰ سال خدمت خود مشمول لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی شوند.

احمدی لاشکی در ادامه با تشکر از تلاشهای وزیر راه و شهرسازی در اجرای پروژه آزادراه تهران - شمال، خاطرنشان کرد: آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۹۳ در مصاحبه ای رسمی گفت:  تا دو سال آینده قطعه یک این آزادراه افتتاح می شود؛ یعنی در تاریخ ۲۵ آبان ۹۵ باید مراسم افتتاحیه برگزار شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس تاکید کرد: بر این اساس، برای اعتماد سازی در میان مردم، مراقبت لازم برای اجرای صحیح و بهینه پروژه قطعه یک آزادراه در دستور کار قرار گیرد.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

علی اصغر فانی روز سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بهار افزود: سال گذشته 110 مدرسه در کشور تنها یک دانش آموز داشتند و هم اکنون 99 درصد از روستاهای کشور زیر پوشش خدمات آموزشی قرار دارند.
وی با بیان اینکه دولت به دنبال آن است که هیچ دانش آموزی در کشور به دلیل نبود امکانات آموزشی از تحصیل محروم نشود ، ادامه داد: سال گذشته 406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی کشور تحصیل می کردند که دولت در کنار پرداخت هزینه های آموزشی هزینه های اسکان و تغذیه این افراد را نیز پرداخت می کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: با گشایش وضعیت اقتصادی بتوان در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه گام برداشت.
وی ادامه داد:رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر ماه سالجاری آغاز می شود و اعتبار لازم نیز توسط دولت به این طرح اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه فرزندان فرهنگیان در اولویت استخدام قرار دارند ، تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان و استخدام پنج هزار نفری آموزش و پرورش نیز فرزندان فرهنگیان در اولویت هستند.
وی بیان کرد: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده است هر خدمات درمانی که برای فرهنگیان ارایه می شود برای بازنشستگان فرهنگی نیز اجرا شود.
فانی افزود: آموزش و پرورش یک میلیون فرهنگی شاغل دارد و همین گستردگی باعث شده است که حرکات و فعالیت های بزرگ در این حوزه به چشم نمی آید.
فانی کاهش نرخ تورم، افزایش رشد اقتصادی، توسعه حوزه بهداشت و درمان و موفقیت در مذاکرات هسته ای را از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید برشمرد.
وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی روش های نوین در تولید محصولات ایجاد شده است و در آینده شاهد تحولات خوبی در این حوزه خواهیم بود.
هیات دولت تدبیر و امید امروز مهمان مردم استان همدان است.
شهرستان بهار با 120 هزار نفر جمعیت در 15 کیلومتری شهر همدان قرار دارد.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه تعداد موقوفات کشور را بیش از 127 هزار موقوفه اعلام کرد که بخشی از آن منفعتی و بخشی هم انتفاعی است.

وی افزود: موقوفات انتفاعی بیش از 800 نیت دارند که شامل نیات خیریه، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، سلامت و... است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه اظهار داشت: درهرمکانی اعم از نهادهای دولتی و خصوصی و یا مردمی اگر کسی سکونت دارد و اجاره ای خود را به قیمت عادلانه پرداخت نکند، اعمال عبادی که انجام می دهد حکم غصبی داشته و شبهه ناک است.

حجت الاسلام شرفخانی اظهارداشت: در چند سال اخیر بحث شفاف سازی و اطلاع رسانی به مردم نسبت به اجرای امینانه نیت واقفین در دستور کار قرار گرفته تا مردم آثار و برکات وقف را ببینند

وی اعزام 500 نفر به کربلای معلی براساس نیات واقفین را از جمله این کارکردها دانست و گفت: همچنین در راستای نیت کمک به تحصیل دانش آموزان نیز امسال درکل کشور 18 هزار بسته اقلام تحصیلی و لوازم التحریر آماده شده که اواخر شهریورماه امسال در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه افزود: همچنین در قالب این طرح و در قالب برنامه مهر تندرستی تجهیزات پزشکی و درمانی برای برخی بیمارستان ها و موقوفات درمانگاهی تهیه می شود.

وی گفت: سال گذشته برای بیش از 30 هزار خانوار تحت پوشش و نیازمند براساس اجرای نیات واقفین لوازم ضروری تهیه شد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه با تاکید بر همکاری بیشتر مردم برای احیای موقوفات، متذکرشد: احیای موقوفات بدون همکاری مردم و دانستن احکام وقف صورت نمی گیرد.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وضع معیشتی نامناسب فرهنگیان را تائید می‌کنیم

وزیر آموزش و پرورش درباره معیشت معلمان گفت: وضع معیشتی نامناسب فرهنگیان را تائید و تلاش می‌کنیم و باید در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را به حداقل برسانیم.

به نقل از ایلنا:علی اصغر فانی با حضور در برنامه تیتر شبکه خبر، با اشاره به این که طرح نظام رتبه بندی معلمان، دوشنبه هفته آینده تصویب می شود و با صدور احکام تا پایان شهریور ، از اول مهر اجرائی خواهد شد .

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به درستی جایابی و چینش نشده است اظهار داشت: در این دولت تلاش شده استخدام های آموزش و پرورش در بخش های انجام شود که نیاز وجود دارد و نیروهای جدید در بازه زمانی قابل قبول تزریق شود.

وی بهسازی منابع انسانی را جزو سیاست های اصلی این وزارتخانه دانست و افزود: امسال کتب درسی کلاس های پنجم و نهم کاملا جدید است و نیروی انسانی باید برای آموزش این کتاب ها آموزش ببیند و اطلاعات خود را به روز کند که در تابستان و همزمان با سال تحصیلی این آموزش ها انجام خواهد شد.

فانی ادامه داد: سیاست بومی گزینی از پارسال در دستور کار وزارتخانه بوده است تا عدم توازن از بین برود و نیروی استخدامی متعلق به همان منطقه باشد و به این ترتیب متقاضیان انتقال کاهش یابد

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کوچک ترین تصمیم این وزارتخانه کل جامعه را متاثر می کند تصریح کرد: ارتباط 13 میلیون دانش آموز با مدرسه و 26 میلیون نفر از پدران و مادران با اولیاء مدرسه و همکاری یک میلیون معلم با این وزارتخانه سبب شده است که ما با یک جامعه 40 میلیون نفری سر و کار داشته باشیم.

فانی در ادامه به تفاهم نامه هائی که وزارت آموزش و پرورش با 21 دستگاه امضاء کرده است اشاره و خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه ها برای استفاده از امکانات سایر دستگاه ها و به منظور افزایش بهره وری و هم افزایی امضا شده است به طوری که بر اساس تفاهم نامه ای که با مناطق آزاد امضا کردیم ، مناطق آزاد منابع فراوانی به وزارتخانه کمک کرد.

وی یکی از سیاست های این وزارتخانه که تاکنون عملی نشده است را عملیاتی کردن بودجه دانست و اظهار کرد: عملیاتی کردن بودجه به علت نیاز به یک سری از پیش نیازها تاکنون محقق نشده است در حالی که اگر بودجه عملیاتی شود بهره وری افزایش خواهد یافت.

 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد پرورشی این وزارتخانه گفت: در سال 93 المپیادهای درون مدرسه ای را فعال کرده ایم و تاکنون سه و نیم میلیون دانش آموز در این المپیادها شرکت کرده اند. علاوه بر این، فعال کردن دارالقرآن ها در مدارس و طرح حفظ موضوعی آیات قرآن کریم نیز برای نخستین بار در دولت یازدهم اجرا شد.

فانی در ادامه درباره علل اجرای کند طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش درکشور تصریح کرد: این سند، یک سند بالادستی و مهم است که تدوین و تصویب آن ده سال طول کشیده اما این سند برای اجرا باید سه مرحله را طی کند که مرحله اول آن تدوین و تصویب بوده و مرحله سوم آن اجراست که در این میان مرحله دوم که تدوین نقشه راه اجرای سند است فراموش شده بود.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش پارسال نقشه راه سند را آماده کرد و هم اکنون آماده ورود به مرحله سوم یعنی اجرا هستیم که در این نقشه راه گفته شده است که از سال 94 تا 99 که زمان اجرای برنامه ششم توسعه است چه اقداماتی باید برای تحول نظام آموزش و پرورش انجام شود و هر اقدام نیازمند چه پیش نیازهایی است.

فانی در ادامه نظام رتبه بندی معلمان را یادآور شد و هدف اصلی آن را تقویت مهارت ها و شایستگی ها حرفه ای معلمان دانست و افزود: این طرح دوشنبه هفته آینده تصویب می‌شود و با صدور احکام تا پایان شهریور ، از اول مهر اجرائی خواهد شد .

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره معیشت معلمان گفت: وضع معیشتی نامناسب فرهنگیان را تائید و تلاش می کنیم  و باید در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را به حداقل برسانیم



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+

طرح نظام رتبه بندی معلمان، دوشنبه هفته آینده تصویب می شود و با صدور احکام تا پایان شهریور، از اول مهر اجرائی خواهد شد .

به نقل از پانا:علی اصغر فانی با حضور در برنامه تیتر سه شنبه 3 شهریور شبکه خبر، دستاوردها و عملکرد دو ساله وزارتخانه متبوع خود را تشریح کرد.

نیروها به درستی جایابی نشده است
فانی در ابتدا با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به درستی جایابی و چینش نشده است اظهار داشت: در این دولت تلاش شده استخدام های آموزش و پرورش در بخش های انجام شود که نیاز وجود دارد و نیروهای جدید در بازه زمانی قابل قبول تزریق شود.
وی گفت : ما یک میلیون همکار رسمی در سراسر کشور داریم  که این تعداد نیرو را باید ساماندهی کنیم به ویژه که در برخی جاها با تراکم نیرو روبرو هستیم و در برخی جاها نیز کمبود نیرو داریم. بنابراین  بحث نیروی انسانی نیاز به ساماندهی اساسی دارد.
بهسازی منابع انسانی در اولویت است
وزیر آموزش و پرورش بهسازی منابع انسانی را جزء سیاست های جدی این وزارتخانه دانست و افزود: امسال کتب درسی کلاس های پنجم و نهم کاملا جدید است و نیروی انسانی باید برای آموزش این کتاب ها آموزش ببیند و اطلاعات خود را به روز کند که در تابستان و همزمان با سال تحصیلی این آموزش ها انجام خواهد شد.
فانی افزود: در عین حال بهسازی منابع انسانی جزو اهداف ماست و در واقع نیاز به بروز رسانی اطلاعات از نیازهای فرهنگی نیروهای ماست.
وی با بیان اینکه در مدت چهار یا پنج سال آینده ما به ساماندهی خوبی  خواهیم رسید گفت : یکی از سیاست های ما بحث بومی گزینی است. در سالهای گذشته نیرو از یک منطقه و استان جذب و  در استان و منطقه دیگربه کار گرفته شده است و اکنون  یکی از مشکلات ما بحث انتقال و جابجایی این افراد است.
اجرای سیاست بومی گزینی
فانی ادامه داد: سیاست بومی گزینی از پارسال در دستور کار وزارتخانه بوده است تا عدم توازن از بین برود و نیروی استخدامی متعلق به همان منطقه باشد و به این ترتیب متقاضیان انتقال کاهش یابد.
توسعه مشارکت ها
وی به بحث توسعه مشارکت ها اشاره کرد و گفت: ما با 13 میلیون دانش آموز ، 105 هزار مدرسه و 750 منطقه  آموزشی مواجه هستیم که در عمل با توجه به جمعیت  26 میلیون نفری اولیای دانش آموزان، با 40 میلیون مخاطب مستقیم مواجهیم  و اداره چنین گستره جمعیتی وسیع، از توان یک وزارتخانه خارج است و باید برای جلب مشارکت دیگران تلاش کنیم.
فانی گفت: ما روزی که آموزش و پرورش را تحویل گرفتیم قریب به 8 و نیم درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کردند که اکنون  تعداد آنها به حدود 11 ونیم درصد رسیده است.
وی افزود: البته توسعه مشارکت ها تنهامحدود به توسعه مدارس غیر دولتی نیست بلکه با وزارتخانه ها و سازمان ها تفاهم نامه های خوبی برای استفاده از امکانات آنها امضا کرده ایم.
فانی با بیان اینکه اکنون یک و هفت دهم درصد از دانش آموزان ما در مناطق آزاد هستند گفت: این مناطق، منابع مالی زیادی را به آموزش و پرورش کمک کرده اند و توانسته ایم منابع خوبی را از این محل جذب کنیم .
ارتباط این وزارتخانه با 40 میلیون نفر 
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کوچک ترین تصمیم این وزارتخانه کل جامعه را متاثر می کند تصریح کرد: ارتباط 13 میلیون دانش آموز با مدرسه و 26 میلیون نفر از پدران و مادران با اولیاء مدرسه و همکاری یک میلیون معلم با این وزارتخانه سبب شده است که ما با یک جامعه 40 میلیون نفری سر و کار داشته باشیم.
امضای تفاهم نامه آموزش و پرورش با 21 دستگاه
فانی در ادامه به تفاهم نامه هائی که وزارت آموزش و پرورش با 21 دستگاه امضاء کرده است اشاره و خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه ها برای استفاده از امکانات سایر دستگاه ها و به منظور افزایش بهره وری و هم افزایی امضا شده است به طوری که بر اساس تفاهم نامه ای که با مناطق آزاد امضا کردیم ، مناطق آزاد منابع فراوانی به وزارتخانه کمک کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت : متاسفانه برای مجموعه های مسکن مهر، مدرسه پیش بینی نشده است که برای رفع این مشکل با وزارت راه وشهرسازی تفاهم نامه تامین مدرسه امضا‌کرده ایم.
وی افزود : همچنین  با این وزارتخانه برای تامین  مسکن فرهنگیان  تفاهم نامه  دیگری داریم.
عملیاتی نشدن عملیاتی کردن بودجه مدارس
وی یکی از سیاست های این وزارتخانه که تاکنون عملی نشده است را عملیاتی کردن بودجه دانست و اظهار داشت: عملیاتی کردن بودجه به علت نیاز به یک سری از پیش نیازها تاکنون محقق نشده است در حالی که اگر بودجه عملیاتی شود بهره وری افزایش خواهد یافت.
تمرکز زدایی
وزیر آموزش وپرورش در ادامه به بحث سیاست و تمرکز زدایی اشاره کرد و با بیان اینکه این وزارتخانه  از متمرکز ترین وزاتخانه هاست  گفت: هر چه تمرکز بالا رود خلاقیت پایین می آید  و از خلاقیت  نیروها  کمتر استفاده می شود .
وی در ادامه به حوزه دانش آموزی اشاره کرد و ادامه داد : اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده ایم که از جمله این اقدامات می توانیم به عدالت آموزشی و حضور آموزش و پرورش در دورترین نقاط کشور اشاره کنیم.
حضور بیش از 3 میلیون و 500 هزار دانش آموز در المپیادهای درون مدرسه ای
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد پرورشی این وزارتخانه گفت: از پارسال المپیادهای درون مدرسه ای را فعال کرده ایم و تاکنون 3/5 میلیون دانش آموز در این المپیادها شرکت کرده اند. علاوه بر این، فعال کردن دارالقرآن ها در مدارس و طرح حفظ موضوعی آیات قرآن کریم نیز برای نخستین بار در دولت یازدهم اجرا شد.
اجرای زودهنگام سند تحول بنیادین در گذشته
فانی در ادامه درباره علل اجرای کند طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در کشور تصریح کرد: این سند، یک سند بالادستی و مهم است که تدوین و تصویب آن ده سال طول کشیده اما این سند برای اجرا باید سه مرحله را طی کند که مرحله اول آن تدوین و تصویب بوده و مرحله سوم آن اجراست که در این میان مرحله دوم که تدوین نقشه راه اجرای سند است فراموش شده بود.
نقشه راه سند تحول آماده است
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش پارسال نقشه راه سند را آماده کرد و هم اکنون آماده ورود به مرحله سوم یعنی اجرا هستیم که در این نقشه راه گفته شده است که از سال 94 تا 99 که زمان اجرای برنامه ششم توسعه است چه اقداماتی باید برای تحول نظام آموزش و پرورش انجام شود و هر اقدام نیازمند چه پیش نیازهائی است.
احکام رتبه بندی معلمان در شهریور صادر می شود
فانی در ادامه نظام رتبه بندی معلمان را یادآور شد و هدف اصلی آن را تقویت مهارت ها و شایستگی ها حرفه ای معلمان دانست و افزود: این طرح دوشنبه هفته آینده تصویب می شود و با صدور احکام تا پایان شهریور ، از اول مهر اجرائی خواهد شد .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان تصریح کرد : این طرح دو هدف کلی را دنبال می کند که بر اساس آن شاخص هایی تعریف شده است و به معلمان کمک می شود تا در رتبه بالاتری قرار گیرند.
فانی افزود: این طرح سبب می شود که شایستگی و مهارت های معلمان ارتقاء یابد.
وی افزود: هدف دیگر طرح رتبه بندی معلمان ایجاد انگیزه میان کارکنان آموزش و پرورش است که با هماهنگی های انجام شده  دوشنبه هفته آینده این طرح  اجرایی خواهد شد.
تایید مشکلات معیشتی معلمان
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره معیشت معلمان گفت: وضع معیشتی نامناسب فرهنگیان را تائید و تلاش می کنیم در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را به حداقل برسانیم.
وی گفت : تایید می کنم که وضعیت معیشتی فرهنگیان مناسب نیست  و این مسئله  با دستور رئیس جمهور در سازمان  مدیریت در حال بررسی است .
وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به بحث معیشتی فرهنگیان گفت:تلاش می کنیم  در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را برطرف کنیم .
وی افزود : در این زمینه  در مجلس جلسه  غیر علنی داشتیم که نتیجه آن  تشکیل یک کمیته مشترک میان مجلس ، وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت بود که مسئولیت آن را حجت الاسلام ابوترابی به عهده دارد.
فانی گفت : در این کمیته  بدنبال راهکارهای مناسب برای حل مسائل مختلف فرهنگیان  هستیم.
ارتقای مدیریت
وی به بحث ارتقاء مدیریت آموزشگاهها  اشاره  کرد و گفت : مدیر مدرسه باید هم در بعد توانمندی و هم در بعد اختیاراتش تقویت شود که البته هم اکنون در این زمینه میان مدارس اختلافات زیادی وجود دارد.
فانی افزود: ما در سال گذشته طرح تعالی نزدیک به 6 هزار مدرسه  را امضا کردیم .
دایرشدن 6500 دالقران
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دایر شدن دارالقرآنها در مدارس از سال گذشته گفت: حدود  6500 دارالقرآن در سراسر کشور راه اندازی و طرح  حفظ موضوعی آیات قرآن هم برای نخستین بار در همین دولت اجرایی شده است.
فانی درباره توسعه  آموزش های فنی و حرفه ای و پیش دبستانی هم گفت :  در سال گذشته  با اولویت مناطق محروم، پوشش پیش دبستانی ها را به حدود 55 درصد رساندیم در حالیکه در دو سال قبل از آن این میزان حدود  38 درصد بود.
بیمه طلایی فرهنگیان 
فانی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان تاکید کرد: این بیمه در دو سال اول خود وضع خوبی داشت اما از سال 90 که وضعیت اقتصادی دولت دچار مشکل شد این بیمه نیز با مشکلاتی مواجه شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در گذشته با بیمه ایران قرارداد داشتیم که به علت بدهی های گذشته خود نتوانستیم قراردادمان را با این بیمه ادامه دهیم و با بیمه دیگری برای ادامه کار قرارداد بستیم .
وی در ادامه  گفت: قرارداد با بیمه  دیگر تجربه خوبی نبود ودر حال حاضر بیمه طلایی فرهنگیان در قالب یک صندوق وبا صدور چک بر اساس مدارک پزشکی فعالیت می کند.
فانی اضافه کرد: ارزیابی ها از این روش مثبت بوده است و اگر بازخورد خوبی داشته باشیم همین روش در آینده ادامه خواهد یافت.
نیازمند کمک هستیم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره هزینه های غیر قانونی ثبت نام در بخش مدارس دولتی و ساماندهی آن افزود : سال گذشته در بودجه آ‌موزش وپرورش 200 میلیارد تومان  از محل فروش گاز، به عنوان سرانه مدارس اختصاص یافت که البته هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: این میزان بودجه برای 13 میلیون دانش آموز کفایت نمی کند و طبیعتا ما نیازمند کمک خانواده ها هستیم.
فانی در عین حال تاکید کرد : همواره گفته ایم که گرفتن پول نباید  شرط ثبت نام باشد و با متخلفین  برخورد می کنیم.
یک میلیون 800 هزار تومان هزینه تحصیل هر دانش آموز 
وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه سالانه هر دانش آموز برای دولت گفت: این رقم برای هر دانش آموز،‌بدون محاسبه هزینه های ثابت یک میلیون و 850 هزار تومان است.
وی اضافه کرد : اگر در کنار این هزینه ها  خانواده ها هم مقداری به مدارس کمک کنند به معنای نفی تحصیلات رایگان  نیست و اگر خانواده ای مایل به کمک  نباشد هیچ اجباری در کار نیست.
بازخورد عملکرد وزارتخانه مثبت بوده است
فانی در باره عملکرد خود در وزارت آموزش و پرورش گفت : تا به حال بر اساس برنامه های کارشناسی شده عمل کرده ایم و به نظر می رسد این برنامه ها اصولی ودارای بازخوردهای مثبت بوده است .


تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
خبرگزاری فارس: رمزگشایی از سیاست کاهش ۳۰۰ هزار معلم/ نظام رتبه‌بندی بدلی/ تفسیر وارونه از ساماندهی منابع انسانی
وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: گاهی آنچنان از منزلت علمی و حرفه‌ای معلمان کاسته می‌شود که افزایش طبیعی فوق‌العاده شغل معلمان که باید وفق مقررات اجرایی شود با منتی مضاعف به نام نسخه شفابخش تحول به کام معلمان چشانیده می‌شود.
به نقل از فارس:حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش  ضمن تبریک هفته دولت به دولتمردان و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: زمانی که مطالبی را تحت عنوان «معمای نگران کننده‌ای که مهر ماه رونمایی می‌شود» در خرداد ماه 1394 بیان کردم، امیدوار بودم واقع گرایی، مسئولیت‌پذیری در امر برنامه‌ریزی و ساماندهی منابع در آستانه بازگشایی مدارس، مسیری عقلایی و به دور از شائبه‌های سیاسی را در پیش روی مدیران آموزش و پرورش قرار دهد اما بیان سخنانی از جنس فرار رو به جلو، سیاه‌نمایی و فرافکنی ناشیانه از لسان وزیر آموزش و پرورش تحت عنوان گزارش هفته دولت در صدا و سیما، جای تأسف دارد.

وی افزود: این موارد به دلیل خالی بودن دست از اقدام قابل قبول و بیان ده‌ها موضوع غیر کارشناسی در دو سال گذشته بوده است که می‌توان به معاونت اقتصادی، بیمه طلایی بهتر، روز بی کیف و کتاب، افزایش 20 درصدی حقوق ابتدایی که به حدود 40 مورد می‌رسد و دریغ از کارشناسی و اجرای یکی از آنها اشاره کرد.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: از همه مهمتر رونمایی از نقشه راه است و جالب اینکه برنامه درسی ملی آن پس از 7 سال مطالعه، 3 سال قبل اجرایی شده است؛ کدام نقشه راه مدنظر است؟ آیا نقشه راه دانشگاه فرهنگیان که دو سال با حضور اساتید فن بررسی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و 3 سال پیش اجرایی شده را رونمایی کرده‌اند؟ آیا نقشه راه نظام رتبه بندی واقعی را که یک سال تدوین نقشه راه آن طول کشید و در  100هزار نسخه قبلاً چاپ شده را در همایش رؤسای آموزش و پرورش رونمایی کردند؟

وی افزود: این موارد مرا بر آن داشت تا به بیان حقایقی بپردازم که وجدان پاک و منصف معلمان فرهیخته و پاک سرشت طالب شنیدن آن است و غبار را از سند تحول بنیادین نظام بزدایم و این بار کالبد شکافی رمز یک سیاه‌نمایی دیگر را مطرح می‌کنم.

اجرای موفقیت آمیز قانون ساختار جدید با نقشه راه و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: مهرماه 1391 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب نظام جدید آموزشی یا اصطلاحاً «3-3-6» بر گرفته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حالی اجرایی شد که گام‌های اولیه و نخستین در حوزه ساماندهی منابع انسانی نه تنها مهر 92ـ91 بلکه سال تحصیلی بعد را نیز (93ـ92)از حیث تأمین نیروی انسانی لازم بیمه کرد.

نحوه اجرا در دوره ابتدایی

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نیروی انسانی مورد نیاز آن روز دوره ابتدایی با الحاق یک پایه به دوره ابتدایی تحت عنوان پایه ششم به چند طریق تأمین شد، اظهار داشت: ساماندهی آموزگاران شاغل در دوره ابتدایی با اولویت به‌کارگیری معلمان مجرب پایه پنجم در پایه ششم پس از گذراندن دوره‌های ویژه ‌آموزش تابستانی ضمن خدمت، تبدیل وضعیت ده‌ها هزار‌ نفری و سیاست‌های تکمیلی انجام گرفت.

وی افزود: این موارد شامل «معلمان حق‌التدریس با سوابق خدمتی 7تا 15 ساله مشروط به طی دوره‌های آموزش ضمن خدمت بر اساس مصوبه مجلس»، «تبدیل وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی با سوابق خدمتی تا 15 سال و یا بیشتر توأم با گذراندن اموزش‌های ویژه»، «پیمانی نمودن نیروهای قرارداد معین با مدارک دانشگاهی با سوابق 5 سال به بالا پس از طی دوره‌های آموزشی لازم بر اساس مصوبه مجلس»، «جذب و بکارگیری 40 هزار نیروی تازه نفس از بین 700 هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پس از طی آموزش‌های ضمن خدمت برنامه‌ریزی شده»، «فراخوان نیروهای با رسته ‌آموزگاری شاغل در سایر دوره‌های تحصیلی»، «انتقال داوطلبانه نیرو از سایر دوره‌های تحصیلی به ابتدایی در گروی تغییر محل خدمت به منطقه نزدیکتر پس شرکت در دوره‌های ‌آموزشی پیش بینی شده»، «استفاده از ظرفیت مناسب منابع کالبدی و فضای خالی مدارس در قالب ادغام مدارس نوبت دوم در نوبت صبح با هدف ارتقای کیفیت آموزشی توأم با استفاده بهینه و مطلوب از منابع انسانی (مدیر، معاون و دیگر عوامل اجرایی مدرسه)»، «اضافه شدن یک پایه به دوره ابتدایی موجب جذب حداکثری دانش‌آموز را در مدارس غیر دولتی فراهم ساخت (قریب به 100 هزار دانش‌آموز در پایه ششم)» است.

وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: آیا با فرض مؤلفه‌های فوق مشکلی برای ساماندهی نیرو در دوره ابتدایی متصور است؟ ناگفته نماند قرار بود دانشگاه فرهنگیان هرساله عهده دار جذب و پذیرش 25 هزار دانشجو در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش  باشد که دوسوم این نیاز به دوره ابتدایی تخصیص یافته بود تا در گذر زمان علاوه بر تأمین نیاز دوره ابتدایی، فرصت لازم را برای تحرک شغلی آموزگاران و انتقال ‌آنان را به دیگر دوره‌ها فراهم آورد.

نحوه اجرا در دوره متوسطه اول

حاجی‌بابایی بیان داشت: همزمان با اجرای طرح بزرگ استقرار نظام جدید آموزشی که با الحاق یک پایه به ابتدایی آغاز شد، در دوره متوسطه اول نیز شاهد کاهش یک پایه بودیم که تدابیر خاص خود را در بعد ساماندهی نیرو طلب می‌کرد؛ البته لازم به ذکر است کاهش یک پایه از آنجا که در مرحله گذر از نظام قدیم به جدید حالتی موقت و ناپایدار داشت و پس از سه سال به حالت ثبات سه پایه در متوسطه اول می‌رسید مستلزم راهکارهایی از نوع خود بود که به برخی از انها اشاره می‌شود.

وی افزود: این موارد شامل «توزیع ساعات درسی دوپایه بین دبیران شاغل بر اساس اولویت پر کردن ساعات موظف (تعدیل ساعات اضافه تدریس)»، «متناسب سازی تراکم دانش‌آموزی در کلاس با نیروی انسانی موجود تا شاهد افزایش کیفیت تدریس همزمان با تأمین ساعات موظفی تدریس دبیران باشیم» و «بازنشستگی عادی دبیران در طول سه سال» است.

نحوه اجرا در دوره متوسطه دوم

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: بعد از سه سال نوبت به متوسطه دوم می‌رسید که طبیعتاً در طی این فرصت سه ساله با عبور از موج متوسطه اول به دوم، هر ساله تعداد قابل ملاحظه‌ای از دبیران دوره دوم بازنشسته شده و عملا در کنار راهکارهایی این مشکل حل می‌شد.

 تعدیل ساعات اضافه تدریس

وی گفت: کاهش تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس راه را برای ساماندهی مناسب نیروی انسانی هموار می‌ساخت، ضمناً باید افزود با ورود به دوره دوم متوسطه طبیعتاً با یک پارچه دیدن دوره متوسطه در دو دوره سه ساله به راحتی می‌توان با انعطاف در شیوه‌نامه ساماندهی از تمامی دبیران متخصص با مدرک دانشگاهی لیسانس در هر دو دوره متناسب با توانمندی‌های حرفه‌ای بهره گرفت. فی المثل به طریق اولی می‌توان در دوره گذر با فراهم آوردن مکانیزم‌های ترغیبی از توان معلمان کار آزموده دبیرستانی در تدریس بیشتر دروس متوسطه اول که اکنون به سه پایه رسیده است، استفاده کرد.

فرافکنی

حاجی‌بابایی اظهار داشت: امروزه عده‌ای با طرح موضوعاتی غیر منطقی اما سفسطه‌آمیز سعی دارند بی‌تحرکی، فقدان تدبیر و مهمتر از همه سیاست‌های القایی و دیکته شده از بیرون آموزش و پرورش را به زلف سند تحول بنیادین به ویژه اجرایی شدن «3-3-6» گره زده، چنین وانمود کنند که تمامی مشکلات حوزه نیروی انسانی حاصل استقرار نظام آموزشی جدید و انگشت اشاره متوجه گذشتگان است نه حال! اما با توجه به آنچه در بالا به آنها اشارتی رفت و به دلایلی که به آن خواهیم پرداخت. منشأ این سوال، مشکل و نابسامانی پیش آمده را باید جای دیگری جستجو کرد.

ریشه مشکل ساماندهی  و بروز عوارض

وزیر سابق آموزش و پرورش افزود: ریشه مشکل از آنجا نشأت می‌گیرد که مدیران کنونی آموزش و پرورش گویا متعهد شده‌اند که شتاب و آهنگ رو به رشد نظام آموزشی را در حین اجرای مأموریت اجرای سند تحول به شدت کند کرده و یک باره کاهش 300 هزار معلم را از پیکره فعال و مولد آموزش و پرورش در پوشش الفاظ فریبنده‌ای مانند متناسب سازی، چابک سازی، اصلاح ساختار بودجه‌ای، بهبود نظام حقوق و دستمزد معلمان، آن را عملی موجه جلوه دهند.

وی ادامه داد: در مقام تمثیل باید چنین نسخه پیچی برای آموزش و پرورش را به کار طبیبی تشبیه کرد که قصد دارد 30 درصد از وزن انسان خوش قامتی که فکر می‌کند وزن او اضافی است را به طور دفعی و ناگهانی بکاهد؛ بدیهی است تحمیل چنین خواسته‌ای مساوی است با بروز عوارض طاقت فرسایی که هر یک به تنهایی می‌تواند سیستم‌های مختلف بدن چنین انسانی را دچار اختلال کند.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: چگونه انتظار است سیستمی مانند آموزش و پرورش که از سال 92 تا کنون که در آستانه سومین مهر قرار دارد، قریب به 100 نفر از آن بازنشسته شده یا در حال بازنشستگی است و تا همین الان اجازه استخدام و ورود به احدی را نداده است، از حال و روز خوبی برخودار باشد؟

وی تصریح کرد: آیا بهتر نبود به جای «کند کردن چرخ دانشگاه فرهنگیان در پذیرش دانشجو»، «کوچاندن اجباری معلمان از متوسطه به ابتدایی»، «الزام به جمع کردن مدارس روستایی کم جمعیت»، «بالا بردن تراکم کلاسی»، «امر به تعطیلی مجتمع‌های روستایی که از احکام سند است». «کاهش کادر مدیریتی و پشتیبانی مدارس که مبارزه با جنگ نرم را تدارک می‌کنند»، «واگذاری حدود 1000 مدرسه به بخش خصوصی به قیمت بالابردن ناگهانی 3.5 درصدی دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی در بیلان کار و استثمار کردن معلم روزمزد با دستمزد پایین»، «حذف و کاهش معاونین فناوری، مربیان پرورشی و قرآنی» و دهها کار این چنینی لااقل مجوز جذب 60 هزار معلم ابتدایی را در  کارنامه کاری خود ثبت می‌کردند؟

حاجی‌بابایی افزود: مدام بر طبل تعدیل و کاهش نیروی انسانی کوبیده می‌شود و اصرار است به طرفة العینی 300 هزار معلم رسمی از گردونه آموزش و پرورش آن هم با اشتباهات محاسباتی و اعمال غیر کارشناسی جدا شود؛ آیا باید از چنین نظام آموزشی انتظار معجزه داشت؟ به نظر می‌رسد سند تحول و مظلوم‌تر از آن نظام «3ـ3ـ6» مستمسک خوبی است تا رکود و فترت کاری، مطالبات بر زمین مانده از پاداش پایان خدمت معلمان، بیکاری، آلودگی هوای تهران، موضوع هسته‌ای، 40 قول غیر کارشناسی غیر اجرایی مثل معاونت اقتصادی و سازمان رفاهی بدون مطالعه و نقشه راه تحریم اقتصادی و دیگر چیزها را متوجه آن ساخته و همواره برای فرار از پاسخگویی، انگشت اتهام به سوی آن روانه شود.

وزیر سابق آموزش و پرورش تأکید کرد: البته قرار بود بر حسب تقسیم کار صورت گرفته، دکترین تکراری واگذاری مدارس دولتی، احیای دوباره شرکت‌های خدماتی این بار با رنگ و لعابی جدید برای جذب معلمان روزمرد دوره ندیده، خلأ کاهش 30 درصدی معلمان را پر کند که مجلس با تیزبینی و دور اندیشی لازم فعلا مانع واگذاری مدارس شده است؛ چگونه می‌توان از رهیافت فعال شدن چرخه فعالیت شرکت‌های خدماتی با حقوق ناچیز آنچنانی سخن از کرامت معلمان و ارتقا نظام آموزشی به میان آورد؟

تفکر معلم شکن به‌نام بهره وری

حاجی‌بابایی با بیان اینکه باید مراقب بود زیرا این تفکر دیروز و امروز میانه خوبی با دانشگاه فرهنگیان نداشته و ندارد و با چرتکه مصرف انگارانه معتقد است «گرفتن دانشجو از مقطع دیپلم و خرج کردن برای او مصداق اسراف منابع است»، گفت: اما همین تفکر می‌گوید گشودن در بر روی شرکت‌های نوین خدماتی، معلمان گزینش شده مؤسس با حقوق بخور و نمیر 500 هزار تومانی عین بهره‌وری است.

نقشه راه کی رونمایی و اجرایی شد؟

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: هفتاد درصد نقشه راه سند تحول برنامه درسی ملی، معلم و نیروی انسانی (دانشگاه فرهنگیان و نظام رتبه بندی است) که قبلا انجام شده و نیز اجرایی شده است و حتی نظام رتبه‌بندی برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است؛ چطور نقشه راه به طور مطلق اعلام می‌شود که رو نمایی شده‌ است؛ پس در دو سال گذشته چه چیزی را سیاه‌نمایی می‌کنند؟ جای تعجب است وقتی شنیده می‌شود برخی از زیر نظام‌های اصلی سند تحول که می‌تواند نشانه بارزی از تحول در نظام آموزشی تلقی شود و یا بر اساس اسناد بالا دستی از جمله نقشه جامع علمی می‌تواند ضامن تحکیم منزلت اجتماعی معلمان و ارتقا و بهبود معیشت آنان باشد در حدی تنزل می‌یابد که ترمیم حقوق عقب افتاده معلمان از قافله قانون مدیریت خدمات کشوری را به نام «نظام رتبه بندی» در بوق و کرنا می‌کنند.

وی بیان داشت: گاهی آن چنان از قدر و منزلت علمی و حرفه‌ای معلمان می‌کاهیم که افزایش طبیعی فوق‌العاده شغل معلمان را که باید وفق مقررات جاری قانون مدیریت اعمال و اجرایی شود را با منتی مضاعف به نام نسخه شفا بخش تحول به کام معلمان می چشانیم که اگر فردا روزی افاقه نکرد، طومار تحول را بپیچییم.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: مخلص کلام آن است که اغلب مشکلات برخاسته از تعهد نوشته یا نانوشته‌ای که مسئولان را به آن پایبند ساخته است،"کاهش 300 هزار نفری معلم " است که همه سیاست های کاری آنها، از آن متأثر است.

تفسیر  وارونه از ساماندهی منابع انسانی

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: این روزها در تمامی محافل کاری با سنگر گرفتن در پس اجرای نظام «3-3-6» یا توجیه پایین بودن میانگین حقوق و دستمزد معلمان، پاسخ مسئولین فعلی آموزش و پرورش یک کلمه بیشتر نیست «باید ساماندهی کرد» اما یک دنیا سخن در این واژه مستتر است، البته با تعبیر و تفسیری که منحصر به فرد بوده و نظام آموزشی را دیر یا زود با چالش مواجه می‌سازد، تفسیری وارونه و تحریف از ساماندهی شده است.

وی ادامه داد: امروز ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش مترادف با «رقابت و سبقت گرفتن در واگذاری مدارس دولتی بیشتر به بخش خصوصی»، «بکارگیری معلم با دستمزد پایین بدون امنیت شغلی در پس فعال شدن دوباره شرکت‌های خدماتی»، «بستر سازی برای جذب و ورود لشگری از بیکاران جویای کار، کم توقع و راضی به حقوق کم در قالب حق التدریس به اسم صرفه جویی در منابع مالی»، «به اضمحلال رفتن دانشگاه فرهنگیان یا تنزل جایگاه آن در حد یک مرکز آموزش قبل یا حین خدمت»، «کاستن از تعداد معلمان رسمی و دیگر کادر اجرایی مدرسه به قیمت بزرگ کردن خارج قسمت تقسیم تعداد دانش‌‌آموز بر معلم»، «افزایش تراکم دانش‌آموز در کلاس برای ثبت رکودهای 40 تا 45 نفر و بیشتر در کلاس»، «فشار بیشتر برای تعطیلی مدارس کم جمعیت و افزایش تعداد مدارس دو نوبته» و «بالا بردن نسبت دانش‌‌آموزان شاغل در مدارس غیر دولتی به قیمت کاهش مدارس استعدادهای درخشان ،نمونه دولتی و خلاصه قربانی شدن عدالت تربیتی و آموزشی» است.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فانی

وزیر آموزش و پرورش، دستورالعمل تاسیس و راه اندازی مرکز یادگیری محلی را به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کرد.

به نقل از مهر:تاسیس و راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، به عنوان یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه سواد آموزی، در جلسات شورای پشتیبانی سواد آموزی، شورای آموزش و پرورش، شورای معاونین، استان، شهرستان ها، مناطق و نواحی مطرح، ضمن حمایت جدی از آن، براساس موقعیت، آمار بی سوادان و امکان سنجی های صورت گرفته و آمادگی مسئولان محلی نسبت به پیش بینی و در خواست سهمیه مورد نیاز، از سازمان نهضت سواد آموزی اقدام نمایید .

براین اساس؛ هدف گذاری این طرح در سال ۱۳۹۴، پانصد مرکز در نظر گرفته و تصریح شده است مسئولان و دست اندرکاران شهرستان ها، مناطق ونواحی و همچنین مدیرانی که برای این مراکز انتخاب و منصوب می‌شوند، با هماهنگی سازمان نهضت سواد آموزی و از طریق برگزاری کارگاه یا دوره های ضمن خدمت، آموزش های لازم را درچهارچوب این دستورالعمل سپری نمایند .

بر این اساس این دستورالعمل جلب و تقویت مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها، بخصوص بخش مردمی و غیردولتی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، استفاده درست از امکانات موجود درمحل، تلاش برای همسو سازی خدمات آموزشی، فرهنگی واجتماعی و هویت بخشی به مسئولان محلی وافراد توانمند با صلاحیت بومی از ارکان مهم این مراکز است. لذا ترتیبی داده شود که با همه ذی‌نفعان،‌ جلسات مشترک تشکیل و مشارکت آنان را درجهت راه اندازی مرکز یادگیری محلی و همکاری در اداره مراکز جلب نمایند .

درتبصره ۱ بند ۴ این دستور العمل آمده است مدیر مرکز یادگیری محلی پس از تایید صلاحیت و اخذ نظر مثبت معاونت سواد آموزی استان و رسیدن به حد نصاب تعیین شده در دستورالعمل، با ابلاغ مدیر آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه/ ناحیه و برای مدت یک سال مشغول به کار می شود. این مراکز به تناسب تعداد سواد آموزان تحت پوشش ، نظیر سایر مدارس ابتدایی درجه بندی می شوند .

بر این اساس ‌سازمان نهضت سواد آموزی مسئولیت هماهنگی، راهبری، نظارت و ارزشیابی، پاسخ گویی به سئوالات، صدور مجوز فعالیت، تبدیل مراکز دولتی به غیردولتی و مشارکتی، ارزیابی عملکرد استان ها و شهرستان ها و تامین منابع مالی و محتوای آموزشی را به عهده دارد و موظف است عملکرد مدیران محترم را مستمرا به اینجانب گزارش نماید .



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش گفت:بومی گزینی از اولویت های استخدامی این وزارتخانه بوده و در استخدام های اخیر نیز این نکته مورد توجه قرار می گیرد.

به نقل از ایرنا:علی اصغر فانی روز سه شنبه در شورای اداری شهرستان کبودراهنگ افزود: در دولت یازدهم با برنامه ریزی های انجام شده بیش از 99 درصد دانش آموزان تحت پوشش مناطق روستایی و محروم هستند و به این ترتیب تمامی مردم از خدمات آموزش و پرورش بهره مند می شوند.
وی عنوان کرد:در مجموعه آموزش و پرورش به علت گستردگی پرسنل ، طرح های مورد نظر به تدریج اجرا می شود و امید است بتوانیم به کیفیت آموزشی مورد نظر دسترسی بیشتری داشته باشیم تا فرهنگیان نسبت به سایر کارکنان دولت احساس تبعیض نکنند.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم دولت راست گویان و پاکدلان است چرا که راستگویی از شعارهای دولت تدبیر و امید بود که محقق شد.
وی با اشاره به اقدامات دولت در دو سال اخیر افزود:دولت با تلاش خود توانست میزان تورم در کشور را از 40 درصد به 13.8 دهم درصد کاهش دهد.
وی بیان کرد:از دیگر توفیقات دولت تدبیر و امید مذاکرات 1+5 بوده که اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد و این دولت توانست به خوبی در کارنامه خود ثبت کند و تمام این امور به پشتوانه رهبر معظم انقلاب به انجام رسید.
دولت تدبیر و امید امروز مهمان مردم استان همدان است.
شهرستان کبودراهنگ با بیش از 170 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان همدان واقع شده است.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کلاس اولی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جزئیات شیوه‌نامه کیفیت‌بخشی کلاس‌های چند پایه را تشریح کرد و گفت: این شیوه‌نامه پیش از شروع سال تحصیلی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

به نقل از مهر:محمد دیمه‌ور درباره برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی برای کیفیت‌بخشی در کلاس‌های چند پایه، اظهار داشت: کیفیت‌بخشی در کلاس‌های چند پایه، مصوبه شورای آموزش و پرورش است که شیوه‌نامه این مصوبه نوشته شده است و تا قبل از شروع سال تحصیلی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: طبق این شیوه‌نامه، کلیه معلمان کلاس‌های چند پایه باید ۴۰ ساعت آموزش تخصصی برای آشنایی و فرآیندهای کلاس‌های چند پایه ببینند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به محدود بودن منابع مالی وزارت آموزش و پرورش، اما این طرح باید فراگیر انجام شود.

دیمه‌ور بیان کرد: طبق این شیوه‌نامه، معلمان کلاس‌های چند پایه در صورتی که تعداد پایه آنان بیشتر از سه پایه باشد و دانش‌آموزان کلاس‌ها ۱۵ نفر باشند، ساعات آموزشی بر اساس جدولی که در اختیار استان‌ها قرار گرفته، اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این ساعات اضافی، معلمان حق‌التدریس دریافت می‌کنند. اگر فرض کنیم در یک کلاس شش پایه داشته باشیم و هر کدام از دانش‌آموزان در هر ساعت هشت دقیقه زمان یعنی ۴۰ دقیقه در طول روز به جای پنج ساعت تعلق می‌‌گیرد که بسیار زمان کمی است اما این مصوبه کمک می‌کند در فرصت‌های جانبی، معلمان تدریس کنند.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 17:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی به اجرای طرح تحول سلامت از سوی وزارت بهداشت و اعتبارات این طرح واکنش نشان داد و گفت: تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت همکاری خوبی با این وزارتخانه دارد.

علی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که تجمیع بیمه‌ها منتفی شده است یا خیر، افزود: در قانون برنامه پنجم ادغام بیمه‌ها با مستثنی شدن سازمان تامین اجتماعی  براساس تبصره دو و چهار بند «ب» ماده 38 تصویب شد و چون قانون برنامه نمی‌تواند درباره اموال مردم تصمیم بگیرد، به همین دلیل مجلس در تصویب قانون برنامه پنجم این ملاحظه قانونی و شرعی را رعایت کرد و تبصره‌ای گذاشت که در آن اموال کارگران مستثنی شد.

وی به ابلاغ سیاست‌های کلی حوزه سلامت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در آنجا هم اعمال هر گونه تغییری موکول شده به تدوین قانون، یعنی اگر بخواهند در سیاست‌های کلی سلامت در حوزه ساختار تغییری دهند باید ابتدا به صورت قانون از طریق طرح و یا لایحه در مجلس به تصویب برسد. اما در مجموع بر اساس قانون برنامه پنجم، تامین اجتماعی از ادغام در تجمیع بیمه‌ها مستثنی است.

حیدری تاکید کرد: اما مشخص نیست با اینکه این تبصره‌ها قانونی بوده و صحت دارد، چرا برخی افراد بحث تجمیع را مجددا مطرح می‌کنند.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه تا وقتی قانون جدیدی نداشته باشیم، با استناد به قوانین قبلی، تامین اجتماعی از ادغام مستثنی است.

وی در واکنش به طرح تحول سلامت نیز، گفت: طرح تحول سلامت یک پکیج و بسته‌ای است که نباید مورد مصادره به مطلوب قرار گیرد و یکسری تغییراتی در حوزه پرداخت‌ها انجام شده که باید نظارت با آنها انجام شود در غیر این صورت در دراز مدت به زیان مردم خواهد بود همچنین به علت اینکه بیمه‌ها، سرمایه‌شان از جیب مردم است بنابراین باید بحث‌های نظارتی و پیشگیری را در طرح تحول سلامت در اولویت قرار دهیم.

به گفته حیدری، مواردی مانند تک شغله شدن پزشکان، خرید راهبردی، راهنماهای بالینی، نظام ارجاع و پزشک خانواده و ... بحث‌های نظارتی است که مغفول مانده و به آن توجه نشده است و فقط مواردی اولویت قرار گرفته که معطوف به پرداخت پزشکان، بیمارستان‌ها، مراکز دارویی تشخیص و ... بوده است که این موارد در دراز مدت باعث می‌شود هزینه‌های زیادی شکل گیرد که یا باید دولت پرداخت کند و یا اینکه بیمه‌ها تقبل کنند.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: به دلیل محدودیت اعتبارات دولت، این اعتبارات به سمت بیمه‌ها سوق پیدا کرده است؛در حالی که اگر بحث نظارت انجام می‌ شد، اینگونه نبود ومنابع از بخش عمومی به سمت جامعه هدف هدایت می شد.

وی به صحبت های وزیر بهداشت در مورد اینکه سازمان تامین اجتماعی با بیمه‌ها همکاری نکرده است، اشاره کرد و افزود: بیمه‌ها در طی برنامه طرح تحول سلامت همکاری زیادی با وزارت بهداشت داشته اندبدون اینکه منابع متناسبی را از دولت دریافت کند و وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت، هنر زیادی به خرج نداده و اعتبار خیلی زیادی توسط دولت و مجلس به آنها اختصاص داده شده که آنان نیز آن را هزینه کرده اند.

حیدری با اشاره به اینکه مبلغی از این اعتبار به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است، افزود: ما از محل منابع داخلی خودمان، افزایش هزینه‌های مربوط به اجرای طرح تحول سلامت را پوشش داده‌ایم و تعهداتی که دولت باید انجام می‌داده، عملیاتی نشده است.

نایب رئیس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سئوال که وزارت بهداشت طرح تحول سلامت و کاهش تعرفه و پرداخت از جیب مردم را در بیمارستان‌های تامین اجتماعی اجرایی نمی‌کند؟ گفت: منابعی که برای طرح تحول سلامت هزینه می‌شود، از منابع عمومی و نفت است و مربوط به تمام جمعیت کشور می‌شود. در حالی که متاسفانه در حال حاضر مزیت‌هایی که از محل منابع عمومی در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی ایجاد شده، همان را برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در بیمارستان‌های سازمان ایجاد نکرده‌ایم و این به ضرر کارگران است.

حیدری گفت: در برخی از شهرها وزارت بهداشت اصلاً بیمارستان ندارد و فقط تامین اجتماعی است که بیمارستان دارد و بیمه‌ شدگان تامین اجتماعی و غیربیمه‌شدگان از آن استفاده می‌کنند، در حالی که از منابع عمومی در طرح تحول سلامت محروم مانده‌اند و این تبعیضی است که در وضعیت کارگران محروم ایجاد شده و آنها نمی‌توانند از مزیت‌هایی که مربوط به همه مردم است، استفاده کنند.



تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 7:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
روزنامه اعتماد: بالاخره موضوع پرداخت خسارت بنز به ايران با همه تكذيب‌ها از سوي بالاترين مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت تاييد شد. «بنز خسارت خود به ايران را پرداخت كرده است» كوتاه مختصر اما پر از خبر.

شركت مرسدس بنز آلمان چندي پيش اعلام كرد: «در راستاي جبران خسارت‌هاي ايران خودرو به علت ترك يك‌باره شراكت از سوي بنز، ۴۲ ميليون يورو به ايران خودرو غرامت مي‌دهد. پس از اعمال تحريم‌ها عليه صنعت خودروسازي كشور از سوي غرب، مرسدس بنز كه خط توليد چند خودرو سنگين شامل كاميون و اتوبوس را در ايران خودرو در دست داشت، به يك‌باره توليد اين خودروها را متوقف و ايران را ترك كرد. بنز همچنين در حال ايجاد خط توليد يك خودروي لوكس در ايران بود كه با ترك ايران اين خط توليد نيز لغو شد.

همين حركت بنز در كنار برخي مسائل ديگر بود كه ايران خودرو را به سمت خودروسازان چيني سوق داد و حواشي جديدي را براي اين خودروساز داخلي رقم زد. حال پس از سال‌ها، بنز از تصميم خود براي بازگشت به ايران خبر داده و اعلام كرده است كه براي جبران خسار‌ت‌هاي ايران خودرو از ترك يك‌باره اين شركت، ٤٢ ميليون يورو به اين شركت خسارت خواهد داد.»

اين در حالي است كه تا پيش از اين همواره خودروسازان دريافت خسارت از بنز را رد كرده و معتقد بودند، «خسارتي به آنها پرداخت نشده است.»

محمد نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت كه به ايتاليا رفته است اگرچه از پرداخت خسارت بنز سخن مي‌گويد اما به موضوع احتمال پرداخت خسارت ايران به شركت‌هاي ايتاليايي هم اشاره مي‌كند و آن را منوط به تاييد بانك مركزي مي‌داند.

موضوع پرداخت خسارت ايران به شركت‌هاي ايتاليايي در دوران تحريم‌هاي بانكي اگرچه تاكنون بارها واكنش‌هاي داخلي و خارجي را با خود همراه كرده است اما محمد نعمت‌زاده در مورد آن گفته است: «بررسي و تاييد خساراتي كه ايتاليايي‌ها مطرح كرده‌اند، بر عهده بانك مركزي است، خسارات ناشي از نبود ارتباطات بانكي در دوران تحريم است. در برخي پرداخت‌ها، نه اينكه نخواسته باشيم، اما چون هيچ ارتباطي نبود و هيچ بانك خارجي از ايران پولي را نمي‌پذيرفت خساراتي به وجود آمد. بنابراين قرار است كه بانك مركزي بررسي كند و اگر حساب و كتابي باقي مانده به تدريج تسويه شود. از سوي ديگر شركت مرسدس‌بنز قرار بود به ايران‌خودرو در زمينه كاميون و اتوبوس خسارت پرداخت كند كه انجام شد و به‌جاي پول به ما اجناس و قطعات دادند.

از سوي ديگر گويا چيني‌ها بيش از آنچه تصور مي‌شد ميخ همكاري خود با ايران را محكم به زمين زده‌اند كه حتي برندهاي معتبر خودرويي اروپايي هم نمي‌توانند به همين راحتي‌ها حضور خود در بازار خودرويي ايران را تثبيت كنند.

در حالي كه ايتاليايي‌ها يكي، دو هفته پيش ميهمان ايراني‌ها بودند و همان زمان هم بحث‌ها بر سر همكاري فيات و آبي پوشان جاده مخصوص بر سر زبان‌ها افتاده بود اما با روشن‌گري‌هاي جديد وزير صنعت، معدن و تجارت به نظر مي‌رسد بحث بر سر توليد مشترك ايران و ايتاليا تنها درحد مذاكرات و مراودات عادي خواهد گذشت، و هيچگاه آبي‌پوشان شاهد حضور مهندسين ايتاليايي در جاده مخصوص نخواهند بود.

محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگويي كه با اقتصادنيوز داشته است آب پاكي را روي دست ايتاليايي‌ها ريخته و از عدم اجازه ورود آنها به بازار خودرويي ايران صحبت كرده است. وي با بيان اينكه ايتاليا در چند زمينه داراي تجربه همكاري با ايران است و از مزيت نسبي برخوردار است و در راس آن نفت و گاز قرار دارد، درباره احتمال حضور فيات در ايران گفته است «در زمينه خودروسازي، همكاري با ايتاليا به نظر من بعيد است. چون سهام خودروسازي فيات در اختيار كرايسلر امريكاست، به همين دليل شايد موانعي وجود داشته باشد. البته فيات و ايران‌خودرو در حال مذاكره هستند. اگر فيات بخواهد، ما حرفي نداريم؛ ولي اگر روابط به‌خاطر امريكا روان نباشد، ما ترجيح مي‌دهيم اين روابط با كسي ديگر باشد. فيات يكي از گزينه‌هاست، اما كمي زود است كه از آمدن خودروسازهاي امريكايي به‌واسطه كشورها و شركت‌هاي چندمليتي حرف بزنيم.»

ايتاليايي‌ها دوباره به ايران مي‌آيند


در عين حال گويا ايتاليايي‌ها مجددا قصد دارند براي به نتيحه رساندن تفاهمات‌شان به ايران بيايند، موضوعي كه وزير صنعت به آن با ديد مثبت مي‌نگرد و مي‌گويد: «اين تيم با همتايان خود در ايران در زمينه صنايع كوچك و متوسط مذاكره مي‌كنند. ما هم برنامه‌ريزي مي‌كنيم تا با همكاري اتاق بازرگاني ملاقات‌ها انجام شود. ملاقات‌هاي اوليه در جهت آب‌كردن يخ‌هاي گذشته است. بعد از آلمان كشوري كه بيشترين همكاري‌هاي صنعتي و تكنولوژيك را با ايران داشته، ايتاليا در رده دوم قرار دارد؛ اين كشور توان خوبي در زمينه علمي و مهندسي دارد. اما بايد با روش‌ها و سياست‌هايي كه ما مشخص و اعلام كرديم، همكاري‌هاي خود را انجام دهد كه عمدتا بر مبناي سرمايه‌گذاري مشترك و همكاري‌هاي مديريتي، بازرگاني خارجي، صادرات و همكاري‌هاي تكنولوژيك است.»

تخفيف‌ چيني‌ها براي سهم‌گيري بيشتر از بازار

چيني‌ها خيال از دست دادن بازار بزرگ خودروي ايران را ندارند. در حالي كه خودروهاي داخلي با كمك‌ها ريز و درشت دولت همچنان خودروهايي با قطعات چيني توليد مي‌كند؛ چين با ترفندهايي هر روز سهم بيشتري از داخلي‌ها مي‌ربايد. چندماهي است ركود در بازار خريد و فروش خودرو تشديد شده و كمتر خريداري در آن ديده مي‌شود. حتي فروش‌هاي ويژه خودروسازان هم در رونق بازار تاثيري نداشته و مردم همچنان تمايلي به خريد خودرو ندارند. بسياري از فعالان بازار خودرو معتقدند خودروسازان بايد قيمت محصولات خود را كاهش دهند تا بازار به سمت رونق حركت كند، اما خودروسازان به هيچ عنوان راضي به اين امر نبوده و با شگردهاي مختلف درصدد فروش محصولات خود در سطح بازار هستند.

 به عنوان نمونه از اوايل هفته جاري يكي از شركت‌هاي بزرگ خودروسازي اقدام به فروش اقساطي محصولات خود كرده است اما اين موضوع تاكنون نتوانسته جنب و جوشي را در بازار به وجود آورد. زيرا مردم خريد اقساطي خودرو آن هم در شرايط فعلي بازار را اشتباه مي‌دانند. محمدي يكي از فروشندگان خودرو در مورد وضعيت اين روزهاي بازار خودرو به تسنيم مي‌گويد: بازار خريد خودروهاي داخلي راكد است تا جايي كه مردم مي‌خواهند تا دقيقه ٩٠ براي خريد خودرو صبر كنند. وي با بيان اينكه شركت‌هاي چيني براي فروش محصولات خود تخفيف‌هاي مختلفي را به خريداران ارايه مي‌كنند، افزود: مردم ترجيح مي‌دهند به‌ جاي خريد خودروهاي داخلي كه قطعات چيني دارند كلا خودروي چيني بخرند.

به نحوي كه خريد و فروش محصولات چيني در مقابل توليدات داخلي بسيار داغ است. البته اين امر در حالي است كه مردم هنوز بر بي‌كيفيت بودن محصولات چيني اصرار دارند اما آنها را به توليدات داخلي ترجيح مي‌دهند. در كنار اظهارات اين فعال بازار خودرو نبايد از اقدامات ساير شركت‌هاي خودروساز خارجي براي فروش محصولات خود غافل شد زيرا آنها نيز در قالب طرح‌هاي ويژه در بازار راكد خودرو درصدد فروش محصولات خود هستند.


تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 7:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد